Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 143 289
  • 13 269

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Nyt alkais olemaan Helsingissä aikas normaali talvikeli, lunta sataa hijalleen, mutta ei häiritsevästi. Kannattaa herätä huomenna aikaisin ja katsella kelikameroita ja sadetutkaa pitkin tulevaa matkaa, joista voi päätellä suunnilleen ajan. Itse varaisin aikaa n. 4,5 tuntia. Parkkipaikan etsintään voi mennä helposti huomenna puoli tuntia.

Nopein reitti lienee lahdentie-koskelantie-veturitie-nordenskiöldinkatu.

Edit. Jos messukeskus tulppana niin seuraavaksi menisin lahdentie- kehä3 itään-itäväylä- teollisuuskatu-savonkatu-nordenskiöldinkatu.

Rokkenroll, kiitos vastauksista. Jotain tuohon suuntaan olimme aikaa ajatelleetkin varata. Lähtövalmius seiskaksi ja messukeskuksen voisi ehkä kiertää.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kun päivän tuhoja seuraa, niin on se uskomatonta, miten vaikeaa on ajaa talvikelissä.
Pitäis vissiin aika monen jättää se auto talveksi talliin, jos ei osaa ajella kelien mukaan...
 
Ei siinä mitään, tieliikennelaki taitaa olla aika yksiselitteinen siinä, että peräänajajan syytä tämä on. Ja järkevä kuskihan ennakoi jne jne. Mutta pieni ymmärrys täältä kuitenkin joillekin kolareita tuollaisessa tilanteessa peräänajolla aiheuttaneille, joita veikkaan olleen tänään aika paljon. Onhan se helppo täältä näppäimistön takaa jälkiviisastella, miten autoa lakikirjan mukaan ajetaan.

Järkipuhetta, kyllä ymmärrystä löytyykin eikä ensimmäisen pölähdyksen sattuessa saa mielestäni missään nimessä polkea jarrua pohjaan. Tänään yhden jälkeen ajellessani Kehä ykkösellä, oli liikkeellä suht vähän porukkaa ja kaikki ajelivat noin 50km/h ja takasumarit päällä. Propsit kaikille paitsi sille Mersumuijalle joka tuskin edes tiesi mikä takasumari on, liikenteenvaarantamista vaikka ei tahallista ollutkaan. Välillä oli turvallisempi ajella ohituskaistalla kun siellä ei muita ollut, suuren puuskan sattuessa ei tarvinnut heti pelästyä että joku on jarrut lukossa edellä miinana.
 
Ovat nämä Suomen tieliikennemääräykset kyllä perseestä. Moottoritien rampilta tuleville ei saa antaa tilaa vaihtamalla ohituskaistalle ennen ramppia* ja neli-/hätävilkkkuja ei saa käyttää ajon aikana. Rikon molempia lakeja toistuvasti.

Esim. Tapanin myrskyn jälkeen puita poistettiin tieltä ja näin mutkan takaa tullessani jonon olevan pysähtyneenä. Laiton hätävilkut heti päälle, kun huomasin peräänajon vaaran, vaikka olin liikkeessä ja vasta lähestymässä jonoa(kenellekään muulla jonossa olleella ei ollut hätävilkkuja päällä). Myös edellisen motarilla sattuneen ketjukolarin aikana(Hyvinkään kohdalla) laiton hätävilkut päälle, kun lähestyin kolaripaikkaa, jossa vauhti hidastui tasaisesti 100 km/h:sta nollaan, eikä kukaan ajanut perässä.

Ehkä eilenkin niitä hätävilkkuja olisi voinut käyttää, kun vauhtia joutuu merkittävästi hidastamaan. Peräänajajien vikahan se peräänajo tietenkin on, mutta oma niska on oma niska ja oikeassa olo ei välttämättä lohduta, kun on loppuelämänsä rullatuolissa.

Jos hätävilkkujen käytöllä saan herätettyä takaa tulevan huomion edes sekunnin sadasosaa aiemmin, niin se voi pelastaa oman niskani. Poliisi saa tulla sakottamaan, jos haluaa.

*kursivointi lisätty
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Ovat nämä Suomen tieliikennemääräykset kyllä perseestä. Moottoritien rampilta tuleville ei saa antaa tilaa ja neli-/hätävilkkkuja ei saa käyttää ajon aikana. Rikon molempia lakeja toistuvasti.

Esim. Tapanin myrskyn jälkeen puita poistettiin tieltä ja näin mutkan takaa tullessani jonon olevan pysähtyneenä. Laiton hätävilkut heti päälle, kun huomasin peräänajon vaaran, vaikka olin liikkeessä ja vasta lähestymässä jonoa(kenellekään muulla jonossa olleella ei ollut hätävilkkuja päällä). Myös edellisen motarilla sattuneen ketjukolarin aikana(Hyvinkään kohdalla) laiton hätävilkut päälle, kun lähestyin kolaripaikkaa, jossa vauhti hidastui tasaisesti 100 km/h:sta nollaan, eikä kukaan ajanut perässä.

Ehkä eilenkin niitä hätävilkkuja olisi voinut käyttää, kun vauhtia joutuu merkittävästi hidastamaan. Peräänajajien vikahan se peräänajo tietenkin on, mutta oma niska on oma niska ja oikeassa olo ei välttämättä lohduta, kun on loppuelämänsä rullatuolissa.

Jos hätävilkkujen käytöllä saan herätettyä takaa tulevan huomion edes sekunnin sadasosaa aiemmin, niin se voi pelastaa oman niskani. Poliisi saa tulla sakottamaan, jos haluaa.

Hätävilkkuja on pakko käyttää tuollaisissa tilanteissa. Itse en ole edes tiennyt, etteikö saisi muka käyttää. Muuallakin käytetään niin itse käytän. Jos on huono näkyvyys niin oranssi vilkkuva näkyy paremmin kuin pimeä auto. Siis nyt puhun pysähdyksissä olevista eli koko toi hemmetin jono tuolla, mitä noissa videoissa näkyy. Se siis ei ole edes ajon aikana. Ja kyllä selvästi jonon hidastuessa motarilla kävelyvauhdiksi pitäisi aiheuttaa sen, että jonojen viimeiset laittaisivat vilkut päälle jo ennen kuin rysähtää, jotta takanatulevat voisivat reagoida.

Toinen ihmeellinen asia on se, miksei kolarista varoiteta mitenkään. Italiassa motareilla on vähän väliä koko tien levyiset valotaulut siinä ajoradan yläpuolella, johon tulee tietoja ruuhkista ja onnettomuuksista. Lukee minkä liittymän tienoilla, joten sitä osaa jo ennakkoon odottaa, että kohta on jotain ongelmaa. Toisekseen radioissa on se rds-systeemi, miksei sinne kerrota mitään tapahtumasta.

Tuossa eilen näköjään ihmiset ajattelivat, että se on ihan ok, että kolahtaa, kun vakuutus maksaa. Iltapäivälehtien mukaan kuljettajat eivät edes yrittäneet jarruttaa, ei laitettu hätävilkkuja jne. Ihmepölvästimeininkiä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomessa valitetttavasti on sellainen ilmapiiri, että (tieliikenne)onnettomuudet ovat olosuhteiden syytä. Roskalehdet pitävät tätä ilmapiiriä yllä.

Se nopeusrajoituskyltissä oleva numero ei tarkoita pakollista nopeutta - joskus jopa moottoritiellä on syytä ajaa neljääkymppiä.
 

scholl

Jäsen
Suomessa valitetttavasti on sellainen ilmapiiri, että (tieliikenne)onnettomuudet ovat olosuhteiden syytä. Roskalehdet pitävät tätä ilmapiiriä yllä.

Suomessa on myöskin erittäin huonot kuljettajat. Väittäisin syiksi nastarenkaita. On sellainen käsitys, että voi ajaa vaikka millä tavalla tahansa, kun piikit pureutuvat jäähän. Itselläni kun on kitkat niin olen toistakymmentä vuotta ajanut enemmänkin perstuntumalla eli säätelemällä sitä paljonko missäkin tilanteessa käytän esim. kaasua ja jos lähtee irti reagoin siihen. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia.

Se nopeusrajoituskyltissä oleva numero ei tarkoita pakollista nopeutta - joskus jopa moottoritiellä on syytä ajaa neljääkymppiä.

Toi on totta, mutta myös toiseen suuntaan. Talvinopeusrajoitukset on väärä signaali ihmisille. Jos on hyväkuntoista, sulaa tietä kuten nyt oli loka-joulukuussa niin 80km/h ja motarilla 100km/h on naurettavaa. Saksassa pienemmillä Landstrasseilla on 100km/h rajoitus, mutta mäkisissä mutkissa ei todellakaan uskalla ajaa niin kovaa. Se pitää ajaa olosuhteiden ja kykyjen mukaan. En tosin sitäkään hyväksy, että suorilla teillä hyvissä olosuhteissa jotkut ajavat jotain 20-30km/h alinopeutta, koska he hankkivat käsittämättömät jonot peräänsä, koska Suomessa monet tieosuudet ovat sellaisia, ettei ohituspaikkoja juurikaan ole.

Moottoriteillä pitäisi olla kauttaaltaan vaihtuvat nopeusrajoitukset. Kyllä itse esim. olen ajanut Turun motaria niin, että nopeusrajoitus on ollut 60km/h.

Jostain luin äsken, mutta se linkki unohtui jo, että liikenneturvankin edustaja korostaa sitä kuinka tärkeätä on varoittaa takanatulevia hätävilkuilla.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kolmessa tunnissa selvisi matkasta yhdellä kaffepaussilla, joten ihan normiajassa selvisi. Ainoastaan Kehä ykkösen loppupää ja länsiväylä oli vähän ikävämpää. Tultiin sitten laruun moikkaamaan faijaa kun jäi reippaasti aikaa. Tästä sitten kohtapuolin julkisilla eteenpäin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Moottoritien rampilta tuleville ei saa antaa tilaa...

Tällaista lakia ei ole olemassakaan. Mutta turhat kaistanvaihdot toki on sekä laittomia että vaarallisia.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomessa on myöskin erittäin huonot kuljettajat. Väittäisin syiksi nastarenkaita. On sellainen käsitys, että voi ajaa vaikka millä tavalla tahansa, kun piikit pureutuvat jäähän...

Eri mieltä tästä... Suurempi ongelma on nämä nykyiset autot joissa liukkaat olosuhteet erottaa vaan siitä että koetaulussa vilkkuu sutimiseneston merkkivalo. Autot on liian helppoja ajaa ja niistä puuttuu tuntuma tiehen. Luotetaan siihen että elektroniikka/EPS/ABS ym. hoitaa ja sitten kun tulee sellaiset olosuhteet kun eilen niin ollaan kusessa kun niistä hienoista järjestelmistä ei olekkaan mitään hyötyä... Nykyinen liikenneturvan toiminta yhdistettynä edelliseen kruunnaa lopun. Missään ei voi harjoitella auto käyttäytymistä vaikeissa olosuhteissa. Joku liukkaan keli ajoharjoittelu autokoulun yhteydessä on ihan yhtä tyhjän kanssa... Sitä pitäisi harjoittella jatkuvati esim. jääradoilla tms. joihin on helppo päästä.
 

Betoz

Jäsen
Heitetään vielä sen verran ruutia nuotioon, kun schollkin on kerran antanut lausuntonsa asiaan, että ihmettelen kun median keskusteluosioissa yms. maalaiset vittuilevat nyt tupamökeistään oikein urakalla stadilaisten ajotaidoista.

Onhan se kiva aina soittaa suutaan alemmuuskompleksissa, mutta ei niillä juurikaan varaa ole siihen:

Kymmenien autojen ketjukolari Kuopiossa | Savo | yle.fi

Lhes 20 auton ketjukolari Oulussa - Ilta-Sanomat

Ketjukolarien p - kaksi viiden auton ketjukolaria Oulussa - Ilta-Sanomat

Kuusamontiellä ajettiin kolme ketjukolaria alle tunnissa
| Oulu | Kaleva.fi


Kymmeni loukkaantui 60 auton ketjukolarissa Kuopiossa - Ilta-Sanomat
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Etelässä ajetaan enemmän ja isompia kolareita toki siksi, että täällä on isompi autokanta. Pohjoisen kaikki 20 autoa jakavat puolen Suomen alan, joten kai se on tilastollisestikin aika epätodennäköistä sattua samalle pätkälle yhtä aikaan ja vielä vaarallisissa olosuhteissa.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Eri mieltä tästä... Suurempi ongelma on nämä nykyiset autot joissa liukkaat olosuhteet erottaa vaan siitä että koetaulussa vilkkuu sutimiseneston merkkivalo. Autot on liian helppoja ajaa ja niistä puuttuu tuntuma tiehen.

Just täsmälleen näin!
Oikeastaan pitäisi tulla laki, että jokainen kortin saanut joutuu ajamaan ensimmäisen talven esimerkiksi vanhalla 100,-tai 200-sarjan volvolla, tai taunuksella, missä suurinta teknologiaa edustavat radio ilman soitinta ja tupakansytytin. Oppii, miten auto käyttäytyy liukkaalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Etelässä ajetaan enemmän ja isompia kolareita toki siksi, että täällä on isompi autokanta. Pohjoisen kaikki 20 autoa jakavat puolen Suomen alan, joten kai se on tilastollisestikin aika epätodennäköistä sattua samalle pätkälle yhtä aikaan ja vielä vaarallisissa olosuhteissa.

Keksitkö tämän ihan itse ja meinaatko ettei sitä ole täällä noin 39 kertaa jo sanottu?

Minusta on ihan loogista esittää väite, että auton hallintataito kehittyy kun ajaa paljon, siis kilometrejä, mieluusti tietysti vaihtelevan kuntoisilla teillä. Samoin liikennesääntöjen ja kaupunkiajon taito kehittyy kun ajaa paljon isoissa kaupungeissa. Karttaa katsomalla voi päätellä, missä päin Suomea niitä paljon ajavia on ja missä ajetaan kaupungeissa.

Kolarisuma syntyy, kun useammalla kuskilla toinen tai molemmat em. taidoista pettää. Mukana kasassa on varmaan taidoiltaan kaikenlaisia kuskeja, ihmisellä kun on taipumus pyrkiä ulosmittaamaan sekä omat että autonsa kyvyt.

Sitten on tietysti sellaisia poikkeuksellisia kuljettajia, jotka päivittäin ajavat kymmeniä kilometrejä sorapikataivalta, moottoritietä ja kaupunkiajoa, ja ovat siten täydellisiä. Minä olen sellainen kuljettaja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Keksitkö tämän ihan itse ja meinaatko ettei sitä ole täällä noin 39 kertaa jo sanottu?
Keksin itse. En meinaa välttämättä, koska tämä ketju ei kuulu vakiomatskuihini. Voi toki olla, ettei ole mainittu, koska te muut olette sen verran vajaita. Varsinkin pohjois-suomalaiset.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Sitten on tietysti sellaisia poikkeuksellisia kuljettajia, jotka päivittäin ajavat kymmeniä kilometrejä sorapikataivalta, moottoritietä ja kaupunkiajoa, ja ovat siten täydellisiä. Minä olen sellainen kuljettaja.
Oleko koskaan ajanut keskieuroopassa? Kaiken kertomasi perusteella sinun jäännöksiäsi ruiskutettaisiin painepesurille jonkun rekan perästä ensimmäisen 100km sisällä. Täälle Saksassa meinaan oikeasti väistetään liittymästä tulevia. Jopa rekat tekevät näin. "Täydellinen kuljettaja" Suomen landeteille - hengenvaarallinen keskieurooppaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oleko koskaan ajanut keskieuroopassa? Kaiken kertomasi perusteella sinun jäännöksiäsi ruiskutettaisiin painepesurille jonkun rekan perästä ensimmäisen 100km sisällä. Täälle Saksassa meinaan oikeasti väistetään liittymästä tulevia. Jopa rekat tekevät näin. "Täydellinen kuljettaja" Suomen landeteille - hengenvaarallinen keskieurooppaan.
Monta peliä oot pelannu? Minkä ihmeen "kertomani perusteella"? Liikennesääntöjen mukaisesti, muut tiellä liikkujat huomioiden ja joustavasti pyrin ajamaan aina.
 

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
Eri mieltä tästä... Suurempi ongelma on nämä nykyiset autot joissa liukkaat olosuhteet erottaa vaan siitä että koetaulussa vilkkuu sutimiseneston merkkivalo. Autot on liian helppoja ajaa ja niistä puuttuu tuntuma tiehen...

Just täsmälleen näin!...

Täysin samaa mieltä kanssakirjoittajien kanssa!
Omassa autossani ei ole minkään sortin ajonvakautusta, mutta jo pelkkä ABS saa jättämään jarrutukset hieman myöhäisemmäksi.
Muutaman kerran olen ajanut liukkailla autoa, josta ajonvakautus löytyy ja mielestäni se oli yhtä helvettiä.
Yhtään ei tuntenut milloin on liukasta, milloin renkaista rupeaa pito loppumaan.
Kun sitten pieni luisto jossain kaarteessa syntyi, niin huomasin tappelevani tietokonetta vastaan enkä ollut enää tilanteen "herra".

Sutimisen eston käyttämisen liukkailla keleillä pitäisi kieltää lailla.
Tällöin jokainen autoilija huomaisi jo kiihdyttäessään, että taitaap olla hiukan niljakas keli ja voisi sopeuttaa jo ennen ensimmäistä ohhohkatsokuvat-tilannetta nopeutensa ja turvavälinsä kelin mukaisiksi.

ABS:n ymmärrän, koska sen ansiosta on autojen jarrutasapaino voitu toteuttaa niin, että takajarrutkin tekevät jotain lukkiutumati.
Jarrutusmatkat siis ovat paljon lyhyemmät ABS-jarrullisella autolla, plus täysjarrutuksessa pystyy vielä hieman ohjailemaan.

Ps.
En siis tarkoita, että tuolla kuuluisi mennä vanhalla Taunuksella kahva edellä, vaan sitä, että nykyautoissa on liukkailla keleillä aivan paska tuntuma tiehen.
 
Jarrutusmatkat siis ovat paljon lyhyemmät ABS-jarrullisella autolla


Ei ole. ABS:llä on AINA jarrutusmatka pidempi kuin täydelliseessä lukkojarrutuksessa. Ero on siinä, että auton ohjattavuus säilyy jarrutuksen aikana ABS-jarruilla.

Ilman ABS-jarruja olisi tullut Helsingissä vielä pahempaa jälkeä, koska harva kuljettaja olisi osannut oikeaa pumppujarrutusta, joten olisivat karauttaneet suoraan päin edellä olevaa. Nyt sentään huonompikin kuski pystyi vähän tekemään väistöliikkeitä.
 

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
Ei ole. ABS:llä on AINA jarrutusmatka pidempi kuin täydelliseessä lukkojarrutuksessa. Ero on siinä, että auton ohjattavuus säilyy jarrutuksen aikana ABS-jarruilla.

Näytä minulle ihminen, joka tekee täydellisen täysjarrutuksen liukkaalla, niin kerron missä Elvis nykyään asuu.

Väitän edelleen, että jos normiauton jarruja ei ole mitoitettu käytettäväksi ABS:n kanssa, niiden jarrutasapaino on niin huono, että liukkaalla kelillä abs-jarrut vievät voiton.
Kuivalla asfaltilla tilanne onkin varmasti toisin päin.

Lisäystä:
Yritän sanoa siis sitä, että ilman ABS:a ei joka pyörältä saada ulosmitattua lähellekään maksimi jarrutusvoimaa liukkaalla kelillä.

Kumotkaa väitteeni, niin menen heti ottamaan ABS:n sulakkeen autostani pois. :)
 
Viimeksi muokattu:
Näytä minulle ihminen, joka tekee täydellisen täysjarrutuksen liukkaalla, niin kerron missä Elvis nykyään asuu.

Väitän edelleen, että jos normiauton jarruja ei ole mitoitettu käytettäväksi ABS:n kanssa, niiden jarrutasapaino on niin huono, että liukkaalla kelillä abs-jarrut vievät voiton.
Kuivalla asfaltilla tilanne onkin varmasti toisin päin.

Jos normiauto on ehjä, eli jarrutasapainot on katsastuksessa menneet läpi täydellisen lukkojarrutuksen tekeminen ei vaadi kuin hyppäämisen jarrupolkimen päälle täydellä painolla, jolloin myös takajarrut lukkiutuvat. Näin toimimalla auto pysähtyy nopeampaa kuin vastaava ABS-jarruilla varustettu auto. Ei tarvitse väittää, asia on ihan perusfysiikkaa ja testattu lukematomissa testeissä ja myös käytännössä liukkaan kelin testiradalla.

4 lukkiutunutta rengasta muodostavat suuremman kitkan tienpintaa vasten, kuin 4 rengasta, jotka ovat lukkiutuneina vain osan ajasta.
 

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
Ei tarvitse väittää, asia on ihan perusfysiikkaa ja testattu lukematomissa testeissä ja myös käytännössä liukkaan kelin testiradalla.

4 lukkiutunutta rengasta muodostavat suuremman kitkan tienpintaa vasten, kuin 4 rengasta, jotka ovat lukkiutuneina vain osan ajasta.

Onko tosiaan näin?
Eiköst lepokitka (lukkiutumaton pyörä) ole suurempi kuin líukukitka (lukkojarru)?
Ainakin perstuntumani puoltaa tätä asiaa.

(sijoita homoeroottinen vitsisi tähän)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös