Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 028
  • 13 125
Jos normiauto on ehjä, eli jarrutasapainot on katsastuksessa menneet läpi täydellisen lukkojarrutuksen tekeminen ei vaadi kuin hyppäämisen jarrupolkimen päälle täydellä painolla, jolloin myös takajarrut lukkiutuvat. Näin toimimalla auto pysähtyy nopeampaa kuin vastaava ABS-jarruilla varustettu auto. Ei tarvitse väittää, asia on ihan perusfysiikkaa ja testattu lukematomissa testeissä ja myös käytännössä liukkaan kelin testiradalla.

4 lukkiutunutta rengasta muodostavat suuremman kitkan tienpintaa vasten, kuin 4 rengasta, jotka ovat lukkiutuneina vain osan ajasta.

Autowiki on kyllä monessa asiassa eri mieltä kanssasi. Nimenomaan lähes kaikissa käytännön kokeissa ABS:n kanssa on saatu auto nopeammin pysähtymään. Poikkeuksia tietysti löytyy. Lainaukset autowikistä.

"Vain hyvin taitavat ja kokeneet ajajat voivat voittaa silloin tällöin hyvän ABS-jarrujärjestelmän. ABS-jarruilla jarrutus on yleensä lyhyempi märällä ja liukkaalla pinnalla, monet ABS-jarrut lyhentävät jarrutusta myös kuivalla pinnalla. Pehmeällä pinnalla, kuten hiekalla ja lumella ABS-jarrut saattavat myös pidentää jarrutusmatkaa. Tärkeintä on kuitenkin, että ABS lisää ajoneuvon hallittavuutta, koska sitä voidaan ohjata jarrutuksen aikana. Ajoneuvo ei myöskään pyörähdä pituusakselinsa ympäri niin helposti kuin tavanomaisilla jarruilla jarrutettaessa. Kaikki ABS-jarrutusjärjestelmät eivät ole samanlaisia."

"Saksalaisessa kokeessa joukko tavallisia kuljettajia suoritti jarrutuksia ja väistöjä kahdella samanlaisella autolla, joista toisessa oli ABS-jarrut ja toisessa tavalliset. Kaikissa viidessä testissä ABS-jarruilla selvittiin paremmin.
Suurimman hyödyn normaaleihin jarruihin verratuna ABS:stä sai testissä, jossa toisen puolen renkaat olivat liukkaalla alustalla ja toisen puolen pitävällä.
ABS-jarruilla on eräissä testeissä voitu jarrutusmatkaa lyhentää kuivalla ja jäisellä tiellä noin 10 % ja märkäliukkaalla noin 30 %."
 

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
Silmät auki ja ajatus mukaan. Auttaa huomattavasti kelin lukemisessa. Ihan sama minkälainen auto on jos ei osaa nähdä kelin muutoksia ja vaaran paikkoja. Lumi ja jää on aina liukasta eli ei pitäisi senkään olla yllätys etelässä.
Kyllä kyllä, mutta esim. mustan jään havaitseminen silmin on kohtuu konstikasta ja tässä kohtaa se pitäisi tuntea ratin keventymisenä ja pienenä sutinana.
Tämä ei mielestäni onnistu haitektietokoneohjaapuolestasi-autoissa.

Näissä ajonvakaukuksellisissa autoissa on se ongelma, että ne eivät peläytä kuljettajaa ennen, kuin fysiikan lait peruuttamattomasti ylitetään.
Tällöin tupataan ajamaan koko ajan hieman liian lähellä rajoja.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Sutimisen eston käyttämisen liukkailla keleillä pitäisi kieltää lailla.
Tällöin jokainen autoilija huomaisi jo kiihdyttäessään, että taitaap olla hiukan niljakas keli ja voisi sopeuttaa jo ennen ensimmäistä ohhohkatsokuvat-tilannetta nopeutensa ja turvavälinsä kelin mukaisiksi.

Oma mutu on kyllä sellainen, että sutimisen esto ei henkilöautoissa ole sillä tasolla, etteikö liukkautta huomaisi. Vai onko muka joku merkki, jossa renkaat eivät vedä selkeästi yhtään tyhjää?
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
4 lukkiutunutta rengasta muodostavat suuremman kitkan tienpintaa vasten, kuin 4 rengasta, jotka ovat lukkiutuneina vain osan ajasta.

Ei pidä paikkaansa. Liukumiskitka on pienempi kuin lepokitka. Toisin sanoen maksimaalisen hidastuvuuden autoon saa jarruttamalla mahdollisimman kovaa juuri ja juuri kuitenkin siten ettei yksikään rengas lukkiudu. Kun rengas menee lukkoon, muuttuu tienpinnan välinen lepokitka liukumiskitkaksi, joka on heikompi kuin lepokitka. Näin ollen lukkojarrutus ei ole optimaalinen, ainakaan teoriassa.

Käytännössähän on lähes mahdotonta liukkaalla kelillä tehdä optimaalista jarrutusta autolla, sillä renkaat menevät helposti lukkoon ja lepokitkan ja liukumiskitkan välinen ero on sen verran pieni, että sitä maksimihidastuvuutta on hyvin vaikea löytää jalkatuntumalla tilanten ollessa päällä. Käytännössä renkaat aina lukkiutuvat. En tiedä pyrkiikö ABS sitten myös ohjattavuuden lisäksi hakemaan nimenomaan tuota maksimaalista lepokitkaa.
 

Fiiu

Jäsen
Oma mutu on kyllä sellainen, että sutimisen esto ei henkilöautoissa ole sillä tasolla, etteikö liukkautta huomaisi. Vai onko muka joku merkki, jossa renkaat eivät vedä selkeästi yhtään tyhjää?

Omakohtaista kokemusta löytyy vm.-01 Skodasta jossa sutimiseneston kyllä huomaa, mutta tyhjäähän se meinaa siltikin lyödä. Eli liukkauden huomaa varmasti jos ei täysin unissaan aja. ABS:n lisäksi siinä ei taida muita ajoapuja olla ja olen kyllä varsin tyytyväinen tuohon sutimiseneston toimintaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä kyllä, mutta esim. mustan jään havaitseminen silmin on kohtuu konstikasta ja tässä kohtaa se pitäisi tuntea ratin keventymisenä ja pienenä sutinana.
Tämä ei mielestäni onnistu haitektietokoneohjaapuolestasi-autoissa.
Joku voisi väittää että päinvastoin, tavallisella autolla musta jää mutkassa tarkoittaa pöpelikköä, ESP-autolla minimaalista luisua, nykäystä ja matkan jatkumista. Tämä siis järkevissä sallituissa nopeuksissa. Ylinopeudesta johtuvien ulosajojen pelastamiseen apuvälineiden ei "kuulukaan" toimia.

Se voi olla, että ESP saa jotkut ihmiset ajamaan kovempaa, mutta eihän sen nyt herrajumala ole ESPin vika, vaan sen ihmisen. Vähän sama kun syyttäisi palovaroittimia huolimattoman tulenkäsittelyn lisääntymisestä.

Ja nimenomaan sitä "vallan ottanutta" tietokonetta vastaa ei pidä taistella, vaan myötäillä.
Minulla on yhdessä autossa ESP, ja ei sen kanssa vielä 10000km aikana ole sellaista tilannetta tullut, että se olisi ulosajolta pelastanut, mutta toki se on kymmeniä kertoja peliin puuttunut. Joskus oikein liukkalla kelillä olen joutunut sen kytkemään pois, että ajaminen olisi jotenkin sujuvaa. Ja hauskempaa.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Onko tosiaan näin?
Eiköst lepokitka (lukkiutumaton pyörä) ole suurempi kuin líukukitka (lukkojarru)?
Ainakin perstuntumani puoltaa tätä asiaa.

(sijoita homoeroottinen vitsisi tähän)

Jep. Lepokitka on aina suurempi kuin liukukitka, jolloin pyörivä rengas pysähtyy nopeammin optimitilanteessa. Se on sitten eri asia saadaanko jarrutustilanteessa maksimikitka käyttöön.
Asia on helppo testata ilman ABS:ia jarrut vaan pohjaan ja auton vauhti kiihtyy hetkellisesti kun kitkan laji vaihtuu.

Jaa. olinkin jo myöhässä..
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei pidä paikkaansa. Liukumiskitka on pienempi kuin lepokitka. Toisin sanoen maksimaalisen hidastuvuuden autoon saa jarruttamalla mahdollisimman kovaa juuri ja juuri kuitenkin siten ettei yksikään rengas lukkiudu. Kun rengas menee lukkoon, muuttuu tienpinnan välinen lepokitka liukumiskitkaksi, joka on heikompi kuin lepokitka. Näin ollen lukkojarrutus ei ole optimaalinen, ainakaan teoriassa.

Taidan olla tosiaan väärässä näiden absien ja kitkojen suhteen, kun puhutaan näistä uuden aikaisista abseista. Liukkaankelin radalla 1992 absit olivat vielä vähän tyhmempää sukupolvea, jolloin niiden tarkoitus oli vain säilyttää auton ohjautuminen jarrutuksen aikana. Siihen aikaan myyntiin vielä samaa autoa abseilla ja ilman, ja testien mukaan abs-auton jarrutusmatkat olivat suurempia.

Nykyäänhän ajohallintajrjestelmän tietokone hakee myös sitä maksimaalista hidastumista, joten jarrutsmatkat pienenee.

Noh, Helsingissä kolarissa oli läjässä ilmeisesti vanhaa Corollaa ja viimeistä huutoa olevaa nelivetomaasturia, joissa on kaikki mahdolliset jarrutusjärjestelmät, mutta ei se auto vaan pysähdy, jos ei kuski näe eteensä.

Olikohan rytäkässä yhtään uutta Volvoa, jossa oli tämä uusi automaattinen jarrutusjärjestelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Noh, Helsingissä kolarissa oli läjässä ilmeisesti vanhaa Corollaa ja viimeistä huutoa olevaa nelivetomaasturia, joissa on kaikki mahdolliset jarrutusjärjestelmät, mutta ei se auto vaan pysähdy, jos ei kuski näe eteensä.

Olikohan rytäkässä yhtään uutta Volvoa, jossa oli tämä uusi automaattinen jarrutusjärjestelmä.

Noista Volvoista en tiedä, mutta tuskinpa niidenkään tekniikkaa pystyy aistimaan estettä tuollaisessa tilanteessa ja eikös tuo toimi vain kaupunkinopeuksissa? Yli 50 km/h nopeuksissa ei ole enää toiminnassa...

Se mikä perjantaisessa kolarisumissa oli järjettömintä, oli se, että jengi oli päästellyt menemään ilman jarruttamista noihin kolarisumiin. On todellinen ihme, ettei kuolonuhreja tullut yhtään. Tähän varmasti osaltaan vaikuttaa se, ettei kolaroineista autoista lähtenyt porukka samantien kekkuloimaan ulos. Vaikka läheltä piti-tilanne nähtiinkin tuossa ulkkarin kuvaamassa youtube-videossa.

Vakuutusyhtiöt ovat tänä talvena ihmeissään korvausten kanssa, josta sitten seuraukset näkyvät vakuutusten maksajan laskujen loppusummassa ensi vuonna...
 

Nordis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinasin itsekin rysäyttää kuorma-autolla kehä3:lla. Lumipöllyyn ei nähnyt mitään ja etäisyyttä pidin, enkä edes nähnyt edessä ajavan perävaloja. Yht`äkkiä oli autot pysähtyneinä, jarrutin liian kovaa, jolloin pyörät meni lukkoon ja auto vaan liukui. Siinä sitten päästin jalan jarrulta ja aloin jarruttamaan varovasti samaan aikaan kun auto lähti luisuun. Säikähdin siinä kun ihmiset oli autojen seassa ihmettelemässä mitä on tapahtunut, olin jo valmiina vetämään kaiteeseen, mutta sain pysäytettyä kuorkin oikealle kaistalle 5-10 metriä ennen kolaripaikkaa. Ihmetyttää poliisienkin touhu kun molemmat olivat ohjaamassa liikennettä pois kehä3:lta, olisivat jättäneet vaikka autonsa ennen tuota kolaripaikkaa varoittamaan muita, etteivät aja samaan rytäkkään! Onneksi kuolonuhreilta vältyttiin.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Oma mutu on kyllä sellainen, että sutimisen esto ei henkilöautoissa ole sillä tasolla, etteikö liukkautta huomaisi. Vai onko muka joku merkki, jossa renkaat eivät vedä selkeästi yhtään tyhjää?
Selkeästi tyhjää vetäminen ja huomaaminen on varmaan eri asia, mutta ainakin minun 2011 S212 mersussa reippaassa kiihdytyksessä huomaa lähinnä sen että nopeus ei nouse ja mittaristossa välkkyvät valot. Myös ESP on varsin sulava toiminnaltaan. Toisaalta esim. Opel Astrassa ESP ottaa todella helposti ja äänekkäästi kiinni jo ihan mitättömät luisut - jopa niin että sen ajaminen liukkaalla on todella rasittavaa. Audin Q7 sallii aika miehekkäät luisut mutta sitten kun ESP ottaa kiinni niin tuntuu että joku muu ohjaa autoa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kannattaa myös muistaa, että luistonestojärjestelmä (sutimisen esto) kytkeytyy automaattisesti pois päältä n. 40-45 km/h nopeudessa. Sen jälkeen järjestelmä kertoo sutimisesta merkkivalolla. Nämä vekottimet (ASD/ALD=Automatic Limited-Slip Differential) tai ASR (Anti-Slip Regulation) helpottavat lähinnä mäennousua hiljaisessa vauhdissa ja liikkeelle lähtöä jäältä/lumikinoksesta/hiekalta. Sutimisen esto ei pelastane kolareilta liikenteen seassa. Se käsittääkseni perustuu tasauspyörästön toiminnan säätelemiseen eli lukitsee tarvittaessa tasauspyörästön osittain.

Eri asia ovat sitten ajonhallinta- ja ajonvakautusjärjestelmät (esim. ESP, ESC jne.), jotka kyllä puuttuvat joskus hyvinkin aktiivisesti auton käyttäytymiseen lukitsemalla yksittäisiä pyöriä tai vaikuttamalla polttoaineen syöttöön.

Monissa autoissa on tietysti nämä molemmat järjestelmät.

Itse olen ainakin kahdesti välttynyt osumasta kaiteeseen ESP:n ansiosta, kun mutka oli menossa suoraksi.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tänään olin puolenpäivän aikaan lähdössä Helsingin keskustassa tienvarresta. Perjantaista asti seisonut auto oli luonnollisesti ympäröitynyt kivalla lumipenkalla ja laiskana miehenä ajattelin ensin kokeilla, josko tuo Polo siitä kiipeäisi yli. No eihän se oikein hyvältä näyttänyt ja olin juuri hyppäämässä ulos ryhtyäkseni lapiohommiin, kun huomasin vilkaista takapeiliin. Siellä joku pukkasi meikäläisen autoa ja joku toinenkin vielä liittyi tähän urakkaan. Äkkiähän tuo auto siitä sitten tielle saatiin.

Iso kiitos tästä, keitä ikinä olittekaan.
 

scholl

Jäsen
Se voi olla, että ESP saa jotkut ihmiset ajamaan kovempaa, mutta eihän sen nyt herrajumala ole ESPin vika, vaan sen ihmisen. Vähän sama kun syyttäisi palovaroittimia huolimattoman tulenkäsittelyn lisääntymisestä.

Aivan. ESP edesauttaa etenemistä ainakin jos on yhtään tehokkaampi peli. Muistan joku 10 vuotta sitten, kun ajoin kerran pick-upilla, joka oli takaveto, tehoa helvetisti ja iso V8 niin jumalattomassa lumisateessa jostain Espoosta Kluuvin parkkihalliin ja eteneminen oli oikeasti lumessa todella haastavaa. Eli siis kyllä ne luistonestot ovat ihan hyviä juttuja, mutta kuten mainitsit niin pitää osata ajaa sitä autoa. Ja mitä tulee autoihin ja renkaisiin niin kyllä esim. 80-luvulla, jolloin näkyi niitä Taunuksia ja muita ketjussa mainittuja autoja niin kyllä silloin tieltä suistumisia näkyi paljon enemmän kuin nyt. Suurin osa pysyy kyllä nykykalustolla tiellä ja onnettomuuksia sattuu suhteellisen vähän.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
6 kilometrin matkalla äsken nähtyä Helsingissä:
  • Sankassa lumisateessa bussin perässä kovaa vauhtia ajava lumenvärinen taksimersu vain jotkut xenon-parkkivalot päällä, haloo
  • Haagan hiljaisella alueella mutkassa hinausauto tulee vastaan kovaa vauhtia minun kaistallani. Hätäjarrutuksella ja säikähdyksellä selvittiin.

Joo o.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
6 kilometrin matkalla äsken nähtyä Helsingissä:
  • Sankassa lumisateessa bussin perässä kovaa vauhtia ajava lumenvärinen taksimersu vain jotkut xenon-parkkivalot päällä, haloo

Joo o.
Ihan mielenkiinnosta mikä ihme on xenon-parkkivalot? Ja miksi se oli ongelma? Luulisi että takaatulevan suurin ongelma olisi takavalot palavat? Joskushan todella sankassa lumisateessa on vähempi etuvaloja parempi. Tietty jos sillä oli ILS-valot niin takasumarin päällekytkeminen olisi ollut voittajan valinta. No varmaankin sillä oli yksinkertaisesti unohtunut parkit päälle kun oli seisonut tolpalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan mielenkiinnosta mikä ihme on xenon-parkkivalot? Ja miksi se oli ongelma? Luulisi että takaatulevan suurin ongelma olisi takavalot palavat? Joskushan todella sankassa lumisateessa on vähempi etuvaloja parempi. Tietty jos sillä oli ILS-valot niin takasumarin päällekytkeminen olisi ollut voittajan valinta. No varmaankin sillä oli yksinkertaisesti unohtunut parkit päälle kun oli seisonut tolpalla.
Siis tulin itse vastaan, olin kääntymässä vasemmalle vastaantulevan kaistan yli kun sieltä tuli bussi ja tämä mese bussin perässä. Itselläni on hyvä näkö (ainakin lasien kanssa), niin tätä taksia ei kyllä meinannut yhtään huomata kun ajoi parkkivalot päällä. Onneksi huomasin enkä kaartanut eteen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiinnosta mikä ihme on xenon-parkkivalot? Ja miksi se oli ongelma? Luulisi että takaatulevan suurin ongelma olisi takavalot palavat? Joskushan todella sankassa lumisateessa on vähempi etuvaloja parempi. .

Taksikuskeja kiinnostaa vaan, että itse näkee, mutta esim. vastaantulijoiden mahdollisuus havaita mahdollinen nokkakolariosapuoli ei? Tyypillistä.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Taksikuskeja kiinnostaa vaan, että itse näkee, mutta esim. vastaantulijoiden mahdollisuus havaita mahdollinen nokkakolariosapuoli ei? Tyypillistä.
No nokkakolariin varmaankin vaatisi että kyseisessä tilanteessa olisi ensi ajanut sen Bussin läpi. Sen jälkeen on ehkä turha syyttää taksin huonoja ajovaloja.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Siis tulin itse vastaan, olin kääntymässä vasemmalle vastaantulevan kaistan yli kun sieltä tuli bussi ja tämä mese bussin perässä. Itselläni on hyvä näkö (ainakin lasien kanssa), niin tätä taksia ei kyllä meinannut yhtään huomata kun ajoi parkkivalot päällä. Onneksi huomasin enkä kaartanut eteen.
Joo, varmaan oli tosiaan unohtunut parkit päälle. Itselleni kävi juuri tuollainen taksi viime syksynä kun menin Otaniemestä keskustaan. Kysyin, että miksi ajoi parkeilla ja tuokin oli unohtanut parkit päälle tolpalla. Musta se on aika ymmärrettävää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta taksikuskista tuli mieleen yksi ääliö joka täällä meilläpäin ajaa mopolla jossa on etuvaloksi vaihdettu punainen lamppu. Ei voi kuin hämmästellä mitä tuon vittumarkon mielessä on liikkunut kun on päätynyt tuollaiseen ratkaisuun. Talven pimeillä keleillä on kyllä niin viimeisen päälle vaarallinen ratkaisu että ihme ettei ole vielä sattunut mitään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, varmaan oli tosiaan unohtunut parkit päälle. Itselleni kävi juuri tuollainen taksi viime syksynä kun menin Otaniemestä keskustaan. Kysyin, että miksi ajoi parkeilla ja tuokin oli unohtanut parkit päälle tolpalla. Musta se on aika ymmärrettävää.
Totta puhut. Semmoista sattuu. Erityisen huonossa säässä vaan oli vaarallista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
No nokkakolariin varmaankin vaatisi että kyseisessä tilanteessa olisi ensi ajanut sen Bussin läpi. Sen jälkeen on ehkä turha syyttää taksin huonoja ajovaloja.
Kuski varmaan on ajanut ennen tuota tilannetta parkeilla ja sen jälkeenkin. Kaikki autoilijat eivät ole täällä keskustelussa.
Yleisesti ottaen näkyy kyllä ylimielisyys taksien käyttäytymisessä liikenteessä, vilkutkin taitaa olla "parkeilla", kun ei kaistanvaihdoissa ym. vilkkuja näy ja muutenkin asenne on "euroopan omistaja" luokkaa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Ei täysin liity tähän ketjuun mutta katsokaapa millaisia ruuhkia on aiheuttanut tänään Neste Oilin hurja polttoainetarjous, ~15 senttiä litralta halvempi hinta ja tuollainen ryysis. Se tekee noin 10 euroa/tankillinen säästöä, kenelle oikeasti on merkitystä tuollaisella summalla varsinkin kun suhteutetaan se tuohon liikenteen tukkeutumiseen??
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös