Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 000 556
  • 12 282

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itse asiassa niin pitääkin toimia jos jonossa ei jostain syystä tilaa ole. Eikä niin kuin esim. Jyväskylässä Vaajakosken motarilta pohjoiseen päin käännyttäessä monesti näkee tapahtuvan, eli pysähdytään siihen kiihdytys kaistan alkuun... Se se vasta vaarallista on kun takaa tulee autoja kiihdyttäen vauhtiaan sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden. Sitten siellä on joku urpo jarrut pohjassa edessä. Monta kertaa ollut perään ajo todella lähellä... Ja sellaisille jotka tuota paikka ei tiedä niin siinä on korkea kaide sisämutkassa joka blokkaa näkyvyyden varsin tehokkaasti joten sitä pysähtynyttä autoa ei huomaa kuin vasta ihan viimetipassa...

Tähän omalta osaltani vahva ehkä. Jos nimittäin ajat sinne kiihdytyskaistan loppupäähän ja joudut sinne pysähtymään, niin silloinhan joudut liittymään motarille nollavauhdista. Eikä sekään ihan turvallista ole. Pikemminkin kai pitäisi tehdä niin, että hidastetaan sitä vauhtia alkupäässä kiihdytyskaistaa ja tarvittaessa pysähdytään siinä alkupäässä, jotta sitten sopivan välin tullessa voidaan kiihdyttää vauhti motarille liittymiseen sopivaksi ja turvalliseksi. Tässä kohtaa vaaditaan siinä jo motarilla ajaviltakin pelisilmää, että osaavat jättää sen verran isot turvavälit, että kiihdytyskaistalta voidaan motarille turvallisesti liittyä.

Itseäni ottaa päähän se, että ihmiset ajavat tiettyjä nopeuksia vain vanhasta muistista. Turun motarilla ja kehä I:llä on tietyöt saatu päätökseen ja motarilla on satasen rajoitukset jo heti kehän jälkeen Turkuun päin mennessä ja Kilon / Nihtisillan liittymän jälkeen aina motarin (melkein) loppuun asti Helsinkiin päin mennessä. Kuitenkin, kun kehältä liittyy motarille Turkuun päin mennäkseen, niin siinä monet ajavat tietyömaan aikaisten rajoitusten mukaisesti (80 km/h) aina kehä II:lle asti. Tai aamulla, kun ollaan siirtymässä motarilta kehä I:lle, ajellaan kahdeksaakymppiä tai alle jo kaksi kilometriä ennen kuin rajoitus vaihtuu kuutenkymppiin pitkällä siellä rampissa. Miksi sitä satasta ei voida ajaa siinä motarin puolella, kun kerran rajoitus sen sallii ja ruuhkakaan ei sitä estä? Uskon tuon hitailun johtuvan siitä, että ihmiset ovat niin tottuneita niihin työmaan aikaisiin alhaisempiin rajoituksiin, etteivät he huomaa katsoa tien reunalla tällä hetkellä olevia kylttejä, jotka kuitenkin tosiasiassa kertovat sen, mitä nopeutta tiellä saa ajaa.
 
Itseäni ottaa päähän se, että ihmiset ajavat tiettyjä nopeuksia vain vanhasta muistista. Turun motarilla ja kehä I:llä on tietyöt saatu päätökseen ja motarilla on satasen rajoitukset jo heti kehän jälkeen Turkuun päin mennessä ja Kilon / Nihtisillan liittymän jälkeen aina motarin (melkein) loppuun asti Helsinkiin päin mennessä. Kuitenkin, kun kehältä liittyy motarille Turkuun päin mennäkseen, niin siinä monet ajavat tietyömaan aikaisten rajoitusten mukaisesti (80 km/h) aina kehä II:lle asti. Tai aamulla, kun ollaan siirtymässä motarilta kehä I:lle, ajellaan kahdeksaakymppiä tai alle jo kaksi kilometriä ennen kuin rajoitus vaihtuu kuutenkymppiin pitkällä siellä rampissa. Miksi sitä satasta ei voida ajaa siinä motarin puolella, kun kerran rajoitus sen sallii ja ruuhkakaan ei sitä estä? Uskon tuon hitailun johtuvan siitä, että ihmiset ovat niin tottuneita niihin työmaan aikaisiin alhaisempiin rajoituksiin, etteivät he huomaa katsoa tien reunalla tällä hetkellä olevia kylttejä, jotka kuitenkin tosiasiassa kertovat sen, mitä nopeutta tiellä saa ajaa.

Tämä on ärsyttävää, ihmiset eivät kyllä muutenkaan ole vielä oppineet käyttämään tehokkaasti noita uusia Turun moottoritien liikennejärjestelyjä. Landelta tulevat timpurit, putkarit ja sähkärit työsuhdepakuineen vaikuttavat olevan sieltä pahimmasta päästä, usein kännykkä löytyy korvalta ja mokkakuppi toisesta kädestä. No, nämä ajelevat millon mitäkin nopeuksia ja vaihtelevat kaistoja ilman vilkkua, ihmetyttää että miksi Kehä ll:n jälkeen pitää päästä kolmannelle kaistalle heti ensimmäisen 50 metrin matkalla ja blokata Kilosta ja Mankkaalta tulevien sujuva liittyminen moottoritielle? Mulle ei tuota pienintäkään ongelmaa ajaa vasenta tai keskimmäistä kaistaa lähes Kehä ykköselle asti ja ehtiä silti rampista sinne. Ja ei, en kiilaa pieneen väliin jarruvalot punaisena hohtaen.

Onneksi voin lähteä sen verran aikaisin töihin lähes joka päivä ettei tarvitse paljon ruuhkissa ajella saati hermoilla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tietääkseni ei tarvitse ajaa loppuun tai ainakin tällaisessa uskossa olen elänyt ja toiminut.

Eiköhän autokoulussa ole ainakin pitänyt opettaa mikä on kaistojen välissä olevan valkoisen viivan ja valkoisen katkoviivan ero. Eli ei tarvitse odottaa kuin valkoisen viivan muuttumista katkoviivaksi ja sen jälkeen voi tehdä kaistanvaihdon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja kuka näissä tapauksissa on ritari ja kuka törppö? Vasemman kaistan ratsastaja nyt tietysti on se perusidiootti joka tapauksessa.
Vasemman kaistan varaaja voi vielä sementoida idioottiutensa sillä, että lopulta poistuessaan vasemmalta kaistalta, menee suoraan toisen, syyttömän, auton eteen oikealle kaistalle. Varsinkin näin rapakeleillä tosi mukavaa. Nämä on vähän huvittavia tilanteita välillä, kun sen vasemman kaistan sankarin voi oikein nähdä menevän paniikkiin ja kiilaavaan suoraan ohitettavan auton eteen, kun ei ole huomannut taustapeiliin ilmaantunutta hiillostajaa samantien.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itsehän en todellakaan ole mikään teiden ritari vaan lähinnä "rattiraivopää (sukuvika)". Ohitustilanteessa moottoriteillä lähden ohittaamaan heti kun tilanne sen sallii, eli ohituskaistalla on tilaa reilusti, ja nopeuteni on yleensä luokka "lievä" ylinopeus. Jos siinä vaiheessa, ollessani ohituskaistalla, takaa tulee joku urpo ns. miljoonaa, niin ihan taatusti teen ohitukseni rauhassa ja kuittaan urpolle vielä kiitoksen keskisormella. Kun en todellakaan ole tien tukkona, niin odotelkoon se perässä roikkuja ihan rauhassa siellä minun ohitukseni loppuun. Enkä toki kiilaa heti oikealle kaistalle kenenkään konepeltiin kiinni, vaan kuten autokoulussa lähes 20 vuotta sitten opetettiin "kun ohitettavan rekisterikilpi ja myös oikean puoleinen valo näkyy takapeilistä voi omalle kaistalle alkaa palailemaan (+ motarilla vielä vähän lisääkin kelistä riippuen)".

Eniten viime aikoina on raivostuttanut kanssa-autoilijat liikennevaloissa ja varsinkin ruuhka-aikoina kun jättävät edellä olevaan autoon tilaa noin ½-1 auton mittaa matkaa. Kuvitteleeko ne, että se edellä oleva lähtee peruuttamaan niitten nokkaan vai eikö ne luota omaan ajotaitoonsa tarpeeksi? Ottaa niin päähän kun siellä jonon hännillä olevat ovat edellisen risteyksen tukkona, kun välissä on näitä tonttuja "pitämässä turvaväliä"!
Toinen juttu on kun ollaan lähestymässä ylämäessä olevia liikennevaloja, niin eihän sinne liikennevaloihin toki voi ajaa normaalia nopeutta ja pysäyttää, ehei, vaan se ylämäki täytyy rullata hitaasti ettei vaan joudu pysäyttämään, kun ei ole oikein se mäkilähtö hallinnassa. Ja taas takana tulevat autoilijat ovat tien tukkoina siellä jonon perällä toisessa risteyksessä. On niin monta kertaa tehnyt mieli mennä tempaisemaan se ovi auki ja ilmoittaa, että "nyt ukko/akka harjoitellaan niitä mäkilähtöjä!". Kun edes kerran mietittäisiin niitä muita tiellä liikkujia eikä olisi ensimmäisenä oma napa mielessä.
Valitettavasti suurin osa näistä uunoista on naisia ratissa ja niitten ylivarovaisten nynnyjen takia kaikki meidät naisautoilijat leimataan huonoiksi kuskeiksi, vaikka niitä onnettomia tunareita on ihan yhtä paljon mieskuskeissakin.
Ja vaikka kuulostankin ihan kamalalta kuskilta, niin kyllä minäkin osaan sen joustavan ajon ja annan tilaa suojatiellä tien ylitystä odottaville sekä myös muille autoilijoillekin tarpeen mukaan.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Tässä kiihdytyskaistan päähän pysähtymisessä ei yleensä voi syyttää sitä pysähtyjää.

Heikkotehoisella autolla ja lyhellä kiihdytyskaistalla on lähes mahdotonta päästä rajoituksen mukaiseen nopeuteen ellei hieman kiihdytä jo ennen kiihdytyskaistaa. Siten pysähtyminen kaistan alkuun toimii huonosti.

Ellei liityttävällä tiellä "ole tilaa", se kertoo vain ja ainoastaan liityttävän tien autojen turvavälien puutteesta ja vetoketjun toimimattomuudesta. Ilmeisesti monen mielestä on suurempi rikos pysähtyä kiihdytyskaistan päähän kuin runtata toisen auton kylkeen.

Ei varmaan tarvitse sanoa kuinka paljon haloota tulisi pysähtymisestä kiihdytyskaistan alkuun odottamaan taatusti autovapaata väliä liityttävällä tiellä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet

Nyt taidan ajaa miinaan ;-)

Tällaisia tolloja on kyllä oikeastikin olemassa. He ovat yleensä vähän ajavia ja liikennettä pelkääviä, pääosin naisia tai vanhempia ihmisiä (tunnen tällaisia). Tosin eläkeläiset useimmiten vaihtavat kaistaa varovaisesti ja vaivihkaisesti pikkuhiljaa siirtymällä katsomatta sivulle tai taakse.

Aivan käsittämätön tämä koko ns. keskustelu kiihdytyskaistan käytöstä. Mikään ei ole helpompaa kuin nostaa kiihdytyskaistalla nopeus päätien mukaiseksi ja ajoittaa itsensä liikennevirtaan. Jos sitä ei osaa, on parempi siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Aivan käsittämätön tämä koko ns. keskustelu kiihdytyskaistan käytöstä. Mikään ei ole helpompaa kuin nostaa kiihdytyskaistalla nopeus päätien mukaiseksi ja ajoittaa itsensä liikennevirtaan. Jos sitä ei osaa, on parempi siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi.

Amen, ja sama motarilta rampille poistuttaessa. Mikä siinä on niin pirun vaikeata ajaa sitä satasta sinne kaistalle, ja siellä sitten sen 300 metrin aikana pudottaa vauhti taajamanopeuksiin? Vituttaa kun koko motarin oikea kaista matelee kahdeksaakymppiä jonkun motarilta poistuvan takia.
 

sorbo82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että kaupunkialueilla nämä kaksi-kaistaiset tiet ovat rakennettu liikenteen sujuvuuden vuoksi, eikä ns. moottoritieksi jossa vasen kaista on ohituksia varten.

Lähes päivittäin kohtaa suurta ahdistusta, kun ajelee täällä Tampereella Teiskontietä kohti keskustaa, rajoituksen ollessa 60-70 km/h ja omassa mittarissa vauhtia hieman tuon päälle, niin löytyy joku urpo joka pärähtää perseeseen kiinni Ventollaan tai muulla paskalla ja heti tilaisuuden tullen päräyttää oikealta ohi, samalla mulkoillen ikkunasta "Ekkö sä vittu tiedä että se kaista on ohituksia varten" -ilmeellä, samalla homo tietysti jupisee ämmälleen kuinka kaikki muut liikenteessä ovat törppöjä, paitsi hän itse.

Tietysti mahdollista on, että homo olen minä, ja minun syystäni kaikki muut ihmiset kärsivät liikenteessä, varsinkin kaupunkialueella ja sen kaksi-kaistaisilla kaduilla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että kaupunkialueilla nämä kaksi-kaistaiset tiet ovat rakennettu liikenteen sujuvuuden vuoksi, eikä ns. moottoritieksi jossa vasen kaista on ohituksia varten.

Näinhän ne kai onkin, mutta suurin osa ihmisistä ei sitä taida tiedostaa ja ajavat samaan tyyliin kuin moottoritiellä. Ainakin oman käsityksen mukaan esim. kehätiet pk-seudulla eivät ole varsinaisia moottoriteitä.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Aivan käsittämätön tämä koko ns. keskustelu kiihdytyskaistan käytöstä. Mikään ei ole helpompaa kuin nostaa kiihdytyskaistalla nopeus päätien mukaiseksi ja ajoittaa itsensä liikennevirtaan. Jos sitä ei osaa, on parempi siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi.

Onhan se helppoa jos on...

- Hyvä ajokeli
- Helppo tulo kiihdytyskaistalle ja pääväylälle on hyvä näkyvyys koko ajan
- Pitkä kiihdytyskaista
- Auto joka kiihtyy hyvin

Se on vaikeaa jos on...

- Huono ajokeli
- Vaikea ajoreitti kiihdytyskaistalle ja pääväylälle näkee kunnolla vasta kiihdytyskaistalle pääsyn jälkeen
- Lyhyt kiihdytyskaista
- Auto joka kiihtyy huonosti

Monessa tapauksessa edes auton ilmoitettu kiihtyvyys ei lähellekään riitä saavuttamaan nopeutta päätien mukaiseksi kiihdytyskaistan pituudella nollista lähtemällä. Miten näissä tapauksissa voisi "parempi kuski" tehdä sen kiihdyttämisen päätien liikennevirran mukaiseksi "lapsellisen helpoksi"? Ainoa tapa on ottaa tarpeeksi nopeutta ennen kiihdytyskaistaa. Mutta mitäs sitten jos pysähdyt kiihdytyskaistan alkuun?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Monessa tapauksessa edes auton ilmoitettu kiihtyvyys ei lähellekään riitä saavuttamaan nopeutta päätien mukaiseksi kiihdytyskaistan pituudella nollista lähtemällä. Miten näissä tapauksissa voisi "parempi kuski" tehdä sen kiihdyttämisen päätien liikennevirran mukaiseksi "lapsellisen helpoksi"? Ainoa tapa on ottaa tarpeeksi nopeutta ennen kiihdytyskaistaa. Mutta mitäs sitten jos pysähdyt kiihdytyskaistan alkuun?
Miksi helvetissä sitten pitää pysähtyä kiihdytyskaistan alkuun, tai yleensäkään mihinkään kohtaa kiihdytyskaistaa?
Jos edes hieman osaa ennakoida, ei kiihdytyskaistalle tarvitse lähteä nopeudesta nolla.
Se "parempi kuski" siis tekee kiihdyttämisen "lapsellisen helpoksi" siten, ettei koskaan edes joudu tuollaisiin tilanteisiin.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Miksi helvetissä sitten pitää pysähtyä kiihdytyskaistan alkuun, tai yleensäkään mihinkään kohtaa kiihdytyskaistaa?
Jos edes hieman osaa ennakoida, ei kiihdytyskaistalle tarvitse lähteä nopeudesta nolla.
Se "parempi kuski" siis tekee kiihdyttämisen "lapsellisen helpoksi" siten, ettei koskaan edes joudu tuollaisiin tilanteisiin.

Ellei sillä tiellä jolle liitytään ole tilaa, neuvotaan pysähtymään kiihdytyskaistan alkuun ja kiihdyttämään vasta kun tiellä on tilaa. Tässä tapauksessa kiihdytyskaistalle lähdetään kiihdyttämään nopeudesta nolla.
 

Fiiu

Jäsen
Ellei sillä tiellä jolle liitytään ole tilaa, neuvotaan pysähtymään kiihdytyskaistan alkuun ja kiihdyttämään vasta kun tiellä on tilaa. Tässä tapauksessa kiihdytyskaistalle lähdetään kiihdyttämään nopeudesta nolla.

Helpompi se on kyllä liikennevirran nopeutta lähemmäs päästä kuitenkin kiihdytyskaistan alusta kuin lopusta, varsinkin jos auto on hitaasti kiihtyvää sorttia.

Ja Mikke73: jos on sellainen paikka ettei kertakaikkiaan näe liikenteen tilannetta maastoesteiden takia, sinne kiihdytyskaistan alkuun on pakko mennä tarkistamaan tilanne. Omalla kesäkulkineellani pääsen kyllä ripeästi siitäkin mukaan ja tarvittaessa pysähdyn sen kiihdytyskaistan alkuun jos siellä ei sopivaa väliä ole johon heti pääsisi. Se, että henkilö A on valmis joustamaan, ei tarkoita sitä että henkilöt B-F jotka siinä letkana tulevat, tekisivät sen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eniten viime aikoina on raivostuttanut kanssa-autoilijat liikennevaloissa ja varsinkin ruuhka-aikoina kun jättävät edellä olevaan autoon tilaa noin ½-1 auton mittaa matkaa. Kuvitteleeko ne, että se edellä oleva lähtee peruuttamaan niitten nokkaan vai eikö ne luota omaan ajotaitoonsa tarpeeksi? Ottaa niin päähän kun siellä jonon hännillä olevat ovat edellisen risteyksen tukkona, kun välissä on näitä tonttuja "pitämässä turvaväliä"!

Toinen juttu on kun ollaan lähestymässä ylämäessä olevia liikennevaloja, niin eihän sinne liikennevaloihin toki voi ajaa normaalia nopeutta ja pysäyttää, ehei, vaan se ylämäki täytyy rullata hitaasti ettei vaan joudu pysäyttämään, kun ei ole oikein se mäkilähtö hallinnassa. Ja taas takana tulevat autoilijat ovat tien tukkoina siellä jonon perällä toisessa risteyksessä. On niin monta kertaa tehnyt mieli mennä tempaisemaan se ovi auki ja ilmoittaa, että "nyt ukko/akka harjoitellaan niitä mäkilähtöjä!".

Miksi ihmeessä sinne pitää ajaa sinne edelliseen risteykseen "sisään", jos siellä ei ole tilaa. Itse ainakin olen oppinut, että pitää jäädä risteyksen toiselle puolelle odottamaan, jos ei ole tilaa ajaa risteyksen läpi. Oli sitten kyse edellisestä tai mistä tahansa risteyksestä. Turvavälin jättämäinen on ihan järkevää, vaikkakin yli autonmitta pysähdyksissä olevassa jonossa lienee liioittelua .

Toinen on tuo, mitä en ymmärrä. Jos autojono seisoo ja edessä on punainen, niin mikä hätä sinne on kiireellä mennä itsekin seisomaan sinne jonon jatkoksi. Ehtiihän sinne hitaamminkin ja ainakin itsestäni on useimmiten fiksua ajella sinne jonon päähän hitaasti ja parhaassa tapauksessa välttää koko pysähtyminen. Teen tätä myös tasamaalla tai alamäessä, en pelkästään ylämäessä. Saako siitä pysähtymisestä jotain etua tai hyötyä tai nopeuttaako se liikkeelle lähtöä?

Kun edes kerran mietittäisiin niitä muita tiellä liikkujia eikä olisi ensimmäisenä oma napa mielessä.

Niin, kannattaisi varmaan aloitella niitä oman auton peilejä vilkuilemalla.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En minäkään ihan ymmärrä tätä ongelmaa kiihdytyskaistalla. Oma auto on 1,6 litran koneella varustettu Touran, joka kiihtyy todella hitaasti varsinkin, jos kyydissä on enemmän porukkaa. Muutamat kaveritkin ihmettelevät, miten voin sellaisella ajaa, kun heillä menee hermo tehottomuuteen. Silti koskaan ei ole ollut ongelmaa liittyä moottoritielle tai muullekaan tielle, jolle kiihdytetään erillistä kaistaa pitkin. Kaikissa liittymissä ei saa 120 km/h mittariin, mutta useimmissa saa. Niissä missä ei saa, tarvitsee käyttää vähän pelisilmää, eikä liittyminen ole mikään ongelma jos ei siitä sellaista itselleen tee.

Monella vaan taitaa olla se, ettei kaasua uskalleta painaa kunnolla. Suurin osa nykyautoista kuitenkin kiihtyy vähintään yhtä nopeasti kuin omani. Ja kyllä sitä pienemmälläkin nopeudella pääsee liittymään, kun katsoo sopivan välin ja laittaa vilkun ajoissa päälle.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En minäkään ihan ymmärrä tätä ongelmaa kiihdytyskaistalla.

Ajappa autoa kerran, kaksi vuodessa, joista maksimissaan kerran käytät kiihdytyskaistaa, niin takuulla ymmärrät :) Itselläni on ollut ajokortti vaikka kuinka pitkään, mutta ratin taakse menen tosiaan vain muutaman kerran vuodessa, silloin kun on pakko. Kesällä oli pakko, kun konserttipaikalle ei mennyt julkisia ja ensi sunnuntaina on taas pakko, kun pitää käydä Vantaan Ikeassa. Ajatus liittymistä hermostuttaa jo nyt, mutta eipä sunnuntaida taida hirveästi olla liikennettä.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Ehdotan, että järjestetään viikonloppuseminaari, jossa aiheena kiihdytyskaista ja sieltä moottoritielle liittyminen. Tämä ketju on tietysti oikea paikka jauhaa asiasta, mutta mitenkä te jaksatte sivutolkulla "päivänselvästä" aiheesta.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdotan, että järjestetään viikonloppuseminaari, jossa aiheena kiihdytyskaista ja sieltä moottoritielle liittyminen.
Tuli tästä mieleeni, että miksei nykyään ole kunnon liikenneohjelmaa televisiossa? Tarkoitan siis jotakin sellaista ohjelmaa, jota Enska Itkonen ja Hannu Karpo aikoinaan juonsivat. Aihe "kiihdytyskaista ja sieltä moottoritielle liittyminen" olisi mitä mainioin teema eräälle jaksolle. Ohjelmassa voitaisiin käsitellä katsojien pohtimia tilanteita, kerrata liikennemerkkejä jne. Kyllä minä ainakin tuollaista ohjelmaa seuraisin, jos se olisi hyvin toteutettu.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Tuli tästä mieleeni, että miksei nykyään ole kunnon liikenneohjelmaa televisiossa? Tarkoitan siis jotakin sellaista ohjelmaa, jota Enska Itkonen ja Hannu Karpo aikoinaan juonsivat. Aihe "kiihdytyskaista ja sieltä moottoritielle liittyminen" olisi mitä mainioin teema eräälle jaksolle. Ohjelmassa voitaisiin käsitellä katsojien pohtimia tilanteita, kerrata liikennemerkkejä jne. Kyllä minä ainakin tuollaista ohjelmaa seuraisin, jos se olisi hyvin toteutettu.

Ihan totta muuten. On jos jonnii näköistä uusien autojen vertailua ja sellaisten autojen esittelyä, mihin 98%:lla ei oo varaa, mutta sellaiselle ohjelmalle olisi tosiaankin tilausta, missä kansaa opastettaisiin oikeaoppiseen liikennekäyttäytymiseen. Jokainen voi kuitenkin käsi sydämellä sanoa, ettei autokoulusta ole opettamaan ihmisiä hyviksi tienkäyttäjiksi, hyviä eväitä se toki antaa, mutta siihen se jää.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehtiihän sinne hitaamminkin ja ainakin itsestäni on useimmiten fiksua ajella sinne jonon päähän hitaasti ja parhaassa tapauksessa välttää koko pysähtyminen. Teen tätä myös tasamaalla tai alamäessä, en pelkästään ylämäessä. Saako siitä pysähtymisestä jotain etua tai hyötyä tai nopeuttaako se liikkeelle lähtöä?

Edellinen kirjoittaja taisi tarkoittaa näitä ylämäessä ryömittelijöitä. Yleensä nämä ryömittävät lähes koko punaisten paloajan ja joutuvat vielä pysähtymään ennen vihreitä. Oikein taloudellista ajamista.

Ilmeisesti minulla on käynyt uskomaton tuuri, kun en ole ikinä joutunut pysähtymään kiihdytyskaistan alkuun tai päähän sen vuoksi, etten olisi sopinut normaalia vauhtia kulkevaan liikennevirtaan.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miksi ihmeessä sinne pitää ajaa sinne edelliseen risteykseen "sisään", jos siellä ei ole tilaa. Itse ainakin olen oppinut, että pitää jäädä risteyksen toiselle puolelle odottamaan, jos ei ole tilaa ajaa risteyksen läpi. Oli sitten kyse edellisestä tai mistä tahansa risteyksestä. Turvavälin jättämäinen on ihan järkevää, vaikkakin yli autonmitta pysähdyksissä olevassa jonossa lienee liioittelua ...
Juu, kyllähän minäkin kaikkeen kykenen, mutta en sentään yhdellä autolla jonoa muodostamaan... En ole missään kohtaa väittänyt, että minä toimisin näin, enkä ole vastuussa muista autoilijoista, mutta näin toimitaan ihan joka kaupungissa. Aina ruuhka-aikaan ne jonot yltävät sinne edelliseen risteykseen ja siellä on niitä poikkitien tukkoja. Miksi on järkevää jättää turvaväli liikennevaloissa paikallaan seistessä? Ei hyvää päivää, jossei sen vertaa luota omiin tai toisten ajotaitoihin että voi seistä sen vajaan metrin toisen perässä edes liikennevaloissa.

Toinen on tuo, mitä en ymmärrä. Jos autojono seisoo ja edessä on punainen, niin mikä hätä sinne on kiireellä mennä itsekin seisomaan sinne jonon jatkoksi. Ehtiihän sinne hitaamminkin ja ainakin itsestäni on useimmiten fiksua ajella sinne jonon päähän hitaasti ja parhaassa tapauksessa välttää koko pysähtyminen. Teen tätä myös tasamaalla tai alamäessä, en pelkästään ylämäessä. Saako siitä pysähtymisestä jotain etua tai hyötyä tai nopeuttaako se liikkeelle lähtöä? ...
Eli olet juuri se tulppa siellä jonon kärjessä, etkä ajattele muita tiellä liikkujia. Ymmärrätkö, että siihen pätkälle sopisi enemmän autoja jos itse liikkuisit reippaasti sinne valojen kohdalle odottamaan niitten vaihtumista? Aiheutat itse siis toiminnallasi tuon yllä olevan, koska perässä olijat kyllä osaavat laskea montako autoa siihen pätkälle pitäisi sopia, mutta ei sovi kun yksi jää ryömimään jonon kärjessä. Mitä konkreettista hyötyä saat siitä, että ryömit sinne liikennevaloihin sen sijaan, että siirtyisit reippaasti sinne viivalle ennen liikennevaloja? Ei se auto kulu siitä yhtään enempää, jos pysäytät sen ryömimisen sijaan.

Niin, kannattaisi varmaan aloitella niitä oman auton peilejä vilkuilemalla.
Ihan en ymmärrä tätä kommenttiasi kun edelleenkään, en ole vastuussa muiden autoilijoiden käytöksestä. En sanonut missään kohtaa, etten huomioisi ympärillä liikkuvia, toivoin vain, että autoilijat ylipäätään huomioisivat ne muutkin kanssa-autoilijat.
 
Viimeksi muokattu:

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Miksi ihmeessä sinne pitää ajaa sinne edelliseen risteykseen "sisään", jos siellä ei ole tilaa. Itse ainakin olen oppinut, että pitää jäädä risteyksen toiselle puolelle odottamaan, jos ei ole tilaa ajaa risteyksen läpi. Oli sitten kyse edellisestä tai mistä tahansa risteyksestä.

Tämä on muuten sellainen juttu mikä jaksaa ihmetyttää. Eli mikä ihmeen into on ajaa ne risteykset tukkoon. Nythän on yritetty ainakin Helsingissä sitä, että maalataan niitä ruudukoitakin risteyksiin niille alueille mihin ei saa pysähtyä, mutta pitäisihän tuollaiset asiat olla ihan selviä ilman mitään ruutujakin.

Eilen oli oikein malliesimerkki tästä. Rekka-auto oli pysähtynyt vasemmanpuoleisella kaistalla ennen risteystä (vihreät paloivat), koska risteyksen toisella puolella jono seisoi. Niin eikös sitä oikeanpuoleista kaistaa tullut rekan ohi henkilöauto joka vaihtoi kaistaa keskellä risteystä ja jäi sen vasemmanpuoleisen kaistan jonon perään. Luonnollisesti keskelle risteystä ja vielä tuollaisen edellä mainitun ruudukon päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös