Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 983
  • 13 185

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän noissa sivuteiltä eteen pönkivissä ole mitään puolustelemista, mutta asiaa kannattaisi lähestyä oman turvallisuuden ja mielenrauhan kautta.

Itse vaihdan aina ennen liittymiä vasemmalle kaistalle ja palaan oikella rampin loppumisen jälkeen, jos edessä ei ole muita ohitettavia. Yhtään vaaratiannetta ei ole syntynyt, eikä kukaan ole näyttänyt sentteriä. Matkanteko on oikeastaan liiankin joustavaa, koska se lisää rattiiin nukahtamisen vaaraa.
Kyllä itsekin vaihdan vasemmalle kaistalle ennen liittymää jos selkeästi ajan lujempaa kuin liittymästä tuleva ja joudun myöhemmin hänet ohittamaan. Jos taas ajan oikeata kaistaa ja yhtäkkiä kiihdytyskaistalle oikealle puolelle viereeni on ilmestynyt samaa vauhtia ajava kottero, en minä hänen vuoksi rupea tässä vaiheessa kaistaa vaihtamaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika vitun pölvästi kuski saa olla jos ei hyvällä näkyvyydellä olevalla pitkällä kiihdytyskaistalla osaa ennakoida sen vertaa että juuri päätyy tuon kaverini viereen. Kun kyseessä ei ollut mikään ruuhkainen tie. Etenkin 110km/h nopeus on todellisuudessa 104km/h kun sen mittarin heiton ottaa pois.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Niin siis, jos olisit lukenut alkuperäisen viestin tai edes lainaukseni, olisit huomannut, että tässä tapauksessa moottoritietä ei ajettu suurinta sallittua nopeutta, eikä edes jonkin verran yli, vaan ihan rehellistä ylinopeutta, josta voidaan kirjoittaa sakko. Jos nyt ajatellaan tilannetta, että rampilta tuleva katsoo ajoissa, että moottoritiellä on tilaa ja hän kiihdyttää vauhtinsa suurimpaan sallittuun nopeuteen, niin jos siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa siirtyä moottoritielle joku tulee takaa ylinopeutta rinnalle ja kiihdytyskaista alkaa loppua, on ainoa laillinen tapa toimia jarruttaa nopeus 60-80 km/tunnissa. Silloin olisi toivottavaa, ettei perässä tule muita kiihdyttäjiä, sillä silloin perässätulija joko myös jarruttaa voimakkaasti tai siirtyy moottoritielle ennen tätä edellä menevää ja hyvin suurella todennäköisyydellä estää edellä menevän siirtymisen moottoritielle. Mikäli moottoritien oikeaa kaistaa ajava ajaisi laillisesti nopeusrajoituksen mukaisesti, ei tätä tilannetta syntyisi, eikä mihinkään ohituskaistelle väistämiseen olisi tarvetta. Kun hankaloitetaan muiden tiellä liikkuvien arviointia tahallisella ylinopeudella, on ohituskaistalle väistäminen ruuhkattomalla tiellä niitä pienimpiä rikkeitä johon voi syyllistyä ja ajoissa väistettynä se on ohitus. Mainittakoon vielä, etten kannata ohituskaistelle väistämistä yleisenä tapana ja velvollisuutena, mutta en myöskään hyväksy ylinopeutta.
Vauhtia oli siis mittarissa 110? Satasen nopeusrajoitusalueella? Todellinen nopeus maksimissaan jotain 106 km? Josta vielä vähennetään mitattaessa 3 km/h - joten kyseessä ei ole ylinopeus. Tai siis ylinopeus. Tahallinen ylinopeus. Voi elämä.

Jos tyhjälle moottoritielle ei osata liittyä vaan yhden auton siellä oleminen aiheuttaa keskisormikriisin niin on todellakin parempi siirtyä julkisiin. Tai pysyä kotona. Ei vaan voi käsittää.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos nyt ajatellaan tilannetta, että rampilta tuleva katsoo ajoissa, että moottoritiellä on tilaa ja hän kiihdyttää vauhtinsa suurimpaan sallittuun nopeuteen, niin jos siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa siirtyä moottoritielle joku tulee takaa ylinopeutta rinnalle ja kiihdytyskaista alkaa loppua, on ainoa laillinen tapa toimia jarruttaa nopeus 60-80 km/tunnissa. Silloin olisi toivottavaa, ettei perässä tule muita kiihdyttäjiä, sillä silloin perässätulija joko myös jarruttaa voimakkaasti tai siirtyy moottoritielle ennen tätä edellä menevää ja hyvin suurella todennäköisyydellä estää edellä menevän siirtymisen moottoritielle.

Aivan käsittämätöntä lukea tällaista tekstiä. Tosin liikenteessä näkee jatkuvasti niin käsittämättömiä suorituksia, joten eihän se sinänsä yllätä, että jotkut voivat kirjoittaa tosissaan (???) tällaista tekstiä.

Toimintamallisi kiihdytyskaistalla siis on, että kiihdytät suurimpaan sallittuun nopeuteen, ja kiihdytyskaistan lopussa alat vilkuilemaan sivupeiliin? Ei ole tullut ikinä mieleen, että samalla, kun kiihdytät, seuraat sivupeilistä sopivaa väliä, johon liittyä? Vai onko niin, että sinulta ei onnistu kahden asian tekeminen yhtä aikaa ratin takana? Ensimmäisessä vaiheessa painetaan kaasua, toisessa vaiheessa katsotaan sivupeiliin, ja kolmannessa vaiheessa aletaan vääntää rattia vasemmalle?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse vaihdan aina ennen liittymiä vasemmalle kaistalle ja palaan oikella rampin loppumisen jälkeen, jos edessä ei ole muita ohitettavia. Yhtään vaaratilannetta ei ole syntynyt, eikä kukaan ole näyttänyt sentteriä. Matkanteko on oikeastaan liiankin joustavaa, koska se lisää rattiiin nukahtamisen vaaraa.

Voi helvetti. Vaikkapa Turku-Helsinki moottoritiellä on, nopeasti heittäen 30 liittymää, ja teikäläinen vaihtaa siis tällä puolentoistatunnin matkalla kaistaa 30 kertaa, siis joka kolmas minuutti, ja ihan turhaan. En kertakaikkiaan voi ymmärtää tätä toimintaa. Vaaratilanne syntyy ennemmin tai myöhemmin, ja vaikkei syntyisikään niin mikä järki on etuajo-oikeutettuna automaattisesti antaa sivutieltä tulevalle tilaa, kun näihin tilanteisiin on laadittu oikein valtakunnalliset (maailmanlaajuiset?) pelisäännöt; liikennelait.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
näihin tilanteisiin on laadittu oikein valtakunnalliset (maailmanlaajuiset?) pelisäännöt; liikennelait.

Juuri Suomessa asia on ajeteltu erilailla kuin suuremmassa osassa muuta Eurooppaa/Pohjoismaita. Muissa maissa toimi myös vetoketju-systeemit risteykissä ja esim. kaksikaistaisten teiden muuttuessa yksikaistaiseksi.

Suomi taitaa olla loppujen lopuksi ihan yksin tämän, "tilan antaminen on rikos"-mentaliteetin kanssa. Toisaalta, ei siitä kauheasta taideta sakkoja tai edes huomautuksia jaella, ja hyvä niin.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mikä helvetti muuten siinä on, että kiihdytyskaistalla ei osata nostaa sitä vauhtia edes lähelle sitä moottoritien nopeutta? En muista koska viimeksi edelläni motarille yrittävä olisi saanut piiskattua koslansa riittävään vauhtiin sujuvan liittymisen takaamiseksi. Siinä onkin sitten helvetin mukava yrittää itse liittyä sinne liikennevirtaan sen 85 km/h koröttelevän Avensis-Pertin perässä. Liikennetilanteen niin salliessa, onkin parasta itse jäädä sinne rampin alkupäähän himmailemaan ja odottelemaan, että köröttelijä pääse alta pois ja täräyttää se 120 km/h (tai 100 km/h) tauluun, jolloin liittymisessä ei ole mitään ongelmaa.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Juuri Suomessa asia on ajeteltu erilailla kuin suuremmassa osassa muuta Eurooppaa/Pohjoismaita. Muissa maissa toimi myös vetoketju-systeemit risteykissä ja esim. kaksikaistaisten teiden muuttuessa yksikaistaiseksi.

Suomi taitaa olla loppujen lopuksi ihan yksin tämän, "tilan antaminen on rikos"-mentaliteetin kanssa. Toisaalta, ei siitä kauheasta taideta sakkoja tai edes huomautuksia jaella, ja hyvä niin.
Kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla toimii vetoketju-systeemi varsin loistavasti.
Sen olen toki minäkin huomannut, että Turku on ihan oma lukunsa tässä asiassa...
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toimintamallisi kiihdytyskaistalla siis on, että kiihdytät suurimpaan sallittuun nopeuteen, ja kiihdytyskaistan lopussa alat vilkuilemaan sivupeiliin? Ei ole tullut ikinä mieleen, että samalla, kun kiihdytät, seuraat sivupeilistä sopivaa väliä, johon liittyä?
Kuten lainauksessasi lukee, kirjoitin, että rampilta tuleva katsoo ajoissa, että moottoritiellä on tilaa. Toisin sanoen hän katsoo tilan, johon moottoritiellä liittyy. Alkuperäisessä viestissä kirjoitettiin 110 km/h nopeudesta, jonka ymmärsin olleen todellinen nopeus ja joka varmasti tuli viestistäni ilmi. Nopeus täsmennettin myöhemmin olleen "mittarinopeus".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten lainauksessasi lukee, kirjoitin, että rampilta tuleva katsoo ajoissa, että moottoritiellä on tilaa. Toisin sanoen hän katsoo tilan, johon moottoritiellä liittyy.
Miksi kuljettaja ei sitten liity samantien moottoritielle kun kerran tilaa on, vaan ajaa kiihdytyskaistan loppuun jolloin ei välttämättä tilaakaan ole, jos ei osaa omaa nopeuttaan säädellä?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi kuljettaja ei sitten liity samantien moottoritielle kun kerran tilaa on, vaan ajaa kiihdytyskaistan loppuun jolloin ei välttämättä tilaakaan ole, jos ei osaa omaa nopeuttaan säädellä?

Tämä itseäkin ihmetyttää. Itse ainakin valitsen rampilta alasajaessa kenen taakse tai eteen aion liittyä ja säädän nopeuteni sen mukaisesti.

Toki joissakin paikoissa on niin lyhyet kiihdytyskaistat, että joustoa kaivataan myös niillä moottoritiellä kulkevilta. Esimerkiksi kolmostiellä Myyrmäki-Martinlaakso liittymissä on todella lyhyet kiihdytyskaistat niin ymmärrän, että tehottomimmilla autoilla tekee välillä tuskaa päästä liittymään. Sama koskee bussipysäkkejä tuolla samalla seudulla, kun niissä ei kiihdytyskaistaa käytännössä edes ole.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mitä tieliikennelaki sanoo kiihdytyskaistalta liittymisestä?

Ei käsittääkseni ainakaan velvoita käyttämään kaistaa koko pituudeltaan. Kiihdytyskaistalta voi mielestäni poistua heti, kun edellytykset siihen ovat olemassa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse oletan lähtökohtaisesti ettei se motarilla ajava anna tietä ja sen mukaan sovitan nopeuden ja etsin sen paikan siinä jonossa... Ei ole ikinä ollut ongelmia liittymisen kanssa. Jos sitten joku antaakin sitä tietä niin hyvä juttu ja kiitos hänelle mutta en ikinä odota sitä tilaa...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itse oletan lähtökohtaisesti ettei se motarilla ajava anna tietä ja sen mukaan sovitan nopeuden ja etsin sen paikan siinä jonossa... Ei ole ikinä ollut ongelmia liittymisen kanssa. Jos sitten joku antaakin sitä tietä niin hyvä juttu ja kiitos hänelle mutta en ikinä odota sitä tilaa...

Lohduttavaa tietää, että samalla tavalla liikenteeseen suhtautuvia on muitakin.

Ettei menisi pelkäki peesailuksi, niin vielä noista vasemman kaistan varaajista:

Jos olette juuttuneet tällaisen taukin perään, ja taaksenne ilmestyy toinen auto, joka elehtii tilaa saadakseen, väistättekö oikealle ja annatteko uuden tulokkaan kokeilla tien raivaamista vai jäättekö sisukkaasti vasemmalle?

Ja kuka näissä tapauksissa on ritari ja kuka törppö? Vasemman kaistan ratsastaja nyt tietysti on se perusidiootti joka tapauksessa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tieliikennelaki sanoo kiihdytyskaistalta liittymisestä?
Nopeus pitää sovittaa liikenteeseen sopivasti.

Jos henkilö kirjoittaa kaistalla olevan tilaa, oletan siellä olevan tilaa ja hän voi sinne siirtyä vaikka nopeus ei tasan 120 km/h olisikaan. Jos takaata on lähestymässä nopeasti joku, eikä kaistalle tämän takia voi vaihtaa, ei kaistalla tällöin ole tilaa.

Esität varmaan tarkemman kysymyksen jos sinulla jokin pointti oli olemassa.

Joe Plopin kanssa samoilla linjoilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
vetoketju-systeemit

Mitäköhän vetoketju-systeemistäkin tulisi, jos kaikki automaattisesti kimpoilisivat vasemmalle kaistalle liittymien kohdalla? Ja liittymän jälkeen takaisin oikealle.

Ja kun liikennesäännöt vaihtelevat maittain, sitä suuremmalla syyllä tulisi noudattaa niitä voimassa olevia lakeja. Ja maalaisjärkeä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vetoketjuilu on hyvä ja mielestäni oikea tapa ruuhkassa toimia vaikka tätä ei lakiin ole kirjattukaan ilmeisesti? Tavallisesti liikenteessä siinä nyt ei mitään järkeä olisikaan, mutta ruuhkamatelut nyt ovat asia erikseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pointtini oli se, että pakottaako laki ajamaan sen kiihdytyskaistan loppuun asti vai onko liittyminen aikaisemmin mahdollista.
Tietääkseni ei tarvitse ajaa loppuun tai ainakin tällaisessa uskossa olen elänyt ja toiminut.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Pointtini oli se, että pakottaako laki ajamaan sen kiihdytyskaistan loppuun asti vai onko liittyminen aikaisemmin mahdollista.

Ei ainakaan reilut 15 vuotta sitten pakottanut. Kiihdytyskaistasta käytetään se matka, joka on tarpeen. Aika usein kyllä näkee näitä, josta jostain syystä ajavat koko kaistan läpi, vaikkei se missään tapauksessa olisi tarpeellista tai edes järkevää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ainakaan reilut 15 vuotta sitten pakottanut. Kiihdytyskaistasta käytetään se matka, joka on tarpeen. Aika usein kyllä näkee näitä, josta jostain syystä ajavat koko kaistan läpi, vaikkei se missään tapauksessa olisi tarpeellista tai edes järkevää.

Ja parhaat sankarit näistä jäävät sinne kiihdytyskaistan päähän ihmettelemään pysähtyneinä, kun ei sitä omaa paikkaa löytynytkään.

Ettei menisi pelkäki peesailuksi, niin vielä noista vasemman kaistan varaajista:

Jos olette juuttuneet tällaisen taukin perään, ja taaksenne ilmestyy toinen auto, joka elehtii tilaa saadakseen, väistättekö oikealle ja annatteko uuden tulokkaan kokeilla tien raivaamista vai jäättekö sisukkaasti vasemmalle?

Ja kuka näissä tapauksissa on ritari ja kuka törppö? Vasemman kaistan ratsastaja nyt tietysti on se perusidiootti joka tapauksessa.

En yleensä ainakaan tee tilaa sille tulokkaalle, yleensä ajan omalla kaistallani sen verran oikealle tai vasemmalle (kuitenkin pysyen omalla kaistalla), että se tulokas takana näkee/tajuaa etten minä ole se taukki, joka hidastelee. Toki jos homma alkaa menemään liian vaaralliseksi sen tulokkaan kanssa (esim. takana oleva ajaa ihan kiinni oman autoni perään) niin päästän sen mielummin ohi kuin otan riskin jostain suuremmasta kolarista.

Niin ja törppöjä ovat ainakin se vasemman kaistan tukkija ja myös siitä takana puskevasta hätähoususta tulee törppö jos turvavälit katoavat kokonaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja parhaat sankarit näistä jäävät sinne kiihdytyskaistan päähän ihmettelemään pysähtyneinä, kun ei sitä omaa paikkaa löytynytkään.

Itse asiassa niin pitääkin toimia jos jonossa ei jostain syystä tilaa ole. Eikä niin kuin esim. Jyväskylässä Vaajakosken motarilta pohjoiseen päin käännyttäessä monesti näkee tapahtuvan, eli pysähdytään siihen kiihdytys kaistan alkuun... Se se vasta vaarallista on kun takaa tulee autoja kiihdyttäen vauhtiaan sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden. Sitten siellä on joku urpo jarrut pohjassa edessä. Monta kertaa ollut perään ajo todella lähellä... Ja sellaisille jotka tuota paikka ei tiedä niin siinä on korkea kaide sisämutkassa joka blokkaa näkyvyyden varsin tehokkaasti joten sitä pysähtynyttä autoa ei huomaa kuin vasta ihan viimetipassa...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itse asiassa niin pitääkin toimia jos jonossa ei jostain syystä tilaa ole. Eikä niin kuin esim. Jyväskylässä Vaajakosken motarilta pohjoiseen päin käännyttäessä monesti näkee tapahtuvan, eli pysähdytään siihen kiihdytys kaistan alkuun... Se se vasta vaarallista on kun takaa tulee autoja kiihdyttäen vauhtiaan sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden. Sitten siellä on joku urpo jarrut pohjassa edessä. Monta kertaa ollut perään ajo todella lähellä... Ja sellaisille jotka tuota paikka ei tiedä niin siinä on korkea kaide sisämutkassa joka blokkaa näkyvyyden varsin tehokkaasti joten sitä pysähtynyttä autoa ei huomaa kuin vasta ihan viimetipassa...

Tähän omalta osaltani vahva ehkä. Jos nimittäin ajat sinne kiihdytyskaistan loppupäähän ja joudut sinne pysähtymään, niin silloinhan joudut liittymään motarille nollavauhdista. Eikä sekään ihan turvallista ole. Pikemminkin kai pitäisi tehdä niin, että hidastetaan sitä vauhtia alkupäässä kiihdytyskaistaa ja tarvittaessa pysähdytään siinä alkupäässä, jotta sitten sopivan välin tullessa voidaan kiihdyttää vauhti motarille liittymiseen sopivaksi ja turvalliseksi. Tässä kohtaa vaaditaan siinä jo motarilla ajaviltakin pelisilmää, että osaavat jättää sen verran isot turvavälit, että kiihdytyskaistalta voidaan motarille turvallisesti liittyä.

Itseäni ottaa päähän se, että ihmiset ajavat tiettyjä nopeuksia vain vanhasta muistista. Turun motarilla ja kehä I:llä on tietyöt saatu päätökseen ja motarilla on satasen rajoitukset jo heti kehän jälkeen Turkuun päin mennessä ja Kilon / Nihtisillan liittymän jälkeen aina motarin (melkein) loppuun asti Helsinkiin päin mennessä. Kuitenkin, kun kehältä liittyy motarille Turkuun päin mennäkseen, niin siinä monet ajavat tietyömaan aikaisten rajoitusten mukaisesti (80 km/h) aina kehä II:lle asti. Tai aamulla, kun ollaan siirtymässä motarilta kehä I:lle, ajellaan kahdeksaakymppiä tai alle jo kaksi kilometriä ennen kuin rajoitus vaihtuu kuutenkymppiin pitkällä siellä rampissa. Miksi sitä satasta ei voida ajaa siinä motarin puolella, kun kerran rajoitus sen sallii ja ruuhkakaan ei sitä estä? Uskon tuon hitailun johtuvan siitä, että ihmiset ovat niin tottuneita niihin työmaan aikaisiin alhaisempiin rajoituksiin, etteivät he huomaa katsoa tien reunalla tällä hetkellä olevia kylttejä, jotka kuitenkin tosiasiassa kertovat sen, mitä nopeutta tiellä saa ajaa.
 
Itseäni ottaa päähän se, että ihmiset ajavat tiettyjä nopeuksia vain vanhasta muistista. Turun motarilla ja kehä I:llä on tietyöt saatu päätökseen ja motarilla on satasen rajoitukset jo heti kehän jälkeen Turkuun päin mennessä ja Kilon / Nihtisillan liittymän jälkeen aina motarin (melkein) loppuun asti Helsinkiin päin mennessä. Kuitenkin, kun kehältä liittyy motarille Turkuun päin mennäkseen, niin siinä monet ajavat tietyömaan aikaisten rajoitusten mukaisesti (80 km/h) aina kehä II:lle asti. Tai aamulla, kun ollaan siirtymässä motarilta kehä I:lle, ajellaan kahdeksaakymppiä tai alle jo kaksi kilometriä ennen kuin rajoitus vaihtuu kuutenkymppiin pitkällä siellä rampissa. Miksi sitä satasta ei voida ajaa siinä motarin puolella, kun kerran rajoitus sen sallii ja ruuhkakaan ei sitä estä? Uskon tuon hitailun johtuvan siitä, että ihmiset ovat niin tottuneita niihin työmaan aikaisiin alhaisempiin rajoituksiin, etteivät he huomaa katsoa tien reunalla tällä hetkellä olevia kylttejä, jotka kuitenkin tosiasiassa kertovat sen, mitä nopeutta tiellä saa ajaa.

Tämä on ärsyttävää, ihmiset eivät kyllä muutenkaan ole vielä oppineet käyttämään tehokkaasti noita uusia Turun moottoritien liikennejärjestelyjä. Landelta tulevat timpurit, putkarit ja sähkärit työsuhdepakuineen vaikuttavat olevan sieltä pahimmasta päästä, usein kännykkä löytyy korvalta ja mokkakuppi toisesta kädestä. No, nämä ajelevat millon mitäkin nopeuksia ja vaihtelevat kaistoja ilman vilkkua, ihmetyttää että miksi Kehä ll:n jälkeen pitää päästä kolmannelle kaistalle heti ensimmäisen 50 metrin matkalla ja blokata Kilosta ja Mankkaalta tulevien sujuva liittyminen moottoritielle? Mulle ei tuota pienintäkään ongelmaa ajaa vasenta tai keskimmäistä kaistaa lähes Kehä ykköselle asti ja ehtiä silti rampista sinne. Ja ei, en kiilaa pieneen väliin jarruvalot punaisena hohtaen.

Onneksi voin lähteä sen verran aikaisin töihin lähes joka päivä ettei tarvitse paljon ruuhkissa ajella saati hermoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös