Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 005 575
  • 12 308

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei se niin vaikeata ole:

32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.


Suomessa ollaan kyllä poikkeuksellisen härskejä jalankulkijoita kohtaan, itse kyllä pysäyttelen mielellään autoilijoita jos heillä tuo riittävä etäisyys suojatiehen on kun tulen suojatielle. Se jos heillä on ylinopeutta on oma häpeä, lukkojarrutusta vaan.



_
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se niin vaikeata ole:
Ei olekaan. Minä ainakin tulkitsen tuon niin, että jos jalankulkija seisoo paikallaan suojatien vieressä, hän ei ole (juuri tällä hetkellä, tosin on luultavasti aikeissa astua) astumassa suojatielle eikä hänelle näin ollen tarvitse antaa esteetöntä kulkua (voi antaa, jos haluaa). Jos taasen jalankukija on samassa kohdassa mutta selvästi liikkeessä suojatietä kohti (= astumassa sille), hänelle on annettava esteetön kulku.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei olekaan. Minä ainakin tulkitsen tuon niin, että jos jalankulkija seisoo paikallaan suojatien vieressä, hän ei ole (juuri tällä hetkellä, tosin on luultavasti aikeissa astua) astumassa suojatielle eikä hänelle näin ollen tarvitse antaa esteetöntä kulkua (voi antaa, jos haluaa). Jos taasen jalankukija on samassa kohdassa mutta selvästi liikkeessä suojatietä kohti (= astumassa sille), hänelle on annettava esteetön kulku.

Tämä on varmaan se suurin ongelma, tulkinta. Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta mitäs muuta se jalankulkija tekee siinä suojatien edessä kun on haluamassa tien yli? Huvikseenko se siinä seisoskelee, todennäköisesti sillä on vielä kiire töihin jne.



_
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Pienen odottelun jälkeen kaksi bussia tuli peräkkäin pysäkille: 45 Kamppiin ja 363 Elielinaukiolle. 45 oli etummaisena. Tyttöystäväni näytti sitten kädellään pysäytysmerkkiä, jolla saataisiin tuo 363 pysähtymään ja siihen kyytiin pääsemään. KLIP...Miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi tuo jälkimmäinen bussi pysäyttää?
Itse olen vastaavassa tilanteessa melko usein työmatkan yhteydessä. Kyseessä on pysäkki Arabiassa Hämeentiellä, jossa toki helpottaa bussien aika hiljainen vauhti ja vähäinen liikenne.

Itse olen ratkaissut asian siten, että halutessani kahdesta peräkkäin ajavasta bussista jälkimmäisen kyytiin, lähden hiljakseen kävelemään vastaan ja samalla heiluttelen vasemmalla kädelläni pysäytysmerkkiä. Lisäksi pidän katseen kohdistettuna siihen jälkimmäiseen onnikkaan. Tämä on toiminut aina. Siis aina. Eli perässä tuleva bussi on pysähtynyt ottamaan minut kyytiin ja se edellä mennyt jatkanut matkaansa pysähtymättä (jollei sitä sitten joku toinen pysäyttänyt).

Painettua toimintaohjetta en tähän keissiin ole itsekään missään nähnyt.


Ja onko bussikuskeilla oikeus vittuilla asiakkailleen kuinka haluavat?
Bussi- ja taksikuskeilla on ikiaikainen ja luovuttamaton oikeus vittuilla asiakkaille. Ja kaikille muillekin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Bussi- ja taksikuskeilla on ikiaikainen ja luovuttamaton oikeus vittuilla asiakkaille. Ja kaikille muillekin.

Tämä on totta. Mutta muistakaa vittuilun uhrit muistaa HSL:n(tai vastaava maakunnissa) palautepuhelinta jokaisessa vääryydessä, myös niissä tapauksissa kun ajavat pysäkiltä ohi. Tarpeeksi vittuilevat bussikuskit siirretään kyllä sivuun(todistetusti), tai ainakin toiselle linjalle. ;)



_
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kyllä sellaisia taulupäitä on välillä liikenteessä, että katson aika tarkasti milloin lähden suojatietä ylittämään. Kyrsii suunnattomasti avovaimon asenne liikenteessä sekä apukuskin paikalta, tai jalankulkijana. Miksi hiljensit, ei se voi ajaa meidän päälle. Juu, joku vetää helvetisti kohti risteystä ja vaikka jurrissa posottaa siihen sitä vauhtia, että tulee helvetin tiukka tilanne, en mielellään ota sitä autoa kylkeen, vaikka laki puolellani olisikin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä sellaisia taulupäitä on välillä liikenteessä, että katson aika tarkasti milloin lähden suojatietä ylittämään. Kyrsii suunnattomasti avovaimon asenne liikenteessä sekä apukuskin paikalta, tai jalankulkijana. Miksi hiljensit, ei se voi ajaa meidän päälle. Juu, joku vetää helvetisti kohti risteystä ja vaikka jurrissa posottaa siihen sitä vauhtia, että tulee helvetin tiukka tilanne, en mielellään ota sitä autoa kylkeen, vaikka laki puolellani olisikin.

Kaikki 80-luvulla action-elokuvia katsoneet tietävät mitä silloin pitää, hyppypotkulla tuulilasista sisään a'la Chuck Norris.
http://www.youtube.com/watch?v=bwnrrK9Fqkw

Järki käteen, silti ei tarvitse tyhmänä seistä paikollaan 5min ja päästää kaikkia minäminä-autoilijoita ensin. Itsekin tuolla aiemmin totesin: "itse kyllä pysäyttelen mielellään autoilijoita jos heillä tuo riittävä etäisyys suojatiehen on kun tulen suojatielle".



_
 
Bussi- ja taksikuskeilla on ikiaikainen ja luovuttamaton oikeus vittuilla asiakkaille. Ja kaikille muillekin.
Tottakai, tuo lukee jo meidän työehtosopimuksessa ja asiaa opetetaan jo kurssilla.. Ei vaan, joka alalla nyt vaan on niitä jotka ei työhönsä oikein sovi. Isommissa kaupungeissa etenkin on vielä työvoimapulaa alalla, joten sinne pääsee aika helposti. Meidän firmassa ei onneksi ole kuin pari "vittuilevaa kuskia" Yli sadasta se on kuitenkin aika vähän. Näistäkin kahdesta toinen vittuilee lähinnä vaan asiasta. Siis häiriötä aiheuttaville matkustajille. Tai en tiedä vittuileeko miten pahasti, pistää ne vaan ruotuun. Ja melko varmasti jokaisella joka asiakaspalvelu työssä on, tekee mieli avata sanainen arkkunsa, mikäli asiakas on hankala. Itse olen onnistunut hillitsemään itseni vielä hyvin, kerran tosin oli laitettava pari kännistä teiniä kuriin.

Toisinaan nämä kuriin laitetut teinit sitten menevät äitin tai isin helmoihin itkemään, miten se kuski oli mulkku, kun heitti meidät pihalle ihan ilman syytä. Todellisuudessa ovat kuitenkin kaljaa kitanneet autossa ja sotkeneet siellä ym. Ja vanhemmat tietenkin uskoo sitä nelli-petteriä ja sitten soitellaan meidän firman ajomestarille ja valitetaan kuskista. Onneksi meidän ajomestari aika hyvin tietää tuonkaltaiset tapaukset, toki niistä sitten kuskilta kysellään, mutta siihen se sitten jääkin.

Tuohon bussin pysäyttämiseen en osaa antaa mitään yleispätevää neuvoa. Konsta Kepulin tapa on kuitenkin aika hyvä. Jollain tavalla vaan jos koittaa viestiä sille ensimmäiselle bussille, ettei ole tulossa kyytiin niin hyvä. Täälläpäin harvoin tulee tuollaisia tilanteita, kun ei nuo reitit satu toistensa kanssa juurikaan päällekäin. Itse vaan koittaa pitää sen verran väliä edellä ajavaan bussiin, mikäli on tällainen tilanne. Tai sitten vaan varmuuden vuoksi pysähtyy myös siihen pysäkille. Ei siinä kuitenkaan kauaa tarvitse odottaa. Joskus kun ajaa ensimmäisenä tällaisessa tilanteessa saattaa tulla huvittaviakin tilanteita. Joku on jäämässä pois kyydistä ja pysäkillä seisova ihminen sitten alkaa huitoa ettei ole tulossa kyytiin. Mutta tietenkin on siihen pysähdyttävä, ja jätettävä se kyydissä oleva matkustaja.

Tässä kylässä tosin ei ole monesti tapana näyttää minkäänlaista merkkiä. Seisotaan vaan tumput suorina pysäkillä. Koita siinä sitten olla meedio ja arvata tuleeko se ihminen siitä kyytiin vai ei. Joitakin pysäkkejä kuitenkin on, mistä kulkee sellaiset 3 paikallislinjaa, sekä pika- ja vakiovuoroja. Kerrankin tällaisella pysäkillä seisoskeli n. 5 matkustajaa, tiesin että 10 minuutin sisään siihen on tulossa ne kaksi muutakin bussia. Kukaan ei tehnyt elettäkään kun lähestyin. Hiljensin kuitenkin jonkun verran. Viime hetkellä joku mummeli saa kätensä ylös ja koukkasin pysäkille. Ja tottakai minä olin sitten tilanteessa se ylimielinen bussikuski.. (tämän kuulin kun se mummo sen sanoi toiselle mummelille) Ja tietenkin kaikki nämä pysäkillä seisoneet sitten tulivat kuitenkin kyytiin.. Jotkut kollegat onkin osuvasti tällaisille asiakkaille todenneet, etteivät ole ajatustenlukijoita. Ilmeisesti moni näin kuitenkin olettaa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Jopa oli todellinen teiden ritari tänään kyseessä. Orivedeltä palattiin Tampereelle moottoritietä pitkin. Oikeaa kaistaa pitkin edettiin, vasemmalta kaistalta tuli auto nokan editse ja oikean kaistan yli suoraan moottoritien ulosajo rampille, eipä sitä vilkkuakaan näkynyt. Takapenkkiläisenäkin meinasi nousta tukka pystyyn, onneksi oli kuski hereillä ja jarrupoljinta konehuoneeseen, muuten olisi kolissu ja komeasti. Seuraavaan ramppiin ei olisi ollut mahdottomasti matkaa.

Olisi saatanan kulli edes ajanut pihalle.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä ihme saa autoilijat kuvittelemaan näin lumen tultua, että sporat ja autot kaventuisivat? Erityisesti Kaarlenkadulle autonsa parkkeeraavat tuntuvat näin ajattelevan, se kun ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun spora ei mahdu ohittamaan väärin parkittua autoa.

Tiedä sitten onko kyse silkasta ajattelemattomuudesta vai itsekkyydestä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tiedä sitten onko kyse silkasta ajattelemattomuudesta vai itsekkyydestä.
Villi veikkaus että ajattelemattomuudesta. Kantakaupungissa ongelmiin tosiaan törmää lähes aina, kun lunta on tullut hieman enemmän. Ehkä se menee niin, että pysäköidessään ihminen ajattelee, että on tämä ennenkin tähän mahtunut, mutta ei sitten huomioi sitä, että lumihan vie tilasta joskus suurenkin osan pois.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Villi veikkaus että ajattelemattomuudesta. Kantakaupungissa ongelmiin tosiaan törmää lähes aina, kun lunta on tullut hieman enemmän. Ehkä se menee niin, että pysäköidessään ihminen ajattelee, että on tämä ennenkin tähän mahtunut, mutta ei sitten huomioi sitä, että lumihan vie tilasta joskus suurenkin osan pois.

40 kiskoille pysäköityä autoa tänään+kiskoille juuttuneet autot. Uskomaton määrä.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
40 kiskoille pysäköityä autoa tänään+kiskoille juuttuneet autot. Uskomaton määrä.

Todellakin on. Se on tosi sääli, ettei Suomessa hinata väärinpysäköityjä autoja johonkin varikolle, josta ne saisi lunastaa hinaus-, säilytys- ja sakkomaksuja vastaan. Sitten jos ei lunastaisi esim. 6 kuukauden sisällä, auto siirtyisi kaupungin omistukseen ja huutokaupattaisiin. Ihmiset kiinnittäisivät sitten saletisti enemmän huomiota liikenteessä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
40 kiskoille pysäköityä autoa tänään+kiskoille juuttuneet autot. Uskomaton määrä.
On tuo kyllä uskomaton määrä. Radiosta kuuntelin, että ainakin kaksi linjaa oli jouduttu laittamaan poikkeusreitille pysäköityjen autojen takia.

Hinausta tehokkaampi vaihtoehto voisi olla TNT. Pyydämme yleisöä siirtymään kauemmaksi, suoritamme Toyota atomeiksi operaation.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sekin voisi auttaa jos sitä lunta kärrättäisiin hitoille eikä jätettäisi kinoksiksi.
No niinhän sitä tehdäänkin, mutta ei se nyt tollaisen lumisateen jälkeen vajavaisilla resursseilla hetkessä onnistu. Eikä kinokset oikeuta ketään autoilijaa pysäköimään sporakiskoille.
 

scholl

Jäsen
40 kiskoille pysäköityä autoa tänään+kiskoille juuttuneet autot. Uskomaton määrä.

Paitsi, että tuo ei pidä paikkansa. Väärin otsikoitu. Sanottiin, että muutaman viime päivän aikana on ollut 40 tapausta, jossa reittiä pitänyt muuttaa. Missään ei ole kerrottu, montako väärin pysäköityä autoa ollut per tapaus ja kuinka monta väärinpysäköintiä on ollut, josta on selvitty ilman reittimuutoksia. Jokainen valveutunut kansalainen havaitsi jutun virheellisen otsikon juttua lukiessaan.

Minua vituttaa raskas liikenne eilen. Jokainen tiesi, että se lumimyräkkä ei kestä kovin kauan. Miksi vitussa piti lähteä liikenteeseen sellaisella kalustolla, jolla siellä ei pärjää. Esim. ilmeisesti Tallinkilta tulleet rekat olivat jo kilsan päässä jumissa suoralla tiellä ilman mitään mäkiä. Miksi piti lähteä liikkeelle. Ne olivat varmaan nyt sitten siellä koko illan jumissa ja hirveät ruuhkat. Vaihtoehtoisesti olisivat voineet vetää kahvia jossain parkkiksella Jätkäsaaressa ja lähteä vasta sitten kun pyry on loppunut. Vittu siis oikeasti jos tietää, ettei ole asiaa liikenteeseen niin silloin sinne ei ole syytä lähteä. Ja sama puolaksi sekä slovakiaksi.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ei ole mieleen tullut, että raskaalla liikenteellä on aikataulut?
Eikä voi pidellä niitä taukoja silloin kun huvittaa, vaan liikkeelle on lähdettävä. Jumiinhan sitä usein jää, mutta ainakin kuski on yrittänyt. Silloin ei pauku pomolta monoa, eikä virkavalta vittuile, että auto on seissyt piirturin mukaan väärään aikaan.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitsi, että tuo ei pidä paikkansa. Väärin otsikoitu. Sanottiin, että muutaman viime päivän aikana on ollut 40 tapausta, jossa reittiä pitänyt muuttaa. Missään ei ole kerrottu, montako väärin pysäköityä autoa ollut per tapaus ja kuinka monta väärinpysäköintiä on ollut, josta on selvitty ilman reittimuutoksia. Jokainen valveutunut kansalainen havaitsi jutun virheellisen otsikon juttua lukiessaan.

En ole lukenut mitään juttua. Tieto on peräisin raitiovauniliikenteenjohdossa työskentelevältä kaveriltani. Voi olla, että ymmärsin väärin eikä hän puhunut juuri tästä päivästä vaan yhteensä näistä lumipäivistä. Niin tai näin niin 40 väärin pysäköityä on silti aivan liikaa. Yksikin tampion parkkeeraama auto saa lähes sporaliikenteen sekaisin.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitsi, että tuo ei pidä paikkansa. Väärin otsikoitu. Sanottiin, että muutaman viime päivän aikana on ollut 40 tapausta, jossa reittiä pitänyt muuttaa. Missään ei ole kerrottu, montako väärin pysäköityä autoa ollut per tapaus ja kuinka monta väärinpysäköintiä on ollut, josta on selvitty ilman reittimuutoksia. Jokainen valveutunut kansalainen havaitsi jutun virheellisen otsikon juttua lukiessaan.
Näinhän se oli.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010120812833470_uu.shtml

Linkissä on eilen illalla päivätty iltapulun juttu asiasta. Tuossa jutussa mainitaan nyt jo tosin seuraavasti:

"Tämän ja viime viikon aikana on kirjattu noin 60 väärin pysäköityä autoa, jotka ovat viivästyttäneet raitioliikennettä."

Joka tapauksessa, noi autot pitäisi kääntää kaikki katolleen.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
No niinhän sitä tehdäänkin, mutta ei se nyt tollaisen lumisateen jälkeen vajavaisilla resursseilla hetkessä onnistu. Eikä kinokset oikeuta ketään autoilijaa pysäköimään sporakiskoille.

No tehdään ja tehdään. Kantakaupungissa oli viime talvena alueita, joilta ensimmäisen kerran kärrättiin lunta pois helmikuun puolella.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kantakaupungissa oli viime talvena alueita, joilta ensimmäisen kerran kärrättiin lunta pois helmikuun puolella.
No, se oli viime talvi se. Hesarissa oli juttua, että tänä talvena aletaan enemmän kärrätä lunta heti pois ja uusia vastaanottopaikkoja on ilmeisesti useampia. Toisaalta koko homman vesittänee se, että määrärahat lumenpoistoon on fiksusti alhaisemmat kuin aiemmin.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
No tehdään ja tehdään. Kantakaupungissa oli viime talvena alueita, joilta ensimmäisen kerran kärrättiin lunta pois helmikuun puolella.
Hesarissa kaupungin "lumipäällikkö" totesi että viime talvena laskettiin sen varaan että "lämmin lounaistuuli tulee ja sulattaa lumet..." Sitä lounaistuulta odotellaan edelleen.

Joku talven lumibudjetti stadissa on vitsi. Rahaa palaa täsmälleen niin paljon kuin lumen kärräämiseen menee. Pakko nää kadut on raivata tai sitten jengi ei mene töihin. Ja se ei ole vaihtoehto.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kun tuossa lumimyräyksen jälkeen kaivoin lumilapiolla autoani esiin kadunvarresta, niin tulipahan vaan mieleeni, että mihin minä sen kaiken lapioidun lumen sitten laitan? Jalkakäytävälle, ajoradalle, vai siinä oman autoni etu- ja takapuolella pysäköityinä olevien autojen päälle - siis oletan että autoni etu- ja takapuolella olevien valtavien lumimöykkyjen sisällä oli niinikään autoja - en tosin ole ihan varma, kun en viitsinyt niitä ruveta esiin kaivamaan.

Ja sitten ihmettelin sellaista ilmiötä tästä huonekasvi-ilmiöstä juuri nyt kovasti nauttivasta, lumeentukehtuvasta Helsingistä, että kun lumen takia ajoradan pinnasta ei enää näy asfalttiin maalattuja kaistamerkkejä, niin kyllä niitä ajokaistoja silti on olemassa ihan yhtä paljon kuin kesäisinkin - jengi vaan ei näytä tätä asiaa ollenkaan hahmottavan - ajellaan suruttomasti sikin sokin - esim. risteyksissä joissa oikeanpuolimmaiselta kaistalta ei saa ajaa suoraan risteyksen yli, vaan on pakko kääntyä oikealle, niin nyt monet posottavatkin siitä oikealta suoraan eteenpäin ja pyrkivät kolaamaan sitten keskellä risteystä niiden vasemmalla puolella risteystä oikein ylittävien kylkeen. Omituista todella, että kun lumi peitti tiet, niin moni näyttää olettavan kolmikaistaisten ajoratojen muuttuneen yllättäen yksikaistaisiksi. Upeeta & Mahtavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös