Kyse taitaa olla siitä että autokoulun sedät ottavat reaktioajan huomioon. Eli kun suunnittelet laittavasi pitkät n. 10m ennen kuin vastaantuleva auto on rinnalla niin käytännössä laitat ne pitkät juurikin rinnalla. Ei ole itse tarkoitus vaihtaa pitkille ennen kohtaamista.
Ei ihan auennut tämä logiikka reaktioajasta. Jos laitat 10 m ennen kohtaamista pitkät päälle, niin ne pitkät menevät silloin päälle.
Mitä tulee tuohon ohjeeseen, niin tietenkään pitkiä ei pidä laittaa päälle niin, että vastaantulija häikäistyy. Juuri ennen kohtaamista: jos vaihdat pitkät juuri ennen kuin autojen puskurit ovat samalla tasalla, kukaan ei todellakaan häikäisty. Eihän niitä pitkiä ole suunnattu 45 astetta ylöspäin.
Saahan sitä ohjeistuksen mukaan toimimalla ajettua valoisammassa ehkä jopa sekunnin sadasosan ajan. Kai se on sen arvoista?
Pointtina ei varmaankaan ole, että valoisassa on kiva ajella, vaan ehkä kuitenkin turvallisuus. Jos joku hirvi on hyppäämässä metsästä tielle, niin pitkillä havaitset sen tietenkin helpommin.
Onko näin? Ainakin täällä päin on paikkoja missä lähdetään valoista kiihdytyskaistalle. Kiihdytyskaista itsessään taas kaartuu loivasti oikealle niin ettei loppupäätä edes näe. Monta kertaa olen ollut, joko VT:n tai vastaavan, perässä ja ihmetellyt miten on mahdollista että yhdellä vihreällä pääsee kaksi autoa kääntymään. No, jos idea on se että itse valoista läpi ja jarrut päälle venaamaan avointaa baanaa niin ihmekös tuo.
Sinulta näyttäisi puuttuvan kommenttien perusteella täydellinen ennakointikyky ja pelisilmä liikenteessä. Ja kuka on puhunut liikennevalojen jälkeen pysähtymisestä?
Itsekin tulee luonnollisesti jätettyä kiihdytyskaistalla väliä edelläajavaan, jos näen, että siinä on joku tyypillinen Nissan-kuski. Tällä edesautan niin itseni kuin takanatulevien liittymistä moottoritielle, kun pääsen liittymään liikenteen sekaan normaalisti. Valitettavasti näitä täysin ennakointikyvyttömiä Matteja&Teppoja näkee tukkimassa liikennettä päivittäin.
Siinähän niitä vaaratilanteita syntyy, jos päätiellä on paljon liikennettä, ja sekaan on tunkemassa yksi Punto jonon keulalla, ja viisi Mattia&Teppoa Punton perässä toistensa takapuskureissa kiinni. Koska jollain Matti&Teppo -logiikalla jos jätät kiihdytyskaistalla väliä edelläajavaan, jostain liikennevaloista pääsee vain 2 autoa läpi (en todellakaan ymmärrä mihin tämä liittyy), ja tulet ajamaan satasta pysähtyneen Punton takakontista sisään.