Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 013 041
  • 12 358

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun tuossa lumimyräyksen jälkeen kaivoin lumilapiolla autoani esiin kadunvarresta, niin tulipahan vaan mieleeni, että mihin minä sen kaiken lapioidun lumen sitten laitan?

Todellinen teiden ritari lapioi lumet autonsa takakonttiin ja vie ne töistä palatessaan lumen vastaanottopisteeseen.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Kun tuossa lumimyräyksen jälkeen kaivoin lumilapiolla autoani esiin kadunvarresta, niin tulipahan vaan mieleeni, että mihin minä sen kaiken lapioidun lumen sitten laitan?

Todellinen teiden ritari lapioi lumet autonsa takakonttiin ja vie ne töistä palatessaan lumen vastaanottopisteeseen.

Höpöhöpö. Todellinen teiden ritari hankkii talven kynnyksellä avoauton, jolloin lapiointia ei tarvitse erikseen suorittaa, vaan lumet päätyvät suoraan säilytykseen. Lumen vastaanottopisteen kuormittamisen sijaan lumet puretaan vasta keväällä hiekoitetuille ajoväylille estämään pölyämistä sen aikaa, kunnes kunnossapito-osasto ehtii käydä hakemassa hiekkansa pois.
 

scholl

Jäsen
Kun tuossa lumimyräyksen jälkeen kaivoin lumilapiolla autoani esiin kadunvarresta, niin tulipahan vaan mieleeni, että mihin minä sen kaiken lapioidun lumen sitten laitan? Jalkakäytävälle, ajoradalle, vai siinä oman autoni etu- ja takapuolella pysäköityinä olevien autojen päälle - siis oletan että autoni etu- ja takapuolella olevien valtavien lumimöykkyjen sisällä oli niinikään autoja - en tosin ole ihan varma, kun en viitsinyt niitä ruveta esiin kaivamaan.

Ajoradalle. Kaupungin hörhöt tunkevat lumet autoja päin niin on oikeus ja kohtuus palauttaa lumi takaisin. Niin itse aina teen. Olen maksanutkin siitä, koska kerran esim. laittoivat 2m korkean lumivallin kadulle, jonka jälkeen pysäköin autoni. Myöhemmin ilmeni, että siinä olisi muka ollut suojatie, tosin raidat ja liikennemerkit olivat lumen peitossa, joten se saamani parkkisakko oli kyllä prokaatio. Minkä takia muuten pitkällä suoralla, hiljaisella kadulla olisi välissä suojatie. Ihan spedeä. Se olisi pitänyt mennä sakko niille lumille (5 sisällä suojatiestä pysäköinnistä), eikä minulle. No joo lapan lunta kadulle niin paljon kuin kerkeän.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Kyllä taas vitutti kehä-kolmosta ajaessa, kun jengi tukkii ohituskaistan. Ei siinä vielä mitään, mutta kun rekkoja on muutenkin siellä seassa, niin kyllä ajamisen joustavuus ja tasaisuus on kaukana. Pieniä juttuja, mutta loppupeleissä aika raastavia.

Alinopeuden ajajat ovat myös yksi ei-voi-ymmärtää asia. Siellä ne monet vain vetelee noin 20 km/h alinopeutta. Ja tämä oli talvi tai ei.
 

Veijari

Jäsen
Alinopeuden ajajat ovat myös yksi ei-voi-ymmärtää asia. Siellä ne monet vain vetelee noin 20 km/h alinopeutta. Ja tämä oli talvi tai ei.

Älä muuta viserrä. Tänään aamulla Raisiosta 8-tietä Poria kohti lähtiessä edessä Mazda3, jonka ratissa n.50 vuotias mieshenkilö, ajaa moottoritieliittymää 30km/h!, liittymää josta pitäisi siirtyä 100km/h ajavien joukkoon. Hikihän siinä meinasi minulla tulla kun olin tämän Mazdan ja Puolalaisen rekkamiehen välissä. Rekkamies pitkät päällä, minulla toinen käsi rystyset valkoisina painamassa tööttiä ja Mazdamies vaan heiluttelee takana kiroaville; mennään mennään kunhan keretään. Tämä Mazdamies oli totaalinen pohjanoteeraus liikenteessä mitä olen vähään aikaan nähnyt.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä taas vitutti kehä-kolmosta ajaessa, kun jengi tukkii ohituskaistan.
No mikset aja oikealta puolelta ohi? Se ei ole kehätiellä kiellettyä kuin ei myöskään "ohituskaistalla" ajaminen. Ohituskaista lainausmerkeissä siksi, että Kehäteillähän ei varsinaisesti ohituskaistoja ole, samaan tapaan siis kuin motareilla.
 

TheT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Montreal Canadiens
Olin matkalla töihin eräänä päivänä, pahimpaan ruuhka-aikaan. Myöhästyin vakiodösästäni ja seuraavallakin kerkeää, paitsi tuohon aikaan - puoli neljän maissa. Bussireitti menee hitonmoisen liikenteen solmukohdan ohitse, matkalla on 2km pituinen autojono ja viidet valot.

Dösä tulee ajallaan ja mitä tekeekään kuski? Vaihtaa tyhjälle vasemmalle kaistalle ja painelee kylmästi oikealla olevan pitkän autojonon ohi! Pysäkkien kohdalla vilkku päälle, keulaa eteen ja kuski pistää yksityisautoilijat väistämään! Sama toistuu vielä kahdesti ja matka menee todella joutuisasti tämän ruuhka-risteyksen ohi. Kuskille nostan todellakin hattua, näin sen pitäisi aina mennä. Ei tarvinnut soitella pienen myöhästymisen takia, ehti mainiosti ajoissa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Dösä tulee ajallaan ja mitä tekeekään kuski? Vaihtaa tyhjälle vasemmalle kaistalle ja painelee kylmästi oikealla olevan pitkän autojonon ohi! Pysäkkien kohdalla vilkku päälle, keulaa eteen ja kuski pistää yksityisautoilijat väistämään! Sama toistuu vielä kahdesti ja matka menee todella joutuisasti tämän ruuhka-risteyksen ohi. Kuskille nostan todellakin hattua, näin sen pitäisi aina mennä. Ei tarvinnut soitella pienen myöhästymisen takia, ehti mainiosti ajoissa.

Noin sen omasta mielestäni kuuluukin mennä. Busseissa istuu ainakin ruuhka-aikoina keskimäärin 40 kertainen määrä ihmisiä henkilöautoihin nähden ja tästä johtuen selkeä etuajo-oikeus heillä kuuluukin olla.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Raisiosta 8-tietä Poria kohti lähtiessä edessä Mazda3, jonka ratissa n.50 vuotias mieshenkilö, ajaa moottoritieliittymää 30km/h!, liittymää josta pitäisi siirtyä 100km/h ajavien joukkoon. Hikihän siinä meinasi minulla tulla kun olin tämän Mazdan ja Puolalaisen rekkamiehen välissä.
Itse käytän näissä tilanteissa sen verran pelisilmää, että jo liittymärampin alussa hidastan vauhdin niin, että saan tällaiseen matelijaan tarpeeksi ison välin. Koska kyllähän matelijat erottaa jo kaukaa. Kun väliä on joku 200 m, saa rauhassa kaasutella motarille. Kyllähän usein joku takanatuleva urpo alkaa hermostua, kun itse haluaisi painaa perässä kiinni, mutta aina hyvin nopeasti ne takana hermoilevan etuvalot kaikkonevat pelistä, kun aloitan kiihdyttämisen.
No mikset aja oikealta puolelta ohi? Se ei ole kehätiellä kiellettyä kuin ei myöskään "ohituskaistalla" ajaminen.
Yleensä näissä tilanteissa molemmat kaistat etenevät samaa tahtia, joten ohittaminen on mahdotonta. Ja kyllähän kehälläkin ohituskaistan pitää olla ohituskaista eli ei sille vasemmalle kaistalle voi jäädä jurnuttamaan samaa vauhtia viereisen kaistan kanssa.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Tänään meinasin taas vaihteeksi jäädä auton alle. Suojatietä ylittäessäni joku nainen (ylläri) meinasi ajaa päälle.

Mulla kävi sama eilen. Tai no, kuski oli nuori lippispäinen mies. Vieläkin vituttaa, että mukanani kantama kassi oli vasemmassa kädessä. Jos olisi ollut oikeassa, olisin ehtinyt läpsäyttää terveiset peräkonttiin. Nyt meni täpärästi ohi. Jokusen kerran olen mielipiteeni läpsäyttämällä antanut. Välillä on kuski jarruttanut, mutta jutulle asti ei ole kukaan tullut. Keskisormea on tosin näytetty. Ehkä joskus vielä tulee turpaan tämän takia, mutta ihan sama. Jos edes yksi ihminen oppisi kunnioittamaan suojateitä takalasin kolauttelun ansiosta, se on sen arvoista.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka tulee ajeltua pimeänajoa varsin vähän, silti ehtii melkein joka kerta ihmettelemään, kuinka pihalla monet ovat pitkien valojen käytön kanssa. Eilen alkuillasta Jyp-HIFK-matsiin ajaessa kävi taas useamman kerran niin, että vastaantulija heti horisonttiin ilmestyttyään vaihtaa lyhyille ja jos ei itse tee samaa temppua parin sekunnin kuluessa siitä, niin alkaa välkyttely. No, siinä sitä sitten ajellaan toistakymmentä sekuntia sokkona ennen kuin vihdoin kohdataan.

Eikös ne kaksi perussääntöä ole: "vaihdetaan lyhyille, kun valokiilat kohtaavat" ja "ei katsota vastaantulijan valoihin, vaan suoraan eteenpäin". Ilman valoihin tuijottamista etäisyys voi olla hyvinkin lyhyt ennen kuin rupeaa häikäisemään.

Niin ja jos lumi pöllyää yhtä pahasti kuin eilen (ja pienemmälläkin pöllyämisellä), rohkeasti vaan takasumarit päälle.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös ne kaksi perussääntöä ole: "vaihdetaan lyhyille, kun valokiilat kohtaavat" ja "ei katsota vastaantulijan valoihin, vaan suoraan eteenpäin". Ilman valoihin tuijottamista etäisyys voi olla hyvinkin lyhyt ennen kuin rupeaa häikäisemään.

Ovat. Näin juuri tulisi menetellä ja aika usein menetelläänkin.

Niin ja jos lumi pöllyää yhtä pahasti kuin eilen (ja pienemmälläkin pöllyämisellä), rohkeasti vaan takasumarit päälle.

Juu, mutta sen takasumarin voisi laittaa pois päältä jonossa ajaessa, kiitos! Samoin kuin ne etusumaritkin, jos keli on normi pakkasajokeli ilman lumipöllyä.

Jos nämä asiat ovat joillekin vaikeita, niin miten lienee taskupysäköinnin, vetoketjuefektin havainnoinnin tai liikennevalojen ennakoinnin kanssa?

Autokouluun voisi laittaa kolme tasoa, perustaso, kaupunkiajo ja maantieajo, á 20 ajotuntia ja vaikka uusinta 3 vuoden välein. Vaikka tuskin sittenkään...
 

Number 11

Jäsen
Vaikka tulee ajeltua pimeänajoa varsin vähän, silti ehtii melkein joka kerta ihmettelemään, kuinka pihalla monet ovat pitkien valojen käytön kanssa.

Osaisiko joku selventää yhden pitkien valojen käyttöön liittyvän asian? Ainakin meille autokoulussa opetettiin, että pitkät laitetaan takaisin päälle hieman ennen vastaantulevan kohtaamista. Ei ole koskaan auennut tuon ohjeistuksen syvin olemus. Kyllähän se häikäisee kun yhtäkkiä välähtää pitkät päälle lähietäisyydellä, olkoonkin näkökentän äärilaidassa. Miksei niitä pitkiä voi suosiolla laittaa takaisin päälle vasta siinä vaiheessa, kun autot ovat rinnakkain? Saahan sitä ohjeistuksen mukaan toimimalla ajettua valoisammassa ehkä jopa sekunnin sadasosan ajan. Kai se on sen arvoista?
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Osaisiko joku selventää yhden pitkien valojen käyttöön liittyvän asian? Ainakin meille autokoulussa opetettiin, että pitkät laitetaan takaisin päälle hieman ennen vastaantulevan kohtaamista. Ei ole koskaan auennut tuon ohjeistuksen syvin olemus. Kyllähän se häikäisee kun yhtäkkiä välähtää pitkät päälle lähietäisyydellä, olkoonkin näkökentän äärilaidassa. Miksei niitä pitkiä voi suosiolla laittaa takaisin päälle vasta siinä vaiheessa, kun autot ovat rinnakkain? Saahan sitä ohjeistuksen mukaan toimimalla ajettua valoisammassa ehkä jopa sekunnin sadasosan ajan. Kai se on sen arvoista?

Kyse taitaa olla siitä että autokoulun sedät ottavat reaktioajan huomioon. Eli kun suunnittelet laittavasi pitkät n. 10m ennen kuin vastaantuleva auto on rinnalla niin käytännössä laitat ne pitkät juurikin rinnalla. Ei ole itse tarkoitus vaihtaa pitkille ennen kohtaamista.

Ihmettelen sitä miksi ihmiset tosiaan vaihtavat pitkät liian aikaisin lyhyiksi ja jos itse ei niin tee niin sitten räpsytellään. Varmasti häikäisee jos tuijottaa vastaantulevan auton valoja mutta varmasti ei jos tajuaa katsoa tien oikeaa reunaa kohti.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse käytän näissä tilanteissa sen verran pelisilmää, että jo liittymärampin alussa hidastan vauhdin niin, että saan tällaiseen matelijaan tarpeeksi ison välin. Koska kyllähän matelijat erottaa jo kaukaa. Kun väliä on joku 200 m, saa rauhassa kaasutella motarille. Kyllähän usein joku takanatuleva urpo alkaa hermostua, kun itse haluaisi painaa perässä kiinni, mutta aina hyvin nopeasti ne takana hermoilevan etuvalot kaikkonevat pelistä, kun aloitan kiihdyttämisen.
Olet siis niitä urpoja jotka saavat aikaan liikenteen haitari-efektin.

Mikä vitun juttu siinä on ettei jengi osaa käyttää kiihdytyskaistaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olet siis niitä urpoja jotka saavat aikaan liikenteen haitari-efektin.

Mikä vitun juttu siinä on ettei jengi osaa käyttää kiihdytyskaistaa.

Olet siis niitä Urpoja jotka luulevat että se edessäajava aiheuttaa haitariefektin, kun todellisuudessa se vaan ennakoi ja ajattelee muidenkin turvallisuutta.
Tuosta jälkimmäisestä toki samaa mieltä. Ei luulisi olevan mummollekaan vaikea ymmärtää että 100km/h liikenteen sekaan on helpompi liittyä kun oma nopeus on 100km/h, eikä 30km/h.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olet siis niitä urpoja jotka saavat aikaan liikenteen haitari-efektin.

Mikä vitun juttu siinä on ettei jengi osaa käyttää kiihdytyskaistaa.
No mitä vittua. Se urpo tekee mahdolliseksi itselleen ja takanaoleville kiihdyttää tavoitevauhtiin ennen liittymistä ja liittymisen helpoksi.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olet siis niitä Urpoja jotka luulevat että se edessäajava aiheuttaa haitariefektin, kun todellisuudessa se vaan ennakoi ja ajattelee muidenkin turvallisuutta.
Onko näin? Ainakin täällä päin on paikkoja missä lähdetään valoista kiihdytyskaistalle. Kiihdytyskaista itsessään taas kaartuu loivasti oikealle niin ettei loppupäätä edes näe. Monta kertaa olen ollut, joko VT:n tai vastaavan, perässä ja ihmetellyt miten on mahdollista että yhdellä vihreällä pääsee kaksi autoa kääntymään. No, jos idea on se että itse valoista läpi ja jarrut päälle venaamaan avointaa baanaa niin ihmekös tuo.

Muutaman kerran olen nähnyt myös melkoista hazardia kiihdytyskaistan loppupäässä. Se kolmeakymppiä ajanut mummo ei sitten päässytkään sekaan ja odottelee nyt vilkun kanssa tyhjää paikkaa. Mitäs luulet, katseleeko se myös sitä tuleeko joku satasta takapuskuriin? No, tottakai VT voi vetäistä satasta mummon ohi sinne motarille, mutta mitäs sitten kun se mummo näkeekin tyhjän tilan ja vetäisee itsensä sinne tielle. Jarrutusjäljistä sitten näkee pysähtyikö VT vai ei. Tai se VT:n takana tuleva. Vai pitäisikö myös sen odottaa että edessä on 200 m. tyhjää tilaa ennen kuin lähtee kiihdyttämään?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Älä muuta viserrä. Tänään aamulla Raisiosta 8-tietä Poria kohti lähtiessä...

Menee vähän pilkunviilaamiseksi, muttei tuossa kohdassa taida olla motaria, vaan se alkaa vasta sillan toisella puolella Turun suuntaan mentäessä.

Pitkien vaihtamisesta kohdattaessa sanoisin, ettei ainakaan minua häikäise, jos vastaantulija vaihtaa takaisin pitkille muutamaa metriä ennen kohtaamista. Ei kyllä pitäisi häikäistä muitakaan, jollei sitten suoraan niihin valoihin tuijottele.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Onko näin? Ainakin täällä päin on paikkoja missä lähdetään valoista kiihdytyskaistalle. Kiihdytyskaista itsessään taas kaartuu loivasti oikealle niin ettei loppupäätä edes näe. Monta kertaa olen ollut, joko VT:n tai vastaavan, perässä ja ihmetellyt miten on mahdollista että yhdellä vihreällä pääsee kaksi autoa kääntymään. No, jos idea on se että itse valoista läpi ja jarrut päälle venaamaan avointaa baanaa niin ihmekös tuo.

Muutaman kerran olen nähnyt myös melkoista hazardia kiihdytyskaistan loppupäässä. Se kolmeakymppiä ajanut mummo ei sitten päässytkään sekaan ja odottelee nyt vilkun kanssa tyhjää paikkaa. Mitäs luulet, katseleeko se myös sitä tuleeko joku satasta takapuskuriin? No, tottakai VT voi vetäistä satasta mummon ohi sinne motarille, mutta mitäs sitten kun se mummo näkeekin tyhjän tilan ja vetäisee itsensä sinne tielle. Jarrutusjäljistä sitten näkee pysähtyikö VT vai ei. Tai se VT:n takana tuleva. Vai pitäisikö myös sen odottaa että edessä on 200 m. tyhjää tilaa ennen kuin lähtee kiihdyttämään?

En tietenkään tiedä millaisesta paikasta VT puhuu, mutta itse ainakin teen normaaleissa rampeissa aivan samalla tavalla kuin VT. Eli kääntyessäni rampille esimerkiksi rekan perässä en todellakaan aja sen perässä kiinni vaan jätän reilusti väliä. Tällöin pääsen itse kiihdyttämään vauhdin siihen moottoritienopeuteen, jolloin on huomattavasti helpompi liittyä sinne liikenteen joukkoon. Toki jos siellä liityttävällä moottoritiellä on ruuhkaa ja ajetaan kävelyvauhtia, niin silloin tällaiselle ei ole tarvetta. Tärkeäähän on saada oma nopeus samaksi kuin mitä moottoritiellä ajetaan.

Enkä ihan ymmärtänyt tuota vertausta tuohon rampin päähän pysähtyvään mummoon. Jos itse ajat sen mummon perässä sitä 30km/h ja mummo ei pääse liittymään moottoritielle, niin et pääse sinäkään. Ja sittenkö pysähdyt kiltisti sen mummon perään vilkku päällä odottamaan josko joku joskus teidät sinne tielle päästäisi, vai miten siinä toimitaan?
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enkä ihan ymmärtänyt tuota vertausta tuohon rampin päähän pysähtyvään mummoon. Jos itse ajat sen mummon perässä sitä 30km/h ja mummo ei pääse liittymään moottoritielle, niin et pääse sinäkään. Ja sittenkö pysähdyt kiltisti sen mummon perään vilkku päällä odottamaan josko joku joskus teidät sinne tielle päästäisi, vai miten siinä toimitaan?
Ennemmin pysähdyn mummon taakse odottamaan kuin otan sen riskin että se tulee ns viime tipassa eteen ja vetäisen päin. Ei niillä autoilla niin väliä ole, niitä saa uusia, mutta mummon saattaa käydä pahasti.
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Menee vähän pilkunviilaamiseksi, muttei tuossa kohdassa taida olla motaria, vaan se alkaa vasta sillan toisella puolella Turun suuntaan mentäessä.

Pitkien vaihtamisesta kohdattaessa sanoisin, ettei ainakaan minua häikäise, jos vastaantulija vaihtaa takaisin pitkille muutamaa metriä ennen kohtaamista. Ei kyllä pitäisi häikäistä muitakaan, jollei sitten suoraan niihin valoihin tuijottele.

Motaria on jatkettu max 2km(?) Poriin päin Marjamäen liittymän eli Kustavintien liittymän ohi. Eli kyllä siinä on pieni pätkä jo ennen mainitsemaasi sillan jälkeistä osuutta Turun suuntaan mennessä..
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyse taitaa olla siitä että autokoulun sedät ottavat reaktioajan huomioon. Eli kun suunnittelet laittavasi pitkät n. 10m ennen kuin vastaantuleva auto on rinnalla niin käytännössä laitat ne pitkät juurikin rinnalla. Ei ole itse tarkoitus vaihtaa pitkille ennen kohtaamista.

Ei ihan auennut tämä logiikka reaktioajasta. Jos laitat 10 m ennen kohtaamista pitkät päälle, niin ne pitkät menevät silloin päälle.

Mitä tulee tuohon ohjeeseen, niin tietenkään pitkiä ei pidä laittaa päälle niin, että vastaantulija häikäistyy. Juuri ennen kohtaamista: jos vaihdat pitkät juuri ennen kuin autojen puskurit ovat samalla tasalla, kukaan ei todellakaan häikäisty. Eihän niitä pitkiä ole suunnattu 45 astetta ylöspäin.

Saahan sitä ohjeistuksen mukaan toimimalla ajettua valoisammassa ehkä jopa sekunnin sadasosan ajan. Kai se on sen arvoista?

Pointtina ei varmaankaan ole, että valoisassa on kiva ajella, vaan ehkä kuitenkin turvallisuus. Jos joku hirvi on hyppäämässä metsästä tielle, niin pitkillä havaitset sen tietenkin helpommin.

Onko näin? Ainakin täällä päin on paikkoja missä lähdetään valoista kiihdytyskaistalle. Kiihdytyskaista itsessään taas kaartuu loivasti oikealle niin ettei loppupäätä edes näe. Monta kertaa olen ollut, joko VT:n tai vastaavan, perässä ja ihmetellyt miten on mahdollista että yhdellä vihreällä pääsee kaksi autoa kääntymään. No, jos idea on se että itse valoista läpi ja jarrut päälle venaamaan avointaa baanaa niin ihmekös tuo.

Sinulta näyttäisi puuttuvan kommenttien perusteella täydellinen ennakointikyky ja pelisilmä liikenteessä. Ja kuka on puhunut liikennevalojen jälkeen pysähtymisestä?

Itsekin tulee luonnollisesti jätettyä kiihdytyskaistalla väliä edelläajavaan, jos näen, että siinä on joku tyypillinen Nissan-kuski. Tällä edesautan niin itseni kuin takanatulevien liittymistä moottoritielle, kun pääsen liittymään liikenteen sekaan normaalisti. Valitettavasti näitä täysin ennakointikyvyttömiä Matteja&Teppoja näkee tukkimassa liikennettä päivittäin.

Siinähän niitä vaaratilanteita syntyy, jos päätiellä on paljon liikennettä, ja sekaan on tunkemassa yksi Punto jonon keulalla, ja viisi Mattia&Teppoa Punton perässä toistensa takapuskureissa kiinni. Koska jollain Matti&Teppo -logiikalla jos jätät kiihdytyskaistalla väliä edelläajavaan, jostain liikennevaloista pääsee vain 2 autoa läpi (en todellakaan ymmärrä mihin tämä liittyy), ja tulet ajamaan satasta pysähtyneen Punton takakontista sisään.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Motaria on jatkettu max 2km(?) Poriin päin Marjamäen liittymän eli Kustavintien liittymän ohi. Eli kyllä siinä on pieni pätkä jo ennen mainitsemaasi sillan jälkeistä osuutta Turun suuntaan mennessä..

Oletko nyt ihan varma asiasta? Koska tuo jatkaminen on tapahtunut? Käsittääkseni tuo pohjoisen suunnasta tuleva alkupätkä "motarista" ei vieläkään ole varsinaista motaria, vaan se alkaa vasta sen Raision liittymän jälkeen Turun suuntaan mentäessä. Pari viikkoa sitten viimeksi tuosta ajoin ja Raisioon käännyin. Mielestäni en motaria ajanut periaatteessa metriäkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös