Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 004 399
  • 12 304

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska jollain Matti&Teppo -logiikalla jos jätät kiihdytyskaistalla väliä edelläajavaan, jostain liikennevaloista pääsee vain 2 autoa läpi (en todellakaan ymmärrä mihin tämä liittyy), ja tulet ajamaan satasta pysähtyneen Punton takakontista sisään.
Luepas se ensimmäinen lainaukseni uudestaan. Siellä kehuttiin että jätetään 200 m:n kiitorata jos edessä on tumpelo. En kyllä itse ymmärrä miten muuten sen saa aikaiseksi kuin lähtemällä valoista sekä ajamalla kiihdytyskaistaa melkolailla rauhallisemmin kuin edellä oleva Nissan-kuski.

Yhä, jos Nissan menee Kehä ykköselle viittäkybää, niin sitten se Nissan ajaa siellä Kehä ykkösellä sitä viittäkybää. Siinä sitten tullaan rampilta satasta Nissanin perään, onhan sitä jätetty hyvä rako, ja kehällä joko hazardilla toiselle kaistalle tai jarrut päälle. Katsopas vaikka ensi kerralla taustapeiliin mitkä on siellä tulevan reaktiot.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Kyse taitaa olla siitä että autokoulun sedät ottavat reaktioajan huomioon. Eli kun suunnittelet laittavasi pitkät n. 10m ennen kuin vastaantuleva auto on rinnalla niin käytännössä laitat ne pitkät juurikin rinnalla. Ei ole itse tarkoitus vaihtaa pitkille ennen kohtaamista.

Ihmettelen sitä miksi ihmiset tosiaan vaihtavat pitkät liian aikaisin lyhyiksi ja jos itse ei niin tee niin sitten räpsytellään. Varmasti häikäisee jos tuijottaa vastaantulevan auton valoja mutta varmasti ei jos tajuaa katsoa tien oikeaa reunaa kohti.

Vaikka ajankin erittäin vähän autoa (alle 1000 km/vuosi), tuo pitkien vaihtaminen lyhyiksi liian aikaisin jaksaa ihmetyttää. Tuntuu melkoisen vaaralliselta ajella pilkkopimeällä suht pitkäkin siivu, kun hirvikolarit ovat kuitenkin melko yleisiä.

Ja samaa mieltä tosta pitkien takaisin päälle laitettaessa. Autokoulun setä opetti meikäläiselle joskus 90-luvulla muistaakseni 15 metrin säännön (saattoi se olla kyllä tuo 10 metriäkin). Varsinkin pakettiautojen ja sitä suurempia autojen kohdalla pitkät voi laittaa vielä normaaliakin aikaisemmin päälle.

Ja aina vaan jaksaa ihmetyttää vilkun käyttämättömyys. Mulle on iskostettu, että sitä käytetään parkkihallia myöten (ei siis vain isoilla teillä isoissa risteyksissä). Liekö siellä taustalla joku 20-kymppisten nuorten auktoriteettivastaisuus vai mikä. Muuta en keksi, koska vaivaa vilkun käytöstä ei aiheudu.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiihdyttäminen on vielä helppoa tollasilla perus-sedaneilla, jotka kuitenkin kiihtyy, kun uskaltaa antaa vähän kaasua. Itse tulee rullailtua yleensä pakulla, joka kiihtyy sinne sataseen juuri ja juuri tuolla koko kiihdytyskaistan mitalla. Ainut onglelma on yleensä edessä olevat henkilöautokuskit, jotka eivät lähde kiihdyttämään alusta asti vaan painavat sitä kaasua vasta siinä vaiheessa, kun se oma sedani tai farkku vielä kiihtyy, vaikka edessä ei olisikaan sitä mummoa punton/nissanin kanssa. Tällöin sitä omaa kotteroa on enää mahdoton saada moottoritievauhtiin ja sekös ärsyttää.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Yhä, jos Nissan menee Kehä ykköselle viittäkybää, niin sitten se Nissan ajaa siellä Kehä ykkösellä sitä viittäkybää. Siinä sitten tullaan rampilta satasta Nissanin perään, onhan sitä jätetty hyvä rako, ja kehällä joko hazardilla toiselle kaistalle tai jarrut päälle. Katsopas vaikka ensi kerralla taustapeiliin mitkä on siellä tulevan reaktiot.

Mietipäs asiaa tältä kantilta. Jotta saat kiihdytettyä vauhdin sataseen, on sinulla oltava tilaa siihen. Jos joku ajaa kiihdytyskaistalla viittäkymppiä eikä kiihdytä, niin virhe on jo tapahtunut - ei sinun virheesi, vielä, mutta siihen sinun pitää osata reagoida. Jos tuo ajaa edelläsi, niin voit toimia kahdella eri tavalla: ajamalla samalla nopeudella perässä, puskurissa kiinni tai vähän kauempana, jolloin meillä on vähintään kaksi viittäkymppiä kulkevaa autoa yrittämässä satasta kulkevaan jonoon. Tai, voit hetkeksi himmata, jättää tilaa, ja sitten käyttää tuon muodostuneen tilan kiihdyttämiseen. Tällöin pääset liittymään jonoon samaa vauhtia, mitä jono etenee.

Se, tuleeko Nissan jonoon viittäkymppiä aiheuttaen kaikkea muuta kuin tylsän ja puuduttavan tilanteen, on sitten toinen juttu. Siihen sinunkin pitää reagoida, seurasit sitten perässä samaa vauhtia tai et. Se, että jättää tilaa ja kiihdyttää ei tietääkseni johda väistämättä Nissanin jyräämiseen, mikäli Nissan ei kiihdytäkään. Et menetä kykyäsi muuttaa suuntaasi ja nopeuttasi, vaikka et sen hiturin perässä samalla nopeudella koko rampin mittaa seuraisikaan.

Kokeilepa seuraavan kerran, kun tuohon tilanteeseen joudut. Et yritäkään työntää aralle kuskille lisää vauhtia, vaan keskityt siihen, että itse saat nopeuden nostettua sopivaksi. Saatat yllättyä positiivisesti. Ja se takapuskurissasi rampin alkupäässä roikkuva määly kannattaa ignorata, se ei vaan osaa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen täsmälleen samaa mieltä siitä että virhe on jo tapahtunut jos/kun joku ajelee viittäkybää kiihdytyskaistalla. Kyseinen tyyppi täytyisi passittaa autokouluun ja takaisin vasta kun osaa käyttää kiihdytyskaistaa. Mutta onhan siinä nyt jonkinmoinen ero jättää se snadi väli ja kiihdyttää itsensä oikeaan nopeuteen verrattuna siihen että täytyy jättää se 200 metrin kiitorata jonka jälkeen urku auki. Osa liikenteessä olevasta porukasta kun himmailee sen verran riittoisasti ettei takanaoleva jono liiku juuri ollenkaan. Mutta näillehän ei sillä olekaan oikeastaan mitään väliä, tärkeintä on se että itse pääsee. Ja tuolla tosiaan yksi kehuskeli jättävänsä sen 200 metrin välin. Kerrotko mulle miten se mahdollista muuten kuin käytännössä pysähtymällä?

Ja näitä top-fuel-luokan kiihdytysajajia tuolla liikenteessä pyörii.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luepas se ensimmäinen lainaukseni uudestaan. Siellä kehuttiin että jätetään 200 m:n kiitorata jos edessä on tumpelo. En kyllä itse ymmärrä miten muuten sen saa aikaiseksi kuin lähtemällä valoista sekä ajamalla kiihdytyskaistaa melkolailla rauhallisemmin kuin edellä oleva Nissan-kuski.

Yhä, jos Nissan menee Kehä ykköselle viittäkybää, niin sitten se Nissan ajaa siellä Kehä ykkösellä sitä viittäkybää. Siinä sitten tullaan rampilta satasta Nissanin perään, onhan sitä jätetty hyvä rako, ja kehällä joko hazardilla toiselle kaistalle tai jarrut päälle. Katsopas vaikka ensi kerralla taustapeiliin mitkä on siellä tulevan reaktiot.

Designer vastasikin jo varsin kattavasti, joten turha lähtee enää toistamaan samoja asioita. Mutta jos olet jättänyt väliä edelläajavaan tumpeloon, jotta pystyt liittymään liikenteen sekaan pääväylän nopeudesta, miten voit olla niin ennakointikyvytön, ettet osaa varautua jos se Punto tuleekin perä edellä vastaan? Luonnollisesti jokainen ennakointikykyinen kuski osaa ottaa nämäkin asiat huomioon.

Mitä tulee takanatuleviin, niin toivottavasti nämä osaavat yleensä katsoa edelläajavan auton takapuskuria pidemmälle. Tietysti jos tuijotat metrin päässä olevaa takapuskuria, kaikki sen edellä tapahtuva tulee täydellisenä yllätyksenä.

Lisättäköön sen verran, että eihän nyt kukaan järkevä kuski ala liikennevaloista lähtiessä himmailemaan ja jättämään pitkää väliä edelläajavaan. Yleensä Suomessa kiihdytyskaistat ovat pitkiä, jolloin reilun välin jättäminen on tarvittaessa helposti mahdollista, vaikka kiihdytyskaistan alussa olisikin valot.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Oletko nyt ihan varma asiasta? Koska tuo jatkaminen on tapahtunut? Käsittääkseni tuo pohjoisen suunnasta tuleva alkupätkä "motarista" ei vieläkään ole varsinaista motaria, vaan se alkaa vasta sen Raision liittymän jälkeen Turun suuntaan mentäessä. Pari viikkoa sitten viimeksi tuosta ajoin ja Raisioon käännyin. Mielestäni en motaria ajanut periaatteessa metriäkään.

Kyllä se tosiaankin kasitie on motaria Raisiosta hiukan yli Kustavintien liittymän. Ohikulkutieltä kun heitetään rampista 8-tielle suuntaan Pori-Rauma, on motaria noin pari kilometriä. Ja sama toisin päin.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisättäköön sen verran, että eihän nyt kukaan järkevä kuski ala liikennevaloista lähtiessä himmailemaan ja jättämään pitkää väliä edelläajavaan. Yleensä Suomessa kiihdytyskaistat ovat pitkiä, jolloin reilun välin jättäminen on tarvittaessa helposti mahdollista, vaikka kiihdytyskaistan alussa olisikin valot.
Ja tämähän oli se alkuperäinen lainaus:

VT kirjoitti:
Itse käytän näissä tilanteissa sen verran pelisilmää, että jo liittymärampin alussa hidastan vauhdin niin, että saan tällaiseen matelijaan tarpeeksi ison välin. Koska kyllähän matelijat erottaa jo kaukaa. Kun väliä on joku 200 m, saa rauhassa kaasutella motarille. Kyllähän usein joku takanatuleva urpo alkaa hermostua, kun itse haluaisi painaa perässä kiinni, mutta aina hyvin nopeasti ne takana hermoilevan etuvalot kaikkonevat pelistä, kun aloitan kiihdyttämisen.


Ja näitä vastaavia näkee lähtevän kiihdytykaistalle myös valoistakin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kyllä se tosiaankin kasitie on motaria Raisiosta hiukan yli Kustavintien liittymän. Ohikulkutieltä kun heitetään rampista 8-tielle suuntaan Pori-Rauma, on motaria noin pari kilometriä. Ja sama toisin päin.

Milloin tuo pätkä on sitten käytännössä motariksi muuttunut? Hyvinkin olen voinut vanhasta muistista mieltää tuon alun nelikaistaisen pätkän ihan tavalliseksi tieksi. Joka tapauksessa Google Maps ja kartat pitävät tuota pätkää edelleen ihan tavallisena tienä.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mitä tulee tuohon ohjeeseen, niin tietenkään pitkiä ei pidä laittaa päälle niin, että vastaantulija häikäistyy. Juuri ennen kohtaamista: jos vaihdat pitkät juuri ennen kuin autojen puskurit ovat samalla tasalla, kukaan ei todellakaan häikäisty. Eihän niitä pitkiä ole suunnattu 45 astetta ylöspäin.
Ongelma tästä kuitenkin muodostuu siinä, että 80% ihmisistä ovat kaikkea muuta kuin tilanteen tasalla tässä valojen vaihtamisessa ja riipaisevat ne pitkät päälle kun väliä on vielä sellainen auton mitta. Se on omiaan antamaan kivan tähtiefektin vastaantulijan silmiin katsoi niitä valoja tai ei.

Parempi vain laittaa ne pitkät päälle vasta, kun autot ovat rinnakkain. Asia on nimittäin niin, että "juuri sinä" et oikeasti osaa laittaa niitä pitkiä päälle puskurien kohdatessa, vaikka toisin luuletkin. En minäkään osaa tai ainakin pelaan varman päälle. Jos se helvetin hirvi juuri sinä millisekunnin hetkellä hiipii keskelle tietä, on se sitten jo kohtalo.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ongelma tästä kuitenkin muodostuu siinä, että 80% ihmisistä ovat kaikkea muuta kuin tilanteen tasalla tässä valojen vaihtamisessa ja riipaisevat ne pitkät päälle kun väliä on vielä sellainen auton mitta. Se on omiaan antamaan kivan tähtiefektin vastaantulijan silmiin katsoi niitä valoja tai ei.

Voisin melkeinpä väittää, ettei lähellekään 80 % autoilijoista vaihda pitkiä ennen kohtaamista. Melkeinpä tuo 80 % taitaa toimia niin, että pitkät vaihdetaan vasta kun ollaan jo turvallisesti ohitettu vastaantulija, eli aivan liian myöhään. Jos tosiaan tuon autonmitan ennen kohtaamista ne pitkät napsauttaa päälle, ei vastaantulija siitä häikäisty kuin korkeintaan henkisesti. Todellisella häikäistymisellä ei ole tuon kanssa mitään tekemistä. Asiaa voi tutkailla esimerkiksi autojen kaukovalojen valokuvioita katsomalla.

Eli juurikin tuo kuvailemasi tilanne, jossa mielestäsi ollaan kaikkea muuta kuin tilanteen tasalla, on täsmälleen se autokouluissa opetettu, häikäisemätön tapa.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Jos tosiaan tuon autonmitan ennen kohtaamista ne pitkät napsauttaa päälle, ei vastaantulija siitä häikäisty kuin korkeintaan henkisesti. Todellisella häikäistymisellä ei ole tuon kanssa mitään tekemistä. Asiaa voi tutkailla esimerkiksi autojen kaukovalojen valokuvioita katsomalla.

Eli juurikin tuo kuvailemasi tilanne, jossa mielestäsi ollaan kaikkea muuta kuin tilanteen tasalla, on täsmälleen se autokouluissa opetettu, häikäisemätön tapa.

Kannattaa ottaa huomioon, että autojen korkeuksissa on melko paljon eroja, samoin kuin silmien valoherkkyyksissä. Väittäisin, että autokouluissa mennään metsään, jos siellä opetetaan vaihtamaan pitkät ennen kohtaamista. Kaikki tällaiset säännöt pitäisi miettiä riittävän idioottivarmoiksi, koska osa ihmisistä ei vaan osaa. Opetettiinko siellä vaihtamaan pitkät ennen kohtaamista kaikissa tilanteissa (sopiva mäki/mutka)?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Enpä tiedä päivämäärästä, milloin tuo motariksi on muuttunut, mutta ainakin menneen kesän oli jo motarin merkki Kustavintien liittymän jälkeen, kun Mynämäeltä mökiltä ajelin Turkuun.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Voisin melkeinpä väittää, ettei lähellekään 80 % autoilijoista vaihda pitkiä ennen kohtaamista. Melkeinpä tuo 80 % taitaa toimia niin, että pitkät vaihdetaan vasta kun ollaan jo turvallisesti ohitettu vastaantulija, eli aivan liian myöhään. Jos tosiaan tuon autonmitan ennen kohtaamista ne pitkät napsauttaa päälle, ei vastaantulija siitä häikäisty kuin korkeintaan henkisesti. Todellisella häikäistymisellä ei ole tuon kanssa mitään tekemistä. Asiaa voi tutkailla esimerkiksi autojen kaukovalojen valokuvioita katsomalla.

Eli juurikin tuo kuvailemasi tilanne, jossa mielestäsi ollaan kaikkea muuta kuin tilanteen tasalla, on täsmälleen se autokouluissa opetettu, häikäisemätön tapa.
Ehkä, täydellisessä maailmassa, jossa ihmiset reagoivat valoon samalla tavalla, autojen valot on aina suunnattu oikein ja autot ovat samankokoisia.

Esim katumaasturin valot ovat kuitenkin eri tasolla kuin minun Golfini, olen valitettavan yliherkkä kirkkaalle valolle ja monet (edelleenkin) laittavat valot liian aikaisin päälle, kun yrittävät toteuttaa autokoulussa opetettua tapaa. Tämä ihan oikeasti johtaa siihen, että silloin tällöin näen kivoja punaisia pilkkuja pari sekuntia kohtaamisen jälkeen, jollen ole täysin hereillä katseeni kanssa. Onneksi sitä on oppinut reagoimaan oikein, jotta uskaltaa vielä ajaa pimeällä aiheuttamatta itse vaaratilanteita.

Ihmiset ovat yksilöitä, eivätkä toteuta yhtä robottimaisesti autokoulun ohjeita, kuin JYPin pelaajat Dufvan ohjeita.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kannattaa ottaa huomioon, että autojen korkeuksissa on melko paljon eroja, samoin kuin silmien valoherkkyyksissä. Väittäisin, että autokouluissa mennään metsään, jos siellä opetetaan vaihtamaan pitkät ennen kohtaamista. Kaikki tällaiset säännöt pitäisi miettiä riittävän idioottivarmoiksi, koska osa ihmisistä ei vaan osaa. Opetettiinko siellä vaihtamaan pitkät ennen kohtaamista kaikissa tilanteissa (sopiva mäki/mutka)?

Autojen korkeuksissa on toki eroja, mutta suoralla tiellä ja tosiaan auton mitan ennen kohtaamista pitkille vaihdettaessa tuolla ei taida olla minkäänlaista merkitystä. Itse asiassa muistelisin autokoulun oppikirjassa olleiden mittojen olleen selkeästi autonmittaa pidempiä ja vieläpä isoja ajoneuvoja kohdatessa pidempiä. Tosin meille mainittiin erikseen, ettei kannata tuota pidemmän matkan suositusta noudattaa, vaan vaihtaa aina samalla etäisyydellä.

Uskoisin että tuo sääntö on jo periaatteessa mietitty idioottivarmaksi, mutta ainahan löytyy niitä, jotka sitten vaihtavatkin liian aikaisin. Erilaisia tilanteita ei sen kummemmin opetettu, sillä terveellä päällä varustettu ihminen ymmärtänee tuollaiset asiat myös itse.

Enpä tiedä päivämäärästä, milloin tuo motariksi on muuttunut, mutta ainakin menneen kesän oli jo motarin merkki Kustavintien liittymän jälkeen, kun Mynämäeltä mökiltä ajelin Turkuun.

Kiitokset tiedosta. Aina sitä oppii jotakin uutta. =)

Ehkä, täydellisessä maailmassa, jossa ihmiset reagoivat valoon samalla tavalla, autojen valot on aina suunnattu oikein ja autot ovat samankokoisia.

Kuten tässä viestissä edellä jo sanoinkin, auton koolla ei juurikaan liene merkitystä, jos vaihto tehdään oikein. Todella pahasti pielessä oleva suuntaus toki sitten vaikuttaakin, mutta tässäkin puhutaan kyllä jo omaakin ajoa haittaavasta asiasta.

Esim katumaasturin valot ovat kuitenkin eri tasolla kuin minun Golfini, olen valitettavan yliherkkä kirkkaalle valolle ja monet (edelleenkin) laittavat valot liian aikaisin päälle, kun yrittävät toteuttaa autokoulussa opetettua tapaa. Tämä ihan oikeasti johtaa siihen, että silloin tällöin näen kivoja punaisia pilkkuja pari sekuntia kohtaamisen jälkeen, jollen ole täysin hereillä katseeni kanssa. Onneksi sitä on oppinut reagoimaan oikein, jotta uskaltaa vielä ajaa pimeällä aiheuttamatta itse vaaratilanteita.

Liian aikaisin vaihtaminen onkin asia erikseen. Siihenkin on mahdollista saada helpotusta kohdistamalla katse vaikkapa oman kaistan reunaviivaan.

Ihmiset ovat yksilöitä, eivätkä toteuta yhtä robottimaisesti autokoulun ohjeita, kuin JYPin pelaajat Dufvan ohjeita.

Näinhän se tietysti menee.
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Oletko nyt ihan varma asiasta? Koska tuo jatkaminen on tapahtunut? Käsittääkseni tuo pohjoisen suunnasta tuleva alkupätkä "motarista" ei vieläkään ole varsinaista motaria, vaan se alkaa vasta sen Raision liittymän jälkeen Turun suuntaan mentäessä. Pari viikkoa sitten viimeksi tuosta ajoin ja Raisioon käännyin. Mielestäni en motaria ajanut periaatteessa metriäkään.

Asun juuri siinä vieressä, joten melkoisen varma.
Jos tarkoitat Raision liittymällä liittymää, mikä vie Ohikulkutielle ja Myllyyn + Raision keskustaan.
Tätä ennen (Poriin päin)on Marjamäen liittymä, jota pitkin pääsee Kustaviin, Raision sairaalaan + meille kotiin :-D.
Ihan samannäköistä nelikaistaista tietä kuin "Raision liittymän" jälkeenkin Turkuun mentäessä. Paikassa, jossa kaksikaistainen tie muuttuu nelikaistaiseksi on muistaakseni vielä moottoritien merkki.

Jollen nyt ihan vanhuuttani valehtele ja muistele väärin..

Ja kannattaisi meikäläisen varmaan lukea kaikki viestit ennen vastaamista: täällähän oli vastauksia jo ennen allekirjoittanutta :-/..
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Milloin tuo pätkä on sitten käytännössä motariksi muuttunut? Hyvinkin olen voinut vanhasta muistista mieltää tuon alun nelikaistaisen pätkän ihan tavalliseksi tieksi. Joka tapauksessa Google Maps ja kartat pitävät tuota pätkää edelleen ihan tavallisena tienä.

Mielestäni se kyllä on motaria. Tai jos ei ole, niin ainakin tulee olemaan, koska eikös tarkoitus ole tulevaisuudessa jatkaa motaria johonkin Masku/Nousiainen -paikkeille? Näin ainakin muistan kuulleeni. Paikallislehdistähän tuo varmaan selviäisi, mutta sellaisia ei ole käsillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Avaudunpa tänne tienpidosta.

Vituttaa päivä päivältä enemmän se, että Helsingin moottoritiellä (Eli siis E18 Turun pää) on koko saatanan talven ollut niissä digitaalisissa näyttötauluissa liukkaan tien varoitus, vaikka vittu keli on ollut normaali talvikeli muutamia yksittäisiä pöpperökelipäiviä lukuunottamatta. Mitä järkeä? Onko normaali talvikeli nykyään sitten se suolasohjo jolta on tänä talvena vältytty? Mitä järkeä on pitää samoja varoituskylttejä 5 kilometrin välein kelistä riippumatta? Olisko järkeä asetella teiden varsille esim hirvivaaramerkit kolmensadan metrin välein? Mitä? Nyt tiehallinto jumalauta.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Tarinani voisi alkaa sanoin "olin idiootti, mutta olinpahan silti oikeassa" tai "mikä siinä vilkun käyttämisessä on niin saatanan vaikeaa?"

Tänään vein veikkauksia Pitkäjärven kioskille Kortelaan. Raumalaiset tietänevät paikan. Kioskilta lähdin sitten kasitielle tarkoituksenani kääntyä Porin suuntaan. ABC:lta päin tuli yhdistelmäajoneuvo, säiliörekka, joka kääntyi niin ikään kasitielle. Minulla oli tässä tilanteessa etuajo-oikeus, vaikka käännyinkin vasemmalle ja tuo rekka oikealle. Se tuli kolmion takaa. No, käännyin samaan aikaan rekan kanssa, koska ennen kasitietä on kaksikaistainen tienpätkä. Ajattelin, että koska rekalla ei ollut suuntavilkkua päällä vasemmalle kääntymisen jälkeen, että se kääntyy Turun suuntaan, eli ns. jatkaa omalla kaistallaan. Tämä teiden ritari sitten tuli ilman vasenta vilkkua suoraan eteeni vasemmalle kaistalle ja jos olisin ollut kusipäisempi ja pitänyt omista oikeuksistani kiinni, olisin jäänyt rekan alle ja hengenlähtö olisi ollut lähellä. Eipä siinä sairaalanpedillä sanat "olin oikeassa" paljon lämmittäisi. Sitten vielä tämä ritari ei saanut kilometrin matkalla yhdistelmäänsä kiihtymään kuin n. 60 kilometriin tunnissa. Päätin kiertää Kourujärven kautta, koska olin Äyhön suuntaan menossa, enkä jäänyt hidastelemaan tuon rekkakuskin perään.

Lopuksi kysyisin vielä niiltä, jotka minua paremmin tietävät: onko rekisterikilvet pidettävä puhtaina lumesta ja muusta paskasta? Esimerkiksi tuon tarinani rekasta ei näkynyt minkäänlaista rekisterinumeroa ja myöhemmin Kourujärvellä eteeni kääntyneestä autostakaan ei näkynyt muuta kuin valkoista lunta. Autokouluajoistani on muutamia vuosia, mutta silti muistelisin, että siellä oli jotain juttua tieliikennelaista ja siitä, että rekisterikilvet olisi pidettävä ns. auki.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten vielä tämä ritari ei saanut kilometrin matkalla yhdistelmäänsä kiihtymään kuin n. 60 kilometriin tunnissa.

Ennen kuin teloitetaan ko. rekkapena niin muistetaan ettei kilometrin matka välttämättä riitä täyden vauhdin saavuttamiseksi jos lastia on reilummin.

Henkilökohtainen avautuminen voisikin sitten liittyä talveen ja kaistaviivoihin. Edustanko vähemmistöä kun käsittääkseni kaistat eivät katoa mihinkään vaikka kaistamerkinnän päälle ilmestyy lumipeite? Kaksikaistainen tie on jumalauta kaksikaistainen tie lumipeitteestä huolimatta.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Varmaan tässäkin ketjussa ollut jo noin tuhannen kertaa, mutta..

Minkä helvetin takia sitä vilkkua ei voi laittaa ajoissa päälle? Tämän tästä joutuu pysähtymään aivan turhaan kun joku on ajavinaan suoraan, mutta laittaakin sitten vilkun päälle ehkä metriä ennen risteystä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sitten vielä tämä ritari ei saanut kilometrin matkalla yhdistelmäänsä kiihtymään kuin n. 60 kilometriin tunnissa.

Voi jukolauta, onkohan tässä se tauno kuitenkin joku muu kuin kyseinen rekkakuski? 60 tonnin kokonaispainolla se ei kilometrissä kiihdy kahdeksaankymppiin vaikka seisoo kaasupolkimen päällä.

Esimerkiksi tuon tarinani rekasta ei näkynyt minkäänlaista rekisterinumeroa

Onpa kumma juttu, jos siellä päin on maassa lunta. Ajapas vaikka kerran rekkaa vastaan ja katso, että pöliseekö yhtään. Kunnon talvikelillä pysyy vartin kilpi näkyvillä, kunnes pöllyävä lumi on taas peittänyt sen.

Tottahan se kuitenkin on, että kilven tulisi näkyä yhtä lailla kuin kännykkään ei saa puhua eikä ylinopeutta ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, PS Kemi Kings
Voi jukolauta, onkohan tässä se tauno kuitenkin joku muu kuin kyseinen rekkakuski? 60 tonnin kokonaispainolla se ei kilometrissä kiihdy kahdeksaankymppiin vaikka seisoo kaasupolkimen päällä.

Onpa kumma juttu, jos siellä päin on maassa lunta. Ajapas vaikka kerran rekkaa vastaan ja katso, että pöliseekö yhtään. Kunnon talvikelillä pysyy vartin kilpi näkyvillä, kunnes pöllyävä lumi on taas peittänyt sen.

Tottahan se kuitenkin on, että kilven tulisi näkyä yhtä lailla kuin kännykkään ei saa puhua eikä ylinopeutta ajaa.


Tienpinnan liukkaudesta, vastamäestä ja muista syistä johtuen kiihdytys 0-80km/h vauhtiin voi kestää jopa 3-5km!! Kunnon talvi kelillä kilpi pysyy puhtaana tasan niin kauan, kuin se kiihdytys täyteen vauhtiin.

Hieman pelisilmää raskaankaluston kanssa liikuttaessa ei olisi pahitteeksi. Graingerilla sitä aikaisempien kirjoitusten perusteella selvästikin on.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Voi jukolauta, onkohan tässä se tauno kuitenkin joku muu kuin kyseinen rekkakuski? 60 tonnin kokonaispainolla se ei kilometrissä kiihdy kahdeksaankymppiin vaikka seisoo kaasupolkimen päällä.

Juuri tuo kohta ei ollut kirjoitukseni pointti ja tajuan kyllä, ettei moinen yhdistelmä kovin vauhdikkaasti kiihdy. Todella mukavaa, että kuitenkin juuri tuo kohta kirvoitti kommentointihalukkuuden ja taunoksi kutsuminenkin tuli esiin. Jäi tuo varsinainen pointti sitten tuon minun typeryyteni alle. Pyydän anteeksi ja poistun taunona takavasemmalle miettimään omaa tyhmyyttäni. Onneksi osaan sentään ryhmittäytyä oikein.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Onneksi osaan sentään ryhmittäytyä oikein.

Hyvä, että jotain sentään.

Kovin arvostelevaan sävyyn otit kuitenkin esiin sen, ettei kyseinen yhdistelmä edes kiihtynyt kilometrin matkalla kuin kuuteenkymppiin. Ihan sama, että oliko se viestisi pääpointti vai ei.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, kannattanee varmaan niiden isojen vehkeiden kanssa käyttää pelisilmää, koska ne tosiaan ovat isoja ja vaativat vähän enemmän tilaa ja aikaa kuin tavallisen Skoda Octavia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös