Bussi- ja taksikuskeilla on ikiaikainen ja luovuttamaton oikeus vittuilla asiakkaille. Ja kaikille muillekin.
Tottakai, tuo lukee jo meidän työehtosopimuksessa ja asiaa opetetaan jo kurssilla.. Ei vaan, joka alalla nyt vaan on niitä jotka ei työhönsä oikein sovi. Isommissa kaupungeissa etenkin on vielä työvoimapulaa alalla, joten sinne pääsee aika helposti. Meidän firmassa ei onneksi ole kuin pari "vittuilevaa kuskia" Yli sadasta se on kuitenkin aika vähän. Näistäkin kahdesta toinen vittuilee lähinnä vaan asiasta. Siis häiriötä aiheuttaville matkustajille. Tai en tiedä vittuileeko miten pahasti, pistää ne vaan ruotuun. Ja melko varmasti jokaisella joka asiakaspalvelu työssä on, tekee mieli avata sanainen arkkunsa, mikäli asiakas on hankala. Itse olen onnistunut hillitsemään itseni vielä hyvin, kerran tosin oli laitettava pari kännistä teiniä kuriin.
Toisinaan nämä kuriin laitetut teinit sitten menevät äitin tai isin helmoihin itkemään, miten se kuski oli mulkku, kun heitti meidät pihalle ihan ilman syytä. Todellisuudessa ovat kuitenkin kaljaa kitanneet autossa ja sotkeneet siellä ym. Ja vanhemmat tietenkin uskoo sitä nelli-petteriä ja sitten soitellaan meidän firman ajomestarille ja valitetaan kuskista. Onneksi meidän ajomestari aika hyvin tietää tuonkaltaiset tapaukset, toki niistä sitten kuskilta kysellään, mutta siihen se sitten jääkin.
Tuohon bussin pysäyttämiseen en osaa antaa mitään yleispätevää neuvoa. Konsta Kepulin tapa on kuitenkin aika hyvä. Jollain tavalla vaan jos koittaa viestiä sille ensimmäiselle bussille, ettei ole tulossa kyytiin niin hyvä. Täälläpäin harvoin tulee tuollaisia tilanteita, kun ei nuo reitit satu toistensa kanssa juurikaan päällekäin. Itse vaan koittaa pitää sen verran väliä edellä ajavaan bussiin, mikäli on tällainen tilanne. Tai sitten vaan varmuuden vuoksi pysähtyy myös siihen pysäkille. Ei siinä kuitenkaan kauaa tarvitse odottaa. Joskus kun ajaa ensimmäisenä tällaisessa tilanteessa saattaa tulla huvittaviakin tilanteita. Joku on jäämässä pois kyydistä ja pysäkillä seisova ihminen sitten alkaa huitoa ettei ole tulossa kyytiin. Mutta tietenkin on siihen pysähdyttävä, ja jätettävä se kyydissä oleva matkustaja.
Tässä kylässä tosin ei ole monesti tapana näyttää minkäänlaista merkkiä. Seisotaan vaan tumput suorina pysäkillä. Koita siinä sitten olla meedio ja arvata tuleeko se ihminen siitä kyytiin vai ei. Joitakin pysäkkejä kuitenkin on, mistä kulkee sellaiset 3 paikallislinjaa, sekä pika- ja vakiovuoroja. Kerrankin tällaisella pysäkillä seisoskeli n. 5 matkustajaa, tiesin että 10 minuutin sisään siihen on tulossa ne kaksi muutakin bussia. Kukaan ei tehnyt elettäkään kun lähestyin. Hiljensin kuitenkin jonkun verran. Viime hetkellä joku mummeli saa kätensä ylös ja koukkasin pysäkille. Ja tottakai minä olin sitten tilanteessa se ylimielinen bussikuski.. (tämän kuulin kun se mummo sen sanoi toiselle mummelille) Ja tietenkin kaikki nämä pysäkillä seisoneet sitten tulivat kuitenkin kyytiin.. Jotkut kollegat onkin osuvasti tällaisille asiakkaille todenneet, etteivät ole ajatustenlukijoita. Ilmeisesti moni näin kuitenkin olettaa.