Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 005 116
  • 12 308

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Täällä nyt on puhuttu tuosta kuinka Westendissä bussikuskit tulevat kolmion takaa päälle. Se on tietenkin väärin ja sääntöjen vastaista jos sieltä väkisin änkeävät, mutta joskus bussien on ängettävä kun autoilijat eivät osaa yhtään joustaa ja ottaa oikeasti kiireisiä eli busseja huomioon.

Miksi täytyy aina pitää omista oikeuksista niin sitkeästi kiinni? Bussikuskin homma lienee jo valmiiksi vittumaista kusipäisine matkustajineen ja tiukkoine aikatauluineen, joten itse pyrin aina auttamaan bussikuskia liikenteessä. Tuli se bussi vaikka sitten kolmion takaa niin päästän bussin ensin jos on yhtään enempää liikennettä ja bussi joutuisi muuten odottamaan ties kuinka kauan. Muilta harvoin vastaava näkee kun kaikilla tuntuu olevan "minä minä minä"-mentaliteetti. Huokaus.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Täällä nyt on puhuttu tuosta kuinka Westendissä bussikuskit tulevat kolmion takaa päälle. Se on tietenkin väärin ja sääntöjen vastaista jos sieltä väkisin änkeävät, mutta joskus bussien on ängettävä kun autoilijat eivät osaa yhtään joustaa ja ottaa oikeasti kiireisiä eli busseja huomioon.

Vielä enemmän väärin on se, jos dösäkuskit painavat muutenkin hieman hankalassa risteyksessa kolmion takaa ylinopeutta. Ei liene pk-seudulla laatuaan ainoa risteys, jossa tällaista tapahtuu.

Tässä nimenomaisessa kohdassa on 50km/h rajoitus, josta bussi- ja taksikuskit harvoin välittävät. Tämä johtuu osaltaan siitä, että kuten jo mainitsin, bussikaista on erillinen suoraan menevä yksisuuntainen kaista, jonka vieressä vasemmalla olevalle kaistalle liittyy Tapiolasta vasemmalta Länsiväylän sillan yli tuleva ajokaista. Eli pääsääntöisesti vain Westendistä henkilöautolla tulevat joutuvat väistämään Tapiolasta tulevia, koska bussikaistaa mahtuu bussi hyvin ohi, jos vasemmalta on tulossa pelkkä henkilöauto. Nyt kun sieltä tulikin samaan aikaan bussi, jonka etuylitys menee oman kaistan yli, oli kolari valmis.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi täytyy aina pitää omista oikeuksista niin sitkeästi kiinni?

Kun yhdelle kumartaa niin toiselle pyllistää, sinun takana olevat ovat varmaan todella onnellisia kun Mr. soveltaa. Juuri sen takia liikennesäännöt on keksitty että ei tarvitse joka auton kohdalla ihmetellä tuleeko se vai antaako tällä kertaa tietä jollekkin.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Kun yhdelle kumartaa niin toiselle pyllistää, sinun takana olevat ovat varmaan todella onnellisia kun Mr. soveltaa. Juuri sen takia liikennesäännöt on keksitty että ei tarvitse joka auton kohdalla ihmetellä tuleeko se vai antaako tällä kertaa tietä jollekkin.

Taidat olla malliesimerkki näistä Mr. Penguinin mainitsemista minäminäminä-autoilijoista. Kunpa suomalaiset(kin) joskus oppisivat, että liikenteen sujuvuuden kannalta liikennesääntöjen orjallinen seuraaminen ei ole läheskään se paras ratkaisu. Jos ajaa etuoikeutettua ja ruuhkaista tietä, niin mikään sääntö ei (onneksi) kiellä päästämästä sivutieltä kolmion takaa autoja sinne väliin. Tässä pitää tietenkin muistaa jarruttaa ajoissa, jotta takana tulevat (yleensä puskurissa roikkuvat) "teiden ritarit" eivät aja puskuria tohjoksi. Heidän liikkumiselleen tuolla epäitsekkyyden eleellä on valtavasti pienempi merkitys kuin sivutiellä odottamassa olleelle, joten heristelkööt vain meikäläiselle nyrkkiä - ei kiinnosta.
 
Kyllä se aina meikäläisen työpäivää piristää jos joku "tavan autoilija" antaa tietä, vaikka ei tarvitse. Itsekin koitan noin toimia tilaisuuden tullen, ja mikäli ei ole kiirettä. Hyvin usein kun siinä työvuoron mittaan on sitä aikaa, kun ei ole matkustajia ja sitä muuta liikennettä niin paljon. Hyvin nopeasti on kuitenkin oppinut lukemaan tuota liikennettä. Tietää tasan tarkkaan nuo kaupungin liikennevalot ym. Ja miten pitää milloinkin ajaa, että ehtii risteyksestä tms. Joskus on myös vaan oltava "röyhkeä" Tällä en nyt sitten tarkoita mitään sikailua tai vaaran aiheuttamista. Välillä kun tulee niitä minäminä-autoilijoita tarpeeksi paljon, niin ei kovin sujuvaa ole tuo liikenne.

Muutama "viisas" oli taas eilen tientukkona. Ei välttämättä kovin kivaa tehdä äkkijarrutusta jonkun kolmion takaa tulevan idiootin takia, kun kyydissä on sellaiset 90 ihmistä, joista puolet seisoo siellä autossa. Siis ei kiva niiden matkustajien kannalta. Eikä se bussi pysähdy läheskään yhtä hyvin, kuin jos se olisi tyhjä. Tuollainen matkustajamäärä tuntuu jo ihan selkeästi tuossa ajettavuudessakin. Ei kovin ärhäkästi enää kiihdy.
Ja muutama muu viisas oli toki perinteiseen tapaan liikkeellä myös. Eräskin ajeli yksisuuntaisella kadulla vastaan. Ja sitten niitä perinteisiä punaista päin ajoa ym.

Tuli tuossa eräs ilta tehtyä pieni testi työvuoron ratoksi. Luvassa oli kaksi kertaa käynti tuolla kaupungin pohjoisosassa. Ja sieltä sitten keskustaan. Oli illan viimeiset vuorot, joten tiesi ettei sieltä ole todennäköisesti ketään tulossa keskustaan. Ensimmäisellä reissulla tuolta päätepysäkiltä keskustaan ajelin aivan kaikessa rauhassa, välillä alinopeuttakin. Muutakaan liikennettä kun ei ollut. Otin aikaa tuolta päätepysäkiltä lähtiessä ja seurasin kuinka kauan menee keskustaan. Matkaa n. 7km. Ajoin sitten keskustaan ja lähdin sieltä takaisin tuonne lähiöön. Ja taas katsoin kellosta, kun lähdin viimeistä kertaa tuolta päätepysäkiltä keskustaa kohti. (no tietenkin muutenkin pitää katsoa kellosta, monelta on lähtöaika) Nyt kuitenkin pidin kovempaa kiirettä. Ajoittain ajelin ylinopeutta. Ei tietenkään mitään kaahailua, koska piti kuitenkin nähdä pysäkitkin, jos sieltä olisi joku tulossa. Mutta kuitenkin aika paljon reippaampaa tahtia kuin ekalla kierroksella. Tai siltä ainakin tuntui..

Kun pääsin tuohon samaan kohtaan kuin aiemmin, missä olin kellon "pysäyttänyt" ei eroa ollut edelliseen kuin 1,5 minuuttia.. Joten ei voine sanoa että mitenkään suurta merkitystä olisi ollut. Ja ajat on aika vertailukelpoisia, koska väliä ei ollut kuin se puolituntia. Keliolot oli siis samat ja myös muu liikenne. Yhdet valot tuolle pätkälle sattuu, mutta molemmilla kerroilla olivat vihreänä. Tosin itseasiassa sillä ekalla kierroksella piti yhdessä risteyksessä odottaa, kun kolmen auton letka meni ohi. Eli siinäkin meni aikaa, joten tuo ero on oikeastaan vielä pienempi. Ja kuitenkin tuo matka on pidempi kuin joku pari kilometriä, eli se on se n. 7km. Eli aika normi esim. työmatkana. Ja varmaan vähän eroaa jos olisi tehty ruuhka-aikaan, mutta tuskin paljon.

Ja tuolla 1,5 minuutilla tuskin on kellekään mitään merkitystä. Paitsi ehkä juuri bussikuskille ruuhka-aikaan. Silloin saattaa parilla sekunnillakin olla merkitystä. Ei ehkä kuskille, mutta matkustajille. Joku kun saattaa esim. vaihtaa toiseen bussiin, jolla on sama lähtöaika ja silloin mielellään olisi ajoissa siellä keskustassa. Niiden matkustajien takia sitä yrittää aikataulussa pysyä, ei itsensä. Meille maksetaan kuitenkin ihan se tuntipalkka. Ja sen aikataulun saa aina jossain kiinni. Se taas ei lohduta niitä matkustajia, jotka joutuu odottamaan sen puolikin tuntia sitä seuraavaa bussia, kun eivät ihan ehtineet edelliseen. Tätä vaan kun useammat kanssa autoilijat ajattelisi ja osaltaan tekisivät siitä liikenteestä sujuvaa, eikä tahallaan sotkisi sitä. Meni taas työasioiden jauhamiseksi, mutta olkoon.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitos Skoda-kuskille!

Kiitos sille mustalla Skodalla ajavalle herrasmiehelle, joka eilen aamulla tuli Kehä II:sen liikennevaloissa huomauttamaan, että ei taida vasen takapyörä olla ihan kunnolla paikallaan.

Oikeassa oli. Olin sunnuntai-illan hämärässä (seli seli) onnistunut asentamaan talvirenkaan paikalleen hyvinkin onnistuneesti päin vittua. Suurempaa vahinkoa ei ehtinyt tapahtua tämän hienon Skoda-kuskin ansiosta.

Halin voi käydä noutamassa Jatkoajan toimituksesta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Talvi yllätti Uleåborgirin

Minä olen aina kuulunut niihin loistaviin kuskeihin, jotka eivät missään nimessä aja peräkolareita, ja naureskelen "talvi yllätti autoilijat" -otsikoille. Niinpä sitten tänään kun käännytään Linnanmaantieltä Yliopistonkadulle ajelin pyryssä ja valoissa oli nuoli oikealle vihreänä. Vauhtia oli sellaiset 25 km/h ja olin valmistautumassa kääntämään oikealle. Mutta sitten valot vaihtuivat keltaisiksi ja juuri kääntymässä oleva veti liinat kiinni keltaisiin. Yritin tehdä väistöliikettä, mutta peräkolarihan siitä tuli. Todella nastya jälkeä meidän Mondeon oikeaan etunurkkaan. Toivottavasti ei mene lunastukseen.

Typy soitti isälleen ja puhuin sitten minäkin typykän isän kanssa, ja tämän mukaan tytöllä oli ollut kortti vasta pari päivää. Myönsin paikalla syyllisyyteni, mutta kuitenkin funtsin nyt myöhemmin, oliko turma yksin minun vikani? Tyttö teki äkkijarrutuksen keltaisiin lumipyryssä ja helvetin liukkaalla kelillä. Eikös joskus edelläajavakin voi olla syypää peräkolariin? Mulla ei ollut mitään mahdollisuutta ehtiä jarruttaa. Ja jonotustilanne oli ihan normaali jonotustilanne, en edes roikkunut tytön perseessä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Typy soitti isälleen ja puhuin sitten minäkin typykän isän kanssa, ja tämän mukaan tytöllä oli ollut kortti vasta pari päivää. Myönsin paikalla syyllisyyteni, mutta kuitenkin funtsin nyt myöhemmin, oliko turma yksin minun vikani? Tyttö teki äkkijarrutuksen keltaisiin lumipyryssä ja helvetin liukkaalla kelillä. Eikös joskus edelläajavakin voi olla syypää peräkolariin? Mulla ei ollut mitään mahdollisuutta ehtiä jarruttaa. Ja jonotustilanne oli ihan normaali jonotustilanne, en edes roikkunut tytön perseessä.

Eiköhän se sama keltainen valo ole syttynyt sinullekin ja silloin sitä pitää alkaa pysähtyä, jos sen turvallisesti voi ennen pysäytysviivaa. Se, että tytto pystyi sen turvallisesti tekemään, mutta sinä et, ei ole tytön vika vaan sinun.
Pysähtyikö se tytön auto muuten ennen pysäytysviivaa?

Tämä siis ihan mutulla hihasta maalaisjärjellä arvaten.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Myönsin paikalla syyllisyyteni, mutta kuitenkin funtsin nyt myöhemmin, oliko turma yksin minun vikani? Tyttö teki äkkijarrutuksen keltaisiin lumipyryssä ja helvetin liukkaalla kelillä. Eikös joskus edelläajavakin voi olla syypää peräkolariin? Mulla ei ollut mitään mahdollisuutta ehtiä jarruttaa. Ja jonotustilanne oli ihan normaali jonotustilanne, en edes roikkunut tytön perseessä.

Tietysti tuossa tapauksessa voisi hankalaksikin heittäytyä, mutta olen samoilla linjoilla edeltävän vastaajan kanssa. Kyllä kaupunkiolosuhteissa (ja mielestäni) muutenkin peräänajaja on aika selkeästi aina syyllinen. Erittäin huono tuuri tuossa on kyllä käynyt ja tuollainen lienee juurikin se hankalimmin vältettävä peräänajokolari "syyllisen" kantilta katsottuna.
 
Oli taas todellinen "teiden ritari" eilen aamusta liikkeellä. Piti taas tyypilliseen tapaan venyttää kaistan vaihtoa vasemmalle, koska oikealla oli pysäkki ja siellä seisoskeli nuori tyttö. No, tyttö ei ollut tulossa kyytiin, joten aloin vaihtamaan kaistaa. Vilkku siis päälle ja kaistan vaihto. Takaa tuleva auto yritti kaasua polkea ja estää sitten yritykseni, siinä onnistumatta. En tunkenut herran nenän eteen, vaan väliä oli ihan riittävästi, vaikka siis kovasti yritti ohi vielä mennä. Muuten vaikka olisi antanut mennäkin, mutta risteys lähestyi ja ei viitsinyt autoa pysäyttää ja odottaa milloin herra saa koslansa kokonaan meikäläisen ohi.

Just ennen risteystä on suojatie, mitä lähti ylittämään kaksi poikaa. Piti siinä sitten pysähtyä. Mutta mitä tekeekään tuo vitun älykääpiö takanani? Lähtee tietenkin hirmu vauhtia oikean kaistan kautta ohi ja meinaa ajaa noiden poikien yli. Eikä tietenkään siis pysähtynyt tuossa. Risteysalueella sitten vaihtaa kaistaa takaisin vasemmalle ja jatkaa suoraan. Ei vaan voi ymmärtää tuollaisia idiootteja, tyypillinen minäminä-autoilija. Kraka kiristää liikaa ja ajetaan muista piittaamatta. Voisi vaikka ajatella ennen kuin lähtee koheltamaan ja vaarantaa muiden hengen. Ja kyseisen idiootin olisi tarvinnut siinä meikäläisen takana ajaa vaan se parikymmentä metriä, kun tuosta risteyksestä käännyin vasemmalle. Taatusti kyseinen äijä vaan kiroaa kaikki bussikuskit vittumaisiksi, eikä itsessä ole tietenkään mitään vikaa. Ja mitä vittua ne teinitkin hyppii keskellä tietä.. Kortin saisi tuollaisilta pois ottaa.

Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun vastaavaa tapahtuu. Viime viikolla liikennevalojen jälkeen tie haarautuu kaksikaistaiseksi. Otin vasemman kaistan, koska seuraavasta olin vasemmalle menossa. Suurin osa autoista kulkee kuitenkin oikeaa kaistaa, niinkuin nytkin. Ja taas on tien yli lähdössä parikin jalankulkijaa, joten on pakko hiljentää ja pysähtyä. (mielelläni en siis pysähtyisi tietä antamaan tuollaisissa paikoissa, juurikin kaikenmaailman idioottien takia, mutta ei sitä päällekään voi ajaa jos jalankulkija lähtee tietä ylittämään) Ja tietenkin viereisellä kaistalla olevat pysähtymisen sijaan kiihdyttävät. Ja taas meinaa jalankulkijat jäädä alle. Meinasi tietä ylittävä mamma huitaista yhtä autoa, kun ohi pyyhälsi. Ihan vitun hienoa aina seurata tuleeko ruumiita vai ei. Ei sitten niillä autoilijoilla tule mieleen, että miksi se bussi pysähtyy siinä. Pitää vaan kiireesti päästä ohi siitä.

Joskus jos saisi rekkarin ylös, voisi laittaa pikkaisen palautetta kyseisille ääliöille. Noissa tilanteissa ei vaan tule sitä rekkaria kytättyä, vaan jännättyä noiden jalankulkijoiden kohtaloa. Tuossa jälkimmäisessä tapauksessa tosin vähän ihmettelen noita jalankulkijoitakin. Itsellä on sen verran itsesuojeluvaistoa, etten vastaavassa tilanteessa yli lähtisi, etenkin kun keli oli sateinen ja pimeä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tietysti tuossa tapauksessa voisi hankalaksikin heittäytyä, mutta olen samoilla linjoilla edeltävän vastaajan kanssa. Kyllä kaupunkiolosuhteissa (ja mielestäni) muutenkin peräänajaja on aika selkeästi aina syyllinen. Erittäin huono tuuri tuossa on kyllä käynyt ja tuollainen lienee juurikin se hankalimmin vältettävä peräänajokolari "syyllisen" kantilta katsottuna.


Hyvä, myönnän syyllisyyteni. Mutta uskonpa, että sattui vain mätä tuuri minun kannaltani, että juuri minä olin sen tytön takana. Jos siinä olisi ollut joku muu, olisi lopputulos ollut luultavasti sama. Mutta tuossa huomasi sen, että sitä pelisilmää, jota kokeneemmalla kuskilla on, ei juuri autokoulunsa suorittaneelta löydy ja ajo on ylivarovaista. Tuskin hän katseli peileihin, kun löi jarrun pohjaan. Jos olisi havainnut minut takanaan, olisi luultavasti jatkanut keltaisilla risteyksestä pois. Kesäkelillä olisin ehtinyt jarruttaa. Mutta talvi yllätti Uleåborgirin, perkele.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt täytyy haukkua yhtä ihan normineekerin näköistä ihmistä mutiaiseksi. Hieman seitsemän jälkeen aamulla Helsingin keskustaa kohti ajellessani ruuhkaa alkoi pikku hiljaa kerääntyä ja siellä seassa ajeli mainittu mutiainen. Aivan järjettömiä kiihdytyksiä ja kaistan vaihtoja ja eihän noista Helsingin keskustassa ja ruuhkassa mitään apua ole, pelisilmällä pääsee normaalilla ajolla nopeammin eteenpäin.

Tämäkin Afrikan lahja Suomen liikenteelle ohitteli minut pariin kertaan eri puolilta ja kun ei ääliö osannut tilanteita lukea, niin juuttui sitten taas kohta joko kääntyvien jonon taakse tai vastaaviin paikkoihin. Hämeentiellä tuo sitten eksyi bussikaistalle luullen ilmeisesti bussikaistaa kuvaavaa liikennemerkkiä vain autoksi, jossa on ikkunoita pitkä rivi. Kun sitten satuin kaverin rinnalle valoissa niin siinä vaiheessä paljastui, että liikenteen idioottina oli tällä kertaa pipopäinen yön timo, jonka alle ei saisi aasia nopeampaa menopeliä antaa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Mutta tuossa huomasi sen, että sitä pelisilmää, jota kokeneemmalla kuskilla on, ei juuri autokoulunsa suorittaneelta löydy ja ajo on ylivarovaista. Tuskin hän katseli peileihin, kun löi jarrun pohjaan. Jos olisi havainnut minut takanaan, olisi luultavasti jatkanut keltaisilla risteyksestä pois. Kesäkelillä olisin ehtinyt jarruttaa. Mutta talvi yllätti Uleåborgirin, perkele.

Tästä tuli mieleeni, kun kaveri jokunen talvi sitten huomasi, että perseessä kiinni tulee joku ritari. Talvinen keli ja valot vaihtuvat keltaisiksi, kun liittymään on vielä matkaa. Kaveri katsoi nopeasti, ettei kevyttä liikennettä ole näköpiirissä ja alkoi tämän jälkeen jarrutella seuraten tarkasti peilistä, että kolahtaako. No, tämä ritari ehti kaverin pumppauksien ansiosta välttämään peräänajon, mutta kaverilla auto meni yli opasteista. Ajoi siis auton verran päin punaisia, tilannetta todisti aitiopaikalta poliisi ja sakot tuli. Ei auttanut vaikka kuinka yritti selitellä, että halusi vain välttää peltikolarin. Olisi kuulemma pitänyt pysähtyä punaisiin ennen liittymää ja ottaa osuma perään.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Tulipa todistettua läheltä yksi melkoisen jännä tilanne liittyen bussimatkustamiseen. Tarkemmin ottaen HSL:n bussien pysäyttämiseen. Olimme tyttöystäväni kanssa pysäkillä odottamassa bussia, jolla pääsisimme Elielinaukiolle. Pienen odottelun jälkeen kaksi bussia tuli peräkkäin pysäkille: 45 Kamppiin ja 363 Elielinaukiolle. 45 oli etummaisena. Tyttöystäväni näytti sitten kädellään pysäytysmerkkiä, jolla saataisiin tuo 363 pysähtymään ja siihen kyytiin pääsemään. Koska pysäkki on tarkoitettu molemmille linjoille, molemmat bussit pysähtyivät. 45 jatkoi kuitenkin matkaansa, koska olimme menossa 363:een. Päästyämme 363:n ovelle tämän kuski avaa sanaisen arkkunsa (lainaus erittäin vahvasti muokattu): "Montaks bussia te aiotte tähän oikeen pysäyttää? Ei tota neljäfemmaa ois tarvinnu tähän pysäyttää. Vittu ku ei osata tehä pysäyttämisiä oikein." Sitten kuski lähti kahden etupenkissä istuneen lapsensa kanssa pois ja toinen kuski tuli tilalle.

Miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi tuo jälkimmäinen bussi pysäyttää? Ja onko bussikuskeilla oikeus vittuilla asiakkailleen kuinka haluavat? Ei tuossa mitään äärimmäisen rankkaa vittuilua tullut, mutta kyllä mä hämmästyin ja tyttöystävälleni tuli paha mieli.
 
Olisi kuulemma pitänyt pysähtyä punaisiin ennen liittymää ja ottaa osuma perään.

Kyllä on taas tämä ketju tyrmistyttävää luettavaa! Siis mitä helvettiä? Ja joku vielä ihmettelee kun poliisejä haukutaan tyhmiksi, kyllä noissa sakotuksissa vähän saisi järkeä käyttää!

Pikkukatti kirjoitti tuossa muutamaa viestiä takaperin jalankulkijoille tilan antamisesta, mikä onkin mielenkiintoinen aihe näin syksyllä/ alkutalvella: Pentti Perustautoilijan olisi hyvä ottaa huomioon liukkauden myötä pitenevät jarrutusmatkat ja jalankulkijat ja muu kevyt liikenne voisivat oikeasti harkita vaikka niiden heijastinliivien käyttöä. Edes iltalenkillä. Muutenkin ihmetyttää liikenteessä laput silmillä liikkuminen, eikö nykyään enää katsota molempiin suuntiin ja varmisteta ettei autoja tule? Mä en ainakaan uskalla ylittää sokkona tietä, itse asiassa yritän pitää "pään pystyssä" ja olla koko aika hereillä mitä tapahtuu nyt ja kahden sekunnin päästä. Sairaimpana esimerkkinä äidit jotka vain tunkevat lastenvaunut väliin ja pysäyttävät liikenteen.

Olen tehnyt päätöksen rikkoa lakia tiellä, jossa menee kaksi kaistaa samaan suuntaan: en pysäytä päästämään jalankulkijoita tien yli ellen pysty varmistamaan heidän turvallista ylitystä. Maksan mielummin vaikka tuhannet sakot kuin katson jonkun pienen lapsen jäävän auton alle kun viereisen kaistan höyrypää ei vain ole hereillä tai ei kiinnosta. Myönnän että näitä tilanteita on joskus aikoinaan sattunut mullekin ja olen niitä pelästynyt. Ajan myötä ne oppii huomaamaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä on taas tämä ketju tyrmistyttävää luettavaa! Siis mitä helvettiä? Ja joku vielä ihmettelee kun poliisejä haukutaan tyhmiksi, kyllä noissa sakotuksissa vähän saisi järkeä käyttää!
...
Sairaimpana esimerkkinä äidit jotka vain tunkevat lastenvaunut väliin ja pysäyttävät liikenteen.

Ja uskot sinisilmäisesti tämän selityksen, että oli kyllä pysähtymässä valoihin, mutta päätti olla tien ritari ja välttää väistämättömän peräänajon? Aika vaikea tapausta näkemättä tuomita poliisia väärästä ratkaisusta. Jos ajat päin punaisia, niin aika vaikea sitä on millään tekosyyllä enää selitellä.

Ja mitä näistä äideistä, jotka tunkevat johonkin väliin ja pysäyttävät liikenteen? Tuntuu uskomattomalta. Ei kai kukaan jalankulkija voi olla niin röyhkeä, että tunkisi itsensä väkisin suojatielle, ja pysäyttäisi autojen esteettömän etenemisen? Uskomatonta röyhkeyttä!
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi tuo jälkimmäinen bussi pysäyttää? Ja onko bussikuskeilla oikeus vittuilla asiakkailleen kuinka haluavat?
HSL ottanee mielellään palautetta asiasta ja varmasti vastauksessaan kertookin, että mikä tämä kuskin mainostama oikea tapa on, koska en itsekään ole "pysäytä bussi kättä heilauttamalla" -ohjeistusta lukuun ottamatta nähnyt. Lisäksi vastaus sisältänee selvityksen, että kuinka paljon suunsoittoa bussilipusta maksetuilla euroilla saa kylkiäisenä. Tästä tuskin on mitään yhteinäistä ohjeistusta, vaan määrä riippuu huomattavan paljon virtsan määrästä kuljettajan aamiaismuroissa.

Palatakseni pysäytysteemaan... itse olen hyvällä menestyksellä toteuttanut ihan tavallisen morjestuksen näköistä käden nostoa pään yläpuolelle ja katseen suuntaamista haluttua linjaa ajavan kuskin kohdille. Kyllä se ensimmäisen bussin kuljettaja useimmiten on tajunnut, etten ole kyytiin tulossa, kun katselen sinne jonon kakkosena tulevan auton suuntaan enkä heiluttele kättäni vaakatasossa hänen suuntaansa.

Toisaalta välillä perässä ajavalle kuskille on liki mahdoton viestittää yhtään mitään, kun tämä on päättänyt hiihtää ihan edellä ajavan takalaudassa kiinni.
 
Ja uskot sinisilmäisesti tämän selityksen, että oli kyllä pysähtymässä valoihin, mutta päätti olla tien ritari ja välttää väistämättömän peräänajon? Aika vaikea tapausta näkemättä tuomita poliisia väärästä ratkaisusta. Jos ajat päin punaisia, niin aika vaikea sitä on millään tekosyyllä enää selitellä.

Ja mitä näistä äideistä, jotka tunkevat johonkin väliin ja pysäyttävät liikenteen? Tuntuu uskomattomalta. Ei kai kukaan jalankulkija voi olla niin röyhkeä, että tunkisi itsensä väkisin suojatielle, ja pysäyttäisi autojen esteettömän etenemisen? Uskomatonta röyhkeyttä!

Eli jarrut lukkoon vaan ja ketjukolari, vitut muista kuhan mulle ei sakkoja kirjoteta! En ole nähnyt tilannetta joten tein arvioni verikuutin jutun perusteella, jossa hänen ystävänsä on välttänyt liikenneonnettomuuden ajamalla yhdet punaiset pitkäksi. Ainakaan tuossa viestissä ei kerrota vaaraa aiheutuneen, päinvastoin sitä vältetyn joten itse olisin poliisina käyttänyt hieman maalaisjärkeä ja sakon kirjoittamatta. Eikös se muuten ole se ja sama meneekö pysähtyminen pari metriä pitkäksi vai tönäiseekö peräänajaja sen auton samaan paikkaan kun lopputulema on sama?

Jos semmoinen kaunis päivä koittaa että mulla on lapsia, osaan ylittää tien muutenkin kuin tunkemalla rattaat liikennevirran väliin. Tätä ketjua muutaman viestin taaksepäin selaamalla voit lukea millaisia uunoja tuolla joka päivä liikkuu, sinänsä mulle on aivan sama millä se liikenne pysäytetään. Mun päivä ei mene pilalle yhden tai kahden pysähdyksen takia tai muutaman minuutin matkanteon viivästymisen.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
...Ei kai kukaan jalankulkija voi olla niin röyhkeä, että tunkisi itsensä väkisin suojatielle, ja pysäyttäisi autojen esteettömän etenemisen? Uskomatonta röyhkeyttä!

Saanen kysyä, että mikä vitun autojen esteetön eteneminen? Missä kohtaa tieliikennelaissa sanotaan, että suojatietä ylittävän tai ylittämistä aikovan täytyy antaa autoille esteetön eteneminen?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos semmoinen kaunis päivä koittaa että mulla on lapsia, osaan ylittää tien muutenkin kuin tunkemalla rattaat liikennevirran väliin.

Auto pitää kuitenkin aina saada pysähtymään suojatien eteen, kelissä kuin kelissä, ja vaikka joku urpo roikkuisi takapuskurissa kiinni. Jos jalankulkija astuu suojatielle, ei kyse ole mistään liikennevirran väliin tunkemisesta, vaan suojatietä käyttäville tulee antaa tilaa.

Tottakai tulee puolin ja toisin käyttää pelisilmää liikenteessä, ja kulkiessani jalan en astu suojatielle, jos katson tämän olevan järkevää liikenteen yleisen sujuvuuden takia. Mutta tämä ei poista silti sitä faktaa, että autoilijan tulee kunnioittaa suojatietä.

Ja en edelleenkään ymmärrä mitä tekemistä lastenrattailla on tämän asian kanssa?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saanen kysyä, että mikä vitun autojen esteetön eteneminen? Missä kohtaa tieliikennelaissa sanotaan, että suojatietä ylittävän tai ylittämistä aikovan täytyy antaa autoille esteetön eteneminen?

Juuri näin, ei missään. Vastaus olikin osoitettu superbölelle, jonka asenteesta huokuu juuri tämä lainaamasi ajatus.
 
Auto pitää kuitenkin aina saada pysähtymään suojatien eteen, kelissä kuin kelissä, ja vaikka joku urpo roikkuisi takapuskurissa kiinni. Jos jalankulkija astuu suojatielle, ei kyse ole mistään liikennevirran väliin tunkemisesta, vaan suojatietä käyttäville tulee antaa tilaa.

Tottakai tulee puolin ja toisin käyttää pelisilmää liikenteessä, ja kulkiessani jalan en astu suojatielle, jos katson tämän olevan järkevää liikenteen yleisen sujuvuuden takia. Mutta tämä ei poista silti sitä faktaa, että autoilijan tulee kunnioittaa suojatietä.

Ja en edelleenkään ymmärrä mitä tekemistä lastenrattailla on tämän asian kanssa?

Tämä on täyttä asiaa ja olen samaa mieltä. Pointtina mulla ei missään kohtaa ollut mikään liikenteen sujuvuus-juttu, pahoittelut jos annoin ymmärtää väärin.

Ja lastenrattaat oli vain esimerkki joidenkin jalankulkijoiden (=vanhempien) vastuuttomuudesta, joka on sitten taas ihan täysin jonkun muun ketjun asia.

Silti mun mielestä on vitun sairasta käyttää omaa lasta liikenteen pysäyttämiseen, mitättömällä todennäköisyydellä se eka auto on joku rattijuoppo tai muu sekopää joka ei tajua/halua pysähtyä. Mä käyttäisin ennemmin jotain muuta keinoa ja ylittäisin tien vasta sitten kun liikenne on pysähtynyt.

Toivottavasti tämä selvensi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mä käyttäisin ennemmin jotain muuta keinoa ja ylittäisin tien vasta sitten kun liikenne on pysähtynyt.

Kiinnostaisi tietää, että mikähän se keino mahtaisi olla? Suomessa harva pysähtyy vain sen vuoksi, että joku aikoo tulla suojatielle, siinä suojatiellä pitää nimenomaan olla, jos haluaa autojen pysähtyvän sen vuoksi. Jos vain seisot jalkakäytävällä sen näköisenä, että menet tien yli, kunhan joku pysähtyy, saat seisoskella siinä kohtalaisen kauan.

Minä jalankulkijana mielelläni menen yli sillä lailla, ettei autoilijoiden tarvitse hidastella, kun se niin vaikeaa on, mutta vilkkaasti liikennöidyllä pätkällä se on huomattavasti hankalampaa. Usko tai älä, jalankulkijallakin voi olla pelisilmää sen verran, että osaa ennakoida kuka pysähtyy, kun siihen suojatielle tunkee ja kuka ei. Autoilijana sen sijaan annan poikkeuksetta aina tietä suojatiellä oleville, ihan jo sen takapuskurissa roikkuvan kiireisen idiootin takia.

Tosin asiaa sivuten autoilijoiden kunniaksi on sanottava, että aika usein ne lastenvaunut suojatien läheisyydessä pysäyttävät liikenteen, näin ei toki aina ole.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Paljon asiaa suojatiestä ja sen kunnioittamisesta - useimmiten hyvää asiaa.

Mää oon jo n. vuoden verran pitänyt yhden miehen kampanjaa suojateiden kunnioittamiseksi:

- Autolla ajaessani päästän aina suojatien ylittämistä selvästi suunnittelevan yli.
- Kävellessäni ja suojatietä ylittäessäni astun suojatielle aina, kun olen varma siitä, että ehdin tarvittaessa pois alta tai että autoilija ehtii pysäyttää.

Ei kai yksittäinen autoilija/kävelijä muutakaan voi tehdä edistääkseen suomalaista suojatien kunnioittamisen kulttuuria? Tai jos voi, antakaa ihmeessä vinkkejä!
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Juuri näin, ei missään. Vastaus olikin osoitettu superbölelle, jonka asenteesta huokuu juuri tämä lainaamasi ajatus.

Aivan, niinpäs olikin. Noh...hienoa kuitenkin, että ymmärrämme ja kunnioitamme kaikki liikennesääntöjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös