Kyllä se aina meikäläisen työpäivää piristää jos joku "tavan autoilija" antaa tietä, vaikka ei tarvitse. Itsekin koitan noin toimia tilaisuuden tullen, ja mikäli ei ole kiirettä. Hyvin usein kun siinä työvuoron mittaan on sitä aikaa, kun ei ole matkustajia ja sitä muuta liikennettä niin paljon. Hyvin nopeasti on kuitenkin oppinut lukemaan tuota liikennettä. Tietää tasan tarkkaan nuo kaupungin liikennevalot ym. Ja miten pitää milloinkin ajaa, että ehtii risteyksestä tms. Joskus on myös vaan oltava "röyhkeä" Tällä en nyt sitten tarkoita mitään sikailua tai vaaran aiheuttamista. Välillä kun tulee niitä minäminä-autoilijoita tarpeeksi paljon, niin ei kovin sujuvaa ole tuo liikenne.
Muutama "viisas" oli taas eilen tientukkona. Ei välttämättä kovin kivaa tehdä äkkijarrutusta jonkun kolmion takaa tulevan idiootin takia, kun kyydissä on sellaiset 90 ihmistä, joista puolet seisoo siellä autossa. Siis ei kiva niiden matkustajien kannalta. Eikä se bussi pysähdy läheskään yhtä hyvin, kuin jos se olisi tyhjä. Tuollainen matkustajamäärä tuntuu jo ihan selkeästi tuossa ajettavuudessakin. Ei kovin ärhäkästi enää kiihdy.
Ja muutama muu viisas oli toki perinteiseen tapaan liikkeellä myös. Eräskin ajeli yksisuuntaisella kadulla vastaan. Ja sitten niitä perinteisiä punaista päin ajoa ym.
Tuli tuossa eräs ilta tehtyä pieni testi työvuoron ratoksi. Luvassa oli kaksi kertaa käynti tuolla kaupungin pohjoisosassa. Ja sieltä sitten keskustaan. Oli illan viimeiset vuorot, joten tiesi ettei sieltä ole todennäköisesti ketään tulossa keskustaan. Ensimmäisellä reissulla tuolta päätepysäkiltä keskustaan ajelin aivan kaikessa rauhassa, välillä alinopeuttakin. Muutakaan liikennettä kun ei ollut. Otin aikaa tuolta päätepysäkiltä lähtiessä ja seurasin kuinka kauan menee keskustaan. Matkaa n. 7km. Ajoin sitten keskustaan ja lähdin sieltä takaisin tuonne lähiöön. Ja taas katsoin kellosta, kun lähdin viimeistä kertaa tuolta päätepysäkiltä keskustaa kohti. (no tietenkin muutenkin pitää katsoa kellosta, monelta on lähtöaika) Nyt kuitenkin pidin kovempaa kiirettä. Ajoittain ajelin ylinopeutta. Ei tietenkään mitään kaahailua, koska piti kuitenkin nähdä pysäkitkin, jos sieltä olisi joku tulossa. Mutta kuitenkin aika paljon reippaampaa tahtia kuin ekalla kierroksella. Tai siltä ainakin tuntui..
Kun pääsin tuohon samaan kohtaan kuin aiemmin, missä olin kellon "pysäyttänyt" ei eroa ollut edelliseen kuin 1,5 minuuttia.. Joten ei voine sanoa että mitenkään suurta merkitystä olisi ollut. Ja ajat on aika vertailukelpoisia, koska väliä ei ollut kuin se puolituntia. Keliolot oli siis samat ja myös muu liikenne. Yhdet valot tuolle pätkälle sattuu, mutta molemmilla kerroilla olivat vihreänä. Tosin itseasiassa sillä ekalla kierroksella piti yhdessä risteyksessä odottaa, kun kolmen auton letka meni ohi. Eli siinäkin meni aikaa, joten tuo ero on oikeastaan vielä pienempi. Ja kuitenkin tuo matka on pidempi kuin joku pari kilometriä, eli se on se n. 7km. Eli aika normi esim. työmatkana. Ja varmaan vähän eroaa jos olisi tehty ruuhka-aikaan, mutta tuskin paljon.
Ja tuolla 1,5 minuutilla tuskin on kellekään mitään merkitystä. Paitsi ehkä juuri bussikuskille ruuhka-aikaan. Silloin saattaa parilla sekunnillakin olla merkitystä. Ei ehkä kuskille, mutta matkustajille. Joku kun saattaa esim. vaihtaa toiseen bussiin, jolla on sama lähtöaika ja silloin mielellään olisi ajoissa siellä keskustassa. Niiden matkustajien takia sitä yrittää aikataulussa pysyä, ei itsensä. Meille maksetaan kuitenkin ihan se tuntipalkka. Ja sen aikataulun saa aina jossain kiinni. Se taas ei lohduta niitä matkustajia, jotka joutuu odottamaan sen puolikin tuntia sitä seuraavaa bussia, kun eivät ihan ehtineet edelliseen. Tätä vaan kun useammat kanssa autoilijat ajattelisi ja osaltaan tekisivät siitä liikenteestä sujuvaa, eikä tahallaan sotkisi sitä. Meni taas työasioiden jauhamiseksi, mutta olkoon.