Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 004 792
  • 12 307

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Saksassa tuli havaittua kuinka kätevästi Smartin voi parkkeerata. Joku rattimies oli kätevästi parkkeerannut oman 2 paikkaisen smarttinsa "poikittain" kahden auton väliin. Auto mahtui loistavasti ko. paikkaan ja se ei edes "ylittänyt" autoille "varattua" tilaa, eli nokka ei ollut ajoradalla. Suomessahan tämä neronleimaus varmaan palkittaisiin sakkolapulla....

Liitteen kuvassa on vastaavanlainen pysäköinti Pariisista.
 

Liitteet

  • kuva.jpg
    kuva.jpg
    85 KB · kertaa luettu: 783

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaksi kokemusta noista parkkipaikkakolhuista.

Muutama vuosi sitten Porin Prisman parkkipaikalla kauheessa tuulessa avasin saabini oven, joka lähti kädestä ja iskeytyi hämmentävällä voimalla viereisen farkku mazdan kylkeen. Hetken ajattelin, että mitä tehdä, ja pakko myöntää, että mielessä kävi livistyskin, kun en silminnäkijöitä havainnut. Sitten kuitenkin huomasin mazdan takapenkillä minua toljottavan about esikouluikäisen tytön, joten päätinpä jäädä täyttelemään vahinkoilmoitusta kunnes äitinsä palasi kaupasta. Tuli niin iso lommo, että kannatti laittaa vakuutukseen, kun bonukset oli vielä sattuneesta syystä jo valmiiksi nollilla. Tuskin olisin muutenkaan livistänyt (joo joo), mutta mielessä se kävi, pakko myöntää perkele.

Noh, toisella kerralla Eurajoen S-marketin pihalla olleeseen Corsaani oli iltahämärissä ilmestynyt lappu, jossa joku yhteystietoineen tunnusti syyllistyneensä parkkipaikkakolarointiin. Kissojen ja koirien kanssa päivänvalossa sitä lommoa miehissä etsittiin, mutta ei löydetty. A-Corsahan tosin on lähes vahingoittumaton, sen sai kokea eräs uudella Vectralla perään kajauttanut naisihminen, jolla etupuskuri+umpio meni tuhannen nuuskaksi, Corsan säilyessä minttukunnossa. Harmi vaan, että Corsalla oli taipumus ruostua laseja myöten. Rauha hänen muistolleen.

Ja tuosta peruutustutkasta: monella on kai tapana, että vaikka tutka huutaa suoraa huutoa, niin vielä on tilaa, eli ei se mikään pomminvarma kapistus ole.

edit:Perskuta, nyt muistin, että kerran oli vähän kiire ja odottelin emäntää parkissa kadunvarressa, kun joku täti veivasi edessä autonsa ihan rehellisesti päin keulaani. Muistaakseni meikäläisellä oli alla joku romu, joten heti kun täti oli noussut autostaan ja katsoi syyllisenä minua, viittilöin tädin matkoihinsa. Luuli varmaan että käyn päälle, jos ei heti lähde.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Taitaa tuo paikalta poistuminen olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Eivät ihmiset pahemmin mitään lappuja edes jätä toisen auton tuulilasiin, jos ovat toisen autoa kolhineet. Karkuun vaan ja nopeasti. Vastuunkantaminen ei valitettavasti ole kovin suuressa huudossa nykypäivänä.

Tästä taas on itselläni esimerkkitapaus jonka takia aijon kaasutella pois jos vahingossa kolhasen.

Kaverilla kävi tällainen tapaus, että oli laittanut autoa tiukkaan taskuun ja vahingossa pikkasen kolhassut takana olleen auton puskuria. Oli katsonut puskuria ja todennut, että mitään näkyvää jälkeä ei ollut tullut. Jättänyt kuitenkin yhteystiedot auton tuulilasiin. Kaikkia sivukäänteitä en tässä jaksa selittää, mutta lopputulemana oli se, että kaveri maksoi kolaroimalleen autolle mm. pakoputken ja vetokoukun korjauksen. Kaveri siis tosiaan hieman hipaisi autoa edestäpäin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaikkia sivukäänteitä en tässä jaksa selittää, mutta lopputulemana oli se, että kaveri maksoi kolaroimalleen autolle mm. pakoputken ja vetokoukun korjauksen. Kaveri siis tosiaan hieman hipaisi autoa edestäpäin.
Vakuutushan ne maksaa? Paitsi tietysti jos haluaa säästää bonuksiaan niin sitten omasta pussista joo.

Kumpi muuten on idioottimaisempaa, häipyä rikospaikalta ilman yhteystietojen jättämistä, vai alkaa keksiä vaurioita toisen kustannuksella? Äänestän jälkimmäistä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Minulla taasen kävi Kuopion Prisman parkkipaikalla joskus niin, että autoni kolhaisija oli livistänyt paikalta, mutta joku sivullinen oli sen nähnyt ja jätti omat yhteystietonsa, sekä livistäneen auton rekkarin tuulilasiini ja kertoi lapussa, mihin kohti auto oli osunut. Ei kuitenkaan näkynyt isompaa jälkeä autossani, joten annoin asian olla.

Laitoin tälle sivulliselle kiitokset menemään varsin hienosta toiminnasta.
 
Kumpi muuten on idioottimaisempaa, häipyä rikospaikalta ilman yhteystietojen jättämistä, vai alkaa keksiä vaurioita toisen kustannuksella? Äänestän jälkimmäistä.

Onhan se aika vittumaista jos joku yrittää "korjauttaa" ehjää autoaan rehellisen ihmisen piikkiin joka on ne yhteystiedot siihen tuulilasiin jättänyt. Juuri tällainen mulkku ansaitsisi sen hiljaisen paikalta poistumisen.
On muuten huvittavaa, että jos nyt sattuisi tämän moralisoinnin jälkeen tilanne jossa itse kolhaisee jonkun muun autoa, tekisi mieli paeta paikalta ihan vain sen takia koska itse ollut niin monta kertaa kärsijänä! No, rehellisyys maan perii, vaikkei perisi niin onpahan puhdas omatunto!
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Näistä paikalta pakenijoista on itsellä hyviä muistoja.

Ensimmäistä autoani kolhittiin kahteen kertaan, eikä kummallakaan kerralla jätetty yhteystietoja, eli meni siis omaan piikkiin. Eiku joo, jätettiin ihan ensimmäisellä kerralla, kun kaivinkone veti duunin vieressä kuskinoven "hieman" mutkalle --> vaihtoon.

Nykyisen auton toinen takakulma oli eräs kaunis aamu saanut vähän osumaa ja yllätyksekseni en löytänyt taaskaan kenenkään yhteystietoja. Onneksi ei mennyt kuin toinen takavalo ja koko puskuri vaihtoon ja autokin oli vain viikon korjaamolla.

Ja kaikki kolhut olivat sellaisia, että toisen kuljettajan on ollut pakko huomata kolaus.

Eli jos joskus kolhaisen jonkun autoa, niin aivan varmasti jätän lapun.
 
Parkkipaikkakolhuilta on itse onneksi tähän asti ainakin välttynyt. Tuossa omassa pihassa huomaa tosin kovin usein, miten päin helvettiä porukka parkkeeraa. Pari ekaa autoa on ehkä ruudun sisällä, sen jälkeen alkaa välit kasvamaan ja kohta onkin autoa sitten ihan keskellä kahta ruutua. Onneksi ongelma rajoittuu noihin vieraspaikkoihin. Ja oman autopaikan molemmin puolin on muutenkin tyhjää. Osaltaan tuohon parkkeeraukseen kaiketi vaikuttaa myös se, että ruudut on jo aika haalistuneet, mutta kyllä niistä nyt jotain selkoa kuitenkin ottaa.

Liikenteessä oli taas tänään hieman erikoisempi tapaus. Olin tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalla kaistalla, koska olin vasemmalle kääntymässä. Pysähdyin suojatien eteen, koska en sitä kokonaan halunnut linja-autolla tukkia. Koska tiesin, että tovin joutuu odottamaan, koska sekä oikealta, että vastaan tulevien kaistalta oli tulossa autoja. Ei liene mikään yllätys, että yksikään auto ei pysähtynyt tuohon suojatien eteen, vaan painoi ohi meikäläisestä. Tai kääntyivät oikealle, mutta kuitenkin. Suurinta hämmästystä aiheutti, että myös ambulanssi teki noin. Eikä ollut hälytysajossa, vaan ihan normaalisti muuten ajoi. Luulisi heillä olevan vähän älliä edes päässä. Olihan siinä joo ihan hyvä näkyvyys, koska olin siis vasemmalla kaistalla, mutta kuitenkin. Yksikään auto ei siis pysähtynyt, mutta skoottereilla ajaneet tytöt pysähtyivät..

Paljon kuulee negatiivista mopopojista ja tytöistä, mutta itselläni on ainakin varsin hyviä kokemuksia noin pääasiassa. Paljon enemmän tuolla liikenteessä saa väistellä noita henkilöautoja kuin mopoja. Ja enemmän näkee autoilijoiden tekemiä idioottimaisuuksia mopoja kohtaan kuin toisin päin. Viimeksi taisi tulla mopoilija eteeni noin kolme viikkoa sitten, kun taas henkilöautoja tuli eteen tänään, ja useampikin. Tuossakin tilanteessa tuli kaksi mopoa kolmion takaa. Ensimmäinen ehti suht hyvin, kun toista piti jo vähän väistää. Tai jarruttaa. Veikkaan että oli tuolta jälkimmäiseltä mopopojalta lähinnä ajattelemattomuutta, piti sen kaverin perään ehtiä. Säikähti kuitenkin pikkaisen itsekin tuota tilannetta. Etenkin kun tuli töötättyä tilanteessa ja kyseisessä autossa se äänimerkki on aikamoinen sumutorvi..
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Vähäraumalla Porissa taisivat olla liikennevalot rikki. Olin kääntymässä vasemmalle, ja jaksoin odotella sen, että kolme kertaa kaikki muut muista suunnista pääsivät vihreillä, mutta minulle paloi koko ajan punainen. Neljännellä kerralla menin yksinkertaisesti punaisia päin, kun vastaantulevaa liikennettä oli melko vähän. Vähän koin huonoa omaatuntoa, kun takana oli mopoauto, ei se nyt ihan mallikelpoista toimintaa ollut, mutta minkäs teet.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Jumalauta että vituttaa kolaroijat. 4/5 arkipäivästä Kehä Illä on joku peräänajo ruuhka-aikaan. Miten se voi olla niin vaikeata jättää sitä turvaväliä? Yksikin päivä mulla oli taksi perseessä kiinni, ei varmaan ollut kuin 2 metriä väliä. Siinä sitten pari kertaa laitoin jalan jarrulle sytyttääkseni jarruvalot jotta tyyppi jättäytyisi hieman mutta ei. Alkoi huitoa että pitäisi siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle. Olin vissiin liian hidas kun olin jättänyt ~15 metriä etäisyyttä edelläajavaan. Taksin matkustaja näytti aika pelästyneeltä kun jarrutin niitten ollessa kiinni perseessäni.

Toinen asia mikä vituttaa ruuhkassa on kaistanvaihtajat. Ilman noita liikenne sujuisi varmasti sulavammin.

Ja kun päästiin asiaan niin vituttaa myös bussikaistalla tykittävät jotka sitten bussikaistan loppuessa ryysää pienimpään mahdolliseen aukkoon.

Viestin aloitukseen viitaten vielä niin veikkaan että noi kolareiden osapuolet yleensä ovat:

- Henkilö joka tietää ettei osaa ajaa, ja mummuttaa siten
sekä
- henkilö joka luulee osaavansa ajaa ja turhautuu tuohon mummuttamiseen

Oli miten oli niin KehäIllä kolarin aiheuttajan pitäisi saada porttikielto sinne. Tulisi takaisin sitten kun ei aiheuta kolareita enää vittu. Viimeksikin 15 minuutin kotimatka kesti 30 minuuttia jonkun Tarzanin takia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Eilen ajoi joku nuorimies itsensä hengiltä täällä meilläpäin. Viidenkympin alueella nokkakolari vastaantulleen tilataksin kanssa, ei turvavyötä, ja henki pois. Ajan melkein päivittäin tuosta, missä kolari tapahtui, enkä voi ymmärtää miten auto on siinä lähtenyt lapasesta noin. Siinä vaihtuu lyhyellä matkalla rajoitus 30 (tietyön takia) -> 40 -> 50, ja kolari on sattunut hyvin pian tuon 50 rajoituksen alkamisen jälkeen. Tie alkaa kaartaa hyvin loivasti oikealle. Ei tuossa yksinkertaisesti saa autoa pois hallinnasta noilla nopeuksilla.

Kyseinen kolari on siis se Kangasalla tapahtunut henkilöauton ja taksin törmäys, jossa kolarin aiheuttanut kuljettaja kuoli. Ainakin Aamulehti ja Hesari ovat tuon uutisoineet.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Eilen ajoi joku nuorimies itsensä hengiltä täällä meilläpäin. Viidenkympin alueella nokkakolari vastaantulleen tilataksin kanssa, ei turvavyötä, ja henki pois. Ajan melkein päivittäin tuosta, missä kolari tapahtui, enkä voi ymmärtää miten auto on siinä lähtenyt lapasesta noin. Siinä vaihtuu lyhyellä matkalla rajoitus 30 (tietyön takia) -> 40 -> 50, ja kolari on sattunut hyvin pian tuon 50 rajoituksen alkamisen jälkeen. Tie alkaa kaartaa hyvin loivasti oikealle. Ei tuossa yksinkertaisesti saa autoa pois hallinnasta noilla nopeuksilla.
Sinänsä tuttu paikka että pyörälenkkiä tullut ajeltua tuon tien vierustalla useamman kerran. Eiköhän suojatien keskikoroketta kierrettäessä ole lähtenyt hanskasta, vauhtia on varmasti ollut reippaasti.

Korjataan vielä, jos siinä tietyön jäljiltä sitä keskikoroketta tällä hetkellä edes on.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taksin matkustaja näytti aika pelästyneeltä kun jarrutin niitten ollessa kiinni perseessäni.

Kannattaisikohan katsella enempi eteenpäin?
Voisi samalla ehkä nostaa nopeutta vähäsen eikä olla muiden tukkona ja äkkijarrutuksia tekemässä. Idiootti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kannattaisikohan katsella enempi eteenpäin?
Voisi samalla ehkä nostaa nopeutta vähäsen eikä olla muiden tukkona ja äkkijarrutuksia tekemässä. Idiootti.

Kuinkahan tarkkaan mahdoit lukea Mr.Moonin tekstin. Hänhän kirjoitti seuraavaa:

"Olin vissiin liian hidas kun olin jättänyt ~15 metriä etäisyyttä edelläajavaan."


Vaikeahan sitä on tuossa tapauksessa sitä nopeutta nostaa kun edellä ajava ajaa samaa nopeutta samalla kaistalla, ja minusta noin 15 metrin turvaväli Kehätiellä ei nyt aivan liian pitkä ole, eli vaikka Mr.Moon olisi vaihtanut kaistaa tai kiihyttänyt edellä ajavan perään kiinni, taksi ei olisi sen nopeammin päässyt eteenpäin. Yksinkertaista!

Ja minustakin suomalaiset pitävät aivan liian lyhyitä turvavälejä ajaessaan - onneksi minulla ei ole enää autoa, nimittäin alkoi minuakin vituttamaan se kun joku riippui perseessä kiinni vaikka ajoin aikanaan Kehällä reilua ylinopeutta jonon mukana. Silti takana ajavan oli pakko ajaa sen muutaman metrin päässä. Vaikea ymmärtää tällaista ajotapaa. Ajo on turvallisempaa ja jouhevampaa jos siinä välillä on muutakin kuin parin askeleen verran tyhjää. Toki jos nopeus menee alle 50 km/h turvavälin ei enää tarvitse olla kauhean pitkä mutta siinä plus 80 km/h tai vielä kovempaa, mitä siellä monasti ajettiin ei-ruuhka-aikana, se reilun kymmenen metrin turvaväli ei kyllä liian suuri ole.

vlad.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Kannattaisikohan katsella enempi eteenpäin?

Kannattaisikohan lukea niitä viestejä? Parempi mielestäni näin kuin että olisin joutunut oikeasti jarruttamaan jolloin taksi olisi tullut peräkontista läpi?

Taitaa Mad E olla taksikuljettaja tai muuten vain näitä jotka hakemalla hakee näitä peräänajoja.
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
meinasin kirjoittaa jo aiemmin, mutta pidin kiukkuni sisällä silloin.. Nyt pitää avautua herra Moonille.

Olen kyllä kanssasi samoilla linjoilla, että nuo kehäteiden törttöilijät pistää vituttamaan. Kaistanvaihtajat ovat suurin haitariefektin tekijä ruuhkissa, eikä se lopulta nopeuta ohittelijan matkaa lainkaan.

Olen kanssasi myös samaa mieltä perässä roikkujista, etenkin jos ne ovat kokoluokkaa bussi, rekka tms raskas liikenne, mutta kyllä taksikuski kuin tavan talliainenkin henkilöauton ratissa menettää viimeiset hermon rippeensä tuolla ruuhkissa ajellessa jos edellä ajava alkaa leikkimään kyläpoliisia ja välkyttelemään jarruvaloja saati sitten tekemään TARPEETTOMIA äkkijarrutuksia. Olkoonkin, että siellä perässä ajava ajaa lainvastaisesti liian lähellä, mutta pitäisi sitä ajatella asiaa myös sinne takana olevan auton taaksekin päin. Se taksi tai muu henkilöauto voi keretäkin hyvin iskeä liinat myös kiinni, mutta se seuraava ei sitten enää kerkeäkkään. Kas kummaa siellä on taas kehätien ruuhkassa sitten törttöilty.

Taksithan tykkäävät olla stadissa vähintään teiden omistajia, eikä heitä liikennesäännöt koske. Sen olen huomannut itsekin, mutta sen verran järkeä saa olla itse kullakin ettei noita tarpeettomia vaaratilanteita tuolla liikenteessä pidä aiheuttaa. Viestissä et kertonut oliko se oikea kaista tukossa, mutta ainakin itse tykkäsin suosiolla vaihtaa kaistaa, mikäli mahdollista, siksi hetkeksi jotta tuo puskurissa roikkuja sai tyydytyksensä ja pääsi ohi.

PS. onneksi ei tarvitse enää kehäteitä ajella kuin satunaisilla lomareissuilla etelä-suomessa.

PPS. Mad E:tä komppaan siinä, että parempi keskittyä siellä edessä tapahtuvaan niin ei tule ne tilanteet sitten yllätyksenä kun on tovin tuijotellut pelkästään taustapeiliä ;)
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Kannattaisikohan lukea niitä viestejä? Parempi mielestäni näin kuin että olisin joutunut oikeasti jarruttamaan jolloin taksi olisi tullut peräkontista läpi?

Taitaa Mad E olla taksikuljettaja tai muuten vain näitä jotka hakemalla hakee näitä peräänajoja.
Eihän aikaisemmassa kirjoituksessasi mätä kuin se, että jos onnistuu pitämään Kehä I:llä 15 metriä väliä edellä ajavaan ilman, että joku/jotkut tunkee tuon 15 metriä täyteen autoja, täytyy olla kahdestaan liikenteessä sen edellä ajavan kanssa.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Eihän aikaisemmassa kirjoituksessasi mätä kuin se, että jos onnistuu pitämään Kehä I:llä 15 metriä väliä edellä ajavaan ilman, että joku/jotkut tunkee tuon 15 metriä täyteen autoja, täytyy olla kahdestaan liikenteessä sen edellä ajavan kanssa.

Tämä yllättää joskus (hyvin harvoin) positiivisesti kun aina ei tungeta siihen turvaväliin. Tässä tilanteessa molemmat kaistat vetivät melkein samaa tahtia.

Sanotaan vielä tuohon edelliseen viitaten että en siis tosiaankaan "äkkijarruttanut" vaan nopea kosketus jarruun jotta valot syttyvät. Ymmärrän toki sen että takana-ajava voi pelästyä (osin tästä syystä niin teenkin). Ehkä se sitten on itsekästä ajattelua liikenteessä, mutta kuten totesin, noita peräänajoja tapahtuu tuolla päivittäin ja mikäli olisin oikeasti joutunut jarruttamaan niin varmasti ei olisi tuo taksi ehtinyt pysähtymään. "Varoituksen" jälkeen se kuitenkin lisäsi hieman tuota turvaväliä.

Ja kun itse jättää turvaväliä, voi välillä peiliinkin vilkaista jotta tietää mitä ympärillä tapahtuu. Yleensä pyrin ajamaan niin paljon ylinopeutta ettei peileihin tarvitse vilkuilla kun kukaan ei pysy matkassa, mutta ruuhkassa sitä ei oikein voi harrastaa.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse en täysin ymmärrä mikä on se suuri viisaus ajaa siinä takapuskurissa kiinni? Kun täällä näemmä on asian puoltajia, niin avatkaa? Painostetaanko edessä ajavaa vai voitetaanko siinä metri, vai mikä se idea on?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Itse en täysin ymmärrä mikä on se suuri viisaus ajaa siinä takapuskurissa kiinni? Kun täällä näemmä on asian puoltajia, niin avatkaa? Painostetaanko edessä ajavaa vai voitetaanko siinä metri, vai mikä se idea on?

Niin ja mitä pitäisi toimia sen, jonka perseessä roikutaan metrin päässä? Kun jarruvaloja ei saa vilauttaa eikä voi kovempaa ajaa ajamatta itse edellä ajavan perseeseen kiinni, niin mitä voisi tehdä?
 
Itse en täysin ymmärrä mikä on se suuri viisaus ajaa siinä takapuskurissa kiinni? Kun täällä näemmä on asian puoltajia, niin avatkaa? Painostetaanko edessä ajavaa vai voitetaanko siinä metri, vai mikä se idea on?

Niin ja mitä pitäisi toimia sen, jonka perseessä roikutaan metrin päässä? Kun jarruvaloja ei saa vilauttaa eikä voi kovempaa ajaa ajamatta itse edellä ajavan perseeseen kiinni, niin mitä voisi tehdä?

Kysehän on nimenomaan painostuksesta, kun ensi kerralla näet jonkun liimautuvan takapuskuriisi, vaihda kaistaa tai pysäytä tienvarteen. Eikös teille ole mopojuniori-iässä opetettu tielläliikkujien "koodistoa"? Kyllä ainakin suuren veden tuolla puolella jne...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kysehän on nimenomaan painostuksesta, kun ensi kerralla näet jonkun liimautuvan takapuskuriisi, vaihda kaistaa tai pysäytä tienvarteen. Eikös teille ole mopojuniori-iässä opetettu tielläliikkujien "koodistoa"? Kyllä ainakin suuren veden tuolla puolella jne...

Mahdatko koskaan olla ajanut Kehä I:stä aamu- tai iltapäivisin?
Tarkoitatko siis, että tunkisin sieltä vasemmalta kaistalta kahden kaistan yli tienvarteen ja sitten uudelleen liikenteeseen? Montakohan kertaa luulisit, että saisin tämän tehdä matkalla Turunväylältä Lahdenväylälle?
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Entä niissä tilanteissa missä takaluukun ystävät voisivat ihan itse ohittaa, kun tilaa olisi? Eivätkö he uskalla, vai onko kyse edelleen jostain suuremmasta tarkoituksesta?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Niin ja mitä pitäisi toimia sen, jonka perseessä roikutaan metrin päässä? Kun jarruvaloja ei saa vilauttaa eikä voi kovempaa ajaa ajamatta itse edellä ajavan perseeseen kiinni, niin mitä voisi tehdä?

Joskus (nuorempana) olen ruuhkaletkassa ajaessa silloin tällöin päästänyt eteeni tämmöisen perseessäroikkujan ja tehnyt saman hänelle. Reaktiona on todettu ainakin kiihkeää käsien huitomista, nyrkin ja keskisormen heilutusta, mutkittelua, hidastelua (=kiireen yllättävää loppumista) ja jarruvalojen vilkuttelua.
 
Mahdatko koskaan olla ajanut Kehä I:stä aamu- tai iltapäivisin?
Tarkoitatko siis, että tunkisin sieltä vasemmalta kaistalta kahden kaistan yli tienvarteen ja sitten uudelleen liikenteeseen? Montakohan kertaa luulisit, että saisin tämän tehdä matkalla Turunväylältä Lahdenväylälle?

Kehä I kuuluu työmatkaani välillä Turunväylä-Tuusulanväylä, joten olen ajanut. Myönnän syyllistyneeni itsekin tähän perässäroikkumiseen toisinaan mutta yleensä joku pikkupomo "hiillostaa" minua työsuhdeprimerallaan ja silloin olen selvinnyt tilanteesta ottamalla oikean kaistan hetkeksi. Tuo tienvarteen pysähtyminen oli tarkoitettu enemmänkin ohjeeksi maantiellä ajaville letkanvetäjille, jotka eivät uskalla ajaa rajoitusten mukaan. Silloin on helppo pysäyttää vaikka bussipysäkille päästämään "kiireiset" ohi niin ei tarvitse ottaa paineita eimerkiksi rekan kylääntulosta takakontin kautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös