Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 013 052
  • 12 359

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... Ja se paskan määrä, jota traktoreiden renkaista pikitielle päätyy.. Se on mukava ajella lehmän kokoisiin kasoihin satasen vauhdissa ja menettää renkaiden kosketus tienpintaan.
...

Kevät ja syksy mainittuine läjineen, mutkaiset sivutiet ja moottoripyörä => hengenvaarallista "kujanjuoksua" moisia kökköjä väistellessä.
Älköön kuitenkaan kukaan tulko sivistämään minua siitä, ettei ole pakko mennä moisille teille...
 

Talentti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spurs, SaPKo, Ässät
Haluaisin kysyä teiltä autoilijoilta mitä teillä on mopoja vastaan? On ihan sama onko rajoitus 30,40 tai vaikka 60, niin aina on pakko ajaa ohi. Tänäänkin ajelin ihan rajoituksien mukaan kouluun, sinä aikana ainakin 10 autoa tuli ohi... Sitten kotimatkalla vedätin samaisella pätkällä ihan tahallani 60 (rajoitus 40), niin eikös siellä joku metrimake hiillosta takana. Auto lähti ohittamaan ja sen jälkeen hiljensi nopeuden taas normaaliksi. Teki mieli lähteä ohittamaan, mutta tyydyin kiroiluun tällä kertaa.

Niimpä olen keksinyt tavan ärsyttää autoilijoita vielä enemmän. Aamulla valtatiellä on aina kauheat ruuhkat ja autot matelevat eteenpäin. Mopolla pääsee ovelasti pientareiden kautta autojen ohi ja tämähän niitä vituttaa. Jotkut tosin ajavat tahallaan pientareen puolella ja estävät näin siitä ajon, kun taas koillekin tämä on niin kova pala että yrittävät kiilata minua kumoon. Seuraavan kerran kun tuollainen tyyppi tulee vastaan potkaisen tämän oveen, se on varma!

Voin kyllä myös sanoa että mopoilijoiden liikennetuntemus on kyllä huonontunut nykyään siellä on vaikka minkälaista kamikaze kuljettajaa.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Haluaisin kysyä teiltä autoilijoilta mitä teillä on mopoja vastaan?

Tämä:

Niimpä olen keksinyt tavan ärsyttää autoilijoita vielä enemmän.

Valitit kamikazekuljettajista. Turhan suuri osa mopoilijoista on juuri näistä kuolemattomia teinipoikia, jotka poukkoilevat ajotien ja pyörätien väliä viritetyillä mopoillaan (etkös sinäkin sanonut, että mopolla kuuttakymppiä huristelet?) mistään mitään välittämättä. Liikennesäännöt ovat täysin hukassa tai ainakaan niitä ei kunnioiteta pätkääkään.

Kun tämä mopolla opittu järjetön ajotapa sitten joskus siirretään siihen isiltä lainattuun bemariin, on poliisienkin henki vaarassa.

Oma lääkkeeni: Mopojen sallittu rakenteellinen nopeus laskettava -> 30 km/h ja aina kun mopoilija jää kiinni virittämisestä, ajokorttilupa siirtyy puolella vuodella eteen päin. Mopot tulisi tämän jälkeen myös siirtää pois autojen seasta pyöräteille.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Haluaisin kysyä teiltä autoilijoilta mitä teillä on mopoja vastaan?
Sitten kotimatkalla vedätin samaisella pätkällä ihan tahallani 60 (rajoitus 40)...
Niimpä olen keksinyt tavan ärsyttää autoilijoita vielä enemmän.

Vastaus kysymykseesi löytyy viestistäsi: mopoilijoiden välinpitämättömyys liikennesääntöjä kohtaan ja muiden tiellä liikkujien tahallinen ärsyttäminen.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Haluaisin kysyä teiltä autoilijoilta mitä teillä on mopoja vastaan? On ihan sama onko rajoitus 30,40 tai vaikka 60, niin aina on pakko ajaa ohi.

Parissa edeltävässä viestissä mainitut seikat ovat minulle yksi syistä, miksi pyrin ohittamaan mopoilijat ollessani autolla liikenteessä - valitettavan suurella osalla teinipojista (ja miksei tytöistäkin) ovat liikennesäännöt niin pahasti hakusessa, että kyseisten sankarien perässä ajellessa täytyy aina olla varppeillaan kuin satasen starttilaukausta telineissä odotellessa, kun ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Toinen syy on useiden mopojen takana ajaville aiheuttamat melu- ja hajuhaitat. Vaikka turvaväliä pitäisikin hyvän matkaa, niin se amiksen peltipajalla itse nikkaroitu "tehoputki" mahdollistaa yksipyttyisen sulosointujen kiirimisen auton matkustamoon etenkin, jos kesäkelillä ajelee kattoluukku auki. Sama pätee myös kaksitahtiöljyn käryyn, joka suodattimista huolimatta työntyy kyllä tuuletusrööreistä auton sisälle. Itse en siis todellakaan ohita mopoilijoita heille vittuillakseni, vaan tehdäkseni omasta matkanteostani stressittömämpää.
 

Talentti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spurs, SaPKo, Ässät
Tämä:
Valitit kamikazekuljettajista. Turhan suuri osa mopoilijoista on juuri näistä kuolemattomia teinipoikia, jotka poukkoilevat ajotien ja pyörätien väliä viritetyillä mopoillaan (etkös sinäkin sanonut, että mopolla kuuttakymppiä huristelet?) mistään mitään välittämättä. Liikennesäännöt ovat täysin hukassa tai ainakaan niitä ei kunnioiteta pätkääkään.

Niin miksikö ajoin 60? Ajoin auton takan joka myös ajoi ylinopeutta. Samalla sain todistettu miten autoilijat tähän reagoi. Miksi niiden autoilijoiden piti sitten ajaa niin kovaa? Itse olen kerran ollut lähellä piti tilanteessa ja se on juuri tuo jonka mainitsi edellisessä viestissä. Liikennesääntöjä kunnioitan mielestäni hyvin ainakin paremmin kuin kaupunkini autoilijoista. Esim. suojatietä ylitättäessä autot oikein kaasuttavat kohti.
 

Talentti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spurs, SaPKo, Ässät
Vastaus kysymykseesi löytyy viestistäsi: mopoilijoiden välinpitämättömyys liikennesääntöjä kohtaan ja muiden tiellä liikkujien tahallinen ärsyttäminen.

Jep, mutta esim. pientareella ajaminen on aivan sallittua, ei siitä saisi ärsyyntyä. Vai ottaako se jonotus niin paljon päähän? Mutta onneksenne mopokorttia ei enää tule saamaan pelkällä testillä, vaan siihen liitetään teoria tunteja ja inssi. Kyllä tuo ärsyttäminen koskee autoilijoitakin eli tämä on tälläinen koston kierre.

Toinen syy on useiden mopojen takana ajaville aiheuttamat melu- ja hajuhaitat.

Joo tämäkin totta, mutta eikös sama ongelma ole joissain autoissakin?
 
Viimeksi muokattu:

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Joo tämäkin totta, mutta eikös sama ongelma ole joissain autoissakin?

On toki ja pyrin siksi välttämään myös niiden perässä ajelemista. Itse asiassa meluavat ja haisevat autot ovat vielä pahempia, koska niiden ohittaminen turvallisesti on mahdollista paljon harvemmin kuin kaksipyöräisten. Mopoilijat yleensä kuitenkin antavat tietä nähdessään takanatulijan hakevan ohitusta, mutta vanhoilla autonrähjillä ajelevat tuntuvat usein vain painavan kaasua vastaavassa tilanteessa. Onneksi omassa autossa on sen verran puhtia, että mitään vaaratilanteita ei tuon takia pääse syntymään, mutta ketjun aiheeseen liittyen noitakin asennevammaisia sietäisi vähän valistaa liikennekäyttäytymisen saloista. Muilla maillakin ajelleena en ole missään törmännyt vastaavaan "liikennekateuteen" kuin täällä Suomessa - täällä pitäisi olla alla jokin harmaaseen massaan sulautuva kulkine, että saisi olla rauhassa muiden häiriköintiyrityksiltä.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jep, mutta esim. pientareella ajaminen on aivan sallittua, ei siitä saisi ärsyyntyä.

Tarkoitukseni oli viitata viritetyllä mopolla liikenteessä ajamiseen. Pientareella ajo on mopoilijalle sallittua ja liikennesääntöjen mukaista eli jos mopoilija ei aja pientareella silloin kuin se on mahdollista, rikkoo hän liikennesääntöjä. Liikenteessä näkee usein, että mopoilijat ajavat koko kaistan leveydeltä, vaikka oikea paikka olisi ajoradan oikeassa reunassa tai pientareella. Se saattaa joitakin autoilijoita ärsyttää.

Hyvä autoilija ja mopoilija ei provosoidu liikenteessä.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
Mopedia suurempi lähtenyt lapasesta...taas

Etelä-Suomen Sanomien verkkolehdessä uutinen:
Pellolle suistunut moottoripyöräilijä kiistää paenneensa polisia
Partio mittasi päivällä yhden jälkeen vastaan tulleelle isolle moottoripyörälle 219 km/h-nopeuden kahdeksankympin nopeusrajoitusalueella. Poliisin mukaan ajaja pakeni nähtyään Lahden suuntaan ja partio menetti näköyhteyden pyörään Virenojan risteyksen jälkeen.
Pennalan risteyksen kohdalla partio sai tiedon, että pakenija oli kääntynyt Pennalan suuntaan ja hetken kuluttua suistunut kovassa vauhdissa pellolle.
. . .
Moottoripyörän kuljettaja oli 38-vuotias Orimattilassa asuva mies. Hän myöntää ylinopeuden, mutta kiistää paenneensa ja nähneensä poliisien pysäytysmerkkiä.
. . .
Huh-huh! Hän siis kiistää paenneensa ja nähneensä pysäytysmerkkiä. Voi olla että tälle kaaharille löytyy ymmärtäjiäkin tässä armaassa Suomen maassa. Kaikkein ymmärtäväisimmät saattavat selittää törkeän liikenteenvaarantamisen olevan yhteiskunnan vika?
Tuo hullu ajoi n.140 km/h ylinopeutta. Sitten hurskastelee, ettei nähnyt pysäytysmerkkiä ja ettei muka paennut poliisia, joka sireenit ulvoen ja hälytysvalot vilkkuen yritti saada kiinni. Voi olla, ettei motoristi näe tuossa vauhdissa paljoa muutakaan. Onnea oli siinä, ettei kukaan sivullinen päässyt hengestään. -Vai onko joku, joka haluaisi ottaa autonsa keulaan tai kylkeen tuollaisen vastaantulijan, tuolla nopeudella?
Moottoripyöräilijän omasta hengestä ja terveydestä ei ole niin väliä, kun adrenaliinihuuruissaan päästelee menemään. Sattuipa tällä kertaa henkikulta säilymään pakomatkan päättyessä lopulta pellolle.
Kylläpä näitä pähkähulluja riittää...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Niin miksikö ajoin 60? Ajoin auton takan joka myös ajoi ylinopeutta.
Anna kun nyt tarkennan, jotta ymmärrän oikein.

Rikoit siis laittomalla ajoneuvolla liikennesääntöjä, koska joku toinenkin rikkoi liikennesääntöjä?

Teistäkö sitten pitäisi odottaa lakia noudattavia ja turvallisia kuskeja tulevaisuudessa? Mielelläni vielä vastauksen näihin kysymyksiin kuulisin mutta en jaksa enää vaivautua tähän keskusteluun tästä eteen päin. Turhanpäivästä...
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen huomannut pysäköimisen olevan yllättävän monelle hyvin hankalaa. Mistä johtuu ison parkkiruudun missaaminen?

Kiire? Ajotaidon vaillinaisuus? Täydellinen välinpitämättömyys?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Sitten hurskastelee, ettei nähnyt pysäytysmerkkiä ja ettei muka paennut poliisia, joka sireenit ulvoen ja hälytysvalot vilkkuen yritti saada kiinni.

Tuo voi olla aivan totta. 219km/h on palttiarallaa 60 metriä sekuntissa, eli jo vajaan kymmenen sekuntin "viiveellä" kaveri on ollut yli puolen kilometrin päässä poliisista. Pieni mutka vielä tohon ja kone huutamaan, niin ei mikään ihme jos pysäytysmerkki on jäänyt näkemättä.

Aivan vitun tyhmää tuo silti on.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen huomannut pysäköimisen olevan yllättävän monelle hyvin hankalaa. Mistä johtuu ison parkkiruudun missaaminen?

Samaa kirosin eilen minäkin kun olin vähän isommalla autolla liikenteessä ja yritin etsiä paikallisen marketin pihasta parkkipaikkaa. Tyhjiä ruutuja oli vaikka miten paljon mutta kun autot oli miten sattuu vinossa ja osa kahteen ruutuun parkkeerattuna niin eipä sitä pakua saanut oikein mihinkään reikään sopimaan. On se ihan käsittämätöntä että kun autossa on kuitenkin kääntyvät renkaat ja väline niiden kääntelemiseen niin se auto ei siltikään osu mitenkään siihen ruudun keskelle.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Etelä-Suomen Sanomien verkkolehdessä uutinen:
Pellolle suistunut moottoripyöräilijä kiistää paenneensa polisia

Huh-huh! Hän siis kiistää paenneensa ja nähneensä pysäytysmerkkiä. Voi olla että tälle kaaharille löytyy ymmärtäjiäkin tässä armaassa Suomen maassa. Kaikkein ymmärtäväisimmät saattavat selittää törkeän liikenteenvaarantamisen olevan yhteiskunnan vika?
Tuo hullu ajoi n.140 km/h ylinopeutta. Sitten hurskastelee, ettei nähnyt pysäytysmerkkiä ja ettei muka paennut poliisia, joka sireenit ulvoen ja hälytysvalot vilkkuen yritti saada kiinni. Voi olla, ettei motoristi näe tuossa vauhdissa paljoa muutakaan. Onnea oli siinä, ettei kukaan sivullinen päässyt hengestään. -Vai onko joku, joka haluaisi ottaa autonsa keulaan tai kylkeen tuollaisen vastaantulijan, tuolla nopeudella?
Moottoripyöräilijän omasta hengestä ja terveydestä ei ole niin väliä, kun adrenaliinihuuruissaan päästelee menemään. Sattuipa tällä kertaa henkikulta säilymään pakomatkan päättyessä lopulta pellolle.
Kylläpä näitä pähkähulluja riittää...

Niin - tässä luonnonvalinta antoi vielä uuden mahdollisuuden kokeilla onneaan.

Tuosta pysäytysmerkin näkemisestä sen verran, että tuollaisessa vauhdissa kuljettajan näkökenttä on kyllä aika kapoista laatua ja kaikki asiat tapahtuvat helvetin nopeasti, joten periaatteessa on mahdollista, että merkki jäi näkemättä - tässä tapauksessa en tosin oikein jaksa uskoa tuota.

Ja ettei kenellekään jäisi epäselväksi, en puolustele tuota idioottia mitenkään, en tunne moottoripyöräilijänä mitään sympatioita häntä kohtaan ja kuten sanottua, hän nyt sai kohtaloltaan vielä mahdollisuuden, mutten usko mihinkään asennemuutokseen - päinvastoin...
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tulipa tuossa eilen ihmeteltyä kaverin kanssa todellista teiden ritaria. Sankari saapui paikalle Volvon citymaasturilla, löysi hyvän taskuparkkeeraus paikan ja rupesi siihen parkkeeraamaan autoaan. Kaikki näytti sujuvan hyvin, kunnes auton ollessa jo about täydellisesti parkissa, kuski päättää vielä peruuttaa, ja osuu samalla takana olleeseen Audin etupuskiriin. Audista pärähtää hälyt soimaan, mutta sehän ei Volvo-kuskia huolestuta. Kuski nousee autosta, ja poistuu paikalta läheiseen toimistorakennukseen eikä edes vilkaise taakseen.
Noin 10 minuutin päästä sama tyyppi tulee takaisin kun on saanut asiat hoidettua, ja rupeaa lähtemään paikalta. Auto näytti olevan jo selvillä vesillä, kun Volvo-kuski taas kerran peruuttaa vähän liian pitkälle, ja osuu jo toisen kerran takana olleeseen Audiin. Tämäkään osuma ei aiheuta Volvo-kuskissa mitään toimenpiteitä, vaan hän kaasuttaa tyytyväisenä pois paikalta.
Kaverin kanssa tarkastettiin Audin vauriot, ja todettiin että pieni lommo ja nirhauma puskurista löytyy. Tämän jälkeen ilmoitimme asiasta poliisille, jotta Audin omistaja saa itse tehdä päätöksen onko vauriot semmoisia että niitä pitää lähteä korjaamaan.

Mutta onko tuon kaltainen toiminta nykyään yleistäkin? Siis että lähdetään vain paikalta pois, jos osutaan jonkun toisen autoon?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
TMutta onko tuon kaltainen toiminta nykyään yleistäkin? Siis että lähdetään vain paikalta pois, jos osutaan jonkun toisen autoon?

Enpä tiedä onko yleistä, mutta kesäkuussa näin hieman vastaavan tilanteen ja silloinkin syyllisenä citymaasturi.

Täräytti oven aika lennokkaasti ruudussa auki ja se tietenkin kolahti viereiseen autoon, johon tuli selvät jäljet ja peili kohtalaisen pahaan kuntoon. Äijä lähti paikalta mitään sanomatta, jolloin kysyin epäuskoisena, että et kai sinä noin vain lähde, jolloin mies käski pitää huolta omista asioistani. Hain jo tekstarilla kolhitun auton omistajan tiedot, mutta ennen kuin ehdin soittaa, hän tulikin itse paikanpäälle. Kerroin tapahtumat ja annoin yhteystietoni, kolhitun Mersun omistaja jäi odottelemaan korealaisen citymaasturin omistajaa kohtalaisen iso patti otsassaan. Kaipa nuo saivat asian selvitettyä, kun ei ainakaan vielä ole kukaan minulta mitään kysellyt.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Mutta onko tuon kaltainen toiminta nykyään yleistäkin? Siis että lähdetään vain paikalta pois, jos osutaan jonkun toisen autoon?


Lokki&Tikalla työskenteli joku kesäpoika roska-auton kuljettajana, ja hän tölväisi autollaan kaverini pakettiauton keulan aika maukkaaseen (umpio, puskuri, etulokari, jotain ripustuksia paskaksi muun muassa) kuntoon. Lähti siis peruuttamaan kerrostalon roska-katokselle ja alkoi kääntämään useita metrejä liian aikaisin osuen tien varteen parkkeerattuun autoon. Paikaltahan tuo kesämake lähti kanikka ulvoen, mutta sattuipa auton omistaja olemaan parvekkeella ja sai rekkarin ylös. Soitto alueen pomolle ja ilmoitus asiasta. Pomo oli enemmän vihainen kesätyöläiselle tuosta ilmoittamatta jättämisestä kuin itse töytäisystä, taitaa meinaan olla aika kaikenkattavat vakuutukset noinkin isoilla firmoilla. Saattoihan poika olla vasta aloittanut ja "paniikkiratkaisuna" lähti karkuun, mutta kyllähän järkeä pitäisi silti käyttää.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onkos kukaan muuten löytänyt autostaan koskaan sitä tarinan kertomaa lappua jossa lukee tyyliin:

"Nuo sivustakatselijat luulevat varmaan että kirjoittelen tässä jotain yhteystietoja sulle autosi kolhimisen vuoksi."
 
Mutta onko tuon kaltainen toiminta nykyään yleistäkin? Siis että lähdetään vain paikalta pois, jos osutaan jonkun toisen autoon?

Taitaa tuo paikalta poistuminen olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Eivät ihmiset pahemmin mitään lappuja edes jätä toisen auton tuulilasiin, jos ovat toisen autoa kolhineet. Karkuun vaan ja nopeasti. Vastuunkantaminen ei valitettavasti ole kovin suuressa huudossa nykypäivänä.
 
Minä nostan hattua sivullisille jotka puuttuvat asiaan kun joku kusipää teloo jonkun muun autoa. Vähän raapaistaan pysäköitäessä tai lapset hakkaa ovilla viereisen auton kylkeä, kaiken huippuna känniläiset potkivat peilejä kävellessään ravintolasta kotiin. Nimim. miten sivupeili voi maksaa noin vitusti?

Toinen asia joka johtuu ilmeisesti välinpitämättömyydestä tai vittumaisesta luonteesta on etenkin Helsingin keskustassa esiintyvä parkkitilan tuhlaaminen: joka auton välissä melkein Smartin kokoinen parkkipaikka ja porttikäytävien kohdalle jätetään järjettömän pitkät välit. Mitä vittua? Paikat ovat muutenkin kortilla niin sitten idiootit onnistuvat tuhlaamaan viiden auton paikat kolmella pienellä Fiatilla!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Taitaa tuo paikalta poistuminen olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Eivät ihmiset pahemmin mitään lappuja edes jätä toisen auton tuulilasiin, jos ovat toisen autoa kolhineet. Karkuun vaan ja nopeasti. Vastuunkantaminen ei valitettavasti ole kovin suuressa huudossa nykypäivänä.

Älä nyt, jo 80-luvun lopulla todistin Lontoon kalliilla Kensingtonin alueella kun Rolls-Roycet ja Jaguaarit toistuvasti ajavat edessä tai takana olevaan kiinni ja työntävät parkkiruuduissa itselleen tilaa. :)

Tosin on hyvä tietää että tuolla on sääntö jättää auto tasaisella vapaalle(ainakin tuolloin oli).


_
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vihdintien ja Korppaanmäentien risteys Haagassa Helsingissä:

Miten USKOMATTOMAN VAIKEAA se voi olla autoilijoillle odottaa, että risteys tyhjenee ennen kuin sinne tungetaan Hakamäentien / Mannerheimintien suunnasta!!??!! Tokikaan tässä ei kukaan ole täydellinen, mutta siinä risteyksessä on käytännössä joka kerta auto tai pari poikittain tukkimassa pyörä- ja suojatien ja toiset pari blokkaamassa Korppaanmäentieltä kääntyvien autojen reitin Vihdintielle. Kääntyvät autoilijat onneksi kiitettävän usein soittavat torvea näille mestareille, toivottavasti tuo kuumottaa edes jonkin verran siellä matolaatikkonne ratin takana. Te helvetin tasalakit ette todellakaan nopeuta matkaanne tippaakaan sillä, että pääsette siihen Lapinmäentielle jonottavaan letkaan yksiä valoja aikaisemmin.

Erityisesti silloin kun kyseistä suojatietä on ylittämässä lasten kanssa, niin kylläpä vituttaa. Tällöin olen ottanut tavakseni kevyesti kädellä taputtaa suojatiellä poikittain olevan auton takalasia tms. kohtaa, ihan vaan muistuttaakseni siitä, että liikenteessä saattaa olla muitakin kuin MINÄMINÄ! Mutta eipä nämä separit näytä oppivan, tai ainakin niiden määrä tuntuu pysyvän vakiona.

Pitäisiköhän alkaa suorittamaan tuo taputus vaikkapa vasaralla?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Taas avaudun samasta asiasta, eli siitä ohituskaistan käytöstä moottoritiellä...

Mikä siinä on niin vaikeaa joillekin ymmärtää, että vasen kaista ei ole se kaista, jota itsepintaisesti peiliin katsomatta ajellaan, jos ei olla ohittamassa ketään. Tuolla ajelee valtavasti sellaisia tyyppejä, jotka eivät tajua sitä, että varsinkin aamuruuhkissa he saavat ajotyylillään aikaan pitkän jonon taakseen. Tämä vaikeuttaa liikenteen sujuvuutta merkittävästi.

Perjantailta 1 esimerkki:

Auto ajaa vasenta kaistaa 120km/h alueella vähän yli satasta, kuten niin monessa aiemmassakin esimerkissä. Tämä ajaa samaa vauhtia oikealla kaistalla ajavan kanssa, ja siinä vetelevät rinnakkain pitkän matkan. Ohituksesta ei ole kyse, mutta kaista pysyy vääränä. Taakse kerääntyy toooodella pitkä jono, ja tämä yksi vatipää vaan tulppana vetelee siinä. Ei noin voi motarilla ajaa, jos ajattelee liikenteen sujuvuutta. Meni kauan, ennenkuin joku sai hiillostettua sen oikealle kaistalle. En ole tuollaisen hiillostamisen kannalla sinänsä, mutta tuossa tapauksessa heitin ajatuksissa yläfemman tuolle hiillostaja-kaiffarille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tulipa tuossa eilen ihmeteltyä kaverin kanssa todellista teiden ritaria. Sankari saapui paikalle Volvon citymaasturilla, löysi hyvän taskuparkkeeraus paikan ja rupesi siihen parkkeeraamaan autoaan. Kaikki näytti sujuvan hyvin, kunnes auton ollessa jo about täydellisesti parkissa, kuski päättää vielä peruuttaa, ja osuu samalla takana olleeseen Audin etupuskiriin. Audista pärähtää hälyt soimaan, mutta sehän ei Volvo-kuskia huolestuta. Kuski nousee autosta, ja poistuu paikalta läheiseen toimistorakennukseen eikä edes vilkaise taakseen.
Noin 10 minuutin päästä sama tyyppi tulee takaisin kun on saanut asiat hoidettua, ja rupeaa lähtemään paikalta. Auto näytti olevan jo selvillä vesillä, kun Volvo-kuski taas kerran peruuttaa vähän liian pitkälle, ja osuu jo toisen kerran takana olleeseen Audiin. Tämäkään osuma ei aiheuta Volvo-kuskissa mitään toimenpiteitä, vaan hän kaasuttaa tyytyväisenä pois paikalta.
Kaverin kanssa tarkastettiin Audin vauriot, ja todettiin että pieni lommo ja nirhauma puskurista löytyy. Tämän jälkeen ilmoitimme asiasta poliisille, jotta Audin omistaja saa itse tehdä päätöksen onko vauriot semmoisia että niitä pitää lähteä korjaamaan.

Mutta onko tuon kaltainen toiminta nykyään yleistäkin? Siis että lähdetään vain paikalta pois, jos osutaan jonkun toisen autoon?

Aika mielenkiintoinen "keissi" ja jotenkin ihmettelen, miten on "voinut" edes tapahtua, mikäli kyseessä on kerta Volvon citymaasturi, niin voisi olettaa että siinä on myös ollut peruutustutka. Ainakin ajamissani farkkuvolvoissa ja useamassa "halvemman" luokan autoissa on peruutustutka, joka kyllä pitää huolen, että ihan vahingossa sinne takana olevaan autoon ei osu. Radion näyttöönkin tulee vielä "kamera" josta näkee kuinka paljon tilaa siellä takana on, eli näytössä palkit lisääntyvät ja taitaa se piippausäänikin tehostua.
Meille kaikille sattuu virheitä, ei sille mahda mitään, mutta kyllä vahingon sattuessa pitäisi kantaa jonkin sortin vastuu tapahtuneesta. Jos ei muuten niin kirjoittaa sitten sen lapun josta tässä ketjussa jo mainittiin, "koska tapauksella oli lukuisia silminnäkijöitä, niin kirjoitin tämän lapun, jotta he luulisivat minun jättäväni yhteystietoni. Mutta minä en tehnyt niin, hauskaa päivänjatkoa..."

Toinen asia joka johtuu ilmeisesti välinpitämättömyydestä tai vittumaisesta luonteesta on etenkin Helsingin keskustassa esiintyvä parkkitilan tuhlaaminen: joka auton välissä melkein Smartin kokoinen parkkipaikka ja porttikäytävien kohdalle jätetään järjettömän pitkät välit. Mitä vittua? Paikat ovat muutenkin kortilla niin sitten idiootit onnistuvat tuhlaamaan viiden auton paikat kolmella pienellä Fiatilla!

Tämä on aivan yleistä joka puolella Suomea. Autot jätetään ihan miten sattuu katujen varsiin. Tämäkin on osittain selitettävissä väliinpitämättömyydellä muita autoilijoita kohtaan. Riittää kun sen oman ruosteisen romukasan saa parkkiin. Mitä sitten jos sillä yhdellä autolla onnistuu torpedoimaan yhteensä 3 auton paikan. Suomalaisilla on erittäin paljon opittavaa kadun varteen parkkeeraamisesta, keski- ja eteläeuroopassa autot parkkeerataan erittäin tiivisti, ei siellä ole 2-3 metrin välejä kadun varsissa. Saksassa tuli havaittua kuinka kätevästi Smartin voi parkkeerata. Joku rattimies oli kätevästi parkkeerannut oman 2 paikkaisen smarttinsa "poikittain" kahden auton väliin. Auto mahtui loistavasti ko. paikkaan ja se ei edes "ylittänyt" autoille "varattua" tilaa, eli nokka ei ollut ajoradalla. Suomessahan tämä neronleimaus varmaan palkittaisiin sakkolapulla....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös