Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 003 570
  • 12 301

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis minä itse en ajatellut vetää minkäänlaista rajaa noiden mainitsemiesi laitteiden välille - ihmettelin vaan, ettei mikään taho tässä Kieltojen Luvatussa Maassa ole vielä löytänyt omasta mielestään tarpeeksi pätevää syytä navigaattoreiden käytön kieltämiseen ajon aikana. Eiköhän jossakin vaiheessa huomata jonkin onnettomuuden tapahtuneen nimenomaan sen takia, että auton kuljettaja tuijotti ajaessaan tuulilasin eteen sijoitettua "pikku telkkariruutua" eikä näin keskittynyt siihen varsinaiseen ajamiseen - kukkahattutätilöitseminen alkaa tuollaisen tapauksen jälkeen välittömästi.

Itse asiassa navigaattori nimenomaan parantaa turvallisuutta. Täällä "kukkisten" maassa lähempänä on pakollinen navigaattori kuin niiden kieltäminen.

Olettaen siis ettei (kuski) käytä navigaattoria TV:n katseluun ajon aikana tai näppäile uutta osoitetta liikkuvassa autossa.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tamperelaiseen autoilukulttuuriin tottuneena oli suorastaan hämmentävä kokemus kun Helsingissä autot pysähtyi suojatien eteen kun jalankulkija odotteli tien yli pääsemistä. Teiden ritareita näin maalaisen silmiin, otanta oli toki lyhyt joten natiivit tietää paremmin onko tämä normaalia, eikä ollut edes mikään ruuhkainen tilanne että sen takia olisi pitänyt autojen pysähdellä.

PS. Kauppatorilla on perkeleen röyhkeitä lokkeja. En itse joutunut uhriksi mutta pariinkin otteeseen sai todistaa miten jäätelöpallo lähti ahneeseen nokkaan, törkeästi takaapäin kimppuun ja pakoon.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Käväisin tänään Kotkassa ja huomasin oikean hattupäisten äijien invaasion. Mikäänhän ei ole liikenteessä yhtä peloittava kun hattupäinen äijä. Satasen alueella vedeltiin max 80km/h, oli täysin suora tie ei mitään "häiriö tekijöitä", ja toinen äijä veti noin 60km/h kahdeksankympin alueella, ja oli eri äijät ja autot.

Tästä tuli mieleen lahden motarilla parisen vuotta sitten, 120km/h rajoitus ja ikivanha äijä ajoi max 70km/h tukkien koko liikenteen kun piti kääntyä kehä kolmoselle.
 
Käväisin tänään Kotkassa ja huomasin oikean hattupäisten äijien invaasion. Mikäänhän ei ole liikenteessä yhtä peloittava kun hattupäinen äijä. Satasen alueella vedeltiin max 80km/h, oli täysin suora tie ei mitään "häiriö tekijöitä", ja toinen äijä veti noin 60km/h kahdeksankympin alueella, ja oli eri äijät ja autot.

Vanha sanonta sanoo että mitä suurempi hattu sitä huonompi kuski. Koskee sekä vanhoja herrasmiehiä, että hienoja leidejä kesähattuissaan.

Viime aikoina ei ole juurikaan päässyt harmittamaan mikään liikenteessä. Eräs jo vuosia kestänyt harmistus kuitenkin jaksaa hiertää kengässä, eli ihonmyötäisiin boksereihin ja ihonmyötäiseen aluspaitaan pukeutuneet pyöräilijät jotka kokevat oikeudekseen pyöräillä autotiellä vaikka vieressä on kevyenliikenteenväylä. Kyseisellä kevyenliikenteenväylällä on merkki jossa on sekä lasta kävelyttävän aikuisen kuva, että pyörän kuva. Kyseisellä autotiellä on pientareita noin 5cm puolellaan ja tie on erittäin mutkainen ja mäkinen. Tiellä liikennöi kohtuudella rekka- ja kuorma-autoja, sekä reilusti linja-autoja. Muutoinkin kyseisellä tiellä on kohtalaisen vilkas liikenne.

En vain voi ymmärtää millä ihmeellä nämä spandeksiin ja lateksiin pukeutuneet tollot perustelevat itselleen että on parempi ajaa tässä kaiken liikenteen haittana ja ainoataan kaupalla, kun vieressä olisi lähes tyhjä pyörätie? Mikä perkele siinä sydämen sykkeen sopivana pitämisessä on niin tärkeää, tai oikeammin jos sinä olet niin suuri nihilisti ja persrunkkari että jaksat välittää moisesta turhuudesta, niin mene hyvä mies ajamaan sellaisella paikallaan pysyvällä idioottipyörällä, eli polje kuntopyörää.

Mielestäni on aivan turha perustella asiaa sillä, että te ajatte kovaa vauhtia ja siksi ajatte autotiellä jotta te parantaisitte kevyenliikenteenväylällä kulkevien turvallisuutta. Tässä perustelussa on suuri virhe. Se ei toimi jos sitä yrittää soveltaa muihin tiellä liikkujiin. Ette te itsekkään hyväksyisi jos minä selittäisin oman 200km/h nopeuden kevyenliikenteen väylällä, sanomalla että kun nyt satuin ajamaan niin kovaa, niin ajattelin että teen vähemmän hallaa muille kun jyrään muutaman yksinhuoltajan hengiltä tuossa kevyenliikenteenväylällä. Sitä paitsi jokainen meidän yhteisillä teillämme liikkuva, jonka nopeus on niin suuri että se haittaa muiden teillä liikkuvien turvallisuutta on mielestäni suuri terroristi ja muutoinkin melkoisen kaukana kovasta panomiehestä.

Vanhat mummot nyt pyöräilevät vähän siellä täällä sen mukaan että miten sattuvat muistamaan tien kulkeneen silloin olympiavuonna, kun mentiin lavatansseihin kuuntelemaan Reino Helismaata. He eivät luonnollisesti saa vertani kuohahtamaan.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
En vain voi ymmärtää millä ihmeellä nämä spandeksiin ja lateksiin pukeutuneet tollot perustelevat itselleen että on parempi ajaa tässä kaiken liikenteen haittana ja ainoataan kaupalla, kun vieressä olisi lähes tyhjä pyörätie?

Olen törmännyt aika ajoin tähän samaan ongelmaan, ja osasyy näiden terroristien toimintaan on huonokuntoiset kevyenliikenteenväylät. Eli asfaltti on täynnä vesireikiä, ja silloin tällöin koko kulutuskerros on sorapinnalla. Semmoisilla tappokoneilla varmasti muistaa kaatuneensa, kun Monzan radalle suunnitellulla munamankelilla liukastelee täydestä nopeudesta rähmälleen tai pamauttaa isoon monttuun ja puheääni nousee monta oktaavia ylemmäs. Pääasiassa kuitenkin moottoriliikenteelle tarkoitetuilla väylillä päällyste on paremmassa kunnossa, eihän siellä pyörätiellä kuljeta kuin lastenrattaiden kanssa.

Mutta siitä huolimatta, he vaarantavat sekä oman että muiden tielläliikkujien turvallisuuden. Pukeutuisivat edes vilkkuvaloihin.
 

Nimimerkki erittäinhyvä on ollut hyvällä asialla vastatessaan minun muutamaan edelliseen valitukseeni. Esille on noussut erittäin tärkeä asia, eli yhteisten teidemme kunto. Kyseessä on luonnollisesti suuri tekijä turvallisuuden kannalta, mutta kysymys on myös yhteiskuntamme talouden huippunopeudesta. Lienee turha edes aloittaa kertomusta minkälaisia turvallisuusongelmia aiheuttaa heikossa kunnossa oleva tiestömme päivittäin. Ongelma ei olisi niin suuri jos kärsijänä olisivat vain eläkeläiset ja muut loppuunkulutetut voimavarat, kuten humalassa ajavat alkoholistit, mutta todellisuus on huomattavasti karumpi!

Uskaltaisin väittää, ja uskon että tutkimustuloksia löytyy, että huomattava osuus meidän kansamme tulevaisuudesta, eli lapsista ja nuorista, kokee jonkin asteisen vamman nuoruutensa ja lapsuutensa aikana vain ja ainoastaan teidemme heikon kunnon johdosta. Rohkeasti vain käsi ylös kaikki jotka ovat menettäneet pöyränsä tai moponsa hallinnan nuoruudessaan, kun tienpinta ei antanutkaan niin hyvää pitoa kuin odotitte, puhumattamaan nimimerkin erittäinhyvä mainitsemista vesireiistä, joihin on monen tulevaisuuden Valentino Rossin ura tyssännyt hyvissä ajoin ennen ensimmäistä todellista Moto GP-kisaa!

Lisäksi olen varma, ja uskon että tutkimustuloksia löytyy, että pöyristyttävä määrä pörröisiä ja ihania eläinystäviämme kuolee tahi joutuu autojen tölväisemäksi, vain ja ainoastaan teidemme heikon kunnon takia! Ongelmaksi ei pelkästään muodostu tienpinnan aiheuttamat ongelmat mahdollisissa väistö- ja jarrutustilanteissa, vaan lisäksi täytyy muistaa kuinka huonoon kuntoon nämä naurettavat kärrypolkumme jauhavat autojemme jousituksen ja iskunvaimennuksen!

Näiden ongelmien lisäksi huonossa kunnossa olevat tiemme aiheuttavat käsittääkseni, ja uskon että tutkimuksia on tehty ja tuloksia on saatu, useiden miljardien eurojen haitan taloudellemme vuosittain! Ongelma ei pelkästään johdu jatkuvasti liian hitaasti kulkevasta rahtiliikenteestä, vaan lisäksi ongelmia aiheuttaa käsittämättömän kovat kustannukset kaluston korjaamisesta. Jos meillä kulkisi edes kolmikaistaiset moottoritiet kymmenen suurimman kaupunkimme välillä, voisimme ottaa käyttöön Australista tutut maanteidenjunat! Lisäksi voisimme ottaa moottoriteillä käyttöön 110 km/h rajoituksen raskaalle liikenteelle, ja jos koko tieverkostomme olisi asiallisessa kunnossa voisi raskasliikenne ajaa 100 km/h kaikkialla, olettaen että rajoitus antaa myöden.

Jo näillä toimilla voisimme vähentää tieliikenteemme aiheuttamia kuolemia varovaisesti arvioiden seitsemälläkymmenellä prosentilla. Vastaavasti arvioiden taloutemme kasvunopeus nousisi noin 0,7 prosenttiyksikköä vuosittain seuraavien vuosien aikana, kunnes sokin aiheuttama tasomuutos olisi toteutunut täysimääräisenä.

Veronmaksajana ja muutoinkin omanlaisenani vaadin että muutokset toteutetaan välittömästi, jotta pääsemme pikimmiten Eldoraadoon!

Nimim. Vetäkää käteenne päättäjät!
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Lahdentie on kyllä täynnä idiootteja liikenteessä. Siellä on satasen rajoitus, mutta en ole muistaakseni kertaakaan ollut kyydissä niin, että olisi päässyt ajamaan satasta. Lähes aina ajetaan korkeintaan 80 km/h. Minkä ihmeen takia niitä nopeusrajoitusmerkkejä ei voi ikinä katsoa, vaan pitää aina olettaa se nopeus? Eikä ne edes siitä tajua, kun perässä ajaa hirveä jono autoja. Tuolla tiellä on vielä aika nihkeästi ohituspaikkoja, eikä kymmentä autoa ohiteta ihan tuosta vaan.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Olen törmännyt aika ajoin tähän samaan ongelmaan, ja osasyy näiden terroristien toimintaan on huonokuntoiset kevyenliikenteenväylät. Eli asfaltti on täynnä vesireikiä, ja silloin tällöin koko kulutuskerros on sorapinnalla.

Itse kuulun tähän maantiepyöräilijäporukkaan ja aina välillä ajan autojen seassa, vaikka vieressä olisikin kevyenliikenteenväylä tarjolla. Syitä siihen on monia. Tuo pyöräteiden huono kunto on yksi, yleinen turvallisuus (koiran ulkoiluttajat, poukkoilevat jalankulkijat jne).

Toisaalta valitsen kyllä paikat milloin ajan siellä autojen keskellä, eli silloin kun siihen on tilaa, tai esim. kaupunkialueella, jolloin pysyn mainiosti liikenteen mukana.

Helsingissä esim. on paikkoja, jolloin ei kulje pyörätietä lähellä. Tällöin ongelmana on esim. bussikuskien raivo, ajavat esim. tappavan lähellä, ilman turvaväliä (sanottakoon, että näin tapahtuu silloinkin kun vetää ylinopeutta eli kyseessä ei ole todellakaan mikään 20 km/h polkeminen).

Kaikinpuolin olisi hienoa, jos porukka säilyttäisi malttiaan hieman paremmin tuolla liikenteessä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
yleinen turvallisuus (koiran ulkoiluttajat, poukkoilevat jalankulkijat jne)

Ah, ikuisuuskitinän lähteillä. Jalankulkijat eivät tajua pyöräilijöitä ja toisin päin, autoilijat vihaavat molempia. Edelleen ajelen kyllä itse munamankelillani autotiellä silloin tällöin, mutta käytännössä ainoastaan silloin, kun se on pakollista, eli kevyelle liikenteelle tarkoitettua väylää ei ole tarjolla. Onneksi ainakin täällä Turussa noita pyöräteitä on riittävästi, maalle päin mennessä ei sitten niinkään, mutta ihmekös tuo.

Jalankulkijoille ihmettelyä edelleen sen verran, että en mä vittuile enkä yritä säikytellä kun sitä kelloa kilistelen, tarkoitus on saada teidät huomioimaan, että takaa on tulossa ihminen ja ihmisen kuljetusväline, vieläpä useimmin huomattavasti suuremmalla nopeudella, kuin edessä olevat kävelijät. Eikä silloin tarvitse vaikkapa nyt sen kolmen hengen porukan hajota kaikki eri suuntiin, vaan ihan väistö sinne "omaan" reunaan riittäisi. Ja aika vittuuntuneita katseita siitä kellon kilistämisestä edelleen osakseen saa. Onko se meillä jo äidinmaidon tuomaa, että kaikki, minkä voi ottaa vittuiluna, otetaan vittuiluna? Ihme sakkia saatana.

Ja sitten ovat tietysti ne kävelijät, jotka puoliksi jaetulla kevyen liikenteen väylällä (kävelijät omalla ja fillaristit, rullistelijat ja muut omalla puolellaan) omistavat koko baanan loikkien ja pomppien missä sattuu. Tietysti jos on koira mukana, niin voi itse keskittyä rauhassa maleksimaan, kun koiran hihna hoitaa tien tukkimisen koiran vaellellessa ympäriinsä. Siinä 0,2 sekunnissa kun Turre päättää vaihtaa puolta, ei pyöräilijä ehdi tekemään mitään, joka johtaa siihen, että talutushihna on äkäiseen solmussa etuvanteen ympärillä ja kuivauimahyppy tangon yli saa alkunsa.

Pari viikkoa sitten joku emäntä "melkein" ajoi autollaan tyttöystäväni päälle, suojatiellä josta saa pyörän kanssa ajaa yli. Sai kuitenkin pysäytettyä kaaransa ja törmäys oli luokkaa "pyörän kanssa kaatuminen paikaltaan". Kyseinen risteys (Linnankatu-Puistokatu) on toki vaarallinen ja eukonkin olisi pitänyt käyttää tavallista tarkempaa pelisilmää, mutta autoilija oli väistämisvelvollinen ja törmäys siis hänen vikansa. No, onneksi ei sattunut juuri kuinkaan.

Itselläni ei ole autoilijoiden kanssa juuri koskaan ollut suuremmin ongelmia, mitä nyt pyöräteille parkeeratut autot vituttavat. Muuten olen ottanut sen linjan, että vaikka etuajo-oikeutettu olisinkin, niin jos mahdollista, näytän lähestyvälle autolle jo kaukaa, että anna mennä vaan. Olen järkeillyt sen niin, että se on aivan sama kumman vika se on, kun törmäys tapahtuu. Tuollaisella perus-Corollalla kun on meikäläisen Helkamaan nähden melkoinen massaetu ja sitä pyrin kunnioittamaan, vaikka sitten "luopumalla oikeuksistani".

Niin ja te perkeleen valopäät, olette sitten nuoria tai vanhoja, jotka niitä pyörillä varustettuja matkalaukkuja sun muita raahaatte mukananne kaupassa tai kaupungilla kun se on paaljon kevyempää vetää sitä rinkkaa perässään; Painukaa vittuun mun pyörätieltä. Joo, on siinä sun laukussa pyörät, mutta se ei silti kuulu kevyen liikenteen väylälle, vaan sinne kävelijöiden puolelle. Se on sitten voi voi, mikäli kävelijöiden puolella tien pinta on epätasainen tai mitä vaan. Sinne niitten laukkujenne kanssa, hop hop!

Lastenvaunut kevyen liikenteen väylällä suvaitsen pitkin hampain ja nekin suurimmaksi osaksi siksi, että äidit tuntuvat ymmärtävän fillariliikenteen haasteet ja työntävät vahinkovankkureitaan yleensä melko reunassa, joten ohi mahtuu hyvin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ajelee ajoradalla jollain Helkaman Ainolla mummovauhtia kun vieressä kulkisi erillinen pyörätie niin siinä tapauksessa minäkään en ymmärrä tätä ajoradalla pyöräilyä. Mutta sitten kun mennään ihan oikeasti kovaa, kuten asia yleensä on esim. maantiepyöräilijöiden kanssa, ja tien vieressä kulkee vaan yhdistetty jalkakäytävä/pyörätie, niin minä kyllä mieluummin näen heidät autojen seassa tiellä kuin jalankulkijoiden seassa kevyenliikenteen väylällä. En esimerkiksi ymmärrä yhtään sitä että mopoilijoiden annetaan ajaa kevyenliikenteen väylillä, välillä hirvittää katsoa kun joku vittumarko työntää seitsemää-kahdeksaakymppiä kevyenliikenteenväylää pienten lasten ja koiranulkoiluttajien seassa. Tuollaisella kunnon maantiepyörälläkin vauhti kasvaa helposti sellaiseksi että pyöräily tiellä on kaikkien kannalta turvallisempaa.

Ja tosiaan, nuo kevyenliikenteen väylät on ainakin meillä päin ihan hirveässä kunnossa, maastopyörällähän noita vielä ajelee mutta jollain kapearenkaisella maantiepyörällä en kyllä uskaltaisi lähteä niille ajamaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mutta sitten kun mennään ihan oikeasti kovaa, kuten asia yleensä on esim. maantiepyöräilijöiden kanssa, ja tien vieressä kulkee vaan yhdistetty jalkakäytävä/pyörätie, niin minä kyllä mieluummin näen heidät autojen seassa tiellä kuin jalankulkijoiden seassa kevyenliikenteen väylällä.

Tuo on ihan totta. Sitten pitäisi vaan ottaa pyöräilijöiltä kaikki vapaudet pois, joita nyt mallikkaasti liikenteessä toteutetaan. Se esimerkiksi vituttaa uskomattoman paljon autoilijoita, kun siinä jonottavat valojen vaihtumista ja joku all spandex laskettelee fillarillaan autojen välistä paalupaikalle. Tosin laitontahan tuo taitaa olla muutenkin.

Tuosta "ihan oikeasti kovaa" -lauseesta tuli eräs juttu mieleen, pahoitteluni lievästä OT:sta. Mulla oli joskus mopovuosina Wanha kunnon Pappatunturi, tai oli niitä useampikin, mutta se ei nyt liity tähän. Ajelin silloisesta kodistani kylille päin, sellaista mutkaista maaseudun asfalttitietä, kun bongasin edessäni muutaman kilpapyöräilijän, tai mitä olivatkaan. Siinähän laskettelin alamäessä fillariseppojen ohitse ylimielisesti kypärääni naureskellen, kunnes seuraavassa ylämäessä sama porukka paahtoi reilulla vauhdilla ohi. Ja mulla sentään oli kaasukahva maksimiasennossa. Vitutti ja hämmensi niin paljon, että pysähdyin muistaakseni röökille ja annoin fillariäijille reilusti etumatkaa. Jotta joo, kyllä niillä pääsee.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo on ihan totta. Sitten pitäisi vaan ottaa pyöräilijöiltä kaikki vapaudet pois, joita nyt mallikkaasti liikenteessä toteutetaan. Se esimerkiksi vituttaa uskomattoman paljon autoilijoita, kun siinä jonottavat valojen vaihtumista ja joku all spandex laskettelee fillarillaan autojen välistä paalupaikalle. Tosin laitontahan tuo taitaa olla muutenkin.

En minä vaan sitten tiedä että mitä se ketään haittaa jos se spandex-hemmo laskettelee paalupaikalle? Ei kai se kenenkään matkantekoa haittaa/hidasta?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei kai se kenenkään matkantekoa haittaa/hidasta?

Kyllä se tuntuu haittaavan, mitä olen ihmisten juttuja kuunnellut ja jopa kerran auton ikkunasta kuullut ohi rullatessani narisevan kommentin, että mitä sä siinä ajat, ei siinä saa ajaa! Enkä edes omista ainuttakaan spandex -vaatekappaletta. Ja tuo keskikaistalla ajelu on kaikesta päätellen vain yksi monista harmeista, niin paljon kitinää se autojen seassa fillarointi aiheuttaa.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
En minä vaan sitten tiedä että mitä se ketään haittaa jos se spandex-hemmo laskettelee paalupaikalle? Ei kai se kenenkään matkantekoa haittaa/hidasta?

No itse en tuota tee sen vuoksi, että jos sieltä joku kääntyykin oikealle, valot vaihtuvat sopivasti niin tulen kuolleesta kulmasta, enkä tahdo aiheuttaa itselleni vahinkoja. Joskus aikoinani tuota tein ja taksikuski ärsyyntyi niin paljon, että yritti tahallaan ajaa päälle. Poljin seuraavissa valoissa kiinni ja tenttasin, miksi hän näin teki. Kuulemma hänellä oli oikeus siihen, koska minä olin rikkonut sääntöjä. Tosin kun kysyin asiallisesti, että oikeuttaako liikennerikkomus mahdollisesti tappamaan toisen kun tahalteen Mersulla päälle ajaa niin ei osanut kommentoida siihen enää mitään. Toivottavasti lopetti siihen tuollaiset temput.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se on jo sitten kyllä autoilijan pienuutta jos tuollainen alkaa ahdistaa. Minä myönnän olevani auton ratissa raivohullu sekopää joka ärsyyntyy pienistäkin asioista mutta ei ole kyllä tuollainen ikinä käynyt vielä ärsyttämään, kun ei se oikeasti hidasta eikä haittaa matkantekoa yhtään. Kun ajetaan kaupunkinopeuksilla niin tuollainen pyörä etenee ihan samaa tahtia autojen kanssa, ellei nopeamminkin, ja jos pyöräilijä ajaa hitaammin niin eipä tuollaisesta ole kovin vaikeaa ohi mennä jos nyt ei ihan keskellä tietä vittuillessaan aja tuo pyöräilijä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tuossa ohittelussa liikennevaloissa ei kaiketi nyt tarkoitettu ajaradan oikeassa reunassa tapahtuvaa ohittelua? Joka tapauksessa mikäli pyöräilijä mahtuu ohittamaan oikealle kääntymässä olevan auton oikealta, on virhe tapahtunut jo autoilijan ryhmittymisessä. Oikealle käännyttäessä pitäisi tosiaankin ryhmittyä ihan sinne oikeaan reunaan ja välttää jättämästä sinne mitään kulkuväylää pyöräilijöille, koska noista syntyy helposti todella vaarallisia tilanteita, jos pyöräilijä onkin jatkamassa matkaansa suoraan.

Pyöräilijän näkövinkkelistä ketuttaa todella paljon autoilijoiden pysähtyminen keskelle pyörätien suojatietä risteyksissä, joissa on kolmio ennen sitä suojatietä. Ainakin näin vasta hetken lukkopolkimilla pyöräilleenä tulee mielenkiintoisia tilanteita, kun unohtaa noiden polkimien olemassa olon.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Ainakin Helsingin suurin ongelmaryhmä ovat jalkakäytävällä pyöräilijät + sitten ne liikennesäännöistä piittamattomat mankelistit jatka saattavat parhaimmillaan suorittaa combon ensin yksisuuntaista väärään suuntaan, sitten punaisia päin ja lopuksi kaarto jalkakäytävälle suojatien kautta.

Parhaat tapaukset olivat eräs valopää joka soitteli kelloa jalkakäytävällä ja toinen joka Aleksilla teki saman raitiovaunupysäkin kohdalla ennen kurvaamistaan kiskojen ja pysäkin välistä eteenpäin.

Kaikille liikennesääntöjä tuntemattomille fillaristeille suosittelen käyntiä liikennepuistossa, tai esim. Pikku Kakkosen nettisivulla, jossa tulee palautetetta kun ajat väärään suuntaan/punaisia päin. Luulisi opin menevän perille, kun 6v veljenpoikakin oppii hiljalleen.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jälleen lisää todellisuuspohjaa alla olevalle "vitsille":

Mitä yhteistä on kortsulla ja bemmillä?
Molemmissa on mulkku sisällä.

Itse kuulun juuri näihin pyöräilijöihin, jotka usein maantiepyörällä ajelevat ajoradalla. Syynä on lähinnä se, että siellä meno on tasaista, eikä 100 m välein pidä ottaa vauhtia pois jonkun katukivetyksen takia. Pääasiassa pyrin välttämään muutenkin teitä, joissa ei pääse kunnolla ajamaan. Maasturilla ajan yleensä pyörätietä pitkin.
 

Morgoth

Jäsen
Joku saatanan keski-ikäinen Honda-mulkku meinasi ajaa suojateillä yli. Toisella kaistalle auto pysähtynyt ja antaa tietä mulle ja lapsella ja eikös tämä saatanan mulkku kiihdytä oikein hirveän vauhdin toisella kaistalta. Miksi ihmeessä noissa tilanteissa aina jonkun pitää tulla pysähtymättä, kun kuitenkin (tai ainakin toivottavasti) huomaa että viereisellä kaistalla auto on pysähtynyt siihen?
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No sehän on selvä, että varsinkaan näille citymaastureille yhtään vaikeampi maasto ei sovellu. Saattaa vaan tulla sanomista, jos tuota kovinkin usein teet.
Hahaa, olipa nokkelaa. Ehkä jäykkäperäistä voisi kutsuakin citymaasturiksi, täpäri on sitten tarkoitettu enemmän maastoajoon.

Työmatkalla kotiinpäin ajellessa ulkoilutien varressa oli poliisiauto tenttaamassa skootterikuskia, joka oli ajanut pyöräilijää päin. Fillarista ilmeisesti runko poikki. Sinänsä on ihme, että mopoilla ja skoottereilla saa enää ajaa kevyenliikenteenreittejä, koska vauhtia ja massaa on selvästi enemmän.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Minä en omista autoa, vaan pelkän maastopyörän.

Maantiellä en aja koskaan, jos on pyörätie vieressä olemassa.

Maantiepyörä houkuttaisi, mutta mitä iloa sillä on ajellä pyörätiellä jatkuvasti hidastellen. Kyllä, kotoa on melko pitkä matka sellaselle paikalle, missä ei pyörätietä olisi ja pääsisi siten ajamaan maantiellä. Sama tietysti kotiin palatessa.
Maastopyörälläkin meinaa välillä olla liikaa vauhtia pyörätiellä ja mitäs iloa siitä on ettei lenkkiä saa tehdä kunnon vauhdilla. Maastopyörä on siis toistaiseksi jäänyt ainoaksi vaihtoehdoksi, tosin on siellä metsässäkin joskus tullut joku koiranulkoiluttaja huutamaan, kun hänen koiransa ovat irrallaan ollessa meinanneet karata päälleni, että miksi en soittanut kelloa, että he olisivat tienneet tulostani? Mistäs helvetistä minä olisin tiennyt sen paremmin heidän metsässä olon kuin he minun? Joku älykääpiö kirjoittikin muutama vuosi sitten paikallisen lehden yleisönosastolle, että maastopyöräilijöiden pitäisi metsässä soittaa kelloa, että hän ehtii kytkeä koiransa...

Meitä eritavalla liikkujia on vaikka kuinka paljon ja turha yleistää, että autoilijat sitä ja tätä ja pyöräilijät sitä ja tätä, vaan mikäli kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä edes jollain tavalla ja olisivat joustavia, mikäli joskus joku vähän koheltaa eivätkä heti olisi antamassa takaisin, niin meillä olisi paljon helpompaa liikenteessä.
Vai pitäisiköhän siirtyä siihen, että ulkona saisi liikkua vain autolla niin ei tarvittaisi jalkakäytäviä eikä suojateitä eikä siten olisi niin paljon huomioonotettavia ja liikennesääntöjä muistettavana?
 

Ralph

Jäsen
Nokian keskustassa nähty viime kesänä mies ilman paitaa ja kypärää, toisessa kädessä viinipullo ajamassa skootterilla. En sitten tiedä kehunko vai haukunko hänet, poliisi sai hoitaa sen homman.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös