Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 830
  • 13 185

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kuvitellaan tilanne, jossa on liikennevaloihin tultaessa 4 kaistaa. eka vasemmalle, toka ja kolmas suoraan meneville ja neljäs oikeelle kääntyville. Matti Motskarimies haluaa jatkaa suoraan, mutta viksusti välttää kahden keskimmäisen kaistan ruuhkan valojen ollessa punaiset ajamalla vasemmalle kääntyvien kaistaa jonon kärkeen, ja siitä sitten tyylikäs pujahdus jonon ensimmäiseksi jommallekummalle keskikaistalle. Todennäköisesti tunnistatte tilanteen, jos ajatte autolla kesäisin kaupungin keskustoissa.

Kuulostaa kyllä oudolta. Itselläni on työmatkalla moinen risteys, josta ajan suoraan, enkä kyllä koskaan mene vasempien kääntyvien kaistaa pitkin keulille. Jos valot ovat punaiset niin keulille mennään suoraan menevien jonojen välistä, eli siitä mistä muutenkin kuuluu splitata. Enkä kyllä muista nähneenikään että joku kiertäisi jonon kärkeen kääntyvien kaistan kautta.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Oliko kyseessä siis ihan Chevy Van vai joku pienempi tila-auto? Muistaakseni noissa uudemmissa Vaneissa pitää olla nopeudenrajoitin, joten voi hyvinkin johtua siitä ettei ajanut satasta.

-OO- : Melko hyvä näkökulma, mielestäni Chevy Van, mutta en nyt mene takuuseen mistään. Jos tosiaan oli rajoitinkikkailua, niin sitten asia on toinen. Rajoitinta puoltaisi kyllä se, että kun vihdoin Häijään jälkeen pääsin kasari-Corollan ratissa ohitse, jäi aika pian näkyvistä, eli ilmeisesti jatkoi sillä 70-80 km/h.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Kovasti tuntuu mp-kuskit vituttavan liikentessä ja tämä vähän ihmetyttää. Jos ko. kulkuvälineellä pääsee sujuvasti ohittelemaan paikoissa missä autolla siihen ei pysty, niin mikäs siinä antaa pärräilijöiden mennä. Itselläni on ainakin tapana maantiellä ottaa vähän laidempaan ja päästää pärräilijä ohitse vaikkei olisikaan mikään selvin ohituspaikka kyseessä. Hyvin siinä mahtuu ja noilla kaksipyöräisillä siihen ei aikaa juurikaan kulu. Sama taajamien valoristeyksissa menkööt keulille kaistojen välistä, kunhan toiminnallaan eivät hidasta muun jonon kulkua, niin antaa edes joidenkin päästä sujuvasti "ruuhkissa".


(Ps. En omista pärrää saati pärräkorttia)
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikö se sitten ole itsekästä, että pujottelee jonon ohi, vaikka se pyörä sitten nopeammin lähtisikin? Taidat ainakin itse harrastaa tätä mainittua luovimista, joka itse asiassa tuon edeltävän viestin perusteella on selkeästi kielletty liikennesäännöissäkin.

Jotenkin sitä naiivisti kuvittelee, että muut tiellä liikkujat lähtökohtaisesti noudattavat liikennesääntöjä. Jos ja kun tästä periaatteesta monet motoristit vähät välittävät, niin kyllähän onnettomuuden riski siinä nousee.

Kumpi muuten on syyllinen, jos autojonojen välissä splittaava motoristi törmää kaistaa vaihtavaan autoon?
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Jotenkin sitä naiivisti kuvittelee, että muut tiellä liikkujat lähtökohtaisesti noudattavat liikennesääntöjä. Jos ja kun tästä periaatteesta monet motoristit vähät välittävät, niin kyllähän onnettomuuden riski siinä nousee.

Kumpi muuten on syyllinen, jos autojonojen välissä splittaava motoristi törmää kaistaa vaihtavaan autoon?

Splittaaminen on aika kaksipiippuinen asia, ja se tuntuu herättävän melko vahvoja tunteita muissa tielläliikkujissa.Tässä hieman lisätietoa aiheesta: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-2.html#2.5

Sanoisin että motoristi on syyllinen siinä kohtaa. Typeryyteen hän on syyllinen jo siinä vaiheessa kun on lähtenyt splittaamaan sellaisessa tilanteessa jossa autot voivat vaihtaa helposti kaistaa, eli jonot liikkuvat kävelyvauhtia nopeammin.
Itselläni ei ole ollut oikeastaan lainkaan ongelmia pk-seudulla splittauksen suhteen. Tein sitä viimeksi tänään aamulla työmatkalla, ja teen sitä jatkossakin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Itselläni ei ole ollut oikeastaan lainkaan ongelmia pk-seudulla splittauksen suhteen. Tein sitä viimeksi tänään aamulla työmatkalla, ja teen sitä jatkossakin.

Jotenkin aavistelin saavani tämän tyyppisen vastauksen ja sainkin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö se sitten ole itsekästä, että pujottelee jonon ohi, vaikka se pyörä sitten nopeammin lähtisikin? Taidat ainakin itse harrastaa tätä mainittua luovimista, joka itse asiassa tuon edeltävän viestin perusteella on selkeästi kielletty liikennesäännöissäkin.

Kuten kirjoitin, minua häiritsee itsekäs toiminta silloin, kun siitä aiheutuu mahdollisesti vaaraa taikka haittaa muille. En edelleenkään lakkaa ihmettelemästä, miten niin monia häiritsee motoristien harrastama splittaus, taikka pyöräilijöiden koukkaus vihreiden jalankulkuvalojen kautta ym. ym., mikäli tästä ei aiheudu mitään haittaa kenellekään.

No, näistä ärsyyntyvät ovat ilmeisesti samaa ihmistyyppiä kuin ohituiskaistan alkaesssa vauhtiaan nostavat tientukot, ja letkassa köröttelevät, jotka ajavat koko matkan edessäolevan takapuskurissa kiinni. Eli kaikki toiminta tähtää siihen, ettei kukaan vaan vetäisi omasta Almerasta ohi, taikka muutenkaan pääsisi yhtään nopeammin perille.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kuten kirjoitin, minua häiritsee itsekäs toiminta silloin, kun siitä aiheutuu mahdollisesti vaaraa taikka haittaa muille. En edelleenkään lakkaa ihmettelemästä, miten niin monia häiritsee motoristien harrastama splittaus, taikka pyöräilijöiden koukkaus vihreiden jalankulkuvalojen kautta ym. ym., mikäli tästä ei aiheudu mitään haittaa kenellekään.

Kyllä tuosta voi aiheutua vaaraa monellakin tapaa, pääosin toki niille kaksipyöräisten kuljettajille. Ihan kaikki autoilijat tuskin kuitenkaan olettavat, että vierestä sujahtaa yllättäen moottoripyörä, jos kaikki kaistat ovat täynnä.

Pyöräilijän koukkaus vihreiden valojen kautta onkin sitten jo vielä pahempi juttu ja menee erittäin rankasti liikennesääntöjä vastaan. Ensiksikin jos ajoradalla ajetaan, silloin vieressä tuskin on pyörätietä -> suojatiellä ei tässä tapauksessa saa ajaa polkupyörällä. Toinen mahdollinen ja aivan uskomattoman yleinen tapa on ajoradalla ajettaessa ohittaa autojono oikealta, vaikka on jatkamassa matkaa suoraan. Tämä on erityisen "kiva" juttu, jos auto siinä vieressä onkin kääntymässä oikealle. Toki siinä vaiheessa on autokin ryhmittynyt väärin, jos pyöräilijä mahtuu ajamaan siihen rinnalle.

No, näistä ärsyyntyvät ovat ilmeisesti samaa ihmistyyppiä kuin ohituiskaistan alkaesssa vauhtiaan nostavat tientukot, ja letkassa köröttelevät, jotka ajavat koko matkan edessäolevan takapuskurissa kiinni. Eli kaikki toiminta tähtää siihen, ettei kukaan vaan vetäisi omasta Almerasta ohi, taikka muutenkaan pääsisi yhtään nopeammin perille.

Ei pidä sitten alkuunkaan paikkansa tämä väite. Itse kuulun tuohon pyöräilijöiden ja motoristien omavaltaisesta toilailusta, sääntöjen rikkomisesta ja liikenteen jatkuvasta vaarantamisesta ärsyyntyvään ihmistyyppiin, muttei todellakaan ole tapana olla tientukkona tai ajaa kenenkään takapuskurissa kiinni. Ohi saa ihan vapaasti ajaa minun siitä ärsyyntymättä, jollei kyseessä ole sitten ns. surmanohitus. Ohituskaistalla on tapana toki kiihdyttää nopeutta, mutta tämäkin vain siinä tapauksessa jos edessä on noita tientukkoja, joista menen ohi.

Yksi hyvin ärsyttävä tapa on ohituskaistalla matelu ja sen tukkiminen. Tätä toimintaa tapahtuu sekä normaaleilla ohituskaistoilla että moottoritiellä. Tarkoitan siis skenaariota, jossa ohitettava ajaa vaikkapa 100 km/h rajoitusalueella 80 km/h. Itsellä mittarissa vaikka tuo tasan 100 ja siihen eteen on toki pakko jonkun puskea hinuttamaan 90 km/h ja tottakai sitä pysytään ohituskaistalla varmuuden vuoksi mahdollisimman pitkään, vaikka ohitettavassa letkassa olisi satojen metrien välejä. Yleensäkin tuo ohituskaistalla asuminen on ärsyttävää, vaikka siellä kilometrin päässä sitten näkyisikin parin minuutin päästä ohitettavaksi tuleva rekka.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yksi hyvin ärsyttävä tapa on ohituskaistalla matelu ja sen tukkiminen. Tätä toimintaa tapahtuu sekä normaaleilla ohituskaistoilla että moottoritiellä. Tarkoitan siis skenaariota, jossa ohitettava ajaa vaikkapa 100 km/h rajoitusalueella 80 km/h. Itsellä mittarissa vaikka tuo tasan 100 ja siihen eteen on toki pakko jonkun puskea hinuttamaan 90 km/h ja tottakai sitä pysytään ohituskaistalla varmuuden vuoksi mahdollisimman pitkään, vaikka ohitettavassa letkassa olisi satojen metrien välejä. Yleensäkin tuo ohituskaistalla asuminen on ärsyttävää, vaikka siellä kilometrin päässä sitten näkyisikin parin minuutin päästä ohitettavaksi tuleva rekka.
Mistä tulikin mieleeni eräs järjen valo vanhalla Volvollaan. Turkuun päin sekin matkalla, eli luultavasti turkulainen. Hyppäsi letkasta rekan takaa ohituskaistalle minun edellä ajaneen eteen. Ohitusprosessi kesti kohtuuttoman kauan, ja edelläni ajanut ajautui vastustamattomasti Volvo-pennosen takapuskurin tuntumaan, kun vauhtiakaan ei ollut juuri sitä rekkaa enempää. Mitä tekee Volvo-kuski? Kyllä, lyö liinat kiinni, kuten me kaksi seuraavaakin. Onneksi minulla on tapana pitää riittävä turvaväli, ettei tarvinnut sentään lukkojarrutusta tehdä. Pellillä ei ole mitään väliä, sitä saa kaupasta, vakuutusyhtiön kustannuksella. Mutta tajuatko saatanan runttakulli, että vaimoni ja kaksi koiraani ovatkin vaikeammin korvattavissa!!!?

Vannon, että vedän sinua turpaan, jos joskus tulet kadulla vastaan niin, että tunnistan sinut.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Jotenkin aavistelin saavani tämän tyyppisen vastauksen ja sainkin.

Ilmeisesti luit siis viestin viimeiset rivin, ja totesit mielessäsi "tyypillinen muista vähät välittävä motoristi". Jos olisin jättänyt viimeisin rivin pois niin olisiko vastaus sitten ollut miellyttävämpi? Postaamassani linkissä on kuitenkin mielestäni hyvää asiaa mm. liikennesääntöjen suhtautumisesta splittaamiseen.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Mistä tulikin mieleeni eräs järjen valo vanhalla Volvollaan. Turkuun päin sekin matkalla, eli luultavasti turkulainen. Hyppäsi letkasta rekan takaa ohituskaistalle minun edellä ajaneen eteen. Ohitusprosessi kesti kohtuuttoman kauan, ja edelläni ajanut ajautui vastustamattomasti Volvo-pennosen takapuskurin tuntumaan, kun vauhtiakaan ei ollut juuri sitä rekkaa enempää.

Vastuttamattomasti? Eikö siinä autossa ollut jarrua, jolla hidastaa kulkua?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ilmeisesti luit siis viestin viimeiset rivin, ja totesit mielessäsi "tyypillinen muista vähät välittävä motoristi". Jos olisin jättänyt viimeisin rivin pois niin olisiko vastaus sitten ollut miellyttävämpi? Postaamassani linkissä on kuitenkin mielestäni hyvää asiaa mm. liikennesääntöjen suhtautumisesta splittaamiseen.

Ei suinkaan tyypillinen motoristi vaan ihan tyypillinen omia sääntöjä noudattava kuski.
Tuon linkin takanakin oli havattavissa sitä samaa asennetta kuin sinullakin tarkoittaen sitä, että nämä omia sääntöjään noudattavat tuntuvat olevan niin vakuuttuneita omista taidoistaan, ettei heille koskaan käy mitään. Kolareita ajavat sitten ne tunarit ja ajotaidottomat idiootit. Perustelihan valtakunnan virallinen bensafasisti Klaus Bremer yli 200 km/h nopeutta omilla ajotaidoillaan ja autonsa ajo-ominaisuuksilla. Perustehan tuokin on olla noudattamatta liikennesääntöjä edes vähän alusta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vastuttamattomasti? Eikö siinä autossa ollut jarrua, jolla hidastaa kulkua?
Jos tämä asia pitää selittää jollekin, se on lähtökohtaisesti turhaa. Joko et ole autoilija, tai sitten olet juuri tuollainen mulkku, jollainen löytyi sen Volvonkin ratista.

PS. Hyvä on. Siinä välissä ollut auto hidasti luonnollisesti kulkuaan, kun eteen sujahti hidas kusipää, mutta sen Volvon ohitus kesti, ja kesti ja kesti. Se välissä ajanut ei todellakaan provosoinut välittömästi, vaan vasta sitten, kun kävi selväksi, ettei Volvo-kuskilla ollut aikomustakaan ohittaa ripeästi, saati palata oikeanpuoleiselle kaistalle.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Postaamassani linkissä on kuitenkin mielestäni hyvää asiaa mm. liikennesääntöjen suhtautumisesta splittaamiseen.
Postaamassasi linkissä mainitaan myös se, että ohitettavaan on pidettävä riittävä etäisyys. Ei taida 20-30 cm ihan täyttää tuota sääntöä. Omalla kaistallaanhan on koko ajan kuitenkin pysyttävä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Jos tämä asia pitää selittää jollekin, se on lähtökohtaisesti turhaa. Joko et ole autoilija, tai sitten olet juuri tuollainen mulkku, jollainen löytyi sen Volvonkin ratista.

Jep jep, maailma on helpompi kun sen tarpeeksi mustavalkoistaa.

En pidä itseäni mitenkään autoihmisenä. Pikemminkin luopuisin autostani jos se olisi mahdollista. Pääasiassa käytän kulkemiseen fillaria tai menen kävellen. Töiden vuoksi tulee tosin ajettua noin 30 000 km vuodessa, joten silloin näkee yhtä jos toista.

Todella typeräähän se on jäädä siihen vasemmalla kaistalle junnaamaan, mutta kyllä tuollainen toisen hiillostaminen puskurissa roikkuen on mielestäni vielä typerämpää. Siinä aiheuttaa turhia vaara tilanteita.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Todella typeräähän se on jäädä siihen vasemmalla kaistalle junnaamaan, mutta kyllä tuollainen toisen hiillostaminen puskurissa roikkuen on mielestäni vielä typerämpää. Siinä aiheuttaa turhia vaara tilanteita.
Hiillostaminen on yleensä turhaa ja keskimäärin typerää. Olen täsmälleen samaa mieltä. Tässä tapauksessa haluan kuitenkin korostaa, että hiillostaminen ei ollut mitenkään aggressiivista. Se oli siis täysin itse aiheutettua korostetulla hidastelulla. Lopuksi idioottien kuningas todellakin painoi ihan reilusti jarrua täysin yllättäen. Sellaista vaaratilannetta en haluaisi ruuhkaisella moottoritiellä toiste kokea.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Suojateistä. Vituttaa ihan raskaallä kädellä autoilijat jotka päästelevät pysähtymättä suojatien yli kun viereisellä kaistalla on auto pysähtynyt siihen suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijalle tai pyöräilijälle. Turpaan tekisi mieli vetää.
Näitä ratin taakse nostettuja mulkkuja riittää joka päivä Pohjoisespalla. Kluuvikadun suojatiellä tällainen ajotyyli on enemmän sääntö kuin poikkeus.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Mistä tulikin mieleeni eräs järjen valo vanhalla Volvollaan. Turkuun päin sekin matkalla, eli luultavasti turkulainen. Hyppäsi letkasta rekan takaa ohituskaistalle minun edellä ajaneen eteen. Ohitusprosessi kesti kohtuuttoman kauan, ja edelläni ajanut ajautui vastustamattomasti Volvo-pennosen takapuskurin tuntumaan, kun vauhtiakaan ei ollut juuri sitä rekkaa enempää. Mitä tekee Volvo-kuski? Kyllä, lyö liinat kiinni, kuten me kaksi seuraavaakin.

Ottaako finaalihäviö edelleen noin koville?

Tuo Volvon ajaja saattoi nähdä jotain minkä muut autot sinulta peittivät, tai opettaa takana tulevalle, ettei perässä roikkuminen ole ihan sallittua. Muut syyt jäävät arvailujen varaan. Järkevää se tokikaan ei ollut, pl. pakottava syy väistää jotain. Tuollainen tempaus (kaistanvaihto toisen eteen) on toki erittäin vaarallista, usein niitä valitettavasti näkee. Kerran jopa kolmostiellä, josta kyseinen kuski poistui pian ohituksensa/pientä vaille kolarin jälkeen motarilta Hämeensaaren kohdalla, mistähän oli kotoisin?

Yksi ongelma on myös se, että ohituskaistaa ajellaan turhan usein ihan liian suurella nopeudella. Silloin turvalliselta näyttänyt väli voi käydä ahtaaksi. Moottoriteilläkin on usein aivan liian pienet turvavälit, joskus on jopa ihme ettei enempää kolise. Tuossakaan ongelmaa ei olisi ollut tuossa mittakaavassa, jos edelläsi ollut ei olisi ajautunut (eikös kuskin pitäisi estää tuollaiset?) lähelle. Jos siinä mentiin vakkari päällä, eikä jaksettu vaivautua hidastamaan.

Lainauksessa boldaus oma.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tuo Volvon ajaja saattoi nähdä jotain minkä muut autot sinulta peittivät, tai opettaa takana tulevalle, ettei perässä roikkuminen ole ihan sallittua. Muut syyt jäävät arvailujen varaan. Järkevää se tokikaan ei ollut, pl. pakottava syy väistää jotain. Tuollainen tempaus (kaistanvaihto toisen eteen) on toki erittäin vaarallista, usein niitä valitettavasti näkee.

Eiköhän tuossa ole käynyt juurikin niin, että ohituskaistalla ylihitaasti matelevan auton kuskin on vain kypsynyt liian lähelle tulleeseen ja lyönyt valopäänä liinat kiinni. Ei perässä roikkuminen toki mukavaa ole, mutta noiden yleensä kovin lyhyiden ohituskaistojen tukkiminen on paitsi erittäin kusipäistä, myös vaarallista hommaa varsinkin jos se tukkija sattuu olemaan tuon esimerkin kaltainen välkky.

Yksi ongelma on myös se, että ohituskaistaa ajellaan turhan usein ihan liian suurella nopeudella. Silloin turvalliselta näyttänyt väli voi käydä ahtaaksi. Moottoriteilläkin on usein aivan liian pienet turvavälit, joskus on jopa ihme ettei enempää kolise. Tuossakaan ongelmaa ei olisi ollut tuossa mittakaavassa, jos edelläsi ollut ei olisi ajautunut (eikös kuskin pitäisi estää tuollaiset?) lähelle. Jos siinä mentiin vakkari päällä, eikä jaksettu vaivautua hidastamaan.

Yhtään vähää vittuilematta on pakko todeta, että niihin peileihin kannattaa kurkata edes sen verran, että näkee onko siellä turvallinen väli vai tullaanko kenties lujaa. Tuossa suhteessa maantie ei ole mikään laskettelurinne, vaan aina se kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen noissa.

Itse pyrin maantiellä ajamaan ennakoiden ja usein vakkari päällä. Melkein joka kerta kun joutuu jarrua painamaan tai napsauttamaan vakkarin pois, johtuu se juurikin noista ohituskaistalla suoraan eteen hyppivistä alinopeudella jonoa (tai vaikka yksittäistä autoa) ohittavista matelijoista. Valtaosalla tienkäyttäjistä on kuitenkin järkeä päässä.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Yhtään vähää vittuilematta on pakko todeta, että niihin peileihin kannattaa kurkata edes sen verran, että näkee onko siellä turvallinen väli vai tullaanko kenties lujaa. Tuossa suhteessa maantie ei ole mikään laskettelurinne, vaan aina se kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen noissa.

Itse pyrin maantiellä ajamaan ennakoiden ja usein vakkari päällä. Melkein joka kerta kun joutuu jarrua painamaan tai napsauttamaan vakkarin pois, johtuu se juurikin noista ohituskaistalla suoraan eteen hyppivistä alinopeudella jonoa (tai vaikka yksittäistä autoa) ohittavista matelijoista. Valtaosalla tienkäyttäjistä on kuitenkin järkeä päässä.

Niin, siis tietenkin pitää katsoa peileihin, se auttaa kummasti. Itse katselen vielä olan ylikin ettei katveeseen juuri ole joku ehtinyt. Väistämisvelvollisuus on toki yleensä vaihtajalla, mutta joskus takaa tuleva voi yllättää, jos vauhtia on reilusti yli sallitun. Enkä siis tarkoita sinua. Toisaalta, jos näyttää että sallittua nopeutta ajaen takana tuleva ei tule perään, niin onhan siinä jo sillä toisella osapuolella osuutta asiaan (ja rikosoikeudellinen /vahingonkorvausvastuu riittävästi ylinopeutta tullen, koska perusolettamus on että sääntöjä noudatetaan), jos jotain käy.

Itseä ei henkilökohtaisesti haittaa jos takaa tuleva joutuu hidastamaan ajaessaan reippaasti ylinopeutta (siis ohitukseni alettua hyvissä ajoin, eikä juuri ennen kuin toinen on lähes puskurista läpi, eli kun joku ottaa selvästi perässä tultuaan kiinni), jos vaihtoehtona on junnaaminen parin rekan perässä ties kuinka kauan. En koe olevani tientukko jos ajan sallittua-sallittua +5-10 km/h. Nopeampaa ei tarvitse päästä kuin hälytysajossa olevien. Moottoritielläkään en siirry parin rekan väliin jotta muutama auto pääsee kiihdyttämään ohi. Itsekästä/kusipäistä? Ei, eikös itsekkäämpää mahda olla lähes pakottaa toinen pois edestään ja hidastelemaan, jotta pääsee omaa vauhtiaan etenemään, rajoituksista viis.

Tuo Leonin kertomus sijoittui moottoritielle, jossa ei onneksi tule kiire omalle kaistalle samalla tavalla kuin pelkän ohituskaistan ollessa kyseessä. Enkä siis puolustele moista käytöstä, liian usein ollut katseluetäisyydellä kun kaistanvaihto on tehty hieman vähemmän fiksusti. Suoraan kenenkään eteen en itse menisi, itsesuojeluvaistokin sen jo sanoo.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se, että ohituskaistoilla yleensä kaikki kiihdyttävät, johtunee kahdesta syystä. Esimerkiksi nelostiellä ohituskaistoilla välillä Lusi-Jyväskylä on nopeusrajoitus yleensä 100 km/h, kun muualla se on 80 tai 60 km/h. Kun ensin körötellään 75 km/h tai 55 km/h rajoituksesta riippuen, niin ohituskaistan tullen nopeus nostetaan lähelle sataa. Heti ohituskaistan päätyttyä taas tiputetaan vajaaseen kahdeksaankymppiin. Toinen syy on se, että kun edestä olevat autot lähtevät ohittamaan, niin aletaan ajaa väliä seuraavaan kiinni.

Ohitus on aina turvallisempi, mitä vähemmän aikaa se kestää. Siitä syystä olisi hyvä, jos ohituskaistoilla nopeusrajoitus olisi kaistakohtainen. Ohittaa saisi 120 km/h ja oikeaa kaistaa saisi ajaa 80 km/h. Vituttaa sellaiset autoilijat, jotka ajavat ohituskaistalla 105 kilsaa tunnissa, kun viereisellä kaistalla mennään melkein samaa vauhtia.

Tulin kuukauden päivät sitten Lapista ja juuri mainitsemallani nelostien pätkällä oli eniten ohitettavaa. Yhdelläkin pitkällä ohituskaistalla olisi päässyt hyvin noin viiden auton letkasta, jossa rekka meni edellä, ohi, mutta eräs Kia Cerato päätti tukkia kaistan, jolloin ohittaminen jäi yhteen tai kahteen autoon. Sitten piti ohituskaistan jälkeen tehdä useampi ohitus, jotta pääsi alinopeutta ajavasta letkasta ja rekasta ohi. Varmasti nämä tilanteet olivat vaarallisempia kuin se, että olisi painanut 130 km/h kaistaa, jolla ei ole vastaantulevaa liikennettä.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Ei suinkaan tyypillinen motoristi vaan ihan tyypillinen omia sääntöjä noudattava kuski.
Tuon linkin takanakin oli havattavissa sitä samaa asennetta kuin sinullakin tarkoittaen sitä, että nämä omia sääntöjään noudattavat tuntuvat olevan niin vakuuttuneita omista taidoistaan, ettei heille koskaan käy mitään. Kolareita ajavat sitten ne tunarit ja ajotaidottomat idiootit.

Ilmeisesti et ole koskaan rikkonut mitään liikennesääntöä, joten voit heittää ensimmäisen kiven. Aika syväluotaava analyysi yhden virkkeen perusteella btw.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten piti ohituskaistan jälkeen tehdä useampi ohitus, jotta pääsi alinopeutta ajavasta letkasta ja rekasta ohi. Varmasti nämä tilanteet olivat vaarallisempia kuin se, että olisi painanut 130 km/h kaistaa, jolla ei ole vastaantulevaa liikennettä.
Jaa että ihan pakko oli päästä heti ohi, etkä malttanut odottaa seuraavaa ohituskaistaa tai ajaa vaikka Heinolaan asti, jossa alkaa motari ja ei tarvitse tuskastella ohitusten kanssa?

Itseäni häiritsee aina liikenteessä tietynlainen pelisilmän puute ja se, ettei osata hahmottaa tilannetta sitä seuraavaa ohitusta pidemmälle. Esim. juuri tuolla mainitsemallasi nelostiellä näkee jos jonkinnäköistä Teuvo maanteiden kuningasta välillä Lusi - Joutsa. Suurin osa matkaa on satasen aluetta ja matkan varrella on jokunen ohituskaista. Varsinkin ennen ohituskaistojen tuloa tuolla pätkällä nähtiin jos jonkinnäköisiä kamikaze-ohituksia ja ei niistä vieläkään ole päästy eroon. Ja alinopeutta ajavathan ovat nimenomaan aivan hirvittävä vitsaus tuolla pätkällä. Joutsasta Lusin kohdalle, jossa motari alkaa, on matkaa ~50km. Tuon matkan jos taittaa vaikka keskinopeudella 90km/h, niin aikaa kuluu 33,3 min. Keskinopeuden nostaminen vaikkapa 110 km/h pudottaa matka-aikaa peräti 6 minuuttia, joten kyllä sen takia kannattaa vaarantaa oma ja muiden tiellä liikkuvien terveys. (*)

Aina jaksaa ihmetyttää, kuinka lyhyt pinna jengillä on liikenteessä ja muutaman kymmenen sekunnin menetetty aika saa monella kuskilla sulakkeet palamaan täysin. Saa nähdä milloin Suomen teillä nähdään ensimmäinen kunnon road rage -kohtaus, jonka seuraukset on Porvoon mäkkärin autokaistan tapaiset. Sen takia olen opetellut jättämään provosoimisen ja provosoitumisen liikenteessä muiden huoleksi vaikka kuinka joku liimaantuisi motarin ohituskaistalla persuuksiin vaatien kaistaa itselleen.

(*) Tällä en nyt viitannut mitenkään erityisesti nimimerkki Ruutuässään tai siihen, että tämä tekisi kamikaze-ohituksia.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Se, että ohituskaistoilla yleensä kaikki kiihdyttävät, johtunee kahdesta syystä. Esimerkiksi nelostiellä ohituskaistoilla välillä Lusi-Jyväskylä on nopeusrajoitus yleensä 100 km/h, kun muualla se on 80 tai 60 km/h.
No ei ainakaan minun esimerkissäni, joka siis on kasitieltä (se toinen siis oli ykköstiellä kehäII paikkeilla). Siinä oli 100 km/h rajoitus aika pitkällä matkalla ennen ja jälkeen ohituskaistaa. Kuvaavaa oli, kun nuo kaksi peräkkäin körötellyttä pakettiautoa saapuivat ohituskaistan alkuun, niiden keskinäinen välimatka oli korkeintaan 50 m. Kun pääsin etummaisesta ohi ohituskaistan päässä, taaempi oli n. 200 m päässä.

PS. Kaikki Turkuun päin ajavat törttöilijät ovat oletuksena turkulaisia. Ei mitään henkilökohtaista. Paitsi sille Volvo-papalle.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itseäni häiritsee aina liikenteessä tietynlainen pelisilmän puute ja se, ettei osata hahmottaa tilannetta sitä seuraavaa ohitusta pidemmälle.
<klips>
Joutsasta Lusin kohdalle, jossa motari alkaa, on matkaa ~50km. Tuon matkan jos taittaa vaikka keskinopeudella 90km/h, niin aikaa kuluu 33,3 min. Keskinopeuden nostaminen vaikkapa 110 km/h pudottaa matka-aikaa peräti 6 minuuttia, joten kyllä sen takia kannattaa vaarantaa oma ja muiden tiellä liikkuvien terveys. (*)

Aina jaksaa ihmetyttää, kuinka lyhyt pinna jengillä on liikenteessä ja muutaman kymmenen sekunnin menetetty aika saa monella kuskilla sulakkeet palamaan täysin.
Olet hyvin oikeassa tuossa, mitä kerroit. Juuri usein kulkemallani kasitiellä ohittaminen on melko turhaa, mitä lähemmäs Turkua (tai siis tähtäimessäni olevaa ohitustietä, kuka nyt Turkuun haluaisi) tullaan. Jos pääset yhdestä letkasta ohi, toinen yleensä odottaa seuraavan mutkan takana. Joskus kuitenkin letka ajaa niin epäsäännöllistä vauhtia, että turvavälin pitäminen on melko vaikeaa. Sellaisessa haitarissa ajaminen on aika stressaavaa, kun joutuu uhraamaan ylimääräistä tarkkaavaisuutta letkan liikkeitä varten. Jonossa ajaminen voi olla leppoisaakin. Haitariletkan haluan mieluummin ohittaa. Kyse ei ole siis menetetystä ajasta, vaan pienemmän riskin valinnasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös