Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 000 164
  • 12 282
Tästä tulikin mieleeni, että jos olette autolla pysähtyneet suojatien eteen, ja joku ajaa pysähtymättä ohi, niin äänitorvi pohjaan.
Tämä kävi eilen mielessä, mutta jätin vielä väliin. Olin taas tutussa paikassa, kaksi kaistaa suoraan meneville (ja toki myös niistä voi kääntyä oikealle tai vasemmalle..) ja edessä juuri punaiseksi vaihtuneet valot. Jonoa oli sen verran että oli siihen suojatien eteen pysähdyttävä, koska en halunnut sitä täysin tukkia sillä 13 metrisellä ajokilla. Jalankulkijoita ei näkynyt "onneksi" missään. Koska 3 henkilöautoa ajoi sitä vasenta kaistaa ohitseni pysähtymättä. Enempää ei ehtinyt, kun valot vaihtui vihreälle ja lähdin liikkeelle. Ensimmäinen auto sentään tajusi tuon ja jarrutti, mutta liian myöhään. Kyseinen nainen tosin sitten heti suojatien jälkeen kääntyi vasemmalle, mutta kuitenkin. Eilen oli muutenkin kaikenmaailman sankareita liikenteessä. Etenkin kaistoilla pujottelevia tuning-teroja.

Tänään en tainnut antaa itsestäni kovin hyvää kuvaa. Omalla autolla olin liikkeellä maantiellä. Edessä pari henkilöautoa ja niiden edessä rekka. Nopeusrajoitus 100 ja rekka ei tietenkään kulje kuin se reilu 80. Edellä olevat pikkuautot ei tuntuneet olevan kiinnostuneita ohittamaan rekkaa, vaikka tilaisuuksia tulikin. Ohitin sitten pitkällä suoralla molemmat ja seuraavalla suoralla sitten sen rekan. No, vajaan kilometrin päästä pitikin sitten jo kääntyä rampista. Tuli melko urpo olo. Mutta en ole aiemmin kyseisestä rampista mennyt ja en vaan tajunnut että se on jo niin pian. Ja kuitenkin tuosta rampista jatkettiin toiselle valtatielle (Helsingin suuntaan) joten aika iso todennäköisyys oli että kyseisistä autoista joku sinnekin on kääntymässä. No, se toinen henkilöauto sinne tulikin perästä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tänään en tainnut antaa itsestäni kovin hyvää kuvaa. Omalla autolla olin liikkeellä maantiellä. Edessä pari henkilöautoa ja niiden edessä rekka. Nopeusrajoitus 100 ja rekka ei tietenkään kulje kuin se reilu 80. Edellä olevat pikkuautot ei tuntuneet olevan kiinnostuneita ohittamaan rekkaa, vaikka tilaisuuksia tulikin. Ohitin sitten pitkällä suoralla molemmat ja seuraavalla suoralla sitten sen rekan. No, vajaan kilometrin päästä pitikin sitten jo kääntyä rampista. Tuli melko urpo olo. Mutta en ole aiemmin kyseisestä rampista mennyt ja en vaan tajunnut että se on jo niin pian. Ja kuitenkin tuosta rampista jatkettiin toiselle valtatielle (Helsingin suuntaan) joten aika iso todennäköisyys oli että kyseisistä autoista joku sinnekin on kääntymässä. No, se toinen henkilöauto sinne tulikin perästä.
Aika turha tuosta itseään urpoksi tuntea. Olen toisinaan itse jättänyt ohittamatta kun olen tiennyt kääntyväni pian. Ja lähes joka kerta se hitaampi on kääntynyt samasta rampista, joten ohittamaan olen "joutunut" kuitenkin.
 
Aika turha tuosta itseään urpoksi tuntea. Olen toisinaan itse jättänyt ohittamatta kun olen tiennyt kääntyväni pian. Ja lähes joka kerta se hitaampi on kääntynyt samasta rampista, joten ohittamaan olen "joutunut" kuitenkin.

Niin no, tuossa minun tilanteessa tuo ei ollut oikeasti mikään kovin paha "synti" Koska tosiaan siitä rampista siirryin toiselle isolle tielle, missä on huomattavasti vaikeampi ohittaa. Hetkellisesti tuli kuitenkin vähän sellainen fiilis, että oliko ihan tarpeellinen ohitus.

En sitten yhtään tykkää tän kylän keskustasta. Molemmilla puolin bussipysäkit (toisella puolen vaan tosin saapuvat, eli eivät kauaa siinä ole) Ja etenkin ruuhka-aikaan se on ihan tukossa, koska tien leveyttä ei ole suunniteltu tuollaiseen. Tänäänkin kiva ahtautua siitä välistä kun vastakkaisella pysäkillä oli 3 tai 4 bussia ja viereisellä yksi. Ja vastaan tuli autoja, jotka tietty tunki samaan aikaan tuohon väliin. Siihen kun välillä lisätään vielä joku jakeluauto suunnilleen poikittain, niin hyvä tulee. Tai eräs toinen pysäkki, heti liikenneympyrän jälkeen. Siihen kun sopivaan aikaan osuu useita busseja, on ruuhka valmis. Kerran taisi osua 5 bussia samaan aikaan ja minä joka olin toiseksi viimeisenä, jäi autostani perä osittain liikenneympyrään ja perästä tullut bussi olikin sitten kokonaan vielä ympyrässä. Ja muu liikenne ei luonnollisesti siitä kohtaa ohi päässyt. Ja jokaisen oli tietenkin pysähdyttävä siinä pysäkillä. Vittumaisia tilanteita, mutta onneksi ne ei kovin kauaa aina kerrallaan kestä.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Jatkuvasti tulee ylilyöntejä autolla ajaessa, ylinopeutta kaupungilla, törkeitä ohituksia maanteillä yms.. mutta ei kuitenkaan mitään vaarallisia. Pyrin kuitenkin pitämään järkeä mukana jottei damagea tulisi. Autolla on vaan kiva ajaa kovaa, ei sille mahda mitään. Osaan kuitenkin olla järkevä vaikka ei ehkä puheideni perusteella niin luulisi.

Joskus tulee ajettua kylmästi ohi suojatien eteen pysähtyneestä autosta. Vielä ei ole tullut ruumiita mutta meikäläiselläkin on suht korkea auto niin näkee hyvin normi autojen yli. Aina tulee pysähdyttyä jos tulee epävarma fiilis. STOP merkkien kohdalla yleensä liun hiljaa ja tappavasti. Harvoin pysähdyn kokonaan.

Sakkoja en ole saanut vaikka ylinopeutta on aina vähintään se 5 ja maksimissaan 15. Idiootti olen mutta minkä sille mahtaa, en jaksa stressata.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Joskus tulee ajettua kylmästi ohi suojatien eteen pysähtyneestä autosta. Vielä ei ole tullut ruumiita mutta meikäläiselläkin on suht korkea auto niin näkee hyvin normi autojen yli.

Kuten kirjoitit, todella idioottimaista.

Kumma juttu, kun rekan hytistäkään ei aina näe henkilöauton takaa tulevaa pikkukersaa, niin pitää sinulla aika korkea auto olla, että voit pudottaa noin vain henkilöauton ohi.

Minkä takia ne pysähtelisivät suojatien eteen, jos sieltä ei ole ketään tulossa, tuota en ole vielä ymmärtänyt.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Minkä takia ne pysähtelisivät suojatien eteen, jos sieltä ei ole ketään tulossa, tuota en ole vielä ymmärtänyt.

Itse en viitsi ajaa risteysaluetta tukkoon tai pysähtyä suojatien päälle, jos yli en suoraan pääse.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kuten kirjoitit, todella idioottimaista.

Kumma juttu, kun rekan hytistäkään ei aina näe henkilöauton takaa tulevaa pikkukersaa, niin pitää sinulla aika korkea auto olla, että voit pudottaa noin vain henkilöauton ohi.

Minkä takia ne pysähtelisivät suojatien eteen, jos sieltä ei ole ketään tulossa, tuota en ole vielä ymmärtänyt.

Ylempänä tulikin jo hyvä vastaus tuohon että minkä takia.

Itse kyllä osaan kuitenkin katsella jo pidemmältä tilannetta ja kyllä aina jostain reiästä näkee tilanteen sen pysähtyneen auton takana eli onko siellä joku kakara tulossa vai ei. Tai ainakin tähän mennessä on tilanne ollut hallussa meikäläisellä. Tilanteet huomioon ottaen kuitenkin pysähdyn jos koen tilanteen liian epävarmaksi.

Aikalailla perus meininkiä tälläinen käytös varmasti on. Harva tuolla ajaa sääntökirjojen mukaan ja itse en ainakaan edes jaksa olla mikään hirmu tarkka. Sit jos kolahtaa niin kolahtaa. Sit jos olen syyllinen niin oma moka.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Aikalailla perus meininkiä tälläinen käytös varmasti on. Harva tuolla ajaa sääntökirjojen mukaan ja itse en ainakaan edes jaksa olla mikään hirmu tarkka. Sit jos kolahtaa niin kolahtaa. Sit jos olen syyllinen niin oma moka.
Vittu mikä idiootti. Toivottavasti ajat itsesi hengiltä ennen kuin joku syytön saa kärsiä.
 

Atte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Tampere United
Aikalailla perus meininkiä tälläinen käytös varmasti on. Harva tuolla ajaa sääntökirjojen mukaan ja itse en ainakaan edes jaksa olla mikään hirmu tarkka. Sit jos kolahtaa niin kolahtaa. Sit jos olen syyllinen niin oma moka.

Niin justiin. Ja jos kersa sattuu jäämään alle niin sä otat vain kylmästi vastuun tilanteesta ja lähetät kukkakimpun vanhemmille anteeksipyynnön kera.

Kanattaisi varmaan ajatella kunnolla etukäteen ennenkuin jotain sattuu oikeasti ja aloittaa vaikka ihan asennemuutoksesta. Turha puolustella sille, että muutkaan ei noudata sääntöjä. Tekstisi vaikuttaa, joko keskenkasvuisen tai äärimmäisen itsekeskeisen ja yksinkertaisen ihmisen aivoituksilta. Ajattele vähän!
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaupunkiliikenteestä

Jommassa kummassa eilisessä ilta-aviisissa oli joku juttu aikuisesta autokoulussa. Ne siellä autokoulussa opettaa ekonomista ajelua kaupungissa siten, että valutetaan autoa hiljalleen edessä siintäviin punaisiin. Parhaassa tapauksessa auton ei edes tarvitse pysähtyä ennen niitä valoja, kun valot ehtivät vaihtua vihreiksi ennen kuin auto lipuu kohdalle. Hohhoijaa. Saatanan maalaiset. Mulle on ihan sama, jos tällaista valuttamista harrastetaan jossain tuppukylässä, missä on muutamat liikennevalot. Suurkaupungissa asiat menee todellakin toisella tavalla. Tai ainakin tulisi mennä.

Helsingin ruuhkissa tulee ajaa reippaasti valoista toiseen ja unohtaa ekologisuudet. Kun kaikki ajavat reippaasti, samalla "täytetään" se oma korttelinpätkä autoilla. Siis kun valot vaihtuvat, kiihdytetään reippaasti, ja ajetaan seuraaviin punaisiin reippaasti, niin että muutkin autoilijat ehtivät valoista. Ei niitä ruuhkia tarvitse tekemällä tehdä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Ohituskaistoilla kiihdyttäminen..

Pakko tulla avautumaan kun alkoi sapettaa niin valtavasti. Mikä helvetti siinä on, että teillä joilla on ns. vaihtuva ohituskaista harrastetaan tätä ohituskaistojen kohdalla kiihdyttämistä. Eilen noin 200km matkalla edelläni ajoi joku "ritari" Audi A6:lla ja harrasti tätä suhteellisen vittumaista puuhaa koko matkan (tai siihen asti kun menin lopulta ohitse). Eli, nopeusrajoitus oli suurimman osan matkasta 100km/h ja Audi ajeli lievää alinopeutta eli 95km/h (eli mittarin mukaan 100). Noh, sitten kun aina tulee sopiva paikka ohittaa eli suora tai ohituskaista niin Audi-kuski tempaisee kaasua niin että hänen vauhtinsa on 120km/h. Yritäppä siinä sitten ohittaa fiksulla nopeudella. Lopulta päädyin sitten siihen, että ohitin tämän "ritarin" ja vauhti oli pakko kiihdyttää lähelle 140km/h että pääsin ohitse. Onko se niin vaikeaa säilyttää sama ajonopeus koko ajan, varsinkin kun tuostakin Audista varmasti vakionopeudensäädin löytyy.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko tulla avautumaan kun alkoi sapettaa niin valtavasti. Mikä helvetti siinä on, että teillä joilla on ns. vaihtuva ohituskaista harrastetaan tätä ohituskaistojen kohdalla kiihdyttämistä.

Toi on muuten todella perinteinen esimerkki suomalaisesta liikennekulttuurista. Ei todellakaan aukea tuo logiikka ainakaan itselle. Ottaako se itsetunnolle niin pahasti jos mennään jollain halvemmalla autolla oman arvoauton ohitse?
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Helsingin ruuhkissa tulee ajaa reippaasti valoista toiseen ja unohtaa ekologisuudet. Kun kaikki ajavat reippaasti, samalla "täytetään" se oma korttelinpätkä autoilla. Siis kun valot vaihtuvat, kiihdytetään reippaasti, ja ajetaan seuraaviin punaisiin reippaasti, niin että muutkin autoilijat ehtivät valoista. Ei niitä ruuhkia tarvitse tekemällä tehdä.

Juuri tuolla tavallahan ne ruuhkat syntyvät; ensin kiihdytetään nasta laudassa ja sitten valoissa liinat kiinni -> heiluri on valmis ja pian efekti ylettyy kilometrien matkalle. Onneksi pk-seudun ruuhkissa liikkujien joukossa on myös meitä "maalaisia", jotka tuota efektiä lieventävät pitämällä turvavälin ja hidastamalla pehmeästi, jotta takanatulevat ehtivät reagoimaan muutenkin kuin painamalla jarrupolkimen lattiasta läpi.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri tuolla tavallahan ne ruuhkat syntyvät; ensin kiihdytetään nasta laudassa ja sitten valoissa liinat kiinni -> heiluri on valmis ja pian efekti ylettyy kilometrien matkalle. Onneksi pk-seudun ruuhkissa liikkujien joukossa on myös meitä "maalaisia", jotka tuota efektiä lieventävät pitämällä turvavälin ja hidastamalla pehmeästi, jotta takanatulevat ehtivät reagoimaan muutenkin kuin painamalla jarrupolkimen lattiasta läpi.
Kirjoitinko nasta laudassa? Lyhyeen vastaukseesi sait sitten ujutettua yleisistä argumentoinnin virheistä olkinuken ja vierivän pinnan. Jatketaan sitten samalla linjalla. Ilmeisesti valojen vaihduttua vihreiksi jäät vielä hetkeksi tarkkailemaan tilannetta ja liikkeelle lähdössä käytät vain hienoista pintakaasua, jolla varmistat sen, että noilla vihreillä ei sitten kukaan muu takanasi oleva noista valoista pääsekään. Yhdet vihreä valot = yksi auto, jos siis kuljettajana on Frostburn. Kiva.
 
Viimeksi muokattu:

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Niin justiin. Ja jos kersa sattuu jäämään alle niin sä otat vain kylmästi vastuun tilanteesta ja lähetät kukkakimpun vanhemmille anteeksipyynnön kera.

Kanattaisi varmaan ajatella kunnolla etukäteen ennenkuin jotain sattuu oikeasti ja aloittaa vaikka ihan asennemuutoksesta. Turha puolustella sille, että muutkaan ei noudata sääntöjä. Tekstisi vaikuttaa, joko keskenkasvuisen tai äärimmäisen itsekeskeisen ja yksinkertaisen ihmisen aivoituksilta. Ajattele vähän!

Ajattelenkin, ite sä toit ton kersan alle jäämisen mukaan? Lähinnä vain meinasin että jos jotain töppäilen niin oma mokani se on. En puhu mistään ihmisten alle jäämisistä. 9 vuotta ollut kortti, ei ainuttakkaan kolaria, ei ainuttakaan läheltä piti tilannetta ja joka päivä sahaan kymmeniä ja usein satoja kilometrejä pitkin poikin autolla.

Vaikka olen uuno liikenteessä niin en mä mikään yksinkertainen ole tai keskenkasvunen, ja vitut mä mitään puolustele. Vertasin vain omia tempauksiani muihin siksi koska en tee kuitenkään mitään radikaalin typerää. En vetele kännissä autolla tai muuten riko sääntöjä kokoajan. Ylinopeutta ajaa jokainen ja esim suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä tapahtuu joka toisessa tilanteessa. Turha mulle mistään asenteista on puhua, sulaudun ajotyylini kanssa hyvin massaan ja en erotu mitenkään joukosta.

Suomessa on niin paljon kaheleita ja kusipäitä liikenteessä ettei mitään rajaa. Itse elän sääntöjen rajalla mutta mitään en aio muuttaa koska olen tähänkin asti pärjännyt ilman kömmähdyksiä.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole kyllä ikinä tullut ajatelleeksi että vaikka liikenne täynnä kusipäitä ja/tai täysin osaamattomia kuskeja onkin, alkaisin itse ajelemaan miten sattuu tai en välittäisi ajotyylistäni. Ei todellakaan, itse olen aina pitänyt kunniakysymyksenä että ajetaan sääntöjen mukaan ja sitten järkevästi tilanteen mukaan. Monta kertaa hävettää ja harmittaa jotkut pikkuvirheet, mutta kaikillehan niitä sattuu. Omasta mielestäni suomalainen liikennekulttuuri on kuitenkin suht asiallisen oloista meininkiä siihen nähden että ajokortin saa käytännössä jokainen ihminen joka sitä yrittää. Nimenomaan siihen nähden.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko tulla avautumaan kun alkoi sapettaa niin valtavasti. Mikä helvetti siinä on, että teillä joilla on ns. vaihtuva ohituskaista harrastetaan tätä ohituskaistojen kohdalla kiihdyttämistä.

Toi on muuten todella perinteinen esimerkki suomalaisesta liikennekulttuurista. Ei todellakaan aukea tuo logiikka ainakaan itselle. Ottaako se itsetunnolle niin pahasti jos mennään jollain halvemmalla autolla oman arvoauton ohitse?

Oletinkin, etten ole ainoa, jolla menee hermo kyseiseen käytökseen. Aika monesti tulee kotikaupungistani Jyväskylästä ajeltua Helsinkiin tai Tampereelle, ja lähes joka reissulla törmää tähän kyseiseen käytökseen. Myönnän omaavani sen verran "itsekunnoitusta" (lue: egoa), etten erityisesti tykkää siitä, että minut ohitetaan liikenteessä. Mutta joka ainut kerta kuitenkin olen käynyt itseni kanssa raastavat pari sekuntia miettiessäni, että "joku nyt tuli ohi, mitä sitten?". Mutta tämän ajatuksen kanssa taidan olla yksin, ainakin raskaan kaasujalan omaavista kuljettajista.

Eikä olisi ensimmäinen kerta, kun olen - erityisesti moottori- tai valtatiella ajaessani - fantasioinut siitä, että menen poliisikouluun, ja valmistuttuani otan maijalla kurvatessani silmätikuksi kaikki bemarit, mersut ja audit.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Toi on muuten todella perinteinen esimerkki suomalaisesta liikennekulttuurista.
Esimerkki on kyllä suurelta osin juuri suomalaisesta kusipäisyydestä liikenteessä mutta myös perinteisestä pelkäämisestä. Suomessa on paljon autoilijoita, jotka eivät yksinkertaisesti uskalla ajaa edes sitä suurinta sallittua nopeutta kaksikaistaisilla teillä. Kun sitten tulee ohituskaista, sitä uskalletaan nostaa nopeutta, koska tie juuri leveni.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täytyy olla aika paljon kokemusta eri liikennekulttuureista että voi sanoa tuon olevan juuri suomalainen ilmiö. Itse asiassa olisi aika erikoinen juttu jos missään muualla maailmassa autoilijat eivät käyttäytyisi noin.

Muutenkin, välillä todella ihmetyttää kuinka ihmisiä mitä ihmeellisimmät asiat liiikenteessä ärsyttävät. Siis jos joku sattuu ohittamaan, niin mitä vitun väliä? Itse ajelen yleensä sen 4-6 km/h yli sallitun nopeuden, koska silloin poliisi ei vielä asiaan puutu ja matka käy joutuisasti. Jos joku haluaa mennä kovempaa ja ottaa riskin sakoista, niin siitä vaan. Ei voisi kiinnostaa yhtään vähempää.

En ole edes ikinä huomannut että ne olisivat juuri Audi/Mersu/Bemari-kuskeja jotka liikenteessä ajelevat miten sattuu tai suurimpia ylinopeuksia. Kyllä niitä löytyy aika tasaisesti, oli auton merkki mikä tahansa.

Ihan käsittämätöntä tämä vaahtoaminen liikenteestä noin yleensäkin. Ei se niin vakavaa ole siihen asti, kun kanssaliikkujien henkiä ei vaaranneta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Esimerkki on kyllä suurelta osin juuri suomalaisesta kusipäisyydestä liikenteessä mutta myös perinteisestä pelkäämisestä. Suomessa on paljon autoilijoita, jotka eivät yksinkertaisesti uskalla ajaa edes sitä suurinta sallittua nopeutta kaksikaistaisilla teillä. Kun sitten tulee ohituskaista, sitä uskalletaan nostaa nopeutta, koska tie juuri leveni.

Voihan se olla noinkin, mutta onpas taas varsinainen logiikan riemuvoitto menossa niilläkin kuskeilla jotka tosiaan nostavat sitä nopeutta sitten niissä tilantessa, etenkin jos huomaavat toisen ohittavan.

Ja täytyy sen verran ottaa takaisin sanoja, koska en pysty sitä todistamaan, että se olisi vain Suomessa toteutuva asia, koska en nyt suoraan muista törmänneeni samankaltaisiin ohituskaistoihin muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Arvoisa -Niks-!

Itse olen nyt muutaman vuoden autoillut. Aina ajan rajoitusten mukaan, ellei tule pakottavaa tilannetta. Näihin luetaan muunmuassa tilantekeminen hälytysajoneuvolle. Ikinä ei voi olla niin kiire, että pitäisi rikkoa sääntöjä, jotka on luotu meidän kaikkien turvallisuutta ajatellen. Sillä ei ole mitään väliä, kuinka muut idiootit liikenteessä käyttäytyvät, vaan minimoida vahinkojen sattuminen näyttämällä hyvää esimerkkiä. Suojatien eteen pysähtynyt auto on yleensä pysähtynyt syystä. Syyksi ohittamiseen ei riitä se, ettei sieltä ennenkään ole ketään tullut, tai ei minulle ikinä mitään voi sattua. Mulle on aivan se ja sama satuttaako kaltaisesi idiootti liikenteessä itsensä. Ei paskankaan väliä, koska se on ansaittua, mutta jos sieltä sattuukin tulemaan lapsi takaa, jota et jostain syystä olekaan huomioinut, niin voit tappaa tai vahingoittaa häntä vakavasti, sekä kenties ohjausliikkeen seurauksena tappaa jonkun muun sen lisäksi. Minulle tuommoinen liikennekäytös on erittäin tuomittavaa, niinkuin sen pitäisi olla myös sinulle.

Olen itse melko nuori ja monet kaverini ajavat aivan miten sattuu. Kerran olen kyydistä soittanut poliisille, kun ei rauhoittumispyynnöt tehonneet. Jos ihmisellä on vähänkään järkeä päässä, niin ymmärtää viimeistään siinä tilanteessa tekevänsä ääliömäisiä ratkaisuja. Mainittakoon, että olen edelleen tämän mieshenkilön kaveri. Kerran muutama viikko takaperin joutui eräs innokas kiittämään minua taajama-alueella rajoituksen mukaan ajamisesta. Tuli takaa ehkä noin 80 km/h tunnissa yritti ohituskaistan kautta ohi, mutta sepä loppuikin kesken ja joutui palaamaan taakseni. 200 metrin päässä oli poliisi tutkan kanssa. Siitä 100 metriä eteenpäin oli pysäytykset. Kiinni oli jäänyt kymmeniä autoilijoita. Tällä kaverilla oli ilmeisesti melkoinen kiire. Kiirehän olisi tietysti loppunut odottaessa järkyttävän isoa sakkolappua vähintään sen puoli tuntia. Pysäytysten jälkeen välkytteli takaa valoja ja morjesti. Hetken päästä käännyin sivutielle ja tämä kaveri jatkoi rajoituksen mukaan ajamista.

Koen opettaneeni jollekin autoilijalle tilanteessa hienon asian ja olen edelleen ylpeä siitä.

Sitten toiseen asiaan, joka itseäni ärsyttää. Kuinka vaikeaa se on käyttää vilkkua liikenneympyrässä. Joskus ruuhka-aikaan ympyrään pääsyä odotellessani laskin noin 40 % autoilijoista jättävän käyttämättä vilkkua tai käyttämällä sitä väärin poistuttaessa. Se meinaan omiaan kasvattaa jo väkisinkin ruuhkien määrää. Jätä käyttämättä vilkkua, niin yksi auto ei pääse ympyrään. Pistä vilkku vasta juuri ennen poistumista, niin yksi auto ei ehdi ympyrään. Käytä vilkkua oikein laittamalla edellisen liittymän kohdalla päälle, niin yksi auto pääsee eteenpäin purkamaan ruuhkaa. Eikä ole vaikeaa!

Tähän onkin hyvä päättää oma liikenneavautuminen.
 

Arvoisa Mazza, en voisi ola enempää kanssasi samaa mieltä. Omalle kohdalleni on osunut ajettavaksi alitehoista Taunusta ja kovasti kulkevaa kiesiä ja aina olen löytänyt oman paikkani liikenteessä. Välillä on Taunus ollut liikenteen tukkona ja aina olen tehnyt parhaani että ohi pääsee. Toisinaan on autossa ollut polleja, joten parhaani mukaan olen ehkäissyt jonoja ja siten turhia pitkiä ohituksia, eli olen ohittanut rekan mallia 90km/h -> 140km/h.

Olipa roolini ollut mikä tahansa olen kuitenkin noudattanut seuraavaa sääntöä:"Onko mahdollista että kopsahtaa jos nyt lähden"? Lähes aina kun allani on alitehoinen Taunus, vastaus on mahdollisesti kopsahtaa, sitten kun alla on muutama litra ahdettua tahdin määräämistä vastaus on ei kopsahda. Näin siis samalla mulkulla vaihtelee onko se kusipää vai teiden tukko.

Miten sinulla?

PS. Viimeinen kysymys ei ollut kohdistettu nimim. Mazzaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Vertasin vain omia tempauksiani muihin siksi koska en tee kuitenkään mitään radikaalin typerää. En vetele kännissä autolla tai muuten riko sääntöjä kokoajan. Ylinopeutta ajaa jokainen ja esim suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä tapahtuu joka toisessa tilanteessa. Turha mulle mistään asenteista on puhua, sulaudun ajotyylini kanssa hyvin massaan ja en erotu mitenkään joukosta.

Suomessa on niin paljon kaheleita ja kusipäitä liikenteessä ettei mitään rajaa. Itse elän sääntöjen rajalla mutta mitään en aio muuttaa koska olen tähänkin asti pärjännyt ilman kömmähdyksiä.

Et tee mitään radikaalin typerää?!? Voi jessus, mikä liikenteessä on typerämpää, kuin aiemmin kuvailemasi tempeukset. Sulta pitäisi välittömästi ottaa kortti pois, toivon kuitenkin, että menetät korttisi, tai tapat/vammautat itsesi liikenteessä, ennen kuin niin käy vuoksesi jollekin viattomalle.
Uskomatonta kusipäisyyttä ohittaa pysähtymättä auto, joka on pysäytetty suojatien eteen. Itse kun noita liiketeessä näkee, niin kyllä torvi soi ja kansainvälinen käsimerkkikin toimii.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autolla on vaan kiva ajaa kovaa, ei sille mahda mitään.

Joskus tulee ajettua kylmästi ohi suojatien eteen pysähtyneestä autosta. Vielä ei ole tullut ruumiita...

Voi luoja! Yleensä helvetilliselle tyhmyydelle tulee naurettua, mutta silloin kun tyhmyys on vaaraksi viattomille niin alkaa enemmän itkettää. Toivottavasti sinulta viedään kortti tai ajat puuta päin niin ettet enää pääse auton rattiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös