Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 272
  • 13 118

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyse on siitä että tuo hidastelu levittää sen ruuhkan taaksepäin moninkertaiseksi. On ilmeisen vaikea ymmärtää että tuollainen pelleily ulottuu aika kauas sen oman auton ulkopuolelle.

Onneksi Helsingin keskustan ruuhkissa on sen verran reilu meininki ettei siellä kauaa pysty tuota hitaasti valuttamista harrastamaan, kun ruuhkissa jos jättää auton mentävän välin siihen eteen, niin nopeastihan siihen joku menee.

Itseä ärsyttää se, kun autoilijat huitelevat omissa ajatuksissaan liikennevaloissa, eivätkä osaa yhtään ennakoida, että kohta lähdetään liikeelle. Sitten kun se vihreävalo on ollut sen 10 sekuntia ja takana oleva tööttää, niin silloin vasta lähdetään liikkeelle ja taas ne ruuhkat pahenee. Ja se takana torvea soittanut on täysi kusipää, eikös?
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Voi luoja! Yleensä helvetilliselle tyhmyydelle tulee naurettua, mutta silloin kun tyhmyys on vaaraksi viattomille niin alkaa enemmän itkettää. Toivottavasti sinulta viedään kortti tai ajat puuta päin niin ettet enää pääse auton rattiin.

No eipä ole tullut aiheutettua mitään älytöntä vaaraa toisille koko ajohistoriani aikana. Oikeastaan tuollaiset jutut missä toivotaan toisen ajavan päin puuta ja sellaisella seuraamukselle etten ajaisi enään niin lähinnä tuo vaikuttaa tyhmyydeltä. En meinaan todellakaan vaaranna ihmisten henkiä kun lähden ajamaan autolla. Ehkä joo ajan max 15 km/h ylinopeutta yleensäkkin vielä isoilla teillä enkä missään kaupungilla ja ehkä joo en aina joka helvetin lakipykälää noudata liikenteessä. Pienet on kriteerit jos näiden tekemieni juttujen takia pitäisi ajaa puuta päin?

No joo ihan sama, ei vähempää voisi kiinnostaa. Ehkä hieman turhan paljon kärjistin asioita viesteissäni ja viesteistä ehkä tuli liiankin pahoja siihen nähden mitä totuus on.

Edit; Mukava vaan oli taas huomata kuinka jengi ottaa hernettä nenään. Koen vieläpä olevani suht hyvällä linjalla liikenteessä. Tuossa taas mökkireissulla tuli nähtyä niitä oikeasti kusipäisiä kuskeja joilta pitäisi kortti ottaa veke.
 

Rocco

Jäsen
Itse en viitsi ajaa risteysaluetta tukkoon tai pysähtyä suojatien päälle, jos yli en suoraan pääse.
Tämä on muuten sellainen asia valoristeyksissä tehtynä, mitä en ymmärrä. Jos valot on vihreällä, niin miksi silloinkin pitää jäädä sinne suojatien eteen odottamaan, eikä voi ajaa risteykseen? Jalankulkulkijoita ei siitä edestä tule koska heillä on punainen, ja kun itselle tulee punainen valo niin varmasti pystyy ajamaan risteyksestä pois ennenkuin muille autoille tulee vihreä valo, vaikka pitäisi odotella kääntyessään vaikka risteävän kadun suojatien kulkijoita.

Ja tähän liittyen toinen ihmettelyn aihe. Kun joku tänne risteykseen ajaa, mutta tämän jälkeen valot vaihtuu punaiseksi niin sitten jäädään siihen suojatien etupuolelle odottelemaan uudelleen vihreää. Kun olet ajanut vihreällä sulkuviivan ja ensimmäisen valopylvään ohi, pitää myös ajaa sieltä risteyksestä pois, vaikka sinä aikana se valo punaiseksi vaihtuukin.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No eipä ole tullut aiheutettua mitään älytöntä vaaraa toisille koko ajohistoriani aikana. Oikeastaan tuollaiset jutut missä toivotaan toisen ajavan päin puuta ja sellaisella seuraamukselle etten ajaisi enään niin lähinnä tuo vaikuttaa tyhmyydeltä. En meinaan todellakaan vaaranna ihmisten henkiä kun lähden ajamaan autolla.
Näin ajattelevat varmaankin kaikki jotka ajavat suojatien eteen pysähtyneiden autojen ohi - ainakin siihen asti kunnes joku jää alle. Joten ihan turha edes yrittää selittää ettet muka vaaranna ihmisten henkiä.
-Niks- kirjoitti:
Tuossa taas mökkireissulla tuli nähtyä niitä oikeasti kusipäisiä kuskeja joilta pitäisi kortti ottaa veke.
Ajoivatko nopeusrajoitusten mukaan, vai kehtasivatko pysähtyä suojatien eteen?
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Näin ajattelevat varmaankin kaikki jotka ajavat suojatien eteen pysähtyneiden autojen ohi - ainakin siihen asti kunnes joku jää alle. Joten ihan turha edes yrittää selittää ettet muka vaaranna ihmisten henkiä.

Ajoivatko nopeusrajoitusten mukaan, vai kehtasivatko pysähtyä suojatien eteen?

En edes tiedä miksi vaivaudun vastaamaan mutta siis, kyllä itse tiedän paremmin asian laidan että olenko vaarantanut ihmisten henkiä tai muiden ajajien turvallisuutta. En edes muista koska viimeksi olen jättänyt pysähtymättä suojatien eteen. Varmaankin syksymmällä jossain hesan keskustassa, edelleen korostan sitä etten todellakaan päräytä kovaa vauhtia ohitse. Aina hidastan minimiin ja todellakin pysähdyn jos ei ole varmuutta mitä tapahtuu.

On se vaan kumma kun olen tälläinen kusipäinen kuski ja voin silti käsi sydämmellä sanoa etten ole töpeksinyt liikenteessä kertaakaan ja ei ole kertaakaan ollut mitään vaaraa missä olisin voinut aiheuttaa muille jotain. Kai mä hirveällä munkilla sitten olen vetänyt tähän mennessä?

Mitä sitten tulee tuohon mökkireissu matkaan niin siellä juuri näki näitä tiemme legendoja jotka vetävät keltaisilla viivoilla ohituksia, roikutaan perseessä kiinni jos ajellaan 80 alueella 90 km/h tai jotain vastaavaa. Tuollaista paskaa en itse harrasta. Pidän turvavälit ja en varmaan ikinä ole ohittanut esim keltaisilla viivoilla.

-Ajan joo kovaa, mutta harkituissa paikoissa. Motarit yms yms.

-Otan huomioon kanssa liikkujat, en todellakaan halua ajaa kenenkään päälle tai vahingoittaa yhen yhtä ihmistä. Vaikkakin kierrän sääntöjä välillä niin pyrin aina ajamaan sillein etten vaaranna ketään. Varmasti aika vitun yleistä ja en todellakaan vetoa siihen seikkaan että "kaikki muutkin sikailee". Tuolla vaan ei paljon täydellisiä kuskeja ole. Eikä tule.

Täällähän nyt on vain tarrattu tuohon suojatien eteen pysähtymättä jättämiseen ja jos jätän ehkää 2/10:stä kerrasta pysähtymättä niin se on huomattavan pieni määrä kuin vertaaa niihin tolloihin mitkä ajelee esim juuri Helsingin keskustoissa 8/10 keskiarvolla noista suojatie hässäköistä läpi pysähtymättä. Eikä ole kovin kaukana kun sanoin ylempänä joka toisen auton menevän läpi pysähtymättä.

Vähän kaduttaa jo että edes lähdin tähän ketjuun mukaan kun oli arvattavissa tää häsmäkkä. Eiköhän nytkin jotkut vedä omia johtopäätöksiään tästäkin viestistä ja arvostelee mut aivottomaksi pelleksi. No, eipä se mua haittaa. Olisi mukava vaan nähdä miten nämä muut messiaat ajelee? Kyllähän täällä puhutaan kuinka eräät noudattaa ja palvoo liikennesääntöjä. No juu, antaa olla.

Peace out.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Tämä on muuten sellainen asia valoristeyksissä tehtynä, mitä en ymmärrä. Jos valot on vihreällä, niin miksi silloinkin pitää jäädä sinne suojatien eteen odottamaan, eikä voi ajaa risteykseen?

Siksi, kun en ole 110% varma siitä, että ehdin poistua risteysalueelta ennen kuin poikittainen liikenne saa luvan kulkea. Aina ei näe sinne mäen päälle seuraaviin valoihin, josko siellä olisi tie vapaana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siksi, kun en ole 110% varma siitä, että ehdin poistua risteysalueelta ennen kuin poikittainen liikenne saa luvan kulkea. Aina ei näe sinne mäen päälle seuraaviin valoihin, josko siellä olisi tie vapaana.
Se ei taas ole sinun ongelma jos olet keskellä risteystä kun poikittaisilla vaihtuu vihreäksi. Olet kerennyt ajaa risteykseen ja näin ollen sinulla on etuajo-oikeus. Jos risteyksessä taas on poikittain valkoisia viivoja maalauksina, tarkoittaa se, että silloin pitää jäädä odottamaan ennen viivattua aluetta. Tavallisessa risteyksessä ei tarvitse.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se ei taas ole sinun ongelma jos olet keskellä risteystä kun poikittaisilla vaihtuu vihreäksi. Olet kerennyt ajaa risteykseen ja näin ollen sinulla on etuajo-oikeus. Jos risteyksessä taas on poikittain valkoisia viivoja maalauksina, tarkoittaa se, että silloin pitää jäädä odottamaan ennen viivattua aluetta. Tavallisessa risteyksessä ei tarvitse.

Kiitos tiedosta, enpä tuota muista aikaisemmin kuulleeni. Onkos kenelläkään kokemusta miten tuo toimii sitten käytännössä? Oletettavasti ne poikittain tulevat kuvittelevat kuitenkin olevansa etuajo-oikeutettuja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olet kerennyt ajaa risteykseen ja näin ollen sinulla on etuajo-oikeus.

Mitäs hemmettiä sillä etuajooikeudella tekee kun on ajanut risteyksen tukkoon eikä pääse eteenpäin ja risteävillä olisi minua lukuunottamatta vapaa baana?

Jos taas tällä tarkoitettiin niitä tunareita jotka eivät valoissa kääntyessään uskalla ajaa risteykseen sisälle ennen kuin horisontissa ei varmasti näy lähestyviä ajoneuvoja, niin hyvä että syy tähän tötöilyyn selvisi ja liikenne on taas yhden auton verran sujuvampaa.
Onkos kenelläkään kokemusta miten tuo toimii sitten käytännössä? Oletettavasti ne poikittain tulevat kuvittelevat kuitenkin olevansa etuajo-oikeutettuja.

No eivät kuvittele. Olit ainoa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Käsittääkseni risteysalueelle ei saa ajaa valoista riippumatta ellei ole varma, että pääsee sieltä myöskin pois. Tietysti, ennalta-arvaamattomia tilanteita kuten kala-autoilija risteysalueella tapahtuu ja silloin pitää kaikkien olla joustavia - joskus idiootit vain saavat ajokortin. Mutta jos näyttää jo etukäteen siltä, että risteys ei aukea ennen kuin valot vaihtuu tai väistämisvelvollisuus toteutuu, ei sinne pidä ajaa.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Käsittääkseni risteysalueelle ei saa ajaa valoista riippumatta ellei ole varma, että pääsee sieltä myöskin pois...Mutta jos näyttää jo etukäteen siltä, että risteys ei aukea ennen kuin valot vaihtuu tai väistämisvelvollisuus toteutuu, ei sinne pidä ajaa.

Ei se ihan noin mene. Jos menisi, ei erikseen tarvittaisi ruudutettuja/viivoitettuja risteysalueita. Erään iltapäivälehden Autot-osiossa eräs poliisi totesi vihreän valon oikeuttavan ainoastaan ajamaan pääopastimen ohi, jos estettä ei edessä ole.

Vaikka pykäläviidakosta ei ehdotonta kieltoa olekaan, risteykseen ajaminen (vahingot ovat eri asia) ilman varmuutta läpi pääsystä olisi tosiaan syytä jättää väliin. Yleensä ennakoimalla ja lukemalla liikennettä eteen päin pystyy tilanteen arvioimaan. Tuo on taas niitä tekoja, joilla jokainen voi helpottaa liikenteen sujumista. Joskus on itselläkin käynyt vanhanaikaisesti, ja todella typerältä on tuntunut, vaikkei montaa hetkeä joutunutkaan muita seisottamaan. Onneksi ei ihan pahimpaan ruuhka-aikaan ole käynyt tuollaista.

Ja -Niks-:lle vielä samasta aiheesta kuin jo monet ovat vaahdonneet; mitäs helvetin merkitystä sillä on, jos et kenenkään henkeä/terveyttä ole VIELÄ uhannut? Toivo vain ette lausahdus "Kerta se on ensimmäinenkin" realisoidu.
Nuo aja puuhun-tyyliset kommentit varmasti kumpuavat siitä lähes täydellisestä välinpitämättömyydestä, joka teksteistäsi vaikuttaa nousevan. Vaikka olisitkin koerkan auton ohjaimissa, liikkuessasi eteen päin ja katsoessasi vasempaan, voi joku kävellä eteesi luullen sinun noudattavan sääntöjä. Vaikka olisit katsonut oikealle, kävelijälle jää vielä aikaa muuttaa suuntaa vaikka näytti samaan suuntaan olevan menossa. Ilmeisesti kyseessä ei ole mikään mini, jolloin jo hiljaisessa vauhdissa tapahtuva törmäys voi aiheuttaa suurtakin vahinkoa. Puhumattakaan tien pintaan osumisesta.

On toki hienoa, ettet tee mitää todella typerää liikenteessä, pitäisiköhän hommata mitali jostain kun et sentään kännissä suhaile kaupungilla satasta. Logiikkasi mukaan niin voisi hyvin tehdä, kun moni muukin niin tekee. Jos joku (liian moni) toimii liikenteessä typerästi, se ei oikeuta sinua seuraamaan perässä. Voithan olla individualisti, ja noudattaa väistämissääntöjä. Toivottavasti poliisi osuu joskus kohdalle, ja puuttuu asiaan. Vahinkoja varmasti sattuu kaikille, niille ei vaan aina voi mitään, mutta tarkoitukselliselle sääntöjen rikkomiselle ei hurraata voi huutaa. Vaikuttipa se kuinka turvalliselta tahansa.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
No eipä ole tullut aiheutettua mitään älytöntä vaaraa toisille koko ajohistoriani aikana.

*************

En meinaan todellakaan vaaranna ihmisten henkiä kun lähden ajamaan autolla. Ehkä joo ajan max 15 km/h ylinopeutta yleensäkkin vielä isoilla teillä enkä missään kaupungilla ja ehkä joo en aina joka helvetin lakipykälää noudata liikenteessä.

*********************

Koen vieläpä olevani suht hyvällä linjalla liikenteessä.

Ei jumalauta. Ensinnäkin voisi tarttua tuohon 15km/h ylinopeuteen. Ihan vain kysyn että tiedätkö kuinka paljon tuo 15km/h ylinopeus vaikuttaa auton pysähtymismatkaan vaikkapa märällä tiellä? Tai että minkä verran tuo vaikuttaa auton toimintaan.

Ja koet vieläpä olevasi suht hyvällä linjalla liikenteessä? Auto on pysähtynyt suojatien eteen, ja ajat kylmästi läpi? Myönnän että itse olen tuon virheen tehnyt kerran mutta en todellakaan tahallani, väsyneenä aamulla pienessä kiireessä töihin, onneksi tuo "pysähtynyt" auto ei ollut ihan vielä ehtinyt pysähtyä täysin joten kaksi jalankulkijaa eivät olleet vielä lähteneet ylittämään katua. Tuon takia tulee nykyään oltua helvetin tarkka noissa tilanteissa, ja muutaman kerran on saanut todistaa muiden törttöilyä kun itse on pysähtynyt ja tuo pistää kyllä niin vihaksi ettei mitään järkeä. Ja niin, piti sanoa vaan että joka ikinen kerta kun ajat tuollaisessa tilanteessa suojatien läpi niin aiheutat ison vaaran muille ihmisille.

Kortti pois ja heti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitäs hemmettiä sillä etuajooikeudella tekee kun on ajanut risteyksen tukkoon eikä pääse eteenpäin ja risteävillä olisi minua lukuunottamatta vapaa baana?

Näinpä. Omaa harkintakykyä saa ja pitää käyttää liikenteessä kunhan se ei tarkoita liikennesääntöjen rikkomista, -Niks-lle huomio.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ei se ihan noin mene. Jos menisi, ei erikseen tarvittaisi ruudutettuja/viivoitettuja risteysalueita. Erään iltapäivälehden Autot-osiossa eräs poliisi totesi vihreän valon oikeuttavan ainoastaan ajamaan pääopastimen ohi, jos estettä ei edessä ole.
Eikös se kuitenkin juuri niin pykälien mukaan mene ettei risteykseen saa ajaa jos ei ole varmuutta ettei sieltä pääse myös yli ennen kuin esim. risteävän tien valot vaihtuvat vihreiksi? Ja nämä viivoitukset risteysalueelle on laittettu nimenomaan siksi koska ihmiset ovat niin juntteja että tunkevat sinne risteykseen vihreillä vaikka tukossa on.

Pari viikkoa sitten istuin pitkään bussissa keskellä Tuusulantietä/Mäkelänkatua. Olin menossa Arenan suuntaan ja bussin oli aivan pakko ängetä keskelle risteystä vaikka Messukeskuksen suuntaan menevä liikenne ei oikein edennyt. Mukavasti bussi plokkasi kaiken kaupunkiin päin menevän liikenteen, niin autot kuin ratikatkin. Torvet soivat ja kuskilla niska punoitti.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei jumalauta. Ensinnäkin voisi tarttua tuohon 15km/h ylinopeuteen. Ihan vain kysyn että tiedätkö kuinka paljon tuo 15km/h ylinopeus vaikuttaa auton pysähtymismatkaan vaikkapa märällä tiellä? Tai että minkä verran tuo vaikuttaa auton toimintaan.

Ja koet vieläpä olevasi suht hyvällä linjalla liikenteessä? Auto on pysähtynyt suojatien eteen, ja ajat kylmästi läpi? Myönnän että itse olen tuon virheen tehnyt kerran mutta en todellakaan tahallani, väsyneenä aamulla pienessä kiireessä töihin, onneksi tuo "pysähtynyt" auto ei ollut ihan vielä ehtinyt pysähtyä täysin joten kaksi jalankulkijaa eivät olleet vielä lähteneet ylittämään katua. Tuon takia tulee nykyään oltua helvetin tarkka noissa tilanteissa, ja muutaman kerran on saanut todistaa muiden törttöilyä kun itse on pysähtynyt ja tuo pistää kyllä niin vihaksi ettei mitään järkeä. Ja niin, piti sanoa vaan että joka ikinen kerta kun ajat tuollaisessa tilanteessa suojatien läpi niin aiheutat ison vaaran muille ihmisille.

Kortti pois ja heti.

Mukavaa saivartelua taas, nyt mentiin jo märänkelin ajoihin.

Osaan ottaa kelin huomioon kun lähden ajamaan, jos on kuivaa keliä niin menen ihan muiden mukana tuolla. Keskiarvolla +10km/h ylinopeutta. Max se 15 km/h minkä mainitsin ja nyt täällä taas luullaan että en ikinä höllää kaasuajlkaa ja mulla on aina ylinopeutta. Ei todellakaan, aina tilanteen mukaan.

Mitä vielä tulee tuohon suojatie juttuun niin en ikinä, siis en ikinä! Ole ajanut ohi kovaa vauhtia pysähtymättä. Aina hiljennän ja niinkuin olen jo monta kertaa sanonut niin katson aina tilanteen tarkasti ennen kuin hätiköin. Mitä sitten tulee tuohon kortin pois ottamiseen niin hyväksyn asian jos oikeasti jään kiinni jostain törkeästä tempusta ja ansaitsen rangaistuksen. Olen vain varma etten tee mitään törkeää että noin tulee tapahtumaan ja kuitenkin poliisien kanssa joutuisi aika hätäseen tekemisiin jos ajaisin päin helvettiä tuolla joka puolella.

Jätetään se korttien pois otto ja sakottaminen poliiseille, ne sen osaa tehdä live tilanteissa ja olisivat voineet tehdä sen monesti omalla kohdallankin jos olisivat syytä nähneet. Niin ja onneksi eivät päätöksiään tee jatkoaikaan kirjoitettujen viestien sisällön takia.

Edit; Sanotaan vielä pojat että teitä on suht helppo ärsyttää, huomasin itsekin tekstin näyttävän helvetin pahalta kun sen lukee näytöltä mutta sitten kun tuolla liikenteessä soveltaa noita asioita mitä teen niin eipä siellä oikein kukaan ylireagoi minun tekemisiin? On tainnut pari kertaa joku töötti tulla jos en ole valoissa reagoinut tarpeeksi nopiaan.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Mitä vielä tulee tuohon suojatie juttuun niin en ikinä, siis en ikinä! Ole ajanut ohi kovaa vauhtia pysähtymättä. Aina hiljennän ja niinkuin olen jo monta kertaa sanonut niin katson aina tilanteen tarkasti ennen kuin hätiköin. .

Mikä on sinulle sitten kova vauhti ja kuinka nopeasti ajat sitten sen suojatien eteen pysähtyneen auton ohitse?
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Mikä on sinulle sitten kova vauhti ja kuinka nopeasti ajat sitten sen suojatien eteen pysähtyneen auton ohitse?

Tilanne jos on sellainen että päätän tyhmyydessäni ajaa ohi pysähtyneen auton. Niin en nyt tarkkaa nopeutta osaa sanoa mutta niinkuin monet varmaan kuvittelee mun vetävän +40km/h ohi niin ei todellakaan. Hidastan jo hyvissä ajoissa ja väijyn pysähtyneen auton vierellä. Ryömitys vauhdilla etenen, pienikin vauhti tappaa mutta jos ryömitys tyylillä menee eteenpäin siinä pystyy itsekin vaikuttamaan lopputulokseen paljon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, aika jeesutelua täällä. Hän voi toki vapaasti heittää ensimmäisen kiven, joka ei koskaan, esimerkiksi moottoritiellä, aja 15km/h ylinopeutta. Tai taajamassa 5km/h ylinopeutta. Toi Niksin suojatiehommeli on tietty ihan oikeasti perseestä, se varmaan vaatii kunnon läheltäpiti-tilanteen ennen kuin tavat muuttuu, toivottavasti ei vaan kolahda ennen sitä.
Ja melko varma olen siitäkin, että suurin osa on ainakin joskus ajanut pysähtymättä esim kadun sivussa 4 metriä suojatiestä pysäköidyn auton ohi, joko käyttäen omaa harkintaa (lakihan ei tuota etäisyyttä taida määritellä), tai epähuomiossa. Että sikäli.

Minä, benicio, ainakin ajan joka aamu moottoritiellä noin 15-20km/h ylinopeutta, taajamassakin ajan usein 45km/h 40-alueella. Viime viikolla, kun autostani meni kytkin paskaksi, ajoin myös snadisti päin punaisia ja toisaalta hidastelin valoihin ajamista, kun valo oli punainen, vaikka takanani oli autoja. Olen ajanut vanhoilla vihreillä myös ilman hyvää syytä, kiireessä muka. Tänään aamulla vilkautin tavoistani poiketen valoja edessä ajaneelle, joka moottoritiellä poukahti minun omalle vasemmalle aamukaistalleni, ja jouduin jarrutuksella hiljentämään vauhtini 140:stä 115:sta. Mitäs me kusipäät.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kevyttä yhteisjeesustelua porukalta. Tuo suojatiehomma on ihan selvä, mutta maantiellä 15km/h ylinopeus on kyllä sen luokan maan tapa, ettei siitä voi yhtä kaveria laittaa tilille. Minä ajan joka päivä kahteen suuntaan n. 30km 80-alueella ja kyllä siellä on rajoituksen mukaan ajavat vähemmistössä. Keskinopeus on lähempänä sataa kuin kahdeksaakymmentä. Mitä vähemmän on liikennettä, sen reippaampi on kaikilla vauhti. 80km/h junnatessa menee pakut ja kuorma-autotkin ohi.

Tämä teksti ei ollut puhe ylinopeuden puolesta, vaan lähinnä asioiden suhteuttamisesta.

edittiä. hidas
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Varo vaan benicio, kohta jengi iskee sunki kimppuun.

No joo, suojatie hommassa kyllä oikeastaan on pakko alkaa taas olemaan skarppina koska kesä kun tulee niin massaa liikkuu enemmän ja ne pelätyt pyöräilijät tulevat taas kehiin, jos autoilijat menee vuosi vuodelta hurjimmiksi niin kyllä nuo pyöräilijät/rullaluistelijat yms yms menee vielä pahemmiksi. Varsinkin nuoriso vetää niin överiksi ettei mitään tolkkua. Näihin vaan pitää tottua ja olla tarkkana.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Varsinkin nuoriso vetää niin överiksi ettei mitään tolkkua. Näihin vaan pitää tottua ja olla tarkkana.

Tästä on jo orastavia merkkejä ilmassa, sanoisin niitä kevään merkeiksi. Kulttuurin kuuluu ilman vaiheita välttämättömyytenä se, että jos on lökäpöksyt, vanha fillarinromu, lippis kenollaan tai väärinpäin ja ikää n. 14 v, on etuajo-oikeutettu ilman mitään velvollisuutta seurata autoliikennettä missään määrin. Poikkeustapauksissa pysähdytään punaisiin valoihin risteyksissä, mutta harvoin siihenkään vaivaudutaan, sillä onhan kyse kingeistä. Eikä nyt puhuta pelkästään stadin kingeistä. Mitä useampi sielu on nippuna liikkeellä, sitä vähemmän liikennesäännöt merkitsevät yhtään mitään, koska kovin jätkä vetää överiksi eniten.

Yritän kyllä lähestyä suojateitä maltillisella tilannenopeudella, mutta nämä lökäpöksyt eivät väistä niin yhtään mitään, vaaratilanteita on jo pari tullut. Ai niin, ettei unohdu, mopoautot saisi kieltää lailla.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Mitä vielä tulee nuorison käyttäytymiseen niin kerran näin jo kaukaa että kolme noin 15 vuotiasta jätkää kävelee siihen malliin että pölähtävät tien yli ilman mitään suojatietä. No näinhän siinä sitten kävi ja menivät tien yli. Tilanne ei kuitenkaan ollut ohi koska yksi näistä keijoista jäi tien reunaan osoittelemaan jotain mulle. Lähellä oli bussipysäkki ja töräytin autoni parkkiin siihen ja lähdin hieman lapsellisesti jätkien luo ja kysyin mikä on ongelma. Myönnän että turhaan kilahdin mutta ainakin itseäni vituttaa tuollainen päteminen ja sormien näyttely huvin vuoksi. Nyky nuorilla ei ole mitään käytöstapoja ja aina jos on sauma niin varmasti pistän vastaan ja en päästä vähällä. Ikinä ei ole vielä kukaan alkanut aukomaan päätä kun menee päin naamaa juttelemaan.

Kuuluisi melkein jo vitutus ketjun puolelle.

Edit; Toinen tarina on sitten se kun eräs jätkä heitti lumipallolla autoani kun ajoin bussi pysäkin ohi. No se jätkä varmaan juoksee vieläkin. Eka autolla kävelytielle ja sitten ampaisin juoksulla perään.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kevyttä yhteisjeesustelua porukalta. Tuo suojatiehomma on ihan selvä, mutta maantiellä 15km/h ylinopeus on kyllä sen luokan maan tapa, ettei siitä voi yhtä kaveria laittaa tilille.
En minäkään tuosta ylinopeudesta voisi juurikaan vähempää välittää, mutta tuo suojatiehomma on se jota en hyväksy. Tosin nyt kun -niks- on muutaman viestin verran puheitaan lieventänyt, niin ei tuo nyt niin paha tapaus tainnut sitten ollakaan. Niitäkin kun on enemmän kuin liikaa jotka ajavat hiljentämättä ohi.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on muuten sellainen asia valoristeyksissä tehtynä, mitä en ymmärrä. Jos valot on vihreällä, niin miksi silloinkin pitää jäädä sinne suojatien eteen odottamaan, eikä voi ajaa risteykseen?

Se ei taas ole sinun ongelma jos olet keskellä risteystä kun poikittaisilla vaihtuu vihreäksi. Olet kerennyt ajaa risteykseen ja näin ollen sinulla on etuajo-oikeus. Jos risteyksessä taas on poikittain valkoisia viivoja maalauksina, tarkoittaa se, että silloin pitää jäädä odottamaan ennen viivattua aluetta. Tavallisessa risteyksessä ei tarvitse.

En pysty käsittämään kuinka pihalla niin moni autoilija on. Risteysalueiden tukkiminen on täysin vältettävissä jos osaa edes hieman ennakoida.

Ja mitä poikittaisviivoihin risteysalueella tulee, ne eivät muuta liikennesääntöjä yhtään mihinkään, ne on tehty muutamiin risteyksiin vain havainnollistamaan junteille (kuten ylempänä osuvasti todettiin), ettei risteystä tule ajaa tukkoon.

Ylipäänsä monilla tuntuu olevan olennaista vain se, mitä liikennesääntöjen mukaan saa tehdä, vaikka tulisi keskittyä myös siihen, mikä on järkevää liikenteen sujuvuuden kannalta. On varmaan hieno fiilis istua siinä Nissanissa keskellä risteystä ja tukkia liikenne ja ajtella, että enhän minä tehnyt mitään väärin, ohitin pääopasteen vihreän aikana.
 

Rocco

Jäsen
Ylipäänsä monilla tuntuu olevan olennaista vain se, mitä liikennesääntöjen mukaan saa tehdä, vaikka tulisi keskittyä myös siihen, mikä on järkevää liikenteen sujuvuuden kannalta. On varmaan hieno fiilis istua siinä Nissanissa keskellä risteystä ja tukkia liikenne ja ajtella, että enhän minä tehnyt mitään väärin, ohitin pääopasteen vihreän aikana.
Mutta miten se risteys voi mennä tukkoon, kun korkeintaan joudut odottamaan samaan suuntaan menevien jalankulkijoiden takia kääntyessäsi oikealle, tai vastaantulevan liikenteen odottamista kun käännyt vasemmalle? Liikennevaloissa on niin pitkät turva-ajat eri suunnista tulevien vihreille, että varmasti kaikki risteyksessä olevat kaksi tai maksimissaan kolme autoa ehtivät mainiosti pois ennenkuin muualta tuleville tulee vihreä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös