Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 715
  • 13 155

#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hyvinkään Tahko, Pasi Nurminen
Tässä eräs päivä sattui taas melkoinen läheltäpiti tilanne, missä huomattiin suojatien kunnioitus. Olin tässä kotikylällä pääkadulla ylittämässä suojatietä. seisoin liikenteenjakajan kohdalla siinä "välipysäkillä", pakettiauto pysähtyi eteeni ja näytti minulle merkin että voin mennä. Lähdin ylittämään katua, kun pakettiauton viereistä samaan suuntaan kulkevaa kaistaa pitkin painoi ainakin 60 km/h tunnissa joku v*tun urpo suojatien yli PYSÄHTYMÄTTÄ pakettiauton viereen. Onneksi olin sen verran hereillä etten ihan suoraan alle kävellyt.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Moottoritiellä Lahti-Hki-välillä sattui seuraavaa: Olin ohituskaistalla ohittamassa muutamaa rekkaa. Nopeutta oli n.120-125 km/h, kun huomasin, että perääni liimautui ökymersu. Urpo, joka ohjasi sitä muistutti aivan Juhani Palmua. Kaveri ajoi n. 5 metrin etäisyydelle puskuristani ja väläytteli valoja sen merkiksi, että minun olisi pitänyt väistää oikealle kaistalle rekkojen väliin. Kun en tätä tehnyt, herra päätti ajaa aivan kanttiimme, jolloin etäisyyttä ei enää ollut kuin kolme metriä. Tämän jälkeen tuo ehkä n. 60-70 vuotias patu lähti yrittämään ohi minun vasemmalta puolen onnistumatta kuitenkaan siinä. Lopulta olin ohittanut letkan ja siirryin oikealle kaistalle. Näytin herralle keskaria, jonka seurauksena hän siirtyi oikealle kaistalle hiljentäen etupuskuriimme kiinni. Tämän tehtyään tuo ilmeisesti pienestä munasta ikänsä kärsinyt herra pöräytti pakokaasut silmillemme ja kiihdytti vauhdilla tiehensä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellä on kuulemma Nelostiellä Mäntsälän lähellä täysi härdelli päällä, systeri juuri soitteli sieltä. Neljän auton ketjukolarin seurauksena tie on poikki ja poliisi yrittää ohjata liikennettä muualle. Ja siellä kuulemma ajellaan pientareita pitkin useampi auto rinnakkain ja meno on sen näköistä että kohta rytissee lisää... On se kumma että nämä juhlapyhät muuttavat ihmiset aivan idiooteiksi...
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voisi kuitenkin itse ensin tarkistaa ne liikennesäännöt ja oman käytöksen. Lähdin pysäkiltä normaaliin tapaan, vilkku päälle ja parin sekunnin päästä liikkeelle. Näin kyllä että takapyörien kohdalla on se audi, mutta koska kyseinen pysäkki oli tien laidassa, lähdin liikkeelle.

Kyllähän tässä tapauksessa bussikuskilla olisi enemmän paikallaan tarkastaa liikennesäännöt ja oma asenne, kun antaa kanssa-autoilijoille "normaaliin tapaan" kaksi sekuntia aikaa reagoida aikeisiinsa ja lähtee liikkeelle, kun autoilija on jo rinnalla ohi menossa. Onneksi läheskään kaikki bussikuskit eivät ole tällä mentaliteetilla liikenteessä.
 
Kyllähän tässä tapauksessa bussikuskilla olisi enemmän paikallaan tarkastaa liikennesäännöt ja oma asenne, kun antaa kanssa-autoilijoille "normaaliin tapaan" kaksi sekuntia aikaa reagoida aikeisiinsa ja lähtee liikkeelle, kun autoilija on jo rinnalla ohi menossa. Onneksi läheskään kaikki bussikuskit eivät ole tällä mentaliteetilla liikenteessä.

Arvasin että tällaista kommenttia tulee. Voisi lukea myös sen viestini vähän tarkemmin. Kyseinen pysäkkihän sijaitsee tien laidassa, joten siinä ei ole normaalia syvennystä, tie on kyllä aika leveä siinä kohtaa. Odotin myös pari sekuntia vilkun laiton jälkeen ja siinä ajassa tuo audimies olisi ehtinyt hiljentää aivan hyvin ja antaa minun mennä, kun itse tiesi kääntyvänsä parinkymmenen metrin jälkeen sinne pihalle. Tuo paikka on muutenkin sellainen että siinä on vaan pakko lähteä liikkeelle, vaikka ihan takana olisikin joku. Koska siinä on paljon liikennettä ja sitä tilaa ne ei anna. Vaan ne vetää sieltä ohi joka tapauksessa. Ja eihän siinä mitään, kun ne yleensä jatkaa suoraan ja ehtivät siitä ohi ihan hyvin, kun ei se bussi kiihdy ihan sekunnissa. Tällä viikolla seurasin työkaverin otteita tuolla pysäkillä ja hän jäi odottamaan että sitä tilaa tulee. Sai odottaa aika pitkään, jopa joku fillaristi lähti sieltä rinnalle. Ei jengi täälläpäin välitä tippaakaan siitä että niiden pitäisi antaa tilaa. Joten edelleen uskallan väittää että audimiehellä se asenneongelma oli ja monella muullakin tällä palstalla, koska aina tuntuu löytyvän idioottien puolustajia.

Aika pelottavakin tapaus sattui myös tässä muutama päivä sitten. Joku fiksu perheenisä päätti sinne kaupan pihaan koukata ihan siitä minun nenän edestä (ajoi siis minua vastaan). Siinäkään kun ei voinut odottaa paria sekuntia, koska eihän sitä bussia voi jäädä odottamaan.. Oli vaan aika kauhistunut ilme takapenkin pikkutytöllä siinä vaiheessa. Siinä olisi varmaan isillä ollut kivaa kun olisin viittäkymppiä rysäyttänyt kylkeen ja vaimo ja lapsi ensimmäisenä siinä tulilinjalla. Onneksi ehdin jarruttaa ja ehtivät just ja just alta pois. Näitä idiootteja tulee vastaan päivittäin useita ja siellä saat niitä väistellä, vaikka niiden kuuluisi väistää sinua. Ja työkavereilta kuulee ihan samoja juttuja päivittäin. Joten sinällään en ihmettele jos joku bussikuski alkaa olemaan vähän vittumainen muille autoilijoille, kun niinhän se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Itse en kuitenkaan halua alentua samalle tasolle näiden pippelinkasvattajien kanssa.

Ja paras tapa ärsyttää tällaisia on olla niille ystävällinen. Kerrankin tulin liikennevaloihin, mitkä paloi punaisena. Vieressä on huoltsikka ja jätin edellä olevaan autoon sen verran väliä, että sieltä pihasta pääsee pois. Sieltä kun oli just joku bemari tulossa. Olisi ollut toki helppo sitä kiusata ja vetää kaista tukkoon, niinhän sekin olisi tehnyt taatusti. Jätin kuitenkin sille väylän vapaaksi ja sieltä ei tietenkään noussut käsi kiitoksen merkiksi ylös (niinkuin yleensä vastaavissa tapauksissa) Sen sijaan sain aika vihaisen mulkaisun. Ilmeisesti tyyppiä harmitti ettei pääsekään kiroamaan meikäläistä. Hymyilin nätisti takaisin. Ja muutenkin paras tapa reagoida näiden hölmöyksiin on vaan olla välittämättä, tai vaan hymyillä niille.
Tulipas taas pitkä eepostus, lähden tästä nyt kiusaamaan muita autoilijoita vaihteeksi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Pitää sen verran korjata, että tuota linjaa hoitaa Pohjolan Kaupunkiliikenne, joten HKL:n kuskeja tuosta on turha syytellä.

Korjataan vielä sen verran tätäkin, että HKL:n kuskeja on muutenkaan turha syytellä mistään busseihin liittyvästä. Ne kun hoitaa enää ratikka ja metropuolta. Pääsinpäs sanomaan!
 

Teloch

Jäsen
Tässä eräs päivä sattui taas melkoinen läheltäpiti tilanne, missä huomattiin suojatien kunnioitus.

Suojatien kunnioitus...mitä se on? Tässä on nyt viimeiset parisen kuukautta tullut kuljettua jalan töissä, eikä mahdu enää edes omiin sormiin eikä varpaisiin ne kerrat kun kääntyvä auto meinaa kajauttaa suojatiellä syliin. Pätee niin normaaleihin risteyksiin (valoilla tai ilman) kuin etenkin liikenneympyröihin. Tuntuu olevan niin kummallisen hankalaa ymmärtää, että vaikka toisella ei ole sitä paria tonnia rautaa ympärillä, he saavat mennä ensin. Viimeksi eilen meinasi samassa ympyrässä jäädä kaksi eri fillaristia auton alle kun siitä tallailin läpi. Kummallista ettei onnettomuuksia satu tämän enempää.
 

Jeffrey

Jäsen
Tässä eräs päivä sattui taas melkoinen läheltäpiti tilanne, missä huomattiin suojatien kunnioitus. Olin tässä kotikylällä pääkadulla ylittämässä suojatietä. seisoin liikenteenjakajan kohdalla siinä "välipysäkillä", pakettiauto pysähtyi eteeni ja näytti minulle merkin että voin mennä. Lähdin ylittämään katua, kun pakettiauton viereistä samaan suuntaan kulkevaa kaistaa pitkin painoi ainakin 60 km/h tunnissa joku v*tun urpo suojatien yli PYSÄHTYMÄTTÄ pakettiauton viereen. Onneksi olin sen verran hereillä etten ihan suoraan alle kävellyt.

Niin, Tällainen vitun urpo vei minulta pari vuotta sitten kaksi yatävää kerralla.

Mitäkö sai? 2.5v ehdollista. Lieventävänä asianhaarana se, että ajoi huumeissa. Kuullemma täyttä ymmärrystä vailla tehty teko.

Jos saisin joskus herran nimen tietoon niin vetäisin kännit jonka jälkeen lopettaisin miehen päivät. Ensikertalaisena saisin max. vuoden.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tampereella on viimeisen vuoden aikana jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden piittaamattomuus liikennesäännöistä kasvanut huomattavasti. Monessa oikealle kääntyvässä risteyksessä palaa jalankulkijoille / pyöräilijöille välillä punainen, mutta tällä ei ole mitään merkitystä. Autojen eteen mennään täysillä olettaen autojen tuosta noin vain pysähtyvän. Odotan ensimmäistä tilannetta, jolloin ajaa punaisia päin ajavan kylkeen. Kai siinäkin syy on autoilijassa.

Samoin käsittämättömät itsemurhaohitukset maanteillä ovat lisääntyneet. Pahimmissa tapauksessa ohittaja lähtee rinnalle ylämäessä ja mutkassa. Mitään ei olisi tehtävissä, jos auto tulisi vastaan. Kaikki perustuu vain hyvään tuuriin. Vaikka itse kuulun yleensä näihin 10 km/h ylinopeutta ajaviin, ei se riitä kiireisille. Ohi on päästävä heti ja väkisin....
 

Timppa73

Jäsen
Vaikka itse kuulun yleensä näihin 10 km/h ylinopeutta ajaviin, ei se riitä kiireisille. Ohi on päästävä heti ja väkisin....
Itse hinkkaan Helsinki-Tre motaria arkipäivisin kerran molempiin suuntiin ja on se kiva havaita näitä 10-20km/h ylinopeuden ajajia, valoja takakontissa kiinni vilkuttelevia. Ja kaikki tämä 120km/h rajoituksella ja tuo ylinopeus 3-4min takia jonka "säästää" kaahaamalla. Tosin samat autot ovat viereisessä jonossa kehä1:n kohdalla jonossa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Vanha tuo toki on. Mielestäni auton iällä, kuppaisuudella tai sillä onko se Corolla ei ole tämän hidasteasian kanssa tekemistä.

Onhan. Uudella S-Mersulla on hieman eri asia täräyttää korotettuun hidasteeseen kuin vanhalla, parhaat päivänsä nähneellä autonressukalla. Itse ainakin uskallan omalla vanhemmalla autollani ajaa tuollaisiin kovempaa kuin porukoideni uudemmalla autolla.

Riippuu tietysti myös kuljettajasta, mutta kyllä uutta autoa yleensä tulee säästeltyä. Ei minulla siis sen suurempaa logiikkaa ollut käytössä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikö tässä ollut kyse siitä pystyykö niistä hidasteista ajamaan sitä 30 km/h autoa rikkomatta, ei siitä uskaltaako siihen hidasteeseen ajaa 30 km/h porukoiden autolla?

Suurin osa hidasteista on vittumaisen teräviä, mutta toin vain esille sen, että myös näitä loivempiakin hidasteita on. Mielestäni hidasteen tulisi olla sellainen, että sen yli voi ajaa nopeusrajoituksen sallimalla nopeudella, mutta ei kovempaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eikö tässä ollut kyse siitä pystyykö niistä hidasteista ajamaan sitä 30 km/h autoa rikkomatta

Kyllä, mutta joillakin autoilla viitsii, joillakin ei. Kyllä sinä varmaan itsekin pystyt sen käsittämään. Joitakin autoja tulee säästeltyä, vaikkei ne varsinaisesti hajoaisikaan hidasteen vuoksi. Jollain kuppaisella kahdeksankymmentäluvun tuotoksella voikin ajella autoa säästelemättä.

Autoissa on eroja, sen vuoksi myös ajotavoissa on eroja. Mistä vain voi ajaa hidastamatta, mutta usein jälki onkin sitten sen mukaista.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän tässä tapauksessa bussikuskilla olisi enemmän paikallaan tarkastaa liikennesäännöt ja oma asenne, kun antaa kanssa-autoilijoille "normaaliin tapaan" kaksi sekuntia aikaa reagoida aikeisiinsa ja lähtee liikkeelle, kun autoilija on jo rinnalla ohi menossa. Onneksi läheskään kaikki bussikuskit eivät ole tällä mentaliteetilla liikenteessä.

Ehkä sinun kannattaisi tarkistaa liikennesäännöt ja oma asenne, pikemminkin kuin tämän bussikuskin. Autoilija joutuu kuitenkin väistämään pysäkiltä lähtevää bussia, ja ennakointikyky täytyy puuttua kokonaan, jos ei osaa pysäkillä olevaa bussia lähestyttäessä varautua pysähtymään tarvittaessa.

Sitä paitsi jos olet bussin takapuskurin kohdalla kun kuski laittaa vilkun vasemmalle, niin ehdit sen ohi monta kertaa, jos kuski odottaa 2 sekuntia ennen liikkeellelähtöä. Sekuntikin riittää paremmin kuin hyvin.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Sitä paitsi jos olet bussin takapuskurin kohdalla kun kuski laittaa vilkun vasemmalle, niin ehdit sen ohi monta kertaa, jos kuski odottaa 2 sekuntia ennen liikkeellelähtöä. Sekuntikin riittää paremmin kuin hyvin.
Vai riittää sekunti? Linja-auton pituus on noin 13 m, ja tuollaisen ohi sekunnissa päästäkseen pitää siis nelimetrisellä autolla kulkea siinä sekunnissa n. 17 m. Tuo taas tarkoittaa nopeutta 61 km/h. Tuosta onkin jo sitten helppo päätellä, että tuo sekunti riittää paremmin kuin hyvin silloin kun sitä pysäkiltä lähtevää bussia ei muutenkaan tarvitse väistää - eli kun rajoitus on yli 60 km/h.

Kaksi sekuntia toki pitäisi riittää lähes aina.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai riittää sekunti? Linja-auton pituus on noin 13 m, ja tuollaisen ohi sekunnissa päästäkseen pitää siis nelimetrisellä autolla kulkea siinä sekunnissa n. 17 m. Tuo taas tarkoittaa nopeutta 61 km/h. Tuosta onkin jo sitten helppo päätellä, että tuo sekunti riittää paremmin kuin hyvin silloin kun sitä pysäkiltä lähtevää bussia ei muutenkaan tarvitse väistää - eli kun rajoitus on yli 60 km/h.

Kaksi sekuntia toki pitäisi riittää lähes aina.

Yllä kuvailemasi logiikka toki toimisi, mikäli bussi kiihtyisi kuin F1-auto, mutta todellisuudessa siinä menee kuitenkin vielä vähintäänkin 1-2 sekuntia kaasun painamisesta, ennen kuin bussi voi edes teoriassa osua ohittavaan autoon.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Yllä kuvailemasi logiikka toki toimisi, mikäli bussi kiihtyisi kuin F1-auto, mutta todellisuudessa siinä menee kuitenkin vielä vähintäänkin 1-2 sekuntia kaasun painamisesta, ennen kuin bussi voi edes teoriassa osua ohittavaan autoon.
En ole vielä kertaakaan nähnyt, että bussi tosiaan odottaisi paikoilleen pysähtyneenä niin kauan että auto pääsee ohi. Yleensä bussi lähtee liikkeelle auton ollessa vielä rinnalla.

Teoriassa olet siis toki oikeassa, käytännössä asia on hieman eri.

EDIT: Tosiaan, olitkin sanonut että odottaa "ennen liikkeellelähtöä". My bad.
 
Viimeksi muokattu:
En ole vielä kertaakaan nähnyt, että bussi tosiaan odottaisi paikoilleen pysähtyneenä niin kauan että auto pääsee ohi. Yleensä bussi lähtee liikkeelle auton ollessa vielä rinnalla.

Teoriassa olet siis toki oikeassa, käytännössä asia on hieman eri.

Eli et ole täälläpäin käynyt.. Ainakin itse hyvin usein odotan sen rinnalla olevan auton verran ennenkuin laitan kaasun pohjaan. Siitäkin kestää se 1-2 sekuntia ennenkuin mitään edes tapahtuu, eli että se keula on siellä tien puolella. Aiemmin mainitseman kaltaisilla pysäkeillä lähdenkin sitten liikkeelle välittämättä onko rinnalla ketään, toki odotan sen 1-2 sekuntia vilkun laiton jälkeen. Siis jos pysäkki on ihan vaan ajokaistalla, ja vieressä on toinen kaista suoraan meneville. Joten oletan että ne autot pysyy siinä viereisellä kaistalla sen aikaa että pääsevät minusta ohi ja sitten siirtyvät tarvittaessa siihen oikealle kaistalle. Ja se ohitus ei kauaa kestä, koska normi paikallisbussilla kestää kiihtyä 0-40km/h sellaiset 4-5 sekuntia. Toisaalta olisi mukavampi ajaa jossain isommassa kaupungissa missä jengi noudattaa sääntöjä ja antaa sitä tilaa, täällä sitä ei tosiaan saa. Tosin olen huomannut että jos ajan pikavuoroautoa niin silloin sitä tilaa tulee aika eri tavalla. Ehkä se EB on vaan niin cool...

Tänään oli taas jollain suunnat sekaisin ja ei tajunnut mikä on oikea ja vasen. Koska sieltä vasemmalta (tasa-arvoinen risteys) piti tulla eteen. Ei siinä muuten mitään, matkustajia ei ollut kyydissä, mutta se sivuikkuna paiskautui äkkijarrutuksen voimasta suoraan meikäläisen radiota vasten. (ei ole sellaisia hienouksia kuin stereot meidän autoissa) Ja jännä oli taas katsella miten ihmiset menee ihan sekaisin jos se reitti ei olekaan niinkuin ennen, esim. jonkun tietyön takia.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ehkä sinun kannattaisi tarkistaa liikennesäännöt ja oma asenne, pikemminkin kuin tämän bussikuskin. Autoilija joutuu kuitenkin väistämään pysäkiltä lähtevää bussia, ja ennakointikyky täytyy puuttua kokonaan, jos ei osaa pysäkillä olevaa bussia lähestyttäessä varautua pysähtymään tarvittaessa.

Asenteessani ja liikennesääntötuntemuksessani ei ole tämän asian suhteen tarkastamista. Päästän kyllä bussit pysäkiltä. Mutta jos väittää, että kahden sekunnin merkinanto riittää liikenteessä, on parempi jättää auto kotiin. Siis kaksi sekuntia eli kaksi vilkun vilkautusta, joista ensimmäinen voi jäädä huomaamatta muun liikenteen seuraamisen takia. En kyllä pysty ymmärtämään, miksi ei voi liikenteessä antaa muille paremmin aikaa reagoida aikeisiinsa, vaan lasketaan jotain hikisiä sekunteja.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Asenteessani ja liikennesääntötuntemuksessani ei ole tämän asian suhteen tarkastamista. Päästän kyllä bussit pysäkiltä. Mutta jos väittää, että kahden sekunnin merkinanto riittää liikenteessä, on parempi jättää auto kotiin. Siis kaksi sekuntia eli kaksi vilkun vilkautusta, joista ensimmäinen voi jäädä huomaamatta muun liikenteen seuraamisen takia. En kyllä pysty ymmärtämään, miksi ei voi liikenteessä antaa muille paremmin aikaa reagoida aikeisiinsa, vaan lasketaan jotain hikisiä sekunteja.
Tähänhän lain tulkitsija vain vastaisi, että ajetaan sitä nopeusrajoitusten mukaista nopeutta jolla ehditään reagoimaan tapahtumiin liikenteessä. Eli jos bussi on pysäkillä, ja sinun sitä pitää sen liikkeelle lähtiessä väistää, lähestytään tilannetta sellaisella nopeudella, että pystyt tarvittavat manööverit tekemään. Muuten kyseessä on liian suuri tilannenopeus.

Linja-autoissahan todella harvoin on sen tyyppinen ohjaus, että ne liikkuvat poikittain, eli kyllä ne useimmiten kaistalle pääsevät vaikka toisen auton nokka olisikin limittäin peräpään kohdalla viereisellä kaistalla. Kunhan ei nyt kauhean jyrkkää liittymistä jouduta tekemään.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Jos bussi on pysäkillä, on se hyvin todennäköisesti myös lähdössä siltä pois. Kyse on samantyyppisestä tilanteesta kuin valojen vaihtuessa vihreästä keltaiseksi tai jalankulkijan ollessa astumassa suojatielle: valmistaudu pysähtymään/hiljentämään.

Eihän se tuon vaikeampaa ole?
 

Veijari

Jäsen
Taitaa bussikuskien korvienväliin olla iskostettu sanonta että pienempi väistää, sillä peileihin ei paljoa vilkuilla ja pelkällä vilkun vilautuksella iskeytyvät autojonon väliin vaikka nopeusrajoitus olisi yli 60 km/h. Tällöinhän bussilla on väistämisvelvollisuus.

Eilen kohtasin jälleen liikenteessä yhden Volvokuljettaja/wanna-be-poliisin. Ajelin tämän wanna-be:n perässä, tuli liikennevalot jossa vaihtui keltaiset siten että Volvoilija oli keskellä risteystä siinä kohtaa ja itse olin risteysalueelle menossa. Painoin hieman lisää kaasua jotta ehdin hyvin valoista läpi. Sitten alkoi Volvoilijan jarruvalojen vilkuttelu ja jotain käsimerkkejäkin yritti lähetellä. Ensin luulin että se on joku tuttu joka yrittää herättää huomioni, mutta auton ja rekisterikilven perusteellä näin ei ollut. Onnea vaan sullekin ja rauhallista kesää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään v*tuttaa päin punaisia ajavat. Joka päivä töihin kävellessä ainakin kaksi autoilijaa ajaa selkeästi päin punaisia Helsingin mäkelänkadulla. Itsekin ajan vielä keltaisella, mutta en kehtaa enää lähteä kiihdyttämään siinä kohtaa, kun valo vaihtuu punaiselle.

Pitää varmaan ostaa joku prepaid-liittymä ja ruveta soittelemaan noille autojen omistajille, että lopettaa sen päin punaisia ajelun tai auto alkaa ottamaan osumaa.

No enpä nyt kuitenkaan lähde ketään uhkailemaan vaan puren poskea ja kitisen täällä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asenteessani ja liikennesääntötuntemuksessani ei ole tämän asian suhteen tarkastamista. Päästän kyllä bussit pysäkiltä. Mutta jos väittää, että kahden sekunnin merkinanto riittää liikenteessä, on parempi jättää auto kotiin. Siis kaksi sekuntia eli kaksi vilkun vilkautusta, joista ensimmäinen voi jäädä huomaamatta muun liikenteen seuraamisen takia. En kyllä pysty ymmärtämään, miksi ei voi liikenteessä antaa muille paremmin aikaa reagoida aikeisiinsa, vaan lasketaan jotain hikisiä sekunteja.

Tietenkin liikenteessä pitää antaa muille aikaa reagoida aikeisiinsa. Mutta jos esimerkiksi ajat tasa-arvoiseen risteykseen oikealta, oletat, että vasemmalta tuleva väistää sinua. Ei siihen miten ennakkovaroituksia tarvita, jos aiot liikennesääntöjen mukaan mennä ensin. Vai pitäisikö kaikki autot varustaa sireenein ja megafonein, jotta voi aina ilmoittaa, että nyt minä muuten aion ajaa liikennesääntöjen mukaisesti risteyksestä läpi? Vastaavasti jos jalankulkija astuu suojatielle, on sitä väistettävä. Pitäisikö jalankulkijan kiinnittää autoilijoiden huomio esim. 10 sekuntia ennen tielle astumistaan, että aikoo ylittää tien, jotta kaikki bingosta ajokortin voittaneetkin tajuaisivat, että hetkinen, tolle pitäisi varmaankin antaa tietä?

Sama juttu pysäkiltä lähtevien bussien kanssa. Busseilla on etuajo-oikeus pysäkiltä lähdettäessä, vastaavasti kuin tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevalla. Jos lähestyy bussia, normaali ihminen, jolla leikkaa edes hieman, katsoo toki bussia lähestyttäessä, onko porukkaa vielä lappaamassa sisään / ulos, ja varautuu joka tapauksessa pysähtymään ja antamaan tietä bussille, mikäli se on juuri lähdössä. Mutta näköjään joillekin nämä tilanteet tulevat joka kerta täysin yllätyksenä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös