Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 121 090
  • 13 185

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Nyt pitää haukkua vähän itseäni sekä ajokoiran omistajaa.

Ajelin avokkini kanssa kohti Päivärannan Citymarketia ja huomasin jalkakäytävällä koiran. Lähempää huomasin, ettei koiran omistajaa näkynyt missään, joten hiljensin vauhtia, koska turre saisi kuitenkin päähänsä juosta auton edestä. No sittenhän se oli lähtevinään pois päin, joten kiihdytin hieman vain huomatakseni, että koira heitti ympäri ja totta munassa juoksi suoraan auton eteen.

Jarru pohjaan, kun ei voinut väistääkään vastaantulevan auton vuoksi, mutta eihän tuolla kelillä auto pysähdy edes neljänkympin vauhdista kovin nopeasti, joten ei voinut kuin liukua ja katsella kuinka koiran takapuoli meni noin viidentoista sentin päästä Saabin puskurista.

Onneksi ei osunut, mutta pitäisi allekirjoittaneenkin jo muistaa kuinka äkkiä eläimet ovatkin edessä, vaikka ne kuinka ovat lähdössä poispäin.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rikkaiden paskiaisten tulevien talojen työmaan takia on näin tehty. Voisin kyllä melkein vetoa lyödä, että 40 km/h jää voimaan Ratinan sillalle, vaikka talot rannassa valmiita ovatkin.

Periaatteessa tuo on ihan järkevä muutos, koska nopeusrajoituksen vaihtuminen 40:een Hämeenpuistoon käännyttäessä aiheutti tähän kohtaan liikenteen sujuvuutta vähentävää haitariliikettä, jota aiheutuu yleensä kaikkiin sellaisiin pullonkauloihin, joihin lykätään iso määrä autoja tietyllä nopeudella ja eteenpäin pääse vain alemmalla nopeudella.

Jos rajoitus alenee jo City-Kesoilin tai Ratinan Shellin kohdalla, ei sumppua vastaavalla tavalla syntyne.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä syntyy. Ainakin tähän asti on syntynyt. Ei se ruuhkaa estä, vaikka nopeusrajoitusta tuolta lyhyeltä pätkältä hieman tiputetaan. Sen sijaan tuon lähes valmiin kehätien luulisi vähentävän jonkin verran kaupungin läpiajoa.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä syntyy. Ainakin tähän asti on syntynyt. Ei se ruuhkaa estä, vaikka nopeusrajoitusta tuolta lyhyeltä pätkältä hieman tiputetaan.

En ole ajanut tuosta tuon uuden rajoituksen aikan, joten kokemusta ei vielä ole.

Oletusarvoisesti lähtisin siitä, että alemman rajoituksen alkaminen risteyksestä vähentää rajoituksen alenemisen ruuhkaa aiheuttavaa vaikutusta, koska kaikki rajoituksen alkamiskohtaan ylemmän rajoituksen mukaisella nopeudella sapuvat autot eivät jatka alemman rajoituksen alueelle vaan osa kääntyy. Liikennemäärää alempi rajoitus ei Hämeenpuistossa toki vähennä, mutta pelkästään tuosta rajoituksen muuttumisesta johtuvaa haitariliike/sumppu-ilmiötä ehkä jossain määrin saattaisi vähentää, vaikka tuossa kohdassa toki joidenkin ihmisten taipumus hiljentää aina mutkaan saattaa aiheutta saman ilmiön kuin rajoituksen aleneminenkin aiheuttaisi.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vaikka säätiedotuksessa varoitettiin koko Etelä-Suomessa liukkaasta ajokelistä, niin tien päällä tuo ei näytä vaikuttavan paskaakaan. Aamulla töihin ajaessani näin lyhyellä pätkällä kaksi kertaa, kun sivutieltä leikattiin törkeästi liikenteen sekaan. Näköjään säällä ja vaaratilanteen aiheuttamisella ei ole mitään väliä, jos saatat joutua muuten odottamaan hetken ennen liikennevirtaan liittymistä.

Näissäkin tapauksissa kuski revitti autoaan minkä kerkesi, mutta silti takana tulevat joutuivat jarruttamaan voimakkaasti.

Ääliöt. Siihen se kiire loppuu, jos aiheuttaa kiirehtimisellään ketjukolarin.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Ääliöt. Siihen se kiire loppuu, jos aiheuttaa kiirehtimisellään ketjukolarin.

Ei ketjukolari voi olla pelkästään yhden aiheuttama. Liikennettä pitää osata lukea myös letkassa ajettaessa, turvavälin tulee olla niin pitkä, että ennättää reagoida ja suorittaa tarvittavat toimenpiteet ilman kiirettä. Se on kyllä ihan totta, että kelillä kun kelillä päätiellä tullaan liian piittaamattomasti.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei ketjukolari voi olla pelkästään yhden aiheuttama. Liikennettä pitää osata lukea myös letkassa ajettaessa, turvavälin tulee olla niin pitkä, että ennättää reagoida ja suorittaa tarvittavat toimenpiteet ilman kiirettä.

Vaikka pidät kunnollisen turvavälin edelläajavaan, ei se tarkoita, että turvaväliä on tarpeeksi siinä tapauksessa, että joku päättää survaista autonsa siihen väliin. Sellaista turvaväliä kukaan ei kyllä pidä. Kumpikaan tämänaamuisista ei vaikuttanut omaan ajamiseeni, kun toinen tapahtui muutama sata metriä edelläni, ja toinen vastaantulevien kaistalla.

Ei se vain oikein toimi, jos 80km nopeusalueella joku yrittää kiihdyttää tuollaiseen turvaväliin, joka on varattu edellä ajavan nopeuden muutoksia varten.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikka pidät kunnollisen turvavälin edelläajavaan, ei se tarkoita, että turvaväliä on tarpeeksi siinä tapauksessa, että joku päättää survaista autonsa siihen väliin. Sellaista turvaväliä kukaan ei kyllä pidä. Kumpikaan tämänaamuisista ei vaikuttanut omaan ajamiseeni, kun toinen tapahtui muutama sata metriä edelläni, ja toinen vastaantulevien kaistalla.

Tarkoittikohan sannifan sitä, että ketjukolari ei synny pelkästään siitä että joku tunkee sun eteen, vaan siihen vaaditaan vielä takaatuleva samaan kasaan. Ja sen kolmannen osapuolenhan tulisi pystyä pysäyttämään ajoneuvonsa ennen edessä ajavaa. Eikös se turvaväli sitä varten ole, että vaikka edessä ajavan eteen tulee joku törttö tai hirvi tai kissa tai koira, ei pelti omalla kohdalla rytise.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka säätiedotuksessa varoitettiin koko Etelä-Suomessa liukkaasta ajokelistä, niin tien päällä tuo ei näytä vaikuttavan paskaakaan.

No, eipä ainakaan siellä missä itse ajelin, ollut yhtään liukasta. Ajoin ihan samalla tavalla kuin aina.

Ehkä osa jengistä osaa ajaa sen mukaan onko liukasta vai ei, eikä sen mukaan mitä säätiedotus sanoo?
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Ei se vain oikein toimi, jos 80km nopeusalueella joku yrittää kiihdyttää tuollaiseen turvaväliin, joka on varattu edellä ajavan nopeuden muutoksia varten.

Ei toimikkaan, eikä kukaan varmaan niin voi ajatellakkaan. Tarkoitin juuri tuota benicion oivaltamaa asiaa. Jos sivutieltä joku kiilaa eteesi ajaen allesi, niin ei kait se vielä ole ketjukolari? Tämä sivutieltä tullut voi olla osaltaan edesauttamassa ketjukolaria, mutta ei siunkaan tapauksen ainoa liikenteenlukutaidoton.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Rikkaiden paskiaisten tulevien talojen työmaan takia on näin tehty. Voisin kyllä melkein vetoa lyödä, että 40 km/h jää voimaan Ratinan sillalle, vaikka talot rannassa valmiita ovatkin. Eihän niin kalliissa asunnoissa saa liikenteen melu haitata. Siitä tulee monena päivänä ajettua ja aina huomaa, että lähemmäs 60 km/h on lasissa.

Jää voimaan.

Aamulehdessä joku katusuunnittelija tms. kertoi joku aika sitten, että kyseisestä pätkästä suunnitellaan jonkunlaista esplanadia ja rajoitus tulee jatkossa olemaan 40km/h.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei toimikkaan, eikä kukaan varmaan niin voi ajatellakkaan. Tarkoitin juuri tuota benicion oivaltamaa asiaa. Jos sivutieltä joku kiilaa eteesi ajaen allesi, niin ei kait se vielä ole ketjukolari? Tämä sivutieltä tullut voi olla osaltaan edesauttamassa ketjukolaria, mutta ei siunkaan tapauksen ainoa liikenteenlukutaidoton.

Juurikin näin. Hieman turhan paljon värikynää tuli käytettyä, jotta sain oman pointtini esille. Jännä ilmiö tuo silti on, näkeehän vastaavaa lähes päivittäin. Jos näköpiirissä on pitkä jono, niin silloin pieneenkin väliin väännetään väkisin, ettei vahingossakaan joudu risteyksessä pysähtymään.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Vaikka joillakin unohtuu pitkät päälle autojen kohdatessa toisensa, vaikka jotkut eivät muista/osaa käyttää vilkkua liikenneympyrässä, niin mikään ei ole vituttavampaa kuin se, että rekkakuski ajaa pitkän matkaa ihan perseessä kiinni ja kun yritän päästä hänet edelleni kääntymällä risteyksestä oikealle, niin tämä ei edes jarruttanut paljon paskaakaan vaan veti kaasu pohjassa ohi ja huhhuh, melkein osui Saabiin, kun väliä oli alle metri.

Saatanan idiootti!
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Vaikka joillakin unohtuu pitkät päälle autojen kohdatessa toisensa, vaikka jotkut eivät muista/osaa käyttää vilkkua liikenneympyrässä, niin mikään ei ole vituttavampaa kuin se, että rekkakuski ajaa pitkän matkaa ihan perseessä kiinni ja kun yritän päästä hänet edelleni kääntymällä risteyksestä oikealle, niin tämä ei edes jarruttanut paljon paskaakaan vaan veti kaasu pohjassa ohi ja huhhuh, melkein osui Saabiin, kun väliä oli alle metri.

Saatanan idiootti!

Vähän vastaavassa tilanteessa olen ollut lähivuosina lähimpänä vakavaa liikenneonnettomuutta.

Olimme alkuvuonna 2007 ajamassa Tampereelta yhteen leirikeskukseen n. 40 km Rovaniemeltä Kuusamoon päin. Oli talvi sanan koko merkityksessä, tavaraa satoi taivaalta, ja tuo vähän pienempi tie oli jäässä, ihan tosissaan jäässä. Matkamme määränpää oli suht. lähellä tuota kantatietä, ja sinne kääntyminen vaati hieman jarruttelua, sitä ei voinut taittaa ihan lennosta jäiselle pikkutielle.

Totesimme siinä rajoitusten mukaan ajaessa (ystäväni ajoi), että tuosta rekasta, joka tiiviisti nuolee takaluukkuamme, tulee vielä ongelmia. Ystäväni laittoi vilkun päälle valehtelematta varmaan 300 m ennen kuin käännyimme, sillä tavoitteena oli viestittää sille "tuhansia töitä"-kaverille, että olisi ihan kiva, jos voisit jättää väliä enemmän kuin 10 m.

Ennakoinnista huolimatta kävi niin, että kun aloimme kääntyä, oli ystäväni koukattava penkan kautta, eikä auton perän ja rekan väliin jäänyt tilaa kovin paljon. Ilman koukkaamista se rekka olisi kelannut ylitsemme n. 80 km/h vauhdilla, siitä ei olisi jäänyt paljon jälkipolville kerrottavaa. Jossittelua, mutta ihan hyvä, että voi jossitella.

Se oli harvoja huonoja kokemuksia liikenteen ammattilaisesta, yleensä me pikkuauton kuljettajat aiheutamme huolia toisillemme.
 
Viimeksi muokattu:

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tähän aikaan vuodesta vituttaa suunnattomasti sellaiset jalankulkijat ja pyöräilijät, joilla ei ole minkäänlaista heijastinta tai valaistusta liikenteessä mukanaan. Tänään jo hämärän tultua pari pösilöä mustissa verkkareissaan loikkivat lähes suoraan autoni eteen, suojatiellä tosin, mutta kuitenkin. Ja vielä muistutus vanhemmille. Varustakaa lapsenne kunnon heijastimilla ym välineillä. Voi käydä köpelösti jos autoilija ei näe pientä kulkijaa riittävän ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Heräsi tässä joulun aikoina sellainen kysymys, että tuleeko ihmisistä mulkkuja heidän ostettuaan 500-sarjan bemarin, vai onko asia niin päin, että mulkut tykkäävät ostaa 500-sarjan bemareita. Ei millään pahalla sellaisen omistavia kohtaan, varmasti joukossa on hyviäkin autoilijoita.

No yleisesti ottaen asia joka alkoi ärsyttämään, on turha jonossa ohittelu, ja vieläpä aika riskipaikoissa. En vaan tajua mikä helvetin idea on ohitella, jos helvetinmoinen autojono kulkee samaa vauhtia, kun ei ole ikinä mitään toivoa päästä muuta kun jokunen auto eteenpäin kovallakaan ohittelulla. Lisäksi nyppii se saatanan perseessä roikkuminen ennen ohitusta, ostakaa jumalauta tehokkaampia autoja, jos tuntuu ettei ohitse ehdi muuten, kun pitämällä tappituntuman edellä ajavaan.

No tällä kertaa sankareista suurin osa omisti 500-sarjan bemarin (5/6 ), yhdellä oli sentään yllättävästi Volvo V70.

Ohittelussa ei ole mitään vikaa, ja itse ohitan aina välittömästi paikan tullen kaikki hitaammat, kunhan ohituksesta on oletettavasti hyötyä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Miksi näitä alitehoisten takavetojen omistajia korpeaa niin kovasti, kun joku tulee takaa lujempaa ja on menossa ohi?

Oli tässä jouluaattona sellaista settiä, että tiellä kulki auto A noin satasta. Ohitteli sujuvasti hitaampaa ajavia, eikä ongelmia kenenkään kanssa. Sitten eteen ilmestyi perse edellä Biiemwii, joka ajoi noin yhdeksääkymppiä. Heti, kun takaa tullut auto A saapui Biiemwiin persiiseen, tämä alitehoinen saku löysi kaasun ja polki reilua sataa. No viisi minuuttia myöhemmin vakkari päällä ajanut auto A oli taas Biiemwiin perseessä, koska BMW ajeli vaihteeksi sitä yhdeksääkymppiä. Lienee sanomattakin selvää, että Biiemwii löysi kaasun, kun auto A saavutti.

No kolmatta kertaa ei enää tullut, koska auto A:n kuljettaja (joka en ollut minä, toim. huom) ei enää jaksanut, vaan heitti vähän pökköä pesään ja laittoi kevyesti kutitellun autonsa turbon viheltämään perseeseen päästyään ja niin tämä Biiemwii jäi jonnekin Haapajärven korven keskelle vittuuntuneena ja lyötynä. Onneksi kaverilla oli sentään komea Valtran lippahattu päässään.

Pisti vain miettimään, kun näitä on ennenkin tapahtunut, että miksi Biiemwiin kuljettajia, joilla on lippahattu nuorekkaasti pystyssä, ahdistaa niin mahdottoman kamalasti, jos toinen auto on menossa ohi? En yleistä, joten totean kokemuksesta, että Biiemwiin kuljettajalla pitää olla se Karjalan tai Ponssen lippahattu päässä. Runkkarit.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksi näitä alitehoisten takavetojen omistajia korpeaa niin kovasti, kun joku tulee takaa lujempaa ja on menossa ohi?

Varsin usealle "menossa ohi" tarkoittaa roikkumista edelläajavan puskurissa n. kilometrin etsimässä turvallista ohituspaikkaa ja tämäkös ohitettavaa korpeaa. Varsinkin, jos liikenteen seuraaminen peruutuspeilistä on ajamisen päätarkoitus.

Vinkkinä kaikille pimeän aikaan ajaville: Taustapeilin saa varsin kätevästi siirrettyä asentoon, jossa takana ajavan valot eivät ihan niin paljon häikäise. Etsi ao. osa autostasi ja opettele käyttämään sitä. Veikkaan, että on tehokkaampi kuin keskisormi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Varsin usealle "menossa ohi" tarkoittaa roikkumista edelläajavan puskurissa n. kilometrin etsimässä turvallista ohituspaikkaa ja tämäkös ohitettavaa korpeaa.

Niin, en osaa sanoa. Tässä nimenomaisessa tapauksessa "menossa ohi" oli tilanne sellainen, että auto A tuli lujempaa takaa ja laittoi vilkun ohituksen merkiksi vasemmalle ja sillä nimenomaisella hetkellä alitehoinen saksalainen viritelmä alkoi lisäämään vauhtiaan. Perseessä roikkumista ei tapahtunut sekuntiakaan, koska Nivalan ja Haapajärven välillä olevalla lentokoneiden laskeutumissuoralla ei tarvitse roikkua hetkeäkään perässä löytääkseen ohituspaikan.
 
Viimeksi muokattu:

d2uce

Jäsen
Tänään moottoritiellä huvitti kuski, joka suivaantui, kun ei saanut kiihdytyskaistalta kolmion takaa tullessaan kiilata autoani toiselle kaistalle. Löysi kuitenkin sujuvasti paikkansa, koska takanani ei tullut ketään. Kyllä siellä kelpasikin sitten testailla pitkien toimivuutta.

Terveisiä kuskille, ihan hyvin näyttivät toimivan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Terveisiä kuskille, ihan hyvin näyttivät toimivan.
Nää on kyllä parhaita. Itse viikko sitten tulin moottoritietä kotiin ja ohituskaistalle hyvissä ajoin siirryttyäni olin menossa autoista ohi, kun ensimmäinen ohitettava päättikin että olisi itsekin kiva siirtyä ohituskaistalle oman autoni lokasuojan läpi. Pelästyttyään autoa joka löytyikin yllättäen ohituskaistalta, hän palkitsi minut aika moisen matkan ajan pitkillä peräpeiliin. Huvittava tapaus kaikenkaikkiaan (siis kuski ei tilanne).
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
d2ucen ja stiflojen kokemiin tilanteisiin valitettavasti törmää vähän väliä. Taannoin jouduin itsekin samanlaiseen tilanteeseen ja jostain syystä halusin palkita "pitkittelijän" parilla varoitusvilkkujen vilkutuksella.

Varoitusvilkuista tulikin mieleeni kehua paria autoilijaa tänään Tuusulantiellä, siinä Ruskeasannan Shellin kohdalla. Pohjoiseen suuntaavaan liittymän kohdalla oli auto nyypähtänyt heti pian kiihdytyskaistan jälkeen. Auton kuski oli laittanut varoitusvilkut päälle ja myöskin häntä auttamaan pysähtyneen toisen auton kuski oli tehnyt samoin. Tälläistä lisää, sillä valitettavan harva haluaa varoittaa ja näin ollen huomioida muita autoilijoita.
 

Spiit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nää on kyllä parhaita. Itse viikko sitten tulin moottoritietä kotiin ja ohituskaistalle hyvissä ajoin siirryttyäni olin menossa autoista ohi, kun ensimmäinen ohitettava päättikin että olisi itsekin kiva siirtyä ohituskaistalle oman autoni lokasuojan läpi. Pelästyttyään autoa joka löytyikin yllättäen ohituskaistalta, hän palkitsi minut aika moisen matkan ajan pitkillä peräpeiliin. Huvittava tapaus kaikenkaikkiaan (siis kuski ei tilanne).

Samaan kategoriaan voitaneen sijoittaa esim. kauppakeskus Jumbossa ne teiden ritarit, jotka määrätietoisesti yrittävät kaahata (sanan varsinaisessa merkityksessä) vasemmalta kolmion takaa parkkihallissa kylkeen ja jouduttuaan jarruttamaan lyövät torven pohjaan ja nostavat keskisormen pystyyn?

Näihin olen itse törmännyt pariinkin otteeseen ihan hiljattain. Huikeita kavereita.
 
Suosikkijoukkue
AIK
Samaan kategoriaan voitaneen sijoittaa esim. kauppakeskus Jumbossa ne teiden ritarit, jotka määrätietoisesti yrittävät kaahata (sanan varsinaisessa merkityksessä) vasemmalta kolmion takaa parkkihallissa kylkeen ja jouduttuaan jarruttamaan lyövät torven pohjaan ja nostavat keskisormen pystyyn?

Näihin olen itse törmännyt pariinkin otteeseen ihan hiljattain. Huikeita kavereita.

Niitä sanotaan vantaalaisiksi.

Muutenkin tulee välteltyä aina juurikin mm. Jumbon ja Sellon parkkihalleja ja stadissa keskustaliikennettä perjantaipäivän ja sunnuntai-illan välillä, kun kaikki maalaisserkut koheltavat liikenteessä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niitä sanotaan vantaalaisiksi.

Muutenkin tulee välteltyä aina juurikin mm. Jumbon ja Sellon parkkihalleja ja stadissa keskustaliikennettä perjantaipäivän ja sunnuntai-illan välillä, kun kaikki maalaisserkut koheltavat liikenteessä.

Jotenkin toivoisi, että ne arkisin bussissa istuvat istuisivat bussissa myös viikonloppuna.
Tuntuu, että viikonloppuna saa puolella automäärällä tuplaruuhkan arkeen verrattuna.
Saattaa toki olla, että joillain tilanne on sama kuin entisillä naapureilla, joilla rouva istui rattiin aina viikonloppuisin, kun arkikuskina toimiva mies oli ilmeisesti raskaan työviikon jälkeen rentoutunut niin, ettei lauantaiaamulla ollut rattiin kykenevä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös