Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 108 943
  • 13 125

12961

Jäsen
Pitäiskö sitä sitten siirtää joka kevät ja syksy kun alle vaihdetaan ne ainakin tuuman pienemmät talvirenkaat? Varmaan 99% autoilijoista on kuitenkin matkassa joko navigaattorilla, tai ovat ajaneet nopeusnäyttötaulun ohi, eli pitäisi olla tiedossa paljonko se mittari heittää ilman säätöjäkin.

Melko huvittavaa on, että japanialaisia moititaan mittarivirheestä, ikäänkuin se olisi jokin laatutekijä. Uskoisinpa, että alkuperäisillä renkailla mittarivirhe ei keskimäärin ole sen suurempi kuin eurooppalaisissakaan. Tuolta hienosta laskuristahan selviää, että riisipussin mittarivirhe on kesällä about 5% ja talvella noin 10% (15-14-13 tuumaa).

Se renkaan halkaisija ei muutu tuumaa vaan renkaan rungon korkeus muuttuu parhaassa tapauksessa niin että mittarivirhe ei muutu miksikään vannekoon pienentyessä.

Itselläni ei ole niin väliä, mittarini heittää 0 km/h ja autossa tehua/pitoa sen verran että 10% alinopeutta ajavasta pertti perustoyotamiehestä pääsee myös ripeästi ohi tarvittaessa.

Olisi muuten mielenkiintoinen tieto, monessako myydyssä uudessa autossa on nykyisin kiinteä navi (suhteellisesti siis)?
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Joku tuossa pistää silmään. Kenties se, että suojatielle ei yleensä pyöräillä? Vai oliko kyseessä ihan laillinen ylityspaikka myös pyöräilijöille? Muussa tapauksessa olisi pitänyt pyörä käsittääkseni taluttaa yli.

Eikös se mene niin, että suojatielle saa pyöräillä, jos pyörätie jatkuu myös suojatien toisella puolella? En ole perehtynyt suuremmin, enkä perehdy, eli oikoa saa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuli nyt yllättäen mieleeni uhkailla sitä viime viikkoista moottoritiellä Helsiinkiin päin ajellutta Mazda kuutosen kuskia. Ennen Nummelan liittymää siirryit vasemmalle kaistalle ja päätit sitten körötellä ohitettavan rinnalla samaa nopeutta reilusti yli Veikkolan liittymän. Yritin vinkata ottamalla etäisyyttä ja kiihdyttämällä sitten perään, notta voisin mennä vaikka ohitse, mutta ilmeisesti et tajunnut. Lopulta joko hölläsit kaasua tai ohitettava kiristi sen verran vauhtia, että pääsin oikean kautta ohitse (joo joo, hyvin väärin tehty) sinusta ja normaalisti vasemman kautta alkuperäisestä ohitettavasta. Ja vielä nuori mies, toinen samanikäinen kyydissään, ei jumankeikka! Jos luette tätä ja tunnistitte itsenne, imekää slaibaa!

No jo helpotti. Viikon olin hautonut tätä mielessäni muistamatta purkaa sitä. Onneksi ei mennyt pidempään, ettei alkanut vaikuttaa alitajuntaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se renkaan halkaisija ei muutu tuumaa vaan renkaan rungon korkeus muuttuu parhaassa tapauksessa niin että mittarivirhe ei muutu miksikään vannekoon pienentyessä.
Älä?
Itselläni ei ole niin väliä, mittarini heittää 0 km/h ja autossa tehua/pitoa sen verran että 10% alinopeutta ajavasta pertti perustoyotamiehestä pääsee myös ripeästi ohi tarvittaessa.
Suomen teillä ei taida liikkua montaakaan henkilöautoa, jolla ei pääsisi 10% alinopeutta ajavasta ripeästi ohi.
Olisi muuten mielenkiintoinen tieto, monessako myydyssä uudessa autossa on nykyisin kiinteä navi (suhteellisesti siis)?
Arvaisin, että ainakin reilusti alle 10% ensirekisteröidyistä.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
AnaMasan kanssa oli lokakuussa juttua tästä Ala-Tikkurilan risteyksestä (eli siis kuvassa olevien rakennusten piirittämä risteys):

Vähän kyllä alkoi mietyttämään tuon risteyksen valot, että syttyvätkö nuolivihreät todellakin samanaikaisesti samalle tielle kääntyville? Tavallisempaa noinkin isossa risteyksessä olisi, että risteyksen yli kääntyvät tulisivat vielä vanhoilla vihreillä.

Viime viikonloppuna sattui sopiva tilanne, jossa pääsin tämän asian tarkistamaan. Olin taas tulossa kuvan näkökulmasta vasemmalta ja kääntymässä valoista oikealle, aikomuksenani jatkaa Kehä III:lle itään.

Vastakkaisen puolen eli oikealta valoista vasemmalle kääntyvät autot odottivat kiltisti paikallaan siihen asti, kun itselleni syttyi vihreä nuoli oikealle. Ja sitten ei kun kaikki samaan rykelmään. Vasemmalta oikealle kääntyvät joutuvat siis suorittamaan välittömän kaistanvaihdon mieliäkseen Kehä III:sta itään, ja toinen porukka joutuu tekemään saman tempun ajaakseen Kehää länteen. Mahtava järjestely, ei voi muuta sanoa.

Tällä kertaa homma meni tosin sujuvasti, sillä käännyin valoista oman jononi ensimmäisenä ja ehdin helposti vaihtaa kaistaa ennen toisen jonon liittymistä seuraani.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suomen teillä ei taida liikkua montaakaan henkilöautoa, jolla ei pääsisi 10% alinopeutta ajavasta ripeästi ohi.

Riippuu tietysti miten tuon prosentin tulkitsee. Itse en ainakaan vanhalla "litrasella" pääsisi motarilla 108km/h:ssa ajavasta ripeästi ohi! Vastaavanlaisia autoja on yllättävän paljon liikenteessä.

Tietysti jos ohitettava ajaa 10% sallitusta nopeudesta niin sitten asia onkin jo eri, lainaamassasi viestissä kuitenkin todennäköisesti tarkoitettiin tuota ensimmäistä ehdottamaani vaihtoehtoa!

E. Senverran vielä, että suomen teillä ei prosentuaalisesti liiku suurtakaan osuutta sellaisia autoja joilla todellisuudessa pääsee RIPEÄSTI edellä menevästi ohi!
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
E. Senverran vielä, että suomen teillä ei prosentuaalisesti liiku suurtakaan osuutta sellaisia autoja joilla todellisuudessa pääsee RIPEÄSTI edellä menevästi ohi!
Määrittele "ripeästi"? Omalla 110 hepan turbodieselilläni pääsee minun mielestäni ripeästi ohi. Väittäisin että vastaavia ja tehokkaampia turbodieseleitä liikkuu Suomen teillä melkoinen määrä kuitenkin.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
E. Senverran vielä, että suomen teillä ei prosentuaalisesti liiku suurtakaan osuutta sellaisia autoja joilla todellisuudessa pääsee RIPEÄSTI edellä menevästi ohi!

Heh, sekin on sitten vähän niin ja näin miten kukakin määrittelee ripeän. ;)

Omalla 2.3 litraisella 160hv (0-100 km/h 7.7 s) Preludella on ohitukset kyllä aika nopeasti tehty (omasta mielestä) ja tuosta paljon nopeampia kulkuvälineitä kyllä on liikenteessä paljon.

Tosin aika turhaa on tuota 0-100 km/h tuohon laittaa, oleellisempaa olisi tietysti tieto (jos tarkkaa lukua olisi) kiihtyvyydestä 80-120 km/h, koska noissa nopeuksissahan ne ohitukset yleensä tehdään.

[EDIT] hidas. Mikke73 kerkesikin jo kommentoimaan lähes samoin sanoin.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heh, sekin on sitten vähän niin ja näin miten kukakin määrittelee ripeän. ;)


NiinPä ;) Kyllähän noilla teidän (Nupe ja Mikke) autoilla varmaan ohi pääsee! Itselläkin toisena autona 163hv turbo, silläkin ohi pääsee muttei ripeästi.

Viisastella kun halusin niin todetaan, että sitten kun teho/paino menee yksyhteen niin voidaan puhua ripeydestä, joten tuo 160hv. rupeaa riittämään juuri ja juuri!
 

Tuplahuuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalapa
Ohittaminen onkin taitolaji.

Käytännössä kaikissa alle 3,5tonnin autoissa riittää huiput ohitukseen ainakin 100km/h rajoitusalueella. Huonoa kiihtyvyyttä voi kompensoida ottamalla vauhtia jo omalla kaistalla, jolloin viereisen kaistan/vastaantulijoiden kaistan käyttö jää huomattavasti lyhemmäksi. Jos taas autossa on kiihtyvyys kohdallaan tällä ei ole niin suurta merkitystä. Kauempaa on myös helpompi lähteä valmistelemaan ohitusta kun näkee pidemmälle eteenpäin.

Oikeasti ohi pääsee vaikka 90hv:n turbottomalla 3,5 tonnin painoisella diesel-matkailuautolla kun pelaa tilanteen vaan oikein.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikeasti ohi pääsee vaikka 90hv:n turbottomalla 3,5 tonnin painoisella diesel-matkailuautolla kun pelaa tilanteen vaan oikein.

Tätä kukaan ei ole kiistänytkään.


Btw. Tuli mieleen, että ei muuten pääse. Joskus ennen suuria käpysotia minulla oli auto joka oli valmistettu Uudenkaupungin tehtaalla ja merkkiä Talbot, siinä oli niin väsynyt moottori etten saanut noin viiden kilometrin matkalla mittariin vauhtia kuin karvan alle 110km/h, koko matkan oli kaasu pohjassa! ;)
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
AnaMasan kanssa oli lokakuussa juttua tästä Ala-Tikkurilan risteyksestä (eli siis kuvassa olevien rakennusten piirittämä risteys):



Viime viikonloppuna sattui sopiva tilanne, jossa pääsin tämän asian tarkistamaan. Olin taas tulossa kuvan näkökulmasta vasemmalta ja kääntymässä valoista oikealle, aikomuksenani jatkaa Kehä III:lle itään.

Vastakkaisen puolen eli oikealta valoista vasemmalle kääntyvät autot odottivat kiltisti paikallaan siihen asti, kun itselleni syttyi vihreä nuoli oikealle. Ja sitten ei kun kaikki samaan rykelmään. Vasemmalta oikealle kääntyvät joutuvat siis suorittamaan välittömän kaistanvaihdon mieliäkseen Kehä III:sta itään, ja toinen porukka joutuu tekemään saman tempun ajaakseen Kehää länteen. Mahtava järjestely, ei voi muuta sanoa.

Tällä kertaa homma meni tosin sujuvasti, sillä käännyin valoista oman jononi ensimmäisenä ja ehdin helposti vaihtaa kaistaa ennen toisen jonon liittymistä seuraani.
Huhhuh mikä risteys - mikäli oikein ymmärrän ja näen nuo nuolimerkinnät tiessä, molemmista suunnista ollaan liikkeellä nuolivaloin. Mikäli toinen autoista on risteysalueella pyöreällä valolla, hänellä on väistämisvelvollisuus, mutta tätähän et tiedä toisesta suunnasta tullessa ellet ole paikallinen. Paikallisuutta ei kuitenkaan voida olettaa risteysjärjestelyjä suunniteltaessa. Joka tapauksessa mikäli en aivan väärin tulkitse ja jos molemmilla on yhtä vahva liikennevalo, vasemmalle kääntyvällä (suoraan jatkavan kaistan ylittävällä) autolla on väistämisvelvollisuus oikealle kääntyvää autoa kohtaan, vaikka tämä oikealle kääntyvä vaihtaisikin risteyksen jälkeen jatkavaa kaistaa esim. erikoisryhmittymisellä koska tila risteysalueiden välisellä tienpätkällä on niin lyhyt, että se suoran ryhmittymisen vasemmalle kaistalle sallii.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Anteeksi, kun keskeytän, mutta pitää ohitustaidon lisäksi muistaa se, että ripeydellä ja "ripeydellä" on suuri ero.

Tuli sunnuntai-iltana istuttua appiukon uudehkon Passatin kyydissä. Appiukon mukaan tämä turbodiesel on niiiin kova kiihtymään ja ohitettaessa ei mene kuin hujaus, pitihän hänen sitten näyttää se ohittamalla. Itseäni ainakin kovasti pelotti tuo ohitus, koska oman käsitykseni mukaan tuo oli ripeydestä kaukana. Sitten omalle kaistalle paluun jälkeen taas kehutulva auton ripeydestä. Appiukko-paran maailmansa musteni, kun hänen tyttärensä totesi ohituksen olleen kuin suossa tarpomista.

Eli tottumiskysymys. Jotkut mieltävät Markus Pöyhösen nopeaksi, kun taas joillekin alkaa riittää vasta Boltin ripeys. Toki ohittaminen vaatii myös taitoa, veikkaan, että esimerkiksi nimimerkki Olkku tekee sen 60 tonnin yhdistelmällä paremmin ja turvallisemmin kuin aika iso osa henkilöautolla.

Muutenkin ärsyttää, pelottaa ja vituttaa suunnattomasti avopuolisoni isän ajokäyttäytyminen. Roikutaan metrin päässä edellä ajavan puskurista moottoritielläkin, kirotaan kaikki kanssa-autoilijat ja ongitaan ajon aikana takapenkiltä jotain papereita. On se sitten kumma, että tulee onnettomuuksia.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ohittaminen onkin taitolaji.

Käytännössä kaikissa alle 3,5tonnin autoissa riittää huiput ohitukseen ainakin 100km/h rajoitusalueella. Huonoa kiihtyvyyttä voi kompensoida ottamalla vauhtia jo omalla kaistalla, jolloin viereisen kaistan/vastaantulijoiden kaistan käyttö jää huomattavasti lyhemmäksi.

Tässä on täyttä asiaa. Suuri osa ihmisistä nyt tykkää roikkua maantiellä sen rekan puskurissa ja käydä välillä kurkkaamassa, josko olisi tilaa. Sitten tuleekin auto vastaan ja pelästytään. Taas körötellään 5 km ennenkuin uskalletaan käydä vilkaisemassa.

On myös ihmisiä, joilla ei ole kiire eikä tarvetta rekkaa ohittaa. Mutta miksi näiden ihmisten on pakko ajaa < 10 metrin päässä rekasta? Takaa tulevan ohituksia tämä ei ainakaan helpota, kun pitää ohittaa molemmat yhtäaikaa.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Huhhuh mikä risteys - mikäli oikein ymmärrän ja näen nuo nuolimerkinnät tiessä, molemmista suunnista ollaan liikkeellä nuolivaloin. Mikäli toinen autoista on risteysalueella pyöreällä valolla, hänellä on väistämisvelvollisuus, mutta tätähän et tiedä toisesta suunnasta tullessa ellet ole paikallinen. Paikallisuutta ei kuitenkaan voida olettaa risteysjärjestelyjä suunniteltaessa. Joka tapauksessa mikäli en aivan väärin tulkitse ja jos molemmilla on yhtä vahva liikennevalo, vasemmalle kääntyvällä (suoraan jatkavan kaistan ylittävällä) autolla on väistämisvelvollisuus oikealle kääntyvää autoa kohtaan, vaikka tämä oikealle kääntyvä vaihtaisikin risteyksen jälkeen jatkavaa kaistaa esim. erikoisryhmittymisellä koska tila risteysalueiden välisellä tienpätkällä on niin lyhyt, että se suoran ryhmittymisen vasemmalle kaistalle sallii.

Noin minäkin asian tulkitsin edelliseen keskusteluun asti, mutta ilmeisesti tilanne on juuri päinvastoin eli kaistanvaihtaja on aina väistämisvelvollinen ja toisaalta erikoisryhmittymiseen ei kuulemma muutenkaan ole riittäviä perusteluja (onhan tuossa pieni pätkä kaistanvaihtoa varten). Tässä tapauksessa olisi kyllä huomattavasti kätevämpää, jos vasemmalle kääntyvät antaisivat ensin oikealle kääntyvien mennä. Mutta säännöt ja paikalliset järjestelyt ovat mitä ovat...itselleni ehti sattua samassa risteyksessä kaksi läheltäpititilannetta erikoisryhmittymisieni takia. Ihme on, jos ei tuossa kolise ennen pitkää.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On myös ihmisiä, joilla ei ole kiire eikä tarvetta rekkaa ohittaa. Mutta miksi näiden ihmisten on pakko ajaa < 10 metrin päässä rekasta? Takaa tulevan ohituksia tämä ei ainakaan helpota, kun pitää ohittaa molemmat yhtäaikaa.

Asian ytimessä jälleen.

Rekan perseessä hiihtäviä lienee kahta eri tyyppiä. On niitä, jotka eivät haluakaan ohittaa, mutta eivät ymmärrä turvavälin merkityksestä mitään. Turvavälin tärkeys korostuu rekan ja henkilöauton ajaessa perätysten, koska liian pieni väli pakottaa takaa tulevan ohittamaan molemmat kerralla, jolloin matka vastaantulevan kaistalla on selvästi pidempi.

Sitten on varmasti myös niitä kuskeja, jotka ajavat rekan perseessä kiinni ohitus mielessään. Mikäli tällaisen kuskin perässä ajelee hetken, niin moni kuljettaja näkee varmasti montakin ohituspaikkaa, joka jää käyttämättä. Osin tuo johtuu pelkästä turhautumisesta ja oman ohituspaikan menettämisestä, mutta osin myös siitä, että takana ajava näkee ohituspaikat edellä ajavaa aiemmin.

Tästä tietysti päästään jälleen siihen, että ei siellä perseessä kannattaisi ajaa...

...ja kun itse jätän aina normaalin turvavälin myös ennen ohitusta, niin aika usein takaa löytyy niitä ritareita, jotka puskevat siihen väliin.

Kieltämättä se kyllä vituttaa joskus.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rekan perseessä hiihtäviä lienee kahta eri tyyppiä...

Onhan sitä vielä sitten kolmaskin tyyppi, mutta he käyttävät rekasta nimitystä hirvikilpi. Ja sanovat myös, että mitä sitä nyt rekkaan mitään turvaväliä turhaan pitää, pysähtyvyyshän on niin erilainen. Jos vaan ehtii reagoida, ennen kuin on saanut ilmaisen muutostyön avoautoksi...

Ohittaminen onkin taitolaji.
Samaa mieltä. Lisäksi ainakin niissä autoissa joilla minä olen enemmän autoillut (hevosvoimia välillä 55-200+), on vakiovarusteena mahdollisuus vaihtaa pienemmälle vaihteelle tai vaihtoehtoisesti automaagisissa ns. kickdown-ominaisuus. Aina on ohi päästy niin ripeästi kuin tieliikenneolosuhteissa on perusteltua. Varmasti monilla autoilla on mahdollisuus ripeämminkin ohi päästä, mutta turvallisuutta se ei lisää, eikä ole muutenkaan järkisyillä perusteltavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Rekan perseessä hiihtäviä lienee kahta eri tyyppiä. On niitä, jotka eivät haluakaan ohittaa, mutta eivät ymmärrä turvavälin merkityksestä mitään.

Lisätäänpä soppaan vielä ne rekkamiehet, joilla ammattiautoilijoina luulisi olevan jonkinlainen käsitys turvaväleistä ja liikenneturvallisuudesta noin yleensä.

Ajelin Marraskuun alkupuolella vanhempien kotia kohti renkaanvaihtoa suorittamaan ja matkan loppupäässä, missä on melko mäkisiä maisemia, auton lämpömittari alkoi maastosta riippuen heilahdella +1 ja -2 asteen välillä.

Tiellä oli jo kahdeksankympin rajoitus ja minulla vauhtia se perinteinen kaupparatsukymppi sallitun päälle. Tiputin vauhtia kuitenkin paikoin alimmillaan kahdeksaankymppiin, koska olin huomaavinani tienpinnan jäätyvän ja kohta oli rekka puskurissa. Väliä ei takuulla ollut kuin pari-kolme metriä, joten yritin pariin kertaan antaa sumuvalolla ammattikuskille signaalia, että olisiko pieni väli pahitteeksi.

Paskan marjat, siinä sitten ajeltiin kotipaikan liittymään jäljellä olevat viitisentoista kilometriä peräkanaa. Välillä sain pienen raon aikaiseksi kiihdyttämällä ylämäessä, mutta liukkaan näköisissä paikoissa hieman himmatessani paskiainen tuli taas aivan puskuriin.

Kotipaikkakunnan risteystä edellyttää melko pitkä alamäki ja mittari näytti taas tuolla paikoin paria pakkasastetta, joten aloitin jarruttamisen hiukan normaalia aikaisemmin. Ja tästäkös tämä teiden ritari otti viimeiset herneet, tuli taas aivan puskuriin ja minun liittyessäni kääntymiskaistalle painoi takakulmaa hipoen torvi pohjassa ohi.

Joku tulee varmasti kohta sanomaan, että olisit idiootti antanut tietä. Jälkikäteen ajateltuna olisi ehkä pitänytkin, mutta matkaa oli tosiaan 15 kilometriä ja nopeus pääsääntöiseti samalla tasolla kuin mihin rekan vauhdin pitäisi rajoittua. Hölmömmäksi tilanteen tekee vielä se, että kun rekka liittymässä porhalsi ohi, näin sen olevan kemikaalirekka, jolla oli omaan liittymäänsä matkaa minun liittymästäni sellaiset viisi kilometriä. Tämä toki olettaen, että tämä oli matkalla entiseen duunipaikkaani, jossa ko. liikkeen autoja pyöri paljon ja jatkuvasti. Kuski olisi siis parhaassa tapauksessa saattanut voittaa jopa toistakymmentä sekuntia kallista aikaa.

Tiedä sitten oliko kuskilla paha päivä, kärpäsiä päässä, vai puuttuiko kaverilta tilannetaju täysin. Luulisi kuitenkin sen verran pyörivän hatussa asioita, ettei loppusyksyn ensimmäisillä liukkailla ajelisi aivan vastuuttomasti, varsinkaan kemikaalikuormassa, jos sellainen nyt oli päällä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Rekkakuskit pelastivat nelihenkisen perheen hengen.

Linkissä uutinen eiliseen tapahtumaan, jossa henkilöauto lähti ohittamaan rekkaa oikealle kaartuvassa mutkassa ja vastaan tuli toinen rekka. Ohitettavan automiehen valppaus pelasti isän, äidin ja näiden kaksi lasta.

Vastaan tullut autoilija on isäni yrityksen alihankkija, ja hän oli kovin ihmeissään autoilijan ohituspaikan valinnasta. Ei ollut kuulemma nähnyt henkilöautoa ennen kuin ihan kohdalla, joten ei voinut henkilöautollakaan olla kovin hyvä näkyvyys ohittamaan lähtiessä.

Onneksi kaikki maamme ammattiautoilijat eivät ole Siivu-Leevin esimerkin kaltaisia.
 

12961

Jäsen
Heh, sekin on sitten vähän niin ja näin miten kukakin määrittelee ripeän. ;)

Omalla 2.3 litraisella 160hv (0-100 km/h 7.7 s) Preludella on ohitukset kyllä aika nopeasti tehty (omasta mielestä) ja tuosta paljon nopeampia kulkuvälineitä kyllä on liikenteessä paljon.

Tosin aika turhaa on tuota 0-100 km/h tuohon laittaa, oleellisempaa olisi tietysti tieto (jos tarkkaa lukua olisi) kiihtyvyydestä 80-120 km/h, koska noissa nopeuksissahan ne ohitukset yleensä tehdään.

[EDIT] hidas. Mikke73 kerkesikin jo kommentoimaan lähes samoin sanoin.


No ripeyshän on nimenomaan suhteellista. Kyllä nykyisin tuntuu LÄHES auto kuin auto laiskalta, kun omassa kiesissä on potkua reippaammin.

Paljon tulee tien päällä oltua, ja itsestäni on mukavaa, että tuo mainittu 80-120 väli menee tämänhetkisillä tehoilla noin 3-3,2 sekunttiin, tehoja siis about tuplat kuin preludessasi, painoa tosin myös enemmän.

Tämän lisäksi olen enemmän kuin tyytyväinen, että ilman ohitteluja autoni menee tien päällä alle 8 litran satasella, mikäli ohituksia on reilusti, ottaa se noin 9-9.5 mikä ei ole mielestäni lainkaan paha 2.3-litraiselle tehokkaammalle turbomoottorille.

Näitä samoja ruotsalaisia koneita liikkuu Suomen teillä kymmenkunta 400 ja 500 hevosvoiman välillä liikkuvalla teholla varustettuna ja vanhempaa sukupolvea (9000) vielä huomattavasti isompia määriä ;)
 

12961

Jäsen
Rekkakuskit pelastivat nelihenkisen perheen hengen.

Linkissä uutinen eiliseen tapahtumaan, jossa henkilöauto lähti ohittamaan rekkaa oikealle kaartuvassa mutkassa ja vastaan tuli toinen rekka. Ohitettavan automiehen valppaus pelasti isän, äidin ja näiden kaksi lasta.

Vastaan tullut autoilija on isäni yrityksen alihankkija, ja hän oli kovin ihmeissään autoilijan ohituspaikan valinnasta. Ei ollut kuulemma nähnyt henkilöautoa ennen kuin ihan kohdalla, joten ei voinut henkilöautollakaan olla kovin hyvä näkyvyys ohittamaan lähtiessä.

Onneksi kaikki maamme ammattiautoilijat eivät ole Siivu-Leevin esimerkin kaltaisia.


Nämä oikealle kaartuvat mutkat ovat muutenkin todella vaarallisia paikkoja, joskus vaikka niissä olisi ihan valkoinen katkoviiva.

Näissä ei pidä ikinä lähteä ohittamaan rekkaa, jossei ole täysin varma riittävästä näkyvyydestä. Tosin suuri osa ammattiautoilijoistamme on sen verran fiksuja ja vilauttavat vilkkua oikealle mikäli ohitukseen on tilaa.
 

Benamy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HPK ja Hokki
Tämäkin on ollut täällä useasti mutta kerrataan vielä.

Ihmiset ilman heijastimia ja suomalainen ninja-kulttuuri. Mikä hitto siinä on että kun päivät pimenevät niin sitä heijastinta ei ala löytymään? Tuohon kun lisää suomalaisen tyylin pukeutua eli mustaa ja tummaa niin ei mikään ihme että joutuu tekemään äkkijarrutuksia ettei tule ruumiita.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tämäkin on ollut täällä useasti mutta kerrataan vielä.

Ihmiset ilman heijastimia ja suomalainen ninja-kulttuuri. Mikä hitto siinä on että kun päivät pimenevät niin sitä heijastinta ei ala löytymään? Tuohon kun lisää suomalaisen tyylin pukeutua eli mustaa ja tummaa niin ei mikään ihme että joutuu tekemään äkkijarrutuksia ettei tule ruumiita.

Elämässä pitää olla haasteita. Ja ihmetyttää kummasti myös ne Lance Armstrongin apupolkijat jotka sotkevat munamankelillaan ilman valoja. Eikös lain mukaan polkupyörässä pidä olla valo ? Onneksi nyt on maassa vähän lunta joten se hieman avittaa pimeiden jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden havaitsemista, mutta oi miksi pitää kulkea ilman heijastinta tai sotkea sillä munamankelilla ilman valoa.

Nykyään on saatavilla jos jonkilaisia heijastimia, mutta myöskin turvaliivejä. Takin päälle puettava turvaliivi on mitä mainioin kapistus ja ei kyllä ole kovinkaan kallis. Vai voiko joku väittää toista.

Ihmetyttää hieman se miksi sitä ei ole vielä suomessa määrätty pakolliseksi autoissa pidettäväksi. Monissa Euroopan maissa laki määrää että autossa on oltava vähintään 1 kpl turvaliivejä, joita on käytettävä jos pimeässä joutuu nousemaan autosta esim. rengasta vaihtamaan.
 
Viimeksi muokattu:

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämäkin on ollut täällä useasti mutta kerrataan vielä.

Ihmiset ilman heijastimia ja suomalainen ninja-kulttuuri. Mikä hitto siinä on että kun päivät pimenevät niin sitä heijastinta ei ala löytymään? Tuohon kun lisää suomalaisen tyylin pukeutua eli mustaa ja tummaa niin ei mikään ihme että joutuu tekemään äkkijarrutuksia ettei tule ruumiita.

Nyt täytyy tunnustaa, että olen yksi näistä. Lenkkeilykamoissa on heijastin, mutta missään muussa ei. Liikun kyllä harvoin kävellen missään missä voisi joutua auton yliajamaksi, mutta silti pari kertaa kuussa. Kaiken lisäksi pukeudun yleensä vielä tummiin vaatteisiin. Ymmärrän kyllä autoilijoita jotka säikkyvät itseäni (kiroan itsekin autolla ajaessa näitä), kun olen kävellen liikenteessä. Tiedostan kuitenkin oman näkymättömyyteni ja pyrin olemaan pois autojen tieltä silloin kun ei ole heijastinta.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mitähän mahdoit ajatella, sinä tumman audin kuski tänään iltapäivällä Sauvossa?
Olin tulossa Vahtisen risteyksessä ja kääntymässä Sauvon suuntaan Sauvon-Kemiön tielle. Tulit Paimion suunnasta ja käännyit Vahtiseen, ajoitko ihan oikein, kun ajoit oikealta puoleltani ohitseni. Et ainakaan minusta, etkä takaani tulevasta autosta, joka löi liinat kiinni, kun pöllähdit vastaan hänen kaistallaan! Kyseessä on siis kaksisuuntainen tie.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös