Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 001 440
  • 12 286
Suosikkijoukkue
AIK
Samaan kategoriaan voitaneen sijoittaa esim. kauppakeskus Jumbossa ne teiden ritarit, jotka määrätietoisesti yrittävät kaahata (sanan varsinaisessa merkityksessä) vasemmalta kolmion takaa parkkihallissa kylkeen ja jouduttuaan jarruttamaan lyövät torven pohjaan ja nostavat keskisormen pystyyn?

Näihin olen itse törmännyt pariinkin otteeseen ihan hiljattain. Huikeita kavereita.

Niitä sanotaan vantaalaisiksi.

Muutenkin tulee välteltyä aina juurikin mm. Jumbon ja Sellon parkkihalleja ja stadissa keskustaliikennettä perjantaipäivän ja sunnuntai-illan välillä, kun kaikki maalaisserkut koheltavat liikenteessä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niitä sanotaan vantaalaisiksi.

Muutenkin tulee välteltyä aina juurikin mm. Jumbon ja Sellon parkkihalleja ja stadissa keskustaliikennettä perjantaipäivän ja sunnuntai-illan välillä, kun kaikki maalaisserkut koheltavat liikenteessä.

Jotenkin toivoisi, että ne arkisin bussissa istuvat istuisivat bussissa myös viikonloppuna.
Tuntuu, että viikonloppuna saa puolella automäärällä tuplaruuhkan arkeen verrattuna.
Saattaa toki olla, että joillain tilanne on sama kuin entisillä naapureilla, joilla rouva istui rattiin aina viikonloppuisin, kun arkikuskina toimiva mies oli ilmeisesti raskaan työviikon jälkeen rentoutunut niin, ettei lauantaiaamulla ollut rattiin kykenevä.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi näitä alitehoisten takavetojen omistajia korpeaa niin kovasti, kun joku tulee takaa lujempaa ja on menossa ohi?

Mua on viimepäivinä vituttanut lähinnä se, että miksi, oi miksi, pitää roikkua pimeällä perseessä kiinni. MENKÄÄ VITTU OHI JOS SILTÄ TUNTUU.

Yksikään ko. paskoista ei pysyisi edes alkua perässä, jos aletaan ajamaan.
 

Mogilni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssilla
Vituttaa itseopiskelleet maanteiden sheriffit jotka vetää pitkät päälle heti ohitetuksi tulemisen jälkeen.

Vituttaa kuljettajat jotka löytävät 10-20km/h nopeutta lisää ohituskaistojen kohdalla mutta kadottavat sen taas ohituskiellon alueella tai kun vastaan tulee autoja.

Vituttaa ohittajat jotka etupuskuriani nuollen palaavat omalle kaistalleen, varsinkin kurapaskakelillä kun ei ole noita lampun pesureitakaan paskassa autossani.

Vituttaa vähän lyhyemmässä välissä ohitettaessa kun vastaantuleva itseopiskellut sheriffi pistää pitkät päälle merkiksi typerästä teosta. Sehän se mukavasti pimeässä auttaakin muutenkin tiukkaa tilannetta kun vastaantulija polttaa verkkokalvot.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli sinä olit Nivalan ja Haapajärven välillä? Onnea. Mehän emme roikkuneet edelleenkään perässä, eikä ollut edes pimeää. Miksi siis lainasit minua?

Elä turhaan katko verisuonia päästäsi. Lainaus oli huono, enkä mitenkään tarkoittanut viitata sinuun vitutuksen kohteena.

Opettele lukemaan, kirjoitin, ettei perässä ehtinyt roikkua, kun heti ohituksen alkaessa amisviiksi polki kaasua. Hän ei ainakaan päässyt karkuun enää varsinaisen ohituksen tullessa vaikka kovin yritti. Tämä toki on yleistä BMW-mallisille biileille, jossa kovaa on vain ääni ja pakoputkien määrä. Yleisin bimmeriviritys taitaakin juuri olla soundipuolella. Sinänsä säälittävää.

Sama kuin edelliseen. Huono lainaus.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Venäläiset autoilijat

Täällä Itä-Suomessa sattuneesta syystä on tällä hetkellä "hieman" naapurikansamme edustajia lomailemassa, ja kyllä täytyy sanoa kun tässä on katsellut tuota autoilua että se mielikuva mikä minulla naapurikansastamme on heijastuu hyvin heidän liikennekäyttäytymisestään.

Ajelin tänään tuohon KalPa-Lukko peliin ja tuolla reilun sadan kilometrin matkalla näin kyllä niin vahvaa suorittamista parilta veli-venäläiseltä että täytyy kiittää omia refleksejään että auto ja minä itse olemme vielä yhtenä kappaleena. Ensinnäkin menomatkalla edessä ajoi naapurin kilvissä ollut hieno auto, olisikohan ollut joku Infiniti tms. Tämän auton nopeus pumppasi koko ajan välillä 60-110 km/h, ja siis pumppasi ihan jatkuvalla tahdilla. Samalla tavalla heittoa oli myös ajolinjoissa, auto nimittäin seilasi tietä ihan laidasta laitaan, suurimmaksi osaksi auto ajoi ihan keskellä tietä. Aina kun yritin lähteä ohittamaan, tämä saatanan Sergei alkoi polkea kaasua ja siirtyi ihan keskelle tietä etten varmasti päässyt ohi. Sitten saimme edellä ajaneen rekan kiinni ja siitähän se riemu vasta syntyi. Kilometrikaupalla tämä venäläinen ajoi kuin liimattuna rekan perään ja kärkkyi ohituspaikkaa. Vaikka rekka näytteli koko ajan ohitusmerkkejä ja edessä oli suora jossa hyvä näkyvyys niin tämä idiootti laittoi ainoastaan vilkun päälle mutta ei sittenkään lähtenyt ohi. Lopulta kyllästyin ja lähdin ohittamaan molempia yhtä aikaa. No, juuri kun olin tämän venäläisen auton perän tasalla niin Sergeipä saatana laittoi vilkun päälle ja kiilasi suoraan eteeni! Onneksi refleksit oli kunnossa ja vedin liinat kiinni ja samantien takaisin omalle kaistalle, ja niukin naukin vältin peräänajon. Kun tämä idiootti sitten pääsi sen rekan ohi niin sittenhän vauhtia taas hidastettiin siihen n. 70 km/h:hon ja jäätiin ihan siihen rekan eteen ajamaan, että taas olisin joutunut ohittamaan molemmat yhtä aikaa. Onneksi tuo rekka sitten kääntyikin pois edestä varsin pian. Ja onneksi myös tämä venäläinen ajoi hetken päästä tien sivuun - ja luonnollisestikin ilman vilkkua...

Seuraava läheltäpiti-tilanne tuli Kuopion moottoritiellä, jossa oli todella huono näkyvyys kiitos lumituiskun ja pakkasen. Yhtä äkkiä huomasin siellä lumituiskun keskellä mustan auton poikittain edessäni! Ei muuta kuin taas liinat kiinni ja nopea väistö ohituskaistalle ja vältin erittäin täpärästi kolarin. No toveri Vladimirhan se siinä teki U-käännöksen moottoritien huoltoliittymässä...

Ja nämä ei olleet ainoita esimerkkejä tänä talvena nähdyistä suorituksista, nuo venäläiset ajavat oikeasti ihan kuin täysääliöt, ihan täysin piittaamatonta ja hengenvaarallista menoa! Ei siinä mitään, nuo venäläiset jättävät kuihtuvaan Itä-Suomeen paljon rahaa ja ovat siinä mielessä tervetulleita mutta tuolle liikennekäyttäytymiselle pitäisi oikeasti tehdä jotain! Noita liikkuu näin uuden vuoden aikana täällä niin paljon että alkaa melkein pelätä jo henkensä puolesta tuolla liikenteessä. Paljon tulee haukuttua suomalaisiakin autoilijoita mutta kyllä se ääliöprosentti on täkäläisissä autoilijoissa vain murto-osa siitä mikä se on venäläisautoilijoiden keskuudessa!
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja nämä ei olleet ainoita esimerkkejä tänä talvena nähdyistä suorituksista, nuo venäläiset ajavat oikeasti ihan kuin täysääliöt, ihan täysin piittaamatonta ja hengenvaarallista menoa!

Tuosta ensimmäisestä esimerkistäsi veikkaisin, että siellä on oltu humalassa tai muuten vain kusipää liikkeellä.

Toinen esimerkkisi taas kuvaa hyvin noin joka toista Venäläistä autoilijaa, joka tällä puolella rajaa liikkuu. Ei mitään käsitystä liikennesäännöistä saati että kiinnostaisi välittää niistä.

Näillä korkeuksilla toiminta on kuitenkin ihan ok, kun pahimmat naapureiden lomailut rajoittuvat muutamaan viikkoon vuoden vaihteen kahta puolen. Muutaman kerran vuoteen joudun autoilemaan tuolla Etelä-Karjalassa ja siellä välillä Imatra-Luumäki löytyy kyllä sellaista törppöä veli venäläisistä vuoden aikaan katsomatta ettei mitään järkeä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vituttaa itseopiskelleet maanteiden sheriffit jotka vetää pitkät päälle heti ohitetuksi tulemisen jälkeen.
Itse koen tämän noin kerran vuodessa ja ajan lähes 50tkm. sinä aikana nykyisin. Kannattaa varmaan miettiä tekeekö itse ohittaessa jotain, joka aiheuttaa pitkien ennen aikaisen päälle laittamisen.

Vituttaa kuljettajat jotka löytävät 10-20km/h nopeutta lisää ohituskaistojen kohdalla mutta kadottavat sen taas ohituskiellon alueella tai kun vastaan tulee autoja.
Tästä totaalisen samaa mieltä. En voi ymmärtää mitä näiden ihmisten päässä liikkuu.

Vituttaa ohittajat jotka etupuskuriani nuollen palaavat omalle kaistalleen, varsinkin kurapaskakelillä kun ei ole noita lampun pesureitakaan paskassa autossani.
Kannattaa ostaa edes kelvollinen auto. Omassa - nyt jo yli 20v vanhassa ensimmäisessä (ja viimeisessä) riisikipossa oli jo lamppujen pyyhkijät.

Vituttaa vähän lyhyemmässä välissä ohitettaessa kun vastaantuleva itseopiskellut sheriffi pistää pitkät päälle merkiksi typerästä teosta. Sehän se mukavasti pimeässä auttaakin muutenkin tiukkaa tilannetta kun vastaantulija polttaa verkkokalvot.
Itse en tätä harrasta, mutta ymmärrän kyllä näitä. Miksi se on pakko ohittaa pienissä väleissä ns. just ja just -ohituksia?
 
Venäläisiin en ole onneksi "törmännyt" liikenteessä pitkiin aikoihin. Tai siis todella urpoihin tapauksiin. Pari viikkoa sitten oli sergei katumaasturillaan liikenteessä ja tuttuun tyyliin ajettiin sitten molemmilla kaistoilla. Kyseessä siis nelikaistatie kaupungissa. Valot vaihtui yllättäen punaisille ja sergei veti jarrut pohjaan. Itse koitin tehdä saman linja-autolla ja eihän siinä mitään tapahtunut, kun ei vaan pitoa ollut. Väliä oli riittävästi sergeihin ja kun havaitsin ettei ajokkini pysähdykään niin ei muuta kuin torvea soittamaan. Onneksi venäläisetkin näkyy tajuavan kyseisen äänimerkin ja sergei siirtyi sitten toiselle kaistalle juuri ennen kuin olin tulossa takaluukusta sisälle. Tänään meinasi sattua sama homma, syy oli tosin suomalaisessa kuskissa. Kiitos sille ääliölle joka tuli sen ryss..venäläisen eteen kolmion takaa. Sergei tietenkin veti jarrut pohjaan ja minä sain just ja just väistettyä vastakkaiselle kaistalle. Ja olisko liikaa pyydetty ihan näille suomalaisille autoilijoille että näyttäisitte sitä v*tun vilkkua? Varsinkin siinä liikenneympyrässä. Koska sillä isolla autolla ei ihan joka väliin kehtaa tunkea ja sitten jäät odottamaan sitä yhtä autoa, joka kuitenkin poistuu siitä ympyrästä ennen sitä omaa liittymää. Ja korkeintaan kerran vilauttaa sillä vilkullaan tästä merkin. Ja vähän matkan päässä on taas tulossa auto ja on jo liian myöhäistä itse lähteä liikkeelle. Saati sitten niissä tilanteissa kun se risteys sijaitsee ylämäessä ja koitat hiljalleen hivuttautua eteenpäin. Ettei vaan tarvitsisi pysähtyä ja kokeilla jääkö se auto jumiin siihen vai ei.
Tästä syystä pyydän myös anteeksi kun on pari kertaa ollut ihan vaan pakko mennä pieneenkin rakoon, en vaan tahdo jäädä siihen mäkeen jumiin. Ja kiitokset niille autoilijoille jotka on väistänyt kiitettävästi kun se ajokkini ei vaan pysähdy siihen risteykseen. Sama se millä nopeudella siihen tulee. Ne renkaat kun on välillä samaa tasoa kuin kesärenkaat.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Itse koen tämän noin kerran vuodessa ja ajan lähes 50tkm. sinä aikana nykyisin. Kannattaa varmaan miettiä tekeekö itse ohittaessa jotain, joka aiheuttaa pitkien ennen aikaisen päälle laittamisen.

Jos ohittaja esim. tekee ohituksen keltaisen viivan alueella, sulkuviivan kohdalla, tai muuten vaan aivan järjettömässä paikassa, niin todellakin "itsemoderoin" ja vilautan hienoja xenonejani...
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Venäläisiin en ole onneksi "törmännyt" liikenteessä pitkiin aikoihin. Tai siis todella urpoihin tapauksiin. Pari viikkoa sitten oli sergei katumaasturillaan liikenteessä..

Kertoo jo jotain tuo lainaukseni paikallisten tottumuksista veli venäläisiin. Ei pitkään aikaan=pari viikkoa. Oletan, että olet Lappeenrannasta.

Jos ohittaja esim. tekee ohituksen keltaisen viivan alueella, sulkuviivan kohdalla, tai muuten vaan aivan järjettömässä paikassa, niin todellakin "itsemoderoin" ja vilautan hienoja xenonejani...

En tiedä kumpi ymmärsi väärin. Itsekkin antaisin tuollaisissa tilanteissa palautetta. Onneksi näitä keltaisilla ohittelijoita on ainakin omalle kohdalle sattunut todella vähän jos ollenkaan (en muista). Itselleni siis vilautellaan noin kerran vuoteen valoja ohituksen jälkeen ja onneksi silloin ei ole xenoneita vaan se on aika varmasti 80-luvun mercedes, jonka mittari valehtelee yli 20km/h ja pyyhkimet eivät toimi.
 
Kertoo jo jotain tuo lainaukseni paikallisten tottumuksista veli venäläisiin. Ei pitkään aikaan=pari viikkoa. Oletan, että olet Lappeenrannasta.

No joo, itärajan tuntumasta olen. Ja kai sitä alkaa jo pikkuhiljaa turtumaan noihin itäturisteihin. Se vaan on niin jokapäiväistä ja niihin ei reagoi sen kummemmin jos ei meinaa kolaroida niiden kanssa. Niihin vaan pitää varautua kunnolla, ne saattaa tosissaan tehdä mitä tahansa. Liikennesäännöistä viis. Jostain syystä ei niihin ole jaksanut vähään aikaan mitään huomiota edes kiinnittää. Kai ne on sitten ajelleet kohtuu ok, ainakin ne ketkä on samaan aikaan tielle osuneet.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
En tiedä kumpi ymmärsi väärin.

Tarkoitukseni oli myötäillä sua AnFa ja vastata Mogilnin kirjoitukseen "Vituttaa itseopiskelleet maanteiden sheriffit jotka vetää pitkät päälle heti ohitetuksi tulemisen jälkeen."
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Täällä Itä-Suomessa sattuneesta syystä on tällä hetkellä "hieman" naapurikansamme edustajia lomailemassa, ja kyllä täytyy sanoa kun tässä on katsellut tuota autoilua että se mielikuva mikä minulla naapurikansastamme on heijastuu hyvin heidän liikennekäyttäytymisestään.
Mutta hei, noinhan mekin ajoimme -70 luvulla. Eikä meitä ranskalaiset tai britannialaiset käyneet ilkkumaan. Muista turvaväli!
 

Jarzki

Jäsen
Hehe, tänään näin ensimmäiset venäläiset autoilijat täällä Jyväskylän suunnalla. Rantaväylällä siinä Alban risteyksen kohdalla oli 4 venäläistä autoa pistänyt hätävilkut päälle ja olivat parkkeeranneet autonsa siihen tien reunaan. Katselin että mikä kolari siellä on, mutta veli venäläisiä vain. Sitten heistä vähän matkan päässä kaksi venäläisten ajamaa isoa maastoautoa köröttelevät sellaista turvallista n. 40km/h vauhtia eteenpäin 80:n alueella ja ilmeisesti miettivät mihin pitäisi mennä. Ei kuitenkaan vielä tuon kummempaa tullut vastaan.

Eilen sitten JYPin pelistä pois tullessani yksi ulkomaalaisen ajama auto tuli "vähän" väärästä suunnasta siinä Länsi-Päijänteentien ja Keskussairaalantien risteyksessä. Tuli sieltä Keskussairaalan suunnasta, kääntyi oikealle kunnes huomasi, ettei olisi pitänytkään kääntyä ja vetäisi sitten u-käännöksen sellaisessa paikassa ja sille kaistalle, josta kaupungin suunnasta tulevat kääntyvät vasemmalle ja liittyvät Länsi-Päijänteentielle. Itse olin kaupungista päin tulossa ja hieman meinasi naurattaa kun mies ajaa nenä kiinni lasissa ja ihmettelee, että mihin menen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta hei, noinhan mekin ajoimme -70 luvulla. Eikä meitä ranskalaiset tai britannialaiset käyneet ilkkumaan.

Vaan meikäläisiä ei varmaan ollut silloin samanlaisia määriä liikenteessa Iso-Britanniassa tai Ranskassa, kuin mitä on venäläisiä täällä Itä-Suomessa...
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Joo itäturisteja kiitettävästi itäisessä Suomessa. Eräällä pienemmällä maantiellä eteen tupsahti Volvo venäjänkilvissä. Keskiviivan molemmin puolin ajeli ja 60-95 oli vauhtihaitari tasaisen mutkaisella tiellä. Ohi lähdin kun näkyväisyyttä tuli riittävä määrä niin eikös tämä sankari kiilaa keskemmälle tietä, piti vetää liinat kiinni ja sitten uusi yritys uudella suoralla, sama kiilaaminen mutta ohi pääsin, omat peilit kovilla, vasen puoli aurausviitoissa, oikea puoli volvon peileissä.

Varmaan olisi pitänyt körötellä perässä näin jälkikäteen ajateltuna. Vitutti vaan se uskomaton vauhtipumppaus. Yritä siinä sitten pitää edes jonkinmoista turvaväliä eteen ja taakse. Tietä ei ollu aurattu ihan aurauskepeille asti ja laidassa oli irtolunta mutta ei se nyt keskitiellä ajamista vaatinut, eikä se Volvo NIIN leveä ollut. Toivottavasti tuntui turvalliselta keskiviivasankari!
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo keskiviivan päällä ajaminen johtuu venäläisten teiden kunnosta. Siellä kun perinteisesti voi pientareilta löytyä mistä tahansa mitä tahansa, kuoppia nyt ainakin, mutta myös pysähtyneitä autoja ilman valoja, poisheitettyä tavaraa, unohtuneita esineitä tai oikeastaan todellakin ihan mitä tahansa.

Maan tapa siis.

Muutenkin heikeläisittäin isompi menee ensin ja miten haluaa. Siihen nähden kuinka tuolla puolella rajaa ajetaan, on turistien käyttäytyminen erittäin siistiä. Toki tähän vaikuttaa myös se, että jos tällä puolella napsahtaa sakot, ei seuraavaa viisumia Suomeen tarvitse muistaakseni pariin vuoteen hakea. Eivät siis riskeeraa useinkaan ylinopeuksista. Epävarma ajotapa on varmasti osittain myös samanaikaisen kartanluvun ja useissa tapauksissa myös ostetun ajokortin seurausta.

Esittämiini pointteihin nähden he ajavat mielestäni oikein hyvin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tämä lainaus on uudenvuodenpäivältä puolilta päivin. Olisiko Mogilnilla ollut kova krapula päällä tai jotain muuta paha oloa havaittavissa?
Vituttaa itseopiskelleet maanteiden sheriffit jotka vetää pitkät päälle heti ohitetuksi tulemisen jälkeen.
Vituttaa ohittajat jotka etupuskuriani nuollen palaavat omalle kaistalleen, varsinkin kurapaskakelillä kun ei ole noita lampun pesureitakaan paskassa autossani.
Näitä kahta kun katsotaan, niin sinuahan vituttaa sekä ohitetuksi tuleminen, että itse ohittaminen. Ja vielä niin, että teet itse vastaavan virheen, joka sitten vituttaa sinua, kun sen tekee joku muu sinua kohtaan.

Tuo valojen sytyttäminen takana johtuu siitä, että olet joko palannut takaisin omalle kaistallesi liian nopeasti, tai sitten teet jonkun uhkarohkean ohituksen ahtaaseen väliin, tai ylämäkeen jossa näkemä eteenpäin on pieni.

Suomalainen ohituskäytäntö ei paljon päänsilitteyä kaipaa, sen verran siinä on todellakin sanomista. Kun sen paluun sinne omalle kaistalle jättää hieman myöhempään, ja ohittaa turvallisessa paikassa, niin harvemmin jos koskaan saa mitään pitkiä valoja peräänsä.
Vituttaa kuljettajat jotka löytävät 10-20km/h nopeutta lisää ohituskaistojen kohdalla mutta kadottavat sen taas ohituskiellon alueella tai kun vastaan tulee autoja.
Tämä on kyllä jotain käsittämätöntä ajokulttuuria Suomessa, joka toimii kuin se junan vessa lähes joka paikassa. Vaikka nopeusrajoituskin pysyisi samana ohituskaistan aikana, niin lähes kaikki nostavat nopeuttaan sen ajaksi, ja sitten palataan taas siihen vanhaan nopeuteen. Käsittämätön pakkomielle näissä paikoissa ihmisillä on, ikäänkuin sitää takaa tulevaa ei saisi päästää ohi.
Vituttaa vähän lyhyemmässä välissä ohitettaessa kun vastaantuleva itseopiskellut sheriffi pistää pitkät päälle merkiksi typerästä teosta. Sehän se mukavasti pimeässä auttaakin muutenkin tiukkaa tilannetta kun vastaantulija polttaa verkkokalvot.
Tämä on kyllä totta. Jos se virhe on jo tullut tehtyä, että on lähdetty liian ahtaaseen väliin ohittamaan, niin entistä vaarallisemmaksi se ohitus muodostuu, kun sitä vielä yritetään hankaloittaa tahallisesti. Oikeampi tapa olisi tietysti hiljentää sitä nopeutta, ja päästää se ohittaja palaamaan turvallisesti takaisin omalle kaistalleen.

Itselläni on onneksi sen verran tehokas kulkuneuvo, että näitä tilanteita ei pääse syntymään, vaan saan hoidettua sen ohituksen nopeasti ja turvallisesti. Kaikki eivät osaa arvostaa auton hyvää suorituskykyä, mutta itse näen sen tärkeäksi osaksi liikenneturvallisuutta.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Tuo valojen sytyttäminen takana johtuu siitä, että olet joko palannut takaisin omalle kaistallesi liian nopeasti, tai sitten teet jonkun uhkarohkean ohituksen ahtaaseen väliin, tai ylämäkeen jossa näkemä eteenpäin on pieni.
Toisten opettaminen on melko typerää. Siitä saa vain vastareaktion ja aika usein myös tilanteen, missä vaarannetaan toisten turvallisuus. Ei tarvita kovinkaan tehokasta autoa, jotta voi tehdä nopean ohituksen myös ylämäessä. Pitäisi myös olla jokaisen autoilijan korvien välissä sellainen säätö, että kun ohittava haluaa palata kaistalle niin se tila annetaan. Aivan kuten kirjoititkin.

PS. Hyvä kirjoitus Jyty. Vastine ei ollut puhtaasti sinulle, mutta hyvä kuljettaja kyllä pärjää vaikka snadillakin autolla.

PS2. Oma autoni ei ole "snadi".
 
Viimeksi muokattu:

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tarkoitukseni oli myötäillä sua AnFa ja vastata Mogilnin kirjoitukseen "Vituttaa itseopiskelleet maanteiden sheriffit jotka vetää pitkät päälle heti ohitetuksi tulemisen jälkeen."

Autokoulun opettajanikin vajaa 10 vuotta sitten sanoi, että laittaa pitkät päälle heti tai itse asiassa ei ota niitä pois lainkaan. Meneepähän se ohittanut auto sitten nopeammin pois siitä etupuskurista.

Periaatteessa ihan ok. Jos pitää päästä ohi, niin varmaan ajaa sen verran nopeammin sitten, että ei ole tarvetta jäädä siihen roikkumaan ja hetken päästä ollaan sopivan välimatkan päässä.

Mua vituttaa taas kerran sumuvalojen käyttäjät. Juuri äsken keli on mitä mainioin, mutta jotkut vitun paikalliset teinit yllättäen koristivat hienoja amisautojaan sumuvaloilla. Kirkkauden lisäksi vitutusta nostaa se, että itse sain kerran sakot niistä, kun olin unohtanut päälle kun tulin kaupunkiin ja joku poliisi päätti antaa siitä sakot, vaikka sen kaverin mielestä pelkkä varoitus olisi riittänyt.

Etusumuvalot on muutenkin täysin turha keksintö ja ainakaan nykyisessä autossa niitä ei edes ole.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Etusumuvalot on muutenkin täysin turha keksintö

Amen.

Muistetaan myös, että usein ohituksen vaarallisin hetki tulee takaisin omalle kaistalle palatessa. Hirvittää, kun näkee monen palaavan omalle kaistalleen 100 km/h+ vauhdista kuin kesällä, nopeasti ja jyrkästi. Hieman liukasta ja auto onkin jossain muualla kuin tiellä.

Lauantaina ajelin Lahden tietä Kangasalan kohdalla ja ihmettelin, kun välillä jono ajoi 100 km/h nopeusrajoitusalueella 50-60 km/h. Vauhti parani vasta, kun jollain edempänä jonossa ajaneella napsahti päässä ja tämä ohitti aika pienessä välissä hidastelijan. Itselle tuli mieleen ensimmäisenä venäläinen, joka ei tiedä minne on matkalla, mutta lopulta edestäni kaksi ja takaani toiset kaksi autoa pysähtyivät tien sisääntuloliittymän päähän. Ja kaikki autot olivat suomen kilvissä. Saatanan tyhmään ja vaaralliseen paikkaan pysähtyivät.

Olen täällä ennenkin ihmetellyt (ja ihmettelen jälleen) juuri tuota Lahdentien pätkää Kangasalan kohdalla. Tiellä on muuttuvat nopeusrajoitukset ja usein valoisalla kelillä nopeusrajoitus on 100 km/h. Kertaakaan en tosin kyseistä pätkää ole satasta ajanut, kun ihmisillä on joku ihme tarve ajaa 80 km/h tai alle. Ohituspaikkojakaan kyseisellä kohdalla ei juurikaan ole.
 

Mogilni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pronssilla
Itse en tätä harrasta, mutta ymmärrän kyllä näitä. Miksi se on pakko ohittaa pienissä väleissä ns. just ja just -ohituksia?
Et nyt ihan hokannut pointtia, tällaiseen tilanteeseen joutuukin joskus ns. yllättäen. Ei kai kukaan tieten tahtoen lähde asenteella "ehdinköhän". Siinä kun on ohitettavan vierellä ja huomaa tehneensä typerästi niin vastaantulijan pitkät ei opeta mitään. Ainoa asia mitä vastaantulija pitkillään voi aiheuttaa on itsensä tapattaminen, ja vain sen takia kun on ihan pakko "vähän opettaa poikaa".

Näitä kahta kun katsotaan, niin sinuahan vituttaa sekä ohitetuksi tuleminen, että itse ohittaminen. Ja vielä niin, että teet itse vastaavan virheen, joka sitten vituttaa sinua, kun sen tekee joku muu sinua kohtaan.

Tuo valojen sytyttäminen takana johtuu siitä, että olet joko palannut takaisin omalle kaistallesi liian nopeasti, tai sitten teet jonkun uhkarohkean ohituksen ahtaaseen väliin, tai ylämäkeen jossa näkemä eteenpäin on pieni.

Suomalainen ohituskäytäntö ei paljon päänsilitteyä kaipaa, sen verran siinä on todellakin sanomista. Kun sen paluun sinne omalle kaistalle jättää hieman myöhempään, ja ohittaa turvallisessa paikassa, niin harvemmin jos koskaan saa mitään pitkiä valoja peräänsä.
Onhan tässä ihan asiaa, mutta oleellisin pointti tässä on se etten pura vitutustani sojottelemalla pitkiä valoja ohittajalle ja luule olevani poliisi tai autokoulun opettaja. Kiukku pysyy siis omassa autossani, kuten mielestäni pitäisi kaikilla. Näitä sankareita joiden vauhti kiihtyy ohitetuksi tulemisen jälkeen ja jää roikkumaan perseessä tai jopa ohittaa takaisin ja rupeaa hidastelemaan edessä on nähty. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla mitä näillä päässä mahtaa liikkua ja mikä oli tarkoitus. Ajotapojani se ei ainakaan ole muuttanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös