Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 993 465
  • 12 250

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen täällä ennenkin ihmetellyt (ja ihmettelen jälleen) juuri tuota Lahdentien pätkää Kangasalan kohdalla. Tiellä on muuttuvat nopeusrajoitukset ja usein valoisalla kelillä nopeusrajoitus on 100 km/h. Kertaakaan en tosin kyseistä pätkää ole satasta ajanut, kun ihmisillä on joku ihme tarve ajaa 80 km/h tai alle. Ohituspaikkojakaan kyseisellä kohdalla ei juurikaan ole.

Keskiviikkona viimeksi tulin Tampereelle päin ja nopeusrajoitus ko. pätkällä oli 100 km/h. Jonon vauhti ennen ja jälkeen kameran 70 km/h ja kameran kohdalla 60 km/h. Kameran kohdalla liittymästä tielle pyrkivät (useampi auto) olivat todella tyytyväisiä, kun siellä jarruteltiin etummaisena ajaneen hidastettua entisestään kameraa varten ja ne tielle pääsyn mahdollistavat autojen välit kutistuivat sellaisiksi, ettei sieltä kukaan uskaltanut tielle kiihdyttää. Jonoa oli varmaan Kaivannolle asti. Ja keli oli hyvä.

Toivoisin joskus näkeväni poliisit tuolla pätkällä keräämässä kortit ja ajoneuvot pois kaikilta niiltä, jotka eivät uskalla ajaa likimainkaan rajoituksen salliman / edellyttämän vauhdin mukaan. Olkoon millaista mielivaltaa hyvänsä. Jos ei taidot tai kyvyt riitä ajamaan suurin piirtein rajoitusten mukaan, niin siirtykööt julkisiin. On varmaan kaikille osapuolille ystävällisin vaihtoehto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Et nyt ihan hokannut pointtia, tällaiseen tilanteeseen joutuukin joskus ns. yllättäen. Ei kai kukaan tieten tahtoen lähde asenteella "ehdinköhän". Siinä kun on ohitettavan vierellä ja huomaa tehneensä typerästi niin vastaantulijan pitkät ei opeta mitään. Ainoa asia mitä vastaantulija pitkillään voi aiheuttaa on itsensä tapattaminen, ja vain sen takia kun on ihan pakko "vähän opettaa poikaa".

Joo, ihan totta! Kyllähän meistä jokainen joskus jotain mokailee liikenteessä, ja vaikka itse en olekaan mikään "riskiohittelija" niin pari kertaa on tullut sellainen tilanne että on vaan yksinkertaisesti tehnyt arviointivirheen ja on tullut todella kiire sen ohituksen kanssa. Ei tuollaisessa tilanteessa ainakaan auta yhtään jos joku paskiainen kyrpä otsassaan läimäyttää pitkät päälle, riskeeraa turhaan vaan omankin henkensä siinä. Itse pyrin tuollaisessa tilanteessa mieluummin toimimaan siten että onnettomuuden riski pienenisi, esim. yrittämällä antaa tälle ohittajalle mahdollisimman paljon tilaa/aikaa palata omalle kaistalleen.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Vituttaa ihan suunnattomasti se kaasun turha pumppaaminen. Esim 80 alueella polkastaan vauhtia 80+, sitte kaasu höllätään 70->80+->70 jne. Tässä touhussa ei ainakaan kuluissa säästä kukaan. Yleensä nämä puolisokeat kokevat tarpeelliseksi painaa kaasua juuri silloin kun joku on ohittamassa. Hyi. Toinen asia on se että peltipoliisin ohi ajettaessa ei voida vaan ajaa rajoituksen mukaan. Kaikille ei ole varmaan tehty selväksi että se kamera ei räpsähdä jos siinä ajaa juurikin rajoituksen mukaan. Vai pelataanko siinä varma päälle, jos mittari vaikka näyttää 10-15km/h liian vähän?
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vituttaa ihan suunnattomasti se kaasun turha pumppaaminen. Esim 80 alueella polkastaan vauhtia 80+, sitte kaasu höllätään 70->80+->70 jne. Tässä touhussa ei ainakaan kuluissa säästä kukaan. Yleensä nämä puolisokeat kokevat tarpeelliseksi painaa kaasua juuri silloin kun joku on ohittamassa. Hyi. Toinen asia on se että peltipoliisin ohi ajettaessa ei voida vaan ajaa rajoituksen mukaan. Kaikille ei ole varmaan tehty selväksi että se kamera ei räpsähdä jos siinä ajaa juurikin rajoituksen mukaan. Vai pelataanko siinä varma päälle, jos mittari vaikka näyttää 10-15km/h liian vähän?

Toi nopeuden pumppaaminen on todellakin ärsyttävää, vakkari pitäisi varmaan määrätä pakolliseksi kaikille. Eniten nyppii noilla pääteillä, kun kertyy sellaisia 5+ auton jonoja, kun edellä ajaa yksi +-10km/h nopeusrajoituksen molemmin puolin, ja sitten koko letka nuohoaa toistensa perseessä kiinni niin, että ohi päästäkseen pitää ohittaa koko jono kerralla. Ohituskaistalla se nopeus sitten nousee yllättäin sinne rajoitus +20 ja välit kasvavat niin, että saa vetää 200 tauluun, jos meinaan päästä koko jonosta ohi.

Sitten joukkoon mahtuu vielä sankareita, kuten eräs taannoinen pakettiautokuski..

Ajelin rekan vetämän n. 10 auton jonossa, kahdeksan muuta kerkisivät hyvin rekasta ohi ohituskaistalla, mutta kyseinen paku, jonka perässä olin, ei ehtinyt, kun ajoi 100km/h rajoituksella sen 98km/h (gps:n mukaan). Ohituskaista sitten alkoi loppumaan ja huomasin, että rekasta ei enää ehdi ohi, mutta hidastelevasta pakusta kyllä. No siinähän sitten kiihdytin rauhallisesti vähän vauhtia, pistin vilkun vielä oikealle varmuuden vuoksi, mutta kusipää sitten päätti alkaa kiihdyttämään ja kuromaan sitä vähääkin turvaväliä, jonka rekkaan jätti, umpeen. Lopulta sitten pässi vähän hiljensi, mutta sainpa hienon valoshown palkakseni.

Kunnollinen turpaanveto tai joku muu hienovarainen käsittely olisi ihan paikallaan moisille paskoille.

Itse kannatan liikenteessä nimenomaan joustavuutta.

Jos tekee mieli ajaa kovaa, niin siitä vaan. Järkeä saa käyttää.

Jos ajetaan 20km/h alle rajoituksen, ei ole niin kiire, että ei voisi välillä vaikkapa pysähtyä bussipysäkille päästämään keräämäänsä jonoa ohi.

Jos vanne kiristää liikaa päätä, kannattaa turvautua julkisiin kulkuneuvoihin.
 

Burtonn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yhdessä asiassa normikuski on Suomessa liiankin joustava. Ajelen joka päivä motarilla sellaset satakilometriä eikä mulla ole yleensä mikään kauhea kiire eli nopeus mittarin mukaan 105-115 km/h. Ohi tulee tietenkin kurakelilläkin autoa kuin pipoa.
Auto a (tavallinen japsi) ohittaa hitaasti mutta selkeesti pikkasen ylinopeutta, juuri kun a on päässyt keulan ohi se kuokkaa takaisin oikealle kaistalle (edessä vielä runsaasti ohitettavaa jonoa) ja roiskii paskat valoihin ja lasiin, se määrä ei ole mikään pieni, varsinkin jos kaistojen välissä kasautunutta kuraa. Ja MIKSI, koska takaa tulee Bemarin katumaasturi vielä kovempaa. Mikä helvetin nöyryyskohtaus a:n kuskille tässä tulee?? Heti kun Bemari on mennyt ohi, takaisin vasemmalle kaistalle ja ohitus jatkuu Bemarin perässä.
Ei liikenteessä tietääkseni ole mitään isomman ja kalliimman oikeutta ajaa hillitöntä ylinopeutta ja samalla sokaista muut tienkäyttäjät. Jos se takaa tuleva vaikka vilkauttaa valojaan, kun ei saa ajaa 140 km/h esteettä satasen alueella, hui kamala... Ei kaupassakaan kukaan myymälävarkaan nähdessään rupea tönimään muita maksavia asiakkaita kumoon, jotta varkaalla olisi esteetön kulku rikospaikallaan.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ei liikenteessä tietääkseni ole mitään isomman ja kalliimman oikeutta ajaa hillitöntä ylinopeutta ja samalla sokaista muut tienkäyttäjät. Jos se takaa tuleva vaikka vilkauttaa valojaan, kun ei saa ajaa 140 km/h esteettä satasen alueella, hui kamala... Ei kaupassakaan kukaan myymälävarkaan nähdessään rupea tönimään muita maksavia asiakkaita kumoon, jotta varkaalla olisi esteetön kulku rikospaikallaan.
Tästä meinasinkin tulla avautumaan joku päivä. Kehä ykkösellä ajaminen on ihan painajaista koska aina on joku idiootti vilkuttamassa valojaan jos ei väistä alta pois. Ja mä kuitenkin ajan aina vähän yli sen sallitun nopeuden. Kehällähän on monessa kohtaa kolme tai neljäkin kaistaa rinnakkain joten se vasemmanpuoleisin ei ole ohituskaista.
Ketään ei voi pakottaa ajamaan ylinopeutta. Ja Audilla ajavat ovat kaikkein suurimpia idiootteja. Ja taksikuskit. Idiootteja.
 

J.Petke

Jäsen
Itseäni ärsyttää ihmiset jotka eivät kiihdytä kiihdytyskaistalla. Siihen kaistalle tullaan 50km/h ja jos innostutaan niin kiihdytetään jopa 70km/h. Moottoritien liikenteeseen pääsee niin paljon helpommin mukaan jos oikeasti kiihdyttää sillä kiihdytyskaistalla siihen moottoritien ajonopeuteen.

Myöskin tuo ohitettaessa heti eteen kurvaaminen äsyttää.
 
Jos vanne kiristää liikaa päätä, kannattaa turvautua julkisiin kulkuneuvoihin.

Itse suosittelen näitä käyttämään vaikka fillaria, etenkin lyhyillä matkoilla. En halua niitä nimittäin työpaikalleni yrmyilemään, niitä riittää ihan tarpeeksi jo nyt.
Itse en ole ihme kyllä noita tapauksia maanteillä havainnut, siis että ohitustilanteessa aletaan kaasua painamaan. Johtunee toisaalta siitä etten kovin paljon aja maanteillä ja ne hidastelijat mitkä sitten eteen osuu ovat noita maaseutujen pappoja, jotka kyllä kiltisti päästävät ohitseen. Ja itse en kovin herkästi lähde muutenkaan ohittelemaan. Venäläisiä en ollenkaan, jos ei ole ohituskaistaa tai muuten tosi hyvää ohituspaikkaa. Ne omat matkat maanteillä kun on yleensä alle 100km niin ei siinä kovin paljon aikaa voita jos ajaa 75 sijaan 80km/h. Ja vapaa-ajalla on muutenkin sillä mielellä liikenteessä ettei mihinkään ole kiire, ainakaan minuutin päälle ei aikataulut ole, toisin kuin töissä. Ihmetyttää miten jotkut ottaa tuo autoilun niin vakavasti. Ego ei kestä jos joku ohittaa. Saati jos pitää ajaa jonkun linja-auton perässä. Liikennevaloissa on huomannut myös mielenkiintoisen ilmiön. Jos olen töissä eli isolla autolla niissä valoissa ja viereisellä kaistalla on myös auto, tuo toinen auto tosi usein kiihdyttää hirmu vauhdilla kun valot vaihtuu. Aina siinä ei ole edes sitä taka-ajatusta että pääsee siihen minun kaistalla minun eteen. Henkilöautolla ajaessani ei tuollaista juurikaan havaitse. Ja se on tosi kova paikka näille tyypeille jos se bussi "voittaa" tuon kiihdytyksen alkumetrit. Silloin painetaan lujaa kaasua ja hyvällä ylinopeudella kaahataan horisonttiin. Ehkä se tulee vaan yllätyksenä niille ettei se bussi olekaan älyttömän hidas kiihtymään vaan jotkut ihan henkilöauton veroisia. Etenkin nuo paikallisliikenteen autot, ne on automaattivaihteisia ja koriltaan kevyempiä. Ja itse tykkään valoista lähteä nopeasti, eli kaasu pohjaan vaan. En halua olla tien tukkona ja itsellä on usein vielä kiirekin ja se on mentävä vauhdilla niissä paikoissa missä se on mahdollista.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Tuli muuten mieleen ,että usein nämä nopeuden pumppaajat ovat KÄNNYKKÄÄN puhujia. Tuli taas todistettua se seikka tänään moottoritiellä. Keskittyminen jossain ihan muualla, kuin ajamisessa. Monelle on niin vaikeaa tehdä kahta asiaa kerralla, niin olisivat sitten puhumatta niihin puhelimiin.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Kysympä tässä ketjussa. Kummalla olisi ollut korvaus vastuu seuraavassa tilanteessa.

Ajoin kehä I:stä itään. N.5km Leppävaaran jälkeen huomaan bussin joka on pysäkillä. Vauhtia itselläni n.60km/h. Paikalla oli jotain tietöitä ja vastaavia. Katsoin, että bussi ei vilkuta vasemmalle. Eli ei siis ollut lähdössä silloin kun ajoin bussin rinnalle. Puolivälissä bussia kuitenkin huomaan, että kuski laittaa vilkun päälle ja lähtee samantien tulemaan minua kohti. Alla oli duunin puolesta suhteellisen pirteä Audi joten ei muuta kuin lämä tiskiin, että ehtisin alta pois. Huomasin kuitenkin samantien, että en ehdi joten jouduin kolarin välttämiseksi koukkaamaan vasemman puoleisen kaista kautta. Onneksi oli tilaa. Eli jos olisi tullut kolari, kumpi olisi ollut vastuullinen? Painotan vielä sitä, että hetkellä jolla lähdin bussia ohittamaan tällä ei ollut vilkku päällä. Se on täysin varma, koska takani ajanut kaverikin sanoi ihmetelleensä bussin käytöstä tilanteessa. Tiedän kyllä, että bussille kuuluu antaa tilaa jos se vilkuttaa. Muistelisin kuitenkin tässäkin säännössä olevan poikkeuksia alueella jossa rajoitus on +60km/h.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Etusumuvalot on muutenkin täysin turha keksintö ja ainakaan nykyisessä autossa niitä ei edes ole.

Ei muuten ole turha keksintö. Tiedätkö mihin sumarit perustuu? Ei ainoastaan siihen että sinä näet paremmin siellä sumun keskellä vaan että SINUT huomataan sumussa herkemmin.

Itteeni vituttaa liikenteessä sumuvalo-poliisit. Kyllä tulee pitkää silmille jos sattuu joskus tarpeellisessa kelissä sumarit päällä ajamaan. Oikeesti ei ne vittu häikäise ketään jos ne on päällä.

Esimerkki loppiaiselta itä-suomesta. Keli oli talvinen, pikku-pakkasta, lunta pyrytti. Sumarit oli pakko olla päällä koska takaa nousi semmoinen pöhö ettei takana tulevaa nähnyt. Ja takasumariahan ei saa päälle monessakaan merkissä ilman että etusumarit palaa, muistakaa sumaripoliisit tää.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kysympä tässä ketjussa. Kummalla olisi ollut korvaus vastuu seuraavassa tilanteessa...
Mun käsitykseni mukaan bussilla on etuajo-oikeus (tai mikä ihmeen kiilaamisoikeus nyt sitten onkaan) ainoastaan taajama-alueella. Tai sitten näin oli silloin neuvostoliiton aikaan kun ajokortin ajoin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itteeni vituttaa liikenteessä sumuvalo-poliisit. Kyllä tulee pitkää silmille jos sattuu joskus tarpeellisessa kelissä sumarit päällä ajamaan. Oikeesti ei ne vittu häikäise ketään jos ne on päällä.

Ehkei juuri sinun autosi sumuvalot häikäise, mutta olen huomannut, että pimeällä usein sumuvalot häikäisevät minua ajovaloja enemmän. Suuntauksessa mätää? Mihin logiikkaan perustuu, että takasumuvalot kytkeytyvät päälle vain etusumuvalojen kanssa?

Sumuvalopoliisina toimin itse kyllä siinä vaiheessa, mikäli edellä ajava ei osaa käyttää takasumuvalojaan. Vituttaa ajaa letkassa, kun edelläajava ei tajua sammuttaa sitä takasumuvaloaan. Takasumuvalo onkin hyödyllinen kapistus oikein käytettynä. Etusumuvaloja vaativia kelejä on Suomessa muutamia kertoja vuodessa. Itse en ole havainnut tarvitsevani niitä kertaakaan.

Ja ärsyttävä piirre on etenkin 300-sarjan bemareissa on, että laitetaan parkit ja sumuvalot päälle niin auto näyttää hienommalta. Voi vittu.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mun käsitykseni mukaan bussilla on etuajo-oikeus (tai mikä ihmeen kiilaamisoikeus nyt sitten onkaan) ainoastaan taajama-alueella.
Väistämisvelvollisuus (ei etuajo-oikeus) on kaikkialla 60km/h tai alhaisemmilla nopeusrajoitusalueilla.

Vähän outo rajaus minusta, koska samaa rajausta ei taideta käyttää missään muualla tieliikennelaissa ja varmaan siksi tietämättömyys on suurta. Taajaman mukaan rajaaminen iskostuisi helpommin paksumpaankin kalloon.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Ehkei juuri sinun autosi sumuvalot häikäise, mutta olen huomannut, että pimeällä usein sumuvalot häikäisevät minua ajovaloja enemmän. Suuntauksessa mätää? Mihin logiikkaan perustuu, että takasumuvalot kytkeytyvät päälle vain etusumuvalojen kanssa?

Sumuvalopoliisina toimin itse kyllä siinä vaiheessa, mikäli edellä ajava ei osaa käyttää takasumuvalojaan. Vituttaa ajaa letkassa, kun edelläajava ei tajua sammuttaa sitä takasumuvaloaan. Takasumuvalo onkin hyödyllinen kapistus oikein käytettynä. Etusumuvaloja vaativia kelejä on Suomessa muutamia kertoja vuodessa. Itse en ole havainnut tarvitsevani niitä kertaakaan.

Ja ärsyttävä piirre on etenkin 300-sarjan bemareissa on, että laitetaan parkit ja sumuvalot päälle niin auto näyttää hienommalta. Voi vittu.

Joo toi viimeinen täysin totta ja se pitäisi kitkeä pois. Varmaan tuo "takasumarit saa päälle vasta kuin etusumarit on päällä" johtuu siitä että on ajateltu jos on sumari keli niin pitää olla molemmat päällä sitten. Mut siis edelleenkin, etusumaritkin näkyvät paremmin sumussa vastaantulijalle, kuin mitä siitä on hyötyä itse käyttäjälle paremmassa näkyvyydessä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ja ärsyttävä piirre on etenkin 300-sarjan bemareissa on, että laitetaan parkit ja sumuvalot päälle niin auto näyttää hienommalta. Voi vittu.
Tuo on urpoa, mutta oikeassa kelissä tuo olisi etusumareiden ainoa tarkoituksenmukainen käyttötapa. Etusumareiden osittaisena ideanahan on, että valo ei heijastu sumusta/pyrystä/sateesta kuskin näkökenttään, vaan heijastus jää alemmas.

Sumarisota on käytännössä loputon, koska
- Laki periaatteessa ymmärtää etusumuvalojen käyttötarkoituksen sanomalla, että "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemasta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt." Kun keli oikeasti vaatii sumareita, niin ne toimivat parhaiten ilman lähivaloja, jotka itseasiassa syövät sumareiden tehon ja aiheuttavat häiritsevää heijastusta. Tuollaisessa kelissähän ajovauhti on max 30km/h tunnissa.
- Autovalmistajat tarjoavat sumareita ainoastaan ulkonäkösyistä. Sumarit tulevat "sport"-pakettien, eikä "comfort"-pakettien mukana.
- Edellisen takia moni pitää sumuvaloilla varustettua autoa paremman näköisenä, varsinkin jos on lisävarusteestaan jotain maksanut. Pitäähän sitä sitten käyttää.
- Uusien autojen vakioetusumuvalot ovat onnettomia, eikä niillä oikeasti tee mitään.
- Poliisilla on oltava äärimmäisen tylsä päivä, että sumuvalojen väärinkäytöstä sakottavat. Tekevät sitä kyllä.
- Kaikkien kohtien vuoksi väärinkäytöstä on tulla yleisesti hyväksytty tapa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ja takasumariahan ei saa päälle monessakaan merkissä ilman että etusumarit palaa, muistakaa sumaripoliisit tää.
En jaksa aloittaa juupas-eipäs -leikkiä sumuvalojen tarpeellisuudesta nyt täällä, mutta että (copyright: Jortsu) MONESSAKAAN merkissä ei saisi pelkkää takasumaria päälle? Aika helvetin hyvä tuuri mulla on sitten käynyt, kun kaikissa ajamissani autoissa tämä on onnistunut tähän mennessä. No, olen osannut valita ja mulle on tarjottu juuri ne pieneen vähemistöön kuuluvat autot.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Kysympä tässä ketjussa. Kummalla olisi ollut korvaus vastuu seuraavassa tilanteessa.

Ajoin kehä I:stä itään. N.5km Leppävaaran jälkeen huomaan bussin joka on pysäkillä. Vauhtia itselläni n.60km/h. Paikalla oli jotain tietöitä ja vastaavia. Katsoin, että bussi ei vilkuta vasemmalle. Eli ei siis ollut lähdössä silloin kun ajoin bussin rinnalle. Puolivälissä bussia kuitenkin huomaan, että kuski laittaa vilkun päälle ja lähtee samantien tulemaan minua kohti. Alla oli duunin puolesta suhteellisen pirteä Audi joten ei muuta kuin lämä tiskiin, että ehtisin alta pois. Huomasin kuitenkin samantien, että en ehdi joten jouduin kolarin välttämiseksi koukkaamaan vasemman puoleisen kaista kautta. Onneksi oli tilaa. Eli jos olisi tullut kolari, kumpi olisi ollut vastuullinen? Painotan vielä sitä, että hetkellä jolla lähdin bussia ohittamaan tällä ei ollut vilkku päällä. Se on täysin varma, koska takani ajanut kaverikin sanoi ihmetelleensä bussin käytöstä tilanteessa. Tiedän kyllä, että bussille kuuluu antaa tilaa jos se vilkuttaa. Muistelisin kuitenkin tässäkin säännössä olevan poikkeuksia alueella jossa rajoitus on +60km/h.
Mainitsit, että on kyse tietyöalueesta, missä todennäköisesti on alhaisempi nopeusrajoitus voimassa. Jos ei merkintää alhaisemmasta rajoituksesta ollut, niin silti on kyse alueesta, missä tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Tämä velvollisuus on kaikilla ajoneuvoilla ja koskee myös linja-autoa.

Yleinen ohje on taajama-alueella se, että pysäkiltä lähtevälle linja-autolle tulee antaa tilaa. Linja-auton tosin myös pitää väistää rinnalla olevaa liikennettä poistuessaan pysäkiltä (noudattaa varovaisuutta) - eli mielestäni olisit ollut oikeassa. Oikeudessakin olisit käsittääkseni voittanut kun todistajakin on.

Edit: Eli ylläoleva myös mikäli on kyse 60 km/h tai alle rajoitusalueesta.

Cougar
 
Viimeksi muokattu:

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Itselläkin käynyt vastaava tilanne, tosin nopeusrajoitus alueella oli 80 km/h. Olin ohittanut bussista noin puolet, kun kuski laittoi vilkun päälle samaan aikaan kun lähti liikkeelle. Onneksi oli kaksi kaistaa ja viereinen tyhjänä, koska ratin kääntö tapahtui täysin sokkona ja reaktiomaisesti. Jos olisin jäänyt omalle kaistalle, olisi kolissut aivan varmasti. Kieltämättä hieman sävähdytti tilanne jälkeenpäin.

Muutenkin olen Helsingissä huomannut, etteivät bussikuskit läheskään aina noudata minkäänlaista varovaisuutta/vilkaise peiliin tai kaistalle lähtiessään liikkeelle - toki osa kuskeista näin tekee. Olen myös ohittanut useamman bussin niin, että koska olen ollut rinnalla vilkun syttyessä, bussikuski on odottanut kunnes olen ohittanut ennen liikkeelle lähtöä. Koko ammattikuntaa en todellakaan halua mollata.

Toinen (Helsingin) liikenteen ongelma on ns. "ammatti"kuskit, taksien ja kuorma-autojen rateissa. Aivan järjetöntä vauhtia päästellään kapeilla kaduilla, mennään punaisia päin ja koukitaan eteen miten sattuu. Toki tavallisetkin autoilijat "kunnostautuvat", mutta luulisi ammattilaisten tajuavan, ettei kaupunkialueella kannata turhaan vaarantaa muiden turvallisuutta. Ylinopeuden tuoma hyöty on aika usein hävinnyt jo seuraavissa liikennevaloissa.
 

Torsse

Jäsen
Toinen (Helsingin) liikenteen ongelma on ns. "ammatti"kuskit, taksien ja kuorma-autojen rateissa. Aivan järjetöntä vauhtia päästellään kapeilla kaduilla, mennään punaisia päin ja koukitaan eteen miten sattuu. Toki tavallisetkin autoilijat "kunnostautuvat", mutta luulisi ammattilaisten tajuavan, ettei kaupunkialueella kannata turhaan vaarantaa muiden turvallisuutta. Ylinopeuden tuoma hyöty on aika usein hävinnyt jo seuraavissa liikennevaloissa.

Voi voi,ammattikuljettaja. Itse olin aikanaan kesätöissä ajamassa jakeluautoa nimenomaan Helsingissä ja jos alkaisi lakia myöten suharoimaan niin "normaali" kolmelta töihi,kolmelta pois olisi vain haavetta. Aamu jaossa venailet ennen kuutta että portit aukeisivat ja sitten iltapäivä kuormaa venailet pari tuntia ennen kuin pääset jatkamaan niin alkaa vähemmäsätkin kaasujalka olemaan aika pohjassa.Mitään puolustettavaa tässä lainrikkomisessa ei ole eikä kovinkaan moni kuljettaja pysty vaikuttamaan siihen paljonko pitää olla jaettuna päivässä. Kun kate on kuulemma huono niin paljo tehtäessä tulosta syntyy..

Firmassa jossa ajoin niin ei kukaan mitään logistiikkapuolta ollut ikinä opiskellut vaan legendaarisena välihommana tuota tehtiin.Pieninmissä jakeluautoissa ulkomaalaistausta on vahvaa joten uskallusta riittää vetää limitillä suomalaisia enemmän eikä pieniä kolahduksia otetaan niin rankasti paitsi duunin lähtiessä alta.

Itse olin aikanaan sentään tuntipalkalla mutta esim. Inex käyttää urakkapalkkausta joten kyllä vauhtia kannustetaan pitämään.

Aika omalaatuista hommaa tuo on mutta palkkaus on/oli sentään jonkinmoinen koulutustasoon nähden mutta tähän on tulossa se lakimuutos voimaan että saa nähä kuinka nätisti alkaa autot liikkumaan.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En jaksa aloittaa juupas-eipäs -leikkiä sumuvalojen tarpeellisuudesta nyt täällä, mutta että (copyright: Jortsu) MONESSAKAAN merkissä ei saisi pelkkää takasumaria päälle?

Itsellä ainakaan ei saanut entisessä Audissa eikä nykyisessä Peugeotissa takasumaria päälle ennen kuin laittaa etusumarit.
 
Kyllä tässä alkaa melkein ymmärtää noita bussikuskeja jotka lähtee samantien liikkeelle siitä pysäkiltä, vaikka rinnalla olisi vielä auto. Ainakin täälläpäin on ihan sama milloin lähdet, joku sieltä tunkee eteen kuitenkin. Itsellä on tapana laittaa ovet kiinni ja samalla vilkku päälle. Ja tietty vilkaisu siihen peiliin. Jos rinnalla on auto(ja) niin annan mennä ohi. Jos auto on taas kauempana takanani niin lähden liikkeelle. Silti sieltä koukitaan väkisin ohi, lähes joka pysäkiltä lähdön yhteydessä. Tai kenties noin puolessa tällaisissa tapauksissa, missä sieltä hieman kauempaa on auto tulossa. Ja luulen oppineeni arvioimaan jo tähän mennessä milloin se auto on tarpeeksi kaukana että se ehtii hiljentämään. Ilmeisesti bemari ym. kuskien egoon ei mahdu se että ajettaisi bussin takana. Eilen viimeksi kaksi peräkkäin ajavaa henkilöautoa teki näin. Periaatteessa jo se heidän edellään ajava autokin olisi ehtinyt väistää, mutta se oli siinä rajoilla. Vittumaisimmat tapaukset kiilaa ihan siihen eteen ja vetää jarrut pohjaan ja kääntyy heti oikealle risteyksestä. Vitun viisasta. Ja ilmeisesti ihmiset kuvittelee että se bussi pysähtyy sekunnissa, sen verran usein jostain kolmion takaa tai kaupan pihasta eteen kiilataan. Näin talvikelillä kun painaa jarrua niin siinä ei pariin sekuntiin tapahdu mitään. Ilmeisesti moni jalankulkijakin haluaa päästä hengestään. Odottavat kiltisti tien laidassa kun minun edellä ajavat henkilöautot ajavat ohi, mutta tielle hypätään just siinä bussin edessä. Jos haluatte itsemurhan tehdä, niin tehkää se jossain muualla. Tottakai päästän ne ihmiset suojatien yli jos on havaittavissa että ne sen tekee. Harvemmin tosin päästän ne jos ei ole tarvis, eli jos ne odottaa. Koska siihen vaan ei ole oikeasti aikaa. Jokainen ylimääräinen pysähdys vie aikaa ja se on kallista tuossa työssä. Siinä kun on kymmenen minuuttia myöhässä niin ehkä hieman vituttaa nuo paskantärkeät ihmiset, joilla on muka kiire johonkin. Kiilataan just jostain risteyksessä eteen tms. Ehdit saada aikataulua kiinni lenkin aikana ja haluat ehtiä ajoissa keskustaan. Koska kyydissä on taatusti niitä matkustajia jotka haluaa vaihtaa toiseen autoon keskustassa. Myöhästyt kuitenkin minuutin, ja ne muut autot on jo ehtineet mennä. Ja syynä tähän on joku ökybemari joka toimillaan aiheuttaa sen etten ehdi niistä seuraavista valoista vaan joudun odottamaan sen minuutin niissä. Kiitti vitusti siis sille, että moni kyydissä oleva myöhästyy töistään. Joo olen ennenkin aiheesta avautunut, halusin vaan taas tuoda esiin tämänkin näkökulman. En kuitenkaan puolustele niitä kollegoita jotka ajaa törkeästi. Ymmärrän vaan sen että pinna on joskus hieman kireällä siellä töissä (kenellä ei olisi) Nää tapaukset on usein niitä mitkä ei sitten alalla kauaa viihdy. Vaihtuvuus on aika rajua tällä alalla ja pulaa työvoimasta jatkuvasti. Palkkaus ja huonot työajat ja olot on myös ne syyt.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Eilen tuli joltain roskakanavalta Mythbustersin jakso, jossa osoitettiin todeksi, että rekan perässä ajaminen säästää polttoainetta. Tuo nyt oli periaatteessa jo vanhan kansan tietoa, mutta minut ja varmaan monet muutkin yllätti säästön määrä.

30 metriä rekan takana ajaessa polttoainetta säästyi 11%
15m 20%
6m 27%
3m 39% !!!

Mitä tämä tähän ketjuun kuuluu? Mokoma jakso olisi pitänyt laittaa esityskieltoon Suomessa. Tuo säästö on nimittäin niin huomattava, että varmasti houkuttelee helvetisti lukuisia uusia idiootteja roikkumaan rekkojen perässä vaikeuttaen entisestään ohituksia ja vaarantaen liikennettä.
 

Torspo82

Jäsen
Itselläkin käynyt vastaava tilanne, tosin nopeusrajoitus alueella oli 80 km/h. Olin ohittanut bussista noin puolet, kun kuski laittoi vilkun päälle samaan aikaan kun lähti liikkeelle. Onneksi oli kaksi kaistaa ja viereinen tyhjänä, koska ratin kääntö tapahtui täysin sokkona ja reaktiomaisesti. Jos olisin jäänyt omalle kaistalle, olisi kolissut aivan varmasti. Kieltämättä hieman sävähdytti tilanne jälkeenpäin.

Noilla reaktioajoilla varmaan tienaa melko roimasti! Jos oletetaan, että bussin pituus on n. 13 metriä, olit siis ohittanut 6,5 metriä bussista. Kuinka kauan siis kestäisi, että 80 km/h nopeudessa menisi lopunkin bussin ohi? Noin 0,3 sekuntia. 30 sadasosasekunnin aikana siis paitsi havaitsit bussin laittavan vilkun päälle myös teit väistöliikkeen?

Itseäni vituttaa liikenteessä varsinkin Turun stop-and-go-liikennevalot. Joistain liikennevaloista kun ei vain yksinkertaisesti voi päästä läpi vihreillä vaan aina on pysähdyttävä ensin. Joku voisi vaikka laskea kuinka paljon säästettäisiin liikenteen päästöissä, mikäli liikennevalojen ja ylipäänsä kaupunkiliikenteen suunnitteluun uhrattaisiin vähän enemmän voimavaroja.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Itseäni vituttaa liikenteessä varsinkin Turun stop-and-go-liikennevalot. Joistain liikennevaloista kun ei vain yksinkertaisesti voi päästä läpi vihreillä vaan aina on pysähdyttävä ensin. Joku voisi vaikka laskea kuinka paljon säästettäisiin liikenteen päästöissä, mikäli liikennevalojen ja ylipäänsä kaupunkiliikenteen suunnitteluun uhrattaisiin vähän enemmän voimavaroja.
No enpä nyt tiedä. Lukuunottamatta aikoja 7.30 - 8.00 ja 16.00 - 16.30 on Turun liikenne sujuvaa ja harvoin joutuu jäämään liikennevaloihin odottelemaan. Joen suunnassa kannattaa liikkua itäistä pitkäkatua tai ratapihankatua pitkin, kun taas joen yli kannattaa aina mennä koulukatua tai puistokatua. Noilla toimii vihreät aallot järkevästi, ja vaikka omaakin työmatkaa itäinen pitkäkatu + puistokatu / koulukatu pidentääkin merkittävästi, on sitä kautta huomattavasti nopeampi ajaa kuin aninkaistenkatua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös