Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 996 966
  • 12 254

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämäkin on ollut täällä useasti mutta kerrataan vielä.

Ihmiset ilman heijastimia ja suomalainen ninja-kulttuuri. Mikä hitto siinä on että kun päivät pimenevät niin sitä heijastinta ei ala löytymään? Tuohon kun lisää suomalaisen tyylin pukeutua eli mustaa ja tummaa niin ei mikään ihme että joutuu tekemään äkkijarrutuksia ettei tule ruumiita.

Nyt täytyy tunnustaa, että olen yksi näistä. Lenkkeilykamoissa on heijastin, mutta missään muussa ei. Liikun kyllä harvoin kävellen missään missä voisi joutua auton yliajamaksi, mutta silti pari kertaa kuussa. Kaiken lisäksi pukeudun yleensä vielä tummiin vaatteisiin. Ymmärrän kyllä autoilijoita jotka säikkyvät itseäni (kiroan itsekin autolla ajaessa näitä), kun olen kävellen liikenteessä. Tiedostan kuitenkin oman näkymättömyyteni ja pyrin olemaan pois autojen tieltä silloin kun ei ole heijastinta.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mitähän mahdoit ajatella, sinä tumman audin kuski tänään iltapäivällä Sauvossa?
Olin tulossa Vahtisen risteyksessä ja kääntymässä Sauvon suuntaan Sauvon-Kemiön tielle. Tulit Paimion suunnasta ja käännyit Vahtiseen, ajoitko ihan oikein, kun ajoit oikealta puoleltani ohitseni. Et ainakaan minusta, etkä takaani tulevasta autosta, joka löi liinat kiinni, kun pöllähdit vastaan hänen kaistallaan! Kyseessä on siis kaksisuuntainen tie.
 

Polkukone

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitähän mahdoit ajatella, sinä tumman audin kuski tänään iltapäivällä Sauvossa?
Olin tulossa Vahtisen risteyksessä ja kääntymässä Sauvon suuntaan Sauvon-Kemiön tielle. Tulit Paimion suunnasta ja käännyit Vahtiseen, ajoitko ihan oikein, kun ajoit oikealta puoleltani ohitseni. Et ainakaan minusta, etkä takaani tulevasta autosta, joka löi liinat kiinni, kun pöllähdit vastaan hänen kaistallaan! Kyseessä on siis kaksisuuntainen tie.


Asustelen ~200 metrin päässä tosta risteyksestä ja tätä on joskus ennenkin siinä tapahtunut. Helvetin vaarallista toimintaa, johon ilmeisesti joitakuita houkuttaa poikkeuksellisen leveä risteysalue.

Btw...meillä on tumma Audi mutta en kyllä tunnusta!
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Asustelen ~200 metrin päässä tosta risteyksestä ja tätä on joskus ennenkin siinä tapahtunut. Helvetin vaarallista toimintaa, johon ilmeisesti joitakuita houkuttaa poikkeuksellisen leveä risteysalue.

Btw...meillä on tumma Audi mutta en kyllä tunnusta!

Jos teidän Audi on maks pari vuotta vanha ja sillä ajelee tummahiuksinen nuori nainen, olet epäiltyjen listalla ;)
Todellakin helvetin vaarallista, etenkin kun takaani tullut auto oli kääntymässä oikealle ja tie vielä kapenee siihen portille! Olin vielä pakun kanssa metrin verran risteys viivan takana, joten olisi ollut ihan helvetin hyvin tilaa mennä sieltä omalta kaistaltakin...
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Sattuipa tuossa "mielenkiintoinen" tilanne perjaintai iltana 5 tiellä, kun ajeltiin Varkautta kohden. Siinä jonkunverran ennen Mikkeliä edessä ajeli 80 luvulla valmistettu Nissan Sunny. No vauhti oli tempoilevaa 60-90kmh:n välillä, enimmäkseen tuonne alakanttiin sijoittuvaa kuitenkin. Ja kun tämä ei itselleni sopinut, niin menin ensimmäisellä ohituskaistalla suht reippaasti kyseistä autosta ohi(en tykkää jäädä hieromaan ohitusta edes ohituskaistoilla pitkään). Noin 10 minuuttia tämän jälkeen tämä samainen auto tulee meidän auton ohi todella reipasta ylinopeutta. Pieni hetki tästä, ja tämä sankari päättää pysäyttää autonsa keskelle tietä. Väliä oli sen verran, että kerkesin oman auton pysäyttämään, ja onneksi myös takana oltiin hereille, ettei peräänajoja ainakaan välittömässä läheisyydessä sattunut.
Vähän aikaa siinä katseltiin, että mitäs ihmettä tämä on, jonka jälkeen ilmoitus viranomaisille. Tämän jälkeen lähdettiin suht varovasti ohittamaan kyseistä autoa ettei tarvitse enää lähteä kilpaa kiihdyttelemään. Viimeisin näköhavainto autosta oli se, että auto oli edelleenkin paikallaan ja suht pitkäjono joka paikalle kerkesi kertyä meni pikkuhiljaa kyseisestä autosta ohi.
En sitten tiedä onnistuinko provosoimaan tämän kyseisen kuskin tuohon tekoon, ohittamalla hänet ohituskaistalla(tosin en ollut ainoa joka näin teki), vai tuliko hänelle vain oikosulku.

Tuota sangen erikoista tilannetta lukuunottamatta viikonlopun reissu meni hyvin, eikä kenelläkään tuntunut olevan tulipalokiire (minä menen muut väistää menttaliteetti). Että kiitos tästä muille liikenteessä olleille.
 

Polkukone

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos teidän Audi on maks pari vuotta vanha ja sillä ajelee tummahiuksinen nuori nainen, olet epäiltyjen listalla ;)

Huh, pääsin pälkähästä... :D

repe_joken kertomus kuulostaa kyllä erikoiselta. Lähinnä vois kuvitella että Sunny-kuski oli joko tolkuttomassa humalassa tai sitten aineissa. Tuntuu uskomattomalta että joku "pelkästään" provosoitumisen takia sentään yrittäisi aiheuttaa ketjukolaria maantienopeuksilla ja nimenomaan itsensä päälle.

Sitten vielä kysymys: Miksi ihmeessä moottoritielle liittyminen oikealla nopeudella tuntuu olevan monille mahdoton tehtävä? Jurnutetaan seitsemääkymppiä koko kiihdytyskaista ennen kuin on pakko liittyä sinne motarille, mikä siitä vauhdista ei aina ole ihan helppoa. Usein tästä joutuu vielä kuhnailijan takana myös liittymistä yrittävä kärsimään enemmän, kun nopeutta ei voi muuta kuin vähentää lisää ettei aja sen etanan päälle. Turvaväli tietysti auttaa tässäkin, mutta silti. Puhun luonnollisesti nyt henkilöautoista.
 

dimmu

Jäsen
Sitten vielä kysymys: Miksi ihmeessä moottoritielle liittyminen oikealla nopeudella tuntuu olevan monille mahdoton tehtävä? Jurnutetaan seitsemääkymppiä koko kiihdytyskaista ennen kuin on pakko liittyä sinne motarille, mikä siitä vauhdista ei aina ole ihan helppoa. Usein tästä joutuu vielä kuhnailijan takana myös liittymistä yrittävä kärsimään enemmän, kun nopeutta ei voi muuta kuin vähentää lisää ettei aja sen etanan päälle. Turvaväli tietysti auttaa tässäkin, mutta silti. Puhun luonnollisesti nyt henkilöautoista.

Itse olen miettinyt aivan samaa asiaa. Luulevatko he, että pääsevät sinne paremmin, kun itse he ajavat vähintään 20km/h vähemmän kuin ne siellä moottoritiellä jo valmiiksi ajavat. Tästä syystä hidastelen mahdollisimman kauan omaa kiihdytystä, jos siinä edellä joku ajaa. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos takaa ei tule ketään, niin jään kiihdytyskaistan alkuun ajamaan n.20-30km/h, ja sitten kun näkee, että on selvästi tilaa, kiihdytän itseni vähintään siihen nopeuteen, johon olen liittymässä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Itse olen miettinyt aivan samaa asiaa. Luulevatko he, että pääsevät sinne paremmin, kun itse he ajavat vähintään 20km/h vähemmän kuin ne siellä moottoritiellä jo valmiiksi ajavat. Tästä syystä hidastelen mahdollisimman kauan omaa kiihdytystä, jos siinä edellä joku ajaa. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos takaa ei tule ketään, niin jään kiihdytyskaistan alkuun ajamaan n.20-30km/h, ja sitten kun näkee, että on selvästi tilaa, kiihdytän itseni vähintään siihen nopeuteen, johon olen liittymässä.
Enemmän rohkeutta siihen ajamiseen. Jos näyttää siltä, että kukaan ei anna tilaa niin ota se tila. Ei kiilaamalla vaan oikealla säädöllä. Vilkku kehiin tarpeeksi aikaisin ja kanssaliikkujat tietävät mitä olet tekemässä.

Jos tilaa ei tunnu löytyvän niin ota se tila sen öykkärin takaa. Ei ne kuitenkaan ihan toisen perseessä aja.
 

Tomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sitten vielä kysymys: Miksi ihmeessä moottoritielle liittyminen oikealla nopeudella tuntuu olevan monille mahdoton tehtävä?

Luulen, että kysymys on rohkeuden puutteesta. Se se syy oli ainakin minulle kun ensimmäistä kertaa ajelin isommilla teillä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitten vielä kysymys: Miksi ihmeessä moottoritielle liittyminen oikealla nopeudella tuntuu olevan monille mahdoton tehtävä?

Onneksi en ole vielä nähnyt, että moottoritien kiihdytyskaistan päähän olisi joku nainen pysähtynyt etsimään rakoa johon autonsa tyrkätä. Esim. Tampereella Kekkosentiellä (vai onko se jo Paasikiventietä) Tammelan kohdan kiihdytyskaistan päässä on usein auto pysähtyneenä.

Eilen oli aika pääkallokeli aamupäivästä. Ajoin moottoritien ramppia n. 80 km/h enkä kovasti kiihdytellyt, kun tiesin tien olevan todella liukas. Yhtäkkiä ja täysin varoittamatta auton perä lähti liukuun ja sitten tulikin kiire. Auto suoristui kohtuullisen helpostikin, mutta mielestäni jännää tilanteessa oli se, että luistamiskohdalla tie oli suora ja renkaat olivat olleet suorassa jo pidemmän aikaa. Kuitenkin perä irtosi ja auto oli melkein poikittain.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Liukkaus yllätti kitkarenkailijan?

Eilen oli aika pääkallokeli aamupäivästä. Ajoin moottoritien ramppia n. 80 km/h enkä kovasti kiihdytellyt, kun tiesin tien olevan todella liukas. Yhtäkkiä ja täysin varoittamatta auton perä lähti liukuun ja sitten tulikin kiire. Auto suoristui kohtuullisen helpostikin, mutta mielestäni jännää tilanteessa oli se, että luistamiskohdalla tie oli suora ja renkaat olivat olleet suorassa jo pidemmän aikaa. Kuitenkin perä irtosi ja auto oli melkein poikittain.

Niin, annas kun arvaan? Allasi oli kitkarenkaat, nuo talvirengas-skenen Kemikaali-Alit?

Täältä tähän
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä syystä hidastelen mahdollisimman kauan omaa kiihdytystä, jos siinä edellä joku ajaa. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jos takaa ei tule ketään, niin jään kiihdytyskaistan alkuun ajamaan n.20-30km/h, ja sitten kun näkee, että on selvästi tilaa, kiihdytän itseni vähintään siihen nopeuteen, johon olen liittymässä.
En oikein ymmärrä, mitä järkeä on ajaa kiihdytyskaistalla 20-30 km/h, vaikka kiihdytyskaista riittäisikin täyteen kiihtyvyyteen. Jos itselläni on edessä joku hidastelija, josta näkee, että se yrittää motarille 70 km/h:n vauhdilla, jätän siihen riittävän raon jo moottoritien sisääntulorampilla. Pystyn sitten kiihdyttämään rampilla niin, että pääsen kiihdytyskaistalta varmasti hyvin liikenteen sekaan.

Sekin on kyllä totta, että Suomessa on liikaa autoilijoita, jotka eivät osaa/halua antaa tilaa kaistanvaihoissa. Ajavat edellisen perseessä kiinni ja vaikka laittaa vilkun ajoissa päälle, eivät vahingossakaan anna tilaa. Todella vittumaista. Tämä johtaa osaltaan siihen, että kaikki epävarmemmat autoilijat esim kehäteillä ja vastaavilla valitsevat sen oikean kaistan 2 km ennen liittymää ja tukkivat sitten tiet totaalisesti. Mikä vasta ärsyttävää onkin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eilen oli aika pääkallokeli aamupäivästä. Ajoin moottoritien ramppia n. 80 km/h enkä kovasti kiihdytellyt, kun tiesin tien olevan todella liukas. Yhtäkkiä ja täysin varoittamatta auton perä lähti liukuun ja sitten tulikin kiire. Auto suoristui kohtuullisen helpostikin, mutta mielestäni jännää tilanteessa oli se, että luistamiskohdalla tie oli suora ja renkaat olivat olleet suorassa jo pidemmän aikaa. Kuitenkin perä irtosi ja auto oli melkein poikittain.
Itselläni lähti kerran joskus vuonna 1998 perä irti ihan täydellisesti vauhdissa noin 30-40km/h, taajama-alueella, kun tien pinnassa oli muodostunut pieni ura jäästä. Jostain syystä renkaat ottivat täyskimmokkeen, ja seuraavaksi huomasin olevani poikittain vihollisen kaistalla. Autona etuvetokadetti, 1,3l koneella ja automaagivaihteistolla, eli todellinen raketti! Nastat, tottakai. Onneksi vastustajia ei tullut juuri sillä hetkellä, mutta mahtoi sillä ~100m päässäkin tulleella kaverilla olla ihmetyksen paikka. Sinun tapauksessa tuskin kuitenkaan oli suurempia uria tien pinnassa, ei tässä kuitenkaan niin paljon ole lunta tullut.

Jonkunlainen kiihtyvyysero etu- ja taka-akselin välille pitää muodostua, että auto yhtäkkiä pompsahtaa poikittain, kenties jarrutit hieman?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tai painoin hieman kaasua. Siksi tilanne yllätti, että tiedostin liukkauden ja ajoin varovaisesti. Onneksi ei sattunut pahempaa. Takaveto tosiaan kyseessä. Ei luistonestot paljoa ehtineet välähdellä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
En oikein ymmärrä, mitä järkeä on ajaa kiihdytyskaistalla 20-30 km/h, vaikka kiihdytyskaista riittäisikin täyteen kiihtyvyyteen. Jos itselläni on edessä joku hidastelija, josta näkee, että se yrittää motarille 70 km/h:n vauhdilla, jätän siihen riittävän raon jo moottoritien sisääntulorampilla. Pystyn sitten kiihdyttämään rampilla niin, että pääsen kiihdytyskaistalta varmasti hyvin liikenteen sekaan..

Niin, samaa tuo nimimerkki Dimmukin yritti sanoa. Luetun ymmärrystä siis.

Itse asiassa olette kyllä oikeassa. Itse ainakin saan lähinnä raivokohtauksen, jos näen näitä kiihdytyskaistalla kuppaajia. Ko. tyypit eivät ainoastaan vaaranna omaa henkeään, vaan myös niiden mahdollisten perässätulijoiden, sekä itse liikennevirrassa ajajien. Oikeita joukkomurhan suunnittelijoita.

Täältä tähän
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ko. tyypit eivät ainoastaan vaaranna omaa henkeään, vaan myös niiden mahdollisten perässätulijoiden, sekä itse liikennevirrassa ajajien. Oikeita joukkomurhan suunnittelijoita.
Niin, enää pitäisi tietää, missä ovat liikenteen pariin jalkautuvat poliisit. Näiltä kun olisi näppärä kysyä kaikenmoista aina liikennekäyttäytymisestä raskaaksi tulemiseen, kun ei kuitenkaan omilta vanhemmiltaan ilkeä.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Nyt on pakko hieman avautua.

Tuossa viikonloppuna ajelin Jyväskylässä ja olin menossa Minimanille. No siinä tourulan valoissa olin ja onnistuin sammuttamaan auton kun vihreät vaihtu. (Oli vaihde kolmosella, enkä sitä huomannut.) No perässä oleva sitimaasturijuppi sitten aloitti uskomattoman torvisoolon. TÖÖT TÖÖT TÖÖTÖTÖTÖTTTTÖÖÖÖ!!!!!!!!!! No minä painoin torvea että osaan sitä minäkin... (jos olisi painetorvi ollut autossa, niin olisin työntänyt sen ikkunasta pihalle ja turauttanut soolot silläkin) No sitten jatkoin matkaa liikenneympyrän läpi ja tarkoituksella prikulleen sallittua vauhtia. Perässä tuli ainoastaan tämä hippi... Ja tööt uudestaan. Vittu että meinasi kilahtaa. Pudotin vauhtia vielä alemmas, hähä. No sitten kun tämä sitimaasturijuppi pääsi ohi niin huomasin kuskin olevan joku lähemmäs 80v oleva karvarauhkapappa. Yllätyin kyllä kovasti papan olevan kuskina. Olisi tullut mieleen joku ihan muu ikäpolvi... Pappa muuten ohittaessa katsoi kovasti nenä sivuikkunassa kiinni minuun, vittuako ihmetteli.

Toinen asia. Kun se japanin riisikuppi hyytyy siihen mäen päälle, niin viekää nyt jumalauta se varoituskolmio sinne mäen alas. Vittu, se auttaa todella paljon kun se on 1m päässä pakoputkesta mitattuna...
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sekin on kyllä totta, että Suomessa on liikaa autoilijoita, jotka eivät osaa/halua antaa tilaa kaistanvaihoissa. Ajavat edellisen perseessä kiinni ja vaikka laittaa vilkun ajoissa päälle, eivät vahingossakaan anna tilaa.

Porissa sama ongelma on vaivannut ilmeisesti jo pitkään. Nyt, kun päivittäin tuolla ajelen, niin tuo kaistanvaihto nousee esille joka päivä. Itse olen ottanut tavaksi antaa tilaa rampeilta tuleville, mutta porilaiset eivät tällaiseen ylellisyyteen oikein näytä tottuneen. Vaikka jätän reilusti tilaa edelläni ajavaan, niin silti kiihdytyskaistalla ajava mieluummin vaikka jarruttaa kaistan loppuessa, kuin käyttää tuon hänelle tyrkytetyn paikan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Enemmän rohkeutta siihen ajamiseen. Jos näyttää siltä, että kukaan ei anna tilaa niin ota se tila. Ei kiilaamalla vaan oikealla säädöllä. Vilkku kehiin tarpeeksi aikaisin ja kanssaliikkujat tietävät mitä olet tekemässä.

Jos tilaa ei tunnu löytyvän niin ota se tila sen öykkärin takaa. Ei ne kuitenkaan ihan toisen perseessä aja.
'

Siitä takaa se tila pitääkin ottaa. Takapuskuria hipoen jonoon tuikkaaminen on kaikkien kannalta paljon kätevämpää kuin etupuskuria hipoen eteen tunkeminen. Jota menetelmää jostain syystä useimmat rampilta tulijat harrastavat.
 

Jarzki

Jäsen
Vittu mitä mulkkuja oli tänään taas liikkeellä täällä Jyväskylän suunnalla, kun olin tulossa töistä kotiin siinä n. klo 12.45.

Ensin keskustassa iso pakettiauto, taisi olla Citroen Jumper. Itse odotin valoissa vihreiden vaihtumista ja katsoin, että vasemmalta tuleville syttyi keltainen eli kohta pääsen itse liikkeelle. Samalla huomasin pakun lähestyvän n. 50m päässä risteyksestä. No eihän siinä, punaiset vaihtuvat ja auto on jo lähes risteyksessä. Ajattelin, että eiköhän se pakettiauto jää valoihin. Eipä jäänyt, vaan aivan suoraan punaisia päin. Tämä tapahtui sillä hetkellä, kun minulle jo vaihtui vihreät valot, mutta en kuitenkaan ollut vielä kerennyt liikkeelle lähteä. Hieno mies tämä sitikan kuski.

No sitten tulin moottoritietä pitkin Keljonkankaalle ja poistuin moottoritieltä. Olin siinä ABC:n kohdalla menossa kohti Säynätsaloa, kun joku Volvo-kuski päätti olla vilkuttamatta, mutta kuitenkin kääntyä ABC:lle. Onneksi en ollut ajatuksissani, vaan tajusin hiljentää ajoissa ja näin välttää peräänajon. Eihän täällä olekaan kuin vähän liukasta, kun lunta on tullut reilusti lisää jo parin päivän ajan. Aavistuksen pisti vihaksi ja olisi tehnyt mieli mennä itse perässä ja sanoa pari valittua sanaa tälle teiden kuninkaalle, mutta kurvailin kotiin ja sadattelin autossa yksinäni.

PS. Eikä ollut muuten ensimmäisiä kertoja tässä aivan lähiaikoina, kun vastaavia tapahtuu.
 
Tänään taas tuttua ja turvallista moottoritieajoa Tre-Hki-baanalla. Kun horisontissa siintää rekka, niin tottakai se on se oma paikka varattava ohituskaistalta jo hyvissä ajoin. Ja kun tiellä oli lumihiutaleita, niin vauhti oli noin 97km/h. Meinasi palaa käämi jo ennen työpäivän alkua.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tänään Lappeenrannan uutukaisella Valtakadun pätkällä näin kyllä sellaisen tapauksen ettei paremmasta väliä. Ne jotka ao. paikan ovat nähneet, tietävät, että pyörätie ja ajorata ovat osa kävelykatukompleksia ja ne erottaa vain eri värinen katukivetys, liikennemerkit, sekä maalaukset laatoituksessa.

Naishenkilö, ikää varmaankin noin 35-40 vuotta, pudotteli vaalealla volkkarifarkullaan kylmän viileästi yksisuuntaista katua väärään suuntaan pitkin pyörätietä.

Tämä järjen jättiläinen pysäköi sitten autonsa Halosen vaateliikkeen eteen pyörätielle ja jätti moottorin käymään, ja kävi katsomassa jotakin, ilmeisesti liikkeen aukioloajan. Sitten uukkari pyörätiellä ja renkaat vinkuen tulosuuntaansa.

Ilmeisesti liikennesääntöjen noudattaminen on joillekin täysin toisarvoinen asia.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vittu mitä mulkkuja oli tänään taas liikkeellä täällä Jyväskylän suunnalla, kun olin tulossa töistä kotiin siinä n. klo 12.45.

Ensin keskustassa iso pakettiauto, taisi olla Citroen Jumper. Itse odotin valoissa vihreiden vaihtumista ja katsoin, että vasemmalta tuleville syttyi keltainen eli kohta pääsen itse liikkeelle. Samalla huomasin pakun lähestyvän n. 50m päässä risteyksestä. No eihän siinä, punaiset vaihtuvat ja auto on jo lähes risteyksessä. Ajattelin, että eiköhän se pakettiauto jää valoihin. Eipä jäänyt, vaan aivan suoraan punaisia päin. Tämä tapahtui sillä hetkellä, kun minulle jo vaihtui vihreät valot, mutta en kuitenkaan ollut vielä kerennyt liikkeelle lähteä. Hieno mies tämä sitikan kuski.

Paikka ei käy ilmi tuosta viestistäsi, mutta takuulla laittaa vihaksi. Itse olen muutamia kertoja kokenut samankaltaisen tilanteen mutta en Jyväskylässä. Mm. Tampereella on sellaisia risteyksiä jossa valot vaihtuvat jokseenkin ihmeellisesti.

Otetaan esimerkiksi Itsenäisyydenkadun ja Kalevanpuistotien risteys (mentäessä rautatieasemalta tays:ia kohti). Mitähän on liikennevalojen suunnittelija miettinyt kun on valot suunnitellut. Sillä hetkellä kun Kalevanpuistotietä ajaville syttyy punainen valo, syttyy Itsenäisyydenkadulta tuleville jo vihreä ! "Viiveaikaa" ei ole. Tässä risteyksessä on erittäin hyvät mahdollisuudet saada autoon uusi nokka, aika usein on Viinikasta päin tulleet ajavat punaisia päin ja nopealla "reagoinnilla" pääset jo hyvälle "hollille" risteyksessä ja PUM.
Ääripää löytyy kuitenkin Metson nurkilta, Puutarhakadun ja Hämeenpuiston risteyksestä. Ei jeesus. Kun tulet särkänniemen suunnasta ja olet menossa kohti Ratinaa, saat odottaa "minuutteja" ennen kuin valot vaihtuvat. Punainen valo palaa pitkään ja hartaasti ja kukaan ei tule mistään. Puutarhakadulla harvakseltaan kulkeville palaa iloisesti vihreä mutta kun sieltä ei tule ketään ? aaarrgghhh
Kun aloitettiin avautuminen niin jatketaan. Koetetaankohan Tampereella oikeasti saada väki käyttämään busseja kun Tampereen valtatiellä pitäisi ratinan kohdalla körötellä 40 km/h !!! Hämeenpuistossa tämän ymmärrän mutta en Ratinan kohdalla. Lisäksi Hämeenpuiston sujuvuutta on parannettu liikennevaloilla taisi olla Tiiliruukin tai Satamakadun ja Hämeenpuiston "leikkauskohdassa". Onhan se totta että ko. kaduilta on vaikea päästä välillä liikenteen sekaan, mutta miksi yksi merkittävä läpikulkreitti pitää väkisin tukkia !
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös