Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 982 286
  • 12 219

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Niin.. Kyllähän tuo 140km/h kuulostaa varsin hyvältä idealta, varsinkin uusille moottoriteille. Esim. uudet Helsinki - Turku sekä Helsinki - Lusi moottoritiet soveltuisivat varmasti 140km/h nopeuteen. Suuri ongelma tulee siinä vaiheessa kun liikkeellä on esim. peräkärryjä, asuntovaunuja jne. jotka ajavat 80km/h. 60km/h nopeusero ellei enemmänkin on kuitenkin aikamoinen turvallisuusriski. Eli sitten noille teille pitäisi asettaa jonkin sortin alinopeusraja, esim. 100km/h. Tosin, en tiedä auttaisiko tuo liikenteen sujuvuutta ruuhkassa jossa keskinopeus tippuu väkisinkin sinne satasen hujakoille.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
En tiedä kuuluuko tämä varsinaisesti tähän ketjuun, mutta kokeillaan.

Eilen kävi liikenteessä varsin hupaisa tapahtuma. Ajelin rauhallisesti väliä Kouvola-Heinola ja saavutin juuri muutaman hitaasti kiiruhtaneen ajoneuvon. Nopeutta meillä oli noin 70 km/h satasen rajoituksella ja suunnittelin ohittavani autot, kunnes huomasin jonkun huitovan hullun lailla valkoisen 300-sarjan BMW:n vieressä bussipysäkin etureunassa. Ajattelin, että kyllähän kaveria pitää auttaa, jos sillä on oikeasti joku hätänä. Ehdin 70 km/h nopeudesta pysäyttää autoni helposti bussipysäkin takareunaan. Ja mitäs sitten tapahtui?

Katsoin, että kyseinen kaveri ei ollutkaan suomalaista syntyperää vaan joko "manne" tai "ählämi". Tästä johtuen vaistomaisesti laitoin auton ovet lukkoon pienellä napinpainalluksella ja avasin kuskin etuikkunan. Henkilö, joka oli pukeutunut valkoiseen kauluspaitaan ja mustiin suoriin housuihin paljastui selkeäksi ählämiksi, tulikin repsikan puolelle ja pienen säätämisen jälkeen suljin kuskin ikkunan ja avasin repsikan ikkunaa jonkin verran. Sen jälkeen keskustelu meni kutakuinkin näin: (Ä:Ählämi, M:Minä)

Ä: "Do juu spiik inglish"? (ei nyt niin kovin hyvällä englannilla)
M: "Yes"
Ä: "I have out of gasoline. Do you know where is nearest gas station"
M: "I think they are about 10 km to both ways" (jopas oli paikan valinnut bensan loppumiselle, missään muussa kohdassa bensa-asemalle ei olisi ollut yhtä pitkää matkaa)
Ä: "Can you help, me I have my child in my car and I need money, my credit card is broken" (tässä vaiheessa kaveri näyttää kuin saksilla leikaten katkaistua luottokorttiaan ja minulle melkein pettää pokeri...)
Ä: "I need cash for gasoline, I can sell you my ring" (näyttää isoa kultaista kantasormusta vastaava kuin kuvassa: http://www.satamanantiikki.fi/files/koruja 059.jpg)
M: "show me that" (Ählämi antaa sormuksen ja silloin minulle pettää melkein kokonaan pokeri, kun samalla Ä. ottaa taskustaan jonkin kynsileikkurin tai vastaavan ja alkaa rapsuttaa sormusta todistaakseen...)
Ä: "can you see this is real gold, eighteen karades, I have my baby in my car and I need gasoline" (tutkailen sormusta kädessäni ja hienolta se näyttää ja siinä on leimat ja kaikki "18k ja jokin toinen leima", tosin sormus tuntui mielestäni pikkuisen liian kevyeltä ollakseen kultaa)
M:"well I dont know, my stepfather is egyptian and he owns real gold jewelry shop in Egypt, I'm not sure is that real gold" (sitten alettiin vedättää vedättäjää...)
Ä: "oh yes, for allah's name, this is real gold, you can buy this necklace" (ensin polvistuu ja kumartaa maahan allahin nimeen, jonka jälkeen ottaa paksun kultaketjun kaulastaan, joka näyttää oikein hienolta, mutta on mielestäni liian kevyt ollakseen oikeaa kultaa)
M: "hmm... I dont know this necklace, can you show me that ring again or..." (katsotaan mitä sieltä vielä tulee)
Ä: "Do you have cash, only 20 euros for that ring..." (hauskinta oli se, että minulla ei ollut rahapussissa seteleitä, vaan ne olivat taskussani. Pari minuuttia molotusta jaksoin kuunnella ennen kuin sanoin, että...)
M: "Well I have many credit cards, but I dont have any bank-notes right now in my wallet, but maybe I can help you to get some gasoline" (katsellaan mihin johtaa)
Ä: "Only 20 euros... oh you don't have any cash" (näytin lompakosta isointa puolta jossa on vain kuitteja...)
Ä: "Ok, not then, you dont have cash" (ja ählämi lähtee kohti omaa autoaan ja murmottaa jotain tyyliin "you can go"

Jälkeenpäin tuli mieleen, että sinänsä harmi, kun jätin täyden varakanisterin kotiin muutama viikko sitten ja en pystynyt suoraan vaihtamaan sormusta vaikka neljään litraan bensiiniä. Se ei olisi paljoa kirpaissut.

Olisi myös voinut vilkaista onko siellä autossa oikeasti ketään vai ei.

Miksi tilanne jäi kiinnostamaan, johtui varmasti siitä, että hyvän kaverini pikkuveli joutui hiukan vastaavaan sormuksen kauppaustilanteeseen kaupan parkkipaikalla vajaa pari vuotta sitten ja osti kantasormuksen venäläiseltä mieheltä hintaan 20 euroa. Kun hän vei sormuksen kultasepänliikkeeseen tutkittavaksi, niin hän sai siitä 140 euroa myydessään sen kultasepänliikkeeseen.

Eihän sitä tiedä olisiko näin voinut käydä myös minulle, mutta katkenneen luottokortin näyttäminen vei jo uskottavuuden minun kohdallani. Kuulin myöhemmin illalla, että sama auto oli ollut paikalla jo 30 minuuttia aikaisemmin. Pitkään tien vieressä heiluminen voi saada aikaan jo onnettomuusriskin kasvamisen, jos useat ihmiset pysähtyvät katsomaan mikä on mahdollisesti hätänä.

Mitä olisi oikeasti voinut tehdä, viedä miehen huoltoasemalle ja samalla reissulla käydä kultasepänliikkeen kautta selvittämässä sormuksen oikea hinta. Matkaa olisi tullut noin 15 kilometriä, joten ei se olisi aivan mahdoton rasti ollut.

Onko muilla jatkoaikalaisilla kokemuksia vastaavista "teiden epäonnensotureista"?
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, itse ajelen jatkuvasti rikesakkorajalla tai mieluummin hiukan sen alle. Tällä vauhdilla saavuttaa edellämenijöitä aika "hyvin" normaaliliikenteessä. Minkään ns. hullujen ohitusten ystävä en todellakaan ole, mutta kyllähän se niin on että kun ohituspaikka tulee, niin sitten painetaan reilusti vaan kaasupoljinta. Mitä nopeammin ollaan ohitus suoritettu ja päästään jatkamaan normaalia etenemistä niin sen parempi. Se on sitten poliisin asia sakottaa, jos satun tempaisemaan tutkaan hiukan reilumpaa vauhtia ohittaessa. Ja ei, sakkoja ei ole koskaan tullut ylinopeudesta, turvavyön käyttämättä jättämisestä kylläkin, mikä on vielä idioottimaisempi tapa rahoittaa valtiota.

Aamulla töihin tullessa taas vitutti - tai oikeammin ihmetytti - että kun minä tykkään näyttää ajoissa suuntamerkkiä käännyttäessä, niin n. 90 % autoilijoista ei silti uskalla liikahtaakaan risteyksestä ennen kuin olen jo hyvän matkaa painellut osoittamaani suuntaan. Ehkä ne pelkäävät, että mä vaan kusetan ja täräytänkin vittuuttani kylkeen. Ei silti, välillä näitäkin sankareita tulee vastaan, jotka ovat vilkuttaneet jo 20 km putkeen.


Minä en ymmärrä, miksi eräät kuljettajat ajavat koko ajan ylinopeutta. Kyllä se nopeusrajoitus on tarkoitettu noudatettavaksi sellaisenaan, vaikka poliisi ei muutaman kilometrin ylinopeudesta sakottaisikaan. Se liikennemerkki, missä punaisen ympyrän keskellä on se numero, on nimeltään "suurin sallittu nopeus".

Jos joku siis ajaan satasen alueella esim. 95 km/h, niin hän toimii täysin oikein ja se joka ajaa 101 km/h on se munapää.

Tuo ajattelu, että "mitä nopeammin ohitus on suoritettu, niin sen parempi", ei todellakaan pidä paikkaansa. Jos siinä on liittymä, tielle tulee hirvi, tai siellä on pimeä jalankulkija, niin tuo ylinopeus lisää törmäämisriskiä valtavasti.

Tuo "idioottimainen sakottaminen" turvavyön käyttämättömyydestä pienentää meidän muiden maksupottia. Sinuahan se turvavyöttömyys ei sen kolarin jälkeen paljon kiinnosta, kun olet enkelkuorossa, tai "neliraajahalvaantuneena vihanneksena", mutta meille muille tienkäyttäjille se saattaa aiheuttaa sinun hautauskulujesi, tai hoitokulujesi maksamista, tai vaikka sinun vaimollesi maksettavien yksinhuoltajavähennysten korvaamista. Jos ei sinulle mene kaaliin turvavöiden tarpeellisuus hyvällä, niin sitten tällälailla pikku maksumuistutusten kautta. Kyllä se yleensä sinne kovempaankin päähän uppoaa.

Tuo vilkkuun luottaminen on monesti aika vaarallista juuri noiden vilkun päälle unohtaneiden vuoksi. Itse ainakin koitan huomioita muiden vilkuttamisen, mutta vain suurella varauksella.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos joku siis ajaan satasen alueella esim. 95 km/h, niin hän toimii täysin oikein ja se joka ajaa 101 km/h on se munapää.
No voihan sen noinkin hurskastella jos haluaa, mutta tosielämässä asia on toisin, ja tiedät sen vallan hyvin itsekin.

Ja ei, en ole mikään hullu ohittelija/kaahaaja, vaan itse asiassa otan liikenteessä pääsääntöisesti melko chillisti. En esim. lähde maantiellä ohittamaan 90 km/h satasen alueella ajavaa, jos olen kohtapuoliin kääntymässä tieltä pois jne. Kun on kunnon ruuhka, en ohittele käytännössä ollenkaan, mieluummin poppi täysille, ikkunat auki ja otetaan rennosti.



Siitä päästänkin itse asiaan; Jos lähden esim. himasta mökille perjantaina 15.00, niin mitä hiton väliä sillä on, olenko perillä 18.09 vai 18.28? Sitten perille päästyä raavitaan persettä ja ihmetellään kaikessa rauhassa. Eikä ketään kiinnosta, paljonko kello on. Ja viimeistään n. tunnin päästä kukaan ei huomaa/muista, milloin sitä on perille saavuttu.

Sama pätee yhtähyvin arkiliikenteeseen, jos lähdet työpaikaltasi kotiin vaikkapa 16.00, niin mitä hiton väliä sillä on, oletko kaupan kautta käytyäsi perillä 16.47 vai 16.57?

Eli, puuttuuko monilta ihmisiltä liikenteen osalta kokonaan sen ns. ison kuvan hahmottaminen. Itsekään en nössöile, ajan rikesakon rajoissa ja välillä provosoidunkin, vaikkei pitäisi. Mutta silti, tuntuu kuin osalla ihmisistä ei olisi mitään käsitystä ohituksensa ja kiirehtimisensä todellisesta hyödystä. Hullut ohitukset ovat jossain mökki-, tai millä tahansa matkalla, niinkuin itse Tami sanoisi: High risk, low reward.
 

Laama

Jäsen
Sama pätee yhtähyvin arkiliikenteeseen, jos lähdet työpaikaltasi kotiin vaikkapa 16.00, niin mitä hiton väliä sillä on, oletko kaupan kautta käytyäsi perillä 16.47 vai 16.57?

3päivää 8tuntia 40minuuttia vuodessa säästäisi aikaa työmatkoilla.

10min per suunta, 22 päivää kuukaudessa, 11 kuukautena.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
3päivää 8tuntia 40minuuttia vuodessa säästäisi aikaa työmatkoilla.

10min per suunta, 22 päivää kuukaudessa, 11 kuukautena.

Niin, valitettavasti näitä ei vaan saa minnekään aikapankkiin, josta kertyneen ajan voisi käyttää. Päivittäin tuo 10min ei merkkaa käytännössä mitään. Ja jos merkkaakin, niin miksi se pitää rutistaa juurikin liikenteessä, jossa on vastapelureita mukana? Nopeana poikana varmaan lasket kuinka paljon aikaa säästyisi, jos menisikin 10min myöhemmin nukkumaan ja heräisikin 10min aikaisemmin. Juma, siinähän saisi jo työvuoden aikana melkein viikon loman! Vielä kun kiiruhtaa kaupassa ja ostaa kerralla vaikka viikon ruuat, niin kohtahan voi ajaa jo selvää alinopeutta liikenteessä, kun on säästänyt muualla niin paljon aikaa.

Johnny99:ltä oikeasti todella asiallinen kirjoitus. Kiirehtiä voi oikeasti muualla kuin liikenteessä.
 

gebardi

Jäsen
Tulipahan nyt tännekin kirjoitettavaa. Eilen tuli ajettua Äänekoskelta Helsinkiin. Kaikki meni varsin mainiosta kunnes tulimme Lusiin josta piti kääntyä Heinolan suuntaan menevälle moottoritielle. Edessämme ajoi uusi Octavia - tyylikkäästi 60km/h. 120km/h lätkä meni ohitse ja moottoritie alkoi jo näkyä ja tämän sankarin vauhti oli edelleen se 60km/h. Siinä vaiheessa alkoi pelko hiipiä puseroon ja toivoin ettei moottoritiellä ole liikennettä. No eihän sitä sillä hetkellä onneksi ollutkaan. Ei meinaa ole kiva tunne tulla kiihdytyskaistalta moottoritielle jossa muut ajavat 120km/h+ vautia ja itse menet sekaan kuudenkympin vauhdilla.

Lämpimät terveiset vaan Octavia-papalle. Toivottavasti autosi jakopäänhihna menee poikki.
 

Luukkuvahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vielä pari vuotta sitten ajelin itsekin rikesakkorajan tuntumassa. Lyhyen ajan sisään sain sitten kahdet ylinopeussakot. Piti sitten vähän miettiä ajotapaa, koska ei kertakaikkiaan ollut mahdollisuutta pistää korttia hyllylle, tuolloin kun todella tarvitsin ajokorttia.

Tätä nykyä sitten ajelen satasen rajoituksella mieluummin sen 95 km/h kuin 101 km/h.(*) En myöskään juuri ohittele kuin selvästi hitaammin liikkuvia, jos ohituspaikka on hyvä. Niin... varmaankin tässä nyt sitten aikaani kuluu hukkaan vuoden mittaan runsaastikin, mutten näin äkkiseltään hokaise, mistä se on pois. En todellakaan koe elämänlaatuni tästä vauhdin hidastumisesta kärsineen, pikemminkin päinvastoin: rauhallinen ajaminen on oikeasti helpompaa.

En juurikaan ohittele edes rekkoja, elleivät ne ole niin raskaassa kuormassa etteivät jaksa kunnolla mäkiä ylös. Kunnon turvaväli, poppi huutamaan, säännöllisiä vilkaisuja peileihin, jotta osaa päästää kiireisemmät ohi, niin mikäs siinä on mennessä.

(*) Joo, tiedän että puuttumiskynnys on 10 % mutta pidän tuota sellaisena keskittymiskyvyn puskurialueena - ylinopeussakkoni kun johtuivat lähinnä siitä, että epähuomiossa nopeus vähän "lipsahti".
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
Juu, 10% marginaalin yläpään tuntumassa aina, kohtuu tasaisesti vakkarilla. Jos joku ajaa edellä 0,5 km/h hitaammin ohi välittömästi kun mestaa löytyy. Ja löytyyhän sitä kun polkasee...

Ja kyllä, varustus mitätön ja kusta päässä. Epäilemättä myös paras kuski tässä ketjussa, selkeesti.

Duuninpaskan takia näen kotiväkeä kahtena viikonloppuna per kk. Mun filosofian mukaan jokainen autossa istumisen sijasta perheen kanssa vietetty minuutti on parempi mulle.

Mulle aivan sama jos joku haluaa viettää elämänsä autossaan, voitte hetken vilkuilla meitsin perävaloja ja taivastella taas yhtä kusipäätä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Mulle aivan sama jos joku haluaa viettää elämänsä autossaan, voitte hetken vilkuilla meitsin perävaloja ja taivastella taas yhtä kusipäätä.
Kiitos, sen teemme. Jos perheesi on sinulle niin tärkeä, että jokainen hetki heidän kanssaan on kullanarvoinen, niin etkö mieluummin ajaisi turvallisesti rajoitusten mukaan kuin kuolisi nuorena kolarissa? Vaikka olisitkin niin hyvä ajaja, että pystyt hallitsemaan autosi kovassakin vauhdissa, niin joku toinen voi silti aiheuttaa sinulle vaaratilanteen. Tällöin hiljaisempi vauhti jättää lisää aikaa reagoida.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Juu, 10% marginaalin yläpään tuntumassa aina, kohtuu tasaisesti vakkarilla. Jos joku ajaa edellä 0,5 km/h hitaammin ohi välittömästi kun mestaa löytyy. Ja löytyyhän sitä kun polkasee...

Ja kyllä, varustus mitätön ja kusta päässä. Epäilemättä myös paras kuski tässä ketjussa, selkeesti.

Duuninpaskan takia näen kotiväkeä kahtena viikonloppuna per kk. Mun filosofian mukaan jokainen autossa istumisen sijasta perheen kanssa vietetty minuutti on parempi mulle.

Mulle aivan sama jos joku haluaa viettää elämänsä autossaan, voitte hetken vilkuilla meitsin perävaloja ja taivastella taas yhtä kusipäätä.

Respect.

Näin heräsi mielenkiinto, millasella vehkeellä painelet menemään? Ei, en ole poliisi. ;)
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Minä en ymmärrä, miksi eräät kuljettajat ajavat koko ajan ylinopeutta. Kyllä se nopeusrajoitus on tarkoitettu noudatettavaksi sellaisenaan, vaikka poliisi ei muutaman kilometrin ylinopeudesta sakottaisikaan. Se liikennemerkki, missä punaisen ympyrän keskellä on se numero, on nimeltään "suurin sallittu nopeus".

Jos joku siis ajaan satasen alueella esim. 95 km/h, niin hän toimii täysin oikein ja se joka ajaa 101 km/h on se munapää.

Tuo ajattelu, että "mitä nopeammin ohitus on suoritettu, niin sen parempi", ei todellakaan pidä paikkaansa. Jos siinä on liittymä, tielle tulee hirvi, tai siellä on pimeä jalankulkija, niin tuo ylinopeus lisää törmäämisriskiä valtavasti.

Tuo "idioottimainen sakottaminen" turvavyön käyttämättömyydestä pienentää meidän muiden maksupottia. Sinuahan se turvavyöttömyys ei sen kolarin jälkeen paljon kiinnosta, kun olet enkelkuorossa, tai "neliraajahalvaantuneena vihanneksena", mutta meille muille tienkäyttäjille se saattaa aiheuttaa sinun hautauskulujesi, tai hoitokulujesi maksamista, tai vaikka sinun vaimollesi maksettavien yksinhuoltajavähennysten korvaamista. Jos ei sinulle mene kaaliin turvavöiden tarpeellisuus hyvällä, niin sitten tällälailla pikku maksumuistutusten kautta. Kyllä se yleensä sinne kovempaankin päähän uppoaa.

Tuo vilkkuun luottaminen on monesti aika vaarallista juuri noiden vilkun päälle unohtaneiden vuoksi. Itse ainakin koitan huomioita muiden vilkuttamisen, mutta vain suurella varauksella.

Melko lailla eri mieltä ollaan siis noista nopeusasioista. Tai noinhan se asia on teorian tasolla, mitä kirjoitit, mutta käytännössä uskon edelleen omaan ajotapaani (mikä ei siis ole mitään "hulluttelua"). Sen verran täytyy vielä lisätä, että kaupunkiajossa rikesakkorajalla ajamisessa ei ole omastakaan mielestä järkeä. Sen sijaan maantieajossa, jota tulee jo työnkin puolesta 100 km päivässä, asia on toinen.

Tuota turvavyön käyttämättä jättämisestä aiheutunutta sakkoa tarkoitin idioottimaiseksi juurikin lähinnä oman toiminnan kannalta. Epähuomiossa joskus lähikauppareissulla vaan jää se naru vetämättä ja joskus siitä joutuu maksamaan. Ei poliisitkaan siitä silti jaksa aina edes sakottaa. Mitätön 35 egen sakko ei kyllä riitä näin kovaan päähän, ettei sillä...
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuota turvavyön käyttämättä jättämisestä aiheutunutta sakkoa tarkoitin idioottimaiseksi juurikin lähinnä oman toiminnan kannalta. Epähuomiossa joskus lähikauppareissulla vaan jää se naru vetämättä ja joskus siitä joutuu maksamaan.
Kumma kyllä itselleni ei koskaan käy näin. Turvavyön laittaminen on niin itsestäänselvyys ajamaan lähtiessä, että minun täytyy olla aika pöllyssä, jos se unohtuu. Ja minähän en aja päihtyneenä. ;) Tästä näkökulmasta ajatellen en vain voi ymmärtää turvavyön laittamisen unohtamista, se kuuluu niin autoilun perusasioihin.

EDIT: Sama juttu ajovalojen kanssa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kumma kyllä itselleni ei koskaan käy näin. Turvavyön laittaminen on niin itsestäänselvyys ajamaan lähtiessä, että minun täytyy olla aika pöllyssä, jos se unohtuu. Ja minähän en aja päihtyneenä. ;) Tästä näkökulmasta ajatellen en vain voi ymmärtää turvavyön laittamisen unohtamista, se kuuluu niin autoilun perusasioihin.

Varsinkin uusissa autoissa on sellainen hauska ääni joka varmasti rupeaa vituttamaan, jos jätät turvavyön laittamatta. Citroen C5:ssä pelkääjän puolen etupenkissäkin on jokin painotunnistin joka alkaa huutamaan jos siinä istuu ilman turvavyötä.

Taksia ajan ilman turvavyötä ihan turvallisuussyistä, kun niistä hulluista takapenkillä ei koskaan tiedä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Neil Hardwick aikoinaan kokosi yhteen erilaisia asioita mistä tuntee suomalaisen miehen. Yksi asioista oli, että suomalainen mies laittaa turvavyön kiinni vasta kun on jo lähtenyt liikkeelle. Tunnistin itseni.

En tiedä, heittikö Artsi ihan läppää, mutta jos ihan tosissaan puhutaan liikenteestä niin tuon tyyppinen käyttäytyminen on juuri sitä mikä aiheuttaa ongelmia. Liikenteessä oleminen on oltava vastuuntuntoista, on kunnioitettava muita liikkujia ja on osattava sopeutua liikennerytmiin, oli se vauhti sitten vähän yli tai alle merkityn rajoituksen.

Ennen vanhaan ei teillä ollut kattorajoituksia eikä muutenkaan paljon rajoituksia. Silloin sai posotella miten lystäsi. Mutta se vaati veronsa myös. Olen vahvasti nopeusrajoitusten kannattaja, mutta en katso sitä pahana asiana jos ohitustilanteessa hieman ylittää rajoituksen sillä mitä nopeammin on takaisin omalla kaistalla, sen parempi.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
. Olen vahvasti nopeusrajoitusten kannattaja, mutta en katso sitä pahana asiana jos ohitustilanteessa hieman ylittää rajoituksen sillä mitä nopeammin on takaisin omalla kaistalla, sen parempi.

Valitettavasti poliisi katsoo. Parin järjettömän sakon jälkeen olen jäänyt siihen turvavälin taakse ja ohitan vain, kun ketään ei tule vastaan. Se kun voi olla polliisi.Näillä kilometereillä niin käy väkisinkin, joten paras ajella rauhassa.
Eli menkää ohi vaan ,siihen väliin kyllä mahtuu-ei tarvitse puskurissa odotella lähtöäni.
Sitäpaitsi satunnaisille mopohurjausteluille pitää jättää se vauhtikiintiö.Tietysti ´suljetuissa rataolosuhteissa´
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Eilen oli taas muutama melko mielenkiintoinen reissu. 1-tietä Helsinkiä kohti. Vastaantulijoilla ohituskaista lopussa, hirmuinen ruuhka ja pitkä letka. Eikös sieltä joku saatanan kahjo posota todella kovaa ohi rekkaa, jouduin sitten väistämään hiekalle asti. Kyllä teki mieli ajaa suoraan päin, uhrauksia täytyy joskus tehdä.

Toinen tapaus noin 10 kilometriä eteenpäin. Rekka hiipuu ylämäkeen, jossa on ohituskaista. Letka ajaa hitaamman ajoneuvon ohi. Tasamaalla tämä rekka ilmestyy aivan auton perseeseen kiinni. Vain iso Volvon logo näkyy taustapeilistä. Noh, totta kai aavistuksen himmaan vauhtia kun itsekin tuli oltua siinä hieman lähellä edellä ajavaa ja kohta muuttui nopeusrajoitus 60.
No siinä sitten Lahnajärven kohdalla kun alkaa ohitus ja kääntymiskaista, eikös tämä rekka lähde siitä sitten ohittamaan. Se ei käynyt päinsä ja siitä mentiin karkuun ja tämän jälkeen rekka palasi omalle kaistalleen ja muut pääsivät ohi. Peilistä näki saman roikkumisen jatkuvan noin 100 metrin päästä. Tästä kilometrin päästä oli poliisit passissa. Kovista toiveistani huolimatta mitään eivät tälle tehneet.

Ahistaa..Vituttaa..
 
Viimeksi muokattu:

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Valitettavasti poliisi katsoo.
- - -

Niin katsookin. Sen olen kokenut itsekin n. 1,3 miljoonaa km autolla ja jokunen kymmenen tuhatta moottoripyörällä ajaneena. Nuorena poikana ylinopeuksien takia on ollut kortti pois kaksi kertaa, viikon kummallakin kerralla. Eli ei isoja ylinopeuksia mutta riittävästi.

Edelleen ajelen mittarin mukaan 80 alueella yhdeksääkymmentä ja satasen alueella 110 km/h. En ole jaloissa, eikä tarvitse ohitella muita.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Neil Hardwick aikoinaan kokosi yhteen erilaisia asioita mistä tuntee suomalaisen miehen. Yksi asioista oli, että suomalainen mies laittaa turvavyön kiinni vasta kun on jo lähtenyt liikkeelle. Tunnistin itseni.
Tunnistan itseni myös. Kaikille pitäis opettaa se turvavyön laitto ennen liikkeelle lähtöä. Se on vaan turha tapa jättää sen laittaminen myöhempään, mutta ei ole helppo muuttaa opittua tapaa ja toimintamallia mikä on kun autoon istahtaa.
Liikenteessä oleminen on oltava vastuuntuntoista, on kunnioitettava muita liikkujia ja on osattava sopeutua liikennerytmiin, oli se vauhti sitten vähän yli tai alle merkityn rajoituksen.
Eikös liikenteessä ole vastuuntuntoista ajaa nopeusrajoitusten mukaan? Ajonopeudet kasvavat koko ajan kun hitaampien pitää kunnioittaa rikesakon rajalla ajavia?

Olen vahvasti nopeusrajoitusten kannattaja, mutta en katso sitä pahana asiana jos ohitustilanteessa hieman ylittää rajoituksen sillä mitä nopeammin on takaisin omalla kaistalla, sen parempi.
Mielestäni ohitusta ei kannata suorittaa jos nopeuseroa ei ole riittävästi. Eli satasen alueella ei ole järkevää lähteä ohittamaan 95 ajavaa. (joku saa laskea paljonko aika elämässä säästää jos ohittaa). Jos edellä ajava ajaa alle 90 ja itsellä on haarukassa se satanen niin nopeuseroa on jo rajoitusten puitteissa + rikesakon rajoille kiihdyttäessä ohitustilanne on ohi nopeammin.
Mutta kuinka moni malttaa pudottaa sen ohitusnopeuden rajoitusnopeuteen....ja taas on joku "hitaampi" edessä!!!

Kaikessa muussa on helpompi säästää aikaa kuin liikenteessä, väärässä paikassa säästäminen vie kyllä aikaa pankkiin, mutta eiköhän siellä sukuhaudassa ehdi vielä hapanta naamaa myöhemminkin näyttämään...

Ja lopuksi vielä ihmettely miten paljon tulee valottomia autoja vastaan, niin kesällähän näkee ilmankin. Luulisi olevan nykytekniikalla automatisoitavissa ajovalot joka automerkillä! (edelleen joku voi laskea kuinka monta leffaa voi perheen kanssa vuokrata ja katsoa enemmän palaneiden polttimoiden vaihdosta säästyneistä kustannuksista)
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Mielestäni ohitusta ei kannata suorittaa jos nopeuseroa ei ole riittävästi.
- - -

En edes muista milloin olisin ohittanut jonkun kaksikaistaisella tiellä. Helsingin ja Ylä-Savon väliä ajaessani ohittelen pääosin silloin kun on ohituskaista ja moottoritiellä tietysti tarpeen mukaan. Niissä pyrin aina nopeaan ohitukseen, joten mittaria en paljon vilkuile.

Keltaisia viivoja kunnioitan kuitenkin tarkkaan, sillä niiden kohdalla ohittaminen aiheuttaa melkomoiset lisäsanktiot.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Keltaisia viivoja kunnioitan kuitenkin tarkkaan, sillä niiden kohdalla ohittaminen aiheuttaa melkomoiset lisäsanktiot.

On se hyvä, että joitain kusipäitä pystytään näköjään hillitsemään edes melkomoisilla lisäsanktioilla. Ilmeisesti et aja myöskään kännissä autoa melkomoisten lisäsanktioiden pelossa?
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kirjoittaja tarkoitti todennäköisesti tilannetta, jossa sulkuviivan kohdalla ajaa joku hitaampi ajoneuvo, esim. traktori. Eihän kukaan itsesuojeluvaiston omistava tee ns. normaaliohituksia sellaisilla alueilla.
 

Rocco

Jäsen
Kirjoittaja tarkoitti todennäköisesti tilannetta, jossa sulkuviivan kohdalla ajaa joku hitaampi ajoneuvo, esim. traktori. Eihän kukaan itsesuojeluvaiston omistava tee ns. normaaliohituksia sellaisilla alueilla.
Keltainen viiva ei kiellä ohittamista.

Keltainen viiva kieltää ainoastaan viivan ylittämisen. Eli pientareella ajavan ajoneuvon saa ohittaa kunhan ei ylitä keltaista viivaa.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Turvavyön laittaminen on niin itsestäänselvyys ajamaan lähtiessä, että minun täytyy olla aika pöllyssä, jos se unohtuu. Ja minähän en aja päihtyneenä. ;) Tästä näkökulmasta ajatellen en vain voi ymmärtää turvavyön laittamisen unohtamista, se kuuluu niin autoilun perusasioihin.

Täysin samaa mieltä. Itse laitan aina vyön päälle kun lähden A) ajamaan tai B) kyytiin.

Sekin vielä, että vanhemmilla olevassa Passatissa (06) on sellainen ominaisuus, ettei ko. kiesi liikahda mihinkään ellei kuskin turvavyö ole kiinni. Eikä liikahda silloinkaan jos kuskin ovi on auki. Ihan fiksuja keksintöjä kyllä.

Tosin se vituttaa kun pitäisi autoa pikkuisen siirtää esimerkiksi parkkipaikalla. Vyö siis kiinni, että autoa saa liikuteltua sen 2m.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös