Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 996
  • 13 155

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen sitä mieltä, että suurin ongelma moottoritiellä ovat juuri nämä peräkärryjä vetävät 80 km/h köröttelevät, joita on etenkin viikonloppuliikenteessä paljon. Ne aiheuttavat jatkuvan ohitustarpeen, kun muu liikenne ajaa 120-130 km/h. Liikenteestä tulee todella levotonta, kun koko ajan on vaihdettava kaistaa. Monet ovat siis ratkaisseet asian ajamalla vain vasenta kaistaa, mikä taas kiristää joidenkin pinnaa niin paljon, että roikutaan aivan perseessä kiinni.
Kyllä suomalainen moottoritiekulttuuri on todella syvältä, ei siitä pääse mihinkään. Perusongelma on juuri nämä vasemmalla kaistalla roikkuvat, jotka eivät edes tajua katsoa peiliin, tai sitten niitä ei vaan kiinnosta. Yksi ohitus voi kestää 5 minuuttia, kun ajavat 0,1 km/h kovempaa kuin ohitettava. En tajua, mikä pakko on silloin edes päästä ohi. Vähemmästäkin menee hermot, kun tällaiset sankarit tukkivat moottoritiet.

Turvavälin pitäminen on iso ongelma niin moottori- kuin maanteilläkin. Suomalaisilla on omituinen tarve pitää kiinni omista oikeuksistaan, mutta lyhyet välit ovat todellinen turvallisuusriski. Mukava tulla joltain lyhyeltä kiihdytyskaistalta liikennevirran sekaan, kun välit ovat aivan helvetin pienet.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
- Muista nyt, että ennen 70-lukua motareilla ei ollut nopeusrajoituksia. Muistaako joku, koska nämä tulivat? -74?
Juu, -74 astui voimaan nopeusrajoitukset. Taisi vielä olla niin, että suurin sallittu nopeus oli 80 ja rajoitus liittyi jotenkin energian säästöön.
Tosin 1960 luvulla oli (kai ?) jossainpäin Suomea tiekohtaisia kattonopeusrajoituksia. Nuo olivat ehkä jotain epävirallisia kokeiluja tms.

Terveisin koo
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Taas nähtiin "ammattiautoilijoiden" käytös liikenteessä. Ajelin Niinisalosta Poriin päin, ja nopeutta oli semmonen reipas 105 km/h. Taustapeilistä näkee kun sininen VW Paku (taxi) lähtee tekemään ihan hulluja ohituksia, ja pakolla menee auto kerrallaan ohi. Sitten roikutaan perseessä, ja peruutuspeilistä huomaan, että nainen puhuu KÄNNYKKÄÄN samalla kun kärkkyy paikkaa. Sitten kun pääsee ohi, niin mennään hetki lujempaa, ja sitten mennään seuraavalle levähdyspaikalle parkkiin muutaman kilometrin päähän. Että näin Porissa päin. Toivottavasti sinä sinisen V.I.P teipeillä varustettu VW kuljettaja menetät ajolupasi, kun sopivampi ammatti olisi vaikka siivouspuolella. Nyt pyydän anteeksi siivoojilta, mutta kyllä hänetkin johonkin pitäisi jonnekin muualle laittaa.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Juu, -74 astui voimaan nopeusrajoitukset. Taisi vielä olla niin, että suurin sallittu nopeus oli 80 ja rajoitus liittyi jotenkin energian säästöön.
Tosin 1960 luvulla oli (kai ?) jossainpäin Suomea tiekohtaisia kattonopeusrajoituksia. Nuo olivat ehkä jotain epävirallisia kokeiluja tms.

Terveisin koo

Ei pidä ihan paikkaansa, ajankohta oli 1.8.1973. Kyllä ne rajoitukset tulivat ihan turvallisuussyistä. Tässä yksi linkki, josta rajoitusten historiaan voi esimerkiksi perehtyä: www.liikenneturva.fi/vanhat/930/Vilkun historia.pdf .
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Keneltä kysyit? Ethän sinä ollut käsittääkseni tuolloin vielä edes syntynyt.
Hah, minä olin tuolloin muistaakseni vanhempi kun sinä olet tällähetkellä.

Ei pidä ihan paikkaansa, ajankohta oli 1.8.1973. Kyllä ne rajoitukset tulivat ihan turvallisuussyistä. Tässä yksi linkki, josta rajoitusten historiaan voi esimerkiksi perehtyä: www.liikenneturva.fi/vanhat/930/Vilkun historia.pdf .

Kun nyt aloin tarkistelemaan tätä kiperää asiaa niin löysin tällaista tietoa:

Kysymys: (04.08.2004) Minä vuonna Suomeen tuli nopeusrajoitukset moottoriteille Mikä oli ensimmäinen moottoritie. Milloin otettiin käyttöön niin sanottu kattonopeus mikä on lähtöisin jenkeistä.
Vastaus:
Nykyinen järjestelmä on vuodelta 1974.
Vapaat nopeudet poistuivat vaiheittain. 1.8. alkoi nopeusrajoituskokeilu seitsemässä eteläisessä läänissä. Moottoriteille ja pikkuteille jäivät vielä vapaat nopeudet. Energiakriisin aikana säädettiin nopeusrajoitukset puoleksi vuodeksi (21.12.1973-30.6.1974) kaikille teille. 1.7.1974 säädettiin sitten pysyvästi 80 km/h kattonopeus, ellei liikennemerkein oltu määrätty noudatettavaksi muuta nopeusrajoitusta (LMP 14.6.1974/487).

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Uusimaa

Ja toinen lainaus/linkki, ehkä vähän epävarmempi...
1.7.
Suomessa astui voimaan tiekohtaiset nopeusrajoitukset. Koko maassa oli 1.1. - 30.6. voimassa myös 80 km/h kattonopeus energian säästämiseksi, jona aikana tieliikenteessä kuoli 202 ihmistä vähemmän kuin vastaavana aikana vuotta aikaisemmin.
http://koti.welho.com/slemmett/tieto/historia.htm

Että kuka taas tiesi ?

Terveisin koo
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- Muista nyt, että ennen 70-lukua motareilla ei ollut nopeusrajoituksia--
Nyt kun nopeusrajoituksia on, niin silti tehdään hidasteita, vaikka "Olisi sitä muitakin keinoja luullut löytyvän nopeuksien hillitsemiseksi. Esim. nopeusrajoitus."
Niin. Pointti oli siis, että olisi pitänyt ottaa mielummin rajoitukset aiemmin käyttöön kuin 70-luvulla, eikä rakentaa sen sijaan mutkaista ja hankalaa tietä. Toki minä tiedän, että rajoitukset tulivat voimaan vasta 1970-luvulla ja hyvä että tulivat, liikennekuolemat alkoivat putoamaan niiden ja turvavyön käyttöpakon vaikutuksesta radikaalisti. Vielä 1970-luvun alussa kuoli toistatuhatta ihmistä liikenteessä vuosittain, vaikka liikennemäärät olivat huomattavasti pienemmät.

Eivätkä nuo hidastetöyssyt mielestäni edelleenkään liity asiaan mitenkään. On kuitenkin melko yksinkertainen ja järkeenkäypä (myös haluttaessa helposti peruttavissa oleva) projekti laittaa taajamiin hidastetöyssyjä pahimpiin kohtiin, joissa ihmisluonto ei vaan millään haluaisi sitä poljinta nostaa kolmeenkymppiin.
Sen sijaan kymmenien kilometrien moottoritien rakentaminen tarkoituksella mutkaiseksi ja varsinkin talvikeleillä vaaralliseksi, on pähkähullua, ajattelee asiaa sitten miten päin vaan. Ehkä tuolloin asia nähtiin jotenkin toisin, mutta nopeastipa ollaan tultu toisiin aatoksiin, onhan tuo baana ihan omaa luokkaansa.
No, eiköhän tämä Tarvontie tullut jo hiljalleen käsitellyksi.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Kyllä suomalainen moottoritiekulttuuri on todella syvältä, ei siitä pääse mihinkään. Perusongelma on juuri nämä vasemmalla kaistalla roikkuvat, jotka eivät edes tajua katsoa peiliin, tai sitten niitä ei vaan kiinnosta. Yksi ohitus voi kestää 5 minuuttia, kun ajavat 0,1 km/h kovempaa kuin ohitettava. En tajua, mikä pakko on silloin edes päästä ohi. Vähemmästäkin menee hermot, kun tällaiset sankarit tukkivat moottoritiet.

Turvavälin pitäminen on iso ongelma niin moottori- kuin maanteilläkin. Suomalaisilla on omituinen tarve pitää kiinni omista oikeuksistaan, mutta lyhyet välit ovat todellinen turvallisuusriski. Mukava tulla joltain lyhyeltä kiihdytyskaistalta liikennevirran sekaan, kun välit ovat aivan helvetin pienet.
Tämä on kyllä helppo allekirjoittaa. Juuri äsken ajoin melko pitkät pätkät maan/moottiritietä ja ihme käyttäytymistä tapahtuu todella paljon. 120 km:n alueella lähdin ohittamaan useampaa kuorma-autoa rivakasti, kun välissämme ollut Toyota päätti viime hetkellä lähtä linkuttamaan ohituskaistalle 110 km tunnissa eteeni. Madeltuamme ohi kuormureista, tämä sankari päättää jatkaa ohituskaistan tukkona edelleen hissutellen ja kiireisimpiä alkaakin painaa ohitse oikealta puoleltamme aiheuttaen melkoisen turvallisuusriskin. Vasta tööttäys herätti kuskin todellisuuteen ja kaikkien matka pääsi jatkumaan turvallisesti hänen palattuaan oikealle kaistalle.

Juuri samainen Toyota ihmetytti jo aiemmin, kun aina nopeusrajoituksen vaihtuessa, ja luonnollisesti minun kiihdyttäessäni 80:stä 100:aan kuski näytti jäävän kauas taakse. Rajoituksen vaihtuessa 80:aan ja minun laskiessa nopeutta, tuli kaveri taas aina takapuskuriin kiinni. Vaihtuvia rajoituksia olisi varmaan ihan paikallaan seurata aina välillä ja pitää turvavälit asiallisina.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Juuri samainen Toyota ihmetytti jo aiemmin, kun aina nopeusrajoituksen vaihtuessa, ja luonnollisesti minun kiihdyttäessäni 80:stä 100:aan kuski näytti jäävän kauas taakse. Rajoituksen vaihtuessa 80:aan ja minun laskiessa nopeutta, tuli kaveri taas aina takapuskuriin kiinni. Vaihtuvia rajoituksia olisi varmaan ihan paikallaan seurata aina välillä ja pitää turvavälit asiallisina.
Sen paremmin tietämättä onko asian laita juuri näin, mutta vakionopuedensäätimien lisääntyminen autoissa saa aikaan juuri kuvailemasi kaltaista käyttäytymistä, sitäkään kun ei jaksa olla veivaamassa koko ajan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Huddersfield Town
Pointti oli siis, että olisi pitänyt ottaa mielummin rajoitukset aiemmin käyttöön kuin 70-luvulla, eikä rakentaa sen sijaan mutkaista ja hankalaa tietä.

Juu, totta kai olisi pitänyt. Jutun jippo vaan piilee siinä, notta tien rakentaja ei ole lainsäätäjä. Tietä suunnitellessa on varmasti (HUOM! oma arvio, ei TOTUUS) otettu huomioon vain sen aikainen lainsäädäntö, tuskin on sellaista Nostradamusta tie-insinöörinä ollut, joka olisi kyennyt ennustamaan muutamaa vuotta etukäteen lakeja.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Sen paremmin tietämättä onko asian laita juuri näin, mutta vakionopuedensäätimien lisääntyminen autoissa saa aikaan juuri kuvailemasi kaltaista käyttäytymistä, sitäkään kun ei jaksa olla veivaamassa koko ajan.
Tuo on varmasti ihan mahdollista ja yleisesti voi aiheuttaakin vauhdin tasaisena pitämistä rajoituksistakin riippumatta. Tuskin kyseisessä Corollassa vakkaria kuitenkaan oli. Hyvä se olisi varmaan muutenkin aina koittaa jaksaa edes välistä sitä vakkariakin rajoitusten mukaisesti ruuvata, tai alkaa peltipoliisit kerryttää tietyillä tieosuuksilla mukavaa jack pottia valtiolle.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu, totta kai olisi pitänyt. Jutun jippo vaan piilee siinä, notta tien rakentaja ei ole lainsäätäjä. Tietä suunnitellessa on varmasti (HUOM! oma arvio, ei TOTUUS) otettu huomioon vain sen aikainen lainsäädäntö, tuskin on sellaista Nostradamusta tie-insinöörinä ollut, joka olisi kyennyt ennustamaan muutamaa vuotta etukäteen lakeja.
No johan on. Täältä siis tuntuu löytyvän enemmänkin porukkaa, joiden mielestä on ymmärrettävää, että 50-luvulla Suomen ensimmäistä moottoritietä rakennettaessa tiestä tehtiin tarkoituksella pirun mutkainen ja varsinkin talvikeleillä hankala ja vaarallinen, jotta ajonopeudet pysyisivät kurissa.
Ei tähän ole mitään lisättävää.

Tienrakentaja ei ole lainsäätäjä, mutta kyllä nämä asiat (ja varsinkin Suomen ensimmäinen moottoritie), yleensä yhteispeliä eri tahojen kesken ovat aina valtiovaltaa myöten. Jos ei muuta keinoa ajonopeuksien hillitsemiseksi silloin keksitty, niin ei voi kuin ihmetellä. *ihmettelee*
 

Pelimise

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Saipa
Mä olen elänyt käsityksessä, että motari kiemurtelee, jotta sitä ei ole sotatilanteessa niin helppo pommittaa koko matkaltaan ja sillä ajavaa ajoneuvokolonnaa tuhota yhdellä ylilennolla.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No johan on. Täältä siis tuntuu löytyvän enemmänkin porukkaa, joiden mielestä on ymmärrettävää, että 50-luvulla Suomen ensimmäistä moottoritietä rakennettaessa tiestä tehtiin tarkoituksella pirun mutkainen ja varsinkin talvikeleillä hankala ja vaarallinen, jotta ajonopeudet pysyisivät kurissa.
Ei tähän ole mitään lisättävää.
Olisiko syy kallioiden tai muiden 50 luvun mittapuun mukaan hankalien luonnon kohtien kiertämisestä? Nykyäänhän melkein mielummin oikaistaan kallioiden läpi niistä saatavan "ilmaisen" kiviaineksen takia. (Tämä on vain mutu-tietoa)
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisiko syy kallioiden tai muiden 50 luvun mittapuun mukaan hankalien luonnon kohtien kiertämisestä? Nykyäänhän melkein mielummin oikaistaan kallioiden läpi niistä saatavan "ilmaisen" kiviaineksen takia. (Tämä on vain mutu-tietoa)

Ja mitenkähän tämä keskustelun haara liittyy otsikon aiheeseen?
 

Rocco

Jäsen
Ajelin eilen maaseudulle päin mutsin ja faijan luo. Tie on sellainen aika mutkikas, perinteinen maaseututie. Siinä kun ajelin rajoitusten mukaisesti 80:aa, tuli pienen suoran jälkeen pari mutkaa kahden mäen välistä. Niin eiköhän juuri sen toisen mutkan kohdalla, pienen mäennyppylän takana ollut joku ulkomaalainen karavaanari poikittain tiellä tekemässä U-käännöstä... Aivan mainio paikka moiselle tempulle! Vaikka kyseessä oli asuntovaunu niin sitä ei näkynyt mutkan ja mäen takia kuin vasta muutama kymmenen metriä ennemmin.

Jos paikkaan olisi ajanut joku hieman ajatuksissaan oleva tai muuten vaan keskittynyt enemmän johonkin puhelimeen tai radioon niin varmasti olisi asuntovaunuun parkkeerannut henkilöauto.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Männäviikonloppuna tuli tutustuttua esi-turenkilaiseen autoilukulttuuriin, kun oltiin kaveriporukalla mökkeilemässä Hämeessä päin. Menomatkalla ajoimme Punkalaitumen läpi ja jossain vaiheessa raittia eteen rykäisi semmoinen perinteinen 80-luvun kermanväriä hohtava Lada. Lada mateli jotain reilua 30, voi olla että 40 oli siinä ihan kintaalla. Päätin kuitenkin hyvissä ajoin, että painan samantien ohi, kunhan taajama-alue loppuu. Näin edellämenevän rassin takaikkunasta, että kuskina oli melko reilunkokoinen äijänköriläs, ja mies näytti huitovan jotenkin levottoman oloisesti (voi olla että kuvittelinkin).

No taajamamerkki läheni ja vastaantulevaa liikennettä ei näkynyt missään, joten varastin hiukan ja polkaisin tallan pohjaan jo 10-20 metriä ennen merkkiä. Siinä ohittaessa alkoi hiukan kummastuttamaan, kun prosessi kesti ja kesti vaan. Sitten valkeni, että tällä Lada-hemmolla oli mennyt kuppi nurin ja äijä painaa menemään kaikilla hevosilla. Hiukan alkoi jo hermostuttamaan, kun kermanvärinen kuolema roikkui perässä melko mutkaisella tiellä, eikä karistaminenkaan oikein onnistunut. Vähän oudonnäköisesti se viipotti kurveista ulos, tuskin jousituskaan ihan huippukondiksessa kuitenkaan oli. Vähän ajan päästä saavutimme seuraavan auton ja pakko siitä oli ohi mennä, kun pelotti että kaveri rysäyttää peräluukusta sisään saman tien. Onneksi Lada ei löytänyt kelvollista ohituspaikkaa ja jäi muiden kiusattavaksi. Kummeli-kaverille kuitenkin peukku perussuomalaisesta toiminnasta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Matkalla tutun mökille Pälkäneelle välillä Kangasala-Pälkäne.

Ensin eteen tuli 100km/h alueella jäähallin kokoista vaunua vetävä karavaanari ja tämän takana kaksi tunaria jotka eivät uskaltaneet lähteä ohi. No suoralla pääsin sitten koko letkasta ohi kerralla joten homma ok.

Seuraavana Pikolinnasta vähän Kangasalalle päin pörötteli traktori todella ison peräkärryn kanssa ja sen takana oli jonon pään saavuttaessani noin 10 auton jono. Ensimmäisenä traktorin takana Citroen Picasso ja sen takana Nissan Micra. Pikolinnan kohdalla on loiva alamäki ja hyvä näkyvyys eteenpäin, mutta syystä tai toisesta kumpikaan heti traktorin takana ei uskaltanut lähteä - tässä vaiheessa minun takanani oli jo ainakin 20 autoa hyvin todennäköisesti enemmänkin. Ajettuamme Pikolinnan jälkeisten siltojen ohi autoja oli jo takanikin niin paljon, että päätä ei näkynyt jonossa - tässä vaiheessa traktori älysi vetää bussipysäkille sivuun.

Traktori olisi voinut vetää aikaisemminkin sivuun, mutta todellisen jonon aiheuttivat nuo traktorin perässä ajaneet kaksi autoa, sillä ne ajoivat lähellä toisiaan eikä koko letkaa oikein päässyt ohittamaan.

Kenellä oli yllätys, että sekä Picasson, että Micran kuskit olivat kauniimman sukupuolen edustajia? Vaimokin totesi viereessä:"Niimpä niin - taas naisia".
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Ja isot kiitokset saa se runkkari joka eilen noin klo 17-18 kikkaili kulosaaressa perässä vedettävän lasikuitivessan kanssa. Spede apina ei osannut käyttää vilkkuja ja ajoi niin että ohihan ei sitten mennä ei sitten millään. Voi vittu mikä vatipää, iso oli volvo ja ruma ja haiseva oli lasikuituvessa mitä vedettiin perässä. Kele että korpes, yritin kerran ohi kun sankari meni täysin yhtäkkiä dösäpysäkille josta näppärästi päppärästi heti suoraan eteen, ilman vilkkuja tietenkin. Tana.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Ladakuskin itsetunnolle otti, kun joutuu itse ajamaan romulla ja sinulla oli kuitenkin ihan auto alla.

Niin ja yleensä se on niin päin, että uudella Mersulla ajavan mersukuskin™ itsetunnolle ottaa, kun minä pyyhkäisen "romulla" ohi. Harvemmin sitä noin päin käy ja oli onni onnettomuudessa, että kahjolla oli Lada. Jollain Datsunilla olisi päässyt varmasti ihan iskuetäisyydelle niinkin mutkaisella tiellä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Laitetaan nyt tänne vaikka ihmettelyketjukin on olemassa.

Nimittäin tuossa menneessä Hesarissa oli juttua kun liikkuva poliisi tutkaa autoja 1-tien ohituskaistoilla. Mielestäni aika järjetöntä toimintaa noin kokonaisvaltaisesti.

Jutussa poliisit kertovat että monta läheltä piti tilannetta on ollut ja ylinopeuksia ohituskaistalla. Tsiisus, vähän voisi katsoa kokonaiskuvaa. Ensinnäkin mielestäni Poliisilla olisi monta tärkeämpääkin tekemistä vaikka nyt liikenteessä mihin voisi puuttua ensin. Sitten jos katsotaan niin ylinopeudet johtuvat siitä että halutaan ohi suht nopeasti että takaakin ehtii, oma kaista tuo tarvittavan lisäturvan ohitukseen ja lisäksi vielä tyypillinen tapa ohitettavan kohdalla että sitä vauhtia yllättäen löytyy ohituskaistan ajaksi himppu enemmän kuin sitten taas perus maantieosuudella.

Räikeät kaahaukset on tietenkin hyvä ottaa pois, mutta että nyt tuollaista ratsiaa ohituskaistalle. Siinä sopisi hyvin taas se "eikö teillä parempaa tekemistä ole" -vastaus, jonka poliisit kuulemma kovin usein saavat.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensin eteen tuli 100km/h alueella jäähallin kokoista vaunua vetävä karavaanari ja tämän takana kaksi tunaria jotka eivät uskaltaneet lähteä ohi.


Myönnän kyllä heti että itseäkin ärsyttää todella usein kuvailemasi tilanne.

Kuitenkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että tuolla liikenteessä ei kenenkään pidä lähteä ohittamaan vastaantulijoiden kaistalle, jos ei kuski itse ole 100% varma että edessä on tilaa ja aikaa. Varsinkin kokemattomille autoilijoille ohitustilanne on aivan eri juttu kuin paljon ajaville, joten ymmärrän kyllä niitäkin jotka haluavat sen rekan tai asuntovaunun perässä körötellä. Ajallisesti sillä ei ole juurikaan merkitystä, jos siellä letkan takana joutuu hieman odottelemaan.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Kun motarin vasemmalla kaistalla asumista on muiden toimesta jo moitittu, niin kummastellaan nyt vähän toisenlaistakin toimintatapaa. Esim. viime sunnuntaina ajelin Nelostiellä ohituskaistaa edessäni puolen kilometrin jono ja vieressäni jonkin matkaa tyhjää ennen 2-3 autoa, joita olimme kaikki paraikaa ohittamassa, kun puskurin välittömään läheisyyteen ilmeistyi uudehko sininen Peugeot (kenties 307). Pösökuskilla paloi samantien pinna ja nuorukainen siirtyi oikealle kaistalle paahtamaan tuhatta ja sataa, jonka jälkeen oli luonnollisesti pakko tunkea takaisin vasemman kaistan jonoon edessäolevien peräpellit välttääkseen. Onneksi minulla sattui olemaan sen porukan vähiten alimittainen 'turvaväli', jota vielä kasvatin hiukan tempun huomatessani, joten heppu pääsi eteeni jonoon ja voitti matkassa kaikkineen lähes 100 metriä.

Vastaavien suoritusten varalta taitaisi olla paras muuttaa omiakin ajotapoja motareilla ja siirtyä ohitusta ennen suosiolla oikealla kaistalle odottamaan parempaa rakoa, mikäli siis vasemmalla kaistalla on ruuhkaa.

Myönnän kyllä heti että itseäkin ärsyttää todella usein kuvailemasi tilanne.

Kuitenkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että tuolla liikenteessä ei kenenkään pidä lähteä ohittamaan vastaantulijoiden kaistalle, jos ei kuski itse ole 100% varma että edessä on tilaa ja aikaa. Varsinkin kokemattomille autoilijoille ohitustilanne on aivan eri juttu kuin paljon ajaville, joten ymmärrän kyllä niitäkin jotka haluavat sen rekan tai asuntovaunun perässä körötellä. Ajallisesti sillä ei ole juurikaan merkitystä, jos siellä letkan takana joutuu hieman odottelemaan.

Tämä on ihan totta, mutta kukaanhan ei toisaalta pakota kyttäämään kilometrikaupalla lähes puskurissa kiinni. Jos ohitukseen ei ole aikomusta, niin kannattaa jättää normaalia pidempi väli ja antaa näin rohkeammille/kiireellisemmille mahdollisuus turvallisempaan ohitukseen.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Esim. viime sunnuntaina ajelin Nelostiellä ohituskaistaa edessäni puolen kilometrin jono ja vieressäni jonkin matkaa tyhjää ennen 2-3 autoa, joita olimme kaikki paraikaa ohittamassa, kun puskurin välittömään läheisyyteen ilmeistyi uudehko sininen Peugeot (kenties 307). Pösökuskilla paloi samantien pinna ja nuorukainen siirtyi oikealle kaistalle paahtamaan tuhatta ja sataa, jonka jälkeen oli luonnollisesti pakko tunkea takaisin vasemman kaistan jonoon edessäolevien peräpellit välttääkseen. Onneksi minulla sattui olemaan sen porukan vähiten alimittainen 'turvaväli', jota vielä kasvatin hiukan tempun huomatessani, joten heppu pääsi eteeni jonoon ja voitti matkassa kaikkineen lähes 100 metriä.


Tämä pösökuski kuuluu siihen armoitettuun tienkäyttäjäryhmään, jonka mielestä on vain yksi tärkeä liikennesääntö eli "takaa tulevalle liikenteelle on annettava esteetön kulku". Tosin tämäkään sääntö ei koske heitä itseään. Rajoitusmerkit, kaistamaalaukset, ryhmityssäännöt tms. eivät koske tätä tienkäyttäjäryhmää. Kaikki heidän aiheuttamansa vaaratilanteet voidaan selittää sillä, että heille ei ole annettu esteetöntä kulkua.

Annan itsekin varsin vastahakoisesti tietä jos ajan ohituskaistaa letkan mukana ja

- haluaisin ajaa kovempaa mutta en voi kun edessä ajetaan hiljempaa
- joutuisin jarruttamaan päästäkseni hitaamman liikenteen sekaan oikealle kaistalle
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös