Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 116 060
  • 13 156

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jatkan vielä tätä poliisin yliajanutta BMW:tä käsittelevää aihetta.

En ymmärrä miten se kaveri pystyi ajamaan autoa yli 3 promillen humalassa ja pitämään sen vielä tuon verran lapasessa. Kaveri on poliisi ja aina joskus puhallellaan alkometriin lukemia, mutta yli kolmosia en ainakaan muista kenenkään koskaan puhaltaneen. 2,5 promillea on näytöllä vilahtanut ja sekin kaverin toimesta, joka oli niin huonossa kunnossa ettei meinannut pysyä edes pystyssä saatikka olisi mitenkään kyennyt ajamaan autoa.

Ehkäpä sitten tuo on mahdollista, jos on monta päivää takana. Kuka ties.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
En ymmärrä miten se kaveri pystyi ajamaan autoa yli 3 promillen humalassa ja pitämään sen vielä tuon verran lapasessa. Kaveri on poliisi ja aina joskus puhallellaan alkometriin lukemia, mutta yli kolmosia en ainakaan muista kenenkään koskaan puhaltaneen. 2,5 promillea on näytöllä vilahtanut ja sekin kaverin toimesta, joka oli niin huonossa kunnossa ettei meinannut pysyä edes pystyssä saatikka olisi mitenkään kyennyt ajamaan autoa.

Ehkäpä sitten tuo on mahdollista, jos on monta päivää takana. Kuka ties.

Itsekin ihmettelen tuota.. Minusta loogisimmilta selitykseltä noin kovaan lukemaan kuulostaisi se, että "tappaja" on juonut pakomatkansa aikana raakaa viinaa. Tosin tämän mies itse kieltää, joten tiedä sitten mikä on totuus. Mutta voin sanoa, että taitaa olla selvinpäin suht hyvä kuski, jos auto pysyy lapasessa 3 promillen humalassa noin hyvin. Lisäksi tuo tie jota hän on kaahannut ei ole niitä helpoimpia ajettavia.. En siis puolustele häntä vaan ihmettelen vain että miten helvetissä hän on selvinnyt noin pitkän matkan ja noin kovassa kännissä. Juopon tuuria kai.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ehkäpä sitten tuo on mahdollista, jos on monta päivää takana. Kuka ties.

Muistelen lukeneeni lehdestä, että tätä asiaa oli ihmetelty ja paikan päällä ollut poliisi arvelikin verikokeen näyttävän reilusti pienempää lukemaa. Ehkä kaveri oli juuri hiljattain tempaissut huikat pullosta, jolloin ilmeisesti alkometri voi näyttää reilusti liikaa.

Edit.: Speedye olikin jo samaa asiaa selvittänyt.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Itsekin ihmettelen tuota.. Minusta loogisimmilta selitykseltä noin kovaan lukemaan kuulostaisi se, että "tappaja" on juonut pakomatkansa aikana raakaa viinaa. Tosin tämän mies itse kieltää, joten tiedä sitten mikä on totuus.

Kyllä kaikken ihmeellisintä tässä asiassa on se, että sillä oli autossa kavereita mukana.

Minkälaiset kaverit päästävät jätkän tuossa kunnossa rattiin ja päättävät sitten vielä itsekin hypätä mukaan?!
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä kaveri oli juuri hiljattain tempaissut huikat pullosta, jolloin ilmeisesti alkometri voi näyttää reilusti liikaa.

Ok, tällaista en ole itse mistään lukenut. Huikan jälkeen mittari vilistää helposti kuitenkin jo reilusti suurempiin lukemiin kuin 3 promilleen, ellei sitten ole lähes selvinpäin ennen puhallusta.
 

Rocco

Jäsen
Kyllä kaikken ihmeellisintä tässä asiassa on se, että sillä oli autossa kavereita mukana.

Minkälaiset kaverit päästävät jätkän tuossa kunnossa rattiin ja päättävät sitten vielä itsekin hypätä mukaan?!

Tilanne alkoi tuolta parkkipaikalta, missä kaverit vain poltti kumia pikku pieruissa. Big deal. Ei siinä humalassa ollessa oikein ajatella muuta kuin että "siistiä!!"

Siinä tilanteessa ei kukaan kyydissä olleista varmasti tiennyt, että kohta tulee poliisi ja kuski päättää lähteä kahtasataa karkuun... Siinä vauhdissa ei enää hypätä pois tai tehdä muutakaan kuin toivoa että kaveri pysähtyy. Ei pysähtynyt...
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Kyllä kaikken ihmeellisintä tässä asiassa on se, että sillä oli autossa kavereita mukana.

Minkälaiset kaverit päästävät jätkän tuossa kunnossa rattiin ja päättävät sitten vielä itsekin hypätä mukaan?!

Jos kaverit olivat samassa 3 promillen "lärvissä" niin en ihmettele yhtään ettei ole yläpää pelannut. "Aja kovempaa niitä vitun natsisikoja karkuun" ovat saattaneet olla kommentit kun ollaan karkuun lähdetty. Tai mistäs minä tiedän mutta voisin hyvin kuvitella. Mielestäni kuskille kuuluisin elinkautinen tuosta, tapat poliisin eli murha plus muutama muu syyte. Tosin kyseessä taitaa olla ns. ensikertalainen eli tipahtaa puolet pois. Perseestä sanon minä.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Jos kaverit olivat samassa 3 promillen "lärvissä" niin en ihmettele yhtään ettei ole yläpää pelannut. "Aja kovempaa niitä vitun natsisikoja karkuun" ovat saattaneet olla kommentit kun ollaan karkuun lähdetty.

Tästäkin oli jossain lehdessä juttua. Kaverit olivat omien puheidensa mukaan anelleet kuskia luovuttamaan. Pelkäsivät helvetisti.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Tästäkin oli jossain lehdessä juttua. Kaverit olivat omien puheidensa mukaan anelleet kuskia luovuttamaan. Pelkäsivät helvetisti.

Ok.. Voi hyvin olla noinkin. Tuon takia ymmärrän miksei heitä vastaan ole nostettu syytteitä. Pahahan sitä on 200km/h liikkuvasta autosta poistua, tosin, en ymmärrä sitäkään miksi humalassa olevan kuskin kyytiin pitää nousta. Tosin jos he ovat olleet aivan pelti kiinni niin silloin päätöksien tekeminen perustuu kaikkeen muuhun paitsi järkeen.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Ok.. Voi hyvin olla noinkin. Tuon takia ymmärrän miksei heitä vastaan ole nostettu syytteitä. Pahahan sitä on 200km/h liikkuvasta autosta poistua, tosin, en ymmärrä sitäkään miksi humalassa olevan kuskin kyytiin pitää nousta. Tosin jos he ovat olleet aivan pelti kiinni niin silloin päätöksien tekeminen perustuu kaikkeen muuhun paitsi järkeen.

No jos ovat yhtä kännisiä idiootteja niin se selittää paljon. Odotan mielenkiinnolla kyllä sitä, että ne verikokeen tulokset tulevat. Kolmosen kännissä tuo ei vaan ole mahdollista. Omituista on kyllä sekin, että miksi kuski sitten väittäisi, ettei ole juonut ajonaikana mitään?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
parasta on hoitaa omat ajovelvoitteet alta pois,rouva rattiin, aukaista kylmälaukku ja nauttia sen antimista. Kylmän oluen kanssa voi sitten ottaa rauhallisesti..mihinkään ei ole kiire ja tässä voi vaikka surffata kännykällä. Poppi soi..taidan ottaa toisenkin.

Ja siinä sivussa kenties hieman kommentoida tai ainakin antaa asiantuntijan neuvoja rouvalle kun se ajaa... Eikös ne parhaimmat kuskit löydy sieltä repsikan paikalta tai takapenkiltä...

Edit:

Moni on ihmetellyt miten kaveri on voinut ajaa yli 3 promilen tuutissa autoa. Eikös jotkut ole puhaltaneet jopa yli 4 promillea. Itse olisi 3 promilen humalassa ja kanttuvei. EI tarttisi edes yrittää päästä auton rattiin, saatikka sitten saada se liikkeelle ja ajaa 60 km.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Moni on ihmetellyt miten kaveri on voinut ajaa yli 3 promilen tuutissa autoa. Eikös jotkut ole puhaltaneet jopa yli 4 promillea.

Onhan noita ennätyksiä kaiketi kovempiakin, mutta yleisesti ottaen luulen, että nuo enkkapuhaltajat ovat rapajuoppoja ja takana on viikkojen/kuukausien putki. Tuolloin promille voi kaiketi nousta hyvinkin korkealle, mutta ihminen pystyy silti toimimaan jotenkin. Tämän tapauksen nuoreen kaveriin tuo ei mielestäni sovi, mutta voin hyvin olla väärässäkin ja sälli on vetänyt muutaman viikon rännin.

Ensimmäisenä ryyppyiltana 3 promillen kännissä kukaan ei aja autoa tuolla tavalla kuin tuossa 7 päivää lehden videossa. Näin uskallan väittää.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Moni on ihmetellyt miten kaveri on voinut ajaa yli 3 promilen tuutissa autoa. Eikös jotkut ole puhaltaneet jopa yli 4 promillea.

Kyllähän noita huippulukemia saa aika ajoin lehdistä lukea ja kai ne yleensä ovat seurausta useamman päivän peruskunnon hausta kostean paikan leirillä.

Ite eppäilen, että tämä parikymppinen kaveri tuskin on niin kokenut ryyppymies, että olisi useamman päivän rännin jälkeen lähtenyt autolla polttamaan kumia huoltsikan pihaan. Eiköhän kyse ole siitä, että kaveri on ottanut huikkaa juuri ennen puhallusta.

EDIT: No Näkkärihän tuon jo ehättikin sanomaan ennen minua.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Pakko avautua, kun eilen jälleen törmäsi tilanteeseen, joka pisti lähinnä vituttamaan.

Nainen kahden lapsen (3-5-vuotiaita) kanssa ylittämässä katua. Liikennevaloilla varustetulle suojatielle matkaa 15 metriä. Mutta sinnehän ei tietenkään voi mennä ja ylittää katua siellä turvallisesti. Sen sijaan pitää lähteä suojatiettömällä paikalla, vaikka lapsia selvästi tienylitys siinä paikassa jännittää.

Lopputulos: toinen lapsi juoksee tien toiselle puolelle, toinen uskaltaa liki tien puoliväliin asti, kunnes peloissaan kääntyy takaisin ja juoksee lähes itkien takaisin sille puolelle katua, jolta lähti (tämä nainen, liekö ollut sitten äiti, ei todellakaan vaivautunut edes nappaamaan lasta kädestä kiinni). Nainenhan luonnollisesti seisoo keskellä katua tukkien koko liikenteen ja pyörittelee päätään joka suuntaan ollen aivan pihalla koko tilanteesta. Kaupan päälle lapset luonnollisesti saivat vielä tiuskimista. Heidän vikansahan tämäkin tilanne oli.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan pakko kysyä, kun en ole koskaan kenenkään nähnyt tunnustavan ohittavansa vain nopeusrajoituksien mukaan, niin miten sinä käyttäydyt, kun olet saavuttamassa rekkaa tai vaikka karavaanaria, joka ajaa esim 100 km/h-alueella 95 km/h?

Vaihdan vaikkapa radiokanavaa, jos ilmenee akuuttia tarvetta.

Oletko sinä juuri se kuski, joka jää kyttäämään siihen edellä olevan perseeseen sitä kuuden kilometrin suoraa, jolloin ei myöskään takanasi tuleva Lada pääse enää teistä kummastakaan ohi, joten jää kärkkymään sinun perseeseen? Ja sitten meillä onkin ruuhka.

En ole.
- Ensinnäkin, jokaisen kannattaa omakohtaisesti funtsia onko tarvetta välittömään ohitukseen noilla nopeuseroilla. Hyöty on kuitenkin varsin minimaalinen, joten miksei odottaisi sitä mainitsemaasi kuuden kilometrin suoraa tai ohituskaistaa.
- Toisaalta: ohitukseen ei todellakkaan tarvita kuuden kilometrin suoraa.
- Kolmanneksi: jos jätän asianmukaisen turvavälin, takanani tuleva Lada voi halutessaan suorittaa ohittamiseni ja ottaa letkanvetovuoron kontollensa.
- Neljänneksi: jos Lada ei pääse 100 kilometrin tuntinopeuksilla ohitse, kyse tuskin on kenenkään liikennekäyttäytymisessä.

Ja sitten tänne kirjoitellaan niistä kusipäisistä Bemari-kuskeista, jotka tunkevat väkisin siihen TuleeEnnenaikaisestin ja rekan/karavaanarin väliin, vaikka siinä ei ollut kuin puolen metrin rako...

Eipäs tarvikkaan kirjoitella. Sillä, kun mää jätän edelleenkin sen asianmukaisen turvavälin, takanani tuleva kusipäinen bemarikuskin voi halutessaan suorittaa ohittamiseni ja ottaa letkanvetovuoron kontollensa siltä minut jo aiemmin ohittaneelta Ladalta.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Sillä, kun mää jätän edelleenkin sen asianmukaisen turvavälin, takanani tuleva kusipäinen bemarikuskin voi halutessaan suorittaa ohittamiseni ja ottaa letkanvetovuoron kontollensa siltä minut jo aiemmin ohittaneelta Ladalta.

Periaatteessa voi noinkin ajatella. Liikenteen sujuvuuden kannalta kuitenkin käyttäytymisesi hidastaa liikennettä. Minä ainakin vastaavassa tilanteessa kohteliaana miehenä odotan hyvän tovin ja monta hyvää suoraa, että "menehän nyt jo ohi kun on sinun vuorosi" -tyyliin. Samalla letkaan tulee pituutta lisää. Toki sitten kun havaitsen ja olen varmistunut siitä, että siellä onkin joku pupupöksy niin täräytän ohi sekä sinusta että siitä rekasta samalla kerralla.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Periaatteessa voi noinkin ajatella. Liikenteen sujuvuuden kannalta kuitenkin käyttäytymisesi hidastaa liikennettä. Minä ainakin vastaavassa tilanteessa kohteliaana miehenä odotan hyvän tovin ja monta hyvää suoraa, että "menehän nyt jo ohi kun on sinun vuorosi" -tyyliin. Samalla letkaan tulee pituutta lisää. Toki sitten kun havaitsen ja olen varmistunut siitä, että siellä onkin joku pupupöksy niin täräytän ohi sekä sinusta että siitä rekasta samalla kerralla.

Mikä teitä ihmiset oikein vaivaa? Jutun juuri kun oli sellainen hypoteettinen heitto, että miksei laiteta joka autoon rajoitinta noin 120 km/h hujakoille, kun missään ei kerran saa ajaakaan sen kovempaa ja samalla iskulla saisi yliviritetyt koslat pois liikennettä vaarantamasta. Kukaan siinä ei menetä mitään, sillä siinä riittää ohitustoleranssia vielä rakkarimmallekin äijälle.

Väännetään rautalangasta vielä kerran:
- 120 km/h saa ajaa vain moottoritiellä jossa on väh. kaksi kaistaa per suunta ja vastaan tulevaa liikennettä ei ole, joten "turvallisuutta lisääviä" ohituskiihdytyksiä ei siis tarvita.
- Jos 100 km/h:n alueella tulee tarvetta ohittaa, ohitettavan ei voida siis olettaa ajavan 100 kilsan tuntinopeutta, jolloin reilusti +20 km/h riittää ihan kivasti kaikenmoiseen puikkelehtimisiin, jos on riittääkseen. Jos ei riitä, virhe on tapahtunut jo ohitukseen lähdettäessä.

"Pupupöksy"? Onko liikenne sinulle kenties jokin miehuuskoe, jossa edellä ajava on ohitettava, maksoi mitä maksoi? Enhän mää sanonut, etten ohittaisi ollenkaan tai että se pelottaisi mua jotenkin. Määhän sanoin, että ensin kannattaa miettiä, onko mitään tarvetta tai syytä ohittaa. Ei sitä pelkästä ohittamisen riemusta tai jännityksen vuoksi tehdä. Jos ei ole, niin sitten ei ohiteta. Sää voit sanoa sitä pupupöksyilyksi, jos haluat. Mää sanon sitä järjenkäytöksi.

"Jos kaikki maailman autot laitettaisi jonoon, tulee hullu suomalainen joka lähtee ohittaan niitä". Aikas osuva sanonta.
 

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Jutun juuri kun oli sellainen hypoteettinen heitto, että miksei laiteta joka autoon rajoitinta noin 120 km/h hujakoille, kun missään ei kerran saa ajaakaan sen kovempaa ja samalla iskulla saisi yliviritetyt koslat pois liikennettä vaarantamasta. Kukaan siinä ei menetä mitään, sillä siinä riittää ohitustoleranssia vielä rakkarimmallekin äijälle.

Veikkaan että aika kuolleena syntynyt ajatus...siis toteutuksen osalta. Ajatuksena varmasti ihan jalo ja hypoteettisesti hieno mutta helppohan se on sanoa että laitetaan kaikkiin autoihin rajoittimet kun taas käytännössä homma voi mennä hiukka vaikeaksi kaluston kanssa. Ja ikävä kyllä tälläkään temppuilulla ei saada niitä 40-alueella 80:ntä kaahaavia kuriin vaikka motarilla nuo huippulukemat tippuisivatkin. Veikkaan kuitenkin että suurimmassa osassa ylinopeudesta johtuneista onnettomuuksista ollaan oltu liikkeellä alle tuon 120:n rajan. Toki ne ainoastaan ne hirmunopeudet lyödään sitten lööppeihin...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
- Toisaalta: ohitukseen ei todellakkaan tarvita kuuden kilometrin suoraa.

Myönnän liioitelleeni suoran pituudessa.

Turvallisuusväli 100 km/h nopeusrajoituksella on 80-100 metriä. 95 km/h ajava rekka on 22 metriä pitkä. Paluu omalle kaistalle tapahtuu sitten, kun ohitettava auto näkyy ohittavan keskipeilistä eli 10-15 metriä ohituksen jälkeen. Matka ohitushetken alkamisesta omalle kaistalle paluuseen on 112-137 metriä.

Nopeusero 5 km/h. Ohittava kulkee siis 1,38 m/s kovempaa kuin ohitettava. 112 m / 1,38 m/s=81,16 s. 100 km/h on 27,77 m/s. 81,16 s x 27,77 m/s= 2254 m eli 2,25 km. 137 metrin ohitusmatkalla ohitukseen tarvittava suora on 2746 m eli 2,75 km.

Samoilla matkoilla rikesakkorajalla ohittava eli 15 km/h kovempaa ajava tarvitsee ohitusmatkaksi 742 metrin suoran tai 1 kilometrin suoran.

Rikesakkorajalla ohittava ei siis tarvitse puolet lyhyempää suoraa vaan sille riittää kolmasosa sinun tarvitsemasta suoran pituudesta.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En muista oliko se avautuva roskakuski tässä ketjussa vai missä, mutta itseäni vituttaa nämä "teiden omistajat" välillä reilusti. Saatana, vaikka sulla on iso auto ja hankalia paikkoja käytävänä, niin muun liikenteen saa myös ottaa huomioon eikä sitä paska-auton nokkaa tarvitse tunkea joka kerta eteen, vaan 3 sekunnin odottamisenkin pitäisi onnistua.

Roskakuskit tekevät hommansa ilmeisesti urakalla ja kaikki tuota työmuotoa harrastaneet/läheltä seuranneet tietävät kuinka paljon se oma ja vain oma napa silloin kiinnostaa. Itsehän aion olla aivan rauhassa ensi kerralla kun tällaisen jätemyllyn eteen satun.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Niin, itse ajelen jatkuvasti rikesakkorajalla tai mieluummin hiukan sen alle. Tällä vauhdilla saavuttaa edellämenijöitä aika "hyvin" normaaliliikenteessä. Minkään ns. hullujen ohitusten ystävä en todellakaan ole, mutta kyllähän se niin on että kun ohituspaikka tulee, niin sitten painetaan reilusti vaan kaasupoljinta. Mitä nopeammin ollaan ohitus suoritettu ja päästään jatkamaan normaalia etenemistä niin sen parempi. Se on sitten poliisin asia sakottaa, jos satun tempaisemaan tutkaan hiukan reilumpaa vauhtia ohittaessa. Ja ei, sakkoja ei ole koskaan tullut ylinopeudesta, turvavyön käyttämättä jättämisestä kylläkin, mikä on vielä idioottimaisempi tapa rahoittaa valtiota.

Aamulla töihin tullessa taas vitutti - tai oikeammin ihmetytti - että kun minä tykkään näyttää ajoissa suuntamerkkiä käännyttäessä, niin n. 90 % autoilijoista ei silti uskalla liikahtaakaan risteyksestä ennen kuin olen jo hyvän matkaa painellut osoittamaani suuntaan. Ehkä ne pelkäävät, että mä vaan kusetan ja täräytänkin vittuuttani kylkeen. Ei silti, välillä näitäkin sankareita tulee vastaan, jotka ovat vilkuttaneet jo 20 km putkeen.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yksi jokapäiväinen vitutuksen aihe on paikallisliikenteen bussit ja varauksin taksit. Kun Helsingissä ajelet jotakin pääväylää kuten esim. Mäkelänkatua, niin niissähän on busseille omat kaistat. Busseja on kuitenkin ainakin näillä main niin paljon, että ne eivät voi kaikki samalle pysäkille pysähtyä vaan saattaa olla kaksi pysäkkiä vaikkapa 50 metrin välein. Veekäyrä nousee pilviin kun törmää tilanteeseen, jossa yksi bussi on pysähtynyt ensimmäiselle pysäkille, toinen lähtee ohittamaan tätä ja puskee muun liikenteen sekaan toiselle kaistalle ja saman tien palaa bussikaistalle ja pysähtyy sille seuraavalle vieressä olevalle pysäkille. Ja tämä hommahan jatkuu sitten pysäkiltä lähtevän bussin osalta jne jne. Vaihtelua päivään tuovat vain taksikuskit, joista osa tykkää myös harrastaa bussikaistapujottelua.

Se on jumalauta varma, että noilla ohituksilla ei taival ainakaan nopeudu, sujuvuuden lisääntymisestä puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
"Jos kaikki maailman autot laitettaisi jonoon, tulee hullu suomalainen joka lähtee ohittaan niitä". Aikas osuva sanonta.

Kukahan rekan takana roikkuva suomalainen on moisen lauseen keksinyt? Ilmeisesti joku joka ei ole koskaan ajanut/yrittänyt ajaa autoa esim. Turkissa tai Espanjassa. Siellä on ihan sama millä paskalla kinnerillä ajat, mutta ohi on pakko päästä ja joka paikassa. Suorastaan naurettavaa väittää, että ongelma olisi Suomessa hirmuinen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
. Ja ikävä kyllä tälläkään temppuilulla ei saada niitä 40-alueella 80:ntä kaahaavia kuriin vaikka motarilla nuo huippulukemat tippuisivatkin. Veikkaan kuitenkin että suurimmassa osassa ylinopeudesta johtuneista onnettomuuksista ollaan oltu liikkeellä alle tuon 120:n rajan. Toki ne ainoastaan ne hirmunopeudet lyödään sitten lööppeihin...

Juuri näin. Isot nopeudet ovat kuitenkin harvinaisia verrattuna näihin taajama-alueella kaahaaviin. Laitetaanko sitten saman tien rajotin samaan, kuin raskaalla liikenteellä eli 90km/h. Tanskassa saa ajaa 130 km/h, Saksassa vapaat nopeudet, Italiassa ja Itävällassa on moottoriteitä joilla saa ajaa 150km/h. Itse olen sitä mieltä, että 140km/h olisi ainakin Tre-Hki välisellä motarilla ihan pätevä rajoitus. Sateella rajoitus voisi sitten olla rajuudesta riippuen joko 120 kmh/h tai 100km/h. Tuolla tiellä on kuietnkin niin paljon liikennettä, että sille voitaisiin laittaa muuttuvat rajoitukset.

Samalla laitettaisiin voimaan myös jo aikaisemmin mainitsemani rajoitettua nopeutta ajavien ohituskielto esim aikavälillä 06-20.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös