Periaatteessa voi noinkin ajatella. Liikenteen sujuvuuden kannalta kuitenkin käyttäytymisesi hidastaa liikennettä. Minä ainakin vastaavassa tilanteessa kohteliaana miehenä odotan hyvän tovin ja monta hyvää suoraa, että "menehän nyt jo ohi kun on sinun vuorosi" -tyyliin. Samalla letkaan tulee pituutta lisää. Toki sitten kun havaitsen ja olen varmistunut siitä, että siellä onkin joku pupupöksy niin täräytän ohi sekä sinusta että siitä rekasta samalla kerralla.
Mikä teitä ihmiset oikein vaivaa? Jutun juuri kun oli sellainen hypoteettinen heitto, että miksei laiteta joka autoon rajoitinta noin 120 km/h hujakoille, kun missään ei kerran saa ajaakaan sen kovempaa ja samalla iskulla saisi yliviritetyt koslat pois liikennettä vaarantamasta. Kukaan siinä ei menetä mitään, sillä siinä riittää ohitustoleranssia vielä rakkarimmallekin äijälle.
Väännetään rautalangasta vielä kerran:
- 120 km/h saa ajaa vain moottoritiellä jossa on väh. kaksi kaistaa per suunta ja vastaan tulevaa liikennettä ei ole, joten "turvallisuutta lisääviä" ohituskiihdytyksiä ei siis tarvita.
- Jos 100 km/h:n alueella tulee tarvetta ohittaa, ohitettavan ei voida siis olettaa ajavan 100 kilsan tuntinopeutta, jolloin reilusti +20 km/h riittää ihan kivasti kaikenmoiseen puikkelehtimisiin, jos on riittääkseen. Jos ei riitä, virhe on tapahtunut jo ohitukseen lähdettäessä.
"Pupupöksy"? Onko liikenne sinulle kenties jokin miehuuskoe, jossa edellä ajava on ohitettava, maksoi mitä maksoi? Enhän mää sanonut, etten ohittaisi ollenkaan tai että se pelottaisi mua jotenkin. Määhän sanoin, että ensin kannattaa miettiä, onko mitään tarvetta tai syytä ohittaa. Ei sitä pelkästä ohittamisen riemusta tai jännityksen vuoksi tehdä. Jos ei ole, niin sitten ei ohiteta. Sää voit sanoa sitä pupupöksyilyksi, jos haluat. Mää sanon sitä järjenkäytöksi.
"Jos kaikki maailman autot laitettaisi jonoon, tulee hullu suomalainen joka lähtee ohittaan niitä". Aikas osuva sanonta.