Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 016 967
  • 12 402

Veijari

Jäsen
Tunnustan, että itselläni turvavyö menee kiinni vasta kun auto on lähtenyt liikkeelle mutta aina sen kuitenkin laitan, yleensä ensimmäisen 10m:n ajomatkan aikana. Jos en turvavyötä laita niin on heti jotenkin alaston olo eli ei se koskaan unohdu. En tiedä mikä siinä on niin vaikeata ettei muista laittaa vyötä kiinni ennen kuin vaihde on päällä ja kytkin nousee?
 

Rocco

Jäsen
Itselläni on myös aika vaistomaisesti aina turvavyö kiinni. Joskus olen siirtänyt autoani viereisen huoltoaseman pihasta kotipihaan ilman vöitä, niin pakko sanoa ettei siinä oikein osaa istua...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sekin vielä, että vanhemmilla olevassa Passatissa (06) on sellainen ominaisuus, ettei ko. kiesi liikahda mihinkään ellei kuskin turvavyö ole kiinni. Eikä liikahda silloinkaan jos kuskin ovi on auki. Ihan fiksuja keksintöjä kyllä.

Mikähän lisäominaisuus tuo mahtaa olla? Itse olen moista autoa ajanut (2,0Fsi) ja kyllä sen sai liikkeelle. (itse laitan vyön vasta liikkeessä) Enemmän ongelmia aiheutti auton liikkeelle saaminen sen takia, että sähköisen käsijarrun sai pois päältä vain kytkin ja jarru pohjassa.
 
Ammattiautoilijat

Ovatko ammattiautoilijat mielestänne ammattinsa todella rautaisia ammattilaisia?

Ehkä jotenkin pistää silmään kun esim. taksit tai bussit ajelevat miten sattuu, eikä pitäisi kovin hätiköityjä johtopäätöksiä tehdä kaikkien ajotaidoista, mutta kyllä näitä sattuu.

Tänään viimeksi oli aika läheltä piti -tilanne kun köröteltiin Ilosaaresta kotia päin. Kuorma-auto ja bussi ajavat satasen alueella molemmat noin 80 kilsaa tunnissa peräkkäin, bussin nokka todella lähellä edellä ajavan perää. Tulee pitkä suora ja odottelen rauhassa josko bussi lähtisi ohittamaan edessä matelevaa suomalaiskuormuria, ei lähde, joten lähden sitten itse ohittamaan ja ollessani bussin rinnalla lähteekin bussi ohittamaan ja meinaa kumota meidän porukan metikköön, mutta ehdittiin onneksi sitten alta pois, ohittamaan molemmat autot.

Aika hurjaa toimintaa, pusikossa oltaisi oltu ihan varmasti jos bussikuski olisi vähääkään aikasemmin alkanut siirtämään työvälinettään. Ohitus oli kyllä ihan miehekkään ripeä, en jäänyt köröttelemään kyljelle vaan mahdollisimman nopeasti ohi tietenkin. Suht hitaasta nopeudesta suhteessa rajoitukseen johtui kuitenkin, että nopeuteni nousi ehkäpä vain 105 kilsaan tunnissa ohituksen alussa, mutta kun dösäkuski kävi kääntyilemään niin jalka painoi ihan paniikinomaisesti johonkin yli 115:een.

En tiedä oikein mitä tuossa itse olisi voinut tehdä toisin tai paremmin. Tämä bussikuski from Hell sitten seurasikin seuraavat 40 kilometriä kohtalaisen lähellä pikkuautoamme, puhui kyllä kännykkäänkin välillä.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Maikkarin uutisissa mainintaa näistä "epäonnisista".

Viimeviikolla tällaisiin tyyppeihin kotimatkalla törmäsin Keravan seudulla. Kovasti kaveri epätoivoisena kertoi bensan loppuneen ja luottokorttikaan ei toimi ja rahaa ei ole. Sit kaulasta "kulta"ketju tyrkylle ja rahaa vailla oli. En antanut rahaa ja kauhea inttäminen alkoi että rahaa olis saatava. Toinen "kulta"ketju tuli tässä vaiheessa taskusta. Noh, nostin kytkintä ja kaveri jäi melkein alle kun kyllästyin siihen kerjäämiseen. Hetken mietin että entä jos ovat oikeasti pulassa mutta se ajatus katosi hyvin nopeaan, sen verran agressiivisesti kauppasi helyjään.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Muistuupa mieleeni eräs tapahtumasarja vuosien takaa liittyen tähän korujen kerjäämistapahtumaan.

Tulimme vanhempieni kanssa lomareissulta etelästä ja automme oli pysäköitynä Hki-Vantaan lentoaseman kaukoparkkiin. Saapuessamme oli aamuyö ja vallitsi kauhea räntäkeli. Olin vasta saanut ajokortin ja isäni ajoikin alkumatkan lentokentältä kohti silloista kotipaikkakuntaani.

Pian huomattiin pyyhkijöiden liikkeen alkavan hidastua ja tämän jälkeen matka ei enää kauaa jatkunutkaan. Pääsimme kuitenkin liu'uttelemaan lähimmälle moottoritien levähdyspaikalle, jolla oli äitini kauhistukseksi paitsi pimeää, myös venäläinen rekan nuppi parkissa.

Oli vielä aika, jolloin kännykät olivat monen (myös vanhempieni) mielestä pelkkää brassailua joten sellaista ei tietenkään mukana ollut eli ei kun tienlaitaan heiluttamaan, josko joku pysähtyisi auttamaan. Rekkakuskia emme uskaltaneet mennä herättämään, ja jos nyt jollain puhelin tuolloin oli, niin ei ainakaan venäläisellä.

Heilutimme ja heilutimme, autoja ajoi ohi kymmenittäin, mutta kukaan ei pysähtynyt. Joko ei kiinnostanut, tai luulivat viinaa kauppaaviksi venäläisiksi.

Viimein sitten silloisen tielaitoksen motarin sisempää kaistaa auraava kuorma-auto pysähtyi ja kuskilta löytyi kännykkä. Soitimme isän ystävän hakemaan ja hinaamaan meidät ja tarina päättyi onnellisesti. Auton ehkä halvin osa, laturin hiilet, oli pettänyt ja vakuutus hoiti loput junalippuja myöten.

Mitenköhän kaltaisiamme todellisia avuntarvitsijoita nykyään kohdeltaisiin? Tulisi varmaan turpaan "V*tun romanialaiset..."
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Mitenköhän kaltaisiamme todellisia avuntarvitsijoita nykyään kohdeltaisiin? Tulisi varmaan turpaan "V*tun romanialaiset..."
Mä ainakin pysähdyin, katso aiempi viesti niin näet miten viimeksi kävi.
Ja tulen pysähtymään myös jatkossa, sekä olen miettinyt, että jos todellista apua ei tarvitakaan, niin miten vedättäjää aletaan vedättää.

Jos on bensa loppu, niin otataan 'kultasormusta' tms. vastaan pari litraa takapaksista.
Jos on moottori rikki, niin soitetaan korjaaja paikalle 'kultasormusta' tms. muuta vastaan.

Mutta muistetaan kuitenkin, että suurimmassa osassa autoissa keskuslukitus menee päälle yhdestä nappulasta ja sähköikkunoilla pystyy helposti pitämään tilanteen täysin hallussa. Arvotavarat voi laittaa vaikka lukittuun hanskalokeroon tapahtuman ajaksi.

Loppuun täytyy sanoa, että esim. pukeutuminen ja oma toiminta vaikuttavat kyllä aivan hemmetisti asiaan.

Kerran lähdimme mökiltä ajamaan kotiinpäin puoli kolmen aikaan yöllä ja kaverin 540 BMW:stä hajosi mökkitiellä rengas. Huomasimme tämän vasta valtatielle saapuessamme ja sitten alkoi hymyilyttää, kun huomasimme ettei autossa ollut tunkkia, eikä renkaan kiinnitysmutterien avainta. Vararengas kyllä löytyi.

Muistaakseni ensimmäisestä kymmenestä ohi ajavasta autosta vain 2-4 pysähtyi paikalle, vaikka heilutimme jonkin verran keskellä kesäyötä. Positiivista oli se, että yli 75 % rekka-autoista pysähtyi ja monet niistä olivat ulkomaalaisia. He yrittivät auttaa parhaansa mukaan, mutta huomasimme pian, että rekassa on aivan erikokoiset mutterit kuin henkilöautoissa.

Pian ensimmäisen kymmenen ohi ajaneen auton jälkeen ymmärsin, että täytyy mennä keskelle tietä ja heiluttaa hullun lailla, että ihmiset oikeasti pysähtyvät.
Paikka oli kuitenkin yli 6 kilometriä lähimmästä kylästä.

Kesäyönä varmasti noin 30 autoa ajoi paikan ohi, joista 6-8 yritti auttaa meitä etsimällä sopivaa avainta etc., mutta sopivaa rengasavainta ei millään tahtonut löytyä.

2,5 tuntia tien laidassa oltuamme tien laitaan pysähtyi Rukalle (matkaa yli 800 km) matkalla ollut vanhempi pariskunta. Heiltä löytyi sopiva rengasavain sekä tunkki. Tosin heidän autonsa oli matkaa varten, niin täyteen pakattu, että mies joutui purkamaan matkatavaroita noin 10 minuuttia ennen kuin hän sai tunkin ja rengasavaimen esille. Rahaa he eivät suostuneet auttamisestaan ottamaan, vaikka kuinka yritimme sitä heille antaa.

Isot kiitokset heille, Kotkasta he olivat muistaakseni lähteneet kohti Rukaa.

Toinen vastakohta tälle on se, kun minulla loppui bensiini Lahden moottoriliikennetien ensimmäisen rampin kohdalla. Lähimmälle huoltoasemalle oli tietysti aika matka joten eikun kävelemään ramppia ylös. Hieman, kun heilutin, niin ensimmäinen auto pysähtyi ja vei huoltoasemalle asti. Kuljettajalle tuli noin 1-2 km lisämatka tästä hyvästä. Kiitokset kuulemma ehdottomasti riittivät korvaukseksi. Bensakanisterin ja bensan ostettuani lähdin kävelemään takaisin autolle n. 3-4 km matkaa. Ensimmäinen auto pysähytyi taas ja otti kyytiin eikä suostunut ottamaan rahaa kyydistä ollenkaan. Vei autolle asti ja matka jatkui ihan mukavasti.

Hymyilytti todella paljon erittäin ystävällisten ihmisten käytös. Tosin asiaan saattoi vaikuttaa se, että minulla oli päällä musta puku, valkoinen paita ja kraka. Ilmeisesti sillä pukeutumisella ja käytöksellä on merkitystä myös tässäkin asiassa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
On se hyvä, että joitain kusipäitä pystytään näköjään hillitsemään edes melkomoisilla lisäsanktioilla. Ilmeisesti et aja myöskään kännissä autoa melkomoisten lisäsanktioiden pelossa?

On tämä JA ihme paikka. Aina pitää kaikenmaailman kusipäille rautalangasta vääntää asioita. Miksi edes vaivaudun?

Lisäsanktioilla tarkoitin sitä, että jos lievästä ylinopeudesta sakotetaan 5-10 päiväsakolla tilanteesta riippuen, niin keltaisen viivan kohdalla ohittaminen aiheuttaa tuohon melkomoisen lisän päälle.

Jos esim. perjantai-iltapäivän ruuhkassa autoletka ajaa 80 alueella n. 85-90 km/h, ei poliisi hyvin soljuvaa liikennettä pysäyttele sakottaakseen. Toisaalta valoisana ja kuivana kesäyönä pitkän suoran päässä asumattomalla seudulla osaavat kyllä sakottaa jos satasen alueella ajat 110 km/h.

Lisäksi yritän ottaa huomioon autojen mittarivirheen. Kun tiedän oman autoni mittarivirheen, voin ottaa sen huomioon esim. vakionopeutta säätäessäni, enkä jää jalkoihin. Vituttaa kaiken maailman kipinät, jotka corolloillaan ajavat mittarin mukaan kahdeksaakymppiä, mutta todellinen nopeus on 70 km/h ja ovat sitten tien tukkeena.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On tämä JA ihme paikka. Aina pitää kaikenmaailman kusipäille rautalangasta vääntää asioita. Miksi edes vaivaudun?

Lisäsanktioilla tarkoitin sitä, että jos lievästä ylinopeudesta sakotetaan 5-10 päiväsakolla tilanteesta riippuen, niin keltaisen viivan kohdalla ohittaminen aiheuttaa tuohon melkomoisen lisän päälle.


Niin? Näinhän minä sen ymmärsin jo siitä ensimmäisestä viestistä. Kyselin vain, että jätätkö myös rattijuoppouden väliin sanktioiden takia? Tai entä punaista päin ajo? Jääkö sekin tekemättä vaan sen takia, että siitä saa melkomoisia lisäsanktioita?
 
Viimeksi muokattu:

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Kyselin vain, että jätätkö myös rattijuoppouden väliin sanktioiden takia? Tai entä punaista päin ajo? Jääkö sekin tekemättä vaan sen takia, että siitä saa melkomoisia lisäsanktioita?

En ja ei.

Huoh..
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vituttaa suunnattomasti Turunväylän liikenne. Miksi sen pitääkin olla kaikista Suomen teistä juuri se jota joudun päivittäin käyttämään!

Tie on profiililtaan ja rakenteeltaan täysin moottoritieksi sopimaton, aivan liian mutkainen ja mäkinen. Syyksi varmaan tarjotaan, että se on rakennettu kuusikymmenluvulla. No tie on mitä on, mutta se ei ole se suurin ongelma.

Nimittäin ne kuljettajat. Myönnän itsekin ajelevani ajoittain melko vauhdikkaasti, mutta pyrin ainakin ottamaan muut huomioon. Tällä tiellä nimittäin tapaa hurjan joukon mukakiireisiä egoistisia kusipäitä, jotka huristelevat suveillaan ja muilla mökkeröillään täysin muista piittaamatta nopeusrajoitukset, tietyöt, turvavälit, liukkauden (juujuu, ei kesällä olekaan liukasta, mutta talvella usein on!), kännykänkäyttömääräykset ja ohitussäännökset totaalisesti sivuuttaen. Sitäpaitsi tiellä ei näy poliiseja juuri koskaan, tästä kai se suurin ongelma tuleekin, valvonnan puutteesta.

Paitsi että tänään näkyi poliiseja! Ja oikein useamman partion verran!

Ja mitä tekevät nämä ah niin ihanat kanssamatkaajat? Ajavat 120km/h rajoitusalueella jonossa noin 100km/h ja tiirailevat ympärilleen että missä polliisit, missä polliisit? Yhtäkkiä, kun valvontaa sitten on, pitää ruveta ajelemaan ALINOPEUTTA! Ei saatana mitä silmänpalvontaa. Onneksi poliisilla oli kelpo kokoelma näitä juntteja kerättynä tienposkeen odottamaan lapunkirjoitusta.

Yritin sitten ohitella näitä käkkäröitsijöitä nopeusrajoituksen mukaan ajaen ja heti kun pääsin pois Turuntieltä, nämä samat kusipäät olivat taas kaivaneet kännykkänsä keskikonsolista ja löytäneet kaasupolkimen. Teki taas kerran mieli vetää jarrut lukkoon ja käydä kysymässä takana hiissaavalta hikoilevalta nousukkaalta että mikä siinä takaloosterissa niin kiinnostaa.

Kiitos, tämä helpotti.
 

tompo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulppu kirjoitti:
Vituttaa suunnattomasti Turunväylän liikenne. Miksi sen pitääkin olla kaikista Suomen teistä juuri se jota joudun päivittäin käyttämään!

Tie on profiililtaan ja rakenteeltaan täysin moottoritieksi sopimaton, aivan liian mutkainen ja mäkinen. Syyksi varmaan tarjotaan, että se on rakennettu kuusikymmenluvulla. No tie on mitä on, mutta se ei ole se suurin ongelma.

Nimittäin ne kuljettajat. Myönnän itsekin ajelevani ajoittain melko vauhdikkaasti, mutta pyrin ainakin ottamaan muut huomioon. Tällä tiellä nimittäin tapaa hurjan joukon mukakiireisiä egoistisia kusipäitä, jotka huristelevat suveillaan ja muilla mökkeröillään täysin muista piittaamatta nopeusrajoitukset, tietyöt, turvavälit, liukkauden (juujuu, ei kesällä olekaan liukasta, mutta talvella usein on!), kännykänkäyttömääräykset ja ohitussäännökset totaalisesti sivuuttaen. Sitäpaitsi tiellä ei näy poliiseja juuri koskaan, tästä kai se suurin ongelma tuleekin, valvonnan puutteesta.

Paitsi että tänään näkyi poliiseja! Ja oikein useamman partion verran!

Ja mitä tekevät nämä ah niin ihanat kanssamatkaajat? Ajavat 120km/h rajoitusalueella jonossa noin 100km/h ja tiirailevat ympärilleen että missä polliisit, missä polliisit? Yhtäkkiä, kun valvontaa sitten on, pitää ruveta ajelemaan ALINOPEUTTA! Ei saatana mitä silmänpalvontaa. Onneksi poliisilla oli kelpo kokoelma näitä juntteja kerättynä tienposkeen odottamaan lapunkirjoitusta.

Yritin sitten ohitella näitä käkkäröitsijöitä nopeusrajoituksen mukaan ajaen ja heti kun pääsin pois Turuntieltä, nämä samat kusipäät olivat taas kaivaneet kännykkänsä keskikonsolista ja löytäneet kaasupolkimen. Teki taas kerran mieli vetää jarrut lukkoon ja käydä kysymässä takana hiissaavalta hikoilevalta nousukkaalta että mikä siinä takaloosterissa niin kiinnostaa.

Kiitos, tämä helpotti.

TUMMIA Ihmisiä mukaillen: WORD ! Tai sitten ihan suomalaisittain SANA, VITTU !
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Itse olen moista autoa ajanut (2,0Fsi) ja kyllä sen sai liikkeelle. (itse laitan vyön vasta liikkeessä) Enemmän ongelmia aiheutti auton liikkeelle saaminen sen takia, että sähköisen käsijarrun sai pois päältä vain kytkin ja jarru pohjassa.

Passatissa 1.9 TDI on automaattinen kässäri. Irtoaa siis ihan itsekseen liikkeelle eikä tarvitse painella sitä nappia. Ja manuaalissakin lukee, että vyön on oltava paikoillaan, ennenkuin auto liikahtaa.

Merkillistä kyllä silti jos näin paljon eroa on.
 

Samppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
HTML:
Tie on profiililtaan ja rakenteeltaan täysin moottoritieksi sopimaton, aivan liian mutkainen ja mäkinen. Syyksi varmaan tarjotaan, että se on rakennettu kuusikymmenluvulla. No tie on mitä on, mutta se ei ole se suurin ongelma.

Tähän mutkaisuuteen olen kuullut tälläisen selityksen. Silloin sotien jälkeen kun tätä on rakennettu, on otettu huomioon eräs seikka. Pääkaupunki on lähellä ja tien mutkaisuudella on tehty mahdottomaksi mahdollisten vihollisten lentokoneiden lasku tielle. Tämän kuultuani pohdittiin asiaa kun siinä ajettiin niin voisi olla ihan järkevä selitys. Mitään maastollista syytä ei ole miksi tiestä ei olisi tehty suoraa. Joten todennäköisesti tiestä on tehty tahallisesti mutkainen. Poislukien Histan suora joka on pisin suora tällä tiellä välillä Helsinki- Lohja. Kohtahan moottoritie jatkuu koko matkalta Turkuun asti. Onneksi!
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joten todennäköisesti tiestä on tehty tahallisesti mutkainen. Poislukien Histan suora joka on pisin suora tällä tiellä välillä Helsinki- Lohja.
Kyllä siinä jonkin sortin tahallisuutta on takana ehdottomasti. Ei voi olla mitään loogista syytä tehdä noin mielettömän mutkaista tietä. Toinen urbaanilegenda, mitä olen kuullut, on että aikanaan kun tätä ensimmäistä moottoritietä tehtiin, ei haluttu tehdä suoraa tietä, jotta kuljettajat pysyvät valppaina, eivätkä nukahda rattiin tms, ja etteivät ajonopeudet kasva liian suuriksi. Tiedä näistä.

Muuten tuosta Histan "suorasta". Katselkaapa tarkkaan, ketkä siinä liikutte, esim. pientareen erottavaa reunaviivaa...ei ole suora kohta sekään.
Se on enemmänkin Histan "aukea". En ole varma, onko Helsinki-Lohja-osuudella yhtään todella viivasuoraa kohtaa. Jonkun muistan maininneen että on, n. 30 metrin matka. En tiedä missä kohdassa. :)
 
Viimeksi muokattu:

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Toinen urbaanilegenda, mitä olen kuullut, on että aikanaan kun tätä ensimmäistä moottoritietä tehtiin, ei haluttu tehdä suoraa tietä, jotta kuljettajat pysyvät valppaina, eivätkä nukahda rattiin tms, ja etteivät ajonopeudet kasva liian suuriksi. Tiedä näistä.

Ennenmuinoin motareilla sai posotella niin paljon kun uskalsi, ja sen peruja tuo linjaus sitten varmaan on, ettei nopeudet nousisi liian suuriksi. En tämän tiedon urbaanilegendastatuksesta ole kuullutkaan, vaan pitänyt sitä vaan ihan itsestään selvänä asiana tämän takia. Kun tuo E18 ensi vuonna valmistuu, niin samassa julkaistaan joku historiikki tiestä, ja ehkä sieltä saadaan oikeita vastauksia tuohon.

Hieno tie kuitenkin, mielummin tuollaista ajelee kuin jotain niitä neulasuoria Nurmijärven päiväunisuoria ja muita. Tietty varmaan riippuu, millä matkaa tekee.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieno tie kuitenkin, mielummin tuollaista ajelee kuin jotain niitä neulasuoria Nurmijärven päiväunisuoria ja muita. Tietty varmaan riippuu, millä matkaa tekee.
No juu, itse en ainakaan liukkalla talvikelillä osaa arvostaa tuota kysesitä motaria lainkaan. Jos koittaa vauhtia pitää edes suht joutuisana, niin aika kieli keskellä suuta saa kyllä ajella, kun yrittää esim. ulkokurvissa jostain rekasta ohi päästä. Kallistuksetkin kun tuppaavat olemaan väärään suuntaan.

Ehkä kesäkeleillä jollain prätkällä ihan mielenkiintoinen. Muuten totaali perseestä.

Ja vielä tohon legendajuttuun: Kyllä se aika legendaarista on, että noista syistä tehdään noin hankala ja mutkainen tie. Olisi sitä muitakin keinoja luullut löytyvän nopeuksien hillitsemiseksi. Esim. nopeusrajoitus.
 

Betoz

Jäsen
Kyllä se aika legendaarista on, että noista syistä tehdään noin hankala ja mutkainen tie. Olisi sitä muitakin keinoja luullut löytyvän nopeuksien hillitsemiseksi. Esim. nopeusrajoitus.
Mikäli nopeusrajoituksia ei olisi, voisin kuvitella sinun sanovan noin esimerkiksi tiehidasteista. Onneksi on todettu, että vauhti hidastuu autoilijoilla parhaiten siinä vaiheessa kun uhkana on hidasteesta poistuminen niin, että puolet muttereista ja ruuveista jää matkan varrelle.

Tässä muutama viikko takaperin sattui hauska tapahtuma Leppävaarantiellä, Espoossa. Kyseinen tiehän on 70km/h rajoitettu ja kolmikaistainen molempiin suuntiin. Köröttelin rauhassa Tapiolan suuntaan, kunnes yhtäkkiä edessä ajavat alkoivat vaihtamaan kaistaa melko nopealla tahdilla oikealle. Syy selvisi viimeisenkin auton siirryttyä pois näkölinjalta: tuntematon teiden ritari kaahaa tietä melkoisella vauhdilla väärään suuntaan. Vähän alkoi tulla pelko puseroon, kun kaverin flyysarit tuijottavat suoraan silmiin ja molemmilla vauhtia ainakin se 70km/h. Vaikka pääsinkin hänen kaistaltaan pois, mielessä ehti käydä narkkarit sun muut vaihtoehdot. Onneksi kaveri olikin vain erehtynyt pahemman kerran suunnasta, eikä kyse ollut mistään suuremmasta sekoamisesta. Suhari tajusi nopeasti virheensä ja käänsi kelkan ympäri kaahaten tällä kertaa oikeaan suuntaan.

Onneksi oli melko hiljainen ilta ja näkyvyys oli kaikinpuolin hyvä.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäli nopeusrajoituksia ei olisi, voisin kuvitella sinun sanovan noin esimerkiksi tiehidasteista.
Siis millä ihmeen perusteella voisit näin kuvitella, anteeksi nyt vaan?
Vaikka tämä ei mikään Turun moottoritie-ketju olekaan ja on yömyöhäkin ja kaikkea, niin silti: Et kai tosissasi ole sitä mieltä, että on ok tehdä moottoriteistä tarkoituksellisesti pirun mutkaisia ja vaarallisia vain siksi, että sen takia ajetaan hiljempaa?
Esim. minun jälkimmäisessä viestissäni oli kyse siitä, että talviliukkailla _ihan rajoitusten mukaankin_ ajaminen on työlästä ja osin riskialtistakin tien mutkaisuuden ja kallistusten viturallaanolon takia. Tämäkö on hyvä ja kannatettava, turvallisuutta lisäävä seikka? Missään kohtaa en esim. sanonut, että "liian mutkainen tie kunnon kaahaamiseen", tms. Ilmeisesti näinkin voi lukea, jos haluaa.

Hidastetöyssyt taajamassa ovat täysin eri asia ja kannatettavia.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Passatissa 1.9 TDI on automaattinen kässäri. Irtoaa siis ihan itsekseen liikkeelle eikä tarvitse painella sitä nappia. Ja manuaalissakin lukee, että vyön on oltava paikoillaan, ennenkuin auto liikahtaa.

Se käsijarru irtoaa automaattisesti vain silloin kun vyö on kiinni, mutta kyllä sen manuaalisesti saa pois kunhan painaa vaan samalla jarrupoljinta. Itse tulee käytettyä pelkästään käsikäyttöisesti, koska siinä automaattisessa poistossa tapahtuu pieni niiaus ennen liikkellelähtöä joka jostain syystä häiritsee.

Ja en muuten ymmärrä yhtään mitä etua tuollaisesta napista on, ja mitä vikaa toisaalta perinteisemmän tyylin käsijarruratkaisussa on? Ei siis kovin hyvä, mutta ei kyllä välttämättä erityisen huono ratkaisukaan.

Ovi auki on tullut autoa siirreltyä useinkin, mutta varmaan sieltä löytyy ratin nappien takaa valikoista toiminto jolla sen saa estettyä.
 

Tobias

Jäsen
Tervehdys kaikille moottoritie-kusipäille!

Vittu että alkoi eilen otamaan päähän suomalainen paska liikennekulttuuri moottoritiellä.

Mikä vittu siinä voi olla, että siinä ohituskaistalla körötellään n. 100 km/h. Ohituskaista on ohittamista varten eikä saatana köröttelyä varten. Siinä pitää tykittää nopesti ohi ja sitten palataan oikealle kaistalle. Ei luulisi olevan kovin monimutkaista. Tuntuu että iso osa kuskeista on saanut korttinsa muropaketista.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vittu että alkoi eilen otamaan päähän suomalainen paska liikennekulttuuri moottoritiellä.

Mikä vittu siinä voi olla, että siinä ohituskaistalla körötellään n. 100 km/h. Ohituskaista on ohittamista varten eikä saatana köröttelyä varten. Siinä pitää tykittää nopesti ohi ja sitten palataan oikealle kaistalle. Ei luulisi olevan kovin monimutkaista. Tuntuu että iso osa kuskeista on saanut korttinsa muropaketista.


Pahin vika suomalaisessa liikennekulttuurissa ovat henkilöt, joilla on piukka pinna ja kiree pipo. Heitä voi esim. vituttaa bussi, joka 100 ajaen ohittaa rekkaa, joka menee 80 km/h nopeudella. Näistä koko ajan liikenteessä kuumina käyvistä on eniten vaaraa liikenteessä. Siinä jäävät naisautoilijat ja mopoautot kirkkaasti kakkosiksi.

Itse ajelin viime viikon aikana läntisessä suomessa lähes 2000 km ja itse ne pilliä soittanut kertaakaan, eikä minullekkaan töötötetty. Pääosin ajelin sallittuja nopeuksia, mutta välillä toki ajelin hiljempaa ja ihailin kaunista suomalaista maisemaa. Sitä kyllä täällä riittää. Ainoana ongelmana koko matkalla koin eri kaupungeissa poikkeavan kärkikölmio-käytännön. Olen tottunut täällä Hämeessä siihen, että pikkukadulta pääreitille tultaessa on yleensä aina väistämisvelvollisuus, mutta länsirannikon pikkukaupungeissa tuntuivat kaikki risteykset olevan samanarvoisia. Siinä meinasi pari kertaa tulla vaaratilanne, kun ei heti asiaa oivaltanut.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Mikä vittu siinä voi olla, että siinä ohituskaistalla körötellään n. 100 km/h. Ohituskaista on ohittamista varten eikä saatana köröttelyä varten. Siinä pitää tykittää nopesti ohi ja sitten palataan oikealle kaistalle.

Ylipäätään moottoritiellä ajetaan nykyään surutta vasemmalla kaistalla, ainakin jos on yhtään vilkkaampi liikenne. Ennen tehtiin ohitus ja palattiin oikealle, nyt ajellaan jonossa vasemmalla kaistalla ja oikealla ajavat vain peräkärryjä vetävät ja muut hitaammat ajoneuvot. En ole keksinyt muuta syytä kuin sen, että ohituskaistalle on vaikea päästä takaisin, koska kaikki ajavat vasemmalla jonossa ja liian lyhyillä turvaväleillä. "Omaa paikkaa" ei haluta menettää jonossa.

Olen sitä mieltä, että suurin ongelma moottoritiellä ovat juuri nämä peräkärryjä vetävät 80 km/h köröttelevät, joita on etenkin viikonloppuliikenteessä paljon. Ne aiheuttavat jatkuvan ohitustarpeen, kun muu liikenne ajaa 120-130 km/h. Liikenteestä tulee todella levotonta, kun koko ajan on vaihdettava kaistaa. Monet ovat siis ratkaisseet asian ajamalla vain vasenta kaistaa, mikä taas kiristää joidenkin pinnaa niin paljon, että roikutaan aivan perseessä kiinni.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Siis millä ihmeen perusteella voisit näin kuvitella, anteeksi nyt vaan?

- Muista nyt, että ennen 70-lukua motareilla ei ollut nopeusrajoituksia. Muistaako joku, koska nämä tulivat? -74?
- Nyt kun nopeusrajoituksia on, niin silti tehdään hidasteita, vaikka "Olisi sitä muitakin keinoja luullut löytyvän nopeuksien hillitsemiseksi. Esim. nopeusrajoitus."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös