Jääkoneenkuljettaja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Susanna Pöykiö
Vittu teistä ei kukaan osaa autolla ajaa, saati toimia liikenteessä tilanteen mukaan.
Tietullit Suomeen ja äkkiä.
Tietullit Suomeen ja äkkiä.
Itselle ainakin taidettiin opettaa suurin piirtein sanoin "ei saisi ylittää". Siis ohittaessa. Tuskin kellekkään on opetettu et milloin vaan saa ylittää nopeusrajoituksen tai että voi huoletta ohittaa vaikkei näkisikään kunnolla.Opetettiinko teille ihan oikeasti autokoulussa, että nopeusrajoituksen saa ylittää ohittaessa tai aina kun siltä tuntuu tai että ohittamaan voi huoletta lähteä vaikka ei ohittamiseen tarvittavaa tieosuutta ei kokonaisuudessaan näkisikään? Onko todellakin näin?
Pitänee hyvinkin pitkälti kutinsa tuo laskelma. Muistaakseni ammoin autokoulussa puhuttiin nyrkkisääntönä, että edessä on vähintään 300 meetriä tilaa ohitusta varten.pitää suoran pituus olla minimissään tuplaten tuo eli yli 400 metriä
No, poliisihan ei 'saman ohitusmahdollisuuden suomista takana tulevillekin' -jaloutta katso mitenkään lieventävänä asianhaarana ylinopeussakoja jakaessaan.Toinen vaihtoehto on tietenkin mennä rivakasti ohi jolloin suoran pätkää jää vielä takana tulevien autojenkin käytettäväksi eikä mennä sillä periaatteella että yks ohi per suora.
Kun se Zetori ei nyt kovin kummoista kyytiä vastaan tule, voisi kuvitella turvallisemmaksi ratkaisuksi, että itse menisi sitä kohti hitaampaa ja siirtyisi sitten omalle kaistalle.No vaikka sen takia että ehtii pois alta? Jos minä olisin Zetorikuski, kattosin kyllä helvetin tarkkaan molempii suuntiin ennen pellolta tuloa. Risteysalueilla on ohituskielto ja keltaviivat sen merkiksi. Ei niitä viivoja onneksi joka pellon kohdalle...
Entäs sitten kun se rinnalla oleva rekkakin sattuu jarruttamaan yhtä aikaa? Kaverille kävi lähes näin tosin eteen kääntynyt oli auto eikä traktori ja olisi kuulemma ajanut kolarin jos autolla olisi ollut, mutta moottoripyörällä mahtui välistä ajamaan.Kun se Zetori ei nyt kovin kummoista kyytiä vastaan tule, voisi kuvitella turvallisemmaksi ratkaisuksi, että itse menisi sitä kohti hitaampaa ja siirtyisi sitten omalle kaistalle.
Nää on just näitä saatanan urpoja, jotka ajaa kaksikaistaisen tien vasemmalla kaistalla 5 km/h alle nopeusrajoituksen, vaikka oikea kaista on täysin tyhjä. Sitten jos menet oikealta ohi niin näytellään pitkää naamaa ja väläytellään valoja.
Mikä siinä on, että nimenomaan Suomalaiseen liikennekulttuuriin on pesiytynyt tämä "vittu minun eteenhän et muuten tule" -asenne? Muualla maailmassa ajaessani olen todennut, että autoilijat antavat sujuvasti tilaa, kun osoitat, mihin olet menossa.
Sitten on vielä nämä rampilta moottoritielle tulijat jotka eivät osaa sovittaa vauhtiaan muun liikenteen mukaiseksi, vaan olettavat, että moottoritietä ajavat siirtyvät automaattisesti vasemmalle kaistalle kun he puskevat sekaan (mikä siirtyminen on muuten tieliikennelaissa kielletty). Useamman kerran olen keskisormea katsellut, kun olen ajanut oikealla kaistalla lain edellyttämällä tavalla näiden perttien yrittäessä kiilata minut väkisin vasemmalle kaistalle.
Ilmeisesti olen virheellisesti antanut ymmärtää olevani märkäkorva liikenteessä. Näin ei siis kuitenkaan ole.Sinähän tietysti olisit uskonut vastaavissa tilanteissa autokoulun opettajaa ja ajanut nokkakolarit?
Olen niin ikään pahimmoillaan ajellut tuon 30-50 000 kilometriä per vuosi työn takia, joten tiedän hyvinkin mitä se on.Täytyy myöntää et on ollu kolari pari kertaa lähellä (muttei noin lähellä) omienkin riskillisten ohitusten takia. Mut tekevälle sattuu. Tätä nykyä ajan sen 40-50k vuoteen henkilöautolla ja monesti on aikataulut vedetty aika kireälle. Parhaina viikkoina ajan se 3000km ja tapaan lukuisia asiakkaita päivittäin. Ei siinä normaali kesä- ja joululomilla maanteillä käyvä kahdeksasta neljään töitä tekevä duunari ymmärrä että joidenkin pitää vielä jossain välissä syödä, peseytyä ja nukkuakin, jos ei jäädä odottelemaan sitä 6 kilometrin suoraa.
En todellakaan täysin teilaa mielipiteitäsi, mutta teorialla ja käytännöllä on aika suuri ero. Tässäkin asiassa.
Mielestäni en kuitenkaan vaaranna sillä muitten turvallisuutta, että ohittaessa ja aika monesti muutenkin ajan sen 80:n alueella 95 ja 100:n alueella 115. Tiedän monia jotka vaarantavat muiden ihmisten turvallisuuden jo nousemalla auton rattiin.Mutta kanssa-autoilijana en voisi olla enää vähempää kiinnostunut kireistä aikatauluistasi, jos vaakakupissa on muiden tienkäyttäjien -kuten esimerkiksi minun- turvallisuus. Jonkinlainen tärkeysjärjestys sentään olla pitää. Jos myöhästyy tapaamisesta liikenteen takia, niin sitten myöhästyy. Tai lähtee aamulla aikaisemmin tienpäälle.
Tiedäthän, että kiire loppuu kolariin.
Samantapaisen suorituksen bongasin itse jokunen vuosi sitten, tosin suorituspaikkana oli astetta haastavampi ympäristö eli moottoritien ramppi Hämeenlinnassa. Ilmeisesti joku oli epähuomiossa ajanut poistumisrampin ohi ja päättänyt ratkaista ongelman näppärästi peruuttamalla parin kilometrin päässä olevaa ramppia ylös vastavirtaan.
Ilmeisesti olen virheellisesti antanut ymmärtää olevani märkäkorva liikenteessä. Näin ei siis kuitenkaan ole.
Ihan pakko kysyä, kun en ole koskaan kenenkään nähnyt tunnustavan ohittavansa vain nopeusrajoituksien mukaan, niin miten sinä käyttäydyt, kun olet saavuttamassa rekkaa tai vaikka karavaanaria, joka ajaa esim 100 km/h-alueella 95 km/h? Oletko sinä juuri se kuski, joka jää kyttäämään siihen edellä olevan perseeseen sitä kuuden kilometrin suoraa, jolloin ei myöskään takanasi tuleva Lada pääse enää teistä kummastakaan ohi, joten jää kärkkymään sinun perseeseen? Ja sitten meillä onkin ruuhka.
Ja sitten tänne kirjoitellaan niistä kusipäisistä Bemari-kuskeista, jotka tunkevat väkisin siihen TuleeEnnenaikaisestin ja rekan/karavaanarin väliin, vaikka siinä ei ollut kuin puolen metrin rako...
Itse ajan n. 40.000 km vuodessa ja aina olen löytänyt kohtuullisen hyvi ohituspaikkoja, vaikka en ohituksissakaan käytä rikesakkonopeutta suurempia nopeuksia.
Perjantairuuhkissa ja nyt viimeksi Juhannusruuhkassa jäin pohtimaan yhtä ongelmaa liikenteessä. Eli ajoneuvokohtaiset rajoitukset.
Lahden moottoritie veti Juhannuksen aatonaattona varsin hyvin, pääosin. Vaan kun oikealla kaistalla tuli perä edellä vastaan perävaunullinen auto, matkailuauto, rekka yms hitaampi vempele, aiheutti se useita vaaratilanteita. Koko jengi alkaa puskea em. hidasteet huomatessaan vasemmalle kaistalle ja kun oikea kaista tyhjenee niin aina löytyy joku pösilö joka lähtee corollallaan kiihdyttämään sitä pitkin ja tunkee väkisin johonkin väliin ja taas saa olla varuillaan kun punalamput välkkyy. Ja ans olla kun matkailuauto lähti ohittamaan kuorma-autoa, tämäkin tuli nähtyä.
Ongelmana on siis se, että moottoriteillä on 120 km/h rajoitus suurimmalle osalle, sitten osalla on ajoneuvokohtainen 100 km/h ja osalla 80 km/h. Minun ajatukseni on, että moottoriteiltä poistettaisiin tuo alin rajoitus, koska se aiheuttaa eniten vaaratilanteita. Toinen funtsittava juttu voisi olla ruuhkaliikenteeseen laitettava 100km/h rajoitus, nyt kun noita muutettavia rajoituskylttejä on jo aika paljon. Tämä jälkimmäinen vain siis silloin kun ajoneuvomäärät menevät ruuhkarajan yli. Silloinpa kaikilla olisi periaatteessa sama matkanopeus ja homma toimisi. Näitä amisviiksipellejä tuunattuine toyotoineen lukuunottamatta...
Ruuhkaa ei aiheuta se ensimmäinen auto, vaan se toisena ajava.. Näinhän se on.Ja "velloneeseen" puheenaiheeseen sen verran, että juuri nuo rekan tms. perään kilometrin Suoraa odottavat "liikennepoliisit" ovat niitä ruuhkanaiheuttajia. Kun ohi mennään, niin parempi tehdä se ripeästi.
Ei niitä nopeusrajoituksia sinne tielle liikkujien kiusaksi ole asetettu, vaan mitä alhaisempi on nopeusrajoitus tiellä niin sitä suurempi riski sillä tieosuudella on esim. törmätä sivutieltä tulevaan. Jos siis tänne kirjoittajille ei ole selvää, niin yli 20 km ylinopeus on siis oikea riski ja varmaan suurempi riski, kuin sen ohitusmatkan piteneminen.
Ilmeisesti isosta autosta on joidenkin vaan pakko päästä ohi, ihan sama mitä vauhtia se ajaa.
MTämä keskustelu nyt vain karkasi tälläiseksi koska pidit muutaman kilometrin ylinopeutta tapauksessa kuin tapauksessa rikoksena. Mulla ei muuta.
Pakko avautua kun alkoi niin vituttaa eilen illalla tien päällä.. Eli vitutuksen aihe löytyy kuljettajista jotka eivät osaa käyttää moottoritien KIIHDYTYSkaistoja. Ei se kaista ole sitä varten että sitä ajetaan 60km/h ja yritetään sitten liittyä 2x nopeamman liikenteen sekaan. Eikä myöskään sitä varten, että ajetaan kaistaa suht hitaasti ja ei uskalleta laittaa vilkkua vasemmalle vaan pysähdytään KIIHDYTYSkaistan loppuun. Ei vittu mitä taliaivoja. Yritä sitten tuollaisen 60km/h liikkuvan "juntin" perässä liittyä moottoritielle.