Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 018 300
  • 12 406

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Opetettiinko teille ihan oikeasti autokoulussa, että nopeusrajoituksen saa ylittää ohittaessa tai aina kun siltä tuntuu tai että ohittamaan voi huoletta lähteä vaikka ei ohittamiseen tarvittavaa tieosuutta ei kokonaisuudessaan näkisikään? Onko todellakin näin?
Itselle ainakin taidettiin opettaa suurin piirtein sanoin "ei saisi ylittää". Siis ohittaessa. Tuskin kellekkään on opetettu et milloin vaan saa ylittää nopeusrajoituksen tai että voi huoletta ohittaa vaikkei näkisikään kunnolla.

Kokemus on taas osoittanut että ohitusaika lyhenee huomattavasti jos ylittää nopeusrajoituksen. Enkä todellakaan tarkoita että aina kun lähden ohittamaan niin lyön kaasupolkimen pohjaan ja rinnalla on jo 150km/h vauhtia. Nostan normaalitilanteessa ohituksessa vauhdin aina siihen sakkojen alarajan alle.

Mutta entäs siinä tilanteessa kun tapahtuukin jotain yllätyksellistä? Joku tulee toista kaistaa vastaan ~170km/h tai mummeli kääntyy pihatieltä vastaantulevien kaistalle kun on jo perävaunullisen rekan rinnalla? Itselle on käynyt molemmat. Ei ole auttanut muu kuin pistää kaasu pohjaan ja juuri ja juuri olen onnettomuudet välttänyt. Sinähän tietysti olisit uskonut vastaavissa tilanteissa autokoulun opettajaa ja ajanut nokkakolarit?

Täytyy myöntää et on ollu kolari pari kertaa lähellä (muttei noin lähellä) omienkin riskillisten ohitusten takia. Mut tekevälle sattuu. Tätä nykyä ajan sen 40-50k vuoteen henkilöautolla ja monesti on aikataulut vedetty aika kireälle. Parhaina viikkoina ajan se 3000km ja tapaan lukuisia asiakkaita päivittäin. Ei siinä normaali kesä- ja joululomilla maanteillä käyvä kahdeksasta neljään töitä tekevä duunari ymmärrä että joidenkin pitää vielä jossain välissä syödä, peseytyä ja nukkuakin, jos ei jäädä odottelemaan sitä 6 kilometrin suoraa.

En todellakaan täysin teilaa mielipiteitäsi, mutta teorialla ja käytännöllä on aika suuri ero. Tässäkin asiassa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
pitää suoran pituus olla minimissään tuplaten tuo eli yli 400 metriä
Pitänee hyvinkin pitkälti kutinsa tuo laskelma. Muistaakseni ammoin autokoulussa puhuttiin nyrkkisääntönä, että edessä on vähintään 300 meetriä tilaa ohitusta varten.
Toinen vaihtoehto on tietenkin mennä rivakasti ohi jolloin suoran pätkää jää vielä takana tulevien autojenkin käytettäväksi eikä mennä sillä periaatteella että yks ohi per suora.
No, poliisihan ei 'saman ohitusmahdollisuuden suomista takana tulevillekin' -jaloutta katso mitenkään lieventävänä asianhaarana ylinopeussakoja jakaessaan.

No vaikka sen takia että ehtii pois alta? Jos minä olisin Zetorikuski, kattosin kyllä helvetin tarkkaan molempii suuntiin ennen pellolta tuloa. Risteysalueilla on ohituskielto ja keltaviivat sen merkiksi. Ei niitä viivoja onneksi joka pellon kohdalle...
Kun se Zetori ei nyt kovin kummoista kyytiä vastaan tule, voisi kuvitella turvallisemmaksi ratkaisuksi, että itse menisi sitä kohti hitaampaa ja siirtyisi sitten omalle kaistalle.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kun se Zetori ei nyt kovin kummoista kyytiä vastaan tule, voisi kuvitella turvallisemmaksi ratkaisuksi, että itse menisi sitä kohti hitaampaa ja siirtyisi sitten omalle kaistalle.
Entäs sitten kun se rinnalla oleva rekkakin sattuu jarruttamaan yhtä aikaa? Kaverille kävi lähes näin tosin eteen kääntynyt oli auto eikä traktori ja olisi kuulemma ajanut kolarin jos autolla olisi ollut, mutta moottoripyörällä mahtui välistä ajamaan.

Täytyy Zetorin omistajia sen verta kehua et harvoin kyllä kääntyvät eteen, tietävät kyllä oman kulkuneuvonsa nopeuden ja kiihtyvyyden. Ennemminkin ne ovat näitä vanhuksia joilla ei enää nopeuksien ja etäisyyksien havannointi pelaa kunnolla tai vastaavasti nuoria tai muuten vain kokemattomia joilla ne eivät koskaan vielä ole pelanneetkaan.

Muutenkin täytyy antaa peukku suomalaisille ammattiautoilijoille, niin bussi- kuin rekkakuskeillekkin. Tulee kyllä 95%:n varmuudella se ohitusmerkki aina kun mahdollista. Muutenkin ammattimaista käytöstä liikenteessä. Venäläiset rekkakuskit voisivat sitten taas pysyä ihan siellä omalla puolellaan
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nää on just näitä saatanan urpoja, jotka ajaa kaksikaistaisen tien vasemmalla kaistalla 5 km/h alle nopeusrajoituksen, vaikka oikea kaista on täysin tyhjä. Sitten jos menet oikealta ohi niin näytellään pitkää naamaa ja väläytellään valoja.
Mikä siinä on, että nimenomaan Suomalaiseen liikennekulttuuriin on pesiytynyt tämä "vittu minun eteenhän et muuten tule" -asenne? Muualla maailmassa ajaessani olen todennut, että autoilijat antavat sujuvasti tilaa, kun osoitat, mihin olet menossa.

Niin no näitä "matelijoita" löytyy ihan tavallisilta teiltäkin. Okei, tiedän, että jokaisen auton nopeusmittari valehtelee jonkin verran, mutta autolla kun autolla voi aivan huoleti ajaa 100 km/h alueella 105-110 km/h, ilman että siitä saa sakkoja. Mutta kyllä suurempi todennäköisyys on, että joku ajaa 90-95 km/h. Eihän tässä mulla nyt mihinkään kiire ole. Ja sitä valkoista viivaa siellä tien oikeassa laidassa ei tietenkään voi ylittää ja tarjota tietä takana tuleville.
Vilkun käyttökin tuntuu joskus olevan aika mahdoton tehtävä joillekkin. Vilkku löytyy autosta silloin kun etupyörät jo kääntyvät. No peräänajaja maksaa....

Sitten on vielä nämä rampilta moottoritielle tulijat jotka eivät osaa sovittaa vauhtiaan muun liikenteen mukaiseksi, vaan olettavat, että moottoritietä ajavat siirtyvät automaattisesti vasemmalle kaistalle kun he puskevat sekaan (mikä siirtyminen on muuten tieliikennelaissa kielletty). Useamman kerran olen keskisormea katsellut, kun olen ajanut oikealla kaistalla lain edellyttämällä tavalla näiden perttien yrittäessä kiilata minut väkisin vasemmalle kaistalle.

Itse tulee ajettua harvemmin motarilla, joten vastaavaan "ongelmaan" en ole kovin usein törmännyt. Nykyisillä moottoriteillä rampit ovat kyllä niin pitkät, että ei voi olla kauhean vaikeaa kiihdyttää sitä peltilehmää tarvittavaan vauhtiin... Vilkku päälle ja samaan kasaan vaan...
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinähän tietysti olisit uskonut vastaavissa tilanteissa autokoulun opettajaa ja ajanut nokkakolarit?
Ilmeisesti olen virheellisesti antanut ymmärtää olevani märkäkorva liikenteessä. Näin ei siis kuitenkaan ole.

Liikenteessä tilanteet tulevat kuitenkin usein nopeasti ja niin niihin on myös reagoitava. Koska en tilanteistasi mitään tiedä, en myöskään tiedä miten niissä olisin reagoinut kaasuttamalla, jarruttamalla vai olisinko ajanut nokkakolarin niinkuin autokoulunopettaja opetti? Mutta saivarrellen: kukaanhan ei tulisi vastaan 170 km/h, jos kaikissa autoissa olisi rajoittimet.

Täytyy myöntää et on ollu kolari pari kertaa lähellä (muttei noin lähellä) omienkin riskillisten ohitusten takia. Mut tekevälle sattuu. Tätä nykyä ajan sen 40-50k vuoteen henkilöautolla ja monesti on aikataulut vedetty aika kireälle. Parhaina viikkoina ajan se 3000km ja tapaan lukuisia asiakkaita päivittäin. Ei siinä normaali kesä- ja joululomilla maanteillä käyvä kahdeksasta neljään töitä tekevä duunari ymmärrä että joidenkin pitää vielä jossain välissä syödä, peseytyä ja nukkuakin, jos ei jäädä odottelemaan sitä 6 kilometrin suoraa.

En todellakaan täysin teilaa mielipiteitäsi, mutta teorialla ja käytännöllä on aika suuri ero. Tässäkin asiassa.
Olen niin ikään pahimmoillaan ajellut tuon 30-50 000 kilometriä per vuosi työn takia, joten tiedän hyvinkin mitä se on.

Mutta kanssa-autoilijana en voisi olla enää vähempää kiinnostunut kireistä aikatauluistasi, jos vaakakupissa on muiden tienkäyttäjien -kuten esimerkiksi minun- turvallisuus. Jonkinlainen tärkeysjärjestys sentään olla pitää. Jos myöhästyy tapaamisesta liikenteen takia, niin sitten myöhästyy. Tai lähtee aamulla aikaisemmin tienpäälle.
Tiedäthän, että kiire loppuu kolariin.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mutta kanssa-autoilijana en voisi olla enää vähempää kiinnostunut kireistä aikatauluistasi, jos vaakakupissa on muiden tienkäyttäjien -kuten esimerkiksi minun- turvallisuus. Jonkinlainen tärkeysjärjestys sentään olla pitää. Jos myöhästyy tapaamisesta liikenteen takia, niin sitten myöhästyy. Tai lähtee aamulla aikaisemmin tienpäälle.
Tiedäthän, että kiire loppuu kolariin.
Mielestäni en kuitenkaan vaaranna sillä muitten turvallisuutta, että ohittaessa ja aika monesti muutenkin ajan sen 80:n alueella 95 ja 100:n alueella 115. Tiedän monia jotka vaarantavat muiden ihmisten turvallisuuden jo nousemalla auton rattiin.

Aikaisemmin tienpäälle lähtö ei tapauksessani ole oikein mahdollista. Ei auta mitään että odotan 1. asiakkaan luona 2h jotta tämä vaivautuu tapaamiseen. Ei aamuisin tai iltamyöhään ole niin kiire. Päivällä tulee se kiire.

Sitten kun myöhästyy tarpeeksi monesti niin voi joku aamu huomata ettei enää tarvitsekkaan kiirehtiä kun ei ole töitä. (Ihmeen paljon sitä ihminen tekeekin leipänsä eteen.) Tiedän kyllä ettei tarvitse varmaan kiirehtiä töihinkään jos kuolee tai halvaantuu kolarissa. Tiedostan itselleni aina ajaessa riskit.

Lopuksi vielä voisin sanoa että en mielestäni ole mikään kriminaali liikenteessä vaan suht rauhallinen ja muut huomioon ottava kuljettaja. En pidä itseäni myöskään rikollisena pienistä ylinopeuksista. Jos sakkoja tulee niin lupaan maksaa. Tämä keskustelu nyt vain karkasi tälläiseksi koska pidit muutaman kilometrin ylinopeutta tapauksessa kuin tapauksessa rikoksena. Mulla ei muuta.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Samantapaisen suorituksen bongasin itse jokunen vuosi sitten, tosin suorituspaikkana oli astetta haastavampi ympäristö eli moottoritien ramppi Hämeenlinnassa. Ilmeisesti joku oli epähuomiossa ajanut poistumisrampin ohi ja päättänyt ratkaista ongelman näppärästi peruuttamalla parin kilometrin päässä olevaa ramppia ylös vastavirtaan.


Itse ajoin aikanaan Tuusulanväylää etelään, josta lähdin Kehä I:lle itään. Juuri kun rampin oikealle 270 astetta kiertävä mutka loppui ja aloin kiihdyttämään, tuli toinen auto perä edellä vastaan. Onneksi tuli siinä suoralla sillalla ja jonkin matkan päässä, muutama sekunti myöhemmin olisi ollut juuri suoran alussa, jolloin en olisi varmasti huomannut ajoissa.

Tulihan tuossa pari viikkoa sitten yksi auto vastapalloon myös Helsinki-Vantaalla yksikaistaisessa kohdassa, josta pääsee kiertämään taksien jonotusalueen ja palaamaan takaisin kohti terminaaleja. Kovasti kuski yritti viittoa minua kääntymään sinne taksien alueelle, mutta väisti sitten kiltisti ja pääsin ajamaan ohi... Kieltämättä Helsinki-Vantaa on sokkeloinen paikka, mutta kyllä sielläkin opasteita seuraamalla pärjää.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos kaikki kiihdyttäisivät välttääkseen kolarin....
Jos joudut kiihdyttämään "ylimääräistä" ohitusvaiheessa, kannattaa miettiä miksi lähti ohittamaan paikassa, jossa autosta on kaivettava sekunnissa kaikki hevoset irti.

Ohituspaikkaa miettiessä kannattaa ottaa huomioon että (mahdollisella) vastaan tulevalla autolla voi olla "lievää" ylinopeutta mittarissa. Vaikkapa sen edellisen ripeän ohituksen jäljiltä.

Ja kun ihmiset jättäisivät itsekkyyden pois liikenteessä. Itse pyrin auttamaan kiireistä kuskia ohituksessa, jos edessä ei ole kovin pitkää jonoa. Jos on jonoa niin aivan turha on sieltä jonon hänniltä lähteä väliin tunkemaan. Yllättävän paljon auttaa/nopeuttaa ohittamista kun ajaa reunassa ja kun ei ainakaan kiihdytä toisen ollessa rinnalla menossa.

Kaikessa muussa tekemisessä on helpompi voittaa aikaa kuin ajamalla sitä vastaan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ilmeisesti olen virheellisesti antanut ymmärtää olevani märkäkorva liikenteessä. Näin ei siis kuitenkaan ole.

Ihan pakko kysyä, kun en ole koskaan kenenkään nähnyt tunnustavan ohittavansa vain nopeusrajoituksien mukaan, niin miten sinä käyttäydyt, kun olet saavuttamassa rekkaa tai vaikka karavaanaria, joka ajaa esim 100 km/h-alueella 95 km/h? Oletko sinä juuri se kuski, joka jää kyttäämään siihen edellä olevan perseeseen sitä kuuden kilometrin suoraa, jolloin ei myöskään takanasi tuleva Lada pääse enää teistä kummastakaan ohi, joten jää kärkkymään sinun perseeseen? Ja sitten meillä onkin ruuhka.

Ja sitten tänne kirjoitellaan niistä kusipäisistä Bemari-kuskeista, jotka tunkevat väkisin siihen TuleeEnnenaikaisestin ja rekan/karavaanarin väliin, vaikka siinä ei ollut kuin puolen metrin rako...
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihan pakko kysyä, kun en ole koskaan kenenkään nähnyt tunnustavan ohittavansa vain nopeusrajoituksien mukaan, niin miten sinä käyttäydyt, kun olet saavuttamassa rekkaa tai vaikka karavaanaria, joka ajaa esim 100 km/h-alueella 95 km/h? Oletko sinä juuri se kuski, joka jää kyttäämään siihen edellä olevan perseeseen sitä kuuden kilometrin suoraa, jolloin ei myöskään takanasi tuleva Lada pääse enää teistä kummastakaan ohi, joten jää kärkkymään sinun perseeseen? Ja sitten meillä onkin ruuhka.

Ja sitten tänne kirjoitellaan niistä kusipäisistä Bemari-kuskeista, jotka tunkevat väkisin siihen TuleeEnnenaikaisestin ja rekan/karavaanarin väliin, vaikka siinä ei ollut kuin puolen metrin rako...

Pahaa tekee, mutta pakko antaa tunnustusta Tapparan miehelle. Kun olen lukenut tässä ketjussa olleita vastaväitteita sinun kirjoitukseesi, niin tuntuu, että olet ainoa (itseni lisäksi) joka oikeasti ymmärtää liikennesäännöistä jotain.

Ei niitä nopeusrajoituksia sinne tielle liikkujien kiusaksi ole asetettu, vaan mitä alhaisempi on nopeusrajoitus tiellä niin sitä suurempi riski sillä tieosuudella on esim. törmätä sivutieltä tulevaan. Jos siis tänne kirjoittajille ei ole selvää, niin yli 20 km ylinopeus on siis oikea riski ja varmaan suurempi riski, kuin sen ohitusmatkan piteneminen. Itse sanoin aiemmin, että tämä rajoitin voisi olla 130 km/h nopeudessa, koska tämä sallisi hetkellisesti jopa 30 km /h nopeuden ylityksen ja sen suurempaa ei ohituksessakaan ikinä ole tarvetta.

Itse ajan n. 40.000 km vuodessa ja aina olen löytänyt kohtuullisen hyvi ohituspaikkoja, vaikka en ohituksissakaan käytä rikesakkonopeutta suurempia nopeuksia. Miksi se ei muilta onnistuisi. Johtuisiko se siittä, että korvien välissä kiristää vähän liian paljon. Juuri nämä liikenteessä koko ajan pulttia ottavat ja hirveitä kiihdytyksiä ja jarrutuksia harrastavat ovat ne suurin vaara.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Itseni liikenteessä ja eritoten ratin takana voisin tässä yön synkkinä tunteina vaikkapa nyt sitten haukkua.

Rytistä on itsenikin mielestä meinannut muutaman kerran liikaa viime aikoina ja makuupaikkoja Corollan konepellillä miltei ollut tarjolla pyöräilijöille liiankin monta kertaa. Viimeksi tänään (tai siis eilen) anoppi ilmoitti pelkäävänsä melkoisesti kyydissäni.

Peiliin katsomisen ja itsetutkiskelun paikka.

Hyi minua. Melkoisella varmuudella vihaisin siis nykyiseni kaltaista jotakuta muuta kuskia.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse ajan n. 40.000 km vuodessa ja aina olen löytänyt kohtuullisen hyvi ohituspaikkoja, vaikka en ohituksissakaan käytä rikesakkonopeutta suurempia nopeuksia.

Kyse oli siis nopeusrajoitusten mukaisista ohituksista, ei minkään rikesakkorajan mukaisista ohituksista. Eikä minulla ole niitäkään mitään vastaan, jotka ajavat oikeasti nopeusrajoitusten mukaan, kunhan sitten jäävät kyttäämään niitä kuuden kilometrin suoria tarpeeksi kauaksi siitä edelläajavasta, että siihen väliin mahtuu esim. rikesakkorajalla ohittava sillä kolmen kilometrin suoralla.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Perjantairuuhkissa ja nyt viimeksi Juhannusruuhkassa jäin pohtimaan yhtä ongelmaa liikenteessä. Eli ajoneuvokohtaiset rajoitukset.

Lahden moottoritie veti Juhannuksen aatonaattona varsin hyvin, pääosin. Vaan kun oikealla kaistalla tuli perä edellä vastaan perävaunullinen auto, matkailuauto, rekka yms hitaampi vempele, aiheutti se useita vaaratilanteita. Koko jengi alkaa puskea em. hidasteet huomatessaan vasemmalle kaistalle ja kun oikea kaista tyhjenee niin aina löytyy joku pösilö joka lähtee corollallaan kiihdyttämään sitä pitkin ja tunkee väkisin johonkin väliin ja taas saa olla varuillaan kun punalamput välkkyy. Ja ans olla kun matkailuauto lähti ohittamaan kuorma-autoa, tämäkin tuli nähtyä.

Ongelmana on siis se, että moottoriteillä on 120 km/h rajoitus suurimmalle osalle, sitten osalla on ajoneuvokohtainen 100 km/h ja osalla 80 km/h. Minun ajatukseni on, että moottoriteiltä poistettaisiin tuo alin rajoitus, koska se aiheuttaa eniten vaaratilanteita. Toinen funtsittava juttu voisi olla ruuhkaliikenteeseen laitettava 100km/h rajoitus, nyt kun noita muutettavia rajoituskylttejä on jo aika paljon. Tämä jälkimmäinen vain siis silloin kun ajoneuvomäärät menevät ruuhkarajan yli. Silloinpa kaikilla olisi periaatteessa sama matkanopeus ja homma toimisi. Näitä amisviiksipellejä tuunattuine toyotoineen lukuunottamatta...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Perjantairuuhkissa ja nyt viimeksi Juhannusruuhkassa jäin pohtimaan yhtä ongelmaa liikenteessä. Eli ajoneuvokohtaiset rajoitukset.

Lahden moottoritie veti Juhannuksen aatonaattona varsin hyvin, pääosin. Vaan kun oikealla kaistalla tuli perä edellä vastaan perävaunullinen auto, matkailuauto, rekka yms hitaampi vempele, aiheutti se useita vaaratilanteita. Koko jengi alkaa puskea em. hidasteet huomatessaan vasemmalle kaistalle ja kun oikea kaista tyhjenee niin aina löytyy joku pösilö joka lähtee corollallaan kiihdyttämään sitä pitkin ja tunkee väkisin johonkin väliin ja taas saa olla varuillaan kun punalamput välkkyy. Ja ans olla kun matkailuauto lähti ohittamaan kuorma-autoa, tämäkin tuli nähtyä.

Ongelmana on siis se, että moottoriteillä on 120 km/h rajoitus suurimmalle osalle, sitten osalla on ajoneuvokohtainen 100 km/h ja osalla 80 km/h. Minun ajatukseni on, että moottoriteiltä poistettaisiin tuo alin rajoitus, koska se aiheuttaa eniten vaaratilanteita. Toinen funtsittava juttu voisi olla ruuhkaliikenteeseen laitettava 100km/h rajoitus, nyt kun noita muutettavia rajoituskylttejä on jo aika paljon. Tämä jälkimmäinen vain siis silloin kun ajoneuvomäärät menevät ruuhkarajan yli. Silloinpa kaikilla olisi periaatteessa sama matkanopeus ja homma toimisi. Näitä amisviiksipellejä tuunattuine toyotoineen lukuunottamatta...

Tähän apuna esim. Saksassa käytössä oleva laki jonka mukaan raskas liikenne ei saa mootoritiellä ohittaa klo 06-20 ajalla (aika muistista voi olla että hivenen heittää). Suomessa voisi aivan hyvin olla samalla aikavälillä ohituskielto moottoritiellä niillä ajoneuvoilla joilla nopeus on rajoitettu.

Ja "velloneeseen" puheenaiheeseen sen verran, että juuri nuo rekan tms. perään kilometrin Suoraa odottavat "liikennepoliisit" ovat niitä ruuhkanaiheuttajia. Kun ohi mennään, niin parempi tehdä se ripeästi.
 

Rocco

Jäsen
Ja "velloneeseen" puheenaiheeseen sen verran, että juuri nuo rekan tms. perään kilometrin Suoraa odottavat "liikennepoliisit" ovat niitä ruuhkanaiheuttajia. Kun ohi mennään, niin parempi tehdä se ripeästi.
Ruuhkaa ei aiheuta se ensimmäinen auto, vaan se toisena ajava.. Näinhän se on.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ei niitä nopeusrajoituksia sinne tielle liikkujien kiusaksi ole asetettu, vaan mitä alhaisempi on nopeusrajoitus tiellä niin sitä suurempi riski sillä tieosuudella on esim. törmätä sivutieltä tulevaan. Jos siis tänne kirjoittajille ei ole selvää, niin yli 20 km ylinopeus on siis oikea riski ja varmaan suurempi riski, kuin sen ohitusmatkan piteneminen.

Varmaan suurimmalle osalle on selvää, ainakin minulle, että 80 km/h rajoitusalueella ohittaminen on riski. Itse olen juuri tänään menossa Kuusamoon ja Taipaleenharjun kylän kohdalla olevalla 80:n alueella näen luultavasti aika hurjia ohituksia. Varsinkin kun se on oikeastaan viimeinen kunnon ohitussuora ennen Taivalkoskea (50 km).

Toivottavasti sitä taas pääsee ehjänä perille, sitähän sitä aina toivoo.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Aikamoinen sankari oli liikenteessä Tampereen läntisellä kehätiellä tänään. Ajelen kesätöikseni pientä kuorma-autoa ja ajoin kehätietä Pirkkalan kohdalla länteen päin. Tiellä on normaalisti 80:n rajoitus mutta tietöiden takia siinä on jo pitkään ollut pitkät pätkät viidenkympin rajoitusta.

Ajelin samaa vauhtia muun liikenteen kanssa, eli noin kuuttakymppiä kun yhtäkkiä citymaasturi päätti ohittaa minut kohdassa jossa tie on normaalia kapeampi, kaartuu oikealle ja on keltainen viiva. Ja samaan aikaan kuski piti toisella kädellään kännykkää korvalla. Siinä vaiheessa ajattelin että kaverilla on todellinen tulipalokiire johonkin, eihän se muuten tuollaisia ohituksia tekisi. Kuitenkin minun ohi päästyään auto jatkoi edessäni muun liikenteen vauhtia eikä ohittanut ketään muuta.

Pirkkalan liittymien välillä kyseinen tie muuttuu nelikaistaiseksi moottoritieksi, jolla on 100 km/h nopeusrajoitus. Nostin tietenkin kuorma-auton nopeuden vähän reiluun kahdeksaankymppiin, ja yllätyin kun edelläni edennyt citymaasturi ei kadonnutkaan horisonttiin vaan jurnutti sitä samaa kasiviittä mitä minäkin koko monen kilometrin matkan Tesoman liikenneympyrään asti!

Ilmeisesti isosta autosta on joidenkin vaan pakko päästä ohi, ihan sama mitä vauhtia se ajaa.
 

Jarzki

Jäsen
Ilmeisesti isosta autosta on joidenkin vaan pakko päästä ohi, ihan sama mitä vauhtia se ajaa.

Tuo on totisinta totta ja ehkä se suurin vaaran aiheuttaja liikenteessä. Itsekin kyseiseen hölmöyteen sorruin varsinkin aivan ajokortin saannin alkuaikoina, mutta onneksi sitä nyt on sen verran jo rauhoittunut, ettei kiinnosta lähteä ohittamaan ellei ole selvää paikkaa. Joskus tekee mieli lähteä isomman auton ohi, kun se ajelee sitä lievää alinopeutta. Tätä nykyä ehkä kuitenkin ennemmin jätän ohittamatta, kuin että lähden edes yrittämään, jos hiemankin epäilyttää, että en kerkeä. Jos sitä odottaa sen muutaman minuutin ja ohittaa turvallisemmassa paikassa, niin ei kenenkään elämä ole siitä kiinni.

Toinen paikka missä joskus tulee tehtyä turhia ohituksia, on parin kilometrin päässä kotoani oleva moottoritie. Jos esim. kaupungista päin olen tulossa ja poistumisramppiin on noin kilometri matkaa, niin siinä joskus tulee turhaan ohiteltua hitaasti liikkuvia autoja, vaikka en siinä voitakaan kuin ehkä vajaat 10 sekuntia, jos sitäkään. Tätäkin tuli ensimmäisten kuukausien aikana harrastettua enemmän, mutta nykyään koko ajan vain vähemmän. No enpä ole tuollakaan tieosuudella ainut, joka noita tekee, mutta turhaa se on silti.

Pari kertaa on tullut tehtyä sellainen ohitusyritys, jonka onkin sitten joutunut jättämään kesken. Juhannuksena olin mökille menossa autolla ja tie on ajettu ainakin sata kertaa läpi, joten tuttu tie. Siinä sitten hieman ennen Viitasaarta mietin, että tässähän olikin hyvä suora ja alamäki, joten lähdenpä ohi. Kun olin rinnalle päässyt, niin eikö sieltä perkele tule auto vastaan, joten sitten kiltisti jarrua ja takaisin matkailuauton taakse. Hävetti aivan helvetisti, kun vielä olin pitkään ajanut saman auton edellä. Loppumatka mentiinkin aika rauhassa ohituksien suhteen.

Kerran Kuopioon mennessä sitten lähdin ohittamaan perävaunullista rekkaa pitkällä suoralla. Eihän sitä vielä siinä melko kokemattomana osaa etäisyyksiä arvella. Vauhti kävikin sitten jossain 130:n tienoilla, että ohi kerkesin. Lopulta ohitus meni aika helposti ja pelivaraa jäi melko paljon, mutta kylläpä jälleen ainakin säikäytti. Näistä parista kokemuksesta sen huomaa, että vieläkin sitä on kokematon liikenteessä, vaikka itse luulisi n. 15k ajokokemuksen jälkeen jo olevansa melko kokenut. Kokemukset ovat ainakin minulle opettaneet sen, että ei tuolla tienpäällä auta ruveta riehumaan. Muuten kolisee ja kovaa, ehkä viimeisen kerran...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MTämä keskustelu nyt vain karkasi tälläiseksi koska pidit muutaman kilometrin ylinopeutta tapauksessa kuin tapauksessa rikoksena. Mulla ei muuta.

Ei kai kyse ole siitä kuka pitää mitäkin rikoksena. Kyllä ylinopeuden ajaminen on ihan yksiselitteisesti vastoin lakeja ja määräyksiä. Toki itsekin päästelen sen 10 km/h yli sallitun monesti, mutta kyllä se vaan kerta kaikkiaan lain vastaista.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Pakko avautua kun alkoi niin vituttaa eilen illalla tien päällä.. Eli vitutuksen aihe löytyy kuljettajista jotka eivät osaa käyttää moottoritien KIIHDYTYSkaistoja. Ei se kaista ole sitä varten että sitä ajetaan 60km/h ja yritetään sitten liittyä 2x nopeamman liikenteen sekaan. Eikä myöskään sitä varten, että ajetaan kaistaa suht hitaasti ja ei uskalleta laittaa vilkkua vasemmalle vaan pysähdytään KIIHDYTYSkaistan loppuun. Ei vittu mitä taliaivoja. Yritä sitten tuollaisen 60km/h liikkuvan "juntin" perässä liittyä moottoritielle. Pahimpia tilanteita ovat ne kun tulet itse kovalla vauhdilla perästä, saat jo liityttyä moottoritielle ja sitten "juntti" iskee vilkun päälle katsomatta peiliin kun olettaa ettei siellä ole ketään. Voi vittu kun oli eilenkin kolari lähellä. Anteeksi kirosanojen suuri määrä, ottaa vaan pannuun melkoisesti. Ja vielä enemmän ottaa pannuun se, kun miettii millaisilla autoilla nämä ajavat. Eilenkin kyseinen "suhari" ajoi BMW 535.. Luulisi nyt Bemarin kiihtyvän tuolla KIIHDYTYSkaistalla ainakin sinne 120km/h. Sen ymmärrän varsin hyvin kun edelläni menee matkailuauto/vaunu, bussi, rekka tai muu vastaava hitaampi ajoneuvo. Mutta kun noin 6 sekunnissa 0-100 kiihtyvällä BMW:llä körötellään kiihdytyskaistaa kuin mitäkin maisemareittiä alkaa silmissäni näkyä punaista.
 
Vilkun käyttö on yleisestikin aika hakusessa. Sehän nyt on selviö, että monissa uudemmissa malleissa se on kallis lisävaruste, eikä siksi sitä monella ole. Joissain malleissa se on liitetty yhteen ratin käännön kanssa.

Mutta nekin joilla se vilkku, toimii käyttää sitä yleensä päin arsea. Vilkkuhan on kapistus, jolla informoidaan muita tienkäyttäjiä omista aikeistaan. Esim. kaistanvaihtoa tuo pikku pirulainen auttaa kummasti. Suurin osa näistä janareista liikenteessä laittaa sen vilkun päälle vasta kun on jo liikkeessä - ketäs se nyt enää siinä informoi, näkeehän sen silmälläänkin että on kaistan jo vaihtanut!
Monet kitisee sitä, kun ei toisella kaistalla ajavat anna tilaa.. Nyyh nyyh. Koittasivat joskus laittaa ensin sen vilkun päälle, ja sitten alkaa katsomaan löytyykö tilaa - ainakin omalla kohdalla olen huomannut, että tuo taianomainen kapistus ikäänkuin tekee sen tilan siihen toiselle kaistalle. Tampereellakin.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Jatkan vielä tätä poliisin yliajanutta BMW:tä käsittelevää aihetta. Sattui olemaan joutuaikaa toimistolla, ja silmiin osui tämmöinen video: http://www.seiska.fi/huhhuh/seiskatv/_a52589/takaaajon+alku/ . Laitoin nyt koko url:n, koska työmaan koneet on mitä on. Tästä näemme miten kaikki alkoi, ja kuinka hyvät esimerkit on kotona ollut. Ehkä pientä asennekasvatusta voisi harkita.
 

TmiT

Jäsen
Suosikkijoukkue
<Your ad here>
Pakko avautua kun alkoi niin vituttaa eilen illalla tien päällä.. Eli vitutuksen aihe löytyy kuljettajista jotka eivät osaa käyttää moottoritien KIIHDYTYSkaistoja. Ei se kaista ole sitä varten että sitä ajetaan 60km/h ja yritetään sitten liittyä 2x nopeamman liikenteen sekaan. Eikä myöskään sitä varten, että ajetaan kaistaa suht hitaasti ja ei uskalleta laittaa vilkkua vasemmalle vaan pysähdytään KIIHDYTYSkaistan loppuun. Ei vittu mitä taliaivoja. Yritä sitten tuollaisen 60km/h liikkuvan "juntin" perässä liittyä moottoritielle.

Erittäin samaa mieltä. Sunnuntaina ajelin Tampereelta Kuopioon ja Jyväskylässä kääntyessäni etelän suunnasta Vaajakosken moottoritielle yksi sankari ei älynnyt painaa kaasua tarpeeksi, että vauhti olisi ollut riittävää helpohkoon liittymiseen moottoritielle. Loppujen lopuksi siinä kävikin niin, että tämä nilkki jarrutti voimakkaasti ja lopulta pysähtyi kiihdytyskaistan loppuun, kun ei uskaltanut kääntyä ajoissa. Itse tein myös äkkijarrutuksen ja pysähdyin tämän perään, kun en päässyt kiihdyttämään muun liikenteen sekaan. Vittu että manasin ja taputin tälle sankarille. Toki kaupungista päin ajaneet eivät juurikaan antaneet tilaa, mutta oikealla vauhdilla kiihdytyskaistalta moottoritielle liittymisessä ei olisi ollut minkäänlaisia vaikeuksia. Tässä kyse oli nimenomaan siitä, kun ei uskallettu kiihdyttää ja laittaa vilkku ajoissa. Mikäs sen mukavampaa kuin yrittää väistää pysähdyksissä olevaa ajoneuvoa kiihdytyskaistalla.

Liittymä on muutenkin melkoinen sumppu, kun ensin etelästä kääntyvien on liityttävä Oulusta päin kääntyvien kaistalle ja sitten vasta varsinaiselle moottoritielle, mutta viidenkympin vauhtia körötellessä se ei paljoa lohduttanut. Perkele.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kesälomalla

parasta on hoitaa omat ajovelvoitteet alta pois,rouva rattiin, aukaista kylmälaukku ja nauttia sen antimista. Kylmän oluen kanssa voi sitten ottaa rauhallisesti..mihinkään ei ole kiire ja tässä voi vaikka surffata kännykällä. Poppi soi..taidan ottaa toisenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös