Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 370
  • 13 193

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Aatos kirjoitti:
Joillakin on vain pirunmoinen tarve ajaa siiheen eteen, eikä siinä mitään, mutta kun alkaa taas nopeus tippua. Ja itse ainakin tarkoitan ihan sallituja ajonopeuksia, kuin varmaan myös Väsyneet Kädet.

Tuttu tilanne, viimeksi tässä viime viikolla. Ajelin 5 tietä Lahteen ja matkalla tuli ohituskaistoja. Edessäni kaveri ajoi tunnollisesti, kun mittari näyttää 80km/h niin nopeus on 80km/h. Matkalla Mikkelin kohdalla oli nopeudenmittaus-taulu joka ilmoitti kaverin nopeudeksi 72 km/h. Ajattelin että seuraavalla ohituskaistalla menen ohi, niin ei tarvitse tuollaista vauhtia körryytellä. No seuraava ohituskaista alkaa. Siirryn vasemmalle ohittamaan niin yllättäen edessä ajanut Opel rupeaa myös vauhtiaan nostamaan. Oma mittari näyttää miltei satasta, joten siirryn takaisin oikealle kaistalle kaverin perään. Ajattelin että hän huomasi alhaisen nopeutensa. Mutta mutta.. Kun ohituskaista loppuu, niin loppuu myös Opelin kiire!! Takaisin siihen 70kympin pintaan. Seuraava ohituskaista ja sama homma!! Ja kun tuossa matkalla sattuu noita peltipoliiseja olemaan niin ei viitsi itsekkään hirveällä vauhdilla ohi painaa!!

Vastaantulevaa liikennettäkin oli sen verran että ohittamaan ei oikeen päässyt. Vitutus kasvoi ja kasvoi!! Lopulta, muutaman kymmenen kilometrin körryyttelyn jälkeen ajoin kahville. Vartin tauon jälkeen meno maistui, nyt ei ollut enää ohituskaistalla kiihdytteleviä runkkareita edessä ja matka jatkui joutuisasti!!

Toinen asia mikä ihmetyttää on tämä Suomalaisten outo tapa, kaistaa vaihtaessa tuntuu että viimeisen virheen teet jos vilkun pistät päälle. Samantien toisella kaistalla oleva kokee itsensä uhatuksi ja kiihdyttää jotta et varmasti pääse kaistaa vaihtamaan. Kaikkein ärsyttävintä tämä on silloin jos ajat vieraassa kaupungissa!
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löytyipäs mielenkiintoinen aihe.

Eilen aamulla töihin ajaessani sattui hauska tapahtuma kehä3:n ja hämeenlinnan moottoritien liittymässä Helsinkiä kohti mennessäni.

Olin aamuruuhkassa oikean puoleiselle kaistalla ja köröttelin sitä 20-40:n nopeutta. Saavuin kehä3:lta tulevien kiihdytyskaistan kohdalle, kun kiihdytyskaistaa pitkin saapuu sankari renaultillaan. Hirveä kiihdytys lähes 80:een, sitten hän tajuaa ettei hämeenlinnan väylällä kukaan liiku 40:n kovempaa ja loppujen lopuksi hän joutuu pysähtymään, koska jonoon ei mahdu. No ajattelin tehdä tilaa kaverille, jottei tarvi sinne kiihdytyskaistalle jäädä, niin eikös sankarilla sammu auto siihen, kun se kytkimen käyttö voi olla haastavaa välillä. No itseäni alkoi naurattaa niin paljon, että päätin liikkua eteenpäin ennen kuin sattuu jotain.

Toivottavasti hänkin pääsi turvallisesti töihin :)
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
macnevis kirjoitti:
Saavuin kehä3:lta tulevien kiihdytyskaistan kohdalle, kun kiihdytyskaistaa pitkin saapuu sankari renaultillaan. Hirveä kiihdytys lähes 80:een, sitten hän tajuaa ettei hämeenlinnan väylällä kukaan liiku 40:n kovempaa ja loppujen lopuksi hän joutuu pysähtymään, koska jonoon ei mahdu.

No juu aika karsea arviointivirhe.

Mutta yleensä se menee niin, että mitä reippaampaa vauhtia sieltä tullaan baanalle, niin sitä sujuvammin ja varmemmin sieltä myös päästään pois. Kaikkein ärsyttävintä on se, kun sieltä tullaan sellaista epävarmaa vauhtia, että saa jo ite huolestua tuleeko se suoraan eteen ja sitten täytyykin tehdä se laiton kaistanvaihto vasemmalle ja antaa tilaa, jos sekään on aina mahdollista.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Grome kirjoitti:
No juu aika karsea arviointivirhe.

Mutta yleensä se menee niin, että mitä reippaampaa vauhtia sieltä tullaan baanalle, niin sitä sujuvammin ja varmemmin sieltä myös päästään pois. Kaikkein ärsyttävintä on se, kun sieltä tullaan sellaista epävarmaa vauhtia, että saa jo ite huolestua tuleeko se suoraan eteen ja sitten täytyykin tehdä se laiton kaistanvaihto vasemmalle ja antaa tilaa, jos sekään on aina mahdollista.

Aivan. Kaikkein rasittavimpia on ne, jotka köröttelee jotain 50:n vauhtia ja yrittää liittyä sinne moottoritielle sillä nopeudella vaikka rajoitus on 80km/h.

Ruuhkat on muutenkin hankalia. Eilen kotiin päin mennessä yhtäkkiä koko jono päätti pysähtyä. Itsellä edessä olevaan jäi reilusti tilaa, ainakin 40cm mutta takana oleva näytti olevan 10cm:n päässä minusta. Kummasti tuli pidettyä turvaväliä sen jälkeen... paitsi tänä aamuna se oli jo unohtunut
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Minä en taas jaksa käsittää näitä urpoja, mitkä ruuhkaisella yksikaistaisella tiellä, jossa on 60:n nopeusrajoitus ajavat ihan väkisin oman mittarini mukaan 50 tai 55 eli käytännössä viittäkymppiä jos sitäkään.

Toiseksi nämä samat urpot lähtevät liikkeelle niin verkkaisesti, että ehtisi varmaan vaikka ottamaan torkut siinä ajassa. Luulevatko ne idiootit, että matelemalla lähtemällä säästävät bensaa kun asiahan on juurikin toisinpäin.

Joo tiedän, ihme itkemistä, mutta helvetti vaan joskus sieppaa toi yleinen perseily liikenteessä. Rivakasti ajaminen ja kaahaaminen ovat aivan eri asioita. Perkele.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
avatar kirjoitti:
Minä en taas jaksa käsittää näitä urpoja, mitkä ruuhkaisella yksikaistaisella tiellä, jossa on 60:n nopeusrajoitus ajavat ihan väkisin oman mittarini mukaan 50 tai 55 eli käytännössä viittäkymppiä jos sitäkään.

Toiseksi nämä samat urpot lähtevät liikkeelle niin verkkaisesti, että ehtisi varmaan vaikka ottamaan torkut siinä ajassa. Luulevatko ne idiootit, että matelemalla lähtemällä säästävät bensaa kun asiahan on juurikin toisinpäin.

Joo tiedän, ihme itkemistä, mutta helvetti vaan joskus sieppaa toi yleinen perseily liikenteessä. Rivakasti ajaminen ja kaahaaminen ovat aivan eri asioita. Perkele.

Aivan samaa mieltä! Varsinkin välillä kun on hirveä kiire ja sitten edellä ajava köröttelee 60:n alueella 50:tä ja hidastelee liikkeelle lähtiessä. Varsinkin jos tämän idiootin takia joutuu jäädä jumittamaan johonkin ruskeasuon valoihin 5minuutiksi. Ok, hölmöähän se,että 5minuutista on elämä kiinni, mutta niin se vaan välillä on.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Kaupunkiliikenteessä menee kyllä hermot bussien kanssa. Varsinkin kun itse liikkuu vähän pienemmällä kulkupelillä (skootteri). Tiedän, busseilla on etuajo-oikeus kun lähtevät pysäkiltä, mutta pitääkö oikeasti törmätä eteen kun näkee, että mopo/auto on menossa ohitse, siis bussin kohdalla. Monta vaaranpaikkaa on tullut kun bussi on lähtenyt pysäkiltä juuri silloin kun itse on ollut kohdalla. Ja kun osa niistä mulkuista ei osaa käyttää vilkkua etukäteen, vaan laittavat sen samaan aikaan päälle kun vaihtavat kaistaa.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Hei sinä Porilainen itsemurhaviettiä kantava ruskeatakki-nuorimies jonka kävelyreittiin kuuluu ylittää Itsenäisyydenkatu KELA:n kohdalta: Juna tekee sinusta varmemmin selvää kuin mm. n.30km/h köröttelevä pikku-japanilainen. Eli turha hyppiä (sama kaveri kaksi kertaa kolmessa päivässä) jalkakäytävältä keskelle autoletkaa ja vieläpä mukoilla ylimielisesti autoilijoita kuin euroopan omistaja. Voi meinaan tulee vielä kohdille että joku pakettiautoilija ei tosiaan löydä sitä jarruopoljinta ja rullaa surutta ylitsesi...tai sitten tosiaan sieltä toisesta suunnasta löytää sen varmemmin tappavan junan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Espanjassa tuli viime kesällä käytyä, ja välillä hieman naureskeltua paikalliselle liikennekulttuurille. Itse tosin vain skootterin vuokrasin. Liikenneympyröitä tosiaan oli melko paljon ja niissä liikkuminen vähintäänkin eksoottista. Välillä mentiin tyyliin: "Kallein auto ensin, muut sen jälkeen" ja kyllähän siellä kiilailtiin kuin Monzan neulansilmässä konsanaan. Töötti oli enemmän käytetty kuin vilkku. Eipä siinä mitään, kyllähän se ihan mukavaa oli tööttäillä joka mutkassa kaikille.

Aikamoista sikaluakin tuli todistettua. Espanja oli ilmeisesti voittanut fudiksessa pelinsä (ainakin tasuri) ja pelin jälkeen nuorisoa täynnä oleva avojeeppi tukkii koko tien, eivätkä tee elettäkään, että takana leipää huutava ambulanssi pääsisi ohi. Että näin.
 

d2uce

Jäsen
Busseilla on hauska tapa käyttää tätä saan-lähteä-pysäkiltä-silloin-kun-haluan -oikeuttaan. Monesti jos ajan jonkun auton takana, se edellä ajava auto kyllä päästetään siitä ohitse ja sitten lykätään se dösä siihen pieneen väliin, vaikka minun takanani olisi seuraava auto tulossa n. 5min kuluttua, noh, ei se nyt maailmaa kaada, mutta vähän voisi pelisilmää käyttää kun ei ne bussiaikataulutkaan voi sekunneista olla kiinni.

Kerran kyllä kaverin kyydissä tuli todistettua urpoin bussikuski mitä tiedän. Lähdimme ohittamaan kyseistä kulkupeliä 80km/h alueella. Päästyämme n. bussin puoleen väliin päätti onnikan ohjastaja tehdä ohitusliikkeen edellänsä ajavan auton ohitse. Siis mitä helvettiä!? Onneksi sattui siihen vastaantulijoiden kaistalle siunaantumaan bussipysäkki johon nopeasti sai ystäväni väistöliikkeen suoritettua. Bussi sitten pysähtyi seuraavalle pysäkille n. 50m tästä ohituspaikasta. Kohteliaasti soitimme auton äänimerkkiä sekä näytimme kansainvälistä sormimerkkiä (ei peukalo, huom.), mutta bussikuskia näytti kiinnostavan enemmän pilvisen taivaan sen hetkiset tapahtumat.
 

alapesa

Jäsen
valheenrakentaja kirjoitti:
Hei sinä Porilainen itsemurhaviettiä kantava ruskeatakki-nuorimies jonka kävelyreittiin kuuluu ylittää Itsenäisyydenkatu KELA:n kohdalta: Juna tekee sinusta varmemmin selvää kuin mm. n.30km/h köröttelevä pikku-japanilainen. Eli turha hyppiä (sama kaveri kaksi kertaa kolmessa päivässä) jalkakäytävältä keskelle autoletkaa ja vieläpä mukoilla ylimielisesti autoilijoita kuin euroopan omistaja. Voi meinaan tulee vielä kohdille että joku pakettiautoilija ei tosiaan löydä sitä jarruopoljinta ja rullaa surutta ylitsesi...tai sitten tosiaan sieltä toisesta suunnasta löytää sen varmemmin tappavan junan.

Mahtaako siinä Itsenäisyydenkadulla olla suojatie? Koska se on nimittäin ihan sama onko autoja letkassa 1 vai 100 niin jalankulkija kuuluu päästää suojatien yli. Mikä vittu sen tajuamisessa tässä maassa on niin vaikeaa!! Ikinä en ole tuntenut oloani niin turvalliseksi liikenteessä kuin asuessani Brysselissä. Kulki sitten autolla tai jalan. Nimittäin täällä Suomessa kun jarrutat rauhallisesti päästääksesi kävelijän tien yli, niin joutuu tutkimaan tarkasti peiliin että tuleeko takana oleva kontista sisään vai viereistä kaistaa jalankulkijan yli.

Nykyään asun 50m päässä ala-asteelta ja joka aamu hirvityksellä seuraan kun pienet reput kirmaavat tien yli koulun kohdalla ja autot suhailevat reipasta ylinopeutta. Tähän vitutukseen liittyykin sitten toinen asia mikä liikenteessä vituttaa tuon jalankulkijoiden huomioimattomuuden lisäksi. Nimittäin aamukiireiset! Kun nukkuu 5 min pidempään niin ajan voi ottaa takaisin roikkumalla edellä ajavan puskurissa sekä unohtamalla kolmiot ja stop-merkit.

Malttia veljet ja siskot!
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
alapesa kirjoitti:
Ikinä en ole tuntenut oloani niin turvalliseksi liikenteessä kuin asuessani Brysselissä. Kulki sitten autolla tai jalan.
Ottamatta kantaa Porin Kelan suojatiettömyytteen, niin toteampa vaan, että minusta Brysselin liikenne on autoilijalle melko vittuimainen. Syy on kanssa-autoilijoiden arvaamattomuus. Kapeiden talojen ympäröimien katujen vilinässä joka vitun maitoaito pysäyttää kulkipelinsä siihen missä tarve on ja pistää hätävilkut päälle ja tuota kaistaa ajavat sitten ohittavat tätä "herran-haltuun" -henkisillä ohituksilla.

Toinen asia mikä siellä vitutti oli risteysalueella kaistanvaihto, jonka oli ilmiön yleisyydestä päätellen pakko olla laillista Belgian tieliikennelaissa. Toki belgialaiset ovat aika joustavia, kun joku (=minä) toikkaroin viisikaistaisissa liikenneympyröissä.

Ongelma ei siis olekkaan belgialaisten kusipäisyys, vaan arvaamattomuus. Kun jokainen säveltää, niin autoilijalla saa olla kiekkomaalivahdin refleksit jos haluaa välttää kolarit.

Valloonien alueella oli mielestäni vähemmän liikennettä, joten siellä ajaminen oli rennompaa. Tosin kokemusta tuosta minulla on vain muutama liikennepäivä.

Tämä omakohtaisesta kokemuksesta. ETSC:n tilastojen valossa Belgiassa on lukumäärällisesti ja suhteellisesti enemmän polkupyörä- ja jalankulkijoiden kuolemaan johtaneita yliajoja kuin Suomessa. Erot kuolleisuudessa eivät ole Suomen ja Belgian välillä suuria. Vuonna 1998 (joo aika vanha) miljardia tiekilometriä kohden Belgiassa kuoli 17,8 ihmistä, kun Suomessa tuo luku oli 16,4.

Mutta jos _sinä_ koit olosi turvalliseksi, niin ei kai siinä sitten mitään.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
d2uce kirjoitti:
Busseilla on hauska tapa käyttää tätä saan-lähteä-pysäkiltä-silloin-kun-haluan -oikeuttaan. Monesti jos ajan jonkun auton takana, se edellä ajava auto kyllä päästetään siitä ohitse ja sitten lykätään se dösä siihen pieneen väliin, vaikka minun takanani olisi seuraava auto tulossa n. 5min kuluttua, noh, ei se nyt maailmaa kaada, mutta vähän voisi pelisilmää käyttää kun ei ne bussiaikataulutkaan voi sekunneista olla kiinni.

Jep, monella muullakin, kuin vain sinulla, tuntuu olevan vaikeuksia noudattaa liikennesääntöjä. On se vaikeaa hieman nostaa jalkaa kaasulta ja päästää se bussi eteensä, kun sillä kutenkin siihen etuoikeus on. Ja todennäköisesti se siitä pian tipahtaa pois pysäkille.

Että silleen...
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
wilco kirjoitti:
Jep, monella muullakin, kuin vain sinulla, tuntuu olevan vaikeuksia noudattaa liikennesääntöjä. On se vaikeaa hieman nostaa jalkaa kaasulta ja päästää se bussi eteensä, kun sillä kutenkin siihen etuoikeus on. Ja todennäköisesti se siitä pian tipahtaa pois pysäkille.

Kyllä, ja jotta asia menisi paremmin perille eikä aiheuttaisi mitään herraviha-tunteita todetaan asia niin kuin se on:

Autoilijalla on velvollisuus antaa tilaa pysäkiltä lähtevälle bussille, jos nopeusrajoitus pysäkin kohdalla on 60km/h tai alle. Eli autoilijalla on väistämisvelvollisuus bussia kohtaan, eikä bussilla ole "etuajo-oikeutta".

Pilkunviilaamista, mutta niinhän se elämä on.
 

d2uce

Jäsen
wilco kirjoitti:
Jep, monella muullakin, kuin vain sinulla, tuntuu olevan vaikeuksia noudattaa liikennesääntöjä. On se vaikeaa hieman nostaa jalkaa kaasulta ja päästää se bussi eteensä, kun sillä kutenkin siihen etuoikeus on. Ja todennäköisesti se siitä pian tipahtaa pois pysäkille.

Niin, kun riittäisi se pelkän kaasun höllääminen.

ETTÄ SILLEEN.
 

d2uce

Jäsen
Rodion kirjoitti:
Autoilijalla on velvollisuus antaa tilaa pysäkiltä lähtevälle bussille, jos nopeusrajoitus pysäkin kohdalla on 60km/h tai alle. Eli autoilijalla on väistämisvelvollisuus bussia kohtaan, eikä bussilla ole "etuajo-oikeutta".

Tää nopeusrajoituspykälä multa olikin unohtunut. Viimeisin tapaus tapahtui 80km/h alueella, joten siis bussinhan olisi pitänyt siinä kiltisti odotella se pikku hetki siinä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
d2uce kirjoitti:
Tää nopeusrajoituspykälä multa olikin unohtunut. Viimeisin tapaus tapahtui 80km/h alueella, joten siis bussinhan olisi pitänyt siinä kiltisti odotella se pikku hetki siinä.

Eli siis tarvitset vain liikennesääntöjen kertausta. Oletin, että tuollainen perustieto noista rajoituksista oli tiedossa, kun kerran tiesit bussien väistämisestä. Olisit siis voinut huoletta rysäyttää bussin kylkeen. Ensi kerralla anna mennä vaan ja sitten vielä haukut kuskin tyhmäksi...

Että silleen...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
d2uce kirjoitti:
Tää nopeusrajoituspykälä multa olikin unohtunut.

Niin ehkä on parempi ensin tuntea liikennesäännöt ja vasta sen jälkeen voi olla ylipäänsä mitään kompetenssia arvostella muiden liikennekäyttäytymistä.

On muuten erikoista, että jotkut jaksavat marista näistä äärimmäisen röyhkeistä dösäkuskeista, jotka surutta jyräävät pikkuautot. Itselläni ei ole ollut ikinä ongelmia, ja mikään bussi jonka itse olen nähnyt ei ole varustettu F1-moottorilla, jonka avulla se pystyisi hetkessä ampaisemaan pysäkiltä ajoradalle jonkun pikkuauton kyljestä sisään. Ja ehkä ennakointi auttaa myös arvioitaessa bussin liikkeellelähtöä, niin kuin kaikessa muussakin tekemisessä liikenteessä.
 

d2uce

Jäsen
No ensi kerralla väistän sitten vaikka ojan puolelle kun ajan 80km/h ja bussi laittaa vilkun päälle ja lähtee jyristämään eteeni antaen minulle sen 1-2 sekuntia reagointiaikaa.

Pahoittelen syvästi, että arvostelin joidenkin bussikuskien (ei ruveta toki yleistämään) toimintaa, vaikken edes liikennesääntöjä osaa.




Että tälleen......
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
jalankulkija kuuluu päästää suojatien yli.

Kuuluuhan toki, mutta itse hyvin monesti kävelevänäkin yksilönä kyllä katson tasan tarkkaan milloin sille suojatielle kannattaa astua ja milloin ei ja en todellakaan tee sitä kahden peräkkäin ajavan auton väliin pimeällä tai ylipäänsä juuri liikennevaloista purkautuneen letkan sekaan. Järkeäkin saa p**kele käyttää vaikka olisikin suojatie. Aivan samalla tavalla kuin on autoillessa on tahdikasta vilkaista sinne vasemmallekin vaikka itsellä olisikin etuajo-oikeus.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
jalankulkija kuuluu päästää suojatien yli.

Jos on siis aikeissa astua suojatielle, niin autoilijan pitäisi antaa esteetön kulku. Mitenhän jos ihminen seisoskelee suojatien edessä, onko aikeita mennä yli vai antaako tietä autoilijoille? Ei kannata samalla sykkeellä ainakaan piparia vonkua lavatanssesista. Olettaen että piparia siis aiotaan saada.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cosmo kirjoitti:
Jos on siis aikeissa astua suojatielle, niin autoilijan pitäisi antaa esteetön kulku. Mitenhän jos ihminen seisoskelee suojatien edessä, onko aikeita mennä yli vai antaako tietä autoilijoille?
Hyvin pitkälti tulkintakysymys. Itse ajattelen niin, että vasta sitten, kun selkeää liikettä suojatietä kohti on havaittavissa, niin kyseinen tienylittäjä on aikeissa astua suojatielle. Muussa tapauksessahan autoilijalla pitäisi olla telepaattisia kykyjä. Onko tähän tilanteeseen muuten olemassa case bookia? Olisi kiva tietää, mitä se sanoo.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Lawless kirjoitti:
Hyvin pitkälti tulkintakysymys. Itse ajattelen niin, että vasta sitten, kun selkeää liikettä suojatietä kohti on havaittavissa, niin kyseinen tienylittäjä on aikeissa astua suojatielle. Muussa tapauksessahan autoilijalla pitäisi olla telepaattisia kykyjä. Onko tähän tilanteeseen muuten olemassa case bookia? Olisi kiva tietää, mitä se sanoo.

Niin no kukaan tervehän ei lähde kävelemään suojatielle jos auto on kohtuulähellä tulossa eikä aikomustakaan pysähtyä. Että sinänsä. Ymmärrän kyllä ihan hyvin pointtisi, että ei siinä mitään. Kelasin vaan, että pitäisköhän jalankulkijan ottaa sellanen kunnon teatraalinen asento, missä kädet ovat liikkeenomaisesti eteen ja taakse taivutettuna hiukan koukussa ja toinen jalka astunut eteen päin ja pää hiukan eteenpäin kallistettuna. Sitten jos se auto hidastaa niin vetää vielä päälle kunnon Conan O'Brien-hymyn ja lähtee tarpomaan yli tien? Oisko mitään?
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Jermu kirjoitti:
On muuten erikoista, että jotkut jaksavat marista näistä äärimmäisen röyhkeistä dösäkuskeista, jotka surutta jyräävät pikkuautot. Itselläni ei ole ollut ikinä ongelmia, ja mikään bussi jonka itse olen nähnyt ei ole varustettu F1-moottorilla, jonka avulla se pystyisi hetkessä ampaisemaan pysäkiltä ajoradalle jonkun pikkuauton kyljestä sisään. Ja ehkä ennakointi auttaa myös arvioitaessa bussin liikkeellelähtöä, niin kuin kaikessa muussakin tekemisessä liikenteessä.

Eipä siinä aikanaan mitään F1-moottoria olisi omalla kohdallani tarvittu.

Olin ajelemassa silloisen duunipaikan autolla kohti keskustaa Kisahallin ja Oopperatalon välissä. Pysäkillä oli bussi vilkku oikealle, ollessani jo yli bussin puolenvälin tämä sankari laittaa vilkun vasemmalle ja alkaa samantien kääntää bussia suoraan eteeni.

Ilman hätäväistöä viereiselle kaistalle(joka oli onneksi tyhjä) olisi pelti kolissut iloisesti.

Aika paha tuollaista on lähteä ennakoimaankaan, ellei sitten pysäytä omaa autoa varmuuden vuoksi joka kerta kun näkee bussin pysäkillä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rodion kirjoitti:
Kyllä, ja jotta asia menisi paremmin perille eikä aiheuttaisi mitään herraviha-tunteita todetaan asia niin kuin se on:

Autoilijalla on velvollisuus antaa tilaa pysäkiltä lähtevälle bussille, jos nopeusrajoitus pysäkin kohdalla on 60km/h tai alle. Eli autoilijalla on väistämisvelvollisuus bussia kohtaan, eikä bussilla ole "etuajo-oikeutta".

Pilkunviilaamista, mutta niinhän se elämä on.


Ainakin Helsingissä tuo bussien toiminta on varsin kyseenalaista, koska jos olen autollani kerennyt esim. mannerheimintiellä bussipysäkin kohdalle, niin lain mukaan minulla ei ole mitään syytä tehdä tilaa busseille, koska tilaa busseille pitää tehdä ennen pysäkkiä, ei siinä kohtaa kun ollaan jo pysäkin kohdalla. No kuitenkin ne bussikuskit saa kohtauksen jos niille ei tee tilaa vaikka pysäkin kohdalla oltaisiin. Ja ennen kuin rupeatte väittämään vastaan, niin liikkuva poliisi vahvisti asian meille taksikursseilla.

Mutta tietenkin kaikkein helpointa on vain antaa tilaa niille, koska se ei kuitenkaan vie kuin noin. 4sekuntia elämästämme.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös