Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 993 416
  • 12 250

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Suomessa ei osata maanteillä:

-Pitää riittäviä turvavälejä; koittakaapa jättää rakoa edelläajavaan niin noin viiden minuutin sisään joku jurpo tunkee väliin kutistaen oman turvavälinne olemattomaksi

- Vilkun käyttöä; on se helvetti kun vilkku saadaan päälle silloin kun ollaan jo kaistaa vaihdettu/rampille siirrytty yms.

Liikenteessä eniten vituttaa:

Pyöräilijät

Helsingissä asuvana joudun kyseisen reikäpääryhmän kanssa tekemisiin viikottain, eikä hyvältä näytä.

-Onko se niin helvetin vaikeaa ymmärtää ettei jalkakäytävällä pyöräillä? Vai onko ikäraja kyseiselle aktiviteetille nostettu johonkin 30:een?

-Sellainen punaisen ympyrän sisällä oleva keltainen viiva koskee myös pyöräilijöitä ja tarkoittaa kiellettyä ajosuuntaa. Vinkki: jos molemmilla puolilla katua on pysäköityjä autoja nokka sinuunpäin olet ajamassa väärään suuntaan.

-Pyörätien valot. Sellainen keltainen vilkkuva valo tarkoittaa sitä, että SINÄ väistät jalankulkijoita, jotka ovat suojatietä ylittämässä pyörätietä. Punaisella pysähdyt ja vihreällä saat paahtaa.

Ei tää voi olla näin vaikeeta.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
On ihan hyvä, että likkennekultturia kehitetään löytämällä siitä puutteita, mutta asuminen tai pidempi vierailu Euroopan etelämmissä maissa(ilm. myös expoliittisessa Itä-Euroopassa sama juttu) paljastaa ettei Suomi ihan takapajula nyt tässäkään ole.

Itseasiasssa suurin vitutus moottoriteireissuilla ovat olleet ryssien rekat, jotka eivät välitä vittujakaan henkilöautoista.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vintsukka kirjoitti:
Suomessa on ilmeisesti liian vähän liikenneympyröitä ja siksi autoilijat eivät ole niihin tottuneet, koska niissä ajaminen tuntuu tuottavan todella paljon vaikeuksia.

Tuossa kotini lähellä on kaksi ympyrää niin, että menen mihin vaan, on melkein pakko ajaa ympyrästä. Siinä on tullut nähtyä kymmeniä erilaisia variaatioita vilkkujen käytöstä, joista tietenkin yleisin on olla vilkuttamatta ollenkaan. Ympyrässä pysähtyminen ja kolmion takaa tulevan väistäminen ei sekään ole harvinaista.

Niin tuli tässä kauan kauan sitten käytyä Espanjassa, josta jäi mieleen muun muassa se, että liikenneympyröitä oli todella todella paljon. Valtaosa ympyröistä oli kaiken lisäksi kaksikaistaisia. Liikenne oli todella sujuvaa kun jokainen osasi ajaa niin kuin pitään. Reissussa törmäsin kyllä todella mielenkiintoiseen ympyrään. Ympyrään kuului 7 "erkanemiskohtaa" ja kaiken lisäksi siinä oli liikennevalot ja kaistoja taisi olla parhaillaan 5 rinnakkain. Tosi helppo ajaa ekan kerran kun ei oikein tiennyt miten pitäisi ajaa...

Vintsukkan kanssa olen samoilla linjoilla, että vilkun käyttö ja liikenneympyrä ovat todella vaikea yhdistelmä suomalaisille. Vilkutetaan esim. vasemmalle vaikka vilkkua tulisi käyttää poistuttaessa ympyrästä.
 

scholl

Jäsen
Niilo kirjoitti:
Vilkutetaan esim. vasemmalle vaikka vilkkua tulisi käyttää poistuttaessa ympyrästä.

Toinen vaikeus on siinä, että koska sinne liikenneympyrään pitää mennä. Jos ympyrässä jo olevien autojen välissä on yhden auton aukko niin sieltä kolmion takaa kadulta lähtee siihen väliin yleensä puskemaan koko jono, jolloin ympyrässä olevat joutuvat väistämään, vaikka puskijoiden pitäisi odottaa ja mennä yksi kerrallaan, kun tilaa tulee.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siren kirjoitti:
-Onko se niin helvetin vaikeaa ymmärtää ettei jalkakäytävällä pyöräillä? Vai onko ikäraja kyseiselle aktiviteetille nostettu johonkin 30:een?

Mun mielestä Helsingissä pyöräillään vähemmän jalkakäytävillä kuin jossain pikkupaikoissa. Olin itse viime kesänä Kangasalla monta viikkoa ja siellä pisti silmään, että todella siis todella moni fillaroi jalkakäytävällä. Koitin keksiä syytä moiseen, mutta en keksinyt. Pikkumestoissahan sitä liikennettä on autoteillä vähemmän kuin Helsingissä, joten miksi pyöräillä jalkakäytävillä. Mikkelissäkin on jonkun verran tullut vietettyä aikaa, ja sielläkin pyöräillään huomattavan paljon enemmän jalkakäytävillä kuin pk-seudulla.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos näette jonkun törttöilevän liikenteessä oikein kunnolla, niin soitatteko poliisille? Itse soitin tuossa pari viikkoa sitten. Olin joskus iltakasin aikaan ylittämässä Koskelantietä, ja mulle paloi vihreä valo. Kolme autoa oli jo pysähtynyt valoihin ja mä olin astumassa tielle, mutta en astunut heti sillä tiputin lapasen. No, nostin sitten sen lapasen ja satuin vilkaisemaan vasemmalle. Sieltä tuli aivan hirveää vauhtia vanha mersu, jolla ei ollut mitään aikomusta pysähtyä, vaan se posotti suoraan päin punaisia. Valot olivat olleet siis jo jonkun aikaa punaisella, kolme autoa viereiseltä, samaan suuntaan menevältä kaistalta oli jo pysähtynyt, ja mä olin just astumassa tielle. Ilman lapasen pudotusta olisin aivan takuulla jäänyt alle. Soitin poliisille ihan sen takia, että jos se kuski oli rattijuoppo. Sanoivat, että partio puhalluttaa tavattaessa. Tiedä sitten.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
Siren kirjoitti:
Suomessa ei osata maanteillä:

-Pitää riittäviä turvavälejä; koittakaapa jättää rakoa edelläajavaan niin noin viiden minuutin sisään joku jurpo tunkee väliin kutistaen oman turvavälinne olemattomaksi

- Vilkun käyttöä; on se helvetti kun vilkku saadaan päälle silloin kun ollaan jo kaistaa vaihdettu/rampille siirrytty yms.
Turvavälejä ei ehkä osata pitää niin pitkinä, kun autokoulun kirjoissa on opetettu ja olisi suositeltavaa, mutta on täällä huomattavasti pidemmät välit kuin monissa Etelä-Euroopan maissa. Tosin myönnän, että parannettavan varaa meilläkin on reilusti. Vilkun käytöstä olen täsmälleen samaa mieltä. Tuo on ehkä suurin asia, joka saa ajoittain oman pinnani kiristymään kaupungissa liikuttaessa. Pikemminkin sääntö kuin poikkeus on, että ensin painetaan jarrua ja sitten 5 metriä ennen risteystä saatetaan vilkku laittaa päälle, jos sattuu tuntumaan siltä. Vituttaa aika paljon odotella siellä kolmion takana taas seuraavaa mahdollista rakoa. Ja mitä pienempään kaupunkiin mennään, sen huonommin tuntuu toimivan etenkin nuo kaistanvaihdot. Vilkun käytöstä perusristeyksissä pitää muuten antaa kerrankin naisille plussaa liikenteessä, väittäisin, että he hoitavat tämän homman keskimäärin miehiä huomattavasti paremmin. Syihin en ota kantaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
scholl kirjoitti:
a) on se kumma, että ne risteykset pitää tukkia. Joka paikkaan ei ole maalattu sellaista ristikkoa, mutta siitä huolimatta ihmiset voisivat katsoa, että voiko sinne mennä vielä vai onko parempi odotella taaempana.
Tuon käytännön soisi yleistyvän Suomessakin. Jossain satunnaisissa risteyksissä tuota ristikkoa näkee, mutta sillä ei ole mitään käytännön merkitystä, kun peltilehmäpojat ihastelevat katuun maalattuja graffiteja tajuamatta niiden merkitystä. Eipä kyllä virkavaltakaan puutu valvontaan ymmärtääkseni. Tampereella Viinikan "liikenneympyrässä" tuolla olisi ruuhka-aikaan hitsin paljon käyttöä. Etelästä keskustaan tulevat kun tuppaavat tukkimaan risteyksen, jolloin ei vedä etelä-pohjoinen eikä itä-länsi tuossa kohdassa. Etenkin keskustasta Iidesrantaan suuntaavat olisivat hyvin kiitollisia, jos se ryhmittymismerkkien mukaan suoraan ajavien kaista olisi edes autonleveyden verran auki läpi menevälle liikenteelle. En minä teidän nokkanne eteen ole kiilaamassa samaan suuntaan teidän kanssanne. Olen menossa suoraan läpi siitä risteyksestä. Saatana.
 

Veijari

Jäsen
Gellner kirjoitti:
Jos näette jonkun törttöilevän liikenteessä oikein kunnolla, niin soitatteko poliisille?

Viime viikolla olin jo luuri kädessä kun ajelin Helsingintietä punaisen bemarin perässä. Bemari körötteli selvää alinopeutta ja auto poukkoili kaistan laidasta toiseen holtittomasti, poiketen välillä osittain viereiselläkin kaistalla. Olin varma, että edesäni ajelee rattijuoppo. Näppäilin jo poliisin numeron ruutuun ja ajattelin vielä varmistaa menemällä bemarin viereiselle kaistalle katsomaan miltä kuski näyttää. Ratissa olikin n. 25v jannu joka näpytteli kännykkäänsä. En tietenkään voi olla varma oliko jätkä selvin päin, mutta jätin sit kuitenkin soittamatta poliisille.

Tänään aamulla tapahtunutta;
Vein emännän aamulla töihin ja matkalla ajelin noin kilometrin verran vanhan Saabin perässä. Saabissa oli noin 70-80 vuotias pariskunta, papparainen oli kuljettajan pallilla ja voi jeesus sitä ajotyyliä! Pappa kuljetti Saabiaan siihen tyyliin, että rikkoi varmaan kaikkia mahdollisia tieliikennelakeja. Ryhmittyi risteyksestä väärälle puolelle liikenteen jakajaa eli vastaantulevien kaistalle, ei käyttänyt vilkkua kääntyessään, ajoi 50hm/h alueella noin 30km/h eli räikeätä alinopeutta, jne jne.

Onneksi liikenne oli aika hiljaista näin lauantai aamuna eikä osunut jalankulkijoita kohdalle. Pisti taas miettimään että millä perusteella tällaisille vanhuksille myönnetään ajolupia. Onko se ainoastaan lääkäri joka päättää ajoluvan jatkamisesta tekemällä jonkin refleksi- ja näkötestin? Mielestäni lääkärissä käynnin lisäksi näissä tapauksissa pitäisi ehdottomasti pistää vanhus ajamaan myös se inssiajo jossa todelliset kyvyt autolla ajamiseen mitataan. On vain ajan kysymys koska tuo lauantaiaamun papparainen keilaa jonkun jalankulkijan.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Kehä II:sta Isoon Omenaan ajelimme klo 12.30 tänään mamma kyydissä. Alueella on 80-kilometrin nopeusrajoitus ja tunnetusti vasemman puolista kaistaa pääsee määränpäähän. Joka tapauksessa mittarini näytti tuolla vasemmalla kaistalla "normiylinopeuden" eli 100-kilometriä tunnissa, kunnes yhtäkkiä uudehkon Avensiksemme perään liimautui kiinni tumma tila-auto. Kuski alkoi vilkuttaa valojaan aggressiivisesti vaatien tietä. Ei siinä mitään, lopulta oikealta ohi ja mittariin salamana 115-120 km tunnissa = ^35-40 kilsaa ylinopeutta. Reilun kilometrin kuluttua sankarimme olikin sitten jo samoissa valoissa.

Olen aina saanut kuulla, että elämässä pärjää pitkäjänteisyydellä, rehellisyydellä ja hyvillä tavoilla. Pakko vain kysyä, että miten sankarimme on 1) saanut työpaikan 2) saanut katon pään päälle 3) saanut ostettua auton 4) mahdollisesti perustanut perheen 5) ja yleensäkin miten vitussa nämä apinat oikein voivat menestyä elämässä?
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Milhouse Nixon kirjoitti:
Kehä II:sta Isoon Omenaan ajelimme klo 12.30 tänään mamma kyydissä. Alueella on 80-kilometrin nopeusrajoitus ja tunnetusti vasemman puolista kaistaa pääsee määränpäähän. Joka tapauksessa mittarini näytti tuolla vasemmalla kaistalla "normiylinopeuden" eli 100-kilometriä tunnissa, kunnes yhtäkkiä uudehkon Avensiksemme perään liimautui kiinni tumma tila-auto. Kuski alkoi vilkuttaa valojaan aggressiivisesti vaatien tietä. Ei siinä mitään, lopulta oikealta ohi...
Aika moni luulee että näillä kehäteillä ajetaan samoilla säännöillä kuin moottoritiellä tai luulevat kehäteitä moottoriteiksi. Vasen kaista ei ole ohituskaista, moottoritiellähän se on.
Nuijat.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Katselin tuossa eräs päivä (taisin olla matkalla Tappara-HIFK-matsiin) liikennevaloissa mielenkiintoista tilannetta. Itse odotin valojen vaihtumista, että pääsen risteyksestä ajamaan suoraan yli, kun vasemmalta ajoi auto suoraan yli risteyksen ja oikealta puoleltani oli auto tulossa nuolivaloista vasemmalle (eli tulosuuntaani). Voimakkaat jarrutukset ja kolarilta vältyttiin. Oudointa tilanteessa on kuitenkin se, että jarrutusten alkaessa vaihtui minulle vihreä valo. Eli sekä oikealta että vasemmalta tulevat ajoivat ilmeisesti punaisia päin. En usko, valot olisivat seonneet, onko se mahdollistakaan.

Tarkennukseksi vielä, että autoni oli siis paikallaan koko sen ajan kuin nämä kaksi jästiä olivat risteysalueella. Vasta silmiä hieraistuani lähdin liikkeelle.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuossa hiljan työpäivän keskellä ajoin sattumalta useamman kilometrin tuntemattoman mustan/tummaväritteisen Mersun perässä Tampereen lähes-keskusta-alueella, jossa yhtenevä taipaleemme piti sisällään useita kääntymisiä sekä vasemmalle että oikealla, erilaisia ryhmittymisiä sekä poikkeusristeyksen. Kertaakaan, ei edes yhden vitun vilkautuksen vertaa, tämä ylimielinen paska ei käyttänyt vilkkua. Miksi vilkun käyttäminen on niin helevetin vaikeaa, jos ajaa mersulla? On toki fiksujakin mersukuskeja, mutta vuosien henk.koht. havaintojeni mukaan isoin prosentti kusipäisistä liikenteenkäyttääjistä omistaa keskivertoa kalliimman auton. Mikähän siinä on? Muuttuuko itsetunto automaattisesti pari pykälää ylemmyydentuneen puolelle, kun saa hommattua bränikän merseedeksen perseensä alle. "Mulla on mersu, mää ajan niinkuin mua huvittaa. Sovittakaa te köyhät ajolinjanne minun ylhäisyyteni mukaan"
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
TuleeEnnenaikaisesti kirjoitti:
Tuossa hiljan työpäivän keskellä ajoin sattumalta useamman kilometrin tuntemattoman mustan/tummaväritteisen Mersun perässä Tampereen lähes-keskusta-alueella, jossa yhtenevä taipaleemme piti sisällään useita kääntymisiä sekä vasemmalle että oikealla, erilaisia ryhmittymisiä sekä poikkeusristeyksen. Kertaakaan, ei edes yhden vitun vilkautuksen vertaa, tämä ylimielinen paska ei käyttänyt vilkkua.
Pätkäisin vähän pois lainauksesta ettei napsahda pitkästä lainasta ja lyhyestä vastauksesta penalttia.
Mersuissa tuppaa olemaan niin, että vilkut saa sitten kun auto on kokonaan maksettu, sama pätee valojen suhteen. Kai se on niin jotta osa kuskeista uskoo ajavansa niin hienolla autolla että se kyllä huomataan, vaikka olisi joku ikivanha taksimersu.
 

Aatos

Jäsen
Siviilipoliisi auto roikkui puskurissa partirallaa 15 km, piti aivan liian pientä etäisyyttä perheemme autoon, vanhalla kolmostiellä. Nostin pikkuhiljaa nopeutta (80 km/h alue) noin sataseen. Ihmettelin kun ei mennyt ohi, otti vaan pannuun kun roikkuu perässä.

Ja avot, siniset valot syttyivät, 115 euron lasku kouraan. Hermot paloi, ja tuli sanottua, että voisitte työntää laput perseeseen. Lisäksi lupasin avittaa työpaikalla ko. herroja (ensiapu) aina kun mahdollista. Tapaamme työ vuoksi silloin tällöin.

Ihme kyllä tähän ei reagoitu, olisi ollut varmaan syytä. Tätä edelsi aivan asiallinen keskustelu poliisin autossa, kerroin kantani - mielestäni aivan asiallisesti. En kiistänyt syyllisyyttä ylinopeuden suhteen, annoin palautetta provosoinnista.

Nyt minustakin tuli teiden ritari !
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Aatos kirjoitti:
Siviilipoliisi auto roikkui puskurissa partirallaa 15 km, piti aivan liian pientä etäisyyttä perheemme autoon, vanhalla kolmostiellä. Nostin pikkuhiljaa nopeutta (80 km/h alue) noin sataseen. Ihmettelin kun ei mennyt ohi, otti vaan pannuun kun roikkuu perässä.

Ja avot, siniset valot syttyivät, 115 euron lasku kouraan. Hermot paloi, ja tuli sanottua, että voisitte työntää laput perseeseen. Lisäksi lupasin avittaa työpaikalla ko. herroja (ensiapu) aina kun mahdollista. Tapaamme työ vuoksi silloin tällöin.

Ihme kyllä tähän ei reagoitu, olisi ollut varmaan syytä. Tätä edelsi aivan asiallinen keskustelu poliisin autossa, kerroin kantani - mielestäni aivan asiallisesti. En kiistänyt syyllisyyttä ylinopeuden suhteen, annoin palautetta provosoinnista.

Nyt minustakin tuli teiden ritari !

Tunnen muuten tapauksen, jossa vastaavanlaisen provosoinnin jälkeen annettu sakkolappu kumottiin käräjillä. Poliisiauton kuvaamaa videota oli katseltu ja todettu että edellä ajanut kaveri yritti mm. vilkulla antaa merkkiä että ohi sopii mennä. Sitten nosti nopeutta päästäkseen perskärpäsistä eroon, jonka jälkeen pysäytettiin ja lyötiin sakkolappu kouraan. En sitten osaa sanoa miten kalliiksi tulee jos käräjien päätös ei ole kumoava. Kai siinä jotain oikeuskuluja joutuu maksamaan.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Vaikka veljeni onkin ihan kaistapää autolla ja varsinkin moottoripyörällä ja hänellä on sakkolappuja enemmän kuin ajovuosia autolla niin olen kerran istunut hänen kyydissään kun ajeli ihan rauhallisesti ja kyylät sitten provosivat lapun kouraan. Tämä on myös yksi syy, miksi en arvosta yhtäkään järjestyspoliisia. Muitakin syitä löytyy.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aatos kirjoitti:
Siviilipoliisi auto roikkui puskurissa partirallaa 15 km, piti aivan liian pientä etäisyyttä perheemme autoon, vanhalla kolmostiellä. Nostin pikkuhiljaa nopeutta (80 km/h alue) noin sataseen. Ihmettelin kun ei mennyt ohi, otti vaan pannuun kun roikkuu perässä.

Mikäköhän logiikka tossa on? Joku ajaa takapuskurissa kiinni niin nostanpa nopeutta? Jotta tilanne muuttuisi entistä vaarallisemmaksi? Ihan oikein, että sakottivat, toki toinen poliisi olisi voinut samalla sakottaa poliisiauton kuskia liian lähellä ajamisesta.

Itse ainakin toimin juuri päinvastaisella tavalla: jos joku idiootti roikkuu takapuskurissa, niin hidastan nopeutta reilusti alle nopeusrajoituksen – ihan vaan vittuillakseni, ja onhan se myös turvallisempaa toimia näin, kun peräänajon riski on ilmeinen.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jermu kirjoitti:
Itse ainakin toimin juuri päinvastaisella tavalla: jos joku idiootti roikkuu takapuskurissa, niin hidastan nopeutta reilusti alle nopeusrajoituksen – ihan vaan vittuillakseni, ja onhan se myös turvallisempaa toimia näin, kun peräänajon riski on ilmeinen.

Samoin toimin minäkin toisinaan. Monesti asia menee loppujen lopuksi puskurissa roikkujalle perille kun vauhtia tarpeeksi laskee.

Autokoulussahan opetettiin, että jos takana tulija ei huolehdi turvavälistä ja ajaa liian lähelle, niin silloin pitää oma vauhti sovittaa sellaiseksi, että turvaväli on riittävä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tulipa tuosta puskurissa roikkumisesta mieleen yksi muutaman vuoden takainen tapaus, jonka jälkiselvittelyä tuli seurattua:

Kiireinen suomalainen rekkakuski oli eräässä läntisessä naapurimaassamme osunut ajelemaan erään 80 kmh nopeusrajoituksesta tiukasti kiinni pitäneen henkilöauton perässä. Rekkamies oli sitten alkanut hiillostaa edessään ajanutta kuskia, joka reagoi hiljentämällä vauhtia entisestään. Rekkamies oli sitten lopulta vauhdin pudottua melkein kävelyksi polttanut päreensä ja pukannut henkilöautoa takapuskuriin.

Tämän jälkeen henkilöauton kuski oli kaivanut esiin poliisilätkän (!) ja alkanut huiskutella sitä ikkunasta, jolloin molemmat autot olivat pysähtyneet. Kun poliisimies oli päässyt autostaan ulos ja tullut jututtamaan rekkamiestä, oli tämä lähtenyt uudestaan liikkeelle ja nipsaissut rekallaan poliisimiehen siviiliautosta auki jääneen etuoven irti...

Rekan matka päättyi sitten massiiviseen tiesulkuun muutamaa kymmentä kilometriä myöhemmin.

Yllättävää kyllä sakoilla ja ajo-oikeuden menettämisellä ko. maassa tämä suomalainen teiden sankari tempustaan selvisi, koska oli sentään ollut aivan selvin päin.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Shejbal kirjoitti:
Samoin toimin minäkin toisinaan. Monesti asia menee loppujen lopuksi puskurissa roikkujalle perille kun vauhtia tarpeeksi laskee.

Autokoulussahan opetettiin, että jos takana tulija ei huolehdi turvavälistä ja ajaa liian lähelle, niin silloin pitää oma vauhti sovittaa sellaiseksi, että turvaväli on riittävä.

Tuo perässä roikkuminen on kyllä eräs vittumaisimmista tempuista liikenteessä.. Varsinkin kun ei ole edes aikeita mennä ohi. Itse käytän myös tuota vauhdin hidastamista.. Yksi erittäin tehokas keino on myös se, että iskee takasumarit päälle. Yleensä ne häikäisevät sen verran, että ajaa hieman kauempana. Tosin on sitäkin tullut koettua, että kun on itse laittanut takasumarit päälle niin sitten takana ajava on ajanut pitkät päällä aivan perseessä. Silloin meinasi itselläkin palaa käämit.
 

komisario

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ray Bourque, Man Utd
Kyllähän perässä roikkuminen aiheuttaa turhia riskitilanteita, ja vaikka kaiken näköisiä kamppanijoita on ollut ja jaellaan heijastinta ja tarraa jossa seisoo muista turvaväli tai muuta vastaavaa, niin eipä se kaikille tunnu uppoavan.
Jonkin verran autoilleena tullut huomattua että ruuhka-aikoina ei kannata turvavälistä uneksiakkaan, jos vähän jätät väliä niin siihen joku täräyttää autonsa välittömästi.
Se onko perässäroikkuja parempi karistaa kaasua painamalla vai vilkuttelemalla jarruvaloja ja vauhtia hiljentämällä on jokaisen omassa harkinnassa. Itse painan mieluummin kaasua kuin aiheutan lisää vaaratilanteita.
Toinen lukunsa on autoilijat jotka ajelevat turhauttavan hiljaa ja ihmettelevät kun joku roikkuu perässä kiinni. Tälläiset autoilijat aiheuttavat riskitilanteita, koska ne autoilijat jotka haluavat ajella rajoitusten mukaan joutuvat ohittamaan kyseisen autoilijan, lisäksi ko. autoilija ruuhakuttaa liikennettä. Monesti nämä autoilijat eivät edes ymmärrä antaa tietä muille vaan köröttelevät keskiviivan tuntumassa omaa nopeuttaan. En ymmärrä sellaisia ihmisiä jotka eivät esim moottortitiellä aja sitä 120/100 km/h, he voisivat aivan hyvin ajella pienempiä teitä jossei kiire mihinkään ole tai olla ajamatta kokonaan jos taidot tai itseluottamus eivät sitä salli.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Speedye kirjoitti:
Yksi erittäin tehokas keino on myös se, että iskee takasumarit päälle. Yleensä ne häikäisevät sen verran, että ajaa hieman kauempana. Tosin on sitäkin tullut koettua, että kun on itse laittanut takasumarit päälle niin sitten takana ajava on ajanut pitkät päällä aivan perseessä. Silloin meinasi itselläkin palaa käämit.

Ketä häikäisee yksi (ok, joissakin tapauksissa kaksi) takasumuvalo(a)? Itseäni ei ainakaan, tosin varon niiden käyttämistä jos joku ajaa takana sillä herkkäsilmäisiä jeesustelijoita tuntuu riittävän.

Itsekin hyvin lähellä hitaampia autoilijoita ajavana antaisin saman neuvon kuin ylempänä kirjoittanut; jos ei ole kiire niin antakaa sitten tietä niille joilla on kiire. Sen voi tehdä esim. valitsemalla pienemmän tien, väistämällä pientareelle tai bussipysäkille tai kaikkein suositelluimmin huomauttamalla takana tulijaa ohitusmahdollisuudesta vilkulla ja hidastamisella potentiaalisessa ohituspaikassa.

En ole muuten törmännyt koskaan tässä ketjussa mainittuihin takana valojen vilkuttelijoihin, viihtynevätköhän sitten vain muilla kuin minun käyttämilläni moottoriteillä? Tai sitten osaan antaa heille tietä...
 
Itselläni sappi kiehahtaa useimmiten:

-esim. Hervannan valtaväylää ajaessa, on ohittamassa vasemmalla kaistalla, niin takaa joku älypää tulee kaahaten oikealta ohi ja puskuria viistäen minun eteeni vasemmalle kaistalle ohittaen auton, jota itsekin olin ohittamassa (tosin ihan vaan hivenen hitaammalla vauhdilla)

-"Miks tällaisia autoja valmistetaan, jos näillä ei saa ajaa kovaa" -asenteen omaavat ovat liikkeellä. Olisipa enemmän poliiseja tutkineen liikenteessä.

-Jo moneen kertaan täälläkin mainitut, jotka eivät vain osaa sitä vilkkua käyttää. Ehkäpä se pyyhkijöiden vipu hämää jotenkin.

-Motarilla viime sunnuntaina. Olin kaverin perässä ajelemassa Hämeenlinnaan (itse en tiennyt päämäärän sijaintia, joten piti seurata), ja motarilla ohitimme hitaammin ajaneen Opelin ja menimme hänen eteen. No ei varmaan kymmentä sekuntia mennyt kun tuo Opel sitten meni molempien ohi (repsikkana ollut muija kyyläs nenä kiinni lasissa meihinpäin) ja meidän eteen - ja luonnollisesti hidasti vauhtinsa.
No hetken päästä oltiin taas siinä tilanteessa, että ohitimme, koska Opel pudotti vauhtiaan (meillä nopeus koko ajan tasainen, kiitos vn-säätimen). Ja taas sama tilanne; ohitettuamme Opelin, se ohitti heti perään molemmat. Ja muija taas kyylää. No tämän jälkeen onneksi tulikin ramppimme ja poistuimme motarilta...
Onko se jotenkin itsetuntoa alentavaa ajaa toisen perässä...??

Onhan noita tilanteita muitakin, ja itsekin varmasti syyllistyn virheisiin liikenteessä.
 

Aatos

Jäsen
Jermu kirjoitti:
Mikäköhän logiikka tossa on? Joku ajaa takapuskurissa kiinni niin nostanpa nopeutta? Jotta tilanne muuttuisi entistä vaarallisemmaksi? Ihan oikein, että sakottivat, toki toinen poliisi olisi voinut samalla sakottaa poliisiauton kuskia liian lähellä ajamisesta.

Kaksi lasta takapenkillä tekivät olon epämukavaksi, eikä kuivalla ja melko suoralla tiellä, jossa muuten kesällä satasen nopeus, tuntunut tuo vauhti älyvapaalta rässimiseltä.

Annoin kyllä herroilla mahdollisuuden mennä ohi useampaan otteeseen, joten nostin nopeutta ja se asettui vakionopeussäätimellä siihen n. 100km/h. Ilmeisesti kun nopeuteni vakiintui, päätti Liikkuvan Poliisin partio ottaa minut sivuun.

Soitin asiasta poliisilaitokselle, ja sain itse asiassa hyvää kohtelua. Myönsivät, että tällaisia tapauksia on joskus ollut, ja on jopa kumottu oikeussalissa, kuten tuossa aikaisemmikin joku mainitsi.

Maksettu kuitenkin on, ja kyllähän tuo pattiin ottaa, niin en ole raharikas, mutta en aio eteenpäin viedä. Silti aion vielä keskustella asiasta, kunhan töissä nämä veljekset nään. Laittakaa ihmeessä viestiä tähän, jos mielessä jotain on,sillä aion vihjaista, keskustelusta täällä. Pääasiassa Esim. Liikkuva Poliisi tekee hyvää työtä, mutta joka työyhteisöön mahtuun oman linjan vetäjiä, ja joskus on huonompia päiviä.

Eli kaiken kaikkiaan olen sinut asian kaaaaaaaaaaaaaarrrrgggggggggghhhhh......come and take me away, ha haa.

Väsyneet Kädet kirjoitti:
No hetken päästä oltiin taas siinä tilanteessa, että ohitimme, koska Opel pudotti vauhtiaan (meillä nopeus koko ajan tasainen, kiitos vn-säätimen). Ja taas sama tilanne; ohitettuamme Opelin, se ohitti heti perään molemmat. Ja muija taas kyylää. No tämän jälkeen onneksi tulikin ramppimme ja poistuimme motarilta...
Onko se jotenkin itsetuntoa alentavaa ajaa toisen perässä...??

Onhan noita tilanteita muitakin, ja itsekin varmasti syyllistyn virheisiin liikenteessä.

Tähän omituiseen ilmiöön törmää yllättävän usein, ja sen huomaa tuon vakionopeussäätimen ollessa päällä. Joillakin on vain pirunmoinen tarve ajaa siiheen eteen, eikä siinä mitään, mutta kun alkaa taas nopeus tippua. Ja itse ainakin tarkoitan ihan sallituja ajonopeuksia, kuin varmaan myös Väsyneet Kädet.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös