Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 564
  • 13 197

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Murmeli kirjoitti:
Lappeenrannassa on nykyään yksi uusi (uusi ja uusi mutta..) risteys, jossa paikkakuntalaiset eivät osaa ajaa sitten millään. Kyseessä on Mutkakadun ja Kauppakadun risteys, jossa Mutkakatu yhdistyy Kauppakatuun siten, että Kauppakatua ajavilla on väistämisvelvollisuus.
Samanlaiset kokemukset tuosta paikasta, lisä"vaikeutta" tuohon tuo vielä se että mutkakatua pitkin tulee tuohon kaksi kaistaa, monet tuntuvat kuvittelevan että mutkakadulta tullaan vain yhtä kaistaa pitkin ja kauppakatua pitkin tuleva voi kääntyä sisemmälle kaistalle väistämättä. Näinhän tuo kuitenkaan ei ole.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Olen samaa mieltä kanssanne siitä, että jengi ei oikein tunnu sisäistävän tuota risteystä kunnolla, mutta kuten aina, palautetta pitäisi laittaa ennemmin kyseisen risteyksen suunnittelijoille kuin kuskeille. Se on ihan perseestä se risteys. Vähän väliä ihan tukossa vielä kaikenlisäksi. Liikenne kauppakatua Myllymäkeen päin kun on joskus ihan liian vilkasta sen risteyksen vetoon nähden.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Markku "Uusis" Uusipaavalniemi pisteli tuossa alkuiltapäivästä Helsingin Oulunkylässä menemään melko huoletta. Ensin vapaamuotoista autoilua Moottoriajoneuvoilla ajo kielletty-merkin vaikutusalueella ja tämän jälkeen kahdesta risteyksestä ilman vilkkua.

Ei tuo nyt ketään idiootiksi toki tee, mutta tulevana kansanedustajaehdokkaana ja nykyisenäkin julkisuuden henkilönä melko arveluttavaa toimintaa. Ja havainto siitä, että kyseessä todella oli Uusis, on sataprosenttinen.

Arvatkaapa muuten minkä merkkisellä autolla Markku ajeli???
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Murmeli kirjoitti:
Lappeenrannassa on nykyään yksi uusi (uusi ja uusi mutta..) risteys, jossa paikkakuntalaiset eivät osaa ajaa sitten millään. Kyseessä on Mutkakadun ja Kauppakadun risteys, jossa Mutkakatu yhdistyy Kauppakatuun siten, että Kauppakatua ajavilla on väistämisvelvollisuus.

Tuossa risteyksessä en ole ajanutkaan, sen verran vähän tulee lpr:ssa nykyään liikuttua. Mutta tekstisi perusteella sekaannuksen kyllä ymmärtää, Kauppakatu on kuitenkin koko kaupungin halkaiseva katu, ja Mutkakatu on varsin lyhyt pätkä jota aiemmin aika harvat käyttivät. Lappeenkadun rakennustöiden yhteydessä tämä vanha ajattelutapa jäi historiaan ja Mutkakadusta tuli tärkeä väylä Lappeenkadulta Kauppakadulle. Siksi siis myös muutokset väistämisvelvollisuuksissa.

Lappeenrannan liikennesuunnittelussa on paljon kukkasia. Sitkeä huhu kertoo mm, että lauritsalan kiertoliittymän näköinen risteys (jossa väistämisvelvollisuudet menevät juuri päinvastoin kuin normaalissa kiertoliittymässä) olisi suunniteltu niin, että kaupungin varikolta tilattiin bussi kiertämään ympyrä paikassa johon risteys aiottiin rakentaa jotta nähtiin, kuinka suuri risteyksestä tulisi tehdä.

Helsingintien yksikaistaisuus jaksaa edelleen ihmetyttää, samoin kuin kaksikaistaiset osuudet jotka ilman ennakkovaroitusta ovatkin yksikaistaisia, ilman viivoituksia tai liikennemerkkejä. Kauppakatu sentään alkaa olla koko pituudeltaan laitettu juuri sellaiseksi kuin kuuluukin, josta propsit. Tarpeeksi kun tekee, niin joskus onnistuukin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Schwalbe kirjoitti:
Markku "Uusis" Uusipaavalniemi pisteli tuossa alkuiltapäivästä Helsingin Oulunkylässä menemään melko huoletta. Ensin vapaamuotoista autoilua Moottoriajoneuvoilla ajo kielletty-merkin vaikutusalueella ja tämän jälkeen kahdesta risteyksestä ilman vilkkua.
Ei voi pitää paikkaansa! Ei Uusis tuolla tavalla. Sen oli pakko olla Matti Vanhanen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
#28 kirjoitti:
Tarkennan sen verran että kyllä raskaalta liikenteeltäkin vaaditaan pelisilmää noissa ohituksissa. Siihen vaan tiuskaisin takaisin kun ipa rules vaati rekoille sun muille täydellistä ohituskieltoa raskain sanktioin.

Huoh.

Edelleen moottoritiellä. Tämä käytäntöhän on Saksan baanoilla voimassa klo 06-22 välisenä aikana, vaikka siellä on kolme kaistaa käytössä.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tulppu kirjoitti:
Helsingintien yksikaistaisuus jaksaa edelleen ihmetyttää, samoin kuin kaksikaistaiset osuudet jotka ilman ennakkovaroitusta ovatkin yksikaistaisia, ilman viivoituksia tai liikennemerkkejä. Kauppakatu sentään alkaa olla koko pituudeltaan laitettu juuri sellaiseksi kuin kuuluukin, josta propsit. Tarpeeksi kun tekee, niin joskus onnistuukin.
Helsingintietä on on laajennettu tässä syksystä vanhan LUM:n kiskan risteyksestä Sammonlahden risteykseen asti niin että Sammonlahteen kääntyy oma kaistansa jonka ei tarvitse seisoa valoissa Sammonlahdesta tulevia odottelemassa. Fiksu uudistus. Helsingintien reunusta on raivattu kyllä tässä vähän pidemmältäkin Kourulaan päin, pohdinkin tuossa jokin aika sitten että enteilisiköhän tämä koko tien kaventamista kaupunkiin asti - sitä se kieltämättä kaipaisi.

Tuo Murmelin puhuma mutkakadun ja kauppakadun risteys ja koko tuo alue on kyllä suunniteltu aivan päin persettä; valojakaan ei voi laitella koska 10 metrin päässä on sitten seuraava isompi valoristeys joka sekin varmaan tulee tuon alueen valmistuttua olemaan melkoisen turha solmukohta.
 

kyllvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, EA-Sports, Perttulan Riento RY
ipa rules kirjoitti:
Huoh.

Edelleen moottoritiellä. Tämä käytäntöhän on Saksan baanoilla voimassa klo 06-22 välisenä aikana, vaikka siellä on kolme kaistaa käytössä.

Tänään Hämeenlinnantiellä joku helvetin jakeluautolla ajava apina lähti
Klaukkalan liittymän kohdalla ohittamaan hiekkarekkaa, ohitus kesti varmaan
5 minuuttia, koska ohitse tuo urpo pääsi Keimolan Nesteen kohdalla.
Mikähän tuossa oli kuskilla ajatuksena? Kun sen auto kulki 1km/h nopeammin?
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tulppu kirjoitti:
Helsingintien yksikaistaisuus jaksaa edelleen ihmetyttää, samoin kuin kaksikaistaiset osuudet jotka ilman ennakkovaroitusta ovatkin yksikaistaisia, ilman viivoituksia tai liikennemerkkejä. Kauppakatu sentään alkaa olla koko pituudeltaan laitettu juuri sellaiseksi kuin kuuluukin, josta propsit. Tarpeeksi kun tekee, niin joskus onnistuukin.

Nythän tuo Helsingintien ja Skinnarilankadun risteyksen kaupunginpuoleinen pätkä muuttui jo kolmikaistaiseksi, eli kapungista Skinnarilaan tullessa on viimeinen liikennevalojen väli Helsingintiestä kaksikaistainen. Toimii muuten ihan mallikkaasti, mutta osa autoilijoista ei tajua, että samalla korvattiin oikealle kääntyviltä liikennevalot kolmiolla. Nyt siihen osa oikelle kääntyvistä kuskeista jää venailemaan, vaikka mitään estettä kääntymiselle ei olisi.

Lappeenrannan liikennejärjestelyista kyllä samaa mieltä, todella ihmeellisiä ratkaisuja ympäri kaupunkia.

Moottoriteillä ohittamisesta yleisesti, hirveä "minäminäminä" -ajattelumalli elää Suomessa. Tuossa pari viikkoa sitten ajelin Helsinkiin ja Porvoon motarilla painelin ihan reipasta vauhtia muutamasta rekasta ja pikkuautosta ohitse, vauhtia mittarin mukaan ~125-130km/h. Toisen rekan kohdalla perään ilmestyy toinen henkilöauto, joka tulee lopulta ihan puskuriin kiinni. Kun en ihan heti vaihtanut toiselle kaistalle (omasta mielestä märällä kelillä on reilua kuroa vähän sitä eroa ohitettuun autoon, ennenkun heittää takaisin oikealle kaistalle), alkoi hirveä valojen vilkuttelu ja puskuriin tultiin näppituntumalle. Ei saatana miten fiksua toimintaa.

Toinen mikä ärsyttää, on etusumuvalojen käyttö pimeällä, jos ei ole oikeasti sitä sumua, paistavat hyvin usein vittumaisesti vastaantulijaa silmiin ja konkreettinen hyöty sumuvaloista pimeällä on melko pieni.

Ammattiautoilijoista lähinnä positiivisiä kokemuksia, suurimmaksi osaksi maanteiden herrasmiehiä.
 

#28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
ipa rules kirjoitti:
Huoh.

Edelleen moottoritiellä.

Huoh.

Moottoritie on edelleen käytännössä ainoa paikka missä raskaaksi liikenteeksi luettavilla vehkeillä pystyy ohittamaan. Aika seppä olet jos rekalla suoritat turvallisen ohituksen jollain mäkisellä maantiellä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sinä punaisen pakettiauton kuljettaja, joka törttöilit tänään Raumalla. Älä saatana näyttäydy enää näillä nurkilla ainakaan minun nähteni. Luultavasti vieraspaikkuntalainen hoopo oli kyseessä, sillä sen verran onnettomasti äijä ajeli perjantaina iltapäivällä pienen kotikaupunkini ruuhkaissassa keskustassa.

Olin etsimässä tyhjää parkkiruutua Savilanpuistosta, kun tämä dorka ajeli kapeaa yksisuuntaista katua minua vastaan. Ei tajunnut vaikka vilautin valoja ja keskisormea. Kiersin korttelin uudestaan ja tulin samalle kadunpätkälle, niin nyt se pässi oli saanut pakunsa keulan osoittamaan oikeaan suuntaan. Hän löysi tyhjän ruudun, mutta löi odottamatta pakin päälle, kun odotin hänen takanaan. Mulkero nosti kytkintä ja peruutti päin etupuskuriani, vaikka hakkasin äänitorvea noin viisi sekuntia sitä ennen.

Onneksi ei jälki ollut paha, mutta sillä hetkellä mieli tehdä tehdä pahaa jälkeä sille pakun kuskille, jolla ilmeisesti oli kova kiire toimittaa tavaraa johonkin putiikkiin ja parkkipaikan haku oli hieman liian vaativa tehtävä siinä vaiheessa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Ei voi kuin ihmetellä ihmisten typeryyttä.. Kauhea kiire ja jokaisesta sekunnista taistellaan kynsin ja hampain. Kiilaillaan ahtaisiin väleihin ja tehdään todella typeriä ohituksia.

Tajuaako ne idiootit (joihin lukeutuu perheen äitejä ja isiä), että se yksi saatanan typerä kiilaus tai hasardi ohitus ruuhkassa tuo heidät vain muutaman sekunnin aiemmin kotiin (joissain tapauksissa toki pahimmillaan sairaalan kautta tai poliisin pikavoitto kourassa vähän myöhemmin).

Olisi hauska tietää mitä liikkuu jonkun 40 vuotiaan naisen (tai kenen tahansa) päässä juuri sillä hetkellä, kun hän kiilaa 2m pituiseen rakoon, kun on saanut jonkun pakkomielteen päästä yhdesta autosta ohi, joka ei ruuhkan takia voi ajaa kovempaa, vaikka mahdollisesti haluaisikin. Näin siis mm. kävi itselleni tänään.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eddie kirjoitti:
Olisi hauska tietää mitä liikkuu jonkun 40 vuotiaan naisen (tai kenen tahansa) päässä juuri sillä hetkellä, kun hän kiilaa 2m pituiseen rakoon, kun on saanut jonkun pakkomielteen päästä yhdesta autosta ohi, joka ei ruuhkan takia voi ajaa kovempaa, vaikka mahdollisesti haluaisikin. Näin siis mm. kävi itselleni tänään.

"kiilaa 2m rakoon". Ziisus. Jos ei ollut ohituskieltoaluetta, niin kumpikohan tuossa teki väärin: se joka ohitti, vai se, joka ajoi 2 m päässä edessäolevan takapuskurista?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jermu kirjoitti:
"kiilaa 2m rakoon". Ziisus. Jos ei ollut ohituskieltoaluetta, niin kumpikohan tuossa teki väärin: se joka ohitti, vai se, joka ajoi 2 m päässä edessäolevan takapuskurista?

Eiköhän tuossa ollut pointti se, että mitä hyötyä on ohittaa jonossa yksi auto, kun se ei sitä matkantekoa jouduta millään tavalla?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
viva la France

Onneksi meillä Suomessa ei ole sattunut vielä vastaavia mällejä. Tai no olihan silloin viime talvena Hesan seudulla. Tuollaiset kolarit ovat etelä- ja keskieuroopassa aikasta yleisiä, johtuen kovista vauhdeista ja olemattomista turvaväleistä

Yksi asia on kuitenkin poikeuksellinen. Eurooppalaiset varottavat takana tuleviaan vaarasta esim paikallaan seisovasta autojonosta hätävilkuilla. Autoilija sammuttaa vilkut kun takana tuleva sytyttää omansa. Näin "varoitusaalto" eteneee taaksepäin. Vastaavaa ei Suomessa ole.
 
Viimeksi muokattu:

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Tänään käännyin motarille, itse käännyin siis oikealle ja toisesta suunnasta tuli joku toinen jolla oli sama aikomus. Mullahan oli tietysti etuajo-oikeus mutta juustokorva puski vaan törkeellä tavalla eteen. Saatanan lippalakkipappa puski saksan ladallaan minkä pääsi kiihdytyskaistaa mutta joutui antautumaan kun päästin isolohkon valloilleen, Muahahahahaaaaa. Sinne jäi äijä ruman muijansa kanssa. Yleensä ajelen niin rauhallisesti mutta välillä kilahtaa kun joku urpo ajelee piittaamattomasti. Normaalisti ajelen fillarilla mutta näin viikonloppusin pääsen auton rattiinkin, jos pyöräillessä pitäisi joka kerta oikeuksistaan kiinni olisi joka viikko polilla tai jopa montussa.
 

Glove

Jäsen
Miksi niitä pitkiä valoja ei voi vaihtaa lyhyille tarpeeksi ajoissa? Ajelin tänään reilut sata kilsaa pimeetä tietä ja ainakin joka toinen poltti niitä keulalla olevia Hellan valoja melkein kohtaamiseen asti. Menee muutama sekunti ennen kuin silmä taas tottuu vain omien valojen valaistukseen kohtaamisen jälkeen. Onneksi ei sattunut jalankulkijoita tai hirviä olemaan liikenteessä noina sokeina hetkinä.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Glove kirjoitti:
Miksi niitä pitkiä valoja ei voi vaihtaa lyhyille tarpeeksi ajoissa? Ajelin tänään reilut sata kilsaa pimeetä tietä ja ainakin joka toinen poltti niitä keulalla olevia Hellan valoja melkein kohtaamiseen asti. Menee muutama sekunti ennen kuin silmä taas tottuu vain omien valojen valaistukseen kohtaamisen jälkeen. Onneksi ei sattunut jalankulkijoita tai hirviä olemaan liikenteessä noina sokeina hetkinä.

Itellä oli myös tänään lähemmäs 150km pimeän ajoa. Ja täytyy nostaa hattua sille, että ihmisillä pitkät vaihtui ajoissa pois. Paras kikkahan tuohon on se, että peesaat jotakuta toista sopivalla etäisyydellä, niin ei tarvitse itse käyttää pitkiä ja vastaantulijatkin vaihtavat todennäköisesti ainakin sun kannalta ajoissa valot. No juu.. Huomenna vielä ajoa lähes yhtä paljon, saapi nähdä vedänkö sanat takaisin.

Mutta ei oikeastaan ole mitään pahaa sanottavaa liikenteestä joulun ajalta. Kiirellisiä ihmisiähän maanteillä näkee aina, mutta toisaalta onpahan jotain huvittavaakin katsottavaa, kun hirveä autoletka ja yksi siellä sitten hikisesti tekee ohituksia sen minkä kerkeää. Porukassa kiva sitten kelailla, että palaako herralla kinkku kotona vai onko vaimo synnyttämässä. Vai oliko se sittenkin janari Biltema-tuning-autolla?
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Grome kirjoitti:
Itellä oli myös tänään lähemmäs 150km/h pimeän ajoa.

Mutta ei oikeastaan ole mitään pahaa sanottavaa liikenteestä joulun ajalta. Kiirellisiä ihmisiähän maanteillä näkee aina,
Taisit olla itse se kiireinen.

Tämänvuotinen aattokeli oli kyllä sellainen, että pimeällä maantiellä oli melkein sama, oliko pitkät vai lyhyet päällä. Peesiinkään ei hiljaisella tiellä päässyt, vastaantulijoita riitti silti tasaisin väliajoin. Itse vaihdan pitkät pois, kun vastaantulijan pitkät häikäisevät. Melko usein vastustaja tekee saman sekunnin sisään. Ja jos itse tulee mutkaan sisäkurvin puolella, vaihdan aikaisemmin kuin ulkokurvissa. Sisäpuolelta tulevan valot kun haittaavat vastaantulijaa huomattavasti toista enemmän.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Glove kirjoitti:
Miksi niitä pitkiä valoja ei voi vaihtaa lyhyille tarpeeksi ajoissa? Ajelin tänään reilut sata kilsaa pimeetä tietä ja ainakin joka toinen poltti niitä keulalla olevia Hellan valoja melkein kohtaamiseen asti. Menee muutama sekunti ennen kuin silmä taas tottuu vain omien valojen valaistukseen kohtaamisen jälkeen. Onneksi ei sattunut jalankulkijoita tai hirviä olemaan liikenteessä noina sokeina hetkinä.

Itselle ainakin sattuu silloin tällöin ajellessa pitempiä matkoja, että pitkät "unohtuu" vaihtaa lyhyille auton tullessa vastaan. Eikä kyseessä nyt ole mitään sen kummempaa kuin se, että keskittyy välillä johonkin muuhunkin asiaan kuin liikenteeseen (esim juttelee jonkun kanssa tms). Pahoittelut tästä kaikille kärsineille, yritetään parantaa tavat. Kyllähän tuo pikkuhiljaa alkaakin olla selkäytimessä.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
emest kirjoitti:
Itselle ainakin sattuu silloin tällöin ajellessa pitempiä matkoja, että pitkät "unohtuu" vaihtaa lyhyille auton tullessa vastaan. Eikä kyseessä nyt ole mitään sen kummempaa kuin se, että keskittyy välillä johonkin muuhunkin asiaan kuin liikenteeseen (esim juttelee jonkun kanssa tms). Pahoittelut tästä kaikille kärsineille, yritetään parantaa tavat. Kyllähän tuo pikkuhiljaa alkaakin olla selkäytimessä.

Itseäni vituttaa melkein enemmän tuo toinen ääripää eli ne, jotka vaihtavat ne valot jossain kilometrin päässä ja alkavat vilkuttelemaan, jos ei saman tien itsekin vaihda. Sen verran on vuosien saatossa patoutunut vitutusta, että nykyään räpsyttelen samalla mitalla takaisin, jos leikkimään ruvetaan. Nuorempana tuollainen olisi voinut vielä läpi mennäkin, mutta ei enää näinä katuhaukka-aikoinani.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
wild wild west kirjoitti:
Kommentteja tästä kohtalosta.. Parkuuko äijä turhaan omista ylinopeuksistaan lehdessään, vai poliiseilta turhaa kyttäämistä..? ->http://www.ur.fi/artikkeli.phtml?id=19699


Periaatteessa pitää jo käydä vitun huono tuuri että noin mitättömistä ylinopeuksista kärähtää kolmesti vuoden sisään.

Harvemmin miliisi ainakaan minua on tuollaisista edes huomauttanut vaikka vastaan ovat ajelleet.

Tuo sakkorysä nyt on ihan selvä mutta nuo kaksi muuta hiukan ihmetyttävät. Eikö luulisi että on parempaakin tekemistä kuin kytätä tuollaisia nopeuksia aamulla kahdeksan aikaan.

Eli periaatteessa ihan turhaa kyttäämistä ja ajan haaskausta mutta kun kerran on laki niin...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
kettu666 kirjoitti:
Eli periaatteessa ihan turhaa kyttäämistä ja ajan haaskausta mutta kun kerran on laki niin...
40:n rajoitusalueet ovat usein mm. sellaisia, joilla liikkuu lapsia. Aamukahdeksalta tällaisella alueella lapset voivat kulkea esim. koulumatkalla. 62 km/h 40:n alueella on 55%:n ylinopeus. Vastaa 124 km/h 80:n alueella tai 155 km/h 100:n alueella.

Se ei todellakaan ole mikään pikkujuttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös