Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 995 976
  • 12 254

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt on pakko avautua tännekin, eilen kävi niin vittumainen juttu tuolla Hietaniemessä, että suututtaa vieläkin kun asiaa ajattelee.

Etsin siis pysäköintipaikkaa Hietaniemen hautausmaan lähistöltä, kun oli tarkoitus mennä junioreiden kanssa viemään pari kynttilää sopiviksi katsomilleni haudoille. No, portin lähistöltä löytyykin luvallinen tienvarsipaikka kahden suojatien välistä. Jätän auton sellaiset 4,9 metriä suojatien taakse, jotta perääni mahtuu pysäköimään vielä yksi auto ilman että se jää osittain suojatielle.

Kun tulemme takaisin autolle, on meidän kaaran perään pysäköity auto, ja kuten arvata saattoi, se oli hyvin lähellä, noin 15 sentin päässä peräpuskuristamme. Ei siinä mitään, mutta se, että joku runkkari Volvoääliö oli pysäköinyt wannabe-premiumkoppinsa automme eteen, siis välittömästi suojatien eteen, noin kymmenen sentin raolla meidän autoomme. Tilaa siis ruhtinaalliset 25 senttiä veivata limousine-kokoluokan Datsuni liikenteeseen, paha kohta jopa kaltaiselleni huippuluokan rattimiehelle. Ehti jo alkaa harmittamaan, kun taakse pysäköineen Sitikan kuski tulee paikalle, pahoittelee että jätti niin lähelle ja kertoo, että ei tuossa edessä kyllä silloin ollut tuota Volvoa kun hän paikalle saapui. OK, ei ongelmaa, kaveri ajaa matkoihinsa ja vapauttaa meidät motista.

Mutta terveisiä vaan J. Määtälle Espooseen. Kaltaisellesi itsekkäälle paskahousulle haluan toivottaa pahaa joulua. Toivottavasti muijasi antaa sinulle tippurin joululahjaksi. Ensi kerralla palkitsen vastaavan mulkkumaisuuden kolmemetrisellä naarmulla velkavetoisen bilikkasi kyljessä. Tai sitten en, koska sivistynyt kansalainen ei moista tee.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Schwalbe kirjoitti:
Ei siinä mitään, mutta se, että joku runkkari Volvoääliö oli pysäköinyt wannabe-premiumkoppinsa automme eteen, siis välittömästi suojatien eteen, noin kymmenen sentin raolla meidän autoomme.

Suututtiko sinua tässä mikään muu kuin se että eteesi pysäköinyt auto sattui olemaan Volvo?

Se, ettet jaksa tai osaa vekslata pirssiäsi pois kahden auton välistä tuskin lienee kenenkään muun vika kuin itsesi.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulppu kirjoitti:
Suututtiko sinua tässä mikään muu kuin se että eteesi pysäköinyt auto sattui olemaan Volvo?

Se, ettet jaksa tai osaa vekslata pirssiäsi pois kahden auton välistä tuskin lienee kenenkään muun vika kuin itsesi.

Olipa kommentti. Jos auto on pysäköitynä välittömästi suojatien eteen, niin se on törkeä temppu jo sellaisenaan, auton merkistä riippumatta. Ja valehtelematta, 25cm liikkumavaraa. Pitää aika kova automies olla jos siitä kolhimatta auton pois saa.

Tapauksessa minua suututti totaalinen välinpitämättömyys muita ihmisiä kohtaan. Se, että runkku ajoi Volvolla, ei yllätä. Niillä tuntuu pääsääntöisesti oikeasti olevan keltaista nestettä päässä. Toki on poikkeuksiakin...
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No haukutaan nyt sitten se kotka joka yritti ilmeisesti itsaria eilen, kun käveli suoraan eteeni Helsingin keskustassa. Hänellä punaiset, minulla vihreät, akka katsoo minun suuntaani, eli sikäli että ei ollut kepitön ja dogiton sokea, niin varmaan näki minun tulevan, ja eikun tossua toisen eteen ja melkein alle. Sain jarrutettua hieman ja koukattua naapurikaistan puolelta, joka onneksi oli tyhjä.

Eikä muuten askel hidastunut yhtään kun parinkymmenen sentin päästä koukkasin ohi?
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Syksyllä tunsin itseni aika idiootiksi liikenteessä.
Olin ekaluokkalaisten kanssa menossa retkelle, heidän opettaja meni edeltä ja minä viimeisenä vahtimassa että lauma pysyy kasassa.
Siinä oli sitten melko vilkas risteys jossa valojen vaihduttua vihreäksi lähdettiin parijonossa ylittämään tietä.
Valo vaihtoi punaiseksi ja huusin pysähtymään niitä jotka eivät olleet tielle ehtineet.
Kun taas valojen vaihduttua vihreäksi loppuryhmäkin pääsi tien yli, niin opettaja kävi sättimään kun ei tultu yhtä päätä tien yli.
En ollut ennen kuullutkaan, että ryhmänä saa ylittää tien valojen vaihduttua punaiseksi?
Toisen opettajan luokan kanssa liikkuessa kyllä piti pysähtyä heti kun jalankulkijoille vaihtuu punainen valo, joten hiukkasen ihmettelen että kumpi oli oikeassa.
 

Ronning #7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canucks
Iänikuiset ongelmat liikenneympyrässä jatkaa **tuttaa aina:
1. vilkunkäyttö; joko ei ollenkaan, liian myöhään tai sitten ympyrän sisään vilkuttaminen
2. turha hidastelu - ilmeisesti halutaan ajaa täysin tyhjään ympyrään, kun pitää odottaa se auto sieltä vastakkaiselta puolelta?

Sujuva liikenne, missä pelaa?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ronning #7 kirjoitti:
Sujuva liikenne, missä pelaa?

Ikuinen asia, mikä ei koskaan parane. Vilkun käyttö. Ei pelkästään jossain liikenneympyrässä ja kun jengi käsittäisi, että se nopeuttaa liikennettä monin paikoin kun sen vilkun laittaa hyvissä ajoin päälle. Helvetti, että sieppaa aina se kun jengi tyrkkää vilkun päälle kuin velvollisuudentunteesta kun auto on jo puoliksi kääntynyt. Jättäisi sitten laittamatta kokonaan. Ihan puhdasta vittuilua semmonen jo. Ei vaan mahdu kaaliin se, että mikä siitä vilkusta tekee niin pakkopullan. Luulisi, että itse tajuaisivat kun joskus itsekin varmasti joutuvat risteyksissä turhaan odottelemaan kun luulevat auton menevän suoraan, mutta yht'äkkiä kääntyykin edellisestä kohdasta tai vastaavaa. Vai onko se vaan sitten vitutuksen takaisinpurkamista?

nimin. Duunissa kaupunkirallia työkseen viitisen vuotta ajellut.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ronning #7 kirjoitti:
Iänikuiset ongelmat liikenneympyrässä jatkaa **tuttaa aina:
1. vilkunkäyttö; joko ei ollenkaan, liian myöhään tai sitten ympyrän sisään vilkuttaminen
2. turha hidastelu - ilmeisesti halutaan ajaa täysin tyhjään ympyrään, kun pitää odottaa se auto sieltä vastakkaiselta puolelta?

Sujuva liikenne, missä pelaa?
Suomessa on ilmeisesti liian vähän liikenneympyröitä ja siksi autoilijat eivät ole niihin tottuneet, koska niissä ajaminen tuntuu tuottavan todella paljon vaikeuksia.

Tuossa kotini lähellä on kaksi ympyrää niin, että menen mihin vaan, on melkein pakko ajaa ympyrästä. Siinä on tullut nähtyä kymmeniä erilaisia variaatioita vilkkujen käytöstä, joista tietenkin yleisin on olla vilkuttamatta ollenkaan. Ympyrässä pysähtyminen ja kolmion takaa tulevan väistäminen ei sekään ole harvinaista.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Kerrotaanpas tällainen läheltäpiti-tilanne, jota todistin tuossa joku aika sitten. Pysähdyin punaisiin valoihin yksinsuuntaisen ja kaksikaistaisen kadun vasemmalle kaistalle. Vasemmalta puolelta lähti mieshenkilö ylittämään tietä, kun jalankulkijoiden vihreä syttyi. Hän oli juuri meikäläisen auton oikean etukulman kohdalla menossa, kun vierestäni oikeaa kaistaa painoi menemään ihan surutta arviolta 70 vuotias pappa. Otteet olivat sen näköiset, että papalla ei todellakaan ollut minkäänlaista havainnointi- tai reagointikykyä tallella. Painoin vaan menemään ns. herran hallussa. Katua ylittäneen miehen ja auton välille jäi valehtelematta korkeintaan 10 cm eroa. En yhtään ihmettelisi jos kyseinen ukki vielä jonkun liikenteessä tappaa. Eihän hän tuossakaan tilanteessa edes tajunnut, että meinasi ajaa jonkun päälle tai että ajoi punaisia päin niin törkeästi kuin ylipäänsä on mahdollista ajaa.
 

Rocco

Jäsen
Tämä nyt ei liity sinänsä autoilijoihin, mutta kaupunkien katukyltteihin.

Nythän kaupungeissa on kyltit talojen seinissä tähän tapaan. Jos ajelet kaupungissa ja koitat hakea oikeaa katua niin varmasti et sitä löydä ennenkuin olet ajanut sen ohi. Ei noin pientä tekstiä näe mistään risteyksen toiselta puolelta.

Jenkeissä kun tulet risteykseen niin risteävän kadun nimi on selkeästi jo ennen risteystä mainittuna näin ennen risteystä olevaan valopylvääseen, että tiedät jo paljon ennen risteystä että "ahaa, tuo katu edessä on se-ja-se katu" ja siitä pitää kääntyä.

Miksei Suomessa?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Rocco kirjoitti:
Miksei Suomessa?

Kun ameriikassa kaikki on niiiin paljon suurempaa. Ei mutta ihan oikeassa olet ja joskus tuota itsekin kirosin aikanaan kun duunissa jouduin autolla ajelemaan ja osoitteita etsimään, kunnes osasiin käytännössä kaupungin kadut ulkoa. Suurempia saisivat olla varsinkin vielä kun Suomessa on tuota pimeää melkoisesti talvisin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
avatar kirjoitti:
Luulisi, että itse tajuaisivat kun joskus itsekin varmasti joutuvat risteyksissä turhaan odottelemaan kun luulevat auton menevän suoraan, mutta yht'äkkiä kääntyykin edellisestä kohdasta tai vastaavaa. Vai onko se vaan sitten vitutuksen takaisinpurkamista?

Vilpittömästi uskon, ettei kyseiset kuskit yksinkertaisesti vain tajua. Tai niin ainakin toivoin, krooninen tyhmyys on helpommin anteeksiannettavaa kuin äärimmäisen itsekäs kusipäisyys.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tällaisestakin on (jalankulkijana) tullut ihan käytännön kinaa muutaman tielläliikkujan (autoilijan) kanssa:

Kevyen liikenteen väyläksi merkityllä (sinipohjainen merkki, jossa valkoinen jalankulkija & polkupyörä) kapeahkolla tiellä on liikennemerkin lisäkilvellä autoille sallittu "Tonteille ajo". Eikö muka tällaisella väylällä ole autojen ehdottomasti annettava ensin tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille ja sitten voivat ajaa sinne tontille kun väylä on vapaa?

Kysyy nyrkinheiluttelun ja tööttäilyn kohteeksi joutunut sauvakävelijä & koiranulkoiluttaja..
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
finnjewel kirjoitti:
Eikö muka tällaisella väylällä ole autojen ehdottomasti annettava ensin tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille ja sitten voivat ajaa sinne tontille kun väylä on vapaa?

Kun kyseessä on päämerkkinä se jalankulku ja lisäkilpenä "tontille ajo sallittu" tai vastaava niin toki autojen pitäisi olla ns. kakkosasemassa silloin. Sehän on aika loogista mielestäni. En toki väitä faktaksi kun en ole mikään autokoulun opettaja, mutta olettaisin näin.
 

luulosairas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Jukurit
avatar kirjoitti:
Helvetti, että sieppaa aina se kun jengi tyrkkää vilkun päälle kuin velvollisuudentunteesta kun auto on jo puoliksi kääntynyt.

Et ole ainut tämän asian kanssa kamppaileva. Monet autoilijat ilmeisesti luulevat sitä vilkkua käytettävän itseään varten, ja kun itse jo tietävät kääntyvänsä niin eivät käytä vilkkua. Kyllähän se pientä ihmistä vituttaa, kun viime metreillä laitetaan se vilkku päälle.

Itsellänihän on tapa laittaa vilkku jopa liian ajoissa päälle. Maantiellä laitan yleensä heti kun tulee ilmoitus risteyksestä mihin olen kääntymässä. Osaavat takana tulevat autot varautua paremmin. Ja kaupungissakin sen vilkun voi laittaa hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Jokaisen autoilijan kannattaa mietiskellä, miksi vilkku on autoihin asennettu, yleensä jopa vakiovarusteena.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
avatar kirjoitti:
Kun kyseessä on päämerkkinä se jalankulku ja lisäkilpenä "tontille ajo sallittu" tai vastaava niin toki autojen pitäisi olla ns. kakkosasemassa silloin. Sehän on aika loogista mielestäni. En toki väitä faktaksi kun en ole mikään autokoulun opettaja, mutta olettaisin näin.

Periaatteessa jalankulkija on aina etuoikeutetussa asemassa autoon nähden. Esimerkiksi, kun pyörätie ylittää risteyksen suojatienä ja pyörätiellä on kolmio, niin pyöräilijöiden pitää autoja väistää kävelijöiden ei.

Ja hienoahan se on sieltä äänenvaimentimen vierestä vittuilla auton kuskille, että minä olen oikeassa.

Että silleen...
 

Puster

Jäsen
Ronning #7 kirjoitti:
Iänikuiset ongelmat liikenneympyrässä jatkaa **tuttaa aina:
1. vilkunkäyttö; joko ei ollenkaan, liian myöhään tai sitten ympyrän sisään vilkuttaminen
Mitenkäs se vilkuttelukäytäntö (ja laki) Suomessa menikään näiden liikenneympyröiden suhteen?
Britteinsaarilla kun on se käytäntö, että jos ympyrästä menet vasemmalle, niin vilkku reilusti ajoissa vasemmalle. Ja sama systeemi oikealle käännyttäessä, eli vilkutetaan oikealle kahden ensimmäisen risteyksen yli ja sitten vilkku vasemmalle. Suoraan mentäessä ei vilkuteta ympyrään tullessa ollenkaan mutta ensimäisen risteyksen jälkeen vilkku vasemmalle.

Voisin väittää että toimiva systeemi, varsinkin useampikaistaisissa ympyröissä. Toisaalta täällä ihmisillä on kokemustakin noissa ajamisesta melkoisesti eli ehkäpä se tulee luonnostaan.

Lisäys/tarkennus: niin siis Suomessa kääntymiset toisinpäin kuin väärälläpuolella ajavissa maissa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Puster kirjoitti:
Mitenkäs se vilkuttelukäytäntö (ja laki) Suomessa menikään näiden liikenneympyröiden suhteen?
Britteinsaarilla kun on se käytäntö, että jos ympyrästä menet vasemmalle, niin vilkku reilusti ajoissa vasemmalle. Ja sama systeemi oikealle käännyttäessä, eli vilkutetaan oikealle kahden ensimmäisen risteyksen yli ja sitten vilkku vasemmalle. Suoraan mentäessä ei vilkuteta ympyrään tullessa ollenkaan mutta ensimäisen risteyksen jälkeen vilkku vasemmalle.

Voisin väittää että toimiva systeemi, varsinkin useampikaistaisissa ympyröissä. Toisaalta täällä ihmisillä on kokemustakin noissa ajamisesta melkoisesti eli ehkäpä se tulee luonnostaan.

Lisäys/tarkennus: niin siis Suomessa kääntymiset toisinpäin kuin väärälläpuolella ajavissa maissa.


Ensinnäkin liikenneympyrää kutsutaan kiertoliittymäksi eikä liikenneympyräksi.

Kiertoliittymissä ajaminen on helppoa kuin heinänteko, liittyessäsi olet väistämisvelvollinen ja liittymässä ollessasi etuajo-oikeutettu. Kaistanvaihdot toteutetaan kuten muulloinkin jos liittymässä on useampi kaista. Vilkkua käytetään vain kaistaa vaihdettaessa ja/tai liittymästä poistuttaessa.

Entisessä kotikaupungissani näitä loistokeksintöjä on ollut 60-luvulta saakka. Ja hyvin osattiin käyttää. Nykyisessä tuppukylässä jossa asun, näitä on vasta muutama vuosi sitten alettu käyttää, ja olenkin nähnyt kaikki mahdolliset vilkutus- ja väistämisvariaatiot. Hätävilkkuja ei ole vielä kukaan tainnut käyttää!
 

tuplapukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
luulosairas kirjoitti:
Et ole ainut tämän asian kanssa kamppaileva. Monet autoilijat ilmeisesti luulevat sitä vilkkua käytettävän itseään varten, ja kun itse jo tietävät kääntyvänsä niin eivät käytä vilkkua. Kyllähän se pientä ihmistä vituttaa, kun viime metreillä laitetaan se vilkku päälle.

Itsellänihän on tapa laittaa vilkku jopa liian ajoissa päälle. Maantiellä laitan yleensä heti kun tulee ilmoitus risteyksestä mihin olen kääntymässä. Osaavat takana tulevat autot varautua paremmin. Ja kaupungissakin sen vilkun voi laittaa hyvissä ajoin ennen kääntymistä. Jokaisen autoilijan kannattaa mietiskellä, miksi vilkku on autoihin asennettu, yleensä jopa vakiovarusteena.

Täällä Porissa muuten on paljon uudehkoja Bemareita ja Volvoja joissa ei ole vilkkuja lainkaan.
 

luulosairas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Jukurit
tuplapukki kirjoitti:
Täällä Porissa muuten on paljon uudehkoja Bemareita ja Volvoja joissa ei ole vilkkuja lainkaan.

kyllä samaa ongelmaa näkyy muuallakin suomessa. Syynä vilkuttomuuteen voi myös olla se, ettei kuljettaja osaa käyttää sitä vipua. Yllensähän se on piilotettu sinne ratin taakse ja sitä on vaarallista ruveta etsimään kesken ajon.

Pari vuotta sitten Tanskassa ajaessani jännitti liittyä ruuhkaiselle moottoritielle. Ihan yllätyin kun laitoin kiihdytyskaistalla vilkun päälle, niin hetkessä oli auton mentävä tila jonossa. Suomessa tällainen tapahtuma tuskin olisi mahdollinen. Jokainen suomalainenhan ajattelee, että seuraava autoilija antaa tilaa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
luulosairas kirjoitti:
- - -
Pari vuotta sitten Tanskassa ajaessani jännitti liittyä ruuhkaiselle moottoritielle. Ihan yllätyin kun laitoin kiihdytyskaistalla vilkun päälle, niin hetkessä oli auton mentävä tila jonossa. Suomessa tällainen tapahtuma tuskin olisi mahdollinen. Jokainen suomalainenhan ajattelee, että seuraava autoilija antaa tilaa.

Suomessahan tämä toimii juuri päinvastoin. Jos jonossa on ollut rako, niin välittömästi vilkun päälle laitettuasi se kurotaan kiireesti umpeen tyyliin "v***u mun eteen et kyllä mee".

Tässä taannoin kun olin vaihtamassa kaistaa ja oli reilu rako, pistin vilkun päälle ja vaihdoin kaistaa, niin takana oleva auto kiihdytti ja yritti kiilata ensin minut, sitten alkoi valoshow ja lopuksi seuraavissa liikennevaloissa pomppasi autosta ulos ja esitteli itsensä rikoskomisarioksi. Meillä kolmella autossa olleella riitti lystiä.
 

Rocco

Jäsen
Itse jatkan moottoritiellä ajamaani nopeutta normaalisti ilman sen kummempia kiihdytyksiä/hidastamista. Rampilta tulevalla on sitä varten olemassa pitkä kiihdytyskaista että voi sovittaa vauhtinsa muun liikenteen nopeuteen sopivaksi. Ja sen sovituksen voi tehdä ja katsoa jo siellä rampilla ennenkuin edes tullaan siihen kaistalle.

Suomessa vaan usein tehdään niin että ajetaan siihen kiihdytyskaistalle, körötellään pitkään kaistalla ja sitten yhtäkkiä oletetaan että kohdalla on rako ja sitten tuleekin paniikki.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Rocco kirjoitti:
Rampilta tulevalla on sitä varten olemassa pitkä kiihdytyskaista että voi sovittaa vauhtinsa muun liikenteen nopeuteen sopivaksi. Ja sen sovituksen voi tehdä ja katsoa jo siellä rampilla ennenkuin edes tullaan siihen kaistalle.

Näinhän se on tai ainakin pitäisi olla. Kannattaa myös harjoitella sitä, että tähtää sinne motarin aukkoon juuri jonkun taakse - peräpeltiä hipoen - eikä suinkaan juuri ja juuri jonkun eteen. Vaikka se aukko olisi pienehkö, on em. menettelytavoissa kuitenkin selvä ero liikenteen sujuvuuden kannalta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuli hiukan bon voyage -fiilis tuosta edellisestä aiheesta.

Tänään meinasi tulla "up in the ass of Timo" -fiilis marketin parkkipaikalla. Olin juuri peruuttamassa ruudusta ulos, kun joku päätti soveltaa etuajo-oikeuttaan. Oli aika liki, etten peruuttanut päin. Kai se minun(kin) syyni olisi ollut, mutta aivan helvetin huonoa pelisilmää tulla vauhdilla katveesta kohti peruuttavaa autoa. Olin nimittäin jo puoliksi ulkona ruudusta ja juuri aloittamassa lopullisen liikahtamisen hiukan ahtaassa tilassa.
 

scholl

Jäsen
Sillä on syynsä, että moottoritielle on liittymis- sekä poistumisrampit. Kun ne on rakennettu oikein niin henkilö voi liittyä sekä jäädä pois liikkuen samalla nopeudella kuin muut moottoritien käyttäjät. Eli kiihdytyskaistalla vauhti kiihdytetään nopeuteen, mikä vaaditaan, kun liitytään olemassa olevaan väliin ja siihen liitytään myöskin siten, ettei taaempi joudu jarruttamaan ja kun ollaan jäämässä pois, tehdään se suoritus loppuun asti kunnolla eli ei aleta jarruttamaan ennen aikaisesti. Turha avata turvavyötä ja aloittaa juhlimista, vaan pitää ajaa loppuun saakka kunnolla.

Toki on maita, missä moottoritiet on rakennettu vaarallisiksi. Esim. Andaluciassa on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että liittymisramppi on vain hyvin tiukka mutka ja pöllähdät sinne sataa viittäkymppiä menevien Corsien sekaan hyvin paljon alhaisemmalla nopeudella. Siellä väistää monet, mutta väistäminenkin on yleensä - varsinkin ruuhkaisilla teillä - vaaratilanne, koska silloin auto siirtyy hiljaisemmalla nopeudella ohituskaistalle.

Niinpä mielummin kunnollinen suunnittelu ja rakentaminen ja sen jälkeen ajetaan kunnolla, eikä se että ajetaan päinhelvettiä kuten joku sanoi Tanskassa tapahtuvan. Moottoritiet eivät ole muutenkaan harjoittelijoille. Jos jännittää, voi ajaa esim. vanhaa lahdentietä etc.

Itselläni on muutama asia, mistä haluan purnata. Lähinnä kyse on kaupunkiliikenteestä seuraavasti:
a) on se kumma, että ne risteykset pitää tukkia. Joka paikkaan ei ole maalattu sellaista ristikkoa, mutta siitä huolimatta ihmiset voisivat katsoa, että voiko sinne mennä vielä vai onko parempi odotella taaempana. Hyvällä onnella (jota näen käytännössä joka päivä) käy niin, että joku mother****** tukkii koko risteyksen niin että toisesta suunnasta ei pääse yhtään autoa ennenkuin valot vaihtuvat uudelleen. Niissä tilanteissa teen nykyään niin, että painan pari minuuttia torvea ja solvaan henkilöä huutelemalla ikkunasta
b) on se kumma, että kun liikennevalot vaihtuvat niin ei voida lähteä peräperässä liikkeelle. Osa jengistä jättää käsittämättömiä välejä, jonka seurauksena jonosta pääsee ehkä kolme autoa, kun muuten pääsisi lähemmäs kymmenen ja sitten odotetaan taas useita minuutteja. Lyhyen vihreän valoilla kuten Annankadun päässä tai Ruoholahteen vasemmalle käännyttäessä pitäisi olla keskimääräistä tarkempana sen kaasun kanssa, eikä tyytyä Minardi-tasoiseen suoritukseen
c) on se kumma, että ihmiset eivät osaa ajaa keskiviivan omalla puolella. Itselläni on suhteellisen leveä auto, mutta kykenen kyllä ajamaan lähellä pysäköityjä autoja ja aina sen keskiviivan (mukulakivikaduillakin se näkyy se keskiviiva, kun siinä kivet eri tavalla) omalla puolella. Silti aina tulee urpoja vastaan, jotka ajavat tosi kaukana pysäköidyistä autoista aiheuttaen tilanteen ettemme mahdu kohtaamaan. Ja sitten jarrutetaan turhaan. Pysytään siellä omalla puolella niin voidaan ajaa vaikka kaasu pohjassa ilman mitään ongelmia
d) on se kumma, että turistibussien kuskit on niin jästipäitä. Ei voida jättää isoa vinkuintialaista poppoota vaikkapa 10 metrin päähän kulman taakse, missä on tilaa pysäköidä vaikka hurumycket, vaan on pakko ajaa kapeata katua, missä ei ensinnäkään pääse etenemään, kun bussi ei mahdu kohtaamaan henkilöautoa ja toisekseen liikenne pysähtyy kymmeneksi minuutiksi, kun kuski jättää parkkiin keskelle katua, jotta jokainen hirohito voi lontustella ulos ja safkaamaan. Ei viitsi perhesaitilla kertoa kuinka monta kertaa jotain landebussikuskia, mitä täällä liikkuu, on tehnyt mieli kurittaa

Viikonloppuisin on niitä ihmeautoilijoita, jotka ilmeisesti menevät arkisin demarilla töihin, joten silloin liikenteessä voi tulla ihan uskomattomia vitutustilanteita. Päivittäin sanoisin, että huonoiten käyttäytyviä ovat dösä- ja rekkakuskit.

Ei liikenne pelkkää purnaamista ole. Aika usein tulee kehumisen ansaitsevaa toimintaa, mutta pikkujuttuina ei niitä muista tai jaksa sen enempää mainita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös