Suomalainen liikennekäyttäytyminen

• 2 109 193
  • 13 118

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Itse kyllä tiedostan tämän bussien väistämissäännön ihan hyvin ja kyllä toki annan tilaa jos ehdin, mutta joskus ainakin Lappeenrannassa pistää vihaksi kun on muutama kuski, kellä ei sitten leikkaa ei yhtään. Pari kertaa on ollut melko lähellä, etteikö olisi ollut auton kylki uusinnan tarpeessa kun jannut pistävät vilkun päälle ja käytännössä täysin samanaikaisesti vain tyrkkäävät itsensä pysäkiltä kaistalle katsomatta lainkaan, että onko siellä autoa vaiko ei. Ihmettelen, jos ei ole koskaan kolahtanut. Muuten täällä kyllä mielestäni bussit käyttäytyvät melko hyvin. Joskus painelevat punaisia päin, mutta aika harvoin sitä olen nähnyt. Kerran olin bussin kyydissä kun paineli ihan räikeästi, mutta se on ainoa kerta.

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Silloin tällöin kun bussillakin matkustaa, niin onhan se kiva olla kyydissa ja katsella, miten ne leikkaa vaan eteen.

No en kyllä minäkään naarmuisilla ja paskaisilla busseilla jaksaisi välittää pienistä henkilöautoista. Ja jos siellä jossain takana joku kolauttaa, niin ei ne bussit siihen pysähdy selvittämään asiaa. "Uhrina" voit korkeintaan ottaa dösän rekkarin ylös ja ottaa vakuutusyhtiöön yhteyttä. Olin joskus todistamassa ratikan ja henkilöauton osumaa, niin ratikankuljettaja huusi autoilijalle jotain "neuvoja" ohjaamosta. Puolen minuutin päästä ratikka jatkoi matkaa ja autoilija "jäi kerämään kamoja". Yleensä em. tilanteet pysäyttää suunilleen koko keskustan ratikkaliikenteen, kun on vähän suuremmasta kolarista kyse.

Yksityisautoilu on kuitenkin pienehkö ongelma Helsingin keskustassa, niin minä ainakin hyväksyn bussien itsepäiset ajotyylit, vaikka itselläkin julkinen - oma auto suhde on 20 - 80%.

Eli lyhyesti ja ytimekkäästi varokaa niitä ja ajatelkaa jos itse tekisitte sitä duunia. Eikä tässä nyt kyse ole vain pysäkiltä lähteminen.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Komppaan edellistä kirjoittajaa eli ymmärrän bussikuskeja vaikka tyylinsä joskus ärsyttääkin.

Eräs ärsyttävä ja virheellinen vilkunkäyttötyyli on sellainen, jossa bussi heti pysäkille pysähdyttyään alkaa vilkuttaa vasemmalle, vaikka matkustajia on sisääntulojonossa vaikka kuinka paljon ja ko. dösän liikkeelle lähtöön voi vielä kulua puolikin minuuttia.

Rocco

Jäsen
Vaasa, pe 15.12 klo 17.35.

Sinä valkoisen jenkkiauton kuljettaja, joka päätit karauttaa orhillasi päin punaisia Vaasanpuistikolla, auton rekkari on ???-90, toivottavasti emme tapaa uudelleen. Ajaessasi päin punaisia, olin jo kävellyt suojatielle ja viime hetkellä ennätin peruuttaa edestäsi pois. Oli meinaan todella lähellä etten olisi tullut morjestamaan tuulilasin kautta autoosi.

Voisin ilmiantaa sinut poliisille, mutta en jaksa. Odotan vain että kohtaamme uudelleen.

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
finnjewel kirjoitti:
Komppaan edellistä kirjoittajaa eli ymmärrän bussikuskeja vaikka tyylinsä joskus ärsyttääkin.

Eräs ärsyttävä ja virheellinen vilkunkäyttötyyli on sellainen, jossa bussi heti pysäkille pysähdyttyään alkaa vilkuttaa vasemmalle, vaikka matkustajia on sisääntulojonossa vaikka kuinka paljon ja ko. dösän liikkeelle lähtöön voi vielä kulua puolikin minuuttia.

Myös ammattiautoilijoissa löytyy ikävä kyllä näitä "euroopan omistajia" jotka luulevat omistavansa koko tien. Vaikkapa bussikuskit jotka lähtevät nelikaistaisella tiellä pysäkiltä, ja koukkaavat suoraan vasemmalle kaistalle. Pariin kertaan meinannut rytistä pelti kyseisenlaisessa tilanteessa. Myös taksikuskit jotka vetelevät u-käännöksiä päästäkseen vastakkaisella puolella olevalle tolpalle, ovat aiheuttaneet muutaman "läheltäpiti" -tilanteen. Luulisi jumalauta, että ammatikseen autoa ajavalle kehittyisi edes vähän silmää liikenteelle, mutta ei kai kaikkea voi vaatia.

Nyt kun pääsee tilityksen makuun, niin muutama yleinen valituksen aihe samaan .

- Mikä siinä vilkun käytössä on niin saatanan vaikeaa, kyllä sitä saa käyttää myös kaistaa vaihdettaessa, ja jopa motarilla. Mielellään vielä ennen sitä kaistanvaihtoa, vaikka miten olisikin kätevää laittaa se vilkku päälle siinä ratinkäännön yhteydessä. Tainnut sanonta "onnistunut ohitus perustuu aina yllätykseen" iskostua liian tiukasti mieleen joillekin. :)

- Voisiko kaupunkiliikenteessä yrittää hieman ennakoida. Vaikkapa liikennevaloissa ruuhka-aikana olisi mukavaa, jos yksillä vihreillä pääsisi yli kaksi autoa valoista läpi. Ei onnistu, jos ensimmäisenä oleva alkaa sähläämään vaihdetta silmään siinä vaiheessa, kun vihreä jo palaa, ja seuraava tekee saman, kun edellä oleva on jo lähtenyt liikkeelle. Muutenkin autokoulussa voitaisiin opettaa tätä ns. vetoketju-ilmiötä.

- Älkää idiootit roikkuko takapuskurissa missään tilanteessa. Kyrpii perseessäroikkujat. Asiaan liittyen: Ajellaan mutkaisella tiellä rekan perässä, en viitsi roikkua rekan perseessä kiinni, vaan jätän turvaväliä, ja odotan sopivaa ohituspaikkaa, jossa viitsii mennä yhdistelmästä ohi. Takana roikkuu joku kiireinen perheautoilija, joka kyllä pääsee meikäläisen henkilöautosta ohi, kun nyt tyhmänä pidin turvaväliä rekkaan, mutta ohituspaikka ei kuitenkaan riitä rekan ohitukseen. Siinä vaiheessa, kun se rekan ohituspaikka tulee, kiireinen perheautoilija kiihdyttelee pikkuhiljaa ohi, ja meikäläinen jää taas kyttäämään seuraavaa ohituspaikkaa, kun ei luuseri tojotallaan osannut ohittaa sen verran reippaasti, että joku muukin olisi ehtinyt.

Kiitos ja näkemiin, tulipa taas vähän purettua viimeaikaisen autoilun satoa. :-/

Jopelo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ottawa Senators, Hokki, Blaugrana
No itteäni ainakin ottaa päähän nämä polkupyöräilijät ja mopoilijat jotka mielestäni tukkii Jkylän keskustan liikenteen... tai sitte saatta olla vaan siitä krapulasta kiinni... Jostaín syystä oli kumminkin paha olo...

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tänään ahistaa. Oli taas kaikki toukohousut kerralla liikenteessä. "Hienoin" suoritus tapahtui Tampere - Helsinki välillä, Hyvinkäällä jos tarkkoja ollaan. Rekkakuski toteaa että oma rajotin on parempi ku toisen eli ohi on päästävä. Ei siinä mitään ku ei ollut tiellä paljon autoja sillä hetkellä niin se sopii mulle, teen itsekin niin jos huomaan että oma kuorma- auto kulkee lujempaa kuin toisen.

Mutta se ohitus ei ollut ehkä maailman nopein, ei kyllä hitainkaan, ja taakse minun ja rekkojen väliin osui joku onnellinen citymaasturikuski jonka hermo ei minuutin - kahden odottelua kestä. Koska sillä on kiire. Alkaa armoton valojen vilkuttelu ja kai se yritti välillä siitä rekkojen välistäkin mennä. Noh, rekka pääsee toisen edelle noin 4 metriä niin tämä maasturikuski tuumaa että tuosta välistä on hyvä mennä. Kaasu pohjaan ja oikealle kaistalle ennen kuin ohittava rekka kerkeää sinne. Ikäväkseen arvioi tilanteen hieman väärin ja perä osuu ohitetun rekan etukulmaan. Maasturi heittelehtii hetken mutta pysyy tiellä, rekkakuskien valaistessa pitkillä valoilla iloisesti jouluista tietä.

Mistä näitä idiootteja sikiää, mistä ne tulee ja mitä ne ajattelee kun ne ajaa. Hieman huonompi tuuri tuollakin kuskilla niin todella kiva joulu olisi jollain. Prkl.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kyllä asia vaan on niin, että raskaalla liikenteellä pitäisi aivan ehdottomasti olla ohituskielto moottoritiellä (ja sanktiot todella raskaiksi). Ei ole mitään järkeä jyrskyttää minuuttitolkulla sitä vasenta kaistaa.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
ipa rules kirjoitti:
Kyllä asia vaan on niin, että raskaalla liikenteellä pitäisi aivan ehdottomasti olla ohituskielto moottoritiellä (ja sanktiot todella raskaiksi). Ei ole mitään järkeä jyrskyttää minuuttitolkulla sitä vasenta kaistaa.

Laske huviksesi aikaero, mikä syntyy Helsinki-Rovaniemi välillä jos toinen kulkee 90 ja toinen 80. Se ero on vitusti tärkeämpi kuin se, että kerkeääkö joku pelle 15 sek nopeammin Makuuniin.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
#28 kirjoitti:
Laske huviksesi aikaero, mikä syntyy Helsinki-Rovaniemi välillä jos toinen kulkee 90 ja toinen 80. Se ero on vitusti tärkeämpi kuin se, että kerkeääkö joku pelle 15 sek nopeammin Makuuniin.

Toisaalta voisivat ne ammattiautoilijat nyt hivenen katsella millaisessa paikassa lähtevät motarillakaan ohittamaan, jos taustalta on tulossa ohituskaistaa pitkä letka autoja niin on se suoranaista vittuilua lähteä siinä vaiheessa ohituskaistalle painamaan toisesta rekasta ohi ja vedättää lopulta takanaan pitkää autoletkaa useita minuutteja.

Pienillä elkeillä on kuitenkin loppujen lopuksi suuri vaikutus, rekkakuski joka tällaisessa tilanteessa osaa ottaa muut huomioon tekee kokonaisuudessaan liikenteen sujuvammaksi eikä aikatalullista eroa synny mainittavasti.

Ennenkaikkea joustavuutta molemminpuolisesti niin hyvin menee.

vlad.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
#28 kirjoitti:

Ja tuosta välistä kuinka iso pätkä oli moottoritietä?

edit: ja tuo ero on muuten perkeleesti enemmän, kun 15sek..minuuttitolkulla saa kyseisten kuupojen takana körötellä.

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
#28 kirjoitti:

Jos nopeusero on noin suuri, niin voisi pitää sen kaasun pohjassa ohituksen aikanakin, koska tuolla nopeuserolla (ja minun laskutaidoillani) ohitus kestää alle 20 sekuntia. Omien havaintojen mukaan niistä ei useimmiten alle minuutin selvitä.

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
ipa rules kirjoitti:
Ja tuosta välistä kuinka iso pätkä oli moottoritietä?

edit: ja tuo ero on muuten perkeleesti enemmän, kun 15sek..minuuttitolkulla saa kyseisten kuupojen takana körötellä.

Eihän moottoritietä tarvita periaatteessa kuin muutaman kilsa, koska se on ainoa ohituspaikka rekoille.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Prkl, kun vituttaa.

Sunnuntaina juuri ennen laivalle lähtöä hölmö akka päätti ajaa kylkeen Alfa Romeollaan. No ei siinä sen kummempia, etuovi ja puskuri menee uusiksi.

Sitten eilen illalla Lauttasaaressa suojatietä ylittäessäni olin jo puolessa väliä suojatietä, kun mersu akka ratissaan posottaa eikä tee elettäkään pysähtyäkseen vaikka olisi hyvin kyennyt pysähtymään. Itteäni rupesi niin paljon vituttamaan, että potkasin akan mersua kylkeen, kun se meni ohi. No sittenhän se pysähty ja aloitti hirveän kälättämisen. Totesin hänelle, että kutsutaanko poliisi paikalle ja katotaan kumpi maksaa enemmän. Siinä kohtaa sekin idiootti sitten tajusi, että jos ihminen on suojatiellä, niin autoilijoiden pitää pysähtyä ja oletettavasti hän teki pahemman rikkeen.

No se siitä. Ei siihen mersuun mitään jälkeä tullut, mutta armoton vitutus nousi ainakin minulle. Toivottavasti hänellekin ja ehkä hän ensi kerralla muistaa pysähtyä, koska olisi surkeaa jos joku lapsi jäisi auton alle sen takia, ettei typerät ihmiset osaa liikennesääntöjä.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves (Ässät & Hifk)
Tarkennan sen verran että kyllä raskaalta liikenteeltäkin vaaditaan pelisilmää noissa ohituksissa. Siihen vaan tiuskaisin takaisin kun ipa rules vaati rekoille sun muille täydellistä ohituskieltoa raskain sanktioin.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Teiden ruubenstein

V*ttu että tuollaiset kamikaze höhhelit seikkailee autolla liikenteessä, vaarantaen muidenkin teillä liikkujien hengen

komisario

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ray Bourque, Man Utd
Niilo kirjoitti:
Teiden ruubenstein

V*ttu että tuollaiset kamikaze höhhelit seikkailee autolla liikenteessä, vaarantaen muidenkin teillä liikkujien hengen

Meininki hyvä. Siinä malliesimerkki kaverista, jolle ei koskaan pitäisi antaa autoa enää. Menköön taksilla saatana tai tintatkoon himassa mutta kortti pois, ja jos vielä tuiskeessa ajelee niin saunan taakse tai jotain.

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
macnevis kirjoitti:
Sitten eilen illalla Lauttasaaressa suojatietä ylittäessäni olin jo puolessa väliä suojatietä, kun mersu akka ratissaan posottaa eikä tee elettäkään pysähtyäkseen vaikka olisi hyvin kyennyt pysähtymään. Itteäni rupesi niin paljon vituttamaan, että potkasin akan mersua kylkeen...
Mahtavaa! Mä olen aina haaveillut että tekisin näin itsekin. Vaan taidan olla sellainen vässykkä että tekemättä jää. Onneksi joillakin on munaa!

Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Paljon olen lukenut juttuja Volvokuskeista, ja nyt yhdyn allekirjoitan minäkin heidän kusipäisyytensä. Tänään paniikissa jouluostoksia tekemään Jumboon, no arvata saattaa, että aika täyttä oli parkkihallissa. Hetken kierreltyäni, näin, kuinka pariskunta pakkaa tavaraa kärrystä autoon ja jään odottamaan. Siinä menee ehkä noin 3 minuuttia kun siinä odotan, ja samalla kun pariskunta lähtee pois paikalta, niin sivusta syöksyy kusipää volvo vapaaseen ruutuun. Ei muuta kuin sentteri pystyyn ja ärräpäiden saattelemana seuraavan paikan hakuun.

*ittu mikä urpo.

d2uce

Jäsen
mtuq kirjoitti:
Myös taksikuskit jotka vetelevät u-käännöksiä päästäkseen vastakkaisella puolella olevalle tolpalle, ovat aiheuttaneet muutaman "läheltäpiti" -tilanteen. Luulisi jumalauta, että ammatikseen autoa ajavalle kehittyisi edes vähän silmää liikenteelle, mutta ei kai kaikkea voi vaatia.

Itsellä kävi tälläinen tilanne juurikin eilen, kun apukuskin paikalla matkustin. Ruuhkassa taksi päättää vetää vastakkaiselta kaistalta suoraan nokan edestä mitään varoittelematta vastakkaiselle puolelle odottelemaan tyhjälle taksitolpalle. Ilveili vielä jotain mennessään. Ehkä olisin voinut sen jotenkin koittaa ymmärtää mikäi siinä tolpalla olisi ollut jonoa, tai edes joku, mutta kun ei. Kovasti oli kiire joka tapauksessa.

Pushead

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Thumbs up!

macnevis kirjoitti:
Prkl, kun vituttaa.

Sitten eilen illalla Lauttasaaressa suojatietä ylittäessäni olin jo puolessa väliä suojatietä, kun mersu akka ratissaan posottaa eikä tee elettäkään pysähtyäkseen vaikka olisi hyvin kyennyt pysähtymään. Itteäni rupesi niin paljon vituttamaan, että potkasin akan mersua kylkeen, kun se meni ohi. No sittenhän se pysähty ja aloitti hirveän kälättämisen. Totesin hänelle, että kutsutaanko poliisi paikalle ja katotaan kumpi maksaa enemmän. Siinä kohtaa sekin idiootti sitten tajusi, että jos ihminen on suojatiellä, niin autoilijoiden pitää pysähtyä ja oletettavasti hän teki pahemman rikkeen.

No se siitä. Ei siihen mersuun mitään jälkeä tullut, mutta armoton vitutus nousi ainakin minulle. Toivottavasti hänellekin ja ehkä hän ensi kerralla muistaa pysähtyä, koska olisi surkeaa jos joku lapsi jäisi auton alle sen takia, ettei typerät ihmiset osaa liikennesääntöjä.

Itsellä kävi vähän vastaavanlainen tilanne, tosin auto oli Mazda ja ratissa tuollainen parikymppinen neiti. Ihan avokkaalla vaan takaikkunaan, mutta tuli asia selväksi. Ei tullut ulos mesoamaan vaikka autonsa hetkeksi pysäyttikin. Hyvä niin.

Jollain tapaa ymmärrän keskustassa jos ei ihan jokaiselle pysähdy tietä antamaan, vaikka pitäisi. Mutta tässäkin tapauksessa kuski hyvin näki, että olin jo suojatiellä ja silti vaan pitää tulla...

Toinen asia on nuo pienet kaupungit, jossa pitää tietää omat paikallisen väestön "liikennesäännöt". On joskus ollut hieman hämmästeltävää tuolla pyöriessä.

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pêr un pugno di dolari kirjoitti:
Paljon olen lukenut juttuja Volvokuskeista, ja...

...siinä odotan, ja samalla kun pariskunta lähtee pois paikalta, niin sivusta syöksyy kusipää volvo vapaaseen ruutuun. Ei muuta kuin sentteri pystyyn ja ärräpäiden saattelemana seuraavan paikan hakuun.

*ittu mikä urpo.

Jos tuo syöksyjä olisi ajanut vaikkapa Mazdalla niin olisiko hänellä silloin ollut yksinkertaisesti vain kiire?

Nojoo, jääköön merkin puolustaminen tällä kertaa mutta olen kyllä törmännyt esimerkkisi kaltaisiin kaiken merkkisillä autoilla. Siksi pitääkin itse huolehtia ajolinjansa ja sijoittumisensa (selkeää aikeensanäyttämistä esim. vilkulla unohtamatta) sellaiseksi ettei se jätä sijaa kusipäiden ohitteluille. Noita kenestäkäänmitäänvälittämättömiä urpoja nyt vain sattuu olemaan joukossamme harmittavan paljon.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tulppu kirjoitti:
Jos tuo syöksyjä olisi ajanut vaikkapa Mazdalla niin olisiko hänellä silloin ollut yksinkertaisesti vain kiire?
Tiedätkö muuten, miten sinut saa takuuvarmasti kirjoittamaan tähän ketjuun? Kun kertoo jostain näkemästään törttöilystä liikenteessä ja mainitsee, että torvelo ajoi Volvolla. Vastine tulee satavarmasti. Tämä ei sitten ole moite eikä ilkkumsta, kunhan vaan mainitsin mitä olen pistänyt merkille.

Ovat muuten Tampereen Hervannassa hiljalleen oppineet ajamaan kiertoliittymissä. Enää vain noin joka kolmas jättää suuntavilkun käyttämättä kun ei tiedä, miten sitä tulisi käyttää, ja joka kymmenes tunkee kolmion takaa eteen. Hervanta opettaa siinä kuin Siperiakin.

Terveiset kaikille, jotka tänään tai huomenna ajavat jonnekin joulun viettoon. Viisi minuuttia ei ole ratkaiseva määrä ajan "säästämistä", mutta hätäilyllä voi saada ikäviä asioita aikaiseksi.

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Designer kirjoitti:
Vastine tulee satavarmasti. Tämä ei sitten ole moite eikä ilkkumsta, kunhan vaan mainitsin mitä olen pistänyt merkille.

Osui ja upposi.

Terveiset kaikille, jotka tänään tai huomenna ajavat jonnekin joulun viettoon. Viisi minuuttia ei ole ratkaiseva määrä ajan "säästämistä", mutta hätäilyllä voi saada ikäviä asioita aikaiseksi.

Tuolla neuvolla tänään kohti pohjoista. Turvallista matkaa!

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Lappeenrannassa on nykyään yksi uusi (uusi ja uusi mutta..) risteys, jossa paikkakuntalaiset eivät osaa ajaa sitten millään. Kyseessä on Mutkakadun ja Kauppakadun risteys, jossa Mutkakatu yhdistyy Kauppakatuun siten, että Kauppakatua ajavilla on väistämisvelvollisuus.

Sen sata kertaa on Kauppakatua pitkin ajava tunkenut keulansa eteen, vaikka risteyksessä on tien molemmilla puolilla kolmiot näkyvästi esillä. Viimeeksi eilen ensin yksi perheenisä tyttärensä kanssa ajoi suoraan eteen ja oli vain senteistä kiinni, ettei kolahtanut. Kun autoni sain pysäytetyksi, ajoi vauhdilla joku tämän ensimmäisen sankarin perässä. Kun sain autoni taas liikkeelle, meinaa teinipoika jyrätä kylkeen.

Ihmettelen, että tuossa ei kolise joka päivä. On se niin perkeleen vaikeaa katsoa liikennemerkkiä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy