Designer kirjoitti:
Vaajakoskella ajoi joku mulkku sitten kahden pikkulapsen päälle suojatiellä. Onneksi lapset jäivät henkiin. Vasemmanpuoleisella kaistalla on pakettiauto pysähtynyt suojatien eteen päästämään päiväkotiryhmää suojatien yli, jolloin tämän kusipään mielestä on hyvä ratkaisu ajaa pysähtymättä pakettiauton ohi ja parin lapsen päälle. ***tanan idiootti, luovu autoilusta pysyvästi kun et kerran siihen kykene.
Onneksi muksuille ei käynyt pahemmin. Reisiluun murtuminen on kuitenkin ikävä asia, ja paraneminen kestää pitkään, useita kuukausia. Itsellä on omakohtaista kokemusta reisiluun murtumisesta.
Sitten itse asiaan. Tämä kyseinen asia on erittäin yleistä välillä Hangosta Nuorgamiin. 98 % autoilijoista ajavat surutta ohi suojatien eteen pysähtyneen tai pysäköidyn auton ohi. Välittämättä tyystin siitä, tuleeko auton takaa jalankulkijaa tai ei.
En haluaisi syyllistää arvon kolleekoita, mutta laittakaapas se käsi siihen sydämelle ja miettikää, oletteko itse ajanut pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneet / pysäköidyn auton ohi.
Kaikki varmaankin muistavat tapauksen Helsingistä muutaman vuoden takaa. Sen jossa Mustan audin kuljettaja ajoi törkeästi punaisia päin ja teloitti suojatietä ylittäneet pienen tytön. Tapaus meni oikeuteen, jossa kuljettaja väitti ettei ajanut punaisia päin. Miksiköhän useat autot olivat sitten pysähtyneet? Oikeus tuomitsi kuljettajan ankaraan rangaistukseen, mutta se ei kuitenkaan tuonut tyttöä takaisin.
Mitä tästä sitten opittiin? Ei tasan tarkkaan yhtään mitään. Sama tahti jatkuu päivästä toiseen, paikkakunnasta toiseen. Päivittäin tuhannet ja taas tuhannet autot ajavat surutta suojatien ohi pysähtymättä.
Miksi sitten tavallisen tallaajan pitäisi pysähtyä, kun virkavaltakaan ei sitä aina tee? Tämä tapaus on tosi ja tapahtui muutama vuosi sitten.
Henkilöauto oli pysäköity suojatien eteen ja auton ohi ajoi viereistä kaistaa muutaman auton jono. Autot jatkoivat matkaa pysähtymättä. Auto jonon takana tuli virkavallan maija, joka ei myöskään pysähtynyt! Lisäksi virkavalta syyllistyi mielestäni kolmeen "virkavirheeseen".
1. Eivät itse pysähtyneet suojatien eteen
2. Eivät sakoittaneet pysäköidyn auton kuljettajaa
3. Eivät sakoittaneet pysähtymättä ohi ajaneita autoja
Osa meistä autoilijoista ei taida muistaa, että autoa ei saa pysäköidä 5 metriä lähemmäksi suojatietä. Silti joka päivä, lähes jokaisella paikkakunnalla löytyy autoja, jotka on pysäköity aivan suojatien päälle? Näin ollen edes autetaan "kuolemanloukun" tekemisessä. Miten sitten mahdollisen onnettomuuden tapahtuessa menetellään? ( HUOM: TÄMÄ EI LIITY TÄHÄN ONNETTOMUUTEEN JOKA TAPAHTUI VAAJAKOSKELLA!)Lapsen päälle ajaja on tietenkin syyllinen, mutta hyvän "avunannon" on antanut pysäköidyn auton kuljettaja, se joka on jättänyt autonsa parkkiin ja lähtenyt omille asiolle. Pitäisikö tuomio antaa myös sille joka on jättänyt autonsa liian lähelle suojatietä. Mitä ajattelee ihminen, joka jättää autonsa suojatien päälle?
Syksyllä tuli piipahdettua Espanjassa ja kiinnitin huomiota, kuinka siellä kunnioitetaan jalankulkijoita. Autot pysähtyvät suojatien eteen ja antavat jalankulkijan ylittää tie. Rinnakkaisella kaistalla olevat autotkin pysähtyvät, ja näin ollen jalankulkijan on turvallista ylittää tie. Lisäksi torvet eivät takana olevissa autoissa soineet. Suomessa kun pysähdyt niin jo heti alkaa torvet soimaan ja nyrkit heiluun?
Autojen parkkeerauksessa on kuitenkin eroa kuin yöllä ja päivällä. Auto jätetään tasan tarkkaan siihen kohtaa mihin halutaan. Vaikka risteykseen. Kunhan vain pääsee itse helposti asiolle. Monasti näkyi tapauksia, jossa yksi auto oli jo parkkeerattu laillisesti kaudun varteen, niin joku jätti auton ajoradalle tämän jo pysäköidyn auton viereen, hätävilkut vain päälle ja kauppaan ostoksia tekeen...
Laitetaan vielä se käsi siihen sydämelle ja mietitään pysähdynkö minä suojatien eteen pysäköidyn/pysäyneen auton viereen? Sovitaanko että tästä lähtien ainakin kaikki Jatkoaikalaiset pysähtyvät?