Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 994 113
  • 12 250

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
massimo kirjoitti:
Jälleen on löytynyt todellinen sankari liikenteessä!!!
http://www.iltalehti.fi/2006/04/06/200604064356207_uu.shtml

Vaikeaa noiden liikennevalojen seuraaminen tai niiden merkityksen ymmärtäminen.

Voi helvetti.. siinä taas yksi tavan kuspää.. Anteeksi kielenkäyttöni. Pistää vaan ärsyttämään tuollaiset taukit jotka vaarantavat monien hengen tuolla tavalla. Luultavasti saa vain sakkoja, tai korkeintaan ehdonalaista tuosta. Edelleenkin olen sitä mieltä, että ylinopeudesta esim. moottoritiellä rangaistukset ovat kohtuuttoman kovia. Varsinkin kun vertaa tuollaisiin tapauksiin..
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Valoista on vaikea lähteä...

Haukunpa tässä niitä kuskeja, jotka vihreiden syttyessä maiskuttelevat suutaan, luovat katseen vaihdekeppiin, pitäisiköhän se ykkönen vetää silmään. Sitten lisää suun maiskuttelua, katse jalkoihin, nostanpa kytkimen, annanpa vähän kaasua. Kas auto liikkuu, kohta laitankin kakkosen silmään, ensin maiskutan taas suuta ja vedän hitaasti mutta varmasti kepin kakkoselle. Auto melkein pysähtyy ja painan taas vähän kaasua.

Kun tämä toistuu, syntyy tuttu haitariliike, autoja sammuu, peräänajoja sattuu. Jos on jonon hännillä ja näkee, että vihreä palaa, saattaa jo liikennevalo olla taas punainen, kun pääsee itse liikkeelle.

Anyway, ONKO SE NIIN SAATANAN VAIKIAA LÄHTEÄ RISTEYKSESTÄ TAI AJAA RISTEYKSEN LÄPI RIPEÄSTI HÄ? KEPITETÄÄN SITÄ PIRSSIÄ!
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Uleåborgir kirjoitti:
Haukunpa tässä niitä kuskeja, jotka vihreiden syttyessä maiskuttelevat suutaan, luovat katseen vaihdekeppiin, pitäisiköhän se ykkönen vetää silmään. Sitten lisää suun maiskuttelua, katse jalkoihin, nostanpa kytkimen, annanpa vähän kaasua. Kas auto liikkuu, kohta laitankin kakkosen silmään, ensin maiskutan taas suuta ja vedän hitaasti mutta varmasti kepin kakkoselle. Auto melkein pysähtyy ja painan taas vähän kaasua.

Kun tämä toistuu, syntyy tuttu haitariliike, autoja sammuu, peräänajoja sattuu. Jos on jonon hännillä ja näkee, että vihreä palaa, saattaa jo liikennevalo olla taas punainen, kun pääsee itse liikkeelle.

Anyway, ONKO SE NIIN SAATANAN VAIKIAA LÄHTEÄ RISTEYKSESTÄ TAI AJAA RISTEYKSEN LÄPI RIPEÄSTI HÄ? KEPITETÄÄN SITÄ PIRSSIÄ!

Kysyisin sinulta että jos JOUDUT jäämään valoihin vielä toisten punaisten ajaksi niin kaatuuko elämäsi siihen? Eli jos joudut seisomaan valoissa pari minuuttia enemmän niin onko se maailmanloppu? Mielestäni ihmisten pitäisi ymmärtää että ilman liikennevaloja kaupunkien liikenne olisi yhtä kaaosta.. Itse lähden liikennevaloista ripeästi enkä ole kertaakaan joutunut peräänajetuksi, saati että olisin ajanut jonkun perään.
 

Naughty_S

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Kysyisin sinulta että jos JOUDUT jäämään valoihin vielä toisten punaisten ajaksi niin kaatuuko elämäsi siihen? Eli jos joudut seisomaan valoissa pari minuuttia enemmän niin onko se maailmanloppu?

Minulta tätä ei kysytty, mutta vastaanpa silti. Mielestäni tuo on typerä ajattelutapa. Pitäisikö sen sitten olla maailmanloppu, ennenkuin asiasta voisi avautua? Harvan maailma siihen muutamaan minuuttiin kaatuu, mutta joka tapauksessa onhan se helvetillinen arpominen ja sössiminen risteyksissä aika rasittavaa ja kaiken lisäksi täysin turhaa.
Sama "pelkään, että autoni hajoaa jos painan kaasua" -mentaliteetti ärsyttää risteyksistä lähdön lisäksi myös kiihdytyskaistoilla, joilla ainakin käsittääkseni on tarkoitus _kiihdyttää_ vauhtia.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Speedye kirjoitti:
Kysyisin sinulta että jos JOUDUT jäämään valoihin vielä toisten punaisten ajaksi niin kaatuuko elämäsi siihen? Eli jos joudut seisomaan valoissa pari minuuttia enemmän niin onko se maailmanloppu?

Vaikka vastailetkin ohi viestini varsinaisen aiheen, kommentoidaan. En nimittäin puhunut mitään jäämään joutumisestani, kunhan haukuin hituroivia kuskeja, jotka aiheuttavat ruuhkia, jonoja, peräänajoja.

Ja kysymykseen numero 1 vastaus on:

Kyllä kaatuu, varsinkin arkiaamujen aamuäreydessäni kun minua vituttaa lähes jokainen asia. He kuluttavat MINUN kallisarvoisia minuuttejani, jotka maailma menettää kun en ehdi tarpeeksi nopeasti kanavoimaan hyvyyttäni maailmalle.

Speedye kirjoitti:
Mielestäni ihmisten pitäisi ymmärtää että ilman liikennevaloja kaupunkien liikenne olisi yhtä kaaosta.

Vastaus:

Mikäli ajattelet, että minä olen yksi niistä ihmisistä tai yllä lainattu on tarkoitettu sutkaukseksi minun tyhmyyteeni viittaavana lauseena, et ole miettinyt tarpeeksi vastauksesi sutkauksellista arvoa. Olet silti oikeassa ja jatkan: ripeällä toiminnalla valoissa vähennettäisiin vielä lisää kaaosta, joka vallitsee valoista huolimatta.

Speedye kirjoitti:
Itse lähden liikennevaloista ripeästi enkä ole kertaakaan joutunut peräänajetuksi, saati että olisin ajanut jonkun perään.

Vastaus:

Hienoa. Vastaavia suorituksia toivonkin kaikilta kuskeilta kuten edellisessä viestissäni annoinkin ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:

Sacho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo!
Olisipa useammalle kuskille tarpeen kerrata mitä ne valkoiset viivat tiessä tarkoittavat ja milloin auton kuuluu väistää polkupyöräilijää. Muutaman päivän työmatkapyöräilyn aikana olen useamman kerran meinannut päästä hengestäni kun joku teiden ritari on vauhtia hidastamatta hurauttanut suojatien yli (paikoissa joissa minulla olisi ollut etuajo-oikeus).

Varoitan jo ennakkoon että seuraavalla kerralla polkupyöräni on varustettu paketilla kananmunia jota ottavat suunnan kohti kyseisten puolisokeiden idioottien menopelejä aina kun he ovat yrittäneet ajaa päälleni.

(toki joidenkin pyöräilijöidenkin pitäisi kerrata väistämisvelvollisuussäädökset mutta joku muu saa avautua siitä)
 

Tuamas

Jäsen
Sacho kirjoitti:
(toki joidenkin pyöräilijöidenkin pitäisi kerrata väistämisvelvollisuussäädökset mutta joku muu saa avautua siitä)

Pyöräilijät eivät kyllä jää yhtään pekkaa pahemmiksi, kun kuvittelevat saavansa ajaa suojatien yli (kävelytien ollessa kyseessä) samoin oikeuksin kuin jalankulkijat.
Useasti olisi tehnyt hiukan mieli kolhaista sotkijaa, kun sieltä tullaan kuin maailman omistajat täysillä eteen luottaen suojatiehen, vaikka se kyseisissä paikoissa ei heidän oikeuksiinsa kuulukaan.
 

scholl

Jäsen
Aika moni ajaa edelleen nastarenkailla. Ei ihan sovi tähän ketjun aiheeseen, mutta on se sen verran pöyristyttävää ja vittumaista touhua, että pakko tulla urputtamaan siitä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuamas kirjoitti:
Pyöräilijät eivät kyllä jää yhtään pekkaa pahemmiksi, kun kuvittelevat saavansa ajaa suojatien yli (kävelytien ollessa kyseessä) samoin oikeuksin kuin jalankulkijat.
Useasti olisi tehnyt hiukan mieli kolhaista sotkijaa, kun sieltä tullaan kuin maailman omistajat täysillä eteen luottaen suojatiehen, vaikka se kyseisissä paikoissa ei heidän oikeuksiinsa kuulukaan.

Niin pyöräilijöissä, autoilijoissa kuin jalankulkijoissa on paljon niitä urpoja, jotka eivät osaa liikkennesääntöjä, kuten väistämisvelvollisuutta kussakin tilanteessa. Itse jäisin pyörälläni auton alle monta kertaa vuodessa, jos pitäisin vain kiinni oikeuksistani, ja huom. osaan liikennesäännöt. Sen sijaan autolla ajaessani minulla ei ole tullut vastaan ikinä sellaista tilannetta, että olisin kokenut terveyteni olevan vaarassa jonkun pyöräilijän takia.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jermu kirjoitti:
ja huom. osaan liikennesäännöt.


Kukapa meistä ei osaisi. Tai ainakin väittäisi osaavansa. Silti näistä syntyy keskustelua, mikä on aika hassua jos kaikki kerran osaavat liikennesäännöt.

Johtunee siitä että liikenteessä jokainen haluaa mennä ensin.
 

Salama44

Jäsen
scholl kirjoitti:
Aika moni ajaa edelleen nastarenkailla. Ei ihan sovi tähän ketjun aiheeseen, mutta on se sen verran pöyristyttävää ja vittumaista touhua, että pakko tulla urputtamaan siitä.
Eihän sitä tiedä vaikka takatalvi vielä yllättäisi! Pari tuulilasia on mennyt nastojen takia rikki kun jyrätään nastoilla sulia teitä pitkälle kesään asti.
 

Abiel

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ite annan aina hitaampana (yleensä kärry perässä) vilkulla merkkiä ohitusaikaiselle ja teen jopa hieman tilaa. Jos tämä mulkku ei kiittä vilkkua räpäyttämällä tai tassua nostamalla, nostan tavallisesti keskisormea.

Kiittäjät puolestaan saavat minut hyvälle tuulelle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuamas kirjoitti:
Pyöräilijät eivät kyllä jää yhtään pekkaa pahemmiksi, kun kuvittelevat saavansa ajaa suojatien yli (kävelytien ollessa kyseessä) samoin oikeuksin kuin jalankulkijat.
Useasti olisi tehnyt hiukan mieli kolhaista sotkijaa, kun sieltä tullaan kuin maailman omistajat täysillä eteen luottaen suojatiehen, vaikka se kyseisissä paikoissa ei heidän oikeuksiinsa kuulukaan.

No joo onhan pyöräilijöissäkin vikaa, mutta käsittääkseni oli kyseessä pyörätie tai ei, mutta jos Auto tulee kolmion takaa, on auto se joka väistää?
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään joku pelle mopoilija ajoi kyllä niin holtittomasti, että pakko avautua tänne. Kaksi mopoa tuli oikealta kolmion takaa suoraan eteen. Seuraavasta risteyksestä toinen mopoilijoista kääntyi vasemmalle suoraan vastaantulevan edestä, joka joutui tekemään lukkojarrutuksen. Perässä tullut sentään tajusi pysähtyä.

Mielestäni mopokortin teoriakoe pitäisi olla vaikeampi, että liikenteeseen ei päästettäisi täysiä urpoja, jotka saattavat päästä nykyiset kokeet lukematta läpi.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Zago kirjoitti:
Mielestäni mopokortin teoriakoe pitäisi olla vaikeampi, että liikenteeseen ei päästettäisi täysiä urpoja, jotka saattavat päästä nykyiset kokeet lukematta läpi.

Onko mopokortti muuten nykyään pakollinen? Muistan kun mopiluikä tuli, niin silloin ei mopokorttia vielä tarvittu. Aika erikoista sinänsä, kun kuitenkin liikenteen seassa ajoin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulppu kirjoitti:
Kukapa meistä ei osaisi. Tai ainakin väittäisi osaavansa. Silti näistä syntyy keskustelua, mikä on aika hassua jos kaikki kerran osaavat liikennesäännöt.

Johtunee siitä että liikenteessä jokainen haluaa mennä ensin.

Joo ja pointtisi oli mikä? Itse kyllä tiedän osaavani liikennesäännöt, mutta kaikki eivät todellakaan osaa, ja tuskin edes väittävät osaavansa. Ja jos sinä haluat mennä liikenteessä aina ensin, kertoo se ehkä omasta itsekkyydestäsi ja urpoudestasi, ei siitä, että kaikki muutkin ajattelevat niin.

Mutta tien päällä näkee valitettavasti, että kaltaisiasi on hyvinkin paljon olemassa.

Hyvä testi kokeiltavaksi:
http://www2.ake.fi/TOT/
(ja itselläni tulos 9/9, ja en todellakaan jäänyt arpomaan vastauksia, pitäähän liikenteessäkin nämä asiat tulla selkäytimestä)
 

scholl

Jäsen
Tuollainen on kyllä aivan spedetesti, koska ei ollut yhtään vaikeata kohtaa eli alle 9/9 saaminen vaatii jo jonkinlaista erityislahjakkuutta.
 

Tuamas

Jäsen
Niilo kirjoitti:
No joo onhan pyöräilijöissäkin vikaa, mutta käsittääkseni oli kyseessä pyörätie tai ei, mutta jos Auto tulee kolmion takaa, on auto se joka väistää?

Tottakai.

Juttuni pointti oli vain se, että todella harva pyöräilijä ymmärtää sitä että hänellä ei ole mitään erityisasemaa suojatiellä, jos hän ajaa sen yli. Siis jos kyseessä on kävelytien jatke.

Eli joko talutetaan yli tai sitten odotetaan sitä omaa vuoroa, eikä suhata sieltä tuhatta ja sataa yli ja luoteta siihen että se autoilija liikennesääntöjen vastaisesti väistää.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja jos pyöräilijä ei huomaa että se suojatie onkin kävelytien jatke eikä normaali kevyenliikenteen suojatie niin autoilija huomaa sen vielä paremmin, vai?

Tuo testi meni multa 7/9 mutta nekin meni sen osalta väärin että väistin autoilijana vaikka ei olisi tarvinnut.

Itsekin olen tuossa työmatkalla, joka on naurettavat 1 km ja yksi ainoa suojatie, meinannut useita kertoja jäädä autojen alle, kun ne urpot autoilijat eivät osaa liikennesääntöjä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Nyt kun vitutuslinjalle on lähdetty, niin aukaistaan loputkin.

Vituttaa kaikki juntit jotka eivät ymmärrä miten vilkkua liikenteessä pitäisi käyttää. Se ei saatana ole mikään pakkopulla mikä tyrkätään päälle suunnilleen silloin kun on jo puoliksi käännytty. Ymmärtäisivät, että sillä on ihan helvetin suuri merkitys liikenteen sujuvuuden kannalta. Itse olin aikanaan viitisen vuotta duunissa jossa ajoin päivittäin kaupunkirallia autolla keskimäärin ehkä noin 100 km päivässä ja silloin kyllä alkoi huomata millaista on suomalainen autoilukulttuuri. Se vilkku kun laitetaan ajoissa päälle, niin toinen voi jo mennä risteyksestä yli tai kääntyä kun näkee, että toinen ei ole tulossa päälle. Nyt kun sitä vilkkua ei laiteta ja käännytään silti, toinen odottaa niin kauan ennen kuin toinen kääntyy, koska ei viitsisi kolmion takaa tulla alle. Vittu tän kun kaikki persereiät ymmärtäisivät niin menisi liikenteessäkin aikaa jokaiselta huomattavasti vähemmän, mutta kun ei niin ei.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jermu kirjoitti:
Joo ja pointtisi oli mikä?

Pointtini oli, että vaikka kaikki tottakai saavat tuollaisista "testeistä" täydet pisteet, he unohtavat liikennesäännöt viimeistään siinä vaiheessa kun tulee tilanne "kumpi menee tässä ensin". Eli tungetaan eteen kolmion takaa jne.

Kaiva ne rucolat nenästäsi ja lue viestini uudelleen. Ehkä sieltä joku muukin pointti löytyy.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuamas kirjoitti:
Tottakai.

Juttuni pointti oli vain se, että todella harva pyöräilijä ymmärtää sitä että hänellä ei ole mitään erityisasemaa suojatiellä, jos hän ajaa sen yli. Siis jos kyseessä on kävelytien jatke.

Eli joko talutetaan yli tai sitten odotetaan sitä omaa vuoroa, eikä suhata sieltä tuhatta ja sataa yli ja luoteta siihen että se autoilija liikennesääntöjen vastaisesti väistää.

No tätä esiintyy varsin vähän, sillä jos joku pyöräilijä luottaa edes siihen että autoilija liikennesääntöjen mukaisesti väistää, jäisi tämä pyöräilijä auton alle monta kertaa vuodessa.

Se on selvä, että kaikki pyöräilijät eivät - kuten eivät kaikki autoilijatkaan - osaa väistämissääntökä, vaikkeivat liikennesäännöt mitään rakettitiedettä olekaan ja Aku Ankan naapuri väittää muuta, mutta väite "todella harva pyöräilijä ymmärtää sitä että hänellä ei ole mitään erityisasemaa suojatiellä" on jo todella syvältä. En ymmärrä mistä tämä ei-pyöräilijöiden angsti pyöräilijöitä kohtaan kumpuaa, nimim. Tuamas osannee kertoa. Ainakin Stadissa moni pyöräilijä ei pidä edes omista oikeuksistaan kiinni, kun eivät uskalla tunkea kolmion takaa tulevan auton eteen (liikenneympyrät ovat pahimpia).
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Jermu kirjoitti:
Ainakin Stadissa moni pyöräilijä ei pidä edes omista oikeuksistaan kiinni, kun eivät uskalla tunkea kolmion takaa tulevan auton eteen (liikenneympyrät ovat pahimpia).

Eiköhän tässä pidetä enemmänkin omasta terveydestä ja hengestä kiinni. Vaikka pyöräilijä olisikin oikeassa, haudasta on paha huudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös