Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 127
  • 13 193

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
repe_joke kirjoitti:
Kyllä minä tieliikennelain takana seison kyllä itse täysin. Ja pyrin sitä kyllä noudattamaankin täysin, tosin jalankulkijana itse. No täytyy myöntää, että punaisissa valoissa en seiso jos autoja ei näy mailla eikä halmeilla, tosin en ole varma onko se sakkojen paikka edes, jos tien ylittää punaisten palaessa, kun autoja ei näy missään.
Eli noudatatko vai etkö?

Papoista puheenollen, yksi blokkasi tänään yhden kaupungin tukkoisimmista* risteyksistä aikalailla tehokkaasti, kun oli päättänyt alkaa kuivailla autoaan keskellä kaistaa. Siinä se heilui rätin kanssa ja pyyhki auton kattolta sulaa kamaa pois, ja katseli ihmetellen mm. minua, kun levittelin käsiäni hänelle. En tiedä, mikä oikosulku papalla oli, mutta aikansa siinä sai odottaa, että vastaantulijoita ei enää ollut ja seniorin sai ohitettua vastaantulevien kaistalta. Mainittakoon vielä, että alueella on pysäköintikielto.

* Lohjan keskustan pienetkin kadut ovat vilkkaassa käytössä väliaikaisien liikennejärjestelyiden vuoksi.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi että tekisi gutaa Suomessakin Tuhkholman tyylinen tietullikokeilu. Suomalaisille itserakkaille autoilijoille se olisi tärkeä juttu. Kuvitelkaa nyt, aluksi maksaa tietulli, että pääsisi Helsingin keskustaan ja sitten siellä vielä kunnon parkkimaksut päälle. Nam. Tuskin se autoilua vähentäisi, mutta ihan kiusaksi vaan. Kyllähän nykyäänkin aika hyvin osataan kiusata yksityisautoilijoita, mutta parantamisen varaa löytyy vielä.

Niin, siis Tukholmassa kokeillaan tätä 7kk ja sitten kansanäänestys.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
On todellakin huvittavaa lukea, että samaan aikaan jeesustellaan pienillä ylinopeuksien ylittämisellä ja samalla sanotaan, että jalankulkija voi rikkoa sääntöjä aivan miten haluaa, mutta silti kaikki lait pitää pitää samassa linjassa. Toki siinä on kyse suuremmasta vaaramomentista, mikäli autoilija ajaa päin punaisia, mutta jos ajatellaan asiaa samoin: Ei ketään näkyvissä ja autoilija ajaa päin punaisia (ilman, että on suojateitä risteyksissä - toistan - ei ketään näkyvissä) - niin pitääkö autoilijaa rangaista? Pitääkö siis kaikki lait pitää pitää samassa linjassa ja pitääkö kaikkia toisia kohdella yhden vertaisina rikollisina?

Mielestäni ei. Rikokset ovat hyvin erilaatuisia. Jotkin näistä ovat jopa tahattomia.

Cougar.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Cougar kirjoitti:
Toki siinä on kyse suuremmasta vaaramomentista, mikäli autoilija ajaa päin punaisia, mutta jos ajatellaan asiaa samoin: Ei ketään näkyvissä ja autoilija ajaa päin punaisia (ilman, että on suojateitä risteyksissä - toistan - ei ketään näkyvissä) - niin pitääkö autoilijaa rangaista?
Tulipa tästä mieleeni eräs kysymys. Nykyisissä kameraohjatuissa risteyksissä saattaa joskus käydä niin, että kamera ei ole jostain syystä "nähnyt" autoasi. Moottoripyörillä tämä on kuulemma vielä yleisempää, mutta siitä ei ole omakohtaista havaintoa. EDIT: Tästähän oli muistaakseni muutama vuosi sitten juttua ja testejä TM:ssa/Tuulilasissa tms.

Mitäs teet, kun hiljaisina vuorokauden aikoina nk. lepovihreät ovat suoraan meneville ja yrität itse kääntyä vasemmalle? Vastaantulijoita ei näy mailla ei halmeilla, mutta kamera ei ole havainnut sinua, joten valot eivät vain vaihdu. Peruutatko ja toivot, että kamera havaitsisi sinut (mielestäni vaarallista) vai käännytkö ihan reilusti punaisia päin (lainvastaista)? Entä miten poliisi suhtautuu tähän? Luonnollisesti poliisit eivät ole nähneet minuuttien mittaista seisontaasi valoissa, vaan näkevät ainoastaan liikennerikkomuksesi. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta; meneekö tuollaisessa tilanteessa mikään selitys läpi? Liikennevaloissahan ei tietysti ole minkäänlaista fyysistä vikaa, joka voitaisiin tarkistaa/korjata.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Mr.Fox kirjoitti:
Tulipa tästä mieleeni eräs kysymys. Nykyisissä kameraohjatuissa risteyksissä saattaa joskus käydä niin, että kamera ei ole jostain syystä "nähnyt" autoasi. Moottoripyörillä tämä on kuulemma vielä yleisempää, mutta siitä ei ole omakohtaista havaintoa. EDIT: Tästähän oli muistaakseni muutama vuosi sitten juttua ja testejä TM:ssa/Tuulilasissa tms.

Mitäs teet, kun hiljaisina vuorokauden aikoina nk. lepovihreät ovat suoraan meneville ja yrität itse kääntyä vasemmalle? Vastaantulijoita ei näy mailla ei halmeilla, mutta kamera ei ole havainnut sinua, joten valot eivät vain vaihdu. Peruutatko ja toivot, että kamera havaitsisi sinut (mielestäni vaarallista) vai käännytkö ihan reilusti punaisia päin (lainvastaista)?

Pohjoisrannasta kun käännytään keskustasta päin tullessa vasemmalle Liisankadulle, on itselleni käynyt prätkällä noin. Oli viikonloppuna joku hiljainen ajankohta ja suhteellisen ajatuksissani odottelin, enkä heti siis vittuuntunut, mutta kun joku 4 kertaa kaikista muista suunnista tulleet valot olivat vaihtuneet, liipaisin vasemmalle punaisiapäin. Ei vaan kyennyt jäädä esim. koko yöksi tuleen makaamaan.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Mr.Fox kirjoitti:
Tulipa tästä mieleeni eräs kysymys. Nykyisissä kameraohjatuissa risteyksissä saattaa joskus käydä niin, että kamera ei ole jostain syystä "nähnyt" autoasi. Moottoripyörillä tämä on kuulemma vielä yleisempää, mutta siitä ei ole omakohtaista havaintoa.

Mitäs teet, kun hiljaisina vuorokauden aikoina nk. lepovihreät ovat suoraan meneville ja yrität itse kääntyä vasemmalle? Vastaantulijoita ei näy mailla ei halmeilla, mutta kamera ei ole havainnut sinua, joten valot eivät vain vaihdu.

Pyörän kanssa kävi näin ja lopulta vetäisin punaisia päin. Osasin vähän odottaakin, että eräässä risteyksessä Lappeenrannassa tulisi ongelmia ja niinhän siinä kävikin. Pari kertaa kerkesi vihreät vaihtua muihin suuntiin ja koska itse olin kääntymässä vasemmalle, niin se nuolivalo ei sitten koskaan syttynyt. Onneksi tämä sattui alkuillasta, joten liikennettä ei ollut kovinkaan paljoa. Sakkoja en kyllä hevillä tuosta olisi sulattanut, mutta tarkistin kyllä, ettei kyttiä näy.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Cougar kirjoitti:
On todellakin huvittavaa lukea, että samaan aikaan jeesustellaan pienillä ylinopeuksien ylittämisellä ja samalla sanotaan, että jalankulkija voi rikkoa sääntöjä aivan miten haluaa, mutta silti kaikki lait pitää pitää samassa linjassa.

No en minä kyllä niin sanonut. Tuo kyseinen häiskä jolle "jeesustelin" sai toiset ylinopeussakot parin viikon sisään. Ja sitten kehtaa vielä tulla "jeesustelemaan" jostain auton iästä ja muusta epäolennaisesta.

Mitä tulee tuohon punaisia päin kävelyyn (jota en ole kertaakaan täällä etelä-suomessa harrastanut), niin odottaisitko itse punaisissa, kun näkyvyyttä molempiin suuntiin suuntiin on useita satoja metrejä, ja autoja ei näy missään? Kyttälaitos tosin on kaduntoisella puolella, mutta ei sielläkään ole ikinä ketään töissä.
Ah niin ihanassa Varkauden kaupungissa on tuommoinen paikka, ja iltaisella ei todellakaan ole mitään järkeä jäädä odottamaan sitä valonvaihtumista.

Tosin samaisessa kaupungissa on myös semmoinen risteys, jossa meinaa joka kerta jäädä autojen alle, vaikka valot jalankulkijoille on vihreät. Siinä kun vaihtuu saman aikaisesti kääntyville valot, niin jalatkulkijat kerkeävät vain puoleen väliin tien yli, kun rupeaa autot vyörymään päälle. Ja ei tarvitse pelätä, että jarrupoljinta löytyy autosta oli sen ikä mikä tahansa.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
repe_joke kirjoitti:
Mitä tulee tuohon punaisia päin kävelyyn (jota en ole kertaakaan täällä etelä-suomessa harrastanut), niin odottaisitko itse punaisissa, kun näkyvyyttä molempiin suuntiin suuntiin on useita satoja metrejä, ja autoja ei näy missään? Kyttälaitos tosin on kaduntoisella puolella, mutta ei sielläkään ole ikinä ketään töissä.
Ah niin ihanassa Varkauden kaupungissa on tuommoinen paikka, ja iltaisella ei todellakaan ole mitään järkeä jäädä odottamaan sitä valonvaihtumista.
En jäisi enkä jääkään. Mutta toisaalta en pidä myöskään alle 20 km/h ylinopeutta mitenkään tuomittavana. Jos poliisi tulee ja antaa sakot, niin maksetaan ne, mutta yleensä ne napsahtaa vasta hieman suuremmista ylinopeuksista, joihin en ole suuremmin syyllistynyt.

Kuten jo sanoin, niin rikoksilla ja "rikoksilla" on eroa - ja se ero on jokaisen omassa päässä. Toisten tuomitseminen on niin hauskaa, että yleensä unohdetaan ne omat "synnit".

Cougar.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Cougar kirjoitti:
En jäisi enkä jääkään. Mutta toisaalta en pidä myöskään alle 20 km/h ylinopeutta myöskään mitenkään tuomittavana. Jos poliisi tulee ja antaa sakot, niin maksetaan ne, mutta yleenstä ne napsahtaa vasta hieman suuremmista ylinopeuksista, joihin en ole suuremmin syyllistynyt.

Kuten jo sanoin, niin rikoksilla ja "rikoksilla" on eroa - ja se ero on jokaisen omassa päässä. Toisten tuomitseminen on niin hauskaa, että yleensä unohdetaan ne omat "synnit".

Cougar.

Niin se on mitenkä asiat näkee. En minä väittänyt kuitenkaan missään kohtaa, että on sallittavaa kävellä punaisia päin. Totesin vain, että teen näin joskus, jos se on mahdollista ilman vaaraa jäädä auton alle. Siihen kukaan ei ole vastannut, voiko tästä saada sakot.

Tuo alempi kommentti varmaan koskee laki on kaikille sama komenttia. No sitähän se on. Jos ajaa ylinopeutta ja saa sakot, niin ei siitä pidä ruveta jeesustelemaan kanssa ajajien autojen iällä, tai edes muiden teiden käyttäjien omalla iällään.
Sama juttu, jos sattuu saamaan sakot kun kävelee punaisia päin. Ei siinä paljon auto ruveta kertomaan satuja, kuinka vanhukset vetelee päivät pitkät huono kuntoisille rollaattoreillaan punaisia päin, mutta poliiseja ei vain kiinnosta.

Ja jos itseni pitää valita kahdesta synnistä pahempi noiden vaihtoehtojen välillä, niin kyllä se on ylinopeus yleiselle tiellä. Toki myös punaisia päin käveleminen pahimpaan ruuhka-aikaan Helsingin keskustassa on äärinmäisen tuomittavaa, mutta siitä tuskin sakkoja saisi, vaikka poliisi sen näkisikin.

Joo aikaa turhaa diipadapaa, joka loppuu minun osaltani tähän.

P.S. Jos jollakin ottaa kovin pahasti rajoitin punaiselle, kun sanoo, että sakot eivät ole itkemisen paikka, niin kaikki tähän liittyvä viestintä privana kiitos.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
repe_joke kirjoitti:
Ja jos itseni pitää valita kahdesta synnistä pahempi noiden vaihtoehtojen välillä, niin kyllä se on ylinopeus yleiselle tiellä. Toki myös punaisia päin käveleminen pahimpaan ruuhka-aikaan Helsingin keskustassa on äärinmäisen tuomittavaa, mutta siitä tuskin sakkoja saisi, vaikka poliisi sen näkisikin.
Tätä tarkoitin. Ei tarvitse etsiä mitään syntiä vaan voi vain elää tilanteiden kanssa. Ei tarvitse valita syntien väleillä vaan voi jättää ne poliisien huoleksi. He sen duunin tekevät - et sinä enkä minä. Jos itse kävelen päin punaisia ja jään auton alle, niin oma on mokani. Toista vaihtoehtoa en edes sano, kun pyrin olemaan mahdollisimman turvallinen kuljettaja.

Cougar.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Cougar kirjoitti:
Tätä tarkoitin. Ei tarvitse etsiä mitään syntiä vaan voi vain elää tilanteiden kanssa. Ei tarvitse valita syntien väleillä vaan voi jättää ne poliisien huoleksi. He sen duunin tekevät - et sinä enkä minä.

Cougar.

Elikkä keskustelupalstalla oman mielipiteen esittäminen ei ole suotavaa? Ei täällä sentään mitään sakkoja jaelle.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
repe_joke kirjoitti:
Elikkä keskustelupalstalla oman mielipiteen esittäminen ei ole suotavaa? Ei täällä sentään mitään sakkoja jaelle.
Näinkö sanoin?

Pyydän anteeksi tätä offtopiccia modeilta.

Cougar.

PS. Sana on vapaa tietysti enkä minä ole siitä päättämässä tällä enkä millään muullakaan palstalla. En ole ikinä ollut sitä vastaan enkä ikinä tule olemaankaan. Vituttaa helvetisti tällainen säätäminen.
 
Viimeksi muokattu:

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli vaan mileen... Kaveri kertoi tuossa joku vuosi sitten että sen kaveri oli saanut uuden vuoden yönä sakot kun oli kävellyt punaisia päin. Kytät olivat olleet ihan vieressä ja tämä kaveri sai muistaakseni 50e sakon. Olisihan poliisit voinut keskittyä johonkin olleellisempaakin varsinkin kun tuona yönä varmaan sattuu ja tapahtuu vähän enemmän kuin muina iltoina...

Että kyllä siitä punaisiin kävelemisestä sakot saa tarvittaessa. Se tosin monet mieltää pienemmäksi rikkeeksi jos vertaa esim. että autolla ajelee punaisia päin keskellä yötä tyhjällä tiellä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
PeZu kirjoitti:
Tuli vaan mileen... Kaveri kertoi tuossa joku vuosi sitten että sen kaveri oli saanut uuden vuoden yönä sakot kun oli kävellyt punaisia päin. Kytät olivat olleet ihan vieressä ja tämä kaveri sai muistaakseni 50e sakon. Olisihan poliisit voinut keskittyä johonkin olleellisempaakin varsinkin kun tuona yönä varmaan sattuu ja tapahtuu vähän enemmän kuin muina iltoina...

Että kyllä siitä punaisiin kävelemisestä sakot saa tarvittaessa. Se tosin monet mieltää pienemmäksi rikkeeksi jos vertaa esim. että autolla ajelee punaisia päin keskellä yötä tyhjällä tiellä.

Saattaisihan sitä poliiseilla olla parempaakin tekemistä kyseisenä yönä mutta turha tässä on poliisia ryhtyä syyllistämään - he tekivät sitä työtä mistä heille palkka juoksee. Suurin ja ainoa syyllinen oli se kaverisi kaveri, todellinen valopää, joka lähtee kävelemään päin punaisia vaikka poliisit ovat vieressä.

Sanoisinkin, että turha itkeä jos lakia rikkoessa jää siitä kiinni - edellinen ei tarkoita sitä ettenkö minä(kin) joskus rikkoisi lakia mutta teen sen siten etten jää kiinni ja jos jään niin en itke ja ruikuta siitä jollain netin keskustelupalstalla.

vlad.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
vlad kirjoitti:
Sanoisinkin, että turha itkeä jos lakia rikkoessa jää siitä kiinni - edellinen ei tarkoita sitä ettenkö minä(kin) joskus rikkoisi lakia mutta teen sen siten etten jää kiinni ja jos jään niin en itke ja ruikuta siitä jollain netin keskustelupalstalla.

vlad.

Tässä on melko hyvin tiivistettynä minun ajatukseni aiheesta, ja uskon, että myös monen muun.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Vlad sanoi aika hyvin sen mitä itsekkin hain huonolla menestyksellä.
 

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Suojatie

Minua on jo pidemmän aikaa huolestuttanut ja ihmetyttänyt monien autoilijoiden täysin välinpitämätön suhtautuminen suojateihin varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla. Tänään sai taas lukea Iltalehdestä, että suojatietä ylittävän naisen päälle oli ajettu. Toinen auto oli pysähtynyt suojatien eteen päästämään naisen ylittämään katua kun toista kaistaa ajanut jatkoi suoraa naisen päälle. En tiedä onko vika tietämättömyydessä vai piittaamattomuudessa, mutta tähän asiaan on paneuduttava kunnolla! Kampanja pystyyn ja nopeasti!

Ei ole kuin pari viikkoa siitä kun itselleni kävi aivan vastaavanlainen tapaus. Bussi pysähtyi päästämään minut suojatien yli (aika yllättävää kun tietää HKL:n bussikuskien ajotavat) ja lähdin ylittämään katua. Eiköhän viereisellä kaistalla kaahannut auto meinannut tulla väkisin päälle. Osasin kyllä jo varautua tähän, enkä olisi juossut alle, mutta olin tyytyväinen kun kyseinen kaahailija joutui tekemään lukkojarrutuksen havaitessaan minut. Pääsi samalla varmaan aika hyvin nastoistaan eroon. En ihmettele yhtään, jos lapsia jää autojen alle suojatiellä kun meno on kuin villissä lännessä.

Loppuun vielä huomautettakoon, että olen itsekin autoilija ja tarkkailen kyllä huolellisesti suojateitä. Liekö Saksassa opittu tapa. Saksalaisesta ajokulttuurista voisi muutenkin ottaa kovasti oppia Suomeen. Liikenteen joustavuus, kohteliaisuus, selkeät merkinnäytöt, turvavälit ja sääntöjen noudattaminen ovat siellä aivan toista luokkaa kuin Suomessa.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Ohhoijaa, täytyypä oikein ääneen ihmetellä tuota järjenkäyttöä - tai pikemminkin sen puutetta - liikenteessä. Työmatkallani kulkee kaksi kaistaa suuntaansa, joista toista kaistaa tottuneesti käyttävät raskas liikenne ja sisempää kaistaa useimmiten ymmärretään ajaa hieman nopeammassa rytmissä ne, joiden ajorytmi on hieman nopeampaa. Sisäkaistaa pitkin pääsee siis sujuvasti ajamaan valoista liikkeelle lähtevien rekkojen ja muiden hitaampien ajoneuvojen ohi, pitäen liikennettä sujuvana virtana.

Vaan kun ei mene kaikille jakeluun. Taas tänään löytyi tuolle nopeammalle kaistalle varsinainen älypää jolla ilmeisesti taustapeilitkin olivat niin huurussa ettei niistä näe taaksepäin. Miksi ihmeessä koukataan tuolta hitaampien kaistalta nopeampien kaistalle ja kiihdytetään ripeästi päästäkseen itse noiden rekkojen ohi. Oikein toimittu - paitsi että sitten tämä älypää hidasti nopeuttaan niin, että jäi puoli auton mittaa etummaisen rekan edelle ja jää siihen junnaamaan samaa vauhtia näiden kanssa, ettei varmasti kukaan takanatulevista pääse rekkojen ohi. Jonoa kertyy, kun monet tottuneesti haluavat ohittaa rekat (jotka jälleen joutuvat taas seuraavissa risteyksissä jarruttamaan jonoon) mutta eivät pääse sitten tämän yhden tientukon ohi. Kun risteys sitten lähestyy, niin sankarimme siirtyy takaisin rekkojen eteen.

Kiitos. En ole huolissani siitä, että aikaa työmatkaan kului minuutti enemmän, vaan pikemminkin minua ärsytti se että sujuvuuden sijaan jouduimme nyt kaikkien takaa tulevien toimesta muodostamaan kauniin ruuhkan, emmekä luonnollisesti päässeet "vihreän aallon" rytmiin.
 

jle01

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ohittaminen...

Mikä siinä on niin vaikeaa. Tuusulan tiellä on kaksi kaistaa ja ei taida olla kovinkaan vaarallista jatkaa sitä vasenta kaistaa hieman pidemmälle kuin 10 metriä. meinaan vaan sitä että on kovin epämiellyttävää kun joku ohittaa minut niin pitää tulla siihen nenän eteen ja roiskuttaa ravat tuulilasiin. eilenkin kärpät pelistä tulossa ollessani näin tapahtui varmaan viisi kertaa ja en mielestäni ajanut kovinkaan hiljaa vaan 110 lasissa...
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Bayern kirjoitti:
Minua on jo pidemmän aikaa huolestuttanut ja ihmetyttänyt monien autoilijoiden täysin välinpitämätön suhtautuminen suojateihin varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla. Tänään sai taas lukea Iltalehdestä, että suojatietä ylittävän naisen päälle oli ajettu. Toinen auto oli pysähtynyt suojatien eteen päästämään naisen ylittämään katua kun toista kaistaa ajanut jatkoi suoraa naisen päälle. En tiedä onko vika tietämättömyydessä vai piittaamattomuudessa, mutta tähän asiaan on paneuduttava kunnolla! Kampanja pystyyn ja nopeasti!

Ei ole kuin pari viikkoa siitä kun itselleni kävi aivan vastaavanlainen tapaus. Bussi pysähtyi päästämään minut suojatien yli (aika yllättävää kun tietää HKL:n bussikuskien ajotavat) ja lähdin ylittämään katua. Eiköhän viereisellä kaistalla kaahannut auto meinannut tulla väkisin päälle. Osasin kyllä jo varautua tähän, enkä olisi juossut alle, mutta olin tyytyväinen kun kyseinen kaahailija joutui tekemään lukkojarrutuksen havaitessaan minut. Pääsi samalla varmaan aika hyvin nastoistaan eroon. En ihmettele yhtään, jos lapsia jää autojen alle suojatiellä kun meno on kuin villissä lännessä.

Loppuun vielä huomautettakoon, että olen itsekin autoilija ja tarkkailen kyllä huolellisesti suojateitä. Liekö Saksassa opittu tapa. Saksalaisesta ajokulttuurista voisi muutenkin ottaa kovasti oppia Suomeen. Liikenteen joustavuus, kohteliaisuus, selkeät merkinnäytöt, turvavälit ja sääntöjen noudattaminen ovat siellä aivan toista luokkaa kuin Suomessa.

Jos olen itse liikenteessä jalankulkijana,annan autojen ajaa rauhassa ja menen sitten kun sopiva väli,johtuu kai siitä että autolla tulee ajettua ja ihmiset jalat ovat sata kertaa nopeammat pysähtymään kuin jäällä liukuvat renkaa,ei voi olla niin kiire ettei jalat pysähdy muutamaksi sekunniksi:D Ei tarvita mitään kampanjoita,vaan enemmän liikennevaloja.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Ainakaan pk-seudulla jalankulkijana liikkuessa ei kannata liikennevaloihin eikä opaskoiriin luottaa, vain omiin silmiin. Vihreillä tai pi-pi-pityksellä ei kannata yli mennä, ellet ole ensin omin silmin tarkastanut jokaisen ilmansuunnan mahdolliset hyökkäykset.

Autolla liikkuessa ei tarvitse kovin pitkää lenkkiä tehdä, kun voi havaita, että jokaisen vilkkaamman risteyksen jokaisen valonvaihtumiskierroksen aikana joku vetää vielä punaisilla läpi. Jos tykkini kiihtyisi vähän ripeämmin, niin saisin nopealla omaan vihreään reagoinnilla teilattua kyljestä sisään joka risteyksessä jonkun vieläkerkii-tyypin. Enkä tarkoita (edes) mitään keltaisilla menoa, vaan törkeää punaisesta valosta piittaamattomuutta. Vitun idiootit, pitäisi vetää ympäri korvia jok´ikistä.

Jos itse painat keltaisilla jarrua, niin tarkkana sen taustapeilin kanssa, sieltä takaa koohotetaan vielä kolmannessakin autossa verkkokalvolle palanut vihreä silmissä pysähtymistä välttäen. Asenteena on, että jos sadankin metrin päästä vain ehdin nähdä vihreän valon ennen sen vaihtumista, niin saan vielä mennä. Ruuhkaisimmilla teillä ajetaan vihreillä ja keltaisilla risteysalue tukkoon, koska etuajo-oikeus koskee niitä, jotka sen vihreän ehtivät nähdä. Oliko ihan semmoinen säädöskin, että vihreän ajo-opasteen saa ohittaa vain, jos risteysalue muuten on vapaana, vai kuvittelinko vain? Oli tai ei, aika harva sitä järjelläänkään noudattaa.

Saatanan urvot, herätkää!
 

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Kraztog kirjoitti:
Jos olen itse liikenteessä jalankulkijana,annan autojen ajaa rauhassa ja menen sitten kun sopiva väli,johtuu kai siitä että autolla tulee ajettua ja ihmiset jalat ovat sata kertaa nopeammat pysähtymään kuin jäällä liukuvat renkaa,ei voi olla niin kiire ettei jalat pysähdy muutamaksi sekunniksi:D Ei tarvita mitään kampanjoita,vaan enemmän liikennevaloja.
Mun pointti oli tämä: Jos auto pysähtyy suojatien eteen päästääkseen minut kävelemään yli niin 50 % todennäköisyydellä sen vieressä toista kaistaa samaan suuntaan ajava urpo ei pysähdy vaan ajaa varpaidetteni yli jos en ole varuillani. Tämän takia saadaan lehdistä lukea melkein kuukausittain lasten (ja muidenkin) jääneen suojatiellä autojen alle. Lapsi luottaa siihen, että jos auto pysähtyy suojatien eteen, niin siitä on turvallista mennä. Tähän tarvitaan kampanja ja pikaisesti. Yksikin turha suojatiekuolema on liikaa!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Shayne kirjoitti:
Oliko ihan semmoinen säädöskin, että vihreän ajo-opasteen saa ohittaa vain, jos risteysalue muuten on vapaana, vai kuvittelinko vain? Oli tai ei, aika harva sitä järjelläänkään noudattaa.
Oli, ja on edelleen. Mielestäni se kertoo, että risteysalueelle saa ajaa vain jos se on vapaa eli sieltä on pääsy poiskin. Koskee siis kaikkia risteyksiä valo-opastetut mukaanlukien. Pykälän sananmuotoa tai numeroa en muista. Jos muuten haluaa nähdä säännöllistä tuon pykälän rikkomista niin kannattaa kävellä Tampereen Hämeenkatu päästä päähän vaikka kello 16. Uskomatonta viihdettä.
 

Rocco

Jäsen
Designer kirjoitti:
Oli, ja on edelleen. Mielestäni se kertoo, että risteysalueelle saa ajaa vain jos se on vapaa eli sieltä on pääsy poiskin. Koskee siis kaikkia risteyksiä valo-opastetut mukaanlukien.
Näin se taitaa olla. Eli jos risteyksessä on autoja odottamassa vaikka samaan suuntaan menevien jalankulkijoiden takia, sinne risteykseen ei saa (saisi) ajaa enää lisää autoja. Mutta kun valoissa on niin pitkät turva-ajat niin ajetaan sinne kuitenkin, enkä ole kyllä koskaan kuullut että ketään olisi sakotettu siitä. Eihän sitä aina edes voi tietää mitä siellä kaksi autoa edempänä tapahtuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös