Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 770
  • 13 193

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Läheisen koulun vieressä on 30-rajoitus, ja kukaan ei ole varmaan koskaan ajanut siinä alle 40 km/h. Kerran näin siinä poliisit tutkaamassa, ja lähibussikin oli pysäytetty ja kuskille annettiin sakkoja. Voisivat noita koulujen lähistöjä tutkata enemmänkin.
Minusta tuo 30-rajoitus on keksitty juuri siksi, että porukka ajaa silloin sitä neljääkymppiä. Jos se olisi neljänkympin kilpi niin väki huitoisi sitten sitä viittäkymppiä.

Mutta tosiaan koulujen lähistöt ilman muuta olisivat hyviä paikkoja tutkille. Siellä niiden vahinkojen riskit nopeuksissa ovat isoja ja valitettavasti niitä mahdollisia vahinkoja ei saada peruutettua sakoilla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Aika moni on tässä ketjussa taas viime aikoina käyttänyt termiä alinopeus. Tein haun viimeisen noin viikon ajalta tähän ketjuun kirjoitetuista viesteistä ja seuraavat viestit tarttuivat hakutuloksiin.








Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
Käytin termiä, jonka merkityksen kaikki ymmärtävät. Viestien muu sisältö varmaan indikoi, onko se neutraali vai ei.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Lahden Paavolassa on tietyömaa jossa on vain yksi ajokaista käytössä (muuten siinä on neljä kaistaa) ja liikennevalot ohjaamassa liikennettä. Katsoin että voin mennä vihreillä valoilla työmaan ohitse. Se kuitenkin estyi koska vastaan tuli auto. Otti kyllä päähän että joku oli niin piittaamaton tai huolimaton että ajoi vasten valoja. En tiedä oliko kyseessä havainnointivirhe (ei huomattu että työmaan valot oli punaiset) vaiko pelkkä röyhkeys (voi ajaa kun juuri sillä hetkellä kukaan ei ollut tulossa vastaan). Tietyömaasta ja liikennevalo-ohjauksesta oli kyllä liikennemerkit nähtävissä. Ihmiset nyt vaan on mitä on...
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aiemmin täällä on ollut keskustelu nopeusrajoitusmerkkien huomaamisesta, ja siihen liityen muistui mieleen yksi lainsäädäntömme erikoisuus eli se, että rajoituksen päättymisestä kertova merkki voidaan sijoittaa epänormaalisti ajoradan vasemmalle puolelle. Ja ainakin täällä Tampereella erityisesti moni aluerajoituksen päättymisen kertova merkki on vasemmalla samoissa tolpissa kuin toiseen suuntaan alkava aluenopeusrajoitus. Nuo ovat paikkoja, joissa ihan oikeasti voi hyvinkin kuvitella ajavansa edelleen 30 km/h tai 40 km/h alueella, vaikka oikeasti rajoitus on palautunut normaaliin taajaman 50 km/h.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Aiemmin täällä on ollut keskustelu nopeusrajoitusmerkkien huomaamisesta, ja siihen liityen muistui mieleen yksi lainsäädäntömme erikoisuus eli se, että rajoituksen päättymisestä kertova merkki voidaan sijoittaa epänormaalisti ajoradan vasemmalle puolelle. Ja ainakin täällä Tampereella erityisesti moni aluerajoituksen päättymisen kertova merkki on vasemmalla samoissa tolpissa kuin toiseen suuntaan alkava aluenopeusrajoitus. Nuo ovat paikkoja, joissa ihan oikeasti voi hyvinkin kuvitella ajavansa edelleen 30 km/h tai 40 km/h alueella, vaikka oikeasti rajoitus on palautunut normaaliin taajaman 50 km/h.
Noita päättymismerkkejä on varsin paljon vasemmalla puolella. Minulle on jäänyt vahva epäily siitä, että ne "piilotetaan" tarkoituksella sinne vasemmalle puolelle. Sillä ajatuksella, että jos ihmiset eivät huomaisikaan sitä ja ajaisivat edelleen sillä alhaisemmalla nopeudella.
 

Jof

Jäsen
Tulipa erikoinen liikennekokemus eilen illalla. Ajoin valaisematonta taajaman ulkopuolista maantietä toisen auton perässä ja huomasin valojen välkettä jonkin matkan päässä etuvasemmalla metsässä ja tien laidassa. Hetken päästä selvisi, että kyseessä oli isompi suunnistajaporukka ja valot tulivat heidän otsalampuistaan.

Yllättäen edellä oleva autoilija päätti pysähtyä kokonaan tietä antaakseen, kun suunnistajat halusivat siirtyä tien toisen puoleiseen metsään. Onneksi oli riittävä turvaväli ja minäkin ehdin hyvin pysähtymään. Sitten suunnistajia painelikin hetken aikaan auton edestä ja takaa tien yli. Taisi olla joku iltarastikisa menossa.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tulipa erikoinen liikennekokemus eilen illalla. Ajoin valaisematonta taajaman ulkopuolista maantietä toisen auton perässä ja huomasin valojen välkettä jonkin matkan päässä etuvasemmalla metsässä ja tien laidassa. Hetken päästä selvisi, että kyseessä oli isompi suunnistajaporukka ja valot tulivat heidän otsalampuistaan.

Yllättäen edellä oleva autoilija päätti pysähtyä kokonaan tietä antaakseen, kun suunnistajat halusivat siirtyä tien toisen puoleiseen metsään. Onneksi oli riittävä turvaväli ja minäkin ehdin hyvin pysähtymään. Sitten suunnistajia painelikin hetken aikaan auton edestä ja takaa tien yli. Taisi olla joku iltarastikisa menossa.
Onhan näitä varmaan eri puolella Suomea mutta ainakin Tuusulassa oli eilen yösuunnistusharjoitus. Sellainen Uudenmaan alueen yhteistreeni.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Eilen aamulla bongasin semmoisen sähköpotkulautailutyylin, ettei ole ennen kohdalle osunut. Siinähän kuski veti täyttä vauhtia syväkyykyssä, melkein istui laudalla, oli sen näköistä puuhaa että onnettomuus vaan odotti hetkeään.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
”Huono ajokeli on aiheuttanut onnettomuuksia.”
”Pakettiauto ajautui päin keskikaidetta.”

Vai onko onnettomuuksien syy sittenkään keli tai auto?
Ratkaisu: ei kannata ajaa huonolla kelillä ja kannattaa ostaa auto joka ei vaan silleen ajaudu sinne tänne.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
”Huono ajokeli on aiheuttanut onnettomuuksia.”
”Pakettiauto ajautui päin keskikaidetta.”

Vai onko onnettomuuksien syy sittenkään keli tai auto?
Ratkaisu: ei kannata ajaa huonolla kelillä ja kannattaa ostaa auto joka ei vaan silleen ajautuu sinne tänne.
Ensio Itkonen jo 50 vuotta sitten nauratti ihmisiä noilla, miten liukas keli aiheutti onnettomuuksia ja juhannus vaati uhreja ja miten mitään ei voitu kun keli aiheutti ja juhannus vaati.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
”Huono ajokeli on aiheuttanut onnettomuuksia.”
”Pakettiauto ajautui päin keskikaidetta.”

Vai onko onnettomuuksien syy sittenkään keli tai auto?
Ratkaisu: ei kannata ajaa huonolla kelillä ja kannattaa ostaa auto joka ei vaan silleen ajautuu sinne tänne.

Ihmettelin aamulla, kun Threads-feediini ilmestyi jonkun naisen julkaisu pojastaan, joka oli tulossa auttamaan äitiä auton renkaiden vaihdossa. No, pojallakin kesärenkaat ja oli sitten ajanut nokka edellä pientareelle. Ei mikään vaarallinen tilanne, mutta kommenteissa oli lähinnä naureskelua tuolle. Miksi pitää vain nauraa, ihan normi juttu?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onhan näitä varmaan eri puolella Suomea mutta ainakin Tuusulassa oli eilen yösuunnistusharjoitus. Sellainen Uudenmaan alueen yhteistreeni.

Jep, jatkuvastihan yötreenejä syksyllä on ja kun ne osin keskittyvät samoille kartoille, vaikkapa Korsontien ja Vanhan Tuusulantien ylityksiä tulee viikottain.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelin aamulla, kun Threads-feediini ilmestyi jonkun naisen julkaisu pojastaan, joka oli tulossa auttamaan äitiä auton renkaiden vaihdossa. No, pojallakin kesärenkaat ja oli sitten ajanut nokka edellä pientareelle. Ei mikään vaarallinen tilanne, mutta kommenteissa oli lähinnä naureskelua tuolle. Miksi pitää vain nauraa, ihan normi juttu?
Näin saman kuvan. Kyllähän se vähän huvitti, kun postikaatikoista päätellen matkaa pihaan ei ihan hirveästi ollut ja viimeisessä käännöksessä auto ojaan. Eikös sitä sanota, että ne kotitiet on vaarallisimpia, koska ne on tuttuja.

En siis kommentoinut siihen mitään, selvennetään se nyt tässä.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Ihmettelin aamulla, kun Threads-feediini ilmestyi jonkun naisen julkaisu pojastaan, joka oli tulossa auttamaan äitiä auton renkaiden vaihdossa. No, pojallakin kesärenkaat ja oli sitten ajanut nokka edellä pientareelle. Ei mikään vaarallinen tilanne, mutta kommenteissa oli lähinnä naureskelua tuolle. Miksi pitää vain nauraa, ihan normi juttu?

Onhan tuo nyt nimenomaan naurettava tilanne, jos poika ei itselleen ollut talvitassuja ensin vaihtanut, etenkin kun mitään pahempaa ei sattunut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahdessa eräs tie aivan mustana jäässä ja helvetin liukas, pimeää, paikallinen sakea iltasumu ja näkyvyys ihan 0. Autoilijat ajoivat hiljaa, siitä 10 pistettä.

Viereisellä pyörätiellä teinarilauma pyörillä ja sähköskuuteilla ilmestyi näkyviin ehkä 10 metrin päässä, koska kellään ei valoja tai heijastimia. Toivottavasti täällä on fiksumpia vanhempia.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itse kun olen aika konservatiivinen ohittaja 2-kaistaisella tiellä, niin ihmetyttää joidenkin into ohitella. Eilen 60-alueella ajoin suurinta sallittua ja n. 100 m päässä edellä meni jono n. samaa nopeutta. Tesla siitä pyyhkäisi ohi ja kääntyi sitten alle kilsan päästä huoltamon pihaan.

Vilkas tie, mutta toki sattui olemaan sauma ohitukseen siinä. Mutta kummastuttaa tuollainen, jos aikoo kuitenkin heti kääntyä pois tieltä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse kun olen aika konservatiivinen ohittaja 2-kaistaisella tiellä, niin ihmetyttää joidenkin into ohitella. Eilen 60-alueella ajoin suurinta sallittua ja n. 100 m päässä edellä meni jono n. samaa nopeutta. Tesla siitä pyyhkäisi ohi ja kääntyi sitten alle kilsan päästä huoltamon pihaan.

Vilkas tie, mutta toki sattui olemaan sauma ohitukseen siinä. Mutta kummastuttaa tuollainen, jos aikoo kuitenkin heti kääntyä pois tieltä.
Itselleni käy joskus niin, että onkin lähempänä liittymää josta aikoo poistua kuin luuleekaan. Varsinkin jos ajaa vähemmän tutulla seudulla. Silloin noita sattuu.

Ja toisaalta saahan 2-kaistaisella ohitella jos siltä tuntuu, vaikka poistuisi tieltä heti. Eri asia, onko siinä mitään järkeä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselleni käy joskus niin, että onkin lähempänä liittymää josta aikoo poistua kuin luuleekaan. Varsinkin jos ajaa vähemmän tutulla seudulla. Silloin noita sattuu.

Ja toisaalta saahan 2-kaistaisella ohitella jos siltä tuntuu, vaikka poistuisi tieltä heti. Eri asia, onko siinä mitään järkeä.
Myönnän että joskus tulee varsinkin rekkoja ohitettua tilaisuuden niin salliessa myös kaksikaistaisella tiellä vaikka tiedän että olen itse kohta kääntymässä liittymästä. Syy on se että "aavistan" sen rekan poistuvan samasta liittymästä ja siten koitan välttää sen taakse jäämisen... Usein on toki käynyt myös niin että rekka on jatkanutkin suoraan ja minä olen näyttänyt tollolta...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös