Eiköhän meistä jokainen normaalilla (liikenne)järjellä varustettu ole aika lailla sitä mieltä, että liikenteessä täytyy ottaa aina myös muita huomioon. Ja kun hyväksyy myös sen, että ihan aina kaikki muut eivät osaa tai älyä ajaa aina sääntöjen mukaan tai muutenkaan optimaalisen oikein, niin silloin on helpompi asennoitua siihen liikenteeseen.
Seuraa kärjistyksiä, joissa kuitenkin joku pointtikin voi olla.
Minua jaksaa kummastuttaa tässä ketjussa kerta toisensa jälkeen, kun päästään tuohon keskusteluun, jonka mukaan ne muut tiellä liikkujat on otettava huomioon, jotta liikenne on sujuvaa, että miksi lähes aina se ota muu liikenne huomioon -vaatimus koskee vain niitä hitaammin ajavia. Eli lähes aina vaatimus on, että kun minä haluan tai se muu lujempaa ajava haluaa ajaa nopeampaa, niin ainoa tapa ottaa muu liikenne huomioon on se, että hitaampi nostaa nopeuttaan tai väistää muutoin nopeammin kulkevan tieltä.
Kukaan nopeammin ajava ei tunnu olevan sitä mieltä, että minäpä olen valmis ottamaan muun liikenteen huomioon ja hidastan vauhtini edessä menevän ajoneuvon tai jonon mukaiseksi ja jään sopivalla turvavälillä sen jonon jatkoksi, kunnes taas pääsen jatkamaan matkaa tahtomallani nopeudella.
Joidenkin mielestä autoilijan, joka ei ole halukas tai valmis ajamaan moottoritiellä suurin piirtein suurinta sallittua nopeutta koko ajan, ei pitäisi mennä moottoritielle lainkaan. Ainakin, jos kyse on henkilöautolla liikkuvasta ja keli on kelvollinen.