Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 138 871
  • 13 243

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hauska ketju tämä, kun vuosikymmeniä on jauhettu samaa juttua. Ketjun ensimmäisessä viestissä elokuussa 2004 valitettiin hidastelijasta, jotka veti letkaa perässään. Ei olla vielä kaikille sopivaa ratkaisua keksitty ja taitaa olla jo toinen sukupolvi puimassa samaa asiaa. Eipä mitään, jatketaan tästä.
Ollaan täällä sen verran edetty, että nyt syyllisiä ovat kaikki siinä kyseisessä letkassa kun hidastelevat valittajan edellä, paitsi toki valittaja itse ei ole syyllinen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itsehän saatan tehdä niin, että ajelen moottoritiellä samaa nopeutta riippumatta siitä onko sillä kohtaa 120 vai 100km/h rajoitus. Tämä toki riippuen vähän muusta liikenteestä. Ei sitä sellaiseen aikaan kun liikkuu enemmän autoja viitsi hidastella, mutta jos joskus illalla/yöllä ajelee ja liikennettä ei juurikaan niin voi tuolla vähän säästellä polttoainetta.
 

goal

Jäsen
Ollaan täällä sen verran edetty, että nyt syyllisiä ovat kaikki siinä kyseisessä letkassa kun hidastelevat valittajan edellä, paitsi toki valittaja itse ei ole syyllinen.

Ja nyt siirryttiin jo moottoritielle.
Tuli jotenkin mieleen tämä kommentti, kun ei ilmeisesti se pääpointti ole tullut vieläkään selväksi...

Älyllinen epärehellisyys vai tahallinen väärinymmärtäminen, mitä eroa?

Jos nyt ihan oikeasti luit nuo viestit muutenkin kuin besserwisseröinti mielessä, niin varmaan selvisi mitä sillä termillä haettiin takaa. Enempää ei nyt jaksa näin selkeästä asiasta jankata.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hauska ketju tämä, kun vuosikymmeniä on jauhettu samaa juttua. Ketjun ensimmäisessä viestissä elokuussa 2004 valitettiin hidastelijasta, jotka veti letkaa perässään. Ei olla vielä kaikille sopivaa ratkaisua keksitty ja taitaa olla jo toinen sukupolvi puimassa samaa asiaa. Eipä mitään, jatketaan tästä.
On raskasta, jos on 20 vuotta istunut samassa letkassa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eiköhän meistä jokainen normaalilla (liikenne)järjellä varustettu ole aika lailla sitä mieltä, että liikenteessä täytyy ottaa aina myös muita huomioon. Ja kun hyväksyy myös sen, että ihan aina kaikki muut eivät osaa tai älyä ajaa aina sääntöjen mukaan tai muutenkaan optimaalisen oikein, niin silloin on helpompi asennoitua siihen liikenteeseen.

Seuraa kärjistyksiä, joissa kuitenkin joku pointtikin voi olla.

Minua jaksaa kummastuttaa tässä ketjussa kerta toisensa jälkeen, kun päästään tuohon keskusteluun, jonka mukaan ne muut tiellä liikkujat on otettava huomioon, jotta liikenne on sujuvaa, että miksi lähes aina se ota muu liikenne huomioon -vaatimus koskee vain niitä hitaammin ajavia. Eli lähes aina vaatimus on, että kun minä haluan tai se muu lujempaa ajava haluaa ajaa nopeampaa, niin ainoa tapa ottaa muu liikenne huomioon on se, että hitaampi nostaa nopeuttaan tai väistää muutoin nopeammin kulkevan tieltä.

Kukaan nopeammin ajava ei tunnu olevan sitä mieltä, että minäpä olen valmis ottamaan muun liikenteen huomioon ja hidastan vauhtini edessä menevän ajoneuvon tai jonon mukaiseksi ja jään sopivalla turvavälillä sen jonon jatkoksi, kunnes taas pääsen jatkamaan matkaa tahtomallani nopeudella.

Joidenkin mielestä autoilijan, joka ei ole halukas tai valmis ajamaan moottoritiellä suurin piirtein suurinta sallittua nopeutta koko ajan, ei pitäisi mennä moottoritielle lainkaan. Ainakin, jos kyse on henkilöautolla liikkuvasta ja keli on kelvollinen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eiköhän meistä jokainen normaalilla (liikenne)järjellä varustettu ole aika lailla sitä mieltä, että liikenteessä täytyy ottaa aina myös muita huomioon. Ja kun hyväksyy myös sen, että ihan aina kaikki muut eivät osaa tai älyä ajaa aina sääntöjen mukaan tai muutenkaan optimaalisen oikein, niin silloin on helpompi asennoitua siihen liikenteeseen.
No siis tämä ketjuhan vilisee kirjoituksia, missä aina ja iänkaikkisuuteen vain muissa kuljettajissa on ongelmia, mutta oma työskentely ratin takana on kellosepän tarkkuudella tapahtuvaa mestarintyötä vailla virheitä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Joo tuo liikennemerkkien tunnistus on kyllä erinomainen ominaisuus jota on oppinut tässä vuoden tuolla Cupra Bornilla ajellessa arvostamaan. Varsinkin silloin jos on yhtään epävarma mikä olikaan viimeisin nopeusrajoitus niin ei tarvi arpoa vaan voi katsoa auton näytöltä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Joo tuo liikennemerkkien tunnistus on kyllä erinomainen ominaisuus jota on oppinut tässä vuoden tuolla Cupra Bornilla ajellessa arvostamaan. Varsinkin silloin jos on yhtään epävarma mikä olikaan viimeisin nopeusrajoitus niin ei tarvi arpoa vaan voi katsoa auton näytöltä.

Ihan täysin siihenkään ei voi luottaa? Saattaa välillä näyttää väärääkin nopeutta, tosin aika harvoin. Ja loppupeleissä kuskina se on sun vastuu tietää se oikea nopeus?
Poliisi setä kun sanoo, et sulla oli 105 tässä on 80 nopeus... =).
No ei ole ku 100, auto näytti niin
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ihan täysin siihenkään ei voi luottaa? Saattaa välillä näyttää väärääkin nopeutta, tosin aika harvoin. Ja loppupeleissä kuskina se on sun vastuu tietää se oikea nopeus?
Poliisi setä kun sanoo, et sulla oli 105 tässä on 80 nopeus... =).
No ei ole ku 100, auto näytti niin
Näinhän se on. Mulla on näyttänyt pari kertaa 30 alueella 100. En uskonut autoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kukaan nopeammin ajava ei tunnu olevan sitä mieltä, että minäpä olen valmis ottamaan muun liikenteen huomioon ja hidastan vauhtini edessä menevän ajoneuvon tai jonon mukaiseksi ja jään sopivalla turvavälillä sen jonon jatkoksi, kunnes taas pääsen jatkamaan matkaa tahtomallani nopeudella.
Tuskin "nopeasti ajavat" ajavat aina ja ikuisesti suurinta sallittua tai ylinopeutta pitkiään vilkutellen. Joskus he (keitä he edes ovat?) ajavat hitaammin muun liikenteen seassa, joskus nopeammin, joskus ovat itse niitä kökkijöitä. Tämä ketju ei välttämättä kerää kovin paljon kirjoituksia ja matkakertomuksia, joissa ajellaan rauhaksiin liikennevirran mukana Yläneeltä Harjavaltaan ja suurin tapahtuma on että Euran liikenneympyrässä Mazda ei vilkuttanut.
Mutta sitten kun joku tötöilee eikä ota muuta liikennettä huomioon, olipa se sitten ylinopeus, alinopeus tai muu tötö, niin niistä raportoidaan tänne. Ylinopeuksista harvemmin mm koska ne yleensä haittaavat yksittäisen kuskin/kirjoittajan matkantekoa vähemmän aikaa eikä siitä siksi ole viestin aiheeksi.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Aika moni on tässä ketjussa taas viime aikoina käyttänyt termiä alinopeus. Tein haun viimeisen noin viikon ajalta tähän ketjuun kirjoitetuista viesteistä ja seuraavat viestit tarttuivat hakutuloksiin.








Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
Huomasin varmaan että laitoin lainausmerkkeihin sen.
Ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.
Tätä tuo minun mielestäni tarkoittaa.
Mummot&Papat jotka ajelee idän ihmeillä 70-kymppiä motarilla kesäkelissä vaarantavat itsensä ja muut tielläliikkujat.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mutta ei satasenkaan vauhdissa voi yksinkertaisesti autoilijalla olla niin paha putkinäkö, ettei havaitse kylttejä (tai niiden puutetta, jonka myötä se aikaisempi rajoitus ei ole silloin muuttunut).
Täytyy kyllä miettiä, että tarvitseeko näillä ihmisillä olla ajokorttia, jos tätä vähää ei pysty liikenteessä havainnoimaan asioita?

Tulee heti mieleen kun aikanaan joku kirjoitti tänne, että ei vilkuta liikenneympyrästä poistuttaessa siitä syystä, että ”hänen motoriikkansa ei riitä siihen, että kääntää rattia vasemmalle ja samaan aikaan pitäisi vilkkuvipua kääntää ylöspäin (oikealle)”.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ihan täysin siihenkään ei voi luottaa? Saattaa välillä näyttää väärääkin nopeutta, tosin aika harvoin. Ja loppupeleissä kuskina se on sun vastuu tietää se oikea nopeus?
Poliisi setä kun sanoo, et sulla oli 105 tässä on 80 nopeus... =).
No ei ole ku 100, auto näytti niin
Kyllä se tunnistus oman kokemuksen mukaan näyttää aikalailla oikean nopeuden, siinä vain on et jos se ei näe pitkään aikaan mitään nopeusrajoitusta niin sitten se ottaa tuon tiedon karttadatasta joka kyllä saattaa poiketa siitä mikä sillä tiellä juuri sillä hetkellä on.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eiköhän meistä jokainen normaalilla (liikenne)järjellä varustettu ole aika lailla sitä mieltä, että liikenteessä täytyy ottaa aina myös muita huomioon. Ja kun hyväksyy myös sen, että ihan aina kaikki muut eivät osaa tai älyä ajaa aina sääntöjen mukaan tai muutenkaan optimaalisen oikein, niin silloin on helpompi asennoitua siihen liikenteeseen.

Seuraa kärjistyksiä, joissa kuitenkin joku pointtikin voi olla.

Minua jaksaa kummastuttaa tässä ketjussa kerta toisensa jälkeen, kun päästään tuohon keskusteluun, jonka mukaan ne muut tiellä liikkujat on otettava huomioon, jotta liikenne on sujuvaa, että miksi lähes aina se ota muu liikenne huomioon -vaatimus koskee vain niitä hitaammin ajavia. Eli lähes aina vaatimus on, että kun minä haluan tai se muu lujempaa ajava haluaa ajaa nopeampaa, niin ainoa tapa ottaa muu liikenne huomioon on se, että hitaampi nostaa nopeuttaan tai väistää muutoin nopeammin kulkevan tieltä.

Kukaan nopeammin ajava ei tunnu olevan sitä mieltä, että minäpä olen valmis ottamaan muun liikenteen huomioon ja hidastan vauhtini edessä menevän ajoneuvon tai jonon mukaiseksi ja jään sopivalla turvavälillä sen jonon jatkoksi, kunnes taas pääsen jatkamaan matkaa tahtomallani nopeudella.

Joidenkin mielestä autoilijan, joka ei ole halukas tai valmis ajamaan moottoritiellä suurin piirtein suurinta sallittua nopeutta koko ajan, ei pitäisi mennä moottoritielle lainkaan. Ainakin, jos kyse on henkilöautolla liikkuvasta ja keli on kelvollinen.
Vähän kirjoitustasi sivuten, odotan kyllä kovasti päivää kun liikenteessä ei ole enää yhtäkään ihmistä ratissa kiinni. Matkanteon luulisi olevan paljon sujuvampaa, kun kaikki autot ajavat autonomisesti ja "keskustelevat" keskenään, jolloin suunnitellun reitin mukaisesti aina löytyy valmiiksi tehty rako moottoritielle liittyessä jne.

Olisi toki mielenkiintoinen psykologinen koe, jos vaikkapa päivän ajan jokainen autoilija ajaisi tasan nopeusrajoituksen verran. Silloin käytännössä saavuttaisi edellä ajavaa vain jarrutusten aikana, mutta eipä tuokaan haittaisi kun matkantekonopeus tulisi olemaan sama. Kuinka paljon tuo voisi ehkäistä ruuhkia, onnettomuuksia ja yleistä rattiraivoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahden keskustasta kun lähdetään etelään päin junaradan ali, rajoitus on 40 km/h, niin kaikkien nopeus noin 50 km/h. Kohta rajoitus nousee 50 km/h ja kaikki ajavat edelleen 50 km/h. Muutaman sadan metrin päästä alkaa 60-alue Launeen läpi, jolloin kaikki jatkavat edelleen ajamista 50 km/h. Parin kilometrin päästä sitten yhtäkkiä kun Launeen marketit jäävät taakse, nouseekin lähes kaikkien nopeus sinne 70 km/h.

Tällä pätkällä kukaan ei huomioi kun nopeusrajoitus vaihtuu. Ajellaan aina vaan fiiliksen mukaan.

Läheisen koulun vieressä on 30-rajoitus, ja kukaan ei ole varmaan koskaan ajanut siinä alle 40 km/h. Kerran näin siinä poliisit tutkaamassa, ja lähibussikin oli pysäytetty ja kuskille annettiin sakkoja. Voisivat noita koulujen lähistöjä tutkata enemmänkin.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Näinhän se on. Mulla on näyttänyt pari kertaa 30 alueella 100. En uskonut autoa.
Mulla näyttää eräällä Helsingin valtaväylällä reteästi 70 km/h, vaikka tiedän kyseisellä kohdalla olevan 50 km/h nopeusrajoitus. Siinä on myös sopivasti kameratolppa, josta saisi mukavan pikavoiton, mikäli uskoisi autoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla näyttää eräällä Helsingin valtaväylällä reteästi 70 km/h, vaikka tiedän kyseisellä kohdalla olevan 50 km/h nopeusrajoitus. Siinä on myös sopivasti kameratolppa, josta saisi mukavan pikavoiton, mikäli uskoisi autoa.
Lahden kehätiellä näyttää auto itselläni aina 80 km/h eräällä pätkällä, jossa on kyllä selvästi liikennemerkkien mukaan 100 km/h ollut jo pitkään. Ainoa paikka, jossa olen huomannut auton näyttävän rajoituksrn väärin.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Läheisen koulun vieressä on 30-rajoitus, ja kukaan ei ole varmaan koskaan ajanut siinä alle 40 km/h. Kerran näin siinä poliisit tutkaamassa, ja lähibussikin oli pysäytetty ja kuskille annettiin sakkoja. Voisivat noita koulujen lähistöjä tutkata enemmänkin.
Minusta tuo 30-rajoitus on keksitty juuri siksi, että porukka ajaa silloin sitä neljääkymppiä. Jos se olisi neljänkympin kilpi niin väki huitoisi sitten sitä viittäkymppiä.

Mutta tosiaan koulujen lähistöt ilman muuta olisivat hyviä paikkoja tutkille. Siellä niiden vahinkojen riskit nopeuksissa ovat isoja ja valitettavasti niitä mahdollisia vahinkoja ei saada peruutettua sakoilla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Aika moni on tässä ketjussa taas viime aikoina käyttänyt termiä alinopeus. Tein haun viimeisen noin viikon ajalta tähän ketjuun kirjoitetuista viesteistä ja seuraavat viestit tarttuivat hakutuloksiin.








Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
Käytin termiä, jonka merkityksen kaikki ymmärtävät. Viestien muu sisältö varmaan indikoi, onko se neutraali vai ei.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Lahden Paavolassa on tietyömaa jossa on vain yksi ajokaista käytössä (muuten siinä on neljä kaistaa) ja liikennevalot ohjaamassa liikennettä. Katsoin että voin mennä vihreillä valoilla työmaan ohitse. Se kuitenkin estyi koska vastaan tuli auto. Otti kyllä päähän että joku oli niin piittaamaton tai huolimaton että ajoi vasten valoja. En tiedä oliko kyseessä havainnointivirhe (ei huomattu että työmaan valot oli punaiset) vaiko pelkkä röyhkeys (voi ajaa kun juuri sillä hetkellä kukaan ei ollut tulossa vastaan). Tietyömaasta ja liikennevalo-ohjauksesta oli kyllä liikennemerkit nähtävissä. Ihmiset nyt vaan on mitä on...
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aiemmin täällä on ollut keskustelu nopeusrajoitusmerkkien huomaamisesta, ja siihen liityen muistui mieleen yksi lainsäädäntömme erikoisuus eli se, että rajoituksen päättymisestä kertova merkki voidaan sijoittaa epänormaalisti ajoradan vasemmalle puolelle. Ja ainakin täällä Tampereella erityisesti moni aluerajoituksen päättymisen kertova merkki on vasemmalla samoissa tolpissa kuin toiseen suuntaan alkava aluenopeusrajoitus. Nuo ovat paikkoja, joissa ihan oikeasti voi hyvinkin kuvitella ajavansa edelleen 30 km/h tai 40 km/h alueella, vaikka oikeasti rajoitus on palautunut normaaliin taajaman 50 km/h.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Aiemmin täällä on ollut keskustelu nopeusrajoitusmerkkien huomaamisesta, ja siihen liityen muistui mieleen yksi lainsäädäntömme erikoisuus eli se, että rajoituksen päättymisestä kertova merkki voidaan sijoittaa epänormaalisti ajoradan vasemmalle puolelle. Ja ainakin täällä Tampereella erityisesti moni aluerajoituksen päättymisen kertova merkki on vasemmalla samoissa tolpissa kuin toiseen suuntaan alkava aluenopeusrajoitus. Nuo ovat paikkoja, joissa ihan oikeasti voi hyvinkin kuvitella ajavansa edelleen 30 km/h tai 40 km/h alueella, vaikka oikeasti rajoitus on palautunut normaaliin taajaman 50 km/h.
Noita päättymismerkkejä on varsin paljon vasemmalla puolella. Minulle on jäänyt vahva epäily siitä, että ne "piilotetaan" tarkoituksella sinne vasemmalle puolelle. Sillä ajatuksella, että jos ihmiset eivät huomaisikaan sitä ja ajaisivat edelleen sillä alhaisemmalla nopeudella.
 

Jof

Jäsen
Tulipa erikoinen liikennekokemus eilen illalla. Ajoin valaisematonta taajaman ulkopuolista maantietä toisen auton perässä ja huomasin valojen välkettä jonkin matkan päässä etuvasemmalla metsässä ja tien laidassa. Hetken päästä selvisi, että kyseessä oli isompi suunnistajaporukka ja valot tulivat heidän otsalampuistaan.

Yllättäen edellä oleva autoilija päätti pysähtyä kokonaan tietä antaakseen, kun suunnistajat halusivat siirtyä tien toisen puoleiseen metsään. Onneksi oli riittävä turvaväli ja minäkin ehdin hyvin pysähtymään. Sitten suunnistajia painelikin hetken aikaan auton edestä ja takaa tien yli. Taisi olla joku iltarastikisa menossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös