Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 108 943
  • 13 125

hk65

Jäsen
Varmaan tuo mitä leveämpi tie, sitä herkemmin vauhti nousee pitää paikkansa, mutta ohituskaistakiihdyttämiseen se on vain marginaalinen syy. Ehdottomasti yleisin syy on se, että ohituskaistan ~alkaessa nopeusrajoituskin nousee. Heitän hatusta että ainakin puolessa Suomen ohituskaistoista on tämän tyyppinen tilanne.
Tähän kun lisää sen, että aika usein autoilija ei tiedä mikä rajoitus milloinkin on, joten hän päätyy ajamaan sitä alempaa todennäköistä (80km/h) nopeutta, mutta kun ohituskaista alkaa niin päätellään tai nähdään että nyt viimeistään rajoitus on 100km/h -> kiihdytetään vaikka rajoitus olisi ollut jo ennen kaistan alkuakin 100km/h.
En tiedä onko tämä varsinaisesti mikään ongelma edes, mutta toki kaistakohtainen nopeusrajoitus olisi hyvä, eli että vasemmalla kaistalla alkaa 100km/h mutta oikealla jatkuisi 80km/h. Olikohan niin että laki ei tähän oikein Suomessa taivu.

Ja lisäksi kun monella voi olla halu ohittaa edelläoleva, niin siinähän sitä sitten kiihdytellään. Se kun on aikalailla selviö, että ennen ohituskaistan alkua autot eivät ole jonossa nopeusjärjestyksessä vaan pikemminkin päinvastoin (bubismi).
Tämä vaan on sitten jännä, että se havainnointikyky ei riitä myöskään siihen, että varsinkaan kesällä ei monen ohituskaistan jälkeen se nopeusrajoitus laske sinne 80km/h, mutta niin sitä vaan aletaan taas sitä vauhtia jurnuttamaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä vaan on sitten jännä, että se havainnointikyky ei riitä myöskään siihen, että varsinkaan kesällä ei monen ohituskaistan jälkeen se nopeusrajoitus laske sinne 80km/h, mutta niin sitä vaan aletaan taas sitä vauhtia jurnuttamaan.
Kyllä se tietysti ennemmin tai myöhemmin laskee - tai epävarmuus senhetkisestä oikeasta rajoituksesta palaa - ja monelle tietysti voi riittää että on päässyt siitä vielä hitaammin ajavasta ohi ja voi palata ajamaan sitä omaa lievempää alinopeuttaan*.

(*merkitys tässä yhteydessä: suurinta sallittua alempaa nopeutta).
 

hk65

Jäsen
Kyllä se tietysti ennemmin tai myöhemmin laskee - tai epävarmuus senhetkisestä oikeasta rajoituksesta palaa - ja monelle tietysti voi riittää että on päässyt siitä vielä hitaammin ajavasta ohi ja voi palata ajamaan sitä omaa lievempää alinopeuttaan*.

(*merkitys tässä yhteydessä: suurinta sallittua alempaa nopeutta).
Juu no tarpeeksi pitkälle kun ajat, niin varmasti tulee 30km/h aluekin vastaan. Mutta ei satasenkaan vauhdissa voi yksinkertaisesti autoilijalla olla niin paha putkinäkö, ettei havaitse kylttejä (tai niiden puutetta, jonka myötä se aikaisempi rajoitus ei ole silloin muuttunut).
 

axe

Jäsen
Mulla oli eilen sellainen liikennekohtaaminen, että olin lähdössä kaahaamaan kolmen auton ryppäästä oh, kun se viimeisin niistä päätti myös ohittaa edellään ajavat. Ihan hyvissä ajoin vaihtoi kaistaa, mutta sitten teki sen ohituksen lähes miniminopeuserolla hitaasti ja pitkään. Ajattelin tietty ohittaa hänetkin kunhan palaa oikealle, mutta sen pitkän ohituksen jälkeen tulikin yllätys. Oikealla kaistalle palaamisen jälkeen yhtäkkiä löytyikin reilusti kovempi vauhti ja pirssi painui reilulle keulalle etten perässä pysynyt. Ite mieluummin ohittaisin nopeasti ja hinuttaisin taas sen jälkeen jos on pakko hinuttaa, mutta nyt meni toisinpäin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu no tarpeeksi pitkälle kun ajat, niin varmasti tulee 30km/h aluekin vastaan. Mutta ei satasenkaan vauhdissa voi yksinkertaisesti autoilijalla olla niin paha putkinäkö, ettei havaitse kylttejä (tai niiden puutetta, jonka myötä se aikaisempi rajoitus ei ole silloin muuttunut).
Suomessa taitaa tyypillisesti olla samat rajoitukset molempiin suuntiin ja ohituskaistat myös yleensä ~peräkkäin molempiin suuntiin, eli on aika yhtä paljon paikkoja, joissa rajoitus nousee ennen ohituskaistaa, kuin paikkoja joissa se laskee ohituskaistan jälkeen.

Piruuttani "ajoin" Väyläviraston kartalla kasitietä Turusta Poriin ja sillä matkalla on pikaisesti tarkastellen yli kymmenen kohtaa, joissa rajoitus joko nousee ennen ohituskaistaa tai laskee heti sen jälkeen. Sellaisia kohtia, joissa nopeusrajoitus ei kaistan läheisyydessä muutu, on noin puolet tästä määrästä.
Matkakertomus, voi olla virheitä:
Nousisisten kohdalla nelikaistaisen tien jälkeen 80km, kun ohituskaista alkaa niin muuttuu 100km/h, ja kun loppuu palaa 80km/h. Jonkin ajan päästä nousee 100km/h, sitten 80km/h, joka n 1km ennen ohituskaistan alkua muuttuu 100km/h. Ohituskaistan jälkeen alkaa 80km/h, sitten muuttuu 100km/h, joka on pitkään ja ohituskaistan alkaessakin. Jatkuu satasena useamman kilometrin ohituskaistan jälkeenkin ennen Laitilaa. Laitilan jälkeen on 100km/h jo ennen ohituskaistan alkua, mutta heti sen päätyttyä lyhyt pätkä 80km/h.

Rauman jälkeen vaihtuu 80km sataseksi samalla kun nelikaista/ohituskaista alkaa, ja kun loppuu niin 80km/h palaa. Tämän jälkeen muuttuu jälleen sataseen n 1km ennen ohituskaistan alkua ja pysyy 100km/h sen jälkeenkin ohi Eurajoen. Kuivalahden kohdalla käy 80km/h juuri ennen kuin ohituskaista alkaa, sitten 100km/h useampi kilometri ohituskaista/nelikaistaisuuden päätyttyäkin. Luvian kohdalla 80km/h joka vaihtuu 100km/h samalla kun nelikaistainen alkaa. Heti ohituskaistan päättymisen jälkeen 80km/h pätkä, sitten uusi ohituskaista 100km/h. Ennen Poria vaihtelee 80km/100km/h.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän kun lisää sen, että aika usein autoilija ei tiedä mikä rajoitus milloinkin on, joten hän päätyy ajamaan sitä alempaa todennäköistä (80km/h) nopeutta, mutta kun ohituskaista alkaa niin päätellään tai nähdään että nyt viimeistään rajoitus on 100km/h -> kiihdytetään vaikka rajoitus olisi ollut jo ennen kaistan alkuakin 100km/h.
Siis on niin uuvatti, että on jatkuvasti pihalla mikä nopeusrajoitus on, mutta juuri se ohituiskastan alkaessa oleva satasen merkki on se, mitä ei ikinä missata, vaikka muut voikin missata kun on huomio keskittynyt kännykän tms. räpläämiseen? Enpä oikein tuotakaan selitystä osta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis on niin uuvatti, että on jatkuvasti pihalla mikä nopeusrajoitus on, mutta juuri se ohituiskastan alkaessa oleva satasen merkki on se, mitä ei ikinä missata, vaikka muut voikin missata kun on huomio keskittynyt kännykän tms. räpläämiseen? Enpä oikein tuotakaan selitystä osta.
Tämä on tietysti vain pieni osatekijä, kts viestit edellä, mutta ohituskaistan alkaessa ei merkkiä tarvitse huomata, vaan havahdutaan että alkaa toinen kaista ja varmaan myös että muu liikennevirta kiihdyttää (ihan sama ilmiö on normi kaksikaistaisellakin rajoituksen muuttuessa).
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on tietysti vain pieni osatekijä, kts viestit edellä, mutta ohituskaistan alkaessa ei merkkiä tarvitse huomata, vaan havahdutaan että alkaa toinen kaista ja varmaan myös että muu liikennevirta kiihdyttää (ihan sama ilmiö on normi kaksikaistaisellakin rajoituksen muuttuessa).
Kyllä nämä selitykset ymmärrän ja näin se varmaan on enemmistössä tapauksista, että ei sitä kiihdytetä pelkästään perus mulkkumaisuudesta, vaikka toki näitäkin sankareita tuolla on. Silti jaksaa ihmetyttää ja huolestuttaa, kuinka paljon tiellä liikkuu porukkaa, joilla oikeasti puuttuu kyky havannoida ympäristöään. Itse ainakin huomaisin jos taakse alkaisi kertyä hirveä letka, ja en nyt pysty ymmärtämään mitä päässä liikkuu jos siitä huolimatta poljetaan kaasua kiihdytyskaistan alkaessa. Oli syy sitten illuusio lisääntyneestä turvallisuudentunteesta / ajatus muuttuneesta nopeusrajoituksesta / mitä lie.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
tse ainakin huomaisin jos taakse alkaisi kertyä hirveä letka, ja en nyt pysty ymmärtämään mitä päässä liikkuu jos siitä huolimatta poljetaan kaasua kiihdytyskaistan alkaessa.
Sanoisin täysin mutulla ja omien kokemusten perusteella, että aika harvoin se ihan letkan eka kökkö kiihdyttääkään (muuten kuin nopeusrajoituksen muutoksen mukaisesti), vaan kaikki muut, eli se letkan toka haluaa ohi siitä ekasta ja kolmas haluaa ohi molemmista, neljännelle riittäisi että pääsisi edes jostain ohi ja viides voi sitten just päästä jarruvalot vilkkuen ohi siitä ekana olleesta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoisin täysin mutulla ja omien kokemusten perusteella, että aika harvoin se ihan letkan eka kökkö kiihdyttääkään (muuten kuin nopeusrajoituksen muutoksen mukaisesti), vaan kaikki muut, eli se letkan toka haluaa ohi siitä ekasta ja kolmas haluaa ohi molemmista, neljännelle riittäisi että pääsisi edes jostain ohi ja viides voi sitten just päästä jarruvalot vilkkuen ohi siitä ekana olleesta.
No onhan tämäkin osittain totta ja luo illuusiota, että se tientukko siellä kiihdyttää. Mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen saavuttanut tällaisen autoilijan, junnannut perässä tiettyä nopeutta ja nopeus kasvaa äkisti kiihdytyskaistan alakessa, vaihtui nopeusrajoitus tai ei. Eli ei tämä pelkkä myytti ole.

Ylipäänsä jos on pidempi letka kertynyt siihen, niin kyllä siinä kaikilta saisi toivoa vähän pelisilmää. Ei tarvitse pitää sitä 100 m turvaväliä vaan voi alkaa kuromaan sen välin kiinni ja laittamaan pienempää vaihdetta silmään ennen sen kaistan alkua jne. Jotta saisi tehtyä ohituksen sujuvasti. Jos nyt vaan yhtään kiinnostaa liikenteen yleinen sujuvuus ja muut tielläliikkujat.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ylipäänsä jos on pidempi letka kertynyt siihen, niin kyllä siinä kaikilta saisi toivoa vähän pelisilmää. Ei tarvitse pitää sitä 100 m turvaväliä vaan voi alkaa kuromaan sen välin kiinni ja laittamaan pienempää vaihdetta silmään ennen sen kaistan alkua jne. Jotta saisi tehtyä ohituksen sujuvasti. Jos nyt vaan yhtään kiinnostaa liikenteen yleinen sujuvuus ja muut tielläliikkujat.
Olen koittanut noissa tilanteissa muistaa, että tempaisee siihen ohitettavaan autoon sitten heti kunnon välin. Tekee sen ohittamisen perässä tulevilleni helpommaksi, kun heillä on se väli mihin liittyä.

Mutta pelisilmäjuttuja nämäkin. Jos siinä omassa ahterissa hiillostaa se teinibemari tai porvarimersu, niin kyllä sen tietää että tuo on tulossa ohi minustakin.

Nämä on niin tilannekohtaisia juttuja, mitä vuodet tuolla tien päällä opettaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No onhan tämäkin osittain totta ja luo illuusiota, että se tientukko siellä kiihdyttää. Mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen saavuttanut tällaisen autoilijan, junnannut perässä tiettyä nopeutta ja nopeus kasvaa äkisti kiihdytyskaistan alakessa, vaihtui nopeusrajoitus tai ei. Eli ei tämä pelkkä myytti ole.

Ylipäänsä jos on pidempi letka kertynyt siihen, niin kyllä siinä kaikilta saisi toivoa vähän pelisilmää. Ei tarvitse pitää sitä 100 m turvaväliä vaan voi alkaa kuromaan sen välin kiinni ja laittamaan pienempää vaihdetta silmään ennen sen kaistan alkua jne. Jotta saisi tehtyä ohituksen sujuvasti. Jos nyt vaan yhtään kiinnostaa liikenteen yleinen sujuvuus ja muut tielläliikkujat.
Ei se myytti ole. Kyllähän noita kiihdyttäjiä on. Tosin esimerkiksi nelostiellä lähes kaikilla kiihdytyskaistoilla se rajoituskin kasvaa 20 km/h verran, jolloin varmaan on loogista, että ajonopeuskim kasvaa 20 km/h. Mutta on tosiaan myös kiihdyttäjiä, jotka nostaa nopeutta vaikka rajoitus on sama.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ylipäänsä jos on pidempi letka kertynyt siihen, niin kyllä siinä kaikilta saisi toivoa vähän pelisilmää.
Klassikkohan on se, että letkan etummaisena menee joku hattupäisen kuskin ohjastama Nissan Tiida, ja heti kun ohituskaista alkaa niin toisena ollut virolainen rekka siirtyy varaamaan vasenta kaistaa ja alkaa keräämään vauhtia päässen juuri kaistan loppuessa ohi siitä Tiidasta. Kaikki muut jää Tiidan taakse ajamaan sitä juuri samaa vauhtia kuin ennen ohituskaistaakin. Toki se, että rekkakuski luottaisi että jos jättää vasemman kaista auki aluksi, niin sieltä syöksyisi ohi kaikki ohitushaluiset ja hän voisi jäädä keräämään vauhtia oikealle, edellyttäisi että liikenne olisi yhteispeliä.
 

Jof

Jäsen
Hauska ketju tämä, kun vuosikymmeniä on jauhettu samaa juttua. Ketjun ensimmäisessä viestissä elokuussa 2004 valitettiin hidastelijasta, jotka veti letkaa perässään. Ei olla vielä kaikille sopivaa ratkaisua keksitty ja taitaa olla jo toinen sukupolvi puimassa samaa asiaa. Eipä mitään, jatketaan tästä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hauska ketju tämä, kun vuosikymmeniä on jauhettu samaa juttua. Ketjun ensimmäisessä viestissä elokuussa 2004 valitettiin hidastelijasta, jotka veti letkaa perässään. Ei olla vielä kaikille sopivaa ratkaisua keksitty ja taitaa olla jo toinen sukupolvi puimassa samaa asiaa. Eipä mitään, jatketaan tästä.
Ollaan täällä sen verran edetty, että nyt syyllisiä ovat kaikki siinä kyseisessä letkassa kun hidastelevat valittajan edellä, paitsi toki valittaja itse ei ole syyllinen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itsehän saatan tehdä niin, että ajelen moottoritiellä samaa nopeutta riippumatta siitä onko sillä kohtaa 120 vai 100km/h rajoitus. Tämä toki riippuen vähän muusta liikenteestä. Ei sitä sellaiseen aikaan kun liikkuu enemmän autoja viitsi hidastella, mutta jos joskus illalla/yöllä ajelee ja liikennettä ei juurikaan niin voi tuolla vähän säästellä polttoainetta.
 

goal

Jäsen
Ollaan täällä sen verran edetty, että nyt syyllisiä ovat kaikki siinä kyseisessä letkassa kun hidastelevat valittajan edellä, paitsi toki valittaja itse ei ole syyllinen.

Ja nyt siirryttiin jo moottoritielle.
Tuli jotenkin mieleen tämä kommentti, kun ei ilmeisesti se pääpointti ole tullut vieläkään selväksi...

Älyllinen epärehellisyys vai tahallinen väärinymmärtäminen, mitä eroa?

Jos nyt ihan oikeasti luit nuo viestit muutenkin kuin besserwisseröinti mielessä, niin varmaan selvisi mitä sillä termillä haettiin takaa. Enempää ei nyt jaksa näin selkeästä asiasta jankata.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hauska ketju tämä, kun vuosikymmeniä on jauhettu samaa juttua. Ketjun ensimmäisessä viestissä elokuussa 2004 valitettiin hidastelijasta, jotka veti letkaa perässään. Ei olla vielä kaikille sopivaa ratkaisua keksitty ja taitaa olla jo toinen sukupolvi puimassa samaa asiaa. Eipä mitään, jatketaan tästä.
On raskasta, jos on 20 vuotta istunut samassa letkassa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eiköhän meistä jokainen normaalilla (liikenne)järjellä varustettu ole aika lailla sitä mieltä, että liikenteessä täytyy ottaa aina myös muita huomioon. Ja kun hyväksyy myös sen, että ihan aina kaikki muut eivät osaa tai älyä ajaa aina sääntöjen mukaan tai muutenkaan optimaalisen oikein, niin silloin on helpompi asennoitua siihen liikenteeseen.

Seuraa kärjistyksiä, joissa kuitenkin joku pointtikin voi olla.

Minua jaksaa kummastuttaa tässä ketjussa kerta toisensa jälkeen, kun päästään tuohon keskusteluun, jonka mukaan ne muut tiellä liikkujat on otettava huomioon, jotta liikenne on sujuvaa, että miksi lähes aina se ota muu liikenne huomioon -vaatimus koskee vain niitä hitaammin ajavia. Eli lähes aina vaatimus on, että kun minä haluan tai se muu lujempaa ajava haluaa ajaa nopeampaa, niin ainoa tapa ottaa muu liikenne huomioon on se, että hitaampi nostaa nopeuttaan tai väistää muutoin nopeammin kulkevan tieltä.

Kukaan nopeammin ajava ei tunnu olevan sitä mieltä, että minäpä olen valmis ottamaan muun liikenteen huomioon ja hidastan vauhtini edessä menevän ajoneuvon tai jonon mukaiseksi ja jään sopivalla turvavälillä sen jonon jatkoksi, kunnes taas pääsen jatkamaan matkaa tahtomallani nopeudella.

Joidenkin mielestä autoilijan, joka ei ole halukas tai valmis ajamaan moottoritiellä suurin piirtein suurinta sallittua nopeutta koko ajan, ei pitäisi mennä moottoritielle lainkaan. Ainakin, jos kyse on henkilöautolla liikkuvasta ja keli on kelvollinen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eiköhän meistä jokainen normaalilla (liikenne)järjellä varustettu ole aika lailla sitä mieltä, että liikenteessä täytyy ottaa aina myös muita huomioon. Ja kun hyväksyy myös sen, että ihan aina kaikki muut eivät osaa tai älyä ajaa aina sääntöjen mukaan tai muutenkaan optimaalisen oikein, niin silloin on helpompi asennoitua siihen liikenteeseen.
No siis tämä ketjuhan vilisee kirjoituksia, missä aina ja iänkaikkisuuteen vain muissa kuljettajissa on ongelmia, mutta oma työskentely ratin takana on kellosepän tarkkuudella tapahtuvaa mestarintyötä vailla virheitä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Joo tuo liikennemerkkien tunnistus on kyllä erinomainen ominaisuus jota on oppinut tässä vuoden tuolla Cupra Bornilla ajellessa arvostamaan. Varsinkin silloin jos on yhtään epävarma mikä olikaan viimeisin nopeusrajoitus niin ei tarvi arpoa vaan voi katsoa auton näytöltä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Joo tuo liikennemerkkien tunnistus on kyllä erinomainen ominaisuus jota on oppinut tässä vuoden tuolla Cupra Bornilla ajellessa arvostamaan. Varsinkin silloin jos on yhtään epävarma mikä olikaan viimeisin nopeusrajoitus niin ei tarvi arpoa vaan voi katsoa auton näytöltä.

Ihan täysin siihenkään ei voi luottaa? Saattaa välillä näyttää väärääkin nopeutta, tosin aika harvoin. Ja loppupeleissä kuskina se on sun vastuu tietää se oikea nopeus?
Poliisi setä kun sanoo, et sulla oli 105 tässä on 80 nopeus... =).
No ei ole ku 100, auto näytti niin
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Ihan täysin siihenkään ei voi luottaa? Saattaa välillä näyttää väärääkin nopeutta, tosin aika harvoin. Ja loppupeleissä kuskina se on sun vastuu tietää se oikea nopeus?
Poliisi setä kun sanoo, et sulla oli 105 tässä on 80 nopeus... =).
No ei ole ku 100, auto näytti niin
Näinhän se on. Mulla on näyttänyt pari kertaa 30 alueella 100. En uskonut autoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kukaan nopeammin ajava ei tunnu olevan sitä mieltä, että minäpä olen valmis ottamaan muun liikenteen huomioon ja hidastan vauhtini edessä menevän ajoneuvon tai jonon mukaiseksi ja jään sopivalla turvavälillä sen jonon jatkoksi, kunnes taas pääsen jatkamaan matkaa tahtomallani nopeudella.
Tuskin "nopeasti ajavat" ajavat aina ja ikuisesti suurinta sallittua tai ylinopeutta pitkiään vilkutellen. Joskus he (keitä he edes ovat?) ajavat hitaammin muun liikenteen seassa, joskus nopeammin, joskus ovat itse niitä kökkijöitä. Tämä ketju ei välttämättä kerää kovin paljon kirjoituksia ja matkakertomuksia, joissa ajellaan rauhaksiin liikennevirran mukana Yläneeltä Harjavaltaan ja suurin tapahtuma on että Euran liikenneympyrässä Mazda ei vilkuttanut.
Mutta sitten kun joku tötöilee eikä ota muuta liikennettä huomioon, olipa se sitten ylinopeus, alinopeus tai muu tötö, niin niistä raportoidaan tänne. Ylinopeuksista harvemmin mm koska ne yleensä haittaavat yksittäisen kuskin/kirjoittajan matkantekoa vähemmän aikaa eikä siitä siksi ole viestin aiheeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös