Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 525
  • 13 193

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Aika moni on tässä ketjussa taas viime aikoina käyttänyt termiä alinopeus. Tein haun viimeisen noin viikon ajalta tähän ketjuun kirjoitetuista viesteistä ja seuraavat viestit tarttuivat hakutuloksiin.

bongasin myyttisen olennon eli alinopeutta ajavan
sen ajellessa oikeaa kaistaa vähän "alinopeutta"
lievää alinopeutta etenevälle letkalle
körötellä alinopeutta vasemmalla kaistalla
ohittaa ne alinopeutta ajelevat rekat
ajetaan reilua alinopeutta
monet alinopeutta köröttelevät
Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika moni on tässä ketjussa taas viime aikoina käyttänyt termiä alinopeus. Tein haun viimeisen noin viikon ajalta tähän ketjuun kirjoitetuista viesteistä ja seuraavat viestit tarttuivat hakutuloksiin.








Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
Varmaan tarkoittaa samaa kuin kaistan ”blokkaaminen” tai ”tien tukkiminen”, eli ajaminen omaa nopeutta hiljempaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Aika moni on tässä ketjussa taas viime aikoina käyttänyt termiä alinopeus. Tein haun viimeisen noin viikon ajalta tähän ketjuun kirjoitetuista viesteistä ja seuraavat viestit tarttuivat hakutuloksiin.








Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
Alinopeutta ajetaan, kun ajetaan alle nopeusrajoituksen ilman selkeää syytä. Esimerkkejä:

Rekka ajaa motarilla 80 km/h -> ei alinopeus. On toki hitaampi ajoneuvo.
Henkilöauto ajaa motarilla vitunmoisessa lumimyräkässä 60 km/h -> ei alinopeus
Henkilöauto ajaa motarilla kovassa ruuhkassa jonossa 70 km/h -> ei alinopeus
Henkilöauto ajaa motarilla rauhallisessa liikenteessä hyvässä kelissä 80 km/h -> alinopeus

Juu, ei ole laitonta. Mutta alinopeuden ajoa olisi hyvä välttää, jotta liikenne sujuisi mahdollisimman hyvin. Jos on niin heikot ajotaidot/aistit, ettei koe pystyvänsä ajamaan hyvällä kelillä nopeusrajoituksen mukaan, niin hyvä olisi välttää autoilua tai ainakin ajoittaa se rauhallisiin liikennöintiaikoihin.

Lisätäänpä vielä pari asiaa.

Ylinopeus = nopeusrajoitusta nopeampi ajo. Aivan yksiselitteinen asia.

Ja näissä kaikissa on kyse todellisesta nopeudesta, ei mittarinopeudesta. Jokaisen tulisi olla selvillä autonsa mittariheitosta yleisimmillä nopeusrajoituksilla ja säätää ajonopeus sen mukaan.

Vakkarilla on helppo säätää nopeus just eikä melkein nopeusrajoituksen mukaiseksi (ts. suurin sallittu), ainakin tasaisessa maastossa. Tätä soisi käytettävän enemmän. Jos autossa ei ole vakkaria, niin sallitaan sellainen +-3 km/h heitto. Tuossa haarukassa on varsin helppo pitää auto manuaalisestikin, kokemusta on.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tahtoisin kysyä kultakin termiä käyttäneeltä, että mitä se alinopeus teidän mielestänne tarkoittaa? Milloin joku ajaa alinopeutta? Voitteko kertoa oma näkemyksenne asiasta? Kiinnostaa.
Älyllinen epärehellisyys vai tahallinen väärinymmärtäminen, mitä eroa?

Jos nyt ihan oikeasti luit nuo viestit muutenkin kuin besserwisseröinti mielessä, niin varmaan selvisi mitä sillä termillä haettiin takaa. Enempää ei nyt jaksa näin selkeästä asiasta jankata.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja näissä kaikissa on kyse todellisesta nopeudesta, ei mittarinopeudesta. Jokaisen tulisi olla selvillä autonsa mittariheitosta yleisimmillä nopeusrajoituksilla ja säätää ajonopeus sen mukaan.
Itse en mittarinopeutta ajamista vielä alinopeudeksi laskisi, mutta jos vauhti on alle 90% sallitusta niin silloin liikenteen sujuvuus jo kärsii.

Ja ennen kuin joku nillittää, niin toki huonot ajokelit erikseen. Ymmärrän myös jos kesällä motarilla omaa pikku pirssiä ei tunnu hyvältä ajaa hirveästi yli satasta, mutta silloin hyvä pysytellä oikealla kaistalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itse en mittarinopeutta ajamista vielä alinopeudeksi laskisi, mutta jos vauhti on alle 90% sallitusta niin silloin liikenteen sujuvuus jo kärsii.

Ja ennen kuin joku nillittää, niin toki huonot ajokelit erikseen. Ymmärrän myös jos kesällä motarilla omaa pikku pirssiä ei tunnu hyvältä ajaa hirveästi yli satasta, mutta silloin hyvä pysytellä oikealla kaistalla.
Aika likelle 90 % menee ainakin omassa suht uudessa pirssissä. GPS:llä tarkistettuna tasaluvut tulee, kun mittarissa on 33, 43, 53, 64, 84 ja 106 km/h. 120 km/h en ole vielä päässyt tarkistamaan, kun täällä pohjoisessa noin lujaa saa aika harvoin ajaa.

Suuremmilla nopeuksilla mittarin mukaan ajaminen tiputtaisi vauhtia 4-6 km/h. Sen verran paljon, että noista menen kyllä surutta motarilla/ohituskaistalla ohi.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mahtavaa... eli siis nyt on todettu, että nämä tyypit eivät olekaan kusipäisiä mulkkuja, vaan ainoastaan havainnointikyvyttömiä idiootteja. Tämä lohduttaa huomattavasti!
Havainnointiongelmat on kyllä todella suuria ihmisillä, jos henkilö X ajaa letkaperässään 100kmh alueella 95kmh, mutta ohituskaistan alkaessa nostaa nopeutta ohittajien mukaan, katsellen samalla ikkunasta kulmat kurtussa "vitun mulkku".
Ohituskaistan päättyessä henkilö X painaakin jarrulla takaisin 95kmh, Nostalgiasta äänet taas kovemmalle, peileihin ja taustapeiliin ei vahingossakaan edes vilkaista ennen - seuraavaa ohituskaistaa.
Ja mikäli rekka tulee vastaan, niin siitä nyt ei ainakaan edes yritetä ohi - vedetään vielä takana tulevan ohittajan osalta väli rekkaan minimiin - minun eteen et saatana tule.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse en mittarinopeutta ajamista vielä alinopeudeksi laskisi, mutta jos vauhti on alle 90% sallitusta niin silloin liikenteen sujuvuus jo kärsii.

Ja ennen kuin joku nillittää, niin toki huonot ajokelit erikseen. Ymmärrän myös jos kesällä motarilla omaa pikku pirssiä ei tunnu hyvältä ajaa hirveästi yli satasta, mutta silloin hyvä pysytellä oikealla kaistalla.
Vaikka ajaisikin alle sallitun nopeuden (ei siis alinopeutta, ettei kukaan suutu), niin siihen liikenteen sujuvuuteen voi silti vaikuttaa ihan sillä, että katselee peileihin ja seurailee mitä takana tapahtuu.

Itsekin tullut välillä ajettua esim. sellaisella vanhalla alkovimallisella matkailuautolla, jolla ei välttämättä ole niin kovin ilo ajaa 100 km/h vaan sopivampi marssinopeus on siinä 80-90 km/h. Ja välillä tulee kuskattua peräkärryllä sellaisia lasteja, että tuntuu mukavammalta ajaa 80 km/h. Mutta en ole yleensä onnistunut keräämään mitään valtavia letkoja perääni ihan sillä, että pyrin aina tekemään ohitukset mahdollisimman helpoksi. Seuraan koko ajan peileistä tilannetta perässä, annan ohitusmerkkejä ja ajan mahdollisimman reunaan näyttääkseni, että teen ohituksen mahdollisimman helpoksi. Ja jos on niin paljon vastaantulevaa liikennettä että ohittaminen on vaikeaa, niin koukkaan hetkeksi levikkeelle päästämään letkan ohi. Ei jatka juurikaan minun matka-aikaani jos minuutin-pari seison siinä levikkeellä, mutta tekee liikenteen paljon sujuvammaksi muille.

Sama juttu moottoritiellä, että jos syystä tai toisesta ei pysty ajamaan 120 km/h vaan se 100 km/h tuntuu mukavammalta, niin kannattaa ihan oikeasti katsella niihin peileihin ennen kuin lähdet ohituskaistan puolelle. Se 20 km/h nopeusero on melko suuri ja se peileissä ohituskaistalla näkyvä auto ottaa sinut yllättävänkin nopeasti kiinni jos junnaat siinä ohituskaistalla rekan vieressä kovin pitkään. Eli jos haluat lähteä motarilla ohittamaan jollakin 100-105 km/h nopeudella, niin pidä huoli että peileissä ei näy muita autoja kuin korkeintaan ihan pikkuriikkisinä pisteinä kaukaisuudessa. Tai parempi vaihtoehto olisi se, että kun ohituskaistalle lähdetään niin se vauhti nostetaan edes sen ohituksen ajaksi siihen 120 km/h nopeuteen. Tällä vältetään sitä turhaa jarruttelua ja pumppaamista, mihin aika usein moottoritiellä törmää.
 

goal

Jäsen
Vaikka ajaisikin alle sallitun nopeuden (ei siis alinopeutta, ettei kukaan suutu), niin siihen liikenteen sujuvuuteen voi silti vaikuttaa ihan sillä, että katselee peileihin ja seurailee mitä takana tapahtuu.

Itsekin tullut välillä ajettua esim. sellaisella vanhalla alkovimallisella matkailuautolla, jolla ei välttämättä ole niin kovin ilo ajaa 100 km/h vaan sopivampi marssinopeus on siinä 80-90 km/h. Ja välillä tulee kuskattua peräkärryllä sellaisia lasteja, että tuntuu mukavammalta ajaa 80 km/h. Mutta en ole yleensä onnistunut keräämään mitään valtavia letkoja perääni ihan sillä, että pyrin aina tekemään ohitukset mahdollisimman helpoksi. Seuraan koko ajan peileistä tilannetta perässä, annan ohitusmerkkejä ja ajan mahdollisimman reunaan näyttääkseni, että teen ohituksen mahdollisimman helpoksi. Ja jos on niin paljon vastaantulevaa liikennettä että ohittaminen on vaikeaa, niin koukkaan hetkeksi levikkeelle päästämään letkan ohi. Ei jatka juurikaan minun matka-aikaani jos minuutin-pari seison siinä levikkeellä, mutta tekee liikenteen paljon sujuvammaksi muille.
Hienoa Dino, arvostan!
Olimme kesällä Norjassa asuntoautolla ja maan sakotuskäytännön takia en halunnut ajella kovin paljon yli nopeusrajoitusten, olisi voinut tulla kallis viikko.
Itse tein myös siten, että jos taakse tuli vuonojen 90 km/h teillä autoja, yksi tai useampia ja huomasin, että eivät joko uskalla mennä tai pääse ohi mutta ajaisivat omaa nopeutta kovempaa, koukkasin levikkeen kautta ja päästin autot ohitseni. Kertaakaan ei tarvinnut edes pysähtyä levikkeelle ja aikaa meni varmasti alle 30 sekuntia. Päästin myös 3 rekkaa reissun aikana ohi, tuntui, että Itä-Euroopan rekoilla ei juuri rajoittimia ollut ja 90:n aluella nekin tulivat varmaan satasta, joten ajattelin, että varmaan mukavampaa heillekin päästä ohi, vaikka omakin nopeus oli 90-95 km/h.

Toista kappalettasi en nyt lainannut ja joku mainitsi samasta asiasta tuolla aikaisemmin, täsmälleen samaa mieltä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulee ajettua Tuusulan kautta Keravalle aika usein ja olen huomannut erikoisen jutun, joka tuntuu toistuvan yllättävän usein. Eli kun Tuusulan itäväylää ajaa Keravalta Tuusulaan päin on tiellä alussa 60 nopeusrajoitus, joka vaihtuu aika nopeasti 80, mutta todella usein edessä oleva auto jatkaa tuota 60 ajamista ja nostaa nopeuttaan vasta seuraavan 80 kyltin kohdalla. Olen tätä miettinyt niin monta kertaa ja en vain keksi mistä ihmeestä tuo johtuu, koska se ensimmäinen kyltti ei ole mitenkään piilossa tai tule yllättäen, mutta se tuntuu menevän ohi ihmisiltä poikkeuksellisen usein. Eihän tämä iso juttu ole, mutta jaksaa kyllä kerta toisensa jälkeen ihmetyttää silti.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tulee ajettua Tuusulan kautta Keravalle aika usein ja olen huomannut erikoisen jutun, joka tuntuu toistuvan yllättävän usein. Eli kun Tuusulan itäväylää ajaa Keravalta Tuusulaan päin on tiellä alussa 60 nopeusrajoitus, joka vaihtuu aika nopeasti 80, mutta todella usein edessä oleva auto jatkaa tuota 60 ajamista ja nostaa nopeuttaan vasta seuraavan 80 kyltin kohdalla. Olen tätä miettinyt niin monta kertaa ja en vain keksi mistä ihmeestä tuo johtuu, koska se ensimmäinen kyltti ei ole mitenkään piilossa tai tule yllättäen, mutta se tuntuu menevän ohi ihmisiltä poikkeuksellisen usein. Eihän tämä iso juttu ole, mutta jaksaa kyllä kerta toisensa jälkeen ihmetyttää silti.
Tuo on jännä ilmiö. Yleensä vain merkit joissa kerrotaan rajoituksen alenemisesta, jäävät huomaamatta. Ja ovathan nuo nopeusrajoituskyltit yleensä silleen ikävästi piilotettuja, ettei niitä oikein näe. Joskus ovat piru vie piilottaneet molemmin puolin tietä. Prkl.
 
Käsi pystyyn virheen merkiksi. Ajan itse yleensä lievästi ylinopeutta silloin, kun liikenne sen sallii vakkarin asetuksella. Mutta on minulle sattunut sellaisia kertoja, jolloin en ole havainnut nopeusrajoituksen nousua 80 --> 100, vaan olen jatkanut edellisellä nopeudella. Syitä siihen on mielestäni ainakin 1. Olen keskimääräistä huonompi ajaja toisin kuin palstaveljet 2. uudet autot ovat niin unettavan helppoja ajettavia, että tarkkaavaisuus herpaantuu 3. Auton informaatiota kiinnostaa seurata niin paljon, että huomio siirtyy liikenteestä (kun auto pitää nopeuden ja estää törmäykset). Oikeastaan kaikki virheet tulevat ajettaessa pitkää matkaa noita 80/100 teitä.
Onneksi auto näyttää mittarissa todetun nopeusrajoituksen, jolloin olen korjannut nopeuden vähintään yli sallitun.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä minulle aina silloin tällöin tulee ainakin vierailla teillä liikenteessä semmoisia tilanteita eteen, että pitää odottaa seuraavaa nopeusrajoitus kylttiä, koska "mikäs se rajoitus tässä nyt olikaan".

Jos ihminen ajaa vaikka useamman kymppitonnin vuodessa, niin sitä välillä miettii näitä viestejä lukiessaan, että onko tosiaan niin, että tuolla liikenteessä kulkee noilla kilsoilla näin paljon kuljettajia, jotka eivät itse koskaan syyllisty mihinkään edes pieniin huomion herpaantumisiin? Liikennesääntöjen orjallisen noudattamisen rikkoutumisesta puhumattakaan?

Ilmeisesti se on vaan sitten uskottava, että näin täydellisiä kuljettajia tuolla kuitenkin roppakaupalla kulkee. Päästäpä tälle asteelle vielä joskus.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tulee ajettua Tuusulan kautta Keravalle aika usein ja olen huomannut erikoisen jutun, joka tuntuu toistuvan yllättävän usein. Eli kun Tuusulan itäväylää ajaa Keravalta Tuusulaan päin on tiellä alussa 60 nopeusrajoitus, joka vaihtuu aika nopeasti 80, mutta todella usein edessä oleva auto jatkaa tuota 60 ajamista ja nostaa nopeuttaan vasta seuraavan 80 kyltin kohdalla.

Toinen samanlainen on Kangasalla Kaivannon kanavan kohdalla Lahteen päin ajaessa. Siinä vaihtuu takaisin 80 nopeuteen heti Vehoniemen automuseon liittymän jälkeen mutta aika iso prosentti ajaa kuuttakymppiä seuraavaan risteykseen asti jossa on seuraava nopeusrajoitusmerkki.

Yksi paikka, jossa alkaa kaivata tuollaista modernia nopeusrajoitukset tunnistavaa autoa on kolmostie Parkanon ja Jalasjärven välillä. Siinä on aika monta kameraa kesäaikaan 100 km/h rajoitusalueella ja jokunen toki myös 80 alueella. Joka helvetin kameran kohdalla herää aina epäilys, että olikos tässä nyt tasan varmasti satasen rajoitus ja aika usein tulee jarruteltua ihan varmuuden vuoksi.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä minulle aina silloin tällöin tulee ainakin vierailla teillä liikenteessä semmoisia tilanteita eteen, että pitää odottaa seuraavaa nopeusrajoitus kylttiä, koska "mikäs se rajoitus tässä nyt olikaan".

Jos ihminen ajaa vaikka useamman kymppitonnin vuodessa, niin sitä välillä miettii näitä viestejä lukiessaan, että onko tosiaan niin, että tuolla liikenteessä kulkee noilla kilsoilla näin paljon kuljettajia, jotka eivät itse koskaan syyllisty mihinkään edes pieniin huomion herpaantumisiin? Liikennesääntöjen orjallisen noudattamisen rikkoutumisesta puhumattakaan?

Ilmeisesti se on vaan sitten uskottava, että näin täydellisiä kuljettajia tuolla kuitenkin roppakaupalla kulkee. Päästäpä tälle asteelle vielä joskus.
En millään jaksa uskoa, että joku ei ikinä vieraalla tiellä jäisi ajamaan "vanhaa" nopeutta vaihtumisen jälkeen. Toki uudemmissa autoissa merkkien tunnistus on mikä auttaa ja navitkin noita jo näyttää (melko usein toki virheellisesti ainakin talvisin), mutta silti. Varmasti jokainen välillä tietynlaisella autopilotilla ajaa, jossa sinänsä on hereillä ja tarkkana ympärillä tapahtuvista asioista, mutta ei vain rekisteröi jokaista vastaantulevaa kylttiä. Mutta tutuilla pätkillä sitten korostuu kun vähintään viikottain joutuu ajamaan selkeästi hitaampaa mitä rajoitus sallisi, koska joku toinen on sillä vieraammalla tiepätkällä liikkeellä.
 

hk65

Jäsen
Tulee ajettua Tuusulan kautta Keravalle aika usein ja olen huomannut erikoisen jutun, joka tuntuu toistuvan yllättävän usein. Eli kun Tuusulan itäväylää ajaa Keravalta Tuusulaan päin on tiellä alussa 60 nopeusrajoitus, joka vaihtuu aika nopeasti 80, mutta todella usein edessä oleva auto jatkaa tuota 60 ajamista ja nostaa nopeuttaan vasta seuraavan 80 kyltin kohdalla. Olen tätä miettinyt niin monta kertaa ja en vain keksi mistä ihmeestä tuo johtuu, koska se ensimmäinen kyltti ei ole mitenkään piilossa tai tule yllättäen, mutta se tuntuu menevän ohi ihmisiltä poikkeuksellisen usein. Eihän tämä iso juttu ole, mutta jaksaa kyllä kerta toisensa jälkeen ihmetyttää silti.
Itsellä käynyt usein niin, että edelläolija huomaa vasta sen (muistaakseni) kolmannen lätkän kohdalla mikä on siinä teollisuusalueen risteyksen kohdilla. Siitäpä ei sitten enää olekaan kauheasti sitä matkaa jäljellä, kunnes alkaa taas 60km/h alue. Ja ohittaminen tuolla pätkällä on kyllä usein hankalaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaan tuo mitä leveämpi tie, sitä herkemmin vauhti nousee pitää paikkansa, mutta ohituskaistakiihdyttämiseen se on vain marginaalinen syy. Ehdottomasti yleisin syy on se, että ohituskaistan ~alkaessa nopeusrajoituskin nousee. Heitän hatusta että ainakin puolessa Suomen ohituskaistoista on tämän tyyppinen tilanne.
Tähän kun lisää sen, että aika usein autoilija ei tiedä mikä rajoitus milloinkin on, joten hän päätyy ajamaan sitä alempaa todennäköistä (80km/h) nopeutta, mutta kun ohituskaista alkaa niin päätellään tai nähdään että nyt viimeistään rajoitus on 100km/h -> kiihdytetään vaikka rajoitus olisi ollut jo ennen kaistan alkuakin 100km/h.
En tiedä onko tämä varsinaisesti mikään ongelma edes, mutta toki kaistakohtainen nopeusrajoitus olisi hyvä, eli että vasemmalla kaistalla alkaa 100km/h mutta oikealla jatkuisi 80km/h. Olikohan niin että laki ei tähän oikein Suomessa taivu.

Ja lisäksi kun monella voi olla halu ohittaa edelläoleva, niin siinähän sitä sitten kiihdytellään. Se kun on aikalailla selviö, että ennen ohituskaistan alkua autot eivät ole jonossa nopeusjärjestyksessä vaan pikemminkin päinvastoin (bubismi).
 

hk65

Jäsen
Varmaan tuo mitä leveämpi tie, sitä herkemmin vauhti nousee pitää paikkansa, mutta ohituskaistakiihdyttämiseen se on vain marginaalinen syy. Ehdottomasti yleisin syy on se, että ohituskaistan ~alkaessa nopeusrajoituskin nousee. Heitän hatusta että ainakin puolessa Suomen ohituskaistoista on tämän tyyppinen tilanne.
Tähän kun lisää sen, että aika usein autoilija ei tiedä mikä rajoitus milloinkin on, joten hän päätyy ajamaan sitä alempaa todennäköistä (80km/h) nopeutta, mutta kun ohituskaista alkaa niin päätellään tai nähdään että nyt viimeistään rajoitus on 100km/h -> kiihdytetään vaikka rajoitus olisi ollut jo ennen kaistan alkuakin 100km/h.
En tiedä onko tämä varsinaisesti mikään ongelma edes, mutta toki kaistakohtainen nopeusrajoitus olisi hyvä, eli että vasemmalla kaistalla alkaa 100km/h mutta oikealla jatkuisi 80km/h. Olikohan niin että laki ei tähän oikein Suomessa taivu.

Ja lisäksi kun monella voi olla halu ohittaa edelläoleva, niin siinähän sitä sitten kiihdytellään. Se kun on aikalailla selviö, että ennen ohituskaistan alkua autot eivät ole jonossa nopeusjärjestyksessä vaan pikemminkin päinvastoin (bubismi).
Tämä vaan on sitten jännä, että se havainnointikyky ei riitä myöskään siihen, että varsinkaan kesällä ei monen ohituskaistan jälkeen se nopeusrajoitus laske sinne 80km/h, mutta niin sitä vaan aletaan taas sitä vauhtia jurnuttamaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä vaan on sitten jännä, että se havainnointikyky ei riitä myöskään siihen, että varsinkaan kesällä ei monen ohituskaistan jälkeen se nopeusrajoitus laske sinne 80km/h, mutta niin sitä vaan aletaan taas sitä vauhtia jurnuttamaan.
Kyllä se tietysti ennemmin tai myöhemmin laskee - tai epävarmuus senhetkisestä oikeasta rajoituksesta palaa - ja monelle tietysti voi riittää että on päässyt siitä vielä hitaammin ajavasta ohi ja voi palata ajamaan sitä omaa lievempää alinopeuttaan*.

(*merkitys tässä yhteydessä: suurinta sallittua alempaa nopeutta).
 

hk65

Jäsen
Kyllä se tietysti ennemmin tai myöhemmin laskee - tai epävarmuus senhetkisestä oikeasta rajoituksesta palaa - ja monelle tietysti voi riittää että on päässyt siitä vielä hitaammin ajavasta ohi ja voi palata ajamaan sitä omaa lievempää alinopeuttaan*.

(*merkitys tässä yhteydessä: suurinta sallittua alempaa nopeutta).
Juu no tarpeeksi pitkälle kun ajat, niin varmasti tulee 30km/h aluekin vastaan. Mutta ei satasenkaan vauhdissa voi yksinkertaisesti autoilijalla olla niin paha putkinäkö, ettei havaitse kylttejä (tai niiden puutetta, jonka myötä se aikaisempi rajoitus ei ole silloin muuttunut).
 

axe

Jäsen
Mulla oli eilen sellainen liikennekohtaaminen, että olin lähdössä kaahaamaan kolmen auton ryppäästä oh, kun se viimeisin niistä päätti myös ohittaa edellään ajavat. Ihan hyvissä ajoin vaihtoi kaistaa, mutta sitten teki sen ohituksen lähes miniminopeuserolla hitaasti ja pitkään. Ajattelin tietty ohittaa hänetkin kunhan palaa oikealle, mutta sen pitkän ohituksen jälkeen tulikin yllätys. Oikealla kaistalle palaamisen jälkeen yhtäkkiä löytyikin reilusti kovempi vauhti ja pirssi painui reilulle keulalle etten perässä pysynyt. Ite mieluummin ohittaisin nopeasti ja hinuttaisin taas sen jälkeen jos on pakko hinuttaa, mutta nyt meni toisinpäin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu no tarpeeksi pitkälle kun ajat, niin varmasti tulee 30km/h aluekin vastaan. Mutta ei satasenkaan vauhdissa voi yksinkertaisesti autoilijalla olla niin paha putkinäkö, ettei havaitse kylttejä (tai niiden puutetta, jonka myötä se aikaisempi rajoitus ei ole silloin muuttunut).
Suomessa taitaa tyypillisesti olla samat rajoitukset molempiin suuntiin ja ohituskaistat myös yleensä ~peräkkäin molempiin suuntiin, eli on aika yhtä paljon paikkoja, joissa rajoitus nousee ennen ohituskaistaa, kuin paikkoja joissa se laskee ohituskaistan jälkeen.

Piruuttani "ajoin" Väyläviraston kartalla kasitietä Turusta Poriin ja sillä matkalla on pikaisesti tarkastellen yli kymmenen kohtaa, joissa rajoitus joko nousee ennen ohituskaistaa tai laskee heti sen jälkeen. Sellaisia kohtia, joissa nopeusrajoitus ei kaistan läheisyydessä muutu, on noin puolet tästä määrästä.
Matkakertomus, voi olla virheitä:
Nousisisten kohdalla nelikaistaisen tien jälkeen 80km, kun ohituskaista alkaa niin muuttuu 100km/h, ja kun loppuu palaa 80km/h. Jonkin ajan päästä nousee 100km/h, sitten 80km/h, joka n 1km ennen ohituskaistan alkua muuttuu 100km/h. Ohituskaistan jälkeen alkaa 80km/h, sitten muuttuu 100km/h, joka on pitkään ja ohituskaistan alkaessakin. Jatkuu satasena useamman kilometrin ohituskaistan jälkeenkin ennen Laitilaa. Laitilan jälkeen on 100km/h jo ennen ohituskaistan alkua, mutta heti sen päätyttyä lyhyt pätkä 80km/h.

Rauman jälkeen vaihtuu 80km sataseksi samalla kun nelikaista/ohituskaista alkaa, ja kun loppuu niin 80km/h palaa. Tämän jälkeen muuttuu jälleen sataseen n 1km ennen ohituskaistan alkua ja pysyy 100km/h sen jälkeenkin ohi Eurajoen. Kuivalahden kohdalla käy 80km/h juuri ennen kuin ohituskaista alkaa, sitten 100km/h useampi kilometri ohituskaista/nelikaistaisuuden päätyttyäkin. Luvian kohdalla 80km/h joka vaihtuu 100km/h samalla kun nelikaistainen alkaa. Heti ohituskaistan päättymisen jälkeen 80km/h pätkä, sitten uusi ohituskaista 100km/h. Ennen Poria vaihtelee 80km/100km/h.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän kun lisää sen, että aika usein autoilija ei tiedä mikä rajoitus milloinkin on, joten hän päätyy ajamaan sitä alempaa todennäköistä (80km/h) nopeutta, mutta kun ohituskaista alkaa niin päätellään tai nähdään että nyt viimeistään rajoitus on 100km/h -> kiihdytetään vaikka rajoitus olisi ollut jo ennen kaistan alkuakin 100km/h.
Siis on niin uuvatti, että on jatkuvasti pihalla mikä nopeusrajoitus on, mutta juuri se ohituiskastan alkaessa oleva satasen merkki on se, mitä ei ikinä missata, vaikka muut voikin missata kun on huomio keskittynyt kännykän tms. räpläämiseen? Enpä oikein tuotakaan selitystä osta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis on niin uuvatti, että on jatkuvasti pihalla mikä nopeusrajoitus on, mutta juuri se ohituiskastan alkaessa oleva satasen merkki on se, mitä ei ikinä missata, vaikka muut voikin missata kun on huomio keskittynyt kännykän tms. räpläämiseen? Enpä oikein tuotakaan selitystä osta.
Tämä on tietysti vain pieni osatekijä, kts viestit edellä, mutta ohituskaistan alkaessa ei merkkiä tarvitse huomata, vaan havahdutaan että alkaa toinen kaista ja varmaan myös että muu liikennevirta kiihdyttää (ihan sama ilmiö on normi kaksikaistaisellakin rajoituksen muuttuessa).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös