Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 225
  • 13 193

goal

Jäsen
Miten se neljäntenä oleva tietää, että hänen matkavauhtinsa on korkeampi kuin kolmantena olevan, kun molemmat ajavat matkavauhtiaan hitaampaa vauhtia? Sun takana siinä samassa jonossa on 50 autoa, mitä jos päästäisit ne vaikka ensin sinun ohi etkä kuvittele omistavasi vasemman kaistan? Kuulostaa, että nyt on sinun tapanasi hidastella vasemmalla kaistalla.

Minä keskustelin letkassa ajamisesta ja sinä lainasit minua.
Mistäs sinä sen käsityksen sait, että minä hidastelen vasemmalla kaistalla?
En hidastele, enkä kuvittele omistavani vasenta kaistaa, vaan sitähän tässä olen itse kritisoinut, että yllättävän iso osa juuri noin tekee...
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mistäs sinä sen käsityksen sait, että minä hidastelen vasemmalla kaistalla?
Kun olet sitä mieltä, että jonossa kolmantena ajavan on päästettävä neljäntenä ajava ohi, mutta neljäntenä ajavan ei ilmeisesti tarvitse päästää takanansa ajavia ohi. Ei kuulosta siltä, että muut tienkäyttäjät kiinnostaisivat kovinkaan paljoa.

Mä ajelen useasti 140 km/h mittarin mukaan motarilla. Jos edessä joku ohittaa hitaammin tai vasemmalla kaistalla on useita hidastelijoita, ei se mua haittaa. Sitten taakse ilmestyy joku sun kaltainen ”menohaluja omaava” ajamaan perseessä kiinni kovin kiireisenä pyörimään kaistallaan oikealta vasemmalle ihan kuin ohituspaikkaa hakien. Kohta kun edellä ajavat vaihtavat oikealle kaistalle, minä kiihdytän sinne 140 km/h niin oho, takana ajanut alkaa jäädä horisonttiin.
 

goal

Jäsen
Kun olet sitä mieltä, että jonossa kolmantena ajavan on päästettävä neljäntenä ajava ohi, mutta neljäntenä ajavan ei ilmeisesti tarvitse päästää takanansa ajavia ohi. Ei kuulosta siltä, että muut tienkäyttäjät kiinnostaisivat kovinkaan paljoa.

Mä ajelen useasti 140 km/h mittarin mukaan motarilla. Jos edessä joku ohittaa hitaammin tai vasemmalla kaistalla on useita hidastelijoita, ei se mua haittaa. Sitten taakse ilmestyy joku sun kaltainen ”menohaluja omaava” ajamaan perseessä kiinni kovin kiireisenä pyörimään kaistallaan oikealta vasemmalle ihan kuin ohituspaikkaa hakien. Kohta kun edellä ajavat vaihtavat oikealle kaistalle, minä kiihdytän sinne 140 km/h niin oho, takana ajanut alkaa jäädä horisonttiin.
En tiedä, miten tuollaisen päätelmän teit mutta väärä päätelmä. En ole vasemmalla ajava kaistan varaaja, enkä käsittääkseni ole myöskään todennut olevani menohaluja omaava perseessä ajava.
Ajan kyllä sen verran nopeasti, että itse en aiheuta jonoja ja minulla riittää kyllä itsetuntoa päästää takana tuleva ohi, jos huomaan, että se tulee nopeampaa.

Otin Itävallan sen takia esimerkiksi, että siellä on moottoriteillä rajoitukset, eikä siellä joudu tämän asian kanssa painimaan. Mikä mahtaa olla syynä, että siellä homma toimii mutta täällä ei, se on ihmeellinen asia.

Itse en nyt tiedä, miten tätä jatkaisin mutta jos tämä menee näin kirjaimelliseksi yksittäisten asioiden esiinnostamiseksi, niin itse jätän asian tähän.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mistä sä tiedät, että letkassa neljäntenä ajava on ajamassa lujempaa kuin kolmantena ajava?
Minä tiedän sen ainakin motarilla siitä, että vasen kaista on ohituskaista.

(tai ainakin ajaisi lujempaa ilman sitä tulppaa siellä kärjessä)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä tiedän sen ainakin motarilla siitä, että vasen kaista on ohituskaista.

(tai ainakin ajaisi lujempaa ilman sitä tulppaa siellä kärjessä)
Nii i. Jonossa toisena haluaa ajaa lujempaa, mutta ei pääse kun joku on tulppana. Jonossa kolmantena haluava haluaa ajaa lujempaa, mutta toisena ajava on edessä jne.

Ruuhka-aikana moottoritien vasen kaista on täynnä niitä, jotka haluavat ajaa lujempaa kuin edellä ajava. Samalla he ovat myös takana ajavan edessä hidastelemassa. Eivät he väistä oikealle kaistalle, koska odottavat, että edellä ajava väistää ja ja he pääsevät lujempaa.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Joo, huomasin tuon ja myöhemmin laitoinkin "Oma kommentti ei suoranaisesti liittynyt ehkä tähän kyseisen kommenttiin mutta valitettavasti Suomen motareilla näkyy tuo ajatusmaailma, että kun ajan letkassa, minun ei tarvitse antaa tilaa kenellekään."
Omat kommentit koskivat enemmänkin yleisellä tasolla tuota vasemman kaistan ongelmaa ja se ei ole mielestäni mikään silloin tällöin, vaan säännöllisesti tapahtuva ongelma.
Keskiverto suomalainen vasemman kaistan varaaja voisi olla ihmeissään esimerkiksi Saksassa ja Itävallassa, siellä kyllä valot välkkyy takana, jos edessä hitaammin ajava ei siirry oikealle.
Olen keski-euroopassa ajanut tuhansia kilsoja ja siellä kyllä on eri kulttuuri, siis parempi.
Edelleen, ei ole edes tieliikennelain mukaista välkyttää valoja jos et jotain hätätilaa tee edessä. Kyllä nuo välillä ärsyttää aika lailla. Varsinkin kun ykkösautosta kyllä tehoja löytyy vaikka naftalla käykin.
Liikenne on yhteistoimintaa ja osalle se ei käy. Näissä sitten on ääripäitä molempiin suuntiin.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen pari kertaa näille vasemmalla kaistalla perseessä ruuhkassa valoja vilkuttaville tehnyt niin, että olen mennyt väkisin johonkin väliin oikealla kaistalla, päästänyt vilkuttelijan sen 10 metriä eteenpäin ja siirtynyt takaisin hänen taakseen vilkuttelemaan omia valojani. En suosittele tätä kenellekään, mutta erittäin hauskoja reaktioita sillä on saanut aikaan. Parin kirjoittajan mielestä nähtävästi sama sirkus olisi pitänyt toistaa sitten niin, että nyt minä vuorostani olisin päässyt yhden auton verran ohi.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nii i. Jonossa toisena haluaa ajaa lujempaa, mutta ei pääse kun joku on tulppana. Jonossa kolmantena haluava haluaa ajaa lujempaa, mutta toisena ajava on edessä jne.

Mutta jonossa neljäntenä ajavalla on Audi, Bemari tai joku muu hieno auto sekä huono itsetunto ja ainoastaan auton ratissa mahdollisuus kokea olevansa jotain, niin hänen on pakko päästä muiden ohi.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Edelleen tiedoksenne annan; varsinkin taajama-alueella, linja-auto edessäsi todennäköisesti pysähtyy viimeistään muutamien satojen metrien päästä seuraavalle pysäkille, eli ohittaminen on melko turhaa ja jopa vaarallista.

Toistan. Taajamassa niitä pysäkkejä on oikeasti n. sadan metrin välein eli sitä dösää ei kannata lähteä ohittelemaan, kun se pysähtyy kuitenkin ihan just ja pääset kohta siitä ohi ihan nätisti ihan satavarmasti.

Ja kun kuitenkin kekenä lähdet siitä ohi ja teet huiseja ohituksia näkemättä mitään muuta kuin sen "paikan ohittaa", niin haistappa pitkä vittu ja toivotaan, että kellekään ei käy mitään, säästät ohituksellasi kuusitoista sekuntia ja saat ruiskutella samppakaljat podiumilla siellä toimistolla. Kusipää.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nii i. Jonossa toisena haluaa ajaa lujempaa, mutta ei pääse kun joku on tulppana. Jonossa kolmantena haluava haluaa ajaa lujempaa, mutta toisena ajava on edessä jne.

Ruuhka-aikana moottoritien vasen kaista on täynnä niitä, jotka haluavat ajaa lujempaa kuin edellä ajava. Samalla he ovat myös takana ajavan edessä hidastelemassa. Eivät he väistä oikealle kaistalle, koska odottavat, että edellä ajava väistää ja ja he pääsevät lujempaa.
Tässähän tulee se ongelmakohta esiin: suomalaiset tykkää ajaa jonossa, myös vasemmalla kaistalla.

Miksei siinä jonossa voi ajaa oikeaa kaistaa? Ja ohittaa siitä sen hitaamman ajoneuvon vasemmalta ja palata oikealle kaistalle? Miksi pitää körötellä alinopeutta vasemmalla kaistalla? Tämä lienee se koko keskustelun pointti. Ja se, miksi ylipäänsä siellä vasemmalla on joku teiden tukko tulppana. Valojen vilkuttelu ja perseessä ajaminen on tietenkin ihan vajaata hommaa silti.

Keski-Euroopassahan noita tilanteita tosiaan syntyy lähinnä silloin, kun joku 92km/h rajoitinta vasten työntävä yhdistelmä lähtee ohittamaan motarilla 90km/h rajoitinta vasten puskevaa vastaavaa ja aiheuttaa vasemman kaistan tukkeutumisen tuskastuttavan pitkäksi ajaksi. Ja silloinkin sitä jonoa syntyy molemmille kaistoille, joista tilanne purkautuu nätisti kun yksi kerrallaan osataan ohittaa ne alinopeutta ajelevat rekat ilman jonon muodostamista vasemmalle kaistalle.

Mutta se, että liitytään siihen vasemman puolen autojonoon vaikka oikealla on ohitettavaan useita satoja metrejä on kyllä outoa ja tosi suomalaista liikennekäyttäytymistä. Miksi?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minusta se oleellinen ero tilanteissa tulee siitä, ajetaanko jonossa vai ei. Totta kai kun edessä on tilaa niin takaa kovempaa tuleva päästetään ohi, jopa kehällä, vaikka se ei moottoritie olekaan. Mutta sitten taas selkeästi vasemmalla jonossa ajettaessa ei ole mitään syytä päästää takana tulevaa edelle, vaikka kuinka osoittaisi mieltä siellä takana.

Oleellinen ero tietenkin myös siinä, että moottoritiellä lain mukaan on aina lähtökohtaisesti ajettava oikeanpuolimmaista kaistaa (pl. jonoutunut liikenne). Muilla monikaistaisilla teillä tämä _ei_ ole pakollista, vaan kaistojen käyttö on uuden TLL:n mukaan vapaata, mikäli tämä ei aiheuta vaaraa taikka haittaa. Haitaksi ei oikeudellisesti lasketa sitä, että jonkun halu ajaa ylinopeutta estyy.

Tämä on siitä jännä juttu jopa pk-seudun liikenteessä ajo-opettaville ammattilaisille, ettei TLL 19 § muutosta ole sisäistetty. Sen sisältö muuttui aivan oleellisesti uudessa laissa, niin paljon kun se tuntuu aina kansalaisoikeutenaan ylinopeutta ajavia harmittavankin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässähän tulee se ongelmakohta esiin: suomalaiset tykkää ajaa jonossa, myös vasemmalla kaistalla.

Miksei siinä jonossa voi ajaa oikeaa kaistaa? Ja ohittaa siitä sen hitaamman ajoneuvon vasemmalta ja palata oikealle kaistalle? Miksi pitää körötellä alinopeutta vasemmalla kaistalla? Tämä lienee se koko keskustelun pointti. Ja se, miksi ylipäänsä siellä vasemmalla on joku teiden tukko tulppana. Valojen vilkuttelu ja perseessä ajaminen on tietenkin ihan vajaata hommaa silti.
Ei jonojen syntymistä voi estää, enkä ymmärrä miksi pitäisi. Jos yksi ohittaa rekkajonoa tai muita hitaampia ihan laillisesti 115 km/h, niin siihen syntyy tietenkin taakse sellaisia, jotka haluavat ajaa lujempaa. He odottavat siinä kun hitaampi pääsee vaihtamaan oikealle kaistalle. Kaikki on hyvin kunnes jollain sankarilla menee hermo, vaikka kukaan ei ole tehnyt mitään väärin.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Keski-Euroopassahan noita tilanteita tosiaan syntyy lähinnä silloin, kun joku 92km/h rajoitinta vasten työntävä yhdistelmä lähtee ohittamaan motarilla 90km/h rajoitinta vasten puskevaa vastaavaa ja aiheuttaa vasemman kaistan tukkeutumisen tuskastuttavan pitkäksi ajaksi. Ja silloinkin sitä jonoa syntyy molemmille kaistoille, joista tilanne purkautuu nätisti kun yksi kerrallaan osataan ohittaa ne alinopeutta ajelevat rekat ilman jonon muodostamista vasemmalle kaistalle.
Siis siellä Keski-Euroopassa syntyy jonoa molemmille kaistoille, mutta sitten kuitenkin jollain konstilla tilanne purkautuukin ilman, että vasemmalla kaistalla on jonoa ja vielä yksitellen mennään niiden rekkojen ohi? Meneekö muut siksi aikaa jonoon oikealle kaistalle, kun yksi rohkea ohittaa vai miten tämä nyt onnistuu kuvailemallasi tavalla?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tapahtui tänään Suurmetsäntiellä seuraava tilanne. Ajoin länteen päin hieman yli viittäkymppiä viidenkympin alueella, kunnes junaradan alituskohdassa eteen koukkasi paku liittymäkaistan kautta. Sama meininki jatkui heti perään tulevassa liikenneympyrässä, kaveri läpäisi sen turhia hidastamatta kaksi rengasta maassa -tyylillä. Tuli hieman paha mieli.

Pohjoisen reissulla tuli myös muutaman kerran paha mieli, yleensä osallisena oli silloin joko BMW- tai Audi-merkkinen katumaasturi. Nää veijarit osaa kyllä huomioida hienosti muun liikenteen, yhtään ei mennä letkassa minäminä-asenteella.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Oulu-Simo välillä seuraavanlaisia kuskeja:

1) Oulussa huoltsikan pihalla nainen vanhemmassa kaarassa kurvaa parkkiruudusta eteeni, niin että piti jarruttaa. Sitten meinasinkin ajaa perään, kun kuski jarrutti tielle mennessään ja pysähtyi, vaikka ketään ei tullut (hyvä näkyvyys). Jatkoi siitä liikenneympyrään oikealle vilkuttaen. Poistui liikenneympyrän toisesta liittymästä, ilman vilkkua tietenkin.

2) melkein tyhjällä motarilla tulee perä edellä vastaan (eli alinopeutta ajaen) 2 henkilöautoa varsin pienellä turvavälillä. Nostivat kuitenkin nopeutta siten, että en päässyt ohi ennen motarin loppua.

3) Iin jälkeen 2-kaistaisella pätkällä liikenne yhtäkkisesti jonoutuu ja liikkuu n. 15 km/h. Mun edessä on kolme autollista hyvin rohkeita kuskeja ja heidän edellään säiliöauto ja rekka. Ei siis mitään tietoa, mitä siellä edessä on tai kuin pitkästi on jonoa. Vilkas tie, tihkusade, pimeä. Tämähän ei rohkelikkoja haittaa, vaan painelevat ohi, kun ei näy vastaantulevia. Ilmeisesti selviävät hengissä, kun en enää heitä näe. Jumin aiheutti venetraileria vetävä traktori, venetrailerista oli rengas riekaleina, vanteet iski kipinää. Ei päässyt sivuunkaan, kun tuossa kohtaa oli turvakaidetta sivulla.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ei jonojen syntymistä voi estää, enkä ymmärrä miksi pitäisi. Jos yksi ohittaa rekkajonoa tai muita hitaampia ihan laillisesti 115 km/h, niin siihen syntyy tietenkin taakse sellaisia, jotka haluavat ajaa lujempaa. He odottavat siinä kun hitaampi pääsee vaihtamaan oikealle kaistalle. Kaikki on hyvin kunnes jollain sankarilla menee hermo, vaikka kukaan ei ole tehnyt mitään väärin.
Niin siis jos vasemmalla on 30 auton jono ja oikealla on se ohitettava 300 metrin päässä, niin miksi sinne vasemmalle tehdään jono, eikä ajeta sitä oikeaa kaistaa täyteen turvaväli huomioiden? Tämä oletettavasti oli se alkuperäinen pointti, mähän vaan yritin sitä selventää. Ihan sama mulle sinänsä, olen ihmetellyt tätä aina.

Ja @marse siis juuri noin kun sanoit, vasemmalta mennään ohi oikealla hitaampaa ajavasta ja ohituksen jälkeen palataan oikealle, eikä körötellä satoja metrejä ennen ja jälkeen ohituksen vasemmalla kaistalla. Maalaisjärjellä ajateltuna noin moottoritiellä kuuluisikin toimia, en tiedä olenko sitten väärässä?

Ja ei se edelleenkään mua häiritse, tämä on aivan hyvä keskustelu. On vain hassua, että lähinnä Suomessa syystä tai toisesta saadaan tuo vasemman kaistan jono aikaiseksi. Toisaalta eihän täällä kaistoja ajeta loppuun muutenkaan, voi olla että liittyy samaan ilmiöön.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin siis jos vasemmalla on 30 auton jono ja oikealla on se ohitettava 300 metrin päässä, niin miksi sinne vasemmalle tehdään jono, eikä ajeta sitä oikeaa kaistaa täyteen turvaväli huomioiden? Tämä oletettavasti oli se alkuperäinen pointti, mähän vaan yritin sitä selventää. Ihan sama mulle sinänsä, olen ihmetellyt tätä aina.

Ja @marse siis juuri noin kun sanoit, vasemmalta mennään ohi oikealla hitaampaa ajavasta ja ohituksen jälkeen palataan oikealle, eikä körötellä satoja metrejä ennen ja jälkeen ohituksen vasemmalla kaistalla. Maalaisjärjellä ajateltuna noin moottoritiellä kuuluisikin toimia, en tiedä olenko sitten väärässä?

Ja ei se edelleenkään mua häiritse, tämä on aivan hyvä keskustelu. On vain hassua, että lähinnä Suomessa syystä tai toisesta saadaan tuo vasemman kaistan jono aikaiseksi. Toisaalta eihän täällä kaistoja ajeta loppuun muutenkaan, voi olla että liittyy samaan ilmiöön.
Tuosta en tokikaan ole eri mieltä. Jos seuraavaan autoon on satoja metrejä ja takana on nopeampi(a), niin tottakai on kohteliasta ja varmaan oikein muutenkin antaa tietä.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin siis jos vasemmalla on 30 auton jono ja oikealla on se ohitettava 300 metrin päässä, niin miksi sinne vasemmalle tehdään jono, eikä ajeta sitä oikeaa kaistaa täyteen turvaväli huomioiden? Tämä oletettavasti oli se alkuperäinen pointti, mähän vaan yritin sitä selventää. Ihan sama mulle sinänsä, olen ihmetellyt tätä aina.

Ja @marse siis juuri noin kun sanoit, vasemmalta mennään ohi oikealla hitaampaa ajavasta ja ohituksen jälkeen palataan oikealle, eikä körötellä satoja metrejä ennen ja jälkeen ohituksen vasemmalla kaistalla. Maalaisjärjellä ajateltuna noin moottoritiellä kuuluisikin toimia, en tiedä olenko sitten väärässä?

Ja ei se edelleenkään mua häiritse, tämä on aivan hyvä keskustelu. On vain hassua, että lähinnä Suomessa syystä tai toisesta saadaan tuo vasemman kaistan jono aikaiseksi. Toisaalta eihän täällä kaistoja ajeta loppuun muutenkaan, voi olla että liittyy samaan ilmiöön.
Tähän vielä lisätään sellainen suomalainen täysikäsi, kun se oikealla hitaampaa ajoneuvoa ohittava auto pamahtaa vasemmalle kaistalle 100–110 km/h vauhdilla ja jää sen ensimmäisen ohitetun rekan jälkeen pitämään kaistansa, kun kuitenkin 300 metrin päästä joutuu ohittamaan uudestaan.

Tällainen ohitus vielä aloitetaan luonnollisesti tulemalla eteen sillä tavalla, että jo rekkaa kauempaa ohittamaan lähtenyt ja toki huomattavan paljon kovempaa ajanut auto, joutuu ottamaan vauhtinsa pois ettei tule hitaamman auton kontista läpi.
 
Olen pari kertaa näille vasemmalla kaistalla perseessä ruuhkassa valoja vilkuttaville tehnyt niin, että olen mennyt väkisin johonkin väliin oikealla kaistalla, päästänyt vilkuttelijan sen 10 metriä eteenpäin ja siirtynyt takaisin hänen taakseen vilkuttelemaan omia valojani. En suosittele tätä kenellekään, mutta erittäin hauskoja reaktioita sillä on saanut aikaan. Parin kirjoittajan mielestä nähtävästi sama sirkus olisi pitänyt toistaa sitten niin, että nyt minä vuorostani olisin päässyt yhden auton verran ohi.
Kyllä. Se jonka päästit ohitsesi oli nyt velvollinen päästämään sinut ohitseen sen sijaan, että jäi seuraavan perään varaamaan vasenta kaistaa. Koska näkihän se nyt peilistä, että tulit kovempaa siihen taakse.
Kyllä. Täältä luin.

Se on jotenkin jännä, miten moni näkee ainoastaan muiden toiminnassa kritisoimista, mutta peiliä ei tunnu löytyvän mistään, vaikka autossakin on niitä yleensä vähintään viisi kappaletta. Ja kyllä, monesti muiden toiminnassa liikenteessä on parantamisen varaa, mutta jos siellä ei mitään varsinaisia vaaratilanteita aiheuteta, niin ehkä voi pitää myös pään kylmänä, hengittää muutaman kerran syvään sisään ja ulos ja antaa vain olla. Ja jos liikaa alkaa pääkopassa kiristää, niin julkisillakin monesti pääsee. Tai taksilla.
 

goal

Jäsen
Kyllä. Se jonka päästit ohitsesi oli nyt velvollinen päästämään sinut ohitseen sen sijaan, että jäi seuraavan perään varaamaan vasenta kaistaa. Koska näkihän se nyt peilistä, että tulit kovempaa siihen taakse.
Kyllä. Täältä luin.
Jos nyt kritisoimani pointti ja kokonaisuus meni ohi hilseen, niin ehkä tämä disco-stu:n kommentti avaa sinullekin sitä asiaa, ettei jää väärinkäsityksiä:
Niin siis jos vasemmalla on 30 auton jono ja oikealla on se ohitettava 300 metrin päässä, niin miksi sinne vasemmalle tehdään jono, eikä ajeta sitä oikeaa kaistaa täyteen turvaväli huomioiden? Tämä oletettavasti oli se alkuperäinen pointti, mähän vaan yritin sitä selventää. Ihan sama mulle sinänsä, olen ihmetellyt tätä aina.

Ja @marse siis juuri noin kun sanoit, vasemmalta mennään ohi oikealla hitaampaa ajavasta ja ohituksen jälkeen palataan oikealle, eikä körötellä satoja metrejä ennen ja jälkeen ohituksen vasemmalla kaistalla. Maalaisjärjellä ajateltuna noin moottoritiellä kuuluisikin toimia, en tiedä olenko sitten väärässä?

Ja ei se edelleenkään mua häiritse, tämä on aivan hyvä keskustelu. On vain hassua, että lähinnä Suomessa syystä tai toisesta saadaan tuo vasemman kaistan jono aikaiseksi. Toisaalta eihän täällä kaistoja ajeta loppuun muutenkaan, voi olla että liittyy samaan ilmiöön.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joskus tulee tätä ketjua lukiessa ajateltua, että eihän tuo joidenkin täydellisten kuljettajien ja tieliikennelain vaikka unissaan ulkoa osaavien liikenteessä kulkeminen voi olla mitään muuta, kuin loputonta hampaiden kiristelyä ja hermot pinnassa menemistä. Päättymätöntä epäkohtien kohtaamisen sarjaa.

Kukaan meistä ei ole virheetön, eikä kukaan mene aina pilkulleen kaikkien liikennesääntöjen mukaan. Joka jotain muuta väittää, niin se valehtelee. Mutta ihan semmoisella terveellä maalaisjärjellä, perus liikennesäännöt tuntemalla, pelisilmällä ja muiden tienkäyttäjien kunnioittamisella tuolla pääsee jo todella pitkälle.

Itse "syyllistyn" usein semmoisiin asioihin, joita täällä kummastellaan. Vaikka nyt sitten tuo, että saatan moottoritiellä ohittaa sieltä "satojen metrien päästä" jonkin selvästi hitaamman ajoneuvon palaamatta oikealle kaistalle. Mutta kun nämäkin on niin tapauskohtaista. Jos siinä mun takana siinä vasemmalla kaistalla ei ole ketään, ja liikenne muutenkin on tosi vähäistä, niin se nyt on aivan se ja sama, vaikka ajelenkin vaan sitä vasenta kaistaa sen seuraavankin ohittaakseni.

Sitten taas jos liikennettä on paljon, ja takanani on selvästi kovemmilla menohaluilla olevia autoja, niin silloin kiltisti tulen hetkeksi siihen oikealle kaistalle takaisin ja lasken kiireisemmät ohitseni.

Eli se pelisilmän käyttö on sallittua. Ja juu tiedän.. se tieliikennelaki ja niinhän sitä pitäisi tuossa ensimmäisessä esimerkissäkin siihen oikealle palata. Kyllä juu, näinhän se on.

Mutta tällä tavalla sitä nyt kuitenkin tulee posoteltua. Epätäydellisenä teiden käyttäjänä.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin siis jos vasemmalla on 30 auton jono ja oikealla on se ohitettava 300 metrin päässä, niin miksi sinne vasemmalle tehdään jono, eikä ajeta sitä oikeaa kaistaa täyteen turvaväli huomioiden? Tämä oletettavasti oli se alkuperäinen pointti, mähän vaan yritin sitä selventää. Ihan sama mulle sinänsä, olen ihmetellyt tätä aina.
Onko tällaisia tilanteita muka oikeasti olemassa? Vai onko se nyt juuri niitä jonossa edessäolevaa hiillostavien juttuja että kun he eivät hahmota ruuhkaa niin selittävät toimintaansa tällaisilla äärimmäisen harvinaisilla tilanteilla. Toki tuossa esitetyssä skenaariossa jonossa varmaankin on yksi hidastelija sekä 29 muuta jotka odottavat sen yhden hidastelijan vaihtavan oikealle. Nämä 29 eivät oikealle vaihtamalla edelleenkään pääse ajamaan haluamaansa vauhtia.

Mutta silti useimmiten väitän ettei vain ole ymmärrystä siitä että aamuruuhkassa jono on kolmostiellä kahdella kaistalla koko Helsingin ja Hämeenlinnan välin mittainen sekä kehälläkin Wessusta Itikseen. Näin se vaan on, uskokaa.

Ja kun viimeksi luin kerättyä dataa, meillä ruuhkissa edelleen välityskykyä heikensi se ettei vasenta kaistaa uskalleta käyttää tarpeeksi. Ei liiallinen käyttö. Mutta ratissa on paljon väkeä jotka ei tosiaan ymmärrä edessä olevan auton takapuskuria pidemmälle muun liikenteen tapahtumia ja toimintaa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Onko tällaisia tilanteita muka oikeasti olemassa? Vai onko se nyt juuri niitä jonossa edessäolevaa hiillostavien juttuja että kun he eivät hahmota ruuhkaa niin selittävät toimintaansa tällaisilla äärimmäisen harvinaisilla tilanteilla. Toki tuossa esitetyssä skenaariossa jonossa varmaankin on yksi hidastelija sekä 29 muuta jotka odottavat sen yhden hidastelijan vaihtavan oikealle. Nämä 29 eivät oikealle vaihtamalla edelleenkään pääse ajamaan haluamaansa vauhtia.

Mutta silti useimmiten väitän ettei vain ole ymmärrystä siitä että aamuruuhkassa jono on kolmostiellä kahdella kaistalla koko Helsingin ja Hämeenlinnan välin mittainen sekä kehälläkin Wessusta Itikseen. Näin se vaan on, uskokaa.

Ja kun viimeksi luin kerättyä dataa, meillä ruuhkissa edelleen välityskykyä heikensi se ettei vasenta kaistaa uskalleta käyttää tarpeeksi. Ei liiallinen käyttö. Mutta ratissa on paljon väkeä jotka ei tosiaan ymmärrä edessä olevan auton takapuskuria pidemmälle muun liikenteen tapahtumia ja toimintaa.
Noh, ei mulla ole mitään tarvetta tästä vääntää. Ja kaiken perseessä hiillostamisen ja valojen vilkuttelun tuomitsen joka tapauksessa. Jos se autojono täyttää molemmat kaistat niin sittenhän se täyttää, eikä mitään ongelmaa olekaan - se on ruuhka. Eteenpäin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: goal

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei jonojen syntymistä voi estää, enkä ymmärrä miksi pitäisi. Jos yksi ohittaa rekkajonoa tai muita hitaampia ihan laillisesti 115 km/h, niin siihen syntyy tietenkin taakse sellaisia, jotka haluavat ajaa lujempaa. He odottavat siinä kun hitaampi pääsee vaihtamaan oikealle kaistalle.

Itsellä tapana ajaa motarilla vakionopeudella 125 km/h. Joskus tulee ohitettua vasemmalla kaistalla pidempää jonoa, mutta en koe velvollisuutta väistää hetkeksi oikealle kaistalle, jotta joku takapuskurissa roikkuva maanteiden sankari pääsisi ajamaan ylinopeutta ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös