Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 741
  • 13 193

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ei ei ollut, tuo oli omaa väritystä täysin. Ihan työmatkapyöräilijä ykkösissään. Hyppäsi kyllä kuin ninja pyöränsä päältä joka tapauksessa.

Liikenteessä on pääsääntöisesti kahdenlaisia ihmisiä: sellaisia jotka haluavat tehdä liikkumisesta mahdollisimman sujuvaa ja ennakoitavaa kaikille ja sellaisia, jotka haluavat tehdä liikkumisesta mahdollisimman helppoa ja nopeaa itselle.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rauma on kyllä yks persereikä mitä tulee liikennekulttuuriin (ja muutenkin). Osalle jonkinlaisella laitteella tiellä liikkuvalla ei ole harmainta aavistusta mitä tarkoittaa tasa-arvoinen risteys, oikeanpuoleinen liikenne, suojatie, pyörätien jatke tai nopeusrajoitus taajama-alueella. Edes nämä asiat kun viitsisi opetella, opettaa kakaroilleen sekä noudattaa niitä, niin olisi huomattavan paljon mukavampaa kaikille.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiinnostaisi kyllä tietää mitä sen ammatikseen pakua ajavan idiootin päässä pyörii, kun aamuruuhkassa kehä ykkösellä näkee varmasti kuinka siellä on ruuhka ja vaikka kuinka ajaisi edellä ajavan takakontissa kiinni niin ei se matka siitä nopeudu mihinkään.

Tämä mysteeri tuskin selviää ikinä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiinnostaisi kyllä tietää mitä sen ammatikseen pakua ajavan idiootin päässä pyörii, kun aamuruuhkassa kehä ykkösellä näkee varmasti kuinka siellä on ruuhka ja vaikka kuinka ajaisi edellä ajavan takakontissa kiinni niin ei se matka siitä nopeudu mihinkään.

Tämä mysteeri tuskin selviää ikinä.
Lahden motarilla aamuruuhkassa pahimpia ovat tosiaan myös pakettiauton kuljettajat. Jopa ne BMW-kuskit eivät samalla tavalla erotu kuin nämä.

Kehä1 on kyllä ikävä ruuhka-aikana. Pari kertaa joutunut ajamaan Otaniemestä neljän aikaan Lahden väylälle… huh. Onneksi ei tuota väliä tarvitse ajaa kuin kerran tai kaksi vuodessa.
 

Jof

Jäsen
Meinasinpa aamun kävelylenkillä jäädä suojatiellä auton alle. Tuossa paikassa on neljänkympin rajoitus, mutta ylinopeus on pitkän suoran takia siinä hyvin yleistä. Lähestyvä auto oli useamman kymmenen metrin päässä, kun lähdin suojatietä ylittämään. Olin huomannut kyllä auton, mutta sen nopeus pääsi nyt vähän yllättämään, koska yleensä tuolta etäisyydeltä auton hiljentävät hyvissä ajoin, jos suojatiellä on kulkijoita. Nyt jäi kuskilta jarrutus viime tippaan ja aika kevyeksi, jouduin ottaman pari ripeämpää askelta ehtiäkseni pois alta.

Vilkaisin vielä auton perään ja huomasin, että auton perässä oli ajo-opetuksesta varoittava kolmio. Opetusajosta ei kyllä ollut kyse, koska autossa oli vain kuski. Toivottavasti hän opettaa ajo-oppilastaan toimimaan paremmin kuin itse toimii (siis olettaen, että kuski oli opettaja).
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Mulle ei ole koskaan avautunut mikä sen tyhjkäynnin tarkoitus edes on? Auton sammuttamiseen kuluu aikaa noin kymmenesosasekunti ja tyhjäkäynti kuluttaa bensaa ja lyhentää auton moottorin käyttöikää. Mikä hyöty siitä on? Pitää autoa itselle lämpimänä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulle ei ole koskaan avautunut mikä sen tyhjkäynnin tarkoitus edes on? Auton sammuttamiseen kuluu aikaa noin kymmenesosasekunti ja tyhjäkäynti kuluttaa bensaa ja lyhentää auton moottorin käyttöikää. Mikä hyöty siitä on? Pitää autoa itselle lämpimänä?
Idiootit luulevat, että se on autolle hyväksi. Nää on näitä kaverilta kuultuja juttuja.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Idiootit luulevat, että se on autolle hyväksi. Nää on näitä kaverilta kuultuja juttuja.
Ehkä se on sitä samaa jengiä, joka ottaa aina sen automaattisen tyhjäkäynnin sammuttamisen pois päältä. Mikä tuo nyt onkaan nimeltään sitten.
Mullakin on ollut sellainen tyyppi kyydissä, joka ekoissa valoissa auton sammuttua ropelsi tuon toiminnon pois päältä kojelaudasta. Koska "vihasi sitä." OK.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No siis, kyllähän Strombergin kaasarissa sellainen tupakanmittainen 5-10 min sammutus on just pahin, todnäk bensa ehtii kuumassa konehuoneessa kaasarissa kaasuuntua ja ei käynnisty ja sitten kastuu ja odotellaan. Lossissa saa pahoja katseita tekipä niin tai näin mutta minkäs teet.

Ja toinen skenaario on että kun akku käytetään ihan käyttöikänsä loppuun, niin se kestää just sen käynnistyksen kotoa- ja kotiinlähtiessä mutta ei yhtään ylimääräisiä. Kun se auto on ihan viimeisellä vaivalloisella pyöräytyksellä käynnistynyt niin ei tee mieli jäädä mihinkään kaupanpihaan. Tarkkaa puuhaa.

Kesällä taas tuhman pitkä tyhjäkäynti on usein yhtä kuin koira autossa.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä se on sitä samaa jengiä, joka ottaa aina sen automaattisen tyhjäkäynnin sammuttamisen pois päältä. Mikä tuo nyt onkaan nimeltään sitten.
Mullakin on ollut sellainen tyyppi kyydissä, joka ekoissa valoissa auton sammuttua ropelsi tuon toiminnon pois päältä kojelaudasta. Koska "vihasi sitä." OK.
Mun faija on samanlainen. Istui mun auton kyytiin, lähdin liikkeellä ja ovet menivät automaattisesti lukkoon, niin hirveä valitus kuinka tuo on ärsyttävää kun auton ovet menevät lukkoon liikkeelle lähtiessä. Miksi helvetissä se ärsyttää? Häh? Valivali...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun faija on samanlainen. Istui mun auton kyytiin, lähdin liikkeellä ja ovet menivät automaattisesti lukkoon, niin hirveä valitus kuinka tuo on ärsyttävää kun auton ovet menevät lukkoon liikkeelle lähtiessä. Miksi helvetissä se ärsyttää? Häh? Valivali...
Valittajat uskovat aina, että voivat valittaa kaikesta vapaasti. Mitä jos se toinen sanoisikin kylmästi, että saadaan se ovi auki, jos ei kyyti kelpaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valittajat uskovat aina, että voivat valittaa kaikesta vapaasti. Mitä jos se toinen sanoisikin kylmästi, että saadaan se ovi auki, jos ei kyyti kelpaa.
Noin hyviä vastauksia ei koskaan keksi silloin kun on tilanne päällä. Vasta myöhemmin.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Mua kummastuttaa liikenteessä usein tavattavat pakko-ohittelijat. Siis tyypit, joille se ohittaminen tuntuu olevan joku pakkomielle vaikka ajettaisiin semmoisessa ruuhkassa, jossa siitä ei sen kummempaa ajallista hyötyä ole. Tai jos on, niin silloin kyseessä on jo todellinen liikenneturvallisuuden vaarantaja. Sellaisiakin tulee vastaan (kirjaimellisesti) yllättävän usein. Siis tilanteita, joissa näet että vastaantuleva kaista on pahoin ruuhkautunut mutta sieltä jonkun on vain pakko ottaa itselleen "parempia asemia" ohittamalla yhden ja änkemällä seuravaaan väliin. Sitten kun nämä keskittyvät siihen ohitteluun, niin joko eivät huomaa tai itsetuhoisuudessaan välitä, että sieltä tuleekin vastaan autoja hyvin lähellä. Nämä läheltä piti -tilanteet vastaan tulevan ohittavan auton kanssa ovat muuten aivan saatanan pelottavia, eikä niissä voi oikein itse tehdä muuta kuin toivoa parasta.
 

hk65

Jäsen
Jengi asuu kyllä ilmeisen kaukana sairaaloista. Meiltä ajaa Jorviin n. vartti ja lapsi tuli maailmaan vajaa kolme tuntia siitä, kun oltiin sairaalan pihassa. Ei mulle tullut mieleenkään lähteä kaahailemaan ja aiheuttamaan vaaratilanteita liikenteessä.
No sehän on kuule oikein kiva, että teiltä on vartin matka. Ei siinä ole varmaan tarvinnutkaan kaahailla. Sitä ei vaan tarvitte maailmaa avartaa kovinkaan paljoa kuuluisan kolmannen kehän ulkopuolelle, kun matkaa lähimpään huom. SYNNYTYSsairaalaan on aivan vähimmillään se 100km ja hyvin usein huomattavasti enemmänkin.

Niitä synnytyksiä kun ei enää hoideta ihan jokasessa sairaalassa katos...
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mua kummastuttaa liikenteessä usein tavattavat pakko-ohittelijat. Siis tyypit, joille se ohittaminen tuntuu olevan joku pakkomielle vaikka ajettaisiin semmoisessa ruuhkassa, jossa siitä ei sen kummempaa ajallista hyötyä ole. Tai jos on, niin silloin kyseessä on jo todellinen liikenneturvallisuuden vaarantaja. Sellaisiakin tulee vastaan (kirjaimellisesti) yllättävän usein. Siis tilanteita, joissa näet että vastaantuleva kaista on pahoin ruuhkautunut mutta sieltä jonkun on vain pakko ottaa itselleen "parempia asemia" ohittamalla yhden ja änkemällä seuravaaan väliin. Sitten kun nämä keskittyvät siihen ohitteluun, niin joko eivät huomaa tai itsetuhoisuudessaan välitä, että sieltä tuleekin vastaan autoja hyvin lähellä. Nämä läheltä piti -tilanteet vastaan tulevan ohittavan auton kanssa ovat muuten aivan saatanan pelottavia, eikä niissä voi oikein itse tehdä muuta kuin toivoa parasta.
Näistä ohittelijoista huvittavimmat on niitä jotka roikkuu aivan hanurissa kiinni ja sitten ryhmityskaistalla ajaa viereen tai vähän ohi ja kääntyy. Vähän kovempaa oli kuitenkin pakko päästä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Mua kummastuttaa liikenteessä usein tavattavat pakko-ohittelijat. Siis tyypit, joille se ohittaminen tuntuu olevan joku pakkomielle vaikka ajettaisiin semmoisessa ruuhkassa, jossa siitä ei sen kummempaa ajallista hyötyä ole.
Vastapainoksi on niitä, joita ei sitten kukaan perkele ohita yhtään missään tilanteessa. Huvitilaisuus alkaa aina, kun nämä eri tyypit kohtaavat toisensa.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Vastapainoksi on niitä, joita ei sitten kukaan perkele ohita yhtään missään tilanteessa. Huvitilaisuus alkaa aina, kun nämä eri tyypit kohtaavat toisensa.
Tarkoitat siis tyyppejä jotka kiihdyttävät huomatessaan, että joku pyrkii ohittamaan? Erikoinen laji kyllä. Varmaan se ottaa heitä itsetunnon päälle
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mua kummastuttaa liikenteessä usein tavattavat pakko-ohittelijat. Siis tyypit, joille se ohittaminen tuntuu olevan joku pakkomielle vaikka ajettaisiin semmoisessa ruuhkassa, jossa siitä ei sen kummempaa ajallista hyötyä ole.

Tälleen Octavia-kuskina olen tullut johtopäätökseen, että monta BMW/-Audi-kuskia ahdistaa aivan liikaa ajaa Skodan perässä. Jos on huono itsetunto ja/tai pieni penis / pienet lihakset, liikenne saattaa olla niitä harvoja paikkoja, joissa voi kokea olevansa jotain.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tarkoitat siis tyyppejä jotka kiihdyttävät huomatessaan, että joku pyrkii ohittamaan? Erikoinen laji kyllä. Varmaan se ottaa heitä itsetunnon päälle
Ajatelkaa, jos tätä tehtäisiin muualla liikkuessa kuin autoillessa.

Kävelisit omaa vauhtiasi jalkakäytävää tms. ja joku loikkisi vauhdilla ohitsesi, ja muutaman metrin päästä hidastaisi suoraan eteesi, että joutuisit lähes pysähtymään. Tai joku tulisi kävellen rinnallesi niin sinä pistäisit juoksuksi, että et varmasti ohita. Katsoisit, jos sekin lähtisi juoksemaan niin sitten nähtäisiin kumman kunto kestää.

Ei näissä kohtaamisissa olisi päällimmäisenä tunteena välttämättä ärtymys vaan pohtisit, onko tyypillä jotakin vikaa päässä.
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajaakohan osa ambulanssikuskeista provikkapalkalla?

Eilen illalla Lauttasaaressa lenkillä olin ylittämässä katua suojatietä pitkin ja sieltä tuli kiireettömästi keltainen Keski-Uusimaan tunnuksin varustettu ambulanssi, jolle ei tullut edes mieleen pysähtyä, vaikka aikaa oli eikä minua voinut olla havaitsemattakaan, kun näytin jo hyvissä ajoin ennen suojatietä kädellä kääntyväni suojatielle, kohta oli valaistu ja minulla oli kunnon heijastimet.

Tällä kertaa asiakkaan kalastelu jäi yritykseksi.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Ajatelkaa, jos tätä tehtäisiin muualla liikkuessa kuin autoillessa.

Kävelisit omaa vauhtiasi jalkakäytävää tms. ja joku loikkisi vauhdilla ohitsesi, ja muutaman metrin päästä hidastaisi suoraan eteesi, että joutuisit lähes pysähtymään. Tai joku tulisi kävellen rinnallesi niin sinä pistäisit juoksuksi, että et varmasti ohita. Katsoisit, jos sekin lähtisi juoksemaan niin sitten nähtäisiin, kumman kunto kestää.

Ei näissä kohtaamisissa olisi päällimmäisenä tunteena välttämättä ärtymys vaan pohtisit, onko tyypillä jotakin vikaa päässä.
Kai tähän ketjuun kuuluu liikennemuotona kävelykin, niin kyllähän sielläkin saa jos jostakin itsensä ärsyyntymään. Ensimmäisenä tulevat mieleen tyypit jotka kapeissa käytävissä ruuhkassa kulkiessaan kaivavat kännykkänsä esiin ja alkavat selaamaan sitä, jolloin vauhti hidastuu niin että takana kulkijat joutuvat lähes pysähtymään. Nämä naama puhelimessa kävelijät ovat myös vastaantulijoille kiusallisia kohdattavia.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kai tähän ketjuun kuuluu liikennemuotona kävelykin, niin kyllähän sielläkin saa jos jostakin itsensä ärsyyntymään. Ensimmäisenä tulevat mieleen tyypit jotka kapeissa käytävissä ruuhkassa kulkiessaan kaivavat kännykkänsä esiin ja alkavat selaamaan sitä, jolloin vauhti hidastuu niin että takana kulkijat joutuvat lähes pysähtymään. Nämä naama puhelimessa kävelijät ovat myös vastaantulijoille kiusallisia kohdattavia.
Klassiset pysähtymispaikat:
- kapein käytävä tai muu kapeikko
- siinä oven edessä
- liukuportaiden edessä. "Olinko menossa vai en?"
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Klassiset pysähtymispaikat:
- kapein käytävä tai muu kapeikko
- siinä oven edessä
- liukuportaiden edessä. "Olinko menossa vai en?"
- juuri ennen suojatietä

Aika monta kertaa joku mummo pyörii suojatien edessä tuijottaen taivasta, eikä autoilijana tiedä mitä se on tekemässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös