Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 209
  • 13 227

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Jos siis valmistautuu siihen, että pitää väistää jotain, kun väistettävä tulee eteen ja onnistuu väistämisestä, niin vielä harmittaa.
Kuvailemassani tilanteessa olisit itse ilmeisesti "jes, en vielä tänään tappanut pyöräilijää suojatielle, no ehkä huomenna sitten!".

Ja tämä kaikki sen takia, että monet haavoittuvassa asemassa olevat tienkäyttäjät eivät tunnu piittaavan terveydestään ollenkaan, kunhan vain sai venytettyä lakipykälää maksimeihin ja etua itselleen.

Enkä kyllä aivan takuuseen menisi jos tuosta tilanteesta tulisi autolla pyör... eiku jalankulkijan päälle ajettua, että menisikö autolla ajavan syyksi. Sen verran harmaalla alueella mentäisiin.

Vielä, kun oli ilmeisesti spandexit, niin harmittaa enemmän?
Ei ollut. Arviolta 30-40v nainen ykkösissään.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kuvailemassani tilanteessa olisit itse ilmeisesti "jes, en vielä tänään tappanut pyöräilijää suojatielle, no ehkä huomenna sitten!".

Ja tämä kaikki sen takia, että monet haavoittuvassa asemassa olevat tienkäyttäjät eivät tunnu piittaavan terveydestään ollenkaan, kunhan vain sai venytettyä lakipykälää maksimeihin ja etua itselleen.

Enkä kyllä aivan takuuseen menisi jos tuosta tilanteesta tulisi autolla pyör... eiku jalankulkijan päälle ajettua, että menisikö autolla ajavan syyksi. Sen verran harmaalla alueella mentäisiin.
Tuo ajatus ei yleensä ole mielessä tällaisissa tilanteissa. Olen monesti pysähtynyt kyllä, kun pyöräilijä muuttuu jalankulkijaksi. Rehellisesti voin kertoa, että ei ole vielä näin paljoa harmittanut.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tuossa nyt mitään vaaratilannetta tullut, koska oma nopeuteni oli varsin kohtuullinen tuossa kohtaa (30 rajoitus ja oma nopeus varmaan 20-25). Ajoin jo ikään kuin "jarrulla" tuossa koska havaitsin tämän saapuvan pyörän jo suht ajoissa ja olin - ironista kyllä - varautunut jo tähän pelleilyyn.


Toki subjektiivisia nämä ovat vaikka videokin olisi, mutta sillä tavalla minä tuon tilanteen koin. Tuijotus autoilijaan pyörän selästä ja kun sitä jarrutusta ei minun puoleltani alkanut tulla niin oikeasti yllättävän kovasta vauhdista hyppäsi jalankulkijaksi, kun eturengas oli jo rotvallista katsoen hieman tien puolella.

Joka tapauksessa harmaalla alueella pelleilyä spandexin osalta ja joku päivä saattaa hymy hyytyä. Siinä kohtaa ei voi todeta kuin onneksi olkoon, sait sen mitä olet tilannut.
Ok, uskotaan. Molemmat tavat on kyllä pyöräilijältä väärin. Siis autoilijan "pelotteleminen" väistämään lähestymisvauhdillaan tai tuijotuksellaan, että salanannopea muuntautuminen pyöräiljästä juoksevaksi jalankulkijaksi. Pitäisi lähestyä ylitystä varovaisesti, ja antaa autoilijoille reilusti aikaa reagoida, jos on muuttumassa jalankulkijaksi.

Tosin molemmat lailliset tavat suojatien ylitykseen (pyöräily yli kun autot on ensin menneet, tai talutus jolloin itse menee ensin) ovat hieman kankaita liikenteen sujumisen kannalta, koska autoilija joutuu himmailemaan suojatien eteen (koska laissa ei ole kielletty pyöräilyn lopettamista ja taluttamisen aloitusta, joten siihen joutuu varautumaan).

Pahimmassa tapauksessa suma seisoo sekuntitolkulla, kun arvotaan mitä kukin aikoo tehdä. Pyöräilijä voi viittomalla helpottaa tilannetta jos ei aio ryhtyä pyörän taluttajaksi, mutta sitäkään ei laki taida edellyttää.

Laitoin vaihtoehto (autoilija hidastaa suojatietä lähestyvän pyöräilijän nähdessään ja pyöräilijä sujahtaa suojatien yli ensin kun kerran ehtii) on varmaan juuri siksi niin suosittu, kun kenenkään ei tarvitse pysähtyä eikä ruveta ohjaamaan liikennettä
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Liittysin eilen moottoritielle rampilta osana kolmen auton letkaa. Edessäni ajoi uusi Tesla ja etummaisena joku vanha Fiatin romu. Tämä Fiat piiskaa sitten kiihdytyskaistalla autonsa 60kmh. Tässä kohtaa näen Teslan roikkuvan ihan Fiatin peräpuskurissa ja itseni takaa kun ei tule ketään autoja, niin nostan kaasua jotta itse pääsisin liittymään normaalilla vauhdilla moottoritielle.

Tämä Fiat sitten liittyy motarille jolloin Tesla kuski painaa nastan lattiaan ja ohittaa tämän Fiatin kiihdytyskaistaa käyttäen ja ilman vilkkua aivan etupuskurin eteen. Fiatilla välähtää jarruvalot tuossa ja itse siis tässä kohtaa olen liittynyt jo takaa motarille ja ajan ohituskaistaa. Olen suunnilleen Fiatin kohdalla kun Tesla hyppää suoraan eteeni ohituskaistalle ja nyt itse joudun käyttämään jarrulla. Siinä sitten väläytän hänelle pitkiä että mikä homma kun oikealla kaistalla ei ajanut ketään hänen edellään. Hetken roikkumisen jälkeen päästi sitten minut ohitseen.

Ymmärrän jos tuolla liikenteessä menee tunteisiin (meni itselläkin Fiat-kuskin toiminta hiukan), mutta tuollainen pelleily on vähän… Siis ihan helkutin vaarallista. Syytä en tiedä miksi hän päätti minullekkin osoittaa mieltänsä.
 

Mr. Tasuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palloseura, Avalanche
Tässä on itselleni ja tyttärelleni lähiaikoina tapahtunut liikenteessä. Itse ajelin kahden auton perässä 80 alueella, ehkäpä sadan metrin päässä edellä ajavista. Tultiin risteysalueelle, jossa stop-merkit vasemmalla ja oikealla. Vasemmalla stop-merkin takana odotti vanhempi beige mese, joka yhtäkkiä lähtikin stop-merkin takaa kaasuttamaan minua edellä olevien autojen jälkeen, jotta ehtii autoa ennen joka tuli meidän vastakaistalla. Auto oli tulossa suoraan minun linjalle eteen, mutta onneksi on nopeat refleksit, meinaan ehdin painamaan jarrut lukkoon (hienosti abs pelitti jos sellaisia vielä on) ja käännyttyä mesen keulan edestä oikealle kääntyvälle tielle. Jos en olisi väistöliikennettä ehtinyt tekemään, niin suoraan kylkeen olisin kolannut. Kääntymisen jälkeen vedin tien reunaan ottamaan vähän happea, niin mese kaasutti täysiä ohi. Ei paljoa jäänyt pahoittelemaan tilannetta. Seuraava tilanteen todennäköisesti nähnyt auto hiljensi kohdalle, jolle viitoin että kaikki ok. Onneksi ei käynyt mitään. Kaikki tapahtui todella nopeasti.

Sitten tytär ajelee toista kesää skootterilla. Hän oli illalla TPS:n pelistä tulossa meille kotiin, kun vastaan oli tullut sellainen seisottava yhden renkaan sähkövehje. Tämä sähkövehjemulkku päätti nimittäin tyttären kohdalla tehdä sellaisen hämäysliikkeen, että ajaisikin päin. Tytär teki skootterilla refleksinomaisen väistöliikkeen ja kaatui liukkaalla lehtien peitossa olevalla tiellä metallikaidetta päin. Jos saisin tuon tyypin käsiini, niin voin luvata että antaisin palaa sekä henkisesti että fyysisesti. Sälli tietysti paineli tilanteen jälkeen karkuun. Onneksi nyt selvittiin pintanaarmuilla ja materia on aina materiaa, vaikka skoppe ja vaatteet tärkeitä hänelle ovatkin. Henkisesti oli tyttärelle raju tapaus. Vituttaa vieläkin millaisia kusipäitä täällä pyörii.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eilen autoa ajaessani väistin ehkä noin teini-ikäistä polkupyöräilijää, joka ajoi kohti suojatietä, ylitti kadun suojatietä ajaen ja jatkoi matkaansa kääntämättä hetkeksikään katsettaan kännykästä.

Melkein jo toivoi, että olis mukannut siinä rotvallin reunaan tai pöpelikköön, että olisi tajunnut darwinistisen toopeutensa ennen kuin äiteensä tarvii mustaa hamekangasta.
Tää on pelottanut mua oman jälkikasvun kanssa. Joskus puolison kanssa mietittiinkin kun tämmönen meni ohi, että jossain kohtaa se meidänkin poika ajelee tuolla pyörällä ilman käsiä ja räplää puhelinta samalla. Vaikea ajatus itselleni, että jossain kohtaa ei enää voi kontrolloida tilannetta. Vähän oli offtopic, mutta sanotaan nyt vaikka, että näitä näkee liian usein.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Sen kyllä huomaa tuolla liikenteessä, että et ole ainoa.
Tämän säännön kanssa on sekä autoilijat että pyöräilijät aivan kassalla. Ihan totaalisen kujalla. Kuka väistää, ketä, ja milloin?

Toisinaan ajelen moposkootterilla, ja jään tarkoituksella useamman metrin päähän suojatiestä. Silti autot tuppaavat pysähtymään, ja sekoilu on valmis. En viitsi juuri koskaan sinne ajaa, koska vastakkaisesta suunnasta tulevan auton kuljettaja joutuisi tuolloin myös pysähtymään liikennesääntöjen vastaisesti, jos minä sinne tungenkin "kohteliaan" autoilijan käyttäytymisen vuoksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eräs pakettiautolla töihin kulkeva jättää pakunsa aina tyhjäkäynnille päiväkodin pihaan kun käy 5-10min sisällä jättämässä lapsensa. Tänäänkin aamulla yli 10 astetta lämmintä ja siinä se pakun moottori kävi. Päiväkoti säännöllisesti laittaa kaikille viestiä, että ei tyhjäkäyntiä päiväkodin pihalla, mutta siinä se sama pakettiauto joka aamu on käynnissä.

Tyhjäkäynnistä olikin jo keskustelua tuolla junttimaisinta mitä tiedät -ketjussa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän säännön kanssa on sekä autoilijat että pyöräilijät aivan kassalla. Ihan totaalisen kujalla. Kuka väistää, ketä, ja milloin?

Saattaa olla, että olen tämän aiemmin kertonut, mutta tapahtui muutama vuosi sitten:

Tulin risteykseen, jossa olin kääntymässä vasemmalle päiväkodille vievälle tielle. Ennen risteystä suojatie, jossa myös liikenteenjakaja. Kun hidastan ennen risteystä (ja myös suojatietä), niin suojatietä ylittävä pyöräilijä ilmeisesti kokee tämän merkiksi, että annan hänelle tietä. No en toki antanut, vaan jatkan kääntyäkseni ja kun hitaasti vasemmalta suojatietä ylittävä pyöräilijä tämän tajuaa, niin liikenteenjakajan kohdalla iskee jarrut lukkoon. Erikoisinta tilanteessa oli se, että pyöräilijällä taisi olla lukkopolkimet, minkä vuoksi hitaasta vauhdista huolimatta jarrutettuaan kaatuu tahattoman koomisesti, mutta ilmeisen vaarattomasti siihen liikenteenjakajalle. Huomaan tilanteen ja koska vastaan tulee vielä autoja ja olen keskellä risteystä, avaan ikkunan kysyäkseni, kävikö pahasti, mutta pyöräilijä kiroilee vain minulle jotain, niin huikkaan ainoastaan, että opettele liikennesäännöt. Tilanne jatkuu, kun ajan päiväkodin pihaan ja haettuani lapsen ja palattuani autolle huomaan saman pyöräilijän ottamassa kuvia autosta ja rekisterikilvistä. Kuulemma rikosilmoituksen paikka. Jos ei olisi ollut lasta mukana, olisin antanut tyypin kuulla kunniansa, mutta nyt totesin vain, että opettele liikennesäännöt, niin ehkä elät pidempään ja toivotin samalla hyvät päivänjatkot.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saattaa olla, että olen tämän aiemmin kertonut, mutta tapahtui muutama vuosi sitten:

Tulin risteykseen, jossa olin kääntymässä vasemmalle päiväkodille vievälle tielle. Ennen risteystä suojatie, jossa myös liikenteenjakaja. Kun hidastan ennen risteystä (ja myös suojatietä), niin suojatietä ylittävä pyöräilijä ilmeisesti kokee tämän merkiksi, että annan hänelle tietä. No en toki antanut, vaan jatkan kääntyäkseni ja kun hitaasti vasemmalta suojatietä ylittävä pyöräilijä tämän tajuaa, niin liikenteenjakajan kohdalla iskee jarrut lukkoon. Erikoisinta tilanteessa oli se, että pyöräilijällä taisi olla lukkopolkimet, minkä vuoksi hitaasta vauhdista huolimatta jarrutettuaan kaatuu tahattoman koomisesti, mutta ilmeisen vaarattomasti siihen liikenteenjakajalle. Huomaan tilanteen ja koska vastaan tulee vielä autoja ja olen keskellä risteystä, avaan ikkunan kysyäkseni, kävikö pahasti, mutta pyöräilijä kiroilee vain minulle jotain, niin huikkaan ainoastaan, että opettele liikennesäännöt. Tilanne jatkuu, kun ajan päiväkodin pihaan ja haettuani lapsen ja palattuani autolle huomaan saman pyöräilijän ottamassa kuvia autosta ja rekisterikilvistä. Kuulemma rikosilmoituksen paikka. Jos ei olisi ollut lasta mukana, olisin antanut tyypin kuulla kunniansa, mutta nyt totesin vain, että opettele liikennesäännöt, niin ehkä elät pidempään ja toivotin samalla hyvät päivänjatkot.
Jos ei ole muutamaan vuoteen mitäön kuulunut, niin ehkäpä tuon jälkeen kaiffari kävi rikosilmoitusta tehdessä opettelemassa liikennesäännöt, oppi väitämissäännöt, ja on rikosilmoituksen sijaan ajanut sen jälkeen oikein.

…no todennäköisesti toki ei, mutta kuvitellaan hetki elävämme maailmassa, jossa ihmisillä olisi kyky itsereflektoida ja halua kehittyä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ei ole muutamaan vuoteen mitäön kuulunut, niin ehkäpä tuon jälkeen kaiffari kävi rikosilmoitusta tehdessä opettelemassa liikennesäännöt, oppi väitämissäännöt, ja on rikosilmoituksen sijaan ajanut sen jälkeen oikein.

Tarkistin, tästä tulee kuluneeksi just 4 vuotta. Itse asiassa soitin tuon jälkeen kaverille, joka on poliisi. Arvioi että jos olisi tullut törmäys, pyöräilijä olisi saanut 14 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja päälle auton vaurioiden maksamisen.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
[Street View · Google Maps]

Meni itsellä tunteisiin kun olin kääntymässä kuvan tulosuunnassa oikealta oikealle. Pysähdyin odottamaan jalankulkijoita suojatiellä kun kuvanottosuunnasta tuli n.70v räkäjarru ja ampui editseni kuvan autoletkan suuntaan. Annoin muutaman napakan töötin ja käännyin ukkelin perään jolloin ukkeli alkoi peippailemaan, hidastelemaan sekä äkkijarrutti koko matkan parkkipaikalle. Meni sen verran hermot että avoin kuskin oven vauhdissa ja huusin "Vedänkö nokkaan saatana!", tais ukkeli kuulla kun kiersi pari ylimääräistä kierrosta parkkiksen ympäri.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Aijaa, eikai? Viestin pointti taisi mennä vähän ohi?

Sun mielestä siis OK venyttää tuota lakia pyöräilijänä niin, että ajat suurella nopeudella "kolmiolle" pyörällä ja yrität saada sillä autoilijan väistämään sinua sääntöjen vastaisesti? Ja sitten kun ei väistäkään (kuten ei kuulukaan), niin hyppäät kovasta vauhdista juoksuun pyörän kanssa? Ihan siis järkevää toimintaa sinun mielestä?

Sulla ei taida ainakaan ajokorttia saati autoa olla, jos et osaa autoilijan näkökantaa tässä ajatella ollenkaan?
On ajokortti ja kyllä osaan ajatella autoilijan näkökulmaa, ennakoitavuuteen kuuluu että jos näkee jonkun lähestyvän suojatietä/pyörätienjatketta (molemmin puolin) että valmistautuu pysähtymään myös siinä tapauksessa että on se jolla on tapauksessa etumeno. Ja ei ole kumminkaan päin hyvä lähestyä kohtaamistilannetta hidastamatta jos olet väistämisvelvollinen. Liikenne on yhteistyötä ja toisten huomioiminen on osa sitä. Ja kaikki meistä tekee virheitä, silloin voi olla siitä toisesta osapuolesta kiinni että miten tilanteessa käy. Ja tuo nyt on nyky lainsäädännöllä sellainen tilanne jossa autoilijan kannattaa olla valmis siihen että pyöräilijä voi tilanteessa muuttua jalankulkijaksi ja väistämisvelvollisesta etuoikeutetuksi. Toki onko se turvallista ja kuinka pitkälle tuota vaihtoa, jos sen meinaa tehdä, kannattaa venyttää on tulkinnanvaraista. Ennakoitavuus kun on kaikille tuolla hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Joka tapauksessa harmaalla alueella pelleilyä spandexin osalta ja joku päivä saattaa hymy hyytyä. Siinä kohtaa ei voi todeta kuin onneksi olkoon, sait sen mitä olet tilannut.
Ai oli vielä maantiepyöräilijä joka hyppäsi pyörän selästä, tuota ei kokemukseni mukaan kyllä monikaan maantiepyöräilijä halua tehdä. Jos hyppy oli nopea niin ehkäpä kyseessä olikin CX kuski, kun tuossa lajissa tuota vauhdikasta hyppäämistä pyörän selästä pyörää kantamaan tapahtuu nopeasti ja siitä takaisin pyörän selkään.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Ai oli vielä maantiepyöräilijä joka hyppäsi pyörän selästä, tuota ei kokemukseni mukaan kyllä monikaan maantiepyöräilijä halua tehdä. Jos hyppy oli nopea niin ehkäpä kyseessä olikin CX kuski, kun tuossa lajissa tuota vauhdikasta hyppäämistä pyörän selästä pyörää kantamaan tapahtuu nopeasti ja siitä takaisin pyörän selkään.
Ei ei ei ollut, tuo oli omaa väritystä täysin. Ihan työmatkapyöräilijä ykkösissään. Hyppäsi kyllä kuin ninja pyöränsä päältä joka tapauksessa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ei ei ollut, tuo oli omaa väritystä täysin. Ihan työmatkapyöräilijä ykkösissään. Hyppäsi kyllä kuin ninja pyöränsä päältä joka tapauksessa.

Liikenteessä on pääsääntöisesti kahdenlaisia ihmisiä: sellaisia jotka haluavat tehdä liikkumisesta mahdollisimman sujuvaa ja ennakoitavaa kaikille ja sellaisia, jotka haluavat tehdä liikkumisesta mahdollisimman helppoa ja nopeaa itselle.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rauma on kyllä yks persereikä mitä tulee liikennekulttuuriin (ja muutenkin). Osalle jonkinlaisella laitteella tiellä liikkuvalla ei ole harmainta aavistusta mitä tarkoittaa tasa-arvoinen risteys, oikeanpuoleinen liikenne, suojatie, pyörätien jatke tai nopeusrajoitus taajama-alueella. Edes nämä asiat kun viitsisi opetella, opettaa kakaroilleen sekä noudattaa niitä, niin olisi huomattavan paljon mukavampaa kaikille.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiinnostaisi kyllä tietää mitä sen ammatikseen pakua ajavan idiootin päässä pyörii, kun aamuruuhkassa kehä ykkösellä näkee varmasti kuinka siellä on ruuhka ja vaikka kuinka ajaisi edellä ajavan takakontissa kiinni niin ei se matka siitä nopeudu mihinkään.

Tämä mysteeri tuskin selviää ikinä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiinnostaisi kyllä tietää mitä sen ammatikseen pakua ajavan idiootin päässä pyörii, kun aamuruuhkassa kehä ykkösellä näkee varmasti kuinka siellä on ruuhka ja vaikka kuinka ajaisi edellä ajavan takakontissa kiinni niin ei se matka siitä nopeudu mihinkään.

Tämä mysteeri tuskin selviää ikinä.
Lahden motarilla aamuruuhkassa pahimpia ovat tosiaan myös pakettiauton kuljettajat. Jopa ne BMW-kuskit eivät samalla tavalla erotu kuin nämä.

Kehä1 on kyllä ikävä ruuhka-aikana. Pari kertaa joutunut ajamaan Otaniemestä neljän aikaan Lahden väylälle… huh. Onneksi ei tuota väliä tarvitse ajaa kuin kerran tai kaksi vuodessa.
 

Jof

Jäsen
Meinasinpa aamun kävelylenkillä jäädä suojatiellä auton alle. Tuossa paikassa on neljänkympin rajoitus, mutta ylinopeus on pitkän suoran takia siinä hyvin yleistä. Lähestyvä auto oli useamman kymmenen metrin päässä, kun lähdin suojatietä ylittämään. Olin huomannut kyllä auton, mutta sen nopeus pääsi nyt vähän yllättämään, koska yleensä tuolta etäisyydeltä auton hiljentävät hyvissä ajoin, jos suojatiellä on kulkijoita. Nyt jäi kuskilta jarrutus viime tippaan ja aika kevyeksi, jouduin ottaman pari ripeämpää askelta ehtiäkseni pois alta.

Vilkaisin vielä auton perään ja huomasin, että auton perässä oli ajo-opetuksesta varoittava kolmio. Opetusajosta ei kyllä ollut kyse, koska autossa oli vain kuski. Toivottavasti hän opettaa ajo-oppilastaan toimimaan paremmin kuin itse toimii (siis olettaen, että kuski oli opettaja).
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Mulle ei ole koskaan avautunut mikä sen tyhjkäynnin tarkoitus edes on? Auton sammuttamiseen kuluu aikaa noin kymmenesosasekunti ja tyhjäkäynti kuluttaa bensaa ja lyhentää auton moottorin käyttöikää. Mikä hyöty siitä on? Pitää autoa itselle lämpimänä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulle ei ole koskaan avautunut mikä sen tyhjkäynnin tarkoitus edes on? Auton sammuttamiseen kuluu aikaa noin kymmenesosasekunti ja tyhjäkäynti kuluttaa bensaa ja lyhentää auton moottorin käyttöikää. Mikä hyöty siitä on? Pitää autoa itselle lämpimänä?
Idiootit luulevat, että se on autolle hyväksi. Nää on näitä kaverilta kuultuja juttuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös