Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 076 644
  • 12 850

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään oli aamummalla (taas) sumua Kolmostiellä, näkyvyyttä ehkä 150 metriä. Monet autoilijoista taas matkasivat auton takaosa täysin pimeänä.

Haastan kaikki jatkoaikalaiset tarkistamaan palaako autonne takaosassa punaista, kun valot ovat automaatilla tai päiväajoasetuksella.
Arvioisin, että 95 % autoilijoista ei tiedä mikä on takasumuvalo tai ei osaa sitä käyttää.

Tuo takavalojen sammuttaminen on muuten kaikista EU idoottimaisuuksista kaikista idioottimaisin. Varsinkin kun uusissa autoissa on jo useimmiten LED valot. Kai se motivaatio tuolle oli polttoaineen ja päästöjen säästäminen?
Senkin takia siellä on se takasumuvalo mikä pitäisi laittaa päälle.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sumuvalon käyttö tuntuu kyllä olevan katoavaa kansanperinnettä. Korkeintaan erittäin pöpperöisessä lumikelissä noita näkyy, itse sumuisessa kelissä taas todella harvoin. Ja tosiaan tuohon päälle vielä ne sankarit jotka ajavat perävalot kokonaan pois päältä, eikä näistä kaikilla ole edes niin uutta autoa, että automaattivaloilla olisi varustettuna.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sumuvalon käyttö tuntuu kyllä olevan katoavaa kansanperinnettä. Korkeintaan erittäin pöpperöisessä lumikelissä noita näkyy, itse sumuisessa kelissä taas todella harvoin. Ja tosiaan tuohon päälle vielä ne sankarit jotka ajavat perävalot kokonaan pois päältä, eikä näistä kaikilla ole edes niin uutta autoa, että automaattivaloilla olisi varustettuna.
Joskus ajettiin kavereiden kanssa kahdella autolla mökille sakeassa lumipyryssä. Ajoin itse taaimmaista autoa. Pyysin kaveria soittamaan edellä ajavaan autoon, että laittakaa takasumuvalo päälle, niin siellä oli autollinen kolmikymppisiä miehiä ihan ihmetellessä, että mikä takasumuvalo.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tänään sai taas olla niin ylpeä kanssapyöräilijöistä. Ensin tää kaksikko ajoi Hgin Hämeentietä pyöräkaistaa väärään suuntaan kohti keskustaa. Sen jälkeen tuli mieliteko päästä kadun yli Teollisuuskadun suuntaan - toki päin punaisia. Siinä sitten sekoilivat keskellä Hämeentietä bussien välissä, ei saakeli.

Juntit.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tapahtui tänään Ulvilassa. 2 poikaa ajoi pyörillä suojatielle, suojatielle asetetun kolmion takaa. Lukkojarrutuksella estin ambulanssin tilauksen ja sain palkinnoksi kaksi keskisormea.
Lasten kanssa liikenteessä on tunnetusti vain yksi sääntö: älä aja yli. Ne ei vielä aina osaa vaikka toki niitä pitäisi kotona ja koulussa opettaa.
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna. Monta kertaa kuitenkin vaikkapa liikennevaloissa vihreän valon vaihtuessa ”nukkujille” olisi hyvä antaa tööttäys, mutta sitä ei tehdä, koska se on liian rajua. Eikä siitäkään ole hyötyä jos itse sieltä letkan perästä jostain 50metrin päästä antaisi tööttiä.

Muistan muutamien vuosien takaa Montenegrosta, että siellä töötättiin myös kiitokseksi, jos joku antoi sinulle vaikka tietä. Sellainen pieni tuplanäpäytys rattiin kiitokseksi. Sielläkin varmaan moni Suomalainen olisi sillä tavalla, että ”eikä! Mitä tein väärin???”.
Kyllä siinä jalankulkijana vituttaa sitten vieressä taas turha tööttäily. Ehkä pitää taivuttaa vähän auton peltiä kengänkärjellä jos ei kiinnosta. Voidaan kaikki kuitenkin vedellä tuolla vissiin niinkuin huvittaa?

Ihan kiva ettei meillä ole mitään turkkilaista tööttäilykulttuuria, se kuulosti siltä kuin aina töötättäisiin kun nähdään joku tuttu ihminen. Bussi tööttäsi lähestyessään pysäkkiä ja mitä näitä. Ilman korvatulppia turha lähteä kävelemään.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Tähän ei varmaan tartte kommentoida mitään.
Vaikkei kaikki mainituista keisseistä tähän liity, niin kyllä tuota 17-vuotiaiden ajo-oikeutta täytyisi tarkistaa uudemman kerran. Tällä hetkellähän käytännössä riittää kun vanhempi antaa luvan kortin ajamiseen 17-vuotiaana. Tähän yhdistettynä karsittu ajo-opetuksen tuntimäärä, niin tässä tilanteessa ollaan. Sen verran korkea on nuorten onnettomuuksien määrä, että voitaisiin palata tuohon vanhaan lakiin, jossa alle 18-vuotias pystyi saamaan kortin vain todelliseen tarpeeseen.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tällä hetkellähän käytännössä riittää kun vanhempi antaa luvan kortin ajamiseen 17-vuotiaana.

Tämä ei pidä paikkaansa

Ainakin tämän Ylen artikkelin mukaan lakiesitys jäi pöydälle kun eduskunta lopetti istuntokauden ja tuli uusi eduskunta. Eli edelleen vaaditaan erityinen syy ja pelkkä huoltajan lupa ei riitä.

Tämän vuoden ruuhkia selittää osaltaan alkuvuodesta odotettu lakimuutos, joka olisi mahdollistanut 17-vuotiaalle ajokortin hakemisen pelkällä huoltajan luvalla. Eduskunta ei kuitenkaan ehtinyt käsitellä asiaa ennen istuntokauden loppua, ja ikäpoikkeusluvan hakemisesta tuli monessa perheessä ajankohtaista.

– Kun tuo esitys jäi eduskunnan vaihtuessa pöydälle, meille saapui aika iso kasa hakemuksia. Jonotilanne on vähän rauhoittunut, mutta toki meillä on siellä aika paljon purettavaa, Antila kertoo.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tämä ei pidä paikkaansa. Toki maakunnissa varmaan helppo perustella pitkillä etäisyyksillä, mutta ainakin meille tuli hylky pk-seudulla, kun pelkkä harrastus (ei kilpataso) ei riittänyt syyksi.
Ainakin tämän Ylen artikkelin mukaan lakiesitys jäi pöydälle kun eduskunta lopetti istuntokauden ja tuli uusi eduskunta. Eli edelleen vaaditaan erityinen syy ja pelkkä huoltajan lupa ei riitä.


Ehkä "vanhemman lupa" oli liian suoraviivainen ilmaisu tähän, mutta oma mutu perustuu tuttavien kommentteihin, joissa muutaman vuoden sisällä omille nuorille on lupa saatu erittäin köykäisellä hakemuksella, joka toisella kerralla vain kopioitiin ensimmäisestä. Tämä siis PK-seudulla, jossa kummallakaan ei ollut harrastuksen tai töiden puolesta erityistä tarvetta. Lukiokin molemmilla oli hyvien julkisten yhteyksien päässä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ihan kiva ettei meillä ole mitään turkkilaista tööttäilykulttuuria, se kuulosti siltä kuin aina töötättäisiin kun nähdään joku tuttu ihminen. Bussi tööttäsi lähestyessään pysäkkiä ja mitä näitä. Ilman korvatulppia turha lähteä kävelemään.
En itsekään halua tänne sellaista kulttuuria, että tööttäillään huvikseen ja koko tööttäys menettää merkityksensä. Mutta jotain näiden kahden ääripään välistä. Että jostain oikeasta syystä ihmiset uskaltaisivat töötätä muille tienkäyttäjille, eikä miettisi että saa vain kusipään leiman niin tehdessään. Ja samoin, ettei vastapuoli siitä triggeröityisi, jos saa tööttäyksen niskaan kun jumittaa esim liikennevaloista lähdössä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ehkä "vanhemman lupa" oli liian suoraviivainen ilmaisu tähän, mutta oma mutu perustuu tuttavien kommentteihin, joissa muutaman vuoden sisällä omille nuorille on lupa saatu erittäin köykäisellä hakemuksella, joka toisella kerralla vain kopioitiin ensimmäisestä. Tämä siis PK-seudulla, jossa kummallakaan ei ollut harrastuksen tai töiden puolesta erityistä tarvetta. Lukiokin molemmilla oli hyvien julkisten yhteyksien päässä.
Voisiko olla, että hakemuksessa ei ole oltu ihan rehellisiä?
 
En itsekään halua tänne sellaista kulttuuria, että tööttäillään huvikseen ja koko tööttäys menettää merkityksensä. Mutta jotain näiden kahden ääripään välistä. Että jostain oikeasta syystä ihmiset uskaltaisivat töötätä muille tienkäyttäjille, eikä miettisi että saa vain kusipään leiman niin tehdessään. Ja samoin, ettei vastapuoli siitä triggeröityisi, jos saa tööttäyksen niskaan kun jumittaa esim liikennevaloista lähdössä.
Taakse tarvitsisi kunnon sumutorven, niin voisi tööttäillä noille perässä ajeleville, jotka eivät osaa pitää paria metriä pidempää väliä edellä ajavaan autoon.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ehkä "vanhemman lupa" oli liian suoraviivainen ilmaisu tähän, mutta oma mutu perustuu tuttavien kommentteihin, joissa muutaman vuoden sisällä omille nuorille on lupa saatu erittäin köykäisellä hakemuksella, joka toisella kerralla vain kopioitiin ensimmäisestä. Tämä siis PK-seudulla, jossa kummallakaan ei ollut harrastuksen tai töiden puolesta erityistä tarvetta. Lukiokin molemmilla oli hyvien julkisten yhteyksien päässä.
Itselläni on vähän samanlainen tunne tästä että todella köykäisesti niitä poikkeuslupia saa. Harrastuksen perusteella sentään tarvitsee jonkun todistuksen seuralta tai harrastuksen vetäjältä että oikeasti harrastaa.

Mutta ainakin tässä pääkaupunkiseudun kehyskunnassa haja-asutusalueella saa sillä kouluunpääsemisperusteella todella helposti. Toki voi vaatia pientä epärehellisyyttä hakemuksessa, muttei kukaan ainakaan niitä julkisten yhteyksien käyttömahdollisuuksia tarkista. Eräs tuttu haki ja sai lapselleen tuolla perusteella vaikka bussilla pääsisi kouluun käytännössä kotiovelta.

Omasta mielestäni voisi hyvin palata vanhaan käytäntöön (vaikka kaksi omista lapsistanikin on saanut kortin poikkeusluvalla 17-vuotiaana). On sitä ennenkin pärjätty 18-vuotiaaksi asti ilman korttia.
Tai sitten toinen vaihtoehto (jota en kannata) olisi muuttaa kaikille se ikäraja 17-vuoteen. Nyt tuo on lähinnä turhaa byrokratiaa mikä maksaa ja kuitenkin lähes kaikki hakemuksen tehneet sen poikkeusluvan saavat.

Poikkeuslupiahan haetaan noin 20 000 vuodessa ja lähestulkoon saman verran niitä myönnetään: Ajokortin ikäpoikkeuslupiin liittyvät tilastot | Tieto Traficom
Jos ikäluokkien koko tuolla 2006 ja niillä paikkeilla syntyneissä on se 60 000, niin melkein joka kolmas saa tuon poikkeusluvan.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaatiiko tuo poikkeuslupa siis jotain perustelua, miksi mopo/mauto/traktorimönkijä/kevari ei sovellu niihin kulkemisiin? Mäkihyppysukset pitää saada kulkemaan mukana tms?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sumuvalon käyttö tuntuu kyllä olevan katoavaa kansanperinnettä. Korkeintaan erittäin pöpperöisessä lumikelissä noita näkyy, itse sumuisessa kelissä taas todella harvoin. Ja tosiaan tuohon päälle vielä ne sankarit jotka ajavat perävalot kokonaan pois päältä, eikä näistä kaikilla ole edes niin uutta autoa, että automaattivaloilla olisi varustettuna.
Alkaa vähentyä se osa kansasta, jotka tuntevat auton erilaiset hallintalaitteet, puhumattakaan että osaisivat niitä käyttää. Totuttu että kaikki toimii automaatiolla, niin ei osata edes hakea sumuvaloa tai tarkistaa mitkä ajovalot palaa. Ajellaan ikkunat huurussa / jäässä kun ei osata puhallinta käyttää eikä monesta autosta selvästi löydy talvella edes skrapaa saati lumiharjaa.

Eipä autonvalmistajatkaan täysin puhtaita papereita saa, kun kilpailevat siitä, kuka osaa tehdä paskimmat kytkimet tai sitten ne piilotetaan jonkun pädin alavalikoihin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vaatiiko tuo poikkeuslupa siis jotain perustelua, miksi mopo/mauto/traktorimönkijä/kevari ei sovellu niihin kulkemisiin? Mäkihyppysukset pitää saada kulkemaan mukana tms?

Kyllä siihen hetki pitää runoilla, mutta keskiverto jatkoaikalainen kun on treenannut täällä pari vuotta +, tekee hakemuksen helposti.

Meillä aikoinaan täällä maakunnassa oli aika selvä juttu, kun poika jatkoi kouluaan 30km kilsan päässä ja busseja meni tasan 1 aamulla ja 1 illalla. Tuli poikkeuslupa heittämällä. Eikä siinä mitään, vaikka joku vanhempi hieman värittäisi hakemusta. Niin mäkin tekisin oman lapsen kohdalla. Ehkä noilla joilla hylsyjä tulee on niin rehellisiä vanhempia.

Yleensäkin jos ja kun lööpit huutaa jostain verokikkailusta tai edusta mikä aina ollut niin en itse viitsi hirveästi kritisoida, kun varmasti käyttäisi itsekin hyväkseen jos olisi ko. asemassa. Ehkä enemmmän olisi niitä sääntöjä/rakenteita syytä korjata.

Toki sitä korttia ei saa heti 17-vuotiaana, varsinkin jos opetusluvalla paiskoo menemään. Ihan hirveän moni ei ole saanut ainakaan täällä päin korttia 17v. Aina se on vähintään yksi hylsy vaikka olisi kilometrejä kuinka paljon taustalla.

EDIT: sumuvalokeskusteluun sen verran, että en edes muista milloin olisin sitä käyttänyt. Myönnän. Puolustuksena täytyy sanoa, että harvemmin ajaa ko. olosuhteissa, mutta tuossa joku viikko sitten Sodankylän ja Pelkosenniemen välissä kävi kyllä rehellisesti sanottuna mielessä, että pitäisiköhän laittaa jotain lisävaloa päälle, kun ei pyyhkijät riittänyt edes täysillä. En lähtenyt miettimään mistä menee päälle, kun kädet olivat 10 vaille 2. Jota ehkä 0,0001% ajasta kun ajaa. Täytyy varmaan tsekata nuo valmiiksi seuraavaa pitkää siivua varten.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
. Ajellaan ikkunat huurussa / jäässä kun ei osata puhallinta käyttää eikä monesta autosta selvästi löydy talvella edes skrapaa saati lumiharjaa.
Tämä nyt johtuu todennäköisesti enemmän laiskuudesta. Skrapaillaan kuljettajan edestä vähän tuulilasia ja ajoon.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tänään sai taas olla niin ylpeä kanssapyöräilijöistä. Ensin tää kaksikko ajoi Hgin Hämeentietä pyöräkaistaa väärään suuntaan kohti keskustaa. Sen jälkeen tuli mieliteko päästä kadun yli Teollisuuskadun suuntaan - toki päin punaisia. Siinä sitten sekoilivat keskellä Hämeentietä bussien välissä, ei saakeli.

Juntit.
Mjaa, tuossa kun keskustassa pyörähdin (Hki), niin eihän jengiä tunnu ollenkaan kiinnostavan tuo pyöräkaistan ajosuunta. Ajetaan vastapalloon, jos siihen suuntaan on asiaa. Kukas sitä jaksaisi kadun toiselle laidalle mennä, vaikka siellä se kaista sitten menisi siihen toiseen suuntaan.

Juntit.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mjaa, tuossa kun keskustassa pyörähdin (Hki), niin eihän jengiä tunnu ollenkaan kiinnostavan tuo pyöräkaistan ajosuunta. Ajetaan vastapalloon, jos siihen suuntaan on asiaa. Kukas sitä jaksaisi kadun toiselle laidalle mennä, vaikka siellä se kaista sitten menisi siihen toiseen suuntaan.

Juntit.
Yksisuuntaisia pyöräkaistoja toki monet, etenki sähköscootit, vetelee muutenkin miten sattuu. Mutta ne myös monesti kärsii äkkiä siinä kohtaa kun toisella puolen työmaa katkaisee reitin ja vaihtoehto on ajaa väärään suuntaan tai kierrellä ties mistä. Väitän että kunnioitusta vie juurikin se, miten poikkeusjärjestelyjä tehdään. Toki tuttu tilanne on myös hiljaisena iltana että aion kääntyä seuraavasta, otanko kaikki ylitykset mikä voi tietää seisomista neljissä valoissa vai oikaisenko vaan. Niin se laiskuus äkkiä iskee.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hauska tyyppi tänään motarilla Turkuun päin. Vasen kaista hiukan tukossa ja meikäläinen jonon viimeisenä. Oikeaa kaistaa hivuttaa hiljalleen teiden ritari nuhapumpullaan, kun sillä puolella on kerta tilaa. Sivupeilistä huomaan, että ottaa kohdalla raivokiihdytyksen, tai mitä korealaisesta nyt lähtee 115 km/h vauhdista. Sen verran kuristan omaa turvaväliäni, ettei koukkaa eteeni. Aivan varmasti yritti. Sitten sillä tulee hitaampi eteen ja nielee tappionsa. Pari-kolme kertaa koukkii siellä takana, mutta ei suostu liittymään jonoon sillä vasemmalla kaistalla, missä olen kiltisti jonon perässä ajellut hiukan alle nopeusrajoituksen.

Kakkostien rampin jälkeen kaistat tyhjenevät ja pistän perinteisen 125 lasiin (120 rajoitus, olin lievästi tuhma) ja tyyppi katoaa peräpeilistä. Poistun vanhalle ykköstielle ja hetken päästä saavutan hiukan hitaamman kuskin. Eikös tää huihai-sankari ilmesty taas puskuriin! Sitten saan ohituspaikan ja sankari seuraa perässä. Meitsi palaa kaistalleen, sankari saa orgasmin vetäeessään sen maksiminsa 115 km/h mun ohi 80-alueella. Nauroin ääneen.

En muuten raportoisi tätä, mutta kerran tuo meinasi aiheuttaa jo osuman. Oli taas menossa oikealta ohi ja joutui jälleen himmaamaan hitaamman takia. Oli juuri tulossa perääni vasemmalle kaistalle, kun edessä parin auton päässä jarruvalot syttyivät ja minä tietysti reagoin siihen lievällä jarrutuksella jonon hidastaessa. Toivottavasti kusi edes housuihinsa. Oli luultavasti aika lähellä. En osaa sanoa varmaksi, jouduin keskittymään edellä ajaviin.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sumuvalon käyttö tuntuu kyllä olevan katoavaa kansanperinnettä.
Osa toki kompensoi asiaa pitämällä etusumuvalot päällä jatkuvasti. Aikanaan jaksoin tuota ihmetellä, mutta sitten ymmärsin, että syynä on kuin onkin sumu. Se vain on pään sisäistä.

Takasumuvalosta olisi paljon useammin hyötyä, joten sen käyttöä toki tosiaan laajalti vältellään.
 

Torogood

Jäsen
Kyllä siihen hetki pitää runoilla, mutta keskiverto jatkoaikalainen kun on treenannut täällä pari vuotta +, tekee hakemuksen helposti.

Meillä aikoinaan täällä maakunnassa oli aika selvä juttu, kun poika jatkoi kouluaan 30km kilsan päässä ja busseja meni tasan 1 aamulla ja 1 illalla. Tuli poikkeuslupa heittämällä. Eikä siinä mitään, vaikka joku vanhempi hieman värittäisi hakemusta. Niin mäkin tekisin oman lapsen kohdalla. Ehkä noilla joilla hylsyjä tulee on niin rehellisiä vanhempia.

Alkuun pieni kevennys:

Koulussa oli aikanaan opettaja ja hän kyseli oppilaalta, joka tuli useasti tunnin myöhässä, että miksi näin? Oppilas kertoi, että ensimmäinen bussi lähtee niin aikaisin, minkä vuoksi hän joutuisi tulemaan koululle todella paljon muita ennen. Opettaja esitti vastakysymyksen. Jos olet lähdössä lomalle ja bussi lentokentälle hakee sinut 10h ennen lentoa, niin menetkö sillä, vai bussilla joka hakee sinut tunti sen jälkeen, kun lento on jo lähtenyt?

Olipas mukava muistella vanhoja, mutta nyt itse asiaan. Asun itse aika suurella paikkakunnalla, ja tiedän useita, kelle poikkeuslupa on myönnetty. En tiedä mitä sinne mahdollisesti on väritelty, mutta mielestäni 10km koulumatka pyöristettynä ei välttämättä ole ”oikea” syy luvan saamiseen. Toki siihen taitaa vaikuttaa julkisen liikenteen mahdollisuudet jne. Mainitsemasi 30km siis lienee hyvä syy saada lupa. Mikäli muistan oikein, niin luvan sai myös joku, joka vaihtoi kotiosoitteensa isältä äidilleen tai toisinpäin, sitten luvan saatuaan vaihtoi takaisin.

Voinee siis päätellä, että luvan saa aika löyhillä perusteilla, onko se välttämättä hyvä asia, niin siitä riittää varmasti keskustelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös