Alkaa vähentyä se osa kansasta, jotka tuntevat auton erilaiset hallintalaitteet, puhumattakaan että osaisivat niitä käyttää. Totuttu että kaikki toimii automaatiolla, niin ei osata edes hakea sumuvaloa tai tarkistaa mitkä ajovalot palaa. Ajellaan ikkunat huurussa / jäässä kun ei osata puhallinta käyttää eikä monesta autosta selvästi löydy talvella edes skrapaa saati lumiharjaa.Sumuvalon käyttö tuntuu kyllä olevan katoavaa kansanperinnettä. Korkeintaan erittäin pöpperöisessä lumikelissä noita näkyy, itse sumuisessa kelissä taas todella harvoin. Ja tosiaan tuohon päälle vielä ne sankarit jotka ajavat perävalot kokonaan pois päältä, eikä näistä kaikilla ole edes niin uutta autoa, että automaattivaloilla olisi varustettuna.
Vaatiiko tuo poikkeuslupa siis jotain perustelua, miksi mopo/mauto/traktorimönkijä/kevari ei sovellu niihin kulkemisiin? Mäkihyppysukset pitää saada kulkemaan mukana tms?
Tämä nyt johtuu todennäköisesti enemmän laiskuudesta. Skrapaillaan kuljettajan edestä vähän tuulilasia ja ajoon.. Ajellaan ikkunat huurussa / jäässä kun ei osata puhallinta käyttää eikä monesta autosta selvästi löydy talvella edes skrapaa saati lumiharjaa.
Mjaa, tuossa kun keskustassa pyörähdin (Hki), niin eihän jengiä tunnu ollenkaan kiinnostavan tuo pyöräkaistan ajosuunta. Ajetaan vastapalloon, jos siihen suuntaan on asiaa. Kukas sitä jaksaisi kadun toiselle laidalle mennä, vaikka siellä se kaista sitten menisi siihen toiseen suuntaan.Tänään sai taas olla niin ylpeä kanssapyöräilijöistä. Ensin tää kaksikko ajoi Hgin Hämeentietä pyöräkaistaa väärään suuntaan kohti keskustaa. Sen jälkeen tuli mieliteko päästä kadun yli Teollisuuskadun suuntaan - toki päin punaisia. Siinä sitten sekoilivat keskellä Hämeentietä bussien välissä, ei saakeli.
Juntit.
Yksisuuntaisia pyöräkaistoja toki monet, etenki sähköscootit, vetelee muutenkin miten sattuu. Mutta ne myös monesti kärsii äkkiä siinä kohtaa kun toisella puolen työmaa katkaisee reitin ja vaihtoehto on ajaa väärään suuntaan tai kierrellä ties mistä. Väitän että kunnioitusta vie juurikin se, miten poikkeusjärjestelyjä tehdään. Toki tuttu tilanne on myös hiljaisena iltana että aion kääntyä seuraavasta, otanko kaikki ylitykset mikä voi tietää seisomista neljissä valoissa vai oikaisenko vaan. Niin se laiskuus äkkiä iskee.Mjaa, tuossa kun keskustassa pyörähdin (Hki), niin eihän jengiä tunnu ollenkaan kiinnostavan tuo pyöräkaistan ajosuunta. Ajetaan vastapalloon, jos siihen suuntaan on asiaa. Kukas sitä jaksaisi kadun toiselle laidalle mennä, vaikka siellä se kaista sitten menisi siihen toiseen suuntaan.
Juntit.
Osa toki kompensoi asiaa pitämällä etusumuvalot päällä jatkuvasti. Aikanaan jaksoin tuota ihmetellä, mutta sitten ymmärsin, että syynä on kuin onkin sumu. Se vain on pään sisäistä.Sumuvalon käyttö tuntuu kyllä olevan katoavaa kansanperinnettä.
Kyllä siihen hetki pitää runoilla, mutta keskiverto jatkoaikalainen kun on treenannut täällä pari vuotta +, tekee hakemuksen helposti.
Meillä aikoinaan täällä maakunnassa oli aika selvä juttu, kun poika jatkoi kouluaan 30km kilsan päässä ja busseja meni tasan 1 aamulla ja 1 illalla. Tuli poikkeuslupa heittämällä. Eikä siinä mitään, vaikka joku vanhempi hieman värittäisi hakemusta. Niin mäkin tekisin oman lapsen kohdalla. Ehkä noilla joilla hylsyjä tulee on niin rehellisiä vanhempia.
Täällä meidän suunnallakin oli tuossa pitkä pätkä moottoritietä, jossa normaalien 120 km/h rajoitusten sijasta oli pitkän aikaa 80 km/h voimassa. Ei yhden yhtä työkonetta tai työntekijää missään, ja tie täysin normaalissa kunnossa uuden asfaltin myötä.Jatkan monologia, mutta Jyväskylän pohjoispuolella on käynnissä merkittävä ihmiskoe. Kirristä Jyväskylään on ollut nyt moottoritiellä kohta 1,5 kk tietyökyltit ja 80 km/h nopeusrajoitus tiellä missä normaalisti on 100 km/h rajoitus. Ensimmäisen viikon ajan tielle tehtiin uutta asfalttia ja jonkin aikaa sen jälkeen saatiin uudet tiemerkinnät. Nyt kuitenkin useamman viikon ajan tiellä ei ole näkynyt yhden yhtä työkonetta, mutta rajoitus on ja pysyy. Osa porukasta ajelee kiltisti 80 km/h, mutta osa taas painelee surutta vasenta kaistaa reilua ylinopeutta. Erittäin mielenkiintoista nähdä kuinka pitkään pitävät tietyökylttejä paikallaan. Mitään näkyvää syytä niille ei kuitenkaan ole pitkään aikaan ollut.
Olin itse reilu 10 vuotta sitten yhden kesän asfalttityömaalla töissä. Ja se kuului aina ihan perusduuniin, että kun se uusi asfaltti oli saatu vedettyä ja tienpinta tarpeeksi jäähtynyt, niin sen päätteeksi ne alennetut nopeudet revittiin sieltä aina alas.
Tämä kunnioitus on se nimenomaan se juttu tässäkin tapauksessa. Tiemerkinnät ja uusi asfaltti paikallaan, mutta ketään ei missään. Ei luulisi olevan niin iso homma huputtaa ne merkit ja ottaa pois jos työt jostain syystä jatkuu.Laiskuutta vai mikä homma? Ei tuo nyt varsinaisesti saa kunnioittamaan noita alennettuja nopeuksia, jos tilanne on tämä, että oikeasti mitään työmaata ei ole olemassa missään. Tietenkin tilanne muuttuu silloin, kun siellä oikeasti ollaan hommissa.
Hyvä esimerkki, että tietynlaisia ihmisiä ei pitäisi päästää auton rattiin ollenkaan:
Ensin yrittää ohitusta kääntyessä risteysalueella, sitten oikaisemalla parkkipaikan kautta ja lopputulos, että matka-aikaa säästyi ehkä 2-3 sekuntia.
Hyvä esimerkki, että tietynlaisia ihmisiä ei pitäisi päästää auton rattiin ollenkaan:
Ensin yrittää ohitusta kääntyessä risteysalueella, sitten oikaisemalla parkkipaikan kautta ja lopputulos, että matka-aikaa säästyi ehkä 2-3 sekuntia.
Videon kommenteissa joku timokorhonen puolustaa että pakukuskia on varppina provosoitu ja kun joku huomautti että miten niin ja mitä sitten vaikka olisikin, niin vasta-argumentti on että ehkä Mikellä oli kyydissä synnyttäjä tai sydänkohtauksen saanut. Varmasti.
Omilla kotikulmilla täytyy nostaa hattua duunareille. 80km/h alueella 50km/h rajoitus työmaaristeyksen takia (itse tietä ei siis rempata). Viikonloppuisin kun työmaaliikennettä ei ole, on 50:n kyltit huputettu ja rajoitus normi 80km/h. En muista että olisin vastaavaa nähnyt aiemmin, mutta fiksua toimintaa.Jatkan monologia, mutta Jyväskylän pohjoispuolella on käynnissä merkittävä ihmiskoe. Kirristä Jyväskylään on ollut nyt moottoritiellä kohta 1,5 kk tietyökyltit ja 80 km/h nopeusrajoitus tiellä missä normaalisti on 100 km/h rajoitus. Ensimmäisen viikon ajan tielle tehtiin uutta asfalttia ja jonkin aikaa sen jälkeen saatiin uudet tiemerkinnät. Nyt kuitenkin useamman viikon ajan tiellä ei ole näkynyt yhden yhtä työkonetta, mutta rajoitus on ja pysyy. Osa porukasta ajelee kiltisti 80 km/h, mutta osa taas painelee surutta vasenta kaistaa reilua ylinopeutta. Erittäin mielenkiintoista nähdä kuinka pitkään pitävät tietyökylttejä paikallaan. Mitään näkyvää syytä niille ei kuitenkaan ole pitkään aikaan ollut.
Hyvä esimerkki, että tietynlaisia ihmisiä ei pitäisi päästää auton rattiin ollenkaan:
Ensin yrittää ohitusta kääntyessä risteysalueella, sitten oikaisemalla parkkipaikan kautta ja lopputulos, että matka-aikaa säästyi ehkä 2-3 sekuntia.
No joo, mutta on sillä kuitenkin ehkä vähän väliä miten provosoituu. Tai siis en tiedä olisiko kukaan soimannut jos tuo kuvaaja-auto olisi "kostoksi" ajanut välin umpeen edellämenevään ja blokannut tuon ohitusyrityksen. Ja muistelen että sinullekin on liikenteessä sattunut jotain johon reaktiosi voi provosoitumiseksi laskea. Minulle ainakin on. Enkä ole meille autonkuljettajaa vaatimassa.Jos provosoituu liikenteessä, on ehkä kaikkien kannalta turvallisempaa, että jatkossa käyttää julkisia tai hommaa toisen kuskin.
Puolustelevia kommentteja lukiessa tekisi mieli joskus kysyä, että entä ne, jotka liikenteessä saivat sydänkohtauksen töppäilijän tai hullun kaaharin takia.Videon kommenteissa joku timokorhonen puolustaa että pakukuskia on varppina provosoitu ja kun joku huomautti että miten niin ja mitä sitten vaikka olisikin, niin vasta-argumentti on että ehkä Mikellä oli kyydissä synnyttäjä tai sydänkohtauksen saanut. Varmasti.
Kai oli vielä sellainen, joka oli aidattu keskikaiteella? Kova jätkähän vetäisi koko matkan siellä vastaantulijoiden ohituskaistalla aidan toisella puolella, ja takaisin sitten kun aita päättyy.Näin viime sunnuntaina varsin luovaa ohittamista. Ohitus tapahtui vastaantulevien ohituskaistaa käyttäen. En ole koskaan ennen nähnyt tuollaista. Muutenkin tuo auto (& kuljettaja) teki varsin rohkeita ohituksia joissa oli kolari lähellä tai muut saa väistää.
Edit. No joillakin on niin kiire... vaikka synnyttämään.
No joillakin on niin kiire... vaikka synnyttämään.