Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 866
  • 13 193

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ennen ajorataa on pyöräilijöille kärkikolmio.
Eikö pyöräilijällä olisi väistämisvelvollisuus joka tapauksessa, jos on ajorataa ylittämässä kevyen liikenteen väylältä? Vai oliko tässä juuri pointtina se tuplahölmöily?
Ei kai se mitään halveksuntaa ole, että kaikilta aikuisilta ihmisiltä voi odottaa liikennesääntöjen noudattamista olipa hän liikkeellä jalan, pyöräillen tai moottorikäyttöisillä ajoneuvolla.
Suurin osa meistä silti niitä jatkuvasti rikkoo, uskotellen itselleen tekevänsä sen "varovaisesti". Kävellään punaisia päin, livahdetaan polkupyörällä sopivasta välistä ja autolla jätetään antamatta tietä sille suojatietä lähestyvälle kävelijälle. Menee mihin tahansa kiireiseen risteykseen seisomaan ja niitä (meitä) hölmöilijöitä on jonoksi asti, kulkuvälineestä riippumatta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna. Monta kertaa kuitenkin vaikkapa liikennevaloissa vihreän valon vaihtuessa ”nukkujille” olisi hyvä antaa tööttäys, mutta sitä ei tehdä, koska se on liian rajua. Eikä siitäkään ole hyötyä jos itse sieltä letkan perästä jostain 50metrin päästä antaisi tööttiä.

Muistan muutamien vuosien takaa Montenegrosta, että siellä töötättiin myös kiitokseksi, jos joku antoi sinulle vaikka tietä. Sellainen pieni tuplanäpäytys rattiin kiitokseksi. Sielläkin varmaan moni Suomalainen olisi sillä tavalla, että ”eikä! Mitä tein väärin???”.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna.
Tämä on kumma juttu miten niin monella menee pieni tööttäys tunteisiin. En harrasta valoissa nukkumista mutta joskus jotenkin missannut vihreän vaihtumisen, takaa lyhyt tööttäys, ei muuta kuin reippaasti matkaan ja ystävällinen kädenheilautus taakse. Mutta suurin osa tuntuu pikemminkin näyttävän keskaria, levittelevän käsiään tai muuta paskaa. Ei oikein mene jakeluun.

En toki tööttää jos on joku autokoulu-auto tai joku stumppaa auton valoihin. Silloin tööttäys ei ainakaan helpota tilannetta ja muutenkin tarpeeton.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna. Monta kertaa kuitenkin vaikkapa liikennevaloissa vihreän valon vaihtuessa ”nukkujille” olisi hyvä antaa tööttäys, mutta sitä ei tehdä, koska se on liian rajua. Eikä siitäkään ole hyötyä jos itse sieltä letkan perästä jostain 50metrin päästä antaisi tööttiä.

Muistan muutamien vuosien takaa Montenegrosta, että siellä töötättiin myös kiitokseksi, jos joku antoi sinulle vaikka tietä. Sellainen pieni tuplanäpäytys rattiin kiitokseksi. Sielläkin varmaan moni Suomalainen olisi sillä tavalla, että ”eikä! Mitä tein väärin???”.
Muistaakseni tieliikennelain mukaan äänimerkkiä saa käyttää vain varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta. Valoissa nutaaminen on toki ärsyttävää, mutta ei se välitöntä vaaraa aiheuta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Olen itsekin joskus muinoin syyllistynyt tuohon tässä paikassa.
Tuossa risteyksessä suojatie ja liikennevalo on tavanomaista kauempana poikkikadusta, joten erheen kyllä ymmärtää. Yritän laittaa kuvan paikasta tähän.

Tööttäämiseen liittyen olen joskus ajatellut, että autossa pitäisi tavallisen töötin lisäksi olla sellainen kohtelias äänimerkki, jolla voi kiittää mukavaa kanssa-autoilijaa tai vaikka herätellä liikennevaloissa nukkuvan kuskin. Ei olisi edes vaikea toteuttaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistaakseni tieliikennelain mukaan äänimerkkiä saa käyttää vain varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta. Valoissa nutaaminen on toki ärsyttävää, mutta ei se välitöntä vaaraa aiheuta.
Suomessa oli myös pitkään lisäjarruvalot kielletty. Ja hätävilkkuja ei saanut laittaa päälle esim. jos motarilla tulee äkkistoppi. Ihan joka tilanteessa ei ole tarpeen ihan liian pilkuntarkasti lukea sitä tieliikennelakia.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Tuossa risteyksessä suojatie ja liikennevalo on tavanomaista kauempana poikkikadusta, joten erheen kyllä ymmärtää. Yritän laittaa kuvan paikasta tähän.

Tööttäämiseen liittyen olen joskus ajatellut, että autossa pitäisi tavallisen töötin lisäksi olla sellainen kohtelias äänimerkki, jolla voi kiittää mukavaa kanssa-autoilijaa tai vaikka herätellä liikennevaloissa nukkuvan kuskin. Ei olisi edes vaikea toteuttaa.
Kaiutin ulos ja mikrofofni rattiin niin voi autoillessaan jakaa ajatuksiaan muille sanallisesti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikö pyöräilijällä olisi väistämisvelvollisuus joka tapauksessa, jos on ajorataa ylittämässä kevyen liikenteen väylältä? Vai oliko tässä juuri pointtina se tuplahölmöily?

Sen kolmion funktio on myös osoittaa autoilijalle etuajo-oikeutta.

Ongelmahan on, että jos pyörätie ylittää suojatien kautta ajoradan, autoilijoista helposti puolet pysähtyy päästämään pyöräilijän yli - vaikka tämä sääntöjen mukaan odottaisikin. Tämä on ihan yksiselitteisen väärin, liikenne perustuu ennakoitavuuteen, jolloin myös pitää mennä, kun oma vuoro on.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tavallaan. Kun ei silloinkaan kaikilla näytä ymmärrys riittävän väistämisvelvollisuuden suhteen, vaikka asiassa ei alun perinkään ilman kärkikolmiota ole ollut mitään ihmeteltävää.
Täällä meidän suunnalla on STOP- merkin alle laitettu lisäkilpi erittäin tyhmille ihmisille.
Siinä lisäkilvessä lukee:
Huomioi! Olet väistämisvelvollinen.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna. Monta kertaa kuitenkin vaikkapa liikennevaloissa vihreän valon vaihtuessa ”nukkujille” olisi hyvä antaa tööttäys, mutta sitä ei tehdä, koska se on liian rajua. Eikä siitäkään ole hyötyä jos itse sieltä letkan perästä jostain 50metrin päästä antaisi tööttiä.
Minulle on pari kertaa takanaoleva tööttäillyt, kun olen antanut lintupesueen ylittää tien. Tai kun olen ollut kääntymässä ja odotellut vastaantulevaa liikennettä. Liikennevaloissa harvemmin kukaan tööttäilee.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eilen päätin lähteä käymään vielä illalla skootterilla kaupassa. Siinä itsekseni hyräilin paikallisen alakoulun kohdalla... kun auto vilahti metrin päästä varmaan 80kmh ohi. Kahden suojatien välissä risteysalueella. Itsellä vauhtia ehkä 40kmh, kun olin just ylämäen selättänyt ja sieltä ylämäestä tämä jantterikin painoi eikä varmaan edes nähnyt että siellä on joku edessä. Tuskin muuten olisi jälkimmäisen suojatien hidastuksen läpi ajanut jarruttamatta. Vastaantulijan kaistalla.

Ketään ei tullut vastaan, eikä ketään kävellyt suojateillä joten kukaan ei kuollut. Sen verran kuitenkin jäi kaivelemaan, että päätin pyssyttää niin paljon kun skobasta lähtee, jos sattuisin ehtimään näkemään mihin ajaa parkkiin. Ja just ja just näin että kääntyy viereisen kaupan pihaan mihin itse olin menossa. Ja ei kun skoballa viereen.

Siinä oli joku nuori kolli kahden muun kanssa reissussa, mimmi takapenkillä. Kovasti väitti kaveri, että oli vauhtia "vain" 60kmh ja vain testaili uutta autoa. Aikani pidin monologia maltillisella äänellä ja kun kaveria tuntui vain hymyilyttävän niin sanoin että nyt varmaan naurattaa kun vanha jarru tulee selittämään, mutta sitten ei naurattaisi, jos siinä olisi puskurissa lytyssä joku lapsi. Et eiköhän kokeilut voisi hoitaa muutaman kilsan päässä moottoritiellä.

Toivottavasti meni edes vähän perille. Hyvässä muistissa tuo Gaudreaun veljesten yliajo. Monesti näissä junnut ei ajattele ennen kuin kolahtaa. Ja myönnän että itsekin tehnyt tyhmiä asioita nuorena auton ratissa. Taajamassakin. Mutta jos tällä tekstillä vähän malttia palstan junioriosastolle ja muillekin joilla liian raskas kaasujalka.

Keravalla aikoinaan ei ollut Taikatien kioskin kohdalla hidasteita kun itse kortin sain. Siitä hyvin monta kertaa junnuna ajanut. Nyt siinä on ollut jo hidasteet jo vuosia. Ehkä jopa vuosikymmeniä. Nekin tulivat vasta hautajaisten jälkeen. Aivan turhien hautajaisten.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen päätin lähteä käymään vielä illalla skootterilla kaupassa. Siinä itsekseni hyräilin paikallisen alakoulun kohdalla... kun auto vilahti metrin päästä varmaan 80kmh ohi. Kahden suojatien välissä risteysalueella. Itsellä vauhtia ehkä 40kmh, kun olin just ylämäen selättänyt ja sieltä ylämäestä tämä jantterikin painoi eikä varmaan edes nähnyt että siellä on joku edessä. Tuskin muuten olisi jälkimmäisen suojatien hidastuksen läpi ajanut jarruttamatta. Vastaantulijan kaistalla.

Ketään ei tullut vastaan, eikä ketään kävellyt suojateillä joten kukaan ei kuollut. Sen verran kuitenkin jäi kaivelemaan, että päätin pyssyttää niin paljon kun skobasta lähtee, jos sattuisin ehtimään näkemään mihin ajaa parkkiin. Ja just ja just näin että kääntyy viereisen kaupan pihaan mihin itse olin menossa. Ja ei kun skoballa viereen.

Siinä oli joku nuori kolli kahden muun kanssa reissussa, mimmi takapenkillä. Kovasti väitti kaveri, että oli vauhtia "vain" 60kmh ja vain testaili uutta autoa. Aikani pidin monologia maltillisella äänellä ja kun kaveria tuntui vain hymyilyttävän niin sanoin että nyt varmaan naurattaa kun vanha jarru tulee selittämään, mutta sitten ei naurattaisi, jos siinä olisi puskurissa lytyssä joku lapsi. Et eiköhän kokeilut voisi hoitaa muutaman kilsan päässä moottoritiellä.

Toivottavasti meni edes vähän perille. Hyvässä muistissa tuo Gaudreaun veljesten yliajo. Monesti näissä junnut ei ajattele ennen kuin kolahtaa. Ja myönnän että itsekin tehnyt tyhmiä asioita nuorena auton ratissa. Taajamassakin. Mutta jos tällä tekstillä vähän malttia palstan junioriosastolle ja muillekin joilla liian raskas kaasujalka.

Keravalla aikoinaan ei ollut Taikatien kioskin kohdalla hidasteita kun itse kortin sain. Siitä hyvin monta kertaa junnuna ajanut. Nyt siinä on ollut jo hidasteet jo vuosia. Ehkä jopa vuosikymmeniä. Nekin tulivat vasta hautajaisten jälkeen. Aivan turhien hautajaisten.
Toimit täysin oikein, mutta tuskinpa tuosta tosiaan mitään hyötyä oli. Hyvin toimittu eniveis.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä on nelisensataa kilometriä tultu 75- ja 5-tietä pitkin ja taas kyllä pistänyt silmään, miten heikkoa porukan kyky ennakoida tilanteita on, ja miten vaikeaksi moni myös tuon ennakoinnin tekee omalla arvaamattomalla ajamisellaan. Eli kulkevat tavallaan käsi kädessä. Tosi paljon sujuvammin kulkisi liikenne moottoriteillä kun osattaisiin vähän paremmin katsella sekä peileihin että myös koko ajan sinne eteenpäin, ja tehtäisiin asioita ennakoiden eikä aina reagoimalla viime hetkellä. Tästä kun seuraa sellaista turhaa pumppaamista, äkillisiä jarrutuksia ja väistöjä, ja sitä kautta vaaratilanteita.

Ja toki nähty myös nämä "klassikot" kun Heinolan kohdalla XC60 painoi ohituskaistaa ohi, veti todella läheltä suoraan eteen ja siitä sitten heti oikealle liittymään. Niin turha ja typerä liike! Toinen klassikko Varkauden kohdalla, kun 100 km/h alueella 85 km/h ajanut ja 80 km/h alueella 70 km/h ajanut Yaris kiihdytti heti ohituskaistan alettua vauhtinsa yli sataseen niin, että minun nopeuteni ohituskaistan päässä oli lopilta 118 km/h että ehdin ohi.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tänään oli aamummalla (taas) sumua Kolmostiellä, näkyvyyttä ehkä 150 metriä. Monet autoilijoista taas matkasivat auton takaosa täysin pimeänä.

Haastan kaikki jatkoaikalaiset tarkistamaan palaako autonne takaosassa punaista, kun valot ovat automaatilla tai päiväajoasetuksella.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään oli aamummalla (taas) sumua Kolmostiellä, näkyvyyttä ehkä 150 metriä. Monet autoilijoista taas matkasivat auton takaosa täysin pimeänä.

Haastan kaikki jatkoaikalaiset tarkistamaan palaako autonne takaosassa punaista, kun valot ovat automaatilla tai päiväajoasetuksella.
Tämä on kyllä käsittämätöntä. Sama juttu joka syksy. Tai sateella/hämärässä muutenkin, pimeällä autolla painellaan eikä tajuta. Vai eikö kaikkia vain kiinnosta, en tiedä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo takavalojen sammuttaminen on muuten kaikista EU idoottimaisuuksista kaikista idioottimaisin. Varsinkin kun uusissa autoissa on jo useimmiten LED valot. Kai se motivaatio tuolle oli polttoaineen ja päästöjen säästäminen?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään oli aamummalla (taas) sumua Kolmostiellä, näkyvyyttä ehkä 150 metriä. Monet autoilijoista taas matkasivat auton takaosa täysin pimeänä.

Haastan kaikki jatkoaikalaiset tarkistamaan palaako autonne takaosassa punaista, kun valot ovat automaatilla tai päiväajoasetuksella.
Arvioisin, että 95 % autoilijoista ei tiedä mikä on takasumuvalo tai ei osaa sitä käyttää.

Tuo takavalojen sammuttaminen on muuten kaikista EU idoottimaisuuksista kaikista idioottimaisin. Varsinkin kun uusissa autoissa on jo useimmiten LED valot. Kai se motivaatio tuolle oli polttoaineen ja päästöjen säästäminen?
Senkin takia siellä on se takasumuvalo mikä pitäisi laittaa päälle.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sumuvalon käyttö tuntuu kyllä olevan katoavaa kansanperinnettä. Korkeintaan erittäin pöpperöisessä lumikelissä noita näkyy, itse sumuisessa kelissä taas todella harvoin. Ja tosiaan tuohon päälle vielä ne sankarit jotka ajavat perävalot kokonaan pois päältä, eikä näistä kaikilla ole edes niin uutta autoa, että automaattivaloilla olisi varustettuna.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sumuvalon käyttö tuntuu kyllä olevan katoavaa kansanperinnettä. Korkeintaan erittäin pöpperöisessä lumikelissä noita näkyy, itse sumuisessa kelissä taas todella harvoin. Ja tosiaan tuohon päälle vielä ne sankarit jotka ajavat perävalot kokonaan pois päältä, eikä näistä kaikilla ole edes niin uutta autoa, että automaattivaloilla olisi varustettuna.
Joskus ajettiin kavereiden kanssa kahdella autolla mökille sakeassa lumipyryssä. Ajoin itse taaimmaista autoa. Pyysin kaveria soittamaan edellä ajavaan autoon, että laittakaa takasumuvalo päälle, niin siellä oli autollinen kolmikymppisiä miehiä ihan ihmetellessä, että mikä takasumuvalo.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tänään sai taas olla niin ylpeä kanssapyöräilijöistä. Ensin tää kaksikko ajoi Hgin Hämeentietä pyöräkaistaa väärään suuntaan kohti keskustaa. Sen jälkeen tuli mieliteko päästä kadun yli Teollisuuskadun suuntaan - toki päin punaisia. Siinä sitten sekoilivat keskellä Hämeentietä bussien välissä, ei saakeli.

Juntit.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tapahtui tänään Ulvilassa. 2 poikaa ajoi pyörillä suojatielle, suojatielle asetetun kolmion takaa. Lukkojarrutuksella estin ambulanssin tilauksen ja sain palkinnoksi kaksi keskisormea.
Lasten kanssa liikenteessä on tunnetusti vain yksi sääntö: älä aja yli. Ne ei vielä aina osaa vaikka toki niitä pitäisi kotona ja koulussa opettaa.
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna. Monta kertaa kuitenkin vaikkapa liikennevaloissa vihreän valon vaihtuessa ”nukkujille” olisi hyvä antaa tööttäys, mutta sitä ei tehdä, koska se on liian rajua. Eikä siitäkään ole hyötyä jos itse sieltä letkan perästä jostain 50metrin päästä antaisi tööttiä.

Muistan muutamien vuosien takaa Montenegrosta, että siellä töötättiin myös kiitokseksi, jos joku antoi sinulle vaikka tietä. Sellainen pieni tuplanäpäytys rattiin kiitokseksi. Sielläkin varmaan moni Suomalainen olisi sillä tavalla, että ”eikä! Mitä tein väärin???”.
Kyllä siinä jalankulkijana vituttaa sitten vieressä taas turha tööttäily. Ehkä pitää taivuttaa vähän auton peltiä kengänkärjellä jos ei kiinnosta. Voidaan kaikki kuitenkin vedellä tuolla vissiin niinkuin huvittaa?

Ihan kiva ettei meillä ole mitään turkkilaista tööttäilykulttuuria, se kuulosti siltä kuin aina töötättäisiin kun nähdään joku tuttu ihminen. Bussi tööttäsi lähestyessään pysäkkiä ja mitä näitä. Ilman korvatulppia turha lähteä kävelemään.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Tähän ei varmaan tartte kommentoida mitään.
Vaikkei kaikki mainituista keisseistä tähän liity, niin kyllä tuota 17-vuotiaiden ajo-oikeutta täytyisi tarkistaa uudemman kerran. Tällä hetkellähän käytännössä riittää kun vanhempi antaa luvan kortin ajamiseen 17-vuotiaana. Tähän yhdistettynä karsittu ajo-opetuksen tuntimäärä, niin tässä tilanteessa ollaan. Sen verran korkea on nuorten onnettomuuksien määrä, että voitaisiin palata tuohon vanhaan lakiin, jossa alle 18-vuotias pystyi saamaan kortin vain todelliseen tarpeeseen.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tällä hetkellähän käytännössä riittää kun vanhempi antaa luvan kortin ajamiseen 17-vuotiaana.

Tämä ei pidä paikkaansa

Ainakin tämän Ylen artikkelin mukaan lakiesitys jäi pöydälle kun eduskunta lopetti istuntokauden ja tuli uusi eduskunta. Eli edelleen vaaditaan erityinen syy ja pelkkä huoltajan lupa ei riitä.

Tämän vuoden ruuhkia selittää osaltaan alkuvuodesta odotettu lakimuutos, joka olisi mahdollistanut 17-vuotiaalle ajokortin hakemisen pelkällä huoltajan luvalla. Eduskunta ei kuitenkaan ehtinyt käsitellä asiaa ennen istuntokauden loppua, ja ikäpoikkeusluvan hakemisesta tuli monessa perheessä ajankohtaista.

– Kun tuo esitys jäi eduskunnan vaihtuessa pöydälle, meille saapui aika iso kasa hakemuksia. Jonotilanne on vähän rauhoittunut, mutta toki meillä on siellä aika paljon purettavaa, Antila kertoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös