Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 739
  • 13 227

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olen myös nähnyt useamman kerran tilanteita jossa kukaan ei anna tilaa uudelle autolle, joka sitten lopulta joutuu pysäyttämään auton liittymiskaistan loppuun.
Miksi tuossa tilanteessa se auto ei sovita omaa nopeuttaan sellaiseksi, että voi liittyä sinne motarille jonkin auton taakse? Toki jos siellä ei ole minkäänlaisia välejä, niin voi olla tekemätön paikka, jolloin pysähtyminen on pakko tehdä. Noissakin tilanteissa sitä arviointia pitäisi pystyä tekemään jo siellä kiihdytyskaistan alkupäässä, jotta pysähtymisen voi tehdä sinne ja sitten kun sitä tilaa lopulta on, ehtii edes vähän kiihdyttämään ennen motarille siirtymistä. Harvoin toki noin tukkoisia tilanteita on ja kyllä se pääsääntöisesti on sen liittyjän vika, jos ei osaa nopeuttaan sovittaa ja joutuu lopulta pysähtymään. Tiettyä rohkeutta ja röyhkeyttäkin se liittyminen joskus vaatii, että uskaltaa vähän vilkkaampaan liikenteeseen liittyä.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksi tuossa tilanteessa se auto ei sovita omaa nopeuttaan sellaiseksi, että voi liittyä sinne motarille jonkin auton taakse? Toki jos siellä ei ole minkäänlaisia välejä, niin voi olla tekemätön paikka, jolloin pysähtyminen on pakko tehdä. Noissakin tilanteissa sitä arviointia pitäisi pystyä tekemään jo siellä kiihdytyskaistan alkupäässä, jotta pysähtymisen voi tehdä sinne ja sitten kun sitä tilaa lopulta on, ehtii edes vähän kiihdyttämään ennen motarille siirtymistä. Harvoin toki noin tukkoisia tilanteita on ja kyllä se pääsääntöisesti on sen liittyjän vika, jos ei osaa nopeuttaan sovittaa ja joutuu lopulta pysähtymään. Tiettyä rohkeutta ja röyhkeyttäkin se liittyminen joskus vaatii, että uskaltaa vähän vilkkaampaan liikenteeseen liittyä.
Viittasin juuri tilanteeseen jossa tuossa ajelee suht tiivis letka oikealla kaistalla ja kukaan ei näe asiakseen päästää liittyvää autoa ”sisään”. Ja jos tuossa on kahden auton välissä niin on rajallisesti mahdollisuuksia antaa tilaa. Voi tietty kokeilla hidastamista mutta tuokaan ei ole riskitöntä moottoritiellä jos perseessä on kiinni toinen auto. Itse näen että vasemmalle kaistalle siirtyminen tällaisessa tilanteessa (jos siellä siis on täysin tyhjää) on kaikille etu. Antaa enemmän tilaa kaikille ratkaista tuo tilanne ennen kuin liittyvän auton kaista loppuu. Tämä ongelma siis on ilmennyt samassa paikassa muutamaan kertaan kyseessä suht lyhyt liittymiskaista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen myös nähnyt useamman kerran tilanteita jossa kukaan ei anna tilaa uudelle autolle, joka sitten lopulta joutuu pysäyttämään auton liittymiskaistan loppuun.
Ongelmahan tuossa ei ole, että kukaan ei väistä vasemmalle. Ongelmana on turvavälien puute moottoritiellä ja/tai liittyjän osaamattomuus liittyä liikenteeseen. Tosin pysähtyminen tuonne jos ei pääse liittymään ei ole väärin, vaan Poliisinkin mukaan oikea tapa toimia.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ongelmahan tuossa ei ole, että kukaan ei väistä vasemmalle. Ongelmana on turvavälien puute moottoritiellä ja/tai liittyjän osaamattomuus liittyä liikenteeseen. Tosin pysähtyminen tuonne jos ei pääse liittymään ei ole väärin, vaan Poliisinkin mukaan oikea tapa toimia.
Tuo pointti turvaväleistä osuu naulan kantaan. Tuohan se ydinongelma on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo pointti turvaväleistä osuu naulan kantaan. Tuohan se ydinongelma on.
Jos jotakin Poliisi saisi valvoa nykyistä enemmän, niin turvavälejä. Sekä nopeuksia taajamissa koulujen läheisyydessä enemmän kuin päivän vuodessa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuosta vasemmalle "väistämisestä". Sehän on melko tulkinnanvarainen juttu. Liikenteessä kun ennakointi on kaiken a ja o. Aika useasti vasemmalle kaistalle siirryminen on perusteltua siksi että ennakoi uuden kuskin liittyvän eteen ja hänen vauhti olevan hitaampi. Ohitus alkaa siis jo periaatteessa kun liittyjä on vielä liittymässä.

Itsekään en aina automaattisesti siirry vasemmalle, jos tiellä vaikka on vain minä ja hän. Joskus tulee myös viehearvioita. Siirryn, mutta kaveri lähteekin painamaan kovempaa, jolloin siirryn takaisin.

Reilu 3000km tuli tuossa viikko sitten ajeltua Suomessa ja Norjassa ja sanoisin, että ihan oli kivoja kanssakuskeja maantieajossa. Poikkeus tietenkin vahvistaa säännön, aina joukkoon mahtuu:

- kuskeja, jotka ei uskalla ohittaa ja siten keräävät letkaa, kun edessä ajaa vaikka rekka. Ja sitten jättävät väliä kun ohituskaista on alkamasaa. Tai kiihdyttävät siinä. Siksi pyrin ohittamaan aina heti kun jonkun takakontti tuli vastaan. Ennen kuin saa kiinni esim. rekan, jolloin useamman auton ohittaminen on aina vaikeampaa.

- kuskeja jotka ajavat tasan 90kmh koko ajan, vaikka rajoitus vauhtelee 80/100-välillä.

- kuskeja, jotka tietyöalueilla eivät vaihda kaistaa ennenkuin viime hetkellä, vaikka tietävät varmasti, että se oma vasen kaista loppuu kohta. Ja sitten ängetään.

Hyvät kokemukset voivat kyllä liittyä siihen että tultiin vitostietä alaspäin kohti kotia. Ai että oli mukava tie vs. nelonen (Jyväskylä-Oulu) . Mutta tuli myös tuntuma, että nyt on kanssa-autoilijat lukeneet jatkoaikaa. Eikä ainakaan halua sinne päätyä. Yhden kuskin kanssa taidettiin olla aika samalla sivulla muutenkin. Ajeli varmaan jostain Kuopion pohjoispuolelta perässä siihen asti kun Heinolaa ennen moottoritie alkoi. Sitten hävisi taustapeilleistä johonkin tai meni tauolle. Aina välillä jäi kun pääsin ensiksi jostain hitaammasta ohi, sitten taas palasi kun itse jouduin hidastamaan. Mutta ei kertaakaan lähtenyt minua ohittamaan ohituskaistoilla vaan ajeli hyvällä turvavälillä 50-100m perässä. Kiitos yhteistyöstä jos tiistaina joku jatkislainen perässä ajeli. Hyvin vedettiin.

Ruuhka-ajat + pääkaupungin liikenne tietenkin erikseen. Silloin joukoon mahtuu enemmän mätiä omenia.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tosta liittymisestä, mua aina ihmetyttää kansa, joka jurnuttaa kahdeksaakymppiä rampille asti ja yrittävät sovittaa itsensä motarille 120-porukan sekaan. Yksi tällainen mesta on vanha 1-tie Nummelan kohdalla. Se 120-merkki tulee aika lopussa, kun erkanee kohti motaria. Jos mä näen jonkun Nissanin siinä edellä eikä takana ole ketään, jätän oikein kunnon välin ja kiihdytän ns. ajoissa. Se Nissan kuitenkin nilkuttaa motarille asti ja sitten ei ole kellään kivaa, kun siinä on hidas letka liittymässä nopean letkan keskelle. En usko, että 80 -> 120 km/h tulee kovin monelle yllärinä tuossa kohtaa. Toki joku on aina ekaa kertaa tuossa ja heille annettakoon anteeksi. Ripeitä kiihdyttäjiä on kuitenkin vähemmistö oman empiirisen tutkimukseni mukaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
- kuskeja, jotka tietyöalueilla eivät vaihda kaistaa ennenkuin viime hetkellä, vaikka tietävät varmasti, että se oma vasen kaista loppuu kohta. Ja sitten ängetään.
On tutkittu juttu, että liikenne vetää paremmin, kun kahta kaistaa käytetään niin pitkään kuin mahdollista. Ängetähän ei tarvitse, jos on riittävät välit siinä oikealla kaistalla. Ongelma johtuu siitä, että oikealla kaistalla ei osata pitää turvavälejä ja sen jälkeen syytetään niitä, jotka yrittävät ajaa fiksummin eli vasenta kaistaa loppuun asti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On tutkittu juttu, että liikenne vetää paremmin, kun kahta kaistaa käytetään niin pitkään kuin mahdollista. Ängetähän ei tarvitse, jos on riittävät välit siinä oikealla kaistalla. Ongelma johtuu siitä, että oikealla kaistalla ei osata pitää turvavälejä ja sen jälkeen syytetään niitä, jotka yrittävät ajaa fiksummin eli vasenta kaistaa loppuun asti.

Joo mut jos on 30kmh rajoitus ja ajetaan vasuria 80kmh vauhdilla siihen ensimmäiseen asfalttikoneeseen asti ja sitten ängetään väliin väkisin niin se ei ole varmasti tutkimustenkaan mukaan hyvä juttu.

Tällaisia tarkoitin. Muutama ko. sankari osui matkalle.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohan on tilannekohtaista. Väittäisin että usein tuo sulavoittaa liikennettä jos liittyvän auton ei tarvitse väkisin kiihdytellä tai jarrutella päästääkseen ajokaistalle. Tietenkin ensin tarkistus että vasen ajokaista on vapaa eikä lähestyviä autoja näy takapeilissä. Sitten hetkeksi vasemmalle kaistalle kunnes uusi auto on päässyt mukaan virtaan ja sitten rauhallinen palaaminen oikealle kaistalle.
Liikenne on usein yhteispelin lisäksi myös turhien riskien välttämistä. Kun etenet ensin moottoritiellä omaa kaistaasi ja väistät liittyjää, olet varmasti varovainen ja tarkastat vasemman ajokaistan olevan vapaa. Mutta vaikka virhe kaistaa vaihtaessasi tapahtuisi kerran tuhannesta tai kerran miljoonasta, se on kuitenkin aivan turha riski, jota ei tarvitse ottaa. Kolmion takaa tulevalla on vastuu siitä, että hän väistää muita. Tämä asia ei ole muiden vastuulla. Voimme käytöksellämme auttaa häntä esimerkiksi pitämällä ne turvavälit kunnossa, mutta raja vedettäköön siihen.

Minun esikoiseni sai pari viikkoa sitten kortin ja ymmärrän nyt paljon paremmin monta tämän ketjun aihetta. Autokoulun ajotuntimäärät ovat aika pienet ja sellaisen tason, että inssin pääsee kuitenkin jo läpi, saavuttaa aika helposti. Yksi asia, jota olen nyt yrittänyt jatko-opettaa, on rauhallisuus väistämisvelvollisuustilanteissa. Hyvin usein kuljettaja kyselee itseltään "ehdinkö tuohon väliin" tai "ehdinkö tuohon eteen". Minusta kannattaa pikemmin väistää enemmän kuin tekisi mieli ja unohtaa tuo kysymys. Pääkaupunkiseudun ruuhkissa joskus on toki otettava sopiva väli, sille ei voi mitään. Hyvin usein kuitenkin kuljettajat "ehtivät" eteen kun väistettäviä on yksi auto ja kilometrin säteellä ei olisi muita. Voi liittyä taakse tai voi mennä vasta sen yhden jälkeen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En näe sinällään mitään isoa ongelmaa siinäkään, jos joku helpottaa liittymistä väistämällä, kun sen tekee turvallisesti, mutta loppujen lopuksi se ydinongelma tuossa on sama mikä aiheuttaa ongelmia niin monessa muussakin asiassa liikenteessä. Eli olemattomat turvavälit. Monta tyhmää ohitusta jäisi tekemättä, ja moni moottoritielle liittyminen helpottuisi kun vaan tajuttaisiin jättää aina riittävä väli siihen edellä ajavaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En näe sinällään mitään isoa ongelmaa siinäkään, jos joku helpottaa liittymistä väistämällä, kun sen tekee turvallisesti, mutta loppujen lopuksi se ydinongelma tuossa on sama mikä aiheuttaa ongelmia niin monessa muussakin asiassa liikenteessä. Eli olemattomat turvavälit. Monta tyhmää ohitusta jäisi tekemättä, ja moni moottoritielle liittyminen helpottuisi kun vaan tajuttaisiin jättää aina riittävä väli siihen edellä ajavaan.
Absurdeinta on se mistä olen kirjoittanut aiemminkin, että moottoritie on lähes tyhjänä esimerkiksi sunnuntaiaamuna, mutta muutama auto ajaa ihan kiinni toisissaan ilman turvavälejä. Tämä on nähty monta kertaa esimerkiksi juuri su- tai lauantaiaamuna Lahdesta ajettaessa Helsinkiin.
 
Tosta liittymisestä, mua aina ihmetyttää kansa, joka jurnuttaa kahdeksaakymppiä rampille asti ja yrittävät sovittaa itsensä motarille 120-porukan sekaan. Yksi tällainen mesta on vanha 1-tie Nummelan kohdalla. Se 120-merkki tulee aika lopussa, kun erkanee kohti motaria. Jos mä näen jonkun Nissanin siinä edellä eikä takana ole ketään, jätän oikein kunnon välin ja kiihdytän ns. ajoissa. Se Nissan kuitenkin nilkuttaa motarille asti ja sitten ei ole kellään kivaa, kun siinä on hidas letka liittymässä nopean letkan keskelle. En usko, että 80 -> 120 km/h tulee kovin monelle yllärinä tuossa kohtaa. Toki joku on aina ekaa kertaa tuossa ja heille annettakoon anteeksi. Ripeitä kiihdyttäjiä on kuitenkin vähemmistö oman empiirisen tutkimukseni mukaan.
Eihän sitä saa ajaa ylinopeuttakaan eli yli 80km/h saa olla mittarissa vasta sitten kun on ylittänyt tuon 120 rajoituksen merkin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vilkun käyttö liikenneympyröissä (tai siis se käyttämättömyys) on itsellekin turhauttavin asia liikenteessä. Lähestyt itse ympyrää, johon vasemmalta liittyy tai jossa on jo joku, joka kääntyy vilkuttamatta (tai vilkuttaa vasta kun renkaat kääntyy) tulosuuntaasi ja pakottaa sinut pysähtymään. En ole saanut selville tekevätkö ihmiset tuota mulkkuuttaan vai tyhmyyttään. Joka tapauksessa Tampereenkin aamu- ja iltapäivä"ruuhkissa" tuolla on isokin vaikutus liikenteen sujuvuuteen, kun päivittäin suhaan keskusta-alueen parin ympyrän läpi. Turhaan pysähtymään joutuneilla ihmisillä kun ei näytä olevan erityistä tarvetta kiihdyttää liikkeelle mitenkään jouhevasti.
Tämä on tosiaan yksi turhauttavimmista asioista liikenteessä. Ja tätä tapahtuu juuri Pirkanmaan alueella päivittäin ja monta kertaa liikenteessä omillakin reiteillä.

Oma kokemus on, että tätä ei ehkä tehdä ainakaan mulkkuuttaan. Nimittäin aika usein kun on vaikkapa jonkun työkaverin kyydissä, niin aina siinä liikenneympyrässä ajattelen mielessäni että ”vilkku, vilkku, nyt se vilkku” ja sitten se jättää vilkuttamatta tai vilkuttaa vasta kun renkaat kääntyy jo ulos ympyrästä. Ja pariin kertaan nähnyt kun ympyrässä odottavan toisen auton kuljettaja pyörittelee päätä tai näyttää muuten vaan turhautuneelta. Joskus tästä maininnutkin apukuskin penkiltä tyyliin, että ”tuliko vilkku vähän myöhässä?” Ja vastaus ollut luokkaa ”aaa, hmm”. Ja sitten jatkanut juttelua, kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Eli ehkä tässä on taustalla vaan ihmisten hajamielisyys tai jotain. Joka tapauksessa todella ärsyttävää ja valitettavan yleistä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eihän sitä saa ajaa ylinopeuttakaan eli yli 80km/h saa olla mittarissa vasta sitten kun on ylittänyt tuon 120 rajoituksen merkin.
Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No sieltähän paljastui oikea kovis.

Mutta joo en määrää en, ja enpäs tainnut sitä yrittääkään. Kunhan totesin, että asia menee lain mukaan noin.
Ei pointti ollut se rivakka kiihdytys 120-merkistä alkaen, vaan nimenomaan sen puute noilla Nissan-kuskeilla. Capiche?
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
En näe sinällään mitään isoa ongelmaa siinäkään, jos joku helpottaa liittymistä väistämällä, kun sen tekee turvallisesti, mutta loppujen lopuksi se ydinongelma tuossa on sama mikä aiheuttaa ongelmia niin monessa muussakin asiassa liikenteessä. Eli olemattomat turvavälit. Monta tyhmää ohitusta jäisi tekemättä, ja moni moottoritielle liittyminen helpottuisi kun vaan tajuttaisiin jättää aina riittävä väli siihen edellä ajavaan.
Ongelma tuossa on, että ihmiset tottuvat siihen, ettei väistämisvelvollisuudesta tarvitse välittää, koska moottoritietä ajavat väistävät ohituskaistalle. Sitten liittymästä kiilataan moottoritiellä ajavien eteen tai kylkeen väkisin silloinkin kun ohituskaista ei olekaan vapaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jaa, kyllä viestistäsi nimenomaan saa sen kuvan, että kiihdyttää pitäisi jo ennen sitä merkkiä kun se kerran tulee vasta kiihdytyskaistan lopussa.
Tarkoitus oli painottaa sitä, että muutamankin auton letka tuolla liittymispätkällä muuttuu aika kinkkiseksi, jos yksikin auto yrittää siinä kärkipäässä päästä motarille selkeästi hitaammalla vauhdilla. Takanatulijat ovat siis oikeasti kusessa.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.
Pakko kysyy, että mistä löytyy kiihdytyskaista motarille tai maantielle ilman 120, 100, 80 , 60 tai taajama päättyy (=80) merkkii?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ongelma tuossa on, että ihmiset tottuvat siihen, ettei väistämisvelvollisuudesta tarvitse välittää, koska moottoritietä ajavat väistävät ohituskaistalle. Sitten liittymästä kiilataan moottoritiellä ajavien eteen tai kylkeen väkisin silloinkin kun ohituskaista ei olekaan vapaa.
Näin on ilmeisesti käynyt jo jenkeissä, kun motarilla saa olla liittymien kohdalla jatkuvasti valppaana, ettei se rekan kokoinen Dodge Ram jysäytä kylkeen sieltä kolmion takaa. Kokemukset Floridasta ja New Englandin alueelta, todella erikoista touhua. Toki tuolla on usein kolme kaistaa, eli ehkäpä ajatusmalli on, että siihen oikeanpuolimmaiselle voi surutta survoa.

Noin muuten ainoat liittymät missä aktiivisesti itse siirryn vasemmalle kaistalle on kehä ykkösellä tai parilla muulla Helsingin valtaväylällä, jossa kiihdytyskaistat ovat joskus oikeasti aivan helvetin lyhyitä ja varsinkin raskaampi liikenne nyt on pelkästään fiksua päästää siihen kaistalle ennen kuin joutuvat pysähtymään. Ja on se myös tietämättömälle hankala paikka, kun liittymä onkin normaalin 100m sijaan 10m.

Yksi tällainen paikka on Hämeenlinnanväylälle Hämeenlinnan suuntaan liittyminen Silvola/Kaivoksela kohdalla. Siinä on vähän paremminkin kiihtyvällä rassilla tekemistä, semminkin kun kurvi liittymään on lähemmäs 90 astetta ja kaistalla mittaa parin pitkän bussin verran.

Mutta joo, kyllä tota liittymistä pitäisi varmaan autokoulussa jo reenata enemmän ja luonnollisesti ne liikenteen peruspilarit auttaa tässäkin: riittävä turvaväli ja tasainen nopeus väylillä ajettaessa.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Yksi tällainen paikka on Hämeenlinnanväylälle Hämeenlinnan suuntaan liittyminen Silvola/Kaivoksela kohdalla. Siinä on vähän paremminkin kiihtyvällä rassilla tekemistä, semminkin kun kurvi liittymään on lähemmäs 90 astetta ja kaistalla mittaa parin pitkän bussin verran.
Meinasin just ottaa esimerkiksi tämän liittymän, koska asun siinä ihan lähellä. Tuolla vaimon pikkuSuzukilla saa polkea kolmosvaihteella ihan oikeasti kaasupolkimen lattiaan, että pääsee liittymään.
Pari tosi hankalaa ovat myös Kehä kolmoselle länteen -liittymät sekä tuosta Hämeenlinnan motarilta, että varsinkin siitä Petikon/Myyrmäen -liittymästä pari kilsaa eteenpäin. Vältän tuota, ja usein näkeekin jonkun ajautuneen tilanteeseen, jossa on joutunut vetämään paniikkiparkkiin sen liityntäkaistan lopussa. Siinä onkin sitten tekemistä liittyä.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Tuohan on tilannekohtaista. Väittäisin että usein tuo sulavoittaa liikennettä jos liittyvän auton ei tarvitse väkisin kiihdytellä tai jarrutella päästääkseen ajokaistalle. Tietenkin ensin tarkistus että vasen ajokaista on vapaa eikä lähestyviä autoja näy takapeilissä. Sitten hetkeksi vasemmalle kaistalle kunnes uusi auto on päässyt mukaan virtaan ja sitten rauhallinen palaaminen oikealle kaistalle.
Täytyy sanoa, että on perhanan jännää olla motarivauhdissa vasemman kaistan ja keskikaiteen välissä, kun tämmöinen rampilta liittyvän väistelijä "kohteliaisuuttaan" tunkee vasemmalle kaistalle käytännössä kylkeen. "Kyllä mää tarkistin, että vasen kaista oli tyhjä", kuului vastaus. Ilmeisesti olin sitten kuolleessa kulmassa..

Liikennesäännöt on ihan sitä varten olemassa, että voidaan toimia ennakoidusti liikenteessä. Ei minkään itse keksityn kohteliaisuussäännön mukaan, mitä ei kukaan pysty ennakoimaan.

Jos pääväylä on niin täynnä, ettei sinne rampilta mahdu, niin sitten pysähdytään, kuten kärkikolmio määrää.
Se että rampilla kiihdytellään, jarrutellaan eli sovitetaan vauhti liikenneviran mukaiseksi, niin taatusti on vähemmän vaarallista kuin alkaa motarilla 120km/h vauhdissa väistelemään tai jarruttelemaan liittyjien vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös