Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 802
  • 13 193

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sori, mutta miksi se nyt oli imbesilli? Ja oletan, että kyseessä oli tiekarhu. Tuosta kuvauksesta jää itselleni valitettavasti mielikuva, että sinua harmitti ajaa loppumatka perätysten.
Ihan ihkaelävä karhunpoikanen ylittämässä tietä. Jonkinlaista mielenköyhyyttä mielestäni lähteä ohi kun edellä ajava hidastaa eläimen ollessa keskellä tietä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Junassa kuulin kun lähellä istunut tyyppi kertoi uroteoistaan tien päällä. Urpoin tarina oli se, kun oli lähtenyt alle 1 km päässä sijainneeseen pitseriaan uudelleen hakemaan sinne unohtunutta annosta. Kuulemma oli sen verran reippaasti ajanut, että paikalle sattunut poliisisetä oli läpsäissyt 800 €:n sakkolapun. Mitä lie päässä viirannut, kun tuollaisella matkalla tarvinnut noin kaahata. Eikä ollut ainoa tarina, missä oli päässyt maksumieheksi raskaan kaasujalan takia. Jossain oli ollut lapsensakin kyydissä...

Kaikenlaisia sitä maa(ntiet) päällään kantaa.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Tässä viime aikoina saanut pähkäillä, mitä kaksipyöräisten kuljettajien päässä liikkuu, vai liikkuuko mikään? Ensin havahduin siihen kun takapuskurin kohdalla kuului renkaiden vinkunaa ja tajusin että taajama-alueella kaksi mopojonnea oli ilmestynyt jostain ihan tappituntumalle ja ilmeisesti toinen joutunut jostain syystä ihan lukittamaan jarrut.

No koska meillä ei olla ikärasisteja niin viikonloppuna sitten ihan omaa ikäluokkaani olevan tuntuinen partasuuprätkäilijä katsoi tarpeelliseksi liimaantua suht samoille etäisyyksille ja vielä samalla tieosuudella - tosin vastakkaiseen suuntaan mennessä.

Jonkin verran kypsyttää. Olenkin pohdiskellut, että perässäroikkujia saattaisi auttaa, jos laittaisi takasumuvalon joksikin aikaa päälle. Menisiköhän viesti perille, vai harakoille, vai syttyisikö peräti road rage ja pääsisin nyrkkeilemään?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tässä viime aikoina saanut pähkäillä, mitä kaksipyöräisten kuljettajien päässä liikkuu, vai liikkuuko mikään? Ensin havahduin siihen kun takapuskurin kohdalla kuului renkaiden vinkunaa ja tajusin että taajama-alueella kaksi mopojonnea oli ilmestynyt jostain ihan tappituntumalle ja ilmeisesti toinen joutunut jostain syystä ihan lukittamaan jarrut.

Perässä roikkuville mopojonneille pieni ruiskahdus tuulilasinpesunestettä on lääke, jolla yleensä sitä rakoa tulee. En välttämättä suosittele samaa kikkaa 120kg partasuumotoristin kohdalla...
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perässä roikkuville mopojonneille pieni ruiskahdus tuulilasinpesunestettä on lääke, jolla yleensä sitä rakoa tulee. En välttämättä suosittele samaa kikkaa 120kg partasuumotoristin kohdalla...
Mä en kyllä suosittele tätä kenenkään kohdalla, on ihan saakelin inhottava ja mahdollisesti vaarallinen temppu, lasinpesuneste silmässä ei oo hyvä homma.

Toki se kakspyöräisellä puskurissa roikkuminen on vielä vaarallisempaa, mutta eipä siinä yleensä motoristi vaaranna kuin itsensä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mä en kyllä suosittele tätä kenenkään kohdalla, on ihan saakelin inhottava ja mahdollisesti vaarallinen temppu, lasinpesuneste silmässä ei oo hyvä homma.

Suurimmalla osalla mopoilijoista on suljettu kypärä, harva ajelee naama paljaana. Sen voi toki katsoa ensin taustapeilistä.

Pahempi se toinen kikka eli äkkijarrutus on. Siinä voi mopojonne taittaa niskansa.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Suurimmalla osalla mopoilijoista on suljettu kypärä, harva ajelee naama paljaana. Sen voi toki katsoa ensin taustapeilistä.

Pahempi se toinen kikka eli äkkijarrutus on. Siinä voi mopojonne taittaa niskansa.
Tarviiko siellä liikenteessä aikuisen kikkailla ollenkaan vaikka siellä, joku viistoista kesänen toimiikin väärin?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minä olen joskus tehnyt näiden liian lähellä takakontissa roikkuvien mopoilijoiden kanssa niin, että alan pikkuhiljaa hidastamaan vauhtia. En siis tee mitään jarrutestiä vaan alan nostamaan kaasua niin että vauhti pikkuhiljaa hidastuu. Yleensä jossakin vaiheessa jonne tajuaa mistä on kyse, ja jättäytyy vähän kauemmas.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarviiko siellä liikenteessä aikuisen kikkailla ollenkaan vaikka siellä, joku viistoista kesänen toimiikin väärin?

Juuri näin, ketään ei tarvitse liikenteessä alkaa opettamaan yhtään minkäänlaisilla teoilla, tietty jotain äänimerkkiä kannattaa käyttää jos sillä saa vältettyä mahdollisen vaaratilanteen, mutta kaikenlainen äkillinen jarruttelu, kiihdyttely, eteen koukkaaminen, perässä roikkuminen, penkan kautta ohittaminen, lasinpesunesteen ruiskuttelu jne on aivan täysin turhaa toimintaa jolla pahimmillaan aiheuttaa sen onnettomuuden.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Koska pyöräilijöilla ja skuuttaajilla (sekä autoilijoilla) on sekavahkot liikennesäännöt hakusessa, voisiko
lainsäädäntöä yksinkertaistaa.
Esimerkiksi vaikka: pyöräilijällä on AINA etuoikeus.
Tai toisin päin: pyöräilijä väistää autoa AINA.
Olisiko kaupungissa liikkuminen helpompaa kaikille?
Tai jos vaikka autoilijat ymmärtäisivät että pyörä ja pyöräilijät ovat kulkuneuvoja siellä maantiellä siinä missä autot ja autoilijat, eikä nuo väistämissäännöt nyt ole niin ihmeellisiä, suoraa tietä (ei risteysalue) ylittävä pyöräilijä lähtökohtaisesti väistää autoa ellei tuota esim kolmiolla muuksi muuteta. Ja risteyksessä kääntyvä autoilija lähtökohtaisesti väistää pyöräilijää, samoin kiertoliittymään liittyvä tai siitä poistuva auto lähtökohtaisesti väistää pyöräilijää, ellei näitäkin liikennemerkein toiseksi osoiteta. Ja jos pyöräilijä ajaa maantiellä niin keskinäiset väistämissäännöt ovat aivan samat kuin olisi jos pyörän tilalla olisi auto.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Älä tee. Ei toki päälle pidä ajaa, mutta osoittaa selvästi ettei tavallisella suojatiellä pyöräilijällä ole etuajo-oikeutta. Jarrutus, kunnolla torvea, tarvittaessa ikkunasta sanallinen ohjeistus. Ehkä oppivat olemaan.
Jees ja samalla tavalla pyöräilijänä nyrkkiä ja keskisormea autoilijan suuntaan kun ajavat kolmion takaa eteen päätään kääntämättä ja jos kerkeää niin lyö vielä vaikka samalla auton sivuikkunaan ja näyttää urpolle peltikotterossa että olitpas taas liikennesääntöjä osaamaton ääliö.

Ps. unohdit tuosta listastasi vielä pissapojalla vesien ruikkaamisen pyöräilijän päälle ja ainakin kyynärpäiden hipomisennätyksen yrittämisen pyöräilijää ohittaessa, niin saatana oppivat olemaan ja tietävät ketkä on maanteiden kuninkaita.

Tilanteiden kärjistäminen on juuri parasta liikenteessä ja molemmin puolin ei kannata joustaa niin saadaan mahdollisimman sujavaa liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Jees ja samalla tavalla pyöräilijänä nyrkkiä ja keskisormea autoilijan suuntaan kun ajavat kolmion takaa eteen päätään kääntämättä ja jos kerkeää niin lyö vielä vaikka samalla auton sivuikkunaan ja näyttää urpolle peltikotterossa että olitpas taas liikennesääntöjä osaamaton ääliö.
Jep, aika pitkälle näin.

Se kun ei mielestäni sujuvoita kulkemista mitenkään, ettei ajeta sääntöjen mukaan.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan ihkaelävä karhunpoikanen ylittämässä tietä. Jonkinlaista mielenköyhyyttä mielestäni lähteä ohi kun edellä ajava hidastaa eläimen ollessa keskellä tietä.
Kaikki ei vaan oikeasti osaa havainnoida mitään mitä siellä edessäolevaa autoa edempänä tapahtuu, tai ainakaan hahmota siitä mitään. Jos edes hahmota että siellä on tai voi olla jotain.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tossa äsken seisoin dösarilla Lehtisaaressa ja katselin kun Keilaniemen suuntaan ajanut auto koki sattumalta juuri kahden pyörätietä peräkkäin ajavan fillaristin kohdalla tarpeen alkaa pestä tuulilasiaan. Mietin vaan että tekikö se sen oikeasti tahallaan.
 

hk65

Jäsen
Dösäristä tulikin mieleeni pk-seudun dösäkuskit. Mikä helvetti siinä vilkun käytössä on vaikeaa pysäkiltä lähdettäessä? Usein kun käy niin, että ensin lähtee dösä liikkeelle ja kun on keula jo ajokaistalla, niin sitten korkeintaan näytetään vilkkua vasuriin. Parhaissa tapauksissa vilkkua edelleen näytetään oikealle, kun ollaan jo lähdössä pysäkiltä. Kuitenkin jos pysäkki on levikkeellä, niin ei siihen nyt jumalauta muu liikenne jää ajokaistalle venaamaan että josko joku päivä bussi tulee takas liikenteeseen.

Ja toissapäivänä Arabiassa bussi näytti oikealle vilkkua ja olikin levikkeen puolella menossa pysäkille, itse olin siinä sitten ajelemassa ohi, niin bussi painaakin kaasua ja palaa melkein omaa keulaa hipoen kaistalle kun ei tarvinnutkaan ilmeisesti pysähtyä. Et ei nyt jumalauta ihan loppumattomat oikeudet törttöillä niillä busseillakaan ole, vaikka niitä kuuluukin normitilanteessa väistää.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kehä 3:lla muutama päivä sitten rekka rupesi välkyttelemään kaikkia mahdollisia valojaan, kun vaihdoin kaistaa hänen eteensä. Ei nyt oikein siinä tilanteessa auennut, että mitä tein väärin.

No eipä siinä kauaa mennytkään, kun laittoi vilkun vasemmalle ja tuuppasi reipasta ylinopeutta ohitseni. Enkä nyt siis mitenkään tuosta ylinopeudesta lähde tuomitsemaan, itsekin kun siellä "mittarivirheen ja sakkorajan ylärajoilla" tulee todella usein ajettua.

Mutta tuo valojen vilkuttelu oli tosiaan kummallista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äsken oli risteyksessä kolari lähellä. Olin itse valoissa toisena ajamassa suoraan. Valo vaihtuu vihreäksi, edellä oleva lähtee liikkeelle, itsekin alan painamaan kaasua kunnes vasemmalta joku ajaa todella todella myöhäisillä vihreillä (=punaista päin) ylinopeutta risteyksen yli meidän edestä. Jos siinä olisi jonossa ensimmäisenä ollut lähtenyt rivakasti liikkeelle, niin varma kolari.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kehä 3:lla muutama päivä sitten rekka rupesi välkyttelemään kaikkia mahdollisia valojaan, kun vaihdoin kaistaa hänen eteensä. Ei nyt oikein siinä tilanteessa auennut, että mitä tein väärin.

No eipä siinä kauaa mennytkään, kun laittoi vilkun vasemmalle ja tuuppasi reipasta ylinopeutta ohitseni. Enkä nyt siis mitenkään tuosta ylinopeudesta lähde tuomitsemaan, itsekin kun siellä "mittarivirheen ja sakkorajan ylärajoilla" tulee todella usein ajettua.

Mutta tuo valojen vilkuttelu oli tosiaan kummallista.
Minulla kävi vähän samat kasitiellä Mynämäellä, rekka vilkutti valoja S-marketin jälkeen Turun suuntaan. Pidin "normaalia" turvaväliä edelläajavaan kun alkoi se valoshow. Tyyppi survoi scaniansa aivan hanuriin kiinni ja välkytti valoja. Saatana mä olen kolmantena jonossa, eksää vittu nää. Sinne maisemaan se urpo sitten jäi kun rajoitus nousi taas sataan.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Se mitä olen havainnoinut Raidejokerin tulon myötä, että noita raiteiden ylityspaikoissa olevia liikennevaloja ei oikein noudateta. Toki kyseisiä kertoja mitä olen todistanut on sormilla laskettavissa, mutta silti moinen aiheuttaa vaaratilanteita kun punainen valo palaa. Surutta ajetaan sen ohi. Eivät näe vai eivät välitä?
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se mitä olen havainnoinut Raidejokerin tulon myötä, että noita raiteiden ylityspaikoissa olevia liikennevaloja ei oikein noudateta. Toki kyseisiä kertoja mitä olen todistanut on sormilla laskettavissa, mutta silti moinen aiheuttaa vaaratilanteita kun punainen valo palaa. Surutta ajetaan sen ohi. Eivät näe vai eivät välitä?
Mitenkähän niissä edes pitää mennä? Vähän epäselvää tällaiselle vantaanlandelle. Tänään Maunulassa ratikka meni kiertoliittymän ohi minusta oikealle, punaiset paloivat kiertoliittymän keskellä todella pitkään vielä sen jälkeen, kun vaunu oli jo mennyt. Muista haaroista puskettiin jo liittymän sisälle ennen kuin itse uskalsin mennä, siellä kun paloi se punainen edelleen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minulla kävi vähän samat kasitiellä Mynämäellä, rekka vilkutti valoja S-marketin jälkeen Turun suuntaan. Pidin "normaalia" turvaväliä edelläajavaan kun alkoi se valoshow. Tyyppi survoi scaniansa aivan hanuriin kiinni ja välkytti valoja. Saatana mä olen kolmantena jonossa, eksää vittu nää. Sinne maisemaan se urpo sitten jäi kun rajoitus nousi taas sataan.
Joo en ole koskaan ymmärtänyt näitä valojen vilkuttelijoita kun edessä sillä ohituskaistalla (motarilla) on satojen metrien jono, luuleeko se puskurissa kiinni oleva kaveri siellä takana että se jotenkin maagisesti siirtyy jonon läpi kun vaan se juuri edellä oleva antaa tuolle kiireiselle tilaa. Ja ajan voittokin lienee huikea, kun siellä nyt joka tapauksessa luultavasti on jonossa joku joka ei tuosta puskurissa roikkumisesta ja valoshowsta huolimatta tule tilaa antamaan. Tämä siis normi autoilijoita koskien, ei rekkoja.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mun mielestä se on hyvinkin simppeli, silloin kun punainen palaa niin silloin risteyksen ylittäminen on kielletty.
Vaan kun ei se valo ole risteyksessä sellainen normi raitiovaunun varoitusvalo millaisia on esimerkiksi Kampissa, vaan se on siellä keskellä kiertoliittymää, mistä se raitiovaunu ei edes aja. Ja kaikki autot ajoivat sinne kiertoliittymään, vaikka paloi punainen. Eli saako siis sinne kiertoliittymään ajaa, mutta ei sieltä pois silloin kun on punainen?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaan kun ei se valo ole risteyksessä sellainen normi raitiovaunun varoitusvalo millaisia on esimerkiksi Kampissa, vaan se on siellä keskellä kiertoliittymää, mistä se raitiovaunu ei edes aja. Ja kaikki autot ajoivat sinne kiertoliittymään, vaikka paloi punainen. Eli saako siis sinne kiertoliittymään ajaa, mutta ei sieltä pois silloin kun on punainen?
Löytyyköhän tuosta kuvaa tai näkyykö google mapsissa?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Löytyyköhän tuosta kuvaa tai näkyykö google mapsissa?
Tuskin, kun on niin vähän aikaa sitten saatu kuntoon. Minä tulin Pirjontietä tuohon kiertoliittymään. Siinä paloi punainen. Vasemmalta Pakilantieltä kaikki ajoivat sisään, vaikka oli punainen. Ajoin niiden perään punaisella. Minun perässäni ajoi muita autoja punaisella. Raitiovaunu oli aikoja sitten mennyt minusta ohi oikealta. Jos olisin poistunut ensimmäisestä mahdollisesta oikealle Pakilantielle aikaisemmin, niin siinä olisi ollut mahdollista mennä raitiovaunun reitille, mutta olin menossa kehälle. En olisi mitenkään voinut osua raitiovaunukiskoille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös