![www.is.fi](https://www.is.fi/og-1920x1920.png)
Nelivuotias matkusti moottoritiellä perävaunun aisassa roikkuen
Epätavallinen näky poiki lukuisia hätäkeskusilmoituksia.
![www.is.fi](https://www.is.fi/_next/static/images/favicon-32x32-b9d31d1119db8f4009e0289e760eb9e7.png)
Kaikenlaista sitä voi liikenteessä vastaan tullakin. Mitä helvettiä…
Aamulla meinasi joku lava-auto peräkärryineen tulla kylkeen Turun ohitustiellä. Hyvin oli kelannut kiihdytyskaistalla vauhtia, mutta oletti ilmeisesti että aina tehdään tilaa. Olisin varmaan muuten tehnytkin, mutta ohituskaistalla oleva auto ei olisi varmaan tykännyt jos olisin vetänyt eteen/kylkeen.Äsken meinasi joku tulla moottoritien liittymästä kylkeen. Eihän sillä ollut kuin ehkä kymmenkunta sekuntia aikaa nähdä, että minä ajelen siellä kaistalla jo. Jep, säikäytti.
![]()
Nelivuotias matkusti moottoritiellä perävaunun aisassa roikkuen
Epätavallinen näky poiki lukuisia hätäkeskusilmoituksia.www.is.fi
Kaikenlaista sitä voi liikenteessä vastaan tullakin. Mitä helvettiä…
Koska se oli Mersun katumaasturi. Siksi se on jopa otsikkotasolle nostettu. Jos auto olisi ollut Toyota Avensis tai Ford Focus, ei tätä olisi missään mainittu.Sitten vielä ihmettelevä kysymys, että miksi lähes kaikissa uutisissa painotetaan, että kuskina ollut nainen ajoi mersun katumaasturilla?
Sähköpotkulautailija rinnastetaan polkupyöräilijään, ja kun tuossa ei niitä "pyörätie-merkkejä"(en tiedä virallista termiä tässä) ole, niin ihan selkeästi autolla oli etuajo-oikeus. Eli jos ylinopeutta ei ollut, niin selvinneekö ihan kuivin jaloin?En tiedä onko tästä aiheesta jo jossain muussa ketjussa keskustelua, mutta erittäin surullinen onnettomuus Vantaalla:
![]()
Onnettomuudet | Naista epäillään kuolemantuottamuksesta Myyrmäen turmassa – Silminnäkijä kertoo tapahtumista HS:lle
Autoilija törmäsi samalla sähköpotkulaudalla liikkuneeseen kolmeen alaikäiseen lapseen myöhään keskiviikkoiltana Myyrmäessä.www.hs.fi
Toivon todella että nyt viimeistään päättäjät heräävät tekemään jotain sähköskuuteille. Nuohan ovat lain mukaan rinnastettu käsittääkseni polkupyöriin, mutta sähkömoottorilla toimivina vempeleinä näiden hallinta ei varsinkaan nuorilla tai etenkään 12v lapsilla ole samalla tasolla, puhumattakaan liikennesääntöjen tuntemuksesta. Ja tuo kolmepäällä ajo (joka on kuitenkin kielletty) vaarantaa touhua entisestään.
En onnettomuuspaikkaa niin paljoa tunne, että osaisin sanoa miten tuossa väistämisvelvollisuudet menee, eli ehkä joku palstasisarus osaa tuota valaista ajoiko scootti silmittömästi suojatielle ja auto ei ehtinyt väistää, vai oliko autoilijan törttöilyä tämä? Ilmakuva näyttäisi että autoilijalla tuossa pitäisi etuajo-oikeus olla. Silminnäkijän mukaan jarrutusääniä ei ollut kuulunut, mutta tuo nyt ei sinänsä vaakaa käännä kumpaakaan suuntaan.
Sitten vielä ihmettelevä kysymys, että miksi lähes kaikissa uutisissa painotetaan, että kuskina ollut nainen ajoi mersun katumaasturilla?
Ikävä homma. Ihan järjettömästihän noilla lapset/nuoret ajavat juurikin esim. kolme henkeä kerrallaan kyydissä. Tuskinpa kypärääkään kenelläkään noista ollut.Ehkäpä noihin pitäisi laittaa ikäraja. Kolme 12-vuotiasta yhdellä vuokraskootilla… ei juma.
Tosiaan jos vertautuu polkupyörään niin ei pitäisi olla autoilijan vika.
Ikävä juttu kyllä.
Olishan sitä voinut skrollata uutista sen verran pidemmälle että nuo kuvat näkee.Sähköpotkulautailija rinnastetaan polkupyöräilijään, ja kun tuossa ei niitä "pyörätie-merkkejä"(en tiedä virallista termiä tässä) ole, niin ihan selkeästi autolla oli etuajo-oikeus. Eli jos ylinopeutta ei ollut, niin selvinneekö ihan kuivin jaloin?
Toki valistunut autoilija tietää, että skuuttailijat/sähkömopoilijat/pyöräilijät tuntee säännöt heikosti, ja kannattaa aina varautua pysähtymään, jos noita suojatien lähellä suhaa.
Toivon todella että nyt viimeistään päättäjät heräävät tekemään jotain sähköskuuteille.
Eipä noita kuolemaan johtaneita ole ollut kuin yksi ennen tätä. Vuonna 2021 oli Turussa se ensimmäinen:Olen yllättynyt ainoastaan siitä, ettei vastaavanlaista onnettomuutta ole (käsittääkseni) vielä aiemmin tapahtunut. Nuoret/lapset ajavat noilla todella holtittomasti.
Eipä noita kuolemaan johtaneita ole ollut kuin yksi ennen tätä. Vuonna 2021 oli Turussa se ensimmäinen:
![]()
Täällä tapahtui sähköpotkulautailijan kuolemaan johtanut kolari – turkulaiset reagoivat: "Huolestuttava ja pysäyttävä hetki"
MTV:n haastattelemat kansalaiset kuvailevat näkemäänsä sähköpotkulaudoilla ajelua holtittomaksi ja vaaralliseksi.www.mtvuutiset.fi
Word. Itsellä oli kolari skuuttien kanssa lähellä tiistai-iltana, kun kaksi teini-ikäistä poikaa / nuorta miestä tuli risteyksessä kolmion takaa oikealta täyttä vauhtia eteeni.Olen yllättynyt ainoastaan siitä, ettei vastaavanlaista onnettomuutta ole (käsittääkseni) vielä aiemmin tapahtunut. Nuoret/lapset ajavat noilla todella holtittomasti.
Niin, ongelma on lainsäädännössä. Riippuen laitteen max nopeudesta kyseessä voi olla polkupyörä tai jalankulkija. Tämä tarttis sitten aavistella autosta. Jos vedetään ysikympin kurvi auton eteen niin varmaa on se, että heikompaa sattuu.Ja luulisi, että "juridisesti" silläkin on merkitys tullaanko suojatielle pyörätieltä vai ajoradalta? Ajorata tuskin on paikka jossa noilla kuuluu ajaa...
Erilaiset sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan. Yhden niistä muodostavat jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h. Toisessa luokassa ovat kevyet sähköajoneuvot kuten juuri sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Kolmanteen luokkaan kuuluvat sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät.
”Ensin mainituilla laitteilla kuljetaan jalankulkijan liikennesäännöillä, kahden muun luokan laitteilla pyöräilysäännöillä. Onkin siis ensiarvoisen tärkeää tietää, millaisella laitteella tien päälle lähtee, siis selvitettävä sen säännöt, rajoitukset ja oikeudet. Ennen liikenteeseen menoa on myös harjoiteltava laitteen käyttöä ja perehdyttävä sen toimintaan, aivan kuten kaikilla muillakin kulkuvälineillä”, kehottaa Lattu.
Mulla taas tekee pahaa kun näen autoilijoita jotka eivät ymmärrä että ovat kääntyviä ja väistämisvelvollisia kun poistuvat liikenneympyrästä. Samoin se tekee pahaa kun näen autoilijoita joilla ei pää käänny yhtään lähestyessään kolmion takaa kevyenliikenteenväylää, vaan vasta kun saapuvat maantien reunaan risteykseen se pää alkaa kääntymään, toki vain sinne autojen suuntaan kevyenliikenteenväylällä nähdään siinä jos nähdään. Juuri tänään näin jälleen tällaisen sankarin pyörälenkilläni.Pahaa tekee myös silloin, kun vaikkapa itse ajelee pyörällä ja moni autoilija pysäyttää autonsa kolmion takaa tullessaan vasta kevyenliikenteen suojatien päälle ja alkaa siitä vasta kuikuilemaan muuta autoliikennettä. Aivan kuin ratissa unohdettaisiin se, että kolmio on usein ennen kevyenliikenteen väylää, jota pitkin saattaa ajaa melko kovallakin vauhdilla polkupyöriä tai esimerkiksi juurikin noita sähköpotkulatoja.
Tilanne kuin tilanne, jossa on pyöräilijä ja autoilija, niin niissä mennään puolin ja toisin ihan fiiliksen mukaan. Autoilijoista ja pyöräilijöistä hyvä jos puolet osaavat polkupyöräilijän väistämissäännöt.Mulla taas tekee pahaa kun näen autoilijoita jotka eivät ymmärrä että ovat kääntyviä ja väistämisvelvollisia kun poistuvat liikenneympyrästä. Samoin se tekee pahaa kun näen autoilijoita joilla ei pää käänny yhtään lähestyessään kolmion takaa kevyenliikenteenväylää, vaan vasta kun saapuvat maantien reunaan risteykseen se pää alkaa kääntymään, toki vain sinne autojen suuntaan kevyenliikenteenväylällä nähdään siinä jos nähdään. Juuri tänään näin jälleen tällaisen sankarin pyörälenkilläni.
Se on jännä että nuo missä pyöräilijä on väistämisvelvollinen eli suojatie/pyörätienjatke maantien poikki suoralla tiellä kyllä mainitaan mutta ei ne ole niitä oikeita vaaranpaikkoja, koska niissä pyöräilijät eivät oletakaan autoilijoiden väistävän mutta kolmion takaa tulevaa auton voisi kuvitella tietävän että ovat väistämisvelvollisia. Toki näin paljon pyöräilevänä haen kyllä aina autoilijan kasvot noissa kohdissa että olen varma että autoilija on edes nähnyt minut.
Hauskaa, että aika varma tapa ainakin Porissa päästä helposti suojatien yli auton päästämänä on, että takanasi tulee pyöräilijä. Eli vaikka sinulla on kävelijänä oikeus mennä yli, mutta pyöräilijällä ei niin kas kummaa pyöräilijälle annetaan tietä (tarkoitan siis tilanteita, joissa säännöt antavat autoilijalle etuajo-oikeuden pyöräilijään nähden).Tilanne kuin tilanne, jossa on pyöräilijä ja autoilija, niin niissä mennään puolin ja toisin ihan fiiliksen mukaan. Autoilijoista ja pyöräilijöistä hyvä jos puolet osaavat polkupyöräilijän väistämissäännöt.
Itsellä kokemusta autoilijana ja pyöräilijänä.