Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 404
  • 12 217

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse ajan mieluiten muun liikenteen mukana täällä ruuhka-Suomessa. Olisi aika stressavaa lähteä koko ajan painelemaan ohi, vain siirtyäkseen seuraavan perseeseen, sama pätee maantiehen kun yksi kaista per suunta, aika suuri kynnys lähteä ohi jos lopputulos on pari sataa metriä edempänä ajava seuraava auto.
Just näin. Minimaalinen ajansäästö vs. pienemmällä stressillä perille. Kyllä mä valitsen noista sen pienemmän stressin.

Landereissut menevät yleensä saman kaavan mukaan. Ensin alkumatka kehää ja motaria ja yleensä melkoisessa ruuhkassa puolisen tuntia. Joko se vasen kaista vetää, tai sitten ei, usein siellä ykköstiellä on bussi kärjessä rekkoja ohittamassa satasen vauhdilla. Sitten on vajaa 15 kilsaa vanhaa ykköstietä, missä on n. kolme ohituspaikkaa. On kyllä vastaantulevaa liikennettäkin, harvoin onnistuu. Sen jälkeen hiukan pienempää baanaa, missä on muutama ohituspaikka ennen mutkaista metsätaivalta, liikennemäärä korkeintaan puolet edelliseen pätkään verrattuna. Tolla avoimella pätkällä ennen metsää ne pari ohitusta sitten tehdään, jos on joku papparainen rauhallisemmalla tempolla liikenteessä. Sitten onkin enää pikku stintti mökille, ei juuri maksa enää vaivaa ohitella, jos siellä nyt joku sattuu vielä edellä ajamaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tunne noita seutuja, mutta esim. 3-tiellä on Nurmijärvellä suora, missä yleensä voi nähdä sinne letkan toiseen päähän noin kauas. Todennäköistä siis on, että turvaväleistä ei ole ollut tietoakaan. Siinä tulee äkkiä muutamaan autoa ohittaessakin tilanne, että pääsy omalle kaistalle ei olekaan ihan piece of cake. Ja tämä kaikki tapahtui siis pimeän aikaan. Jos nyt siis arvataan, että 2-3 autoa on ohitettu kerralla ja välillä vedetty happea, tuo ohitustapahtuma kaikkinensa on vienyt jonkun kolme varttia, jos nyt ei ole tehty mitään reikäpääohituksia 160 km/h mittarissa. Sujuvoittiko tuo ohittelu nyt liikennettä enemmän kuin se letkassa ajelu?
Esimerkiksi tuolla Pohjois-Pohjanmaalla on nelostietä ajettaessa 10 km pätkä pelkkää suoraa jossa on erittäin hyvä näkyvyys.

Ja en todellakaan mitään reikäpää ohituksia tehnyt vaan nopeus kävi max. 110 km/h ja satasen rajoituksella.
 
Viimeksi muokattu:

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Ja ei taida edes olla mitenkään Suomi-kohtaista vaan samaan tapaan jengi ajaa pientä ylinopeutta omien kokemuksien perusteella Espanjassa, Jenkeissä, Ruotsissa jne.
Käytiin viime kesänä lomareissulla Ruotsissa ja ajettiin hieman vajaat 2 000 km vajaan 1,5 viikon aikana. Tähän reissuun perustuen omat kokemukset olivat, että Ruotsissa ajetaan siistimmin kuin Suomessa.

Ajelin rajoitusten mukaan jäi ihan hyvin menin liikennevirran mukana. Ei ollut sellaista, että jään muiden jalkoihin tai koko ajan tulee joku ohitse. Eli tuntui siltä, että ylinopeutta ei ajettu kovinkaan paljon. Toki yksittäisiä kaahareita oli, mutta myös poliiseja näkyi minusta liikenteessä suhteellisen paljon.

Rampilta tielle liittyvälle raskaalle liikenteelle annettiin hyvin tilaa. Ja useamman kerran näin, että normaalille henkilöautollekin annettiin tilaa (vaihdettiin hetkeksi vasemmalle kaistalle) moottoritiellä.

Kaupungeissa ajaessa sai hyvin vaihdettua kaistaa, kun laittoi vilkun päälle, eli tilaa annettiin.

Pari kertaa jouduttiin hiljentämään ja jopa pysähtymään moottoritiellä ruuhkan tms. takia. Kanssa-autoilijat hiljensivät hyvissä ajoin ja varoittivat takana tulevia hätävilkuilla. Yhtäkään vaaratilannetta ei päässyt syntymään.

Turvavälejä pidettiin yleisesti ottaen paremmin kuin Suomessa, mutta kyllähän ne muutamat pakolliset perässäroikkujat tuli toki bongattua pienemmillä teillä.

Näiden kokemusten perusteella en olisi itse sanomassa, että Ruotsissa ajettaisiin ns. yleisesti ottaen pientä ylinopeutta.

Jenkkien osalta sitten kolmen autoreissun perusteella päinvastaiset kokemukset.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olikohan talvi yllättänyt autoilijat, taas...
Ajoin tänään moottoritietä Lahden pohjoisosiolta eteläpuolelle. Ajokaista sula, joskin kostea (suolattu), ohituskaista lievästi luminen. Ensin tavoitin n. kasikymmentä ajaneen jonon. Minun takaani tullut auto ehti ensin ohittamaan mutta ajattelin mennä heti perään. No kaksi minun edessäni ollutta autoa päätti lähteä ohittamaan (vissiin ajatuksella kun tuo yksi uskalsi ohittaa, niin uskalletaan mekin). Ikävä kyllä kuskit eivät meinanneet saada vauhtia nostettua paljon 80km/h päälle joten ohitus oli junnaamista. Ehkä ohituskaistan pöpperyisyys säikäytti kaasujalkaa.

No eipä tässä vielä kaikki. Lahden kohdalla tulikin perä edellä vastaan Corolla n. 50 km/h. Siinä sitten muutamat autot ehti ohitseni ennenkuin sain sopivan välin ohittaa (olen varmaan vähän liian kohtelias siitä miten pieneen väliin menen ohituskaistalla). Aikaisemmin lumiselta vaikuttanut ohituskaista oli muuttunut nyt sohjoiseksi. Minut ohitti myös yksi bussi joka roiskutti auton päälle suola-sohjeroiskeet. Kyllähän se kaistojen välissä ollut sohjokerros pisti kunnolla keskittymään ohitukseen. Kyllähän minusta olisi parasta ettei tultaisi motarille jos ei koeta pystyvän ajamaan kuin viittäkymppiä. Olisi sitten kesäkumit alla tai muuten vain säikäytti kun oli lunta maassa (ei tiellä, siis oikealla kaistalla).

Ja osoitin taas pienimielisyyteni kun kirosin että miksi sen bussikuskin piti ohittaa Corolla (ja liata autoni) kun olivat menossa Renkomäen ABC:lle (tai ainakin kääntyivät sinne). Eli kääntyvät seuraavasta liittymästä ohituksen jälkeen. Mutta minähän tein ihan saman... Ohitin ja menin seuraavasta liittymästä pois. Kuka nyt oikeasti jaksaa roikkua viittäkymppiä motarilla ajavan perässä? Jotain rajaa...
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kertokaas letkassa ohittelijat miksi? Miksi pitää ohittaa ja änkeä toisten tekemään turvaväliin, vain jäädäksenne letkan kärkeen tai kääntymään seuraavasta oikealle? Jos on pakko ohittaa, niin painukaa maisemaan jos jonossa ajaminen ahdistaa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Nyt on löytynyt todellinen teiden retard... ritari ja se ei tosiaan ole tämä Parkkipaten autoa ajanut. Kuinka joku oikeasti ajattelee, että on ihan ok itsekriminalisoida itsensä ja lähettää tuosta vielä video Iltapuluun?
Tuossa voisi ihan ensimmäiseksi kysyä, että miksi Mika ajaa vasemmalla kaistalla kun edessä ei ole ihan välittömässä läheisyydessä ohitettavia. Kyllähän tuossa ohituskaistallakin, siitäkin huolimatta että ajaisi jo valmiiksi ylinopeutta, pitäisi katsella peiliin ja siirtyä oikealle jos perässä on autoja.

Ja toki Mika itse ajaa myös ylinopeutta ja samaan aikaan näprää puhelimella videota, joten ei välttämättä niin kovin fiksua touhua muutenkaan.

Hieman voisi kyllä nämä lehdetkin haastaa myös näitä videoiden lähettäjien näkemyksiä. Tuossakin jutussa olisi ihan hyvä tuoda esille näitä asioita, että Mikan itsensäkään toiminta ei ole tuossa ihan A-luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kertokaas letkassa ohittelijat miksi? Miksi pitää ohittaa ja änkeä toisten tekemään turvaväliin, vain jäädäksenne letkan kärkeen tai kääntymään seuraavasta oikealle? Jos on pakko ohittaa, niin painukaa maisemaan jos jonossa ajaminen ahdistaa.

Puhun nyt vain omasta puolestani, joten sori siitä. Yleensä ajan ylinopeutta ja se tarkoittaa motarilla vasemman kaistan runsasta käyttöä. Minä, kuten kaikki muutkin, aina kuitenkin poistumme jostain liittymästä. Ruuhka-aikaan tietyt liittymät ruuhkautuvat jo kilometrin pari ennen liittymää. Niinpä usein tulee jatkettua vasenta kaistaa "perille saakka" ja pujahdan sopivasta välistä pois liittymään. Kun turvavälejä ei ole, saattaa se ahdistaa osaa autoilijoista.

Harvoin se ohittava auto sun takana on ensin ajanut 10 km ja sitten tekee ohituksen juuri ennen liittymää? Toinen asia mitä ihmettelen on, että kuinka se ohittaminen ottaa osalle niin koville. Jos nuo mainitsemasi turvavälit olisivat oikeasti kunnossa, ei ohittaminen hidastaisi muuta liikennettä. Keski-ikäiset ja vanhemmat miehet vaan välillä tuntuvat oikein tarkoituksella pienentävän noita välejä, kun havaitsevat jonkun ohittavan valtateillä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Puhun nyt vain omasta puolestani, joten sori siitä. Yleensä ajan ylinopeutta ja se tarkoittaa motarilla vasemman kaistan runsasta käyttöä. Minä, kuten kaikki muutkin, aina kuitenkin poistumme jostain liittymästä. Ruuhka-aikaan tietyt liittymät ruuhkautuvat jo kilometrin pari ennen liittymää. Niinpä usein tulee jatkettua vasenta kaistaa "perille saakka" ja pujahdan sopivasta välistä pois liittymään. Kun turvavälejä ei ole, saattaa se ahdistaa osaa autoilijoista.

Harvoin se ohittava auto sun takana on ensin ajanut 10 km ja sitten tekee ohituksen juuri ennen liittymää? Toinen asia mitä ihmettelen on, että kuinka se ohittaminen ottaa osalle niin koville. Jos nuo mainitsemasi turvavälit olisivat oikeasti kunnossa, ei ohittaminen hidastaisi muuta liikennettä. Keski-ikäiset ja vanhemmat miehet vaan välillä tuntuvat oikein tarkoituksella pienentävän noita välejä, kun havaitsevat jonkun ohittavan valtateillä.
Suomalaiseen liikennekulttuuriinhan tuntuu kuuluvan se, että ohituksesta pyritään tekemällä tekemään mahdollisimman vaikeaa, vaikka siihen ei ole mitään syytä. Itse en kuulu näihin jonossa ohittelijoihin koska pyrin yleensä matkustelemaan aika löyhillä aikatauluilla ja ikä on muutenkin tuonut rauhallisuutta ajamiseen, mutta en kyllä ymmärrä sitäkään, että miksi se ohittelu niin ahdistaa joitakin ihmisiä. Jos joku haluaa mennä kovempaa ja ohitella, niin ei se nyt minulta mitenkään pois ole, enkä oikein ymmärrä mitä minä sillä voittaisin, mikäli yrittäisin tehdä ohittamisesta mahdollisimman hankalaa takana tuleville.

Itsellä on tapana pitää aina edellä ajavaan se helposti auton mentävä väli, mikäli edellä ajava ei aja ihan selkeästi alinopeutta. Silloin saatan vetää tuon välin pienemmäksi mahdollista ohitupaikkaa odotellessa, mutta silloinkin katselen yleensä peileihin tasaisesti, että onko takaa tulossa kiireisempiä. Itse kun en yleensä viitsi lähteä mitään riskiohituksia tekemään vaan odottelen mieluummin hyvän ja turvallisen paikan, niin pyrin sitten antamaan tarvittaessa tilaa jos joku haluaa edetä nopeammin.

Mutta tuota kyllä näkee paljon, että ajetaan ihan liian pienillä väleillä vaikka ei ole mitään aikomusta ohittaa, ja sitten vielä ihan tarkoituksella hankaloitetaan ohituksia mm. kiihdyttämällä ohituskaistoilla, tai silloin kun joku lähtee rinnalle, ja vedetään vielä väli edellä ajavaan niin pieneksi ettei siihen pysty turvallisesti kukaan liittymään. Ihan turhaa kiukuttelua tällainen.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Puhun nyt vain omasta puolestani, joten sori siitä. Yleensä ajan ylinopeutta ja se tarkoittaa motarilla vasemman kaistan runsasta käyttöä. Minä, kuten kaikki muutkin, aina kuitenkin poistumme jostain liittymästä. Ruuhka-aikaan tietyt liittymät ruuhkautuvat jo kilometrin pari ennen liittymää. Niinpä usein tulee jatkettua vasenta kaistaa "perille saakka" ja pujahdan sopivasta välistä pois liittymään. Kun turvavälejä ei ole, saattaa se ahdistaa osaa autoilijoista.

Harvoin se ohittava auto sun takana on ensin ajanut 10 km ja sitten tekee ohituksen juuri ennen liittymää? Toinen asia mitä ihmettelen on, että kuinka se ohittaminen ottaa osalle niin koville. Jos nuo mainitsemasi turvavälit olisivat oikeasti kunnossa, ei ohittaminen hidastaisi muuta liikennettä. Keski-ikäiset ja vanhemmat miehet vaan välillä tuntuvat oikein tarkoituksella pienentävän noita välejä, kun havaitsevat jonkun ohittavan valtateillä.
Et vissiin aja paljoa Pori-Turku väliä kasitietä. Joka ikinen kerta se jono jossa 3- kymmenkunta autoa, yksi pujottelija painaa aina väleihin vain jäädäkseen joko kärkeen tai noustakseen rampille. Viimeks äsken kun tänne Turkuun ajelin.

kyllä se liittymä sille keskellä ajavallekin tulee, miksi sinne pitää vauhkona ajaa keulilta?
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
kyllä se liittymä sille keskellä ajavallekin tulee, miksi sinne pitää vauhkona ajaa keulilta?
Mulle yksi syy ohittaa esim. Raision ABC:n ja E18:n (ohitustie) välillä on se, jos edellä on hitaammin ajavia ajoneuvoja, joiden epäilen myös jatkavan E18:lle, jonne olen usein itsekin menossa.

Maantiellä kaksikaistaisilla ns. turhia ohituksia ei tule nykyisillään enää tehtyä, mutta ohituskaistoilla ja varsinkin nelikaistaisella tulee mentyä surutta ohi, vaikka olisikin tiedossa käännös. Ja syy on tosiaan se, etten halua ajaa hitaammin ajavien takana seuraavallakin tiellä.
 

hk65

Jäsen
Tuossa voisi ihan ensimmäiseksi kysyä, että miksi Mika ajaa vasemmalla kaistalla kun edessä ei ole ihan välittömässä läheisyydessä ohitettavia. Kyllähän tuossa ohituskaistallakin, siitäkin huolimatta että ajaisi jo valmiiksi ylinopeutta, pitäisi katsella peiliin ja siirtyä oikealle jos perässä on autoja.

Ja toki Mika itse ajaa myös ylinopeutta ja samaan aikaan näprää puhelimella videota, joten ei välttämättä niin kovin fiksua touhua muutenkaan.

Hieman voisi kyllä nämä lehdetkin haastaa myös näitä videoiden lähettäjien näkemyksiä. Tuossakin jutussa olisi ihan hyvä tuoda esille näitä asioita, että Mikan itsensäkään toiminta ei ole tuossa ihan A-luokkaa.
Jos olisin yhtä vajaa päästäni kuin kyseinen "Mika", niin en kyllä siitä edes kehtaisi lehteen asti lähteä ilmoittamaan. Kaveri tukkii ensin sen vasemman kaistan, kun ketään ei ole edes ohitettavana ja itkee sitten kun tullaan oikealta ohi. Ei jeesuksen perse.

Ylinopeuttahan tuossa molemmat ajaa, mut ei toi Patenkaan auto nyt kuitenkaan mitään ihan päätöntä 200km/h vauhtia vedä, että muutenkaan joku uutiskynnys ylittyisi.

Loppujen lopuks ton puhelinräpläyksensäkin ansiosta todennäköisesti Mika on kuitenkin se vähemmän turvallinen kuski näistä kahdesta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suomalaisten liikennekäyttäytyminen pk-seudulla tänään, vilkaisu ulos ja kesärenkailla liikenteeseen. Yllättävän monta mulkkua lähti senkin vartin aikana kun aamulenkillä ehdin autoja nähdä. Käsittämätöntä kusipäisyyttä, yksikin sankari liukui omalla pihalla jo sinne tänne, oli pakko päästä liikenteeseen.

Ihme on jos nämä sankarit eivät ole ojassa, toivottavasti eivät ole osuneet muihin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Suomalaisten liikennekäyttäytyminen pk-seudulla tänään, vilkaisu ulos ja kesärenkailla liikenteeseen. Yllättävän monta mulkkua lähti senkin vartin aikana kun aamulenkillä ehdin autoja nähdä. Käsittämätöntä kusipäisyyttä, yksikin sankari liukui omalla pihalla jo sinne tänne, oli pakko päästä liikenteeseen.

Ihme on jos nämä sankarit eivät ole ojassa, toivottavasti eivät ole osuneet muihin.
Jep, allaolevan kirjoitin "Tunkilla ollut käyttöä" -ketjuun muutama viikko sitten ja ihan ajantasainen on edelleenkin.
Onneksi sakkoja (ainakin uutisten mukaan) on jaettu. Nykyisen tieliikennelain tarkoitus oli renkaidenvaihdon suhteen nimenomaan sitoa vaihtoaika keleihin, ei kalenteriin. Jos eiliseen keliin on lähtenyt kesäkiekoilla matkaan, voidaan puhua jo seuraavan tason idiotismista ja itsekkyydestä. Nytkin loppuviikon yöt painuu vielä nollaan tai pakkaselle ja perjantaina luvattu lisää lunta etelään.
 

12961

Jäsen
Jos olisin yhtä vajaa päästäni kuin kyseinen "Mika", niin en kyllä siitä edes kehtaisi lehteen asti lähteä ilmoittamaan. Kaveri tukkii ensin sen vasemman kaistan, kun ketään ei ole edes ohitettavana ja itkee sitten kun tullaan oikealta ohi. Ei jeesuksen perse.

Ylinopeuttahan tuossa molemmat ajaa, mut ei toi Patenkaan auto nyt kuitenkaan mitään ihan päätöntä 200km/h vauhtia vedä, että muutenkaan joku uutiskynnys ylittyisi.

Loppujen lopuks ton puhelinräpläyksensäkin ansiosta todennäköisesti Mika on kuitenkin se vähemmän turvallinen kuski näistä kahdesta.

Joo, koko keississä ei sinänsä fiksu liike tältä kuvaajalta.

Moniko tietää, että moottoritiellä oikealta ohittaminen tietää automaattisesti ajokorttia hyllylle, ja on vakavampi teko kuin päiväsakoille menevä ylinopeus? Mika ilmeisesti ainakin.
 

hk65

Jäsen
Joo, koko keississä ei sinänsä fiksu liike tältä kuvaajalta.

Moniko tietää, että moottoritiellä oikealta ohittaminen tietää automaattisesti ajokorttia hyllylle, ja on vakavampi teko kuin päiväsakoille menevä ylinopeus? Mika ilmeisesti ainakin.
Paitsi, että jos Pate tässäkin on pysynyt oikealla kaistalla ja ajaa yksinkertaisesti kovempaa, niin eihän se mikään oikealta ohitus edes silloin ole (käytetty nopeushan tässä olisi toki rangaistavaa silti). Sitten olisi kiellettyä, jos kaistaa olisi vasemmalta vaihdettu oikealle ohituksen tekoa varten. Mika jääköön ihmettelemään sitä vaikka sitten.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paitsi, että jos Pate tässäkin on pysynyt oikealla kaistalla ja ajaa yksinkertaisesti kovempaa, niin eihän se mikään oikealta ohitus edes silloin ole (käytetty nopeushan tässä olisi toki rangaistavaa silti). Sitten olisi kiellettyä, jos kaistaa olisi vasemmalta vaihdettu oikealle ohituksen tekoa varten. Mika jääköön ihmettelemään sitä vaikka sitten.
Toivon, ettei sinulla ole ajokorttia. Ihan itsesi ja kaikkien muiden tähden. Jos on, niin ehkä olisi hyvä kerrata liikennesäännöt ihan perusteista alkaen.

Ja tuossa "Mikan" tapauksessa on kaksi idioottia liikenteessä. Kokonaiskuvaa näkemättä ei pysty sanomaan, kumpi on suurempi idiootti, mutta luultavasti vasemman kaistan blokkaava, ajaessa kännykkää räpeltävä wannebe-liikennepoliisi "Mika". Olkoonkin, että oikealla ohittaminen moottoritiellä nyt on lähtökohtaisesti aina riskialtista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskus olen Helsingistä Turkuun päin motaria ajaessa ajanut varmaan yli 20km vasemmalle kaistalle nukahtaneen perässä. Piruuttani halusin katsoa sen kortin loppuun, enkä vilkutellut valoja tai hiillostanut muutenkaan. Vähän alle suurimman sallitun siinä mentiin. Lopulta kun hän sitten vaihtoi oikealle, niin näytti tietysti keskisormea kun menin ohi. Jäi arvoitukseksi että mikä siinä oli se message tai miksei voinut vaihtaa aiemmin. Ei puhunut muistaakseni edes puhelimessa.

Jos jättää ylinopeuden huomiotta, niin en tuosta Paten toiminnasta suurta moitetta löydä, jos hän siis koko ajan ajoi oikeaa kaistaa tasaisella nopeudella. Aika erikoinen Mikojen ja Patejen suma voisi siinäkin syntyä jos alkaisi oikealta ohittamisen pelossa himmailemaan vain koska joku on nukahtanut vasemmalle kaistalle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli muuten viime viikolla taas tilanne, että auto ohitteli rekkoja noin 100 km/h, mutta rekan ohitettuaan ja vaihdettuaan oikealle kaistalle nousi vauhti 120 km/h. Nämä ovat viime vuosina yleistyneet. Eli hidastetaan ohittaessa moottoritiellä. En ymmärrä yhtään logiikkaa tuossa... Nopeusrajoitus oli koko ajan tasainen 120 km/h ja ajokeli hyvä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Moniko tietää, että moottoritiellä oikealta ohittaminen tietää automaattisesti ajokorttia hyllylle, ja on vakavampi teko kuin päiväsakoille menevä ylinopeus? Mika ilmeisesti ainakin.
Onko näin? Noita näkee sen verran reilusti nykyään että olen kuvitellut sen johtavan liikennevirhemaksuun.
Noita sekä pujottelijoita näkee lähes joka päivä Tre-Hel motarilla.
Ja tässä nostan myös itse käden pystyyn, taannoin syyllistyin samaan kun vasemmalla ajaneet lippalakkijonnet taisivat olla tekemistä vailla ja tekivät kiusaa ajamalla vasemmalla kaistalla monta kilometriä lähes tyhjällä motarilla alta satasta 120km/h alueella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko näin? Noita näkee sen verran reilusti nykyään että olen kuvitellut sen johtavan liikennevirhemaksuun.
Noita sekä pujottelijoita näkee lähes joka päivä Tre-Hel motarilla.
Ja tässä nostan myös itse käden pystyyn, taannoin syyllistyin samaan kun vasemmalla ajaneet lippalakkijonnet taisivat olla tekemistä vailla ja tekivät kiusaa ajamalla vasemmalla kaistalla monta kilometriä lähes tyhjällä motarilla alta satasta 120km/h alueella.
Pujotteleminen oma lukunsa, mutta jos ruuhkassa oikea kaista kulkee lujempaa kuin vasen kaista, niin ei siinä oikealla kaistalla ajava syyllisty mihinkään.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moniko tietää, että moottoritiellä oikealta ohittaminen tietää automaattisesti ajokorttia hyllylle, ja on vakavampi teko kuin päiväsakoille menevä ylinopeus? Mika ilmeisesti ainakin.
Mihin tämä väite perustuu? Hieman tuota epäilen. Teon pitäisi täyttää törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistö tai sitten sen pitäisi olla vakavaa piittaamattomuutta osoittava liikenneturvallisuuden vaarantaminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös