Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 949
  • 13 227

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En puolustele tai osaa perustella tuota 10 km/h ylinopeutta millään. Omaa tyhmyyttä täysin. Olet ihan oikeassa tuossa.

Sen verran puolustan tosin itseäni, että jos joku ajaa edellä sitä suurinta sallittua nopeutta, niin en aja hänen perberiinsä kiinni kuumottelemaan, vaan jään ajamaan rauhassa turvavälin päähän. Ei häiritse minua. Jos tulee turvallinen ohituspaikka niin saatan ohittaa.
Tohon ylinopeuteen viitaten niin itsellä tulee ratin takana tunne, varsinkin motaria ajettaessa että nopeutta nostamalla pysyy jotenkin skarpimpana kuin rajoitusten mukaan ajamisessa.
On tavallaan siis kokoajan aistit terävämpänä kuin vaikka jossain letkan takana körötelessä.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä ohituskaistan kohdalla kiihdyttäminen on kyllä mielenkiintoinen ilmiö.

Tuossa noin kuukausi sitten ajoimme Lappiin hiihtolomalla ja siinä Lahden ja Jyväskylän välillähän on useita ohituskaistoja. Varmaan joku 5 kaistaa putkeen meni niin, että edellä ajavat autot katosivat horisonttiin ohituskaistan alkaessa ja otin heidät kiinni kaistan loputtua hyvin nopeasti. Itse ajoin siis vakionopeudensäätimellä koko ajan samaa vauhtia, nopeusrajoituksia noudattaen ja mittarivirhe huomioiden.
Johtunee siitä, että tuolla pätkällä nopeusrajoitus on muuten 80km/h, mutta ohituskaistoilla 100km/h.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ajan aina todellista nopeutta tasan 9 km/h yli nopeusrajoituksen, eli siis poistan mittarivirheen (n. 3-4 km/h). Tuosta 9 kilsan ylityksestä ei tule sakkoa, sillä siitä poistetaan pollarin toimesta 3 km/h, jolloin jäljelle jää 6 km/h ylitys, ja sakon raja on 7 km/h.

Itselleni syy tuohon on se, että kun pitää kerran palvoa silmää, niin sittenpähän palvotaan. Niinpä ajan aina suurinta mahdollista nopeutta josta jumalsilmä ei pääse minua rankaisemaan.

(Kiireet sun muut jätän rattiin mennessä melkein aina kotiin. Poikkeuksiakin toki tapahtuu, kuten varmaan melkein kaikille).
 

msg

Jäsen
Wazella tarkistettuna nopeutena on aina vakkarissa sen verran, että mittavirheen ja varmuusvähennyksen jälkeen kehätien tolpat eivät välähdä. Kerran kyllä tunsin olevani suurikin rikollinen kun Pakilan kohdalta sain huomautuksen kaahattuani 83 km/h.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tuli tänään itsekin todettua, että kyllä reilu alinopeuden ajaminenkin voi olla oikeasti vaarallista™. Kävin taas tuossa työajoina maakuntamatkailemassa ja eräällä 100kmh tieosuudella tiellä 58 sattui sellainen tilanne, jossa suht terävän nyppylän jälkeen alamäessä ajoi jotain 50-60kmh vauhtia jokin vanha lava-auton rotisko. Itse tulin 110kmh vakkarissa nyppylän yli ja piti meinaa ihan kohtuudella painaa jarrua tilanteessa. Tuossa kun olisin itsekin tehnyt "rikkeen" ja rämplännyt jotain auton mankkaa ylittäessäni nyppylän, niin olisin varmaan tehnyt tuosta lava-autosta pikku kauppakassin.
Joo, alinopeuden ajaminen voi olla joskus vaarallista. Mutta niin voi olla 110 vakkarissa terävän nyppylän yli ajaminekin. Ehkä kannattaisi hiukan himmata, jos ei näe mitä on edessäpäin?
 

Virgil Kane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Johtunee siitä, että tuolla pätkällä nopeusrajoitus on muuten 80km/h, mutta ohituskaistoilla 100km/h.
Senpä takia kirjoitinkin tuossa "nopeusrajoituksia noudattaen". Siis tietenkin nostin itsekin nopeutta, kun rajoitus muuttui, mutta edellä menevät nostivat huomattavasti enemmän. Ja sitten ohituskaistan päätyttyä ja rajoituksen laskettua palattiin taas alinopeuteen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko se suurin syy säännölliselle ylinopeudelle siis yksinkertaisesti kiire, ajan säästäminen, vai jokin muu?
Se on maan vakiintunut tapa ja kulttuuri. Liikenne on parhaimmillaan yhteispeliä ja toisten kunnioittamista. Kun kaikki ajavat samoin ei tule turhia ohituksia, turhautumista eikä vaaratilanteita. Se on ikävää, jos anaalista persoonaa ahdistaa ajaa mittari 90 viivalla kun rajoitus on 80 mutta niin täällä vaan ajetaan Ja siihen olisi hyvä sopeutua. Maassa maan tavalla.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Senpä takia kirjoitinkin tuossa "nopeusrajoituksia noudattaen". Siis tietenkin nostin itsekin nopeutta, kun rajoitus muuttui, mutta edellä menevät nostivat huomattavasti enemmän. Ja sitten ohituskaistan päätyttyä ja rajoituksen laskettua palattiin taas alinopeuteen.
Aivan, sitten toki erikoista (tosin valitettavasti ei kovin harvinaista) menoa. Ymmärsin tuosta "samaa vauhtia" että olisit ajanut koko matkan tasavauhtia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on maan vakiintunut tapa ja kulttuuri. Liikenne on parhaimmillaan yhteispeliä ja toisten kunnioittamista. Kun kaikki ajavat samoin ei tule turhia ohituksia, turhautumista eikä vaaratilanteita. Se on ikävää, jos anaalista persoonaa ahdistaa ajaa mittari 90 viivalla kun rajoitus on 80 mutta niin täällä vaan ajetaan Ja siihen olisi hyvä sopeutua. Maassa maan tavalla.

Ja ei taida edes olla mitenkään Suomi-kohtaista vaan samaan tapaan jengi ajaa pientä ylinopeutta omien kokemuksien perusteella Espanjassa, Jenkeissä, Ruotsissa jne.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Se on maan vakiintunut tapa ja kulttuuri. Liikenne on parhaimmillaan yhteispeliä ja toisten kunnioittamista. Kun kaikki ajavat samoin ei tule turhia ohituksia, turhautumista eikä vaaratilanteita. Se on ikävää, jos anaalista persoonaa ahdistaa ajaa mittari 90 viivalla kun rajoitus on 80 mutta niin täällä vaan ajetaan Ja siihen olisi hyvä sopeutua. Maassa maan tavalla.
Oma tuntumani asiaan on se, että liikenne on silloin paljon turvallisempaa, kun kanssa-autoilijatkin noudattavat tätä ajatusta. Maanteillä on niin paljon helpompaa ja huolettomampaa vaan ajella, kun siinä edellä menee koko ajan se tuota samaa (n. 10% yli rajoituksen mittarin mukaan) nopeutta ajava auto, kun turvavälit on helppo pitää. Ja sitten parhaassa tapauksessa takanakin tuleva auto tekee saman. Tai jos ei tee, niin sitten ainakin ohittaa.

Sitten jos eteen ilmestyy se hidastelija, niin tarve ohittamiselle ei välttämättä ole mikään ajan säästäminen, vaan tarve päästä tuohon samaan tilaan takaisin, jossa ei ajeta missään jonoissa kuin sillit suolassa, vaan ensisijainen tarve on saada omaan autoon etäisyyttä suhteessa muihin. Silloin kun mukaudun siihen jonkun sanotaan vaikka 75 km/h 80 alueella ajavan auton nopeuteen, niin se on lähes pomminvarmaa, että kohta siinä takanani on joku auto roikkumassa aivan liian lähellä, kuin minkä koen mielekkääksi.

Muutaman kerran on liikenteessä tullut eteen tilanne, kun on jonkun tielle juosseen elukan takia pitänyt tehdä äkkijarrutus. Ja siinä ei ikinä olisi ollut kenelläkään aikaa edes aivastaa, jos siinä olisi joku takapuskurissa roikkuva auto ollut, kun autot olisivat jo kolaroineet. Kerran olen jäniksen kanssa kolaroinutkin, kun ei vaan yksinkertaisesti ehtinyt tekemään mitään.

Ja ei taida edes olla mitenkään Suomi-kohtaista vaan samaan tapaan jengi ajaa pientä ylinopeutta omien kokemuksien perusteella Espanjassa, Jenkeissä, Ruotsissa jne.
Vaikka ihmiset tätä jeesusteleekin, niin tämä on ihan yleismaailmallinen ilmiö. Suomessahan liikennesääntöjä noudatetaan todella orjallisesti ja hyvin, kun vertaa todella, todella moniin muihin maihin. Ihan Euroopassakin.
 
Viimeksi muokattu:

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Jos ja kun viittaat tähän mun keissiin niin enhän mä nyt sentään koko letkasta painanut ohi yhtäsoittoa vaan palasin aina välillä takaisin ja sitten sopivan paikan tullen jatkoin ohittamista.

Jos letkassa on vaikka tuo 30 autoo, niin jos kaikilla olis kunnon turvavälit (en muista enää minkä kerroit rajoitukseksi), 80-100 km/h aluella, niin letkan pituus pitäis fysiikan lakien mukaan olla (4 sek turvavälit) melkeen 3 kilsaa. Jos ei em. turvavälei ole, niin joka kerta kun palasit takaisin johonkin väliin, meni turvavälit eteen tai taakse tai molempiin. Jos taas em. turvavälit oli ok koko ajan, 3 km liikkuvan letkan ohittaminen pala kerrallaan vie melekosesti aikaa. Tai vaikka yhdelläkin kertaa. Mut ihan miten vaan, eihän kukaan meistä tee mitään hassuu liikenteessä.
Oikeesti itseäni ei oo koskaan ottanut muut liikkujat suuremmin pattiin, yleensä vaan ihmettelen, että kaikenlaista sitä pitää yrittää, vailla mitään järjellistä syytä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos letkassa on vaikka tuo 30 autoo, niin jos kaikilla olis kunnon turvavälit (en muista enää minkä kerroit rajoitukseksi), 80-100 km/h aluella, niin letkan pituus pitäis fysiikan lakien mukaan olla (4 sek turvavälit) melkeen 3 kilsaa.
En tunne noita seutuja, mutta esim. 3-tiellä on Nurmijärvellä suora, missä yleensä voi nähdä sinne letkan toiseen päähän noin kauas. Todennäköistä siis on, että turvaväleistä ei ole ollut tietoakaan. Siinä tulee äkkiä muutamaan autoa ohittaessakin tilanne, että pääsy omalle kaistalle ei olekaan ihan piece of cake. Ja tämä kaikki tapahtui siis pimeän aikaan. Jos nyt siis arvataan, että 2-3 autoa on ohitettu kerralla ja välillä vedetty happea, tuo ohitustapahtuma kaikkinensa on vienyt jonkun kolme varttia, jos nyt ei ole tehty mitään reikäpääohituksia 160 km/h mittarissa. Sujuvoittiko tuo ohittelu nyt liikennettä enemmän kuin se letkassa ajelu?
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Tätähän siinä Hesarinkin jutussa pohdittiin, että miksi tämä vaikuttaa olevan niin yleinen tapa. Vastausta ei tutkijallakaan ollut, muuta kuin veikkaus vuosikymmenten aikana muodostuneesta tavasta.

Tuskin se liikennekään sen paremmin soljuu suuren osan ajaessa pientä ylinopeutta, kuin jos kaikki (tai suurin osa) ajaisivat maksimissaan suurinta sallittua nopeutta?

Onko se suurin syy säännölliselle ylinopeudelle siis yksinkertaisesti kiire, ajan säästäminen, vai jokin muu?
Itse ajan maantiellä aina mittarin mukaan 10 km/h ylinopeutta, eli mittarivirheen kanssa todellinen vauhti on noin 5-6 km/h ylinopeutta. Johtuu samasta syystä mitä edempänäkin on todettu, eli kun "kaikki" ajaa lievää ylinopeutta, sillä tulee vähemmän jonoja ja ohitustilanteita. Pystyy siis pitämään ajamisessa rytmin hyvin stabiilina koko matkan ajan. Toki jos joku edellä ajaa tasan rajoituksen mukaan, niin en lähde oikeastaan koskaan ohittamaan, vaan sitten mukautetaan vauhtia hieman. Poikkeuksena ehkä jos taakse alkaa muodostua pitkää jonoa huonoilla turvaväleillä, niin sitten saatan turvallisessa paikassa ohittaa taas oman ajomukavuuden varmistamiseksi, mutta vain jos olen siinä jonossa toisena tai korkeintaan kolmantena. Kaupunkiajossa tietenkin eri asia, eli ajan kaupungissa tasan nopeusrajoitusten mukaan aina, riippumatta siitä tuleeko taakse jonoa vai ei.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ylinopeutta ajaminen on uusi nastat vs kitkat keskustelu. Tuntuu että joka toisella on eri toimintatapa ja puolustelee omaa valintaansa hautaan saakka nopeuden suhteen.

Itse ajan mieluiten muun liikenteen mukana täällä ruuhka-Suomessa. Olisi aika stressavaa lähteä koko ajan painelemaan ohi, vain siirtyäkseen seuraavan perseeseen, sama pätee maantiehen kun yksi kaista per suunta, aika suuri kynnys lähteä ohi jos lopputulos on pari sataa metriä edempänä ajava seuraava auto.

Jos vapaa iso tie niin mun golffissa 80-alueella 90kmh, todellinen nopeus about 84kmh. Toisin sanoen rikollisen hieno fiilis.
 
En tiedä onko tämä vain oululainen tyyli, mutta täällä lähes aina kun liittyy rampilta moottoritielle, niin edellä ajavat liittyvät n. 60 km/h vauhdilla. Jos painaisi vähän enemmän kaasua niin pääsisi liittymään samalla vauhdilla kuin moottoritiellä ajavat ja aiheuttaisi vähemmän vaaratilanteita.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
En tiedä onko tämä vain oululainen tyyli, mutta täällä lähes aina kun liittyy rampilta moottoritielle, niin edellä ajavat liittyvät n. 60 km/h vauhdilla. Jos painaisi vähän enemmän kaasua niin pääsisi liittymään samalla vauhdilla kuin moottoritiellä ajavat ja aiheuttaisi vähemmän vaaratilanteita.
Oulun juttu on. Tarpeeksi ku täällä joutuu aikaansa viettämään niin näkee kaikkea, mm. auto vilkku päällä pysähtyneenä kiihytyskaistan päähän...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse ajan mieluiten muun liikenteen mukana täällä ruuhka-Suomessa. Olisi aika stressavaa lähteä koko ajan painelemaan ohi, vain siirtyäkseen seuraavan perseeseen, sama pätee maantiehen kun yksi kaista per suunta, aika suuri kynnys lähteä ohi jos lopputulos on pari sataa metriä edempänä ajava seuraava auto.
Just näin. Minimaalinen ajansäästö vs. pienemmällä stressillä perille. Kyllä mä valitsen noista sen pienemmän stressin.

Landereissut menevät yleensä saman kaavan mukaan. Ensin alkumatka kehää ja motaria ja yleensä melkoisessa ruuhkassa puolisen tuntia. Joko se vasen kaista vetää, tai sitten ei, usein siellä ykköstiellä on bussi kärjessä rekkoja ohittamassa satasen vauhdilla. Sitten on vajaa 15 kilsaa vanhaa ykköstietä, missä on n. kolme ohituspaikkaa. On kyllä vastaantulevaa liikennettäkin, harvoin onnistuu. Sen jälkeen hiukan pienempää baanaa, missä on muutama ohituspaikka ennen mutkaista metsätaivalta, liikennemäärä korkeintaan puolet edelliseen pätkään verrattuna. Tolla avoimella pätkällä ennen metsää ne pari ohitusta sitten tehdään, jos on joku papparainen rauhallisemmalla tempolla liikenteessä. Sitten onkin enää pikku stintti mökille, ei juuri maksa enää vaivaa ohitella, jos siellä nyt joku sattuu vielä edellä ajamaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tunne noita seutuja, mutta esim. 3-tiellä on Nurmijärvellä suora, missä yleensä voi nähdä sinne letkan toiseen päähän noin kauas. Todennäköistä siis on, että turvaväleistä ei ole ollut tietoakaan. Siinä tulee äkkiä muutamaan autoa ohittaessakin tilanne, että pääsy omalle kaistalle ei olekaan ihan piece of cake. Ja tämä kaikki tapahtui siis pimeän aikaan. Jos nyt siis arvataan, että 2-3 autoa on ohitettu kerralla ja välillä vedetty happea, tuo ohitustapahtuma kaikkinensa on vienyt jonkun kolme varttia, jos nyt ei ole tehty mitään reikäpääohituksia 160 km/h mittarissa. Sujuvoittiko tuo ohittelu nyt liikennettä enemmän kuin se letkassa ajelu?
Esimerkiksi tuolla Pohjois-Pohjanmaalla on nelostietä ajettaessa 10 km pätkä pelkkää suoraa jossa on erittäin hyvä näkyvyys.

Ja en todellakaan mitään reikäpää ohituksia tehnyt vaan nopeus kävi max. 110 km/h ja satasen rajoituksella.
 
Viimeksi muokattu:

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Ja ei taida edes olla mitenkään Suomi-kohtaista vaan samaan tapaan jengi ajaa pientä ylinopeutta omien kokemuksien perusteella Espanjassa, Jenkeissä, Ruotsissa jne.
Käytiin viime kesänä lomareissulla Ruotsissa ja ajettiin hieman vajaat 2 000 km vajaan 1,5 viikon aikana. Tähän reissuun perustuen omat kokemukset olivat, että Ruotsissa ajetaan siistimmin kuin Suomessa.

Ajelin rajoitusten mukaan jäi ihan hyvin menin liikennevirran mukana. Ei ollut sellaista, että jään muiden jalkoihin tai koko ajan tulee joku ohitse. Eli tuntui siltä, että ylinopeutta ei ajettu kovinkaan paljon. Toki yksittäisiä kaahareita oli, mutta myös poliiseja näkyi minusta liikenteessä suhteellisen paljon.

Rampilta tielle liittyvälle raskaalle liikenteelle annettiin hyvin tilaa. Ja useamman kerran näin, että normaalille henkilöautollekin annettiin tilaa (vaihdettiin hetkeksi vasemmalle kaistalle) moottoritiellä.

Kaupungeissa ajaessa sai hyvin vaihdettua kaistaa, kun laittoi vilkun päälle, eli tilaa annettiin.

Pari kertaa jouduttiin hiljentämään ja jopa pysähtymään moottoritiellä ruuhkan tms. takia. Kanssa-autoilijat hiljensivät hyvissä ajoin ja varoittivat takana tulevia hätävilkuilla. Yhtäkään vaaratilannetta ei päässyt syntymään.

Turvavälejä pidettiin yleisesti ottaen paremmin kuin Suomessa, mutta kyllähän ne muutamat pakolliset perässäroikkujat tuli toki bongattua pienemmillä teillä.

Näiden kokemusten perusteella en olisi itse sanomassa, että Ruotsissa ajettaisiin ns. yleisesti ottaen pientä ylinopeutta.

Jenkkien osalta sitten kolmen autoreissun perusteella päinvastaiset kokemukset.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olikohan talvi yllättänyt autoilijat, taas...
Ajoin tänään moottoritietä Lahden pohjoisosiolta eteläpuolelle. Ajokaista sula, joskin kostea (suolattu), ohituskaista lievästi luminen. Ensin tavoitin n. kasikymmentä ajaneen jonon. Minun takaani tullut auto ehti ensin ohittamaan mutta ajattelin mennä heti perään. No kaksi minun edessäni ollutta autoa päätti lähteä ohittamaan (vissiin ajatuksella kun tuo yksi uskalsi ohittaa, niin uskalletaan mekin). Ikävä kyllä kuskit eivät meinanneet saada vauhtia nostettua paljon 80km/h päälle joten ohitus oli junnaamista. Ehkä ohituskaistan pöpperyisyys säikäytti kaasujalkaa.

No eipä tässä vielä kaikki. Lahden kohdalla tulikin perä edellä vastaan Corolla n. 50 km/h. Siinä sitten muutamat autot ehti ohitseni ennenkuin sain sopivan välin ohittaa (olen varmaan vähän liian kohtelias siitä miten pieneen väliin menen ohituskaistalla). Aikaisemmin lumiselta vaikuttanut ohituskaista oli muuttunut nyt sohjoiseksi. Minut ohitti myös yksi bussi joka roiskutti auton päälle suola-sohjeroiskeet. Kyllähän se kaistojen välissä ollut sohjokerros pisti kunnolla keskittymään ohitukseen. Kyllähän minusta olisi parasta ettei tultaisi motarille jos ei koeta pystyvän ajamaan kuin viittäkymppiä. Olisi sitten kesäkumit alla tai muuten vain säikäytti kun oli lunta maassa (ei tiellä, siis oikealla kaistalla).

Ja osoitin taas pienimielisyyteni kun kirosin että miksi sen bussikuskin piti ohittaa Corolla (ja liata autoni) kun olivat menossa Renkomäen ABC:lle (tai ainakin kääntyivät sinne). Eli kääntyvät seuraavasta liittymästä ohituksen jälkeen. Mutta minähän tein ihan saman... Ohitin ja menin seuraavasta liittymästä pois. Kuka nyt oikeasti jaksaa roikkua viittäkymppiä motarilla ajavan perässä? Jotain rajaa...
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kertokaas letkassa ohittelijat miksi? Miksi pitää ohittaa ja änkeä toisten tekemään turvaväliin, vain jäädäksenne letkan kärkeen tai kääntymään seuraavasta oikealle? Jos on pakko ohittaa, niin painukaa maisemaan jos jonossa ajaminen ahdistaa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös